• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Husbilsåkarens snuttefilt.......

Montreal

HBK Medlem
Inlägg
11.690
Kommun
Alingsås
HBK-Nr
707
Medlemskap
2025
Andra må göra som de vill, men ett elpris som ingår i priset är ett otyg! Det borde HBK jobba för att få bort.

Jag är rädd att vi snarare får vänja oss vid det, den som driver ställplatsen måste ju få igen sin investering. Och det verkar ju som att de flesta vill ha mycket bekvämligheter, vi som inte vill ha det får bara vara med och betala.
 

skalman52

FD HBK Medlem
Inlägg
4.818
Kommun
Täby
HBK-Nr
25289
Medlemskap
2021
Du har inte följt denna tråd Jordfelsbrytare
Nej det har jag inte.
Svaret jag gav är egentligen ett direkt citat från installationsanvisningen för min växelriktare (Dometic MSI1812).
Där står: "Om fler än en förbrukare ska anslutas till växelriktaren och en förgreningskrets ska installeras för detta, måste en jordfelsbrytare (FI) installeras och jordbygeln i växelriktaren måste sättas in"
resp. "När växelriktaren installeras i fordon eller på båtar måste den anslutas till chassit resp. till jord"

MVH
Hans
 

skalman52

FD HBK Medlem
Inlägg
4.818
Kommun
Täby
HBK-Nr
25289
Medlemskap
2021
Andra må göra som de vill, men ett elpris som ingår i priset är ett otyg! Det borde HBK jobba för att få bort.
Varför är det just elpriset som skall vara separat. Samma resonemang om valfrihet borde väl gälla all annan (latrintömning, toalett, dusch, ...) service också i så fall.

Jag har vid ett tillfälle faktiskt fått frågan om jag behövde tillgång till servicehuset. På svaret "nej" så fick jag ett annat pris. Servicehuset hade kodlås så det var helt enkelt en fråga om att jag inte fick koden.

Men som "Montreal" skriver, vi lär få vänja oss vid att el ingår, precis som mycket annat ingår, i det pris vi betalar för att stå en natt.

MVH
Hans
 

Avarage

FD HBK Medlem
Inlägg
1.488
Kommun
Mölndal
HBK-Nr
9269
Medlemskap
2021
Har gjort liknand eiaktagelser som trådskaparen.
Och likt de flesta kopplar även vi in oss om endast ställplats/campingplats med el finns att tillgå (vår/sommar & höst), vintertid väljer vi med el om vi inte bara skall stå en natt.

I övrigt har vi ett fantastiskt bra solcells-paket (2x190W) och ganska stor batteribank (240 Ah) och vi förbrukar sällan mer än 40-60Ah innan laddning sker igen och då har vi vid ett flertal tillfällen brukat intertern (laddning av el-cyklar, vattenkokare & hårfön). Vi är med andra ord självförsörjande på el utom vintertid (nåja, även då om vi tar med elverket).

Har vi ingen "snuttefilt" då? Självklart!
Vi (läs jag) byter ofta gasflaska när #1 är slut och extralåsen används varje gång jag/vi låser bilen (kanske inte handlar så mycke tom otrygghet snarare än att göra det aningen jobbigare/svårare för boven så han/hon väljer annan bil).
"Snuttefilt" #2 får nog anses vara de verktyg, silvertejp/buntband och pannlampa som alltid åker med (så jag kan fixa/laga).


Beroende på hur "snuttefilt" definieras tror jag de flesta (om inte alla) har både en eller kanske flera. Även om mannen i dig inte vågar erkänna... ;-)

// Niklas
 

Krister Ursula 18

HBK Medlem
Inlägg
2.369
Kommun
Ängelholm
HBK-Nr
18
Medlemskap
2024
Om efterfrågan från de som besöker en plats är att de vill ha allt som finns på en camping, inkl. bokning, så kommer säkert ägaren till platsen att se till att uppfylla önskemålen och ta betalt för dom. Blir priset för högt uteblir folk och då får man som platsägare hitta på något annat om man vill ha några intäkter.

Nu tycks ju de som besöker husbilsplatser vara villiga att betala en hel del för att få service. De observationer som har kommit fram i den här tråden tycker jag visar med all önskvärd tydlighet att pengar inte är ett problem. Hade det varit så, så hade ju de platser som har hög servicenivå, och höga priser, varit tomma men det är dom ju inte. Snarare tvärtom.

För övrigt tycker jag distinktionen mellan ställplats och camping börjar förlora sin betydelse. Många ställplatser med service är i realiteten husbilscampingar. Ännu mer så när en del av dom dessutom välkomnar husvagnar. Sedan finns det ju massor med platser som kan kallas ställplatser som är helt renons på service (Stalon t.ex.) men det finns också en hel del campingar, typ "naturcamping", som också är renons på service. Så vad är skillnaden egentligen?

MVH
Hans

Jag använder mig av Ullareds ställplats som exempel, då jag skrev om den innan.
Denna ställplats en fungerar i stort som jag vill en ställplats ska fungera. Du kan komma och köra vilken tid på dygnet du vill, betalar 100 kr i automat 24 tim, väljer plats,det finns tömning, fyllning och sophantering. Mer behövs inte.

Här tillåter man husvagnar, vilket är upp till ägaren av ställplatsen.
Det finns också uppbyggt toaletter dusch och kök för husvagnar och mindre utrustade bilar. Eller de som av andra anledningar måste ha den servicen.
Detta av ren service där varuhuset antagligen står för kostnaden.

Det jag läser av ditt inlägg, är att alla vill ha sin ställplats, husbilsplats på sitt eget sätt och alla skall va med och betala kostnaderna.
Även om vi inte har behovet.

Om nu priset inte har någon betydelse, varför då inte använda en redan färdig produkt.
Campingarna, de kan tillgodose allt detta och mer därtill.

Låt en camping förbli en camping och en ställplats, förbli en ställplats.

Vi måste inte göra lagom av allting.

Krister.
 

BeRoka

FD HBK Medlem
Inlägg
1.414
Kommun
Hässleholm
HBK-Nr
8559
Medlemskap
2022
när ni skriver här om att ni tillhör den köp starka gruppen! och så är det ju i sverige så tänker folk ja då är det fritt fram och taga betalt det kan vara anledningen.
 

Bennsan

FD HBK Medlem
Inlägg
5.740
Kommun
Vänersborg
HBK-Nr
12368
Medlemskap
2021
Sanningen är väl den att alla som äger en husbil inte tillhör "den köpstarka gruppen" som jag tolkar det har väldigt gott ställt. Det finns faktiskt dom utav oss som lånat & skuldsatt sig för att kunna leva ut sin dröm med husbil på äldre dagar efter ett långt arbetsliv. Blanda inte in folks ekonomi i den här frågan, det handlar ju om att man tycker det är onödigt att betala för det man inte behöver.
 

Ewa & Jocke

FD HBK Medlem
Inlägg
1.259
Kommun
Haninge
HBK-Nr
20273
Medlemskap
2022
Varför är det just elpriset som skall vara separat. Samma resonemang om valfrihet borde väl gälla all annan (latrintömning, toalett, dusch, ...) service också i så fall.

Jag har vid ett tillfälle faktiskt fått frågan om jag behövde tillgång till servicehuset. På svaret "nej" så fick jag ett annat pris. Servicehuset hade kodlås så det var helt enkelt en fråga om att jag inte fick koden.

Men som "Montreal" skriver, vi lär få vänja oss vid att el ingår, precis som mycket annat ingår, i det pris vi betalar för att stå en natt.

MVH
Hans

Hej!
Här är ett annat sätt att se på avgiftsbeläggningen.

Hela samhället är väl uppbyggt på det sättet att kollektivet betalar.... Varför skulle det då inte vara lika för en ställplats/camping? Det man förlorar på karusellen tar man igen på gungorna.

Tänker på bl.a
- Varför ska jag som ickerökare vara med och betala för patienter som drabbas av div sjukdomar som orsakas av rökning?
- Varför ska den som inte har barn vara med och betala för skola och omsorg?
- Tidigare när vi betalade TV-licens via Radiotjänst Kiruna var man tvungen att betala licensen bara man ägde en skärm för att kika på andra kanaler eller streamingtjänster, mycket orättvist kan tyckas.
- Ja, ni vet listan kan göras hur lång som helst med en massa olika exempel.

Det är med andra ord kollektivet som får vara med och bidra på allting, vare sig man vill eller ej.

Som jag ser det har man två val:

Alternativ 1, Billigare
Ta in på en ställplats som har de basala tjänsterna (Tömning/fyllning, WC ev. elstolpe).

Alternativ 2, Dyrare
Ta in på en Camping, varierande servicegrad (Tömning/Fyllning, WC/Dusch/hundtvätt, elstolpe, pool, supermarket, mm.)

Summering:
Om man önskar ta in på en billig övernattning med endast basala utbudet, välj alternativ 1.

Om man önskar en större uppställningsyta, större utbud av tjänster, välj alternativ 2.

Att välja alternativ 2 för att välja bort det större utbudet av tjänster för att slippa betala för dem tycker i alla fall jag är ett feltänk.
Man kan inte få alternativ 2, och betala för alternativ 1.


Vi brukar välja alternativ 2. När vi har våra futtiga få semesterveckor på sommaren vill vi ha det så bekvämt vi kan. Enligt oss är Danskarna ett föredöme gällande campingar.
Jag har full förståelse för att detta alternativ blir för dyrt när vi kommer fram till dagen då vi inte längre arbetar. Då kanske vi väljer alternativ 1 i stället.

//Jocke
 
Senast ändrad:

Montreal

HBK Medlem
Inlägg
11.690
Kommun
Alingsås
HBK-Nr
707
Medlemskap
2025
Hej!
Här är ett annat sätt att se på avgiftsbeläggningen.

Hela samhället är väl uppbyggt på det sättet att kollektivet betalar.... Varför skulle det då inte vara lika för en ställplats/camping? Det man förlorar på karusellen tar man igen på gungorna.

Tänker på bl.a
- Varför ska jag som ickerökare vara med och betala för patienter som drabbas av div sjukdomar som orsakas av rökning?
- Varför ska den som inte har barn vara med och betala för skola och omsorg?
- Tidigare när vi betalade TV-licens via Radiotjänst Kiruna var man tvungen att betala licensen bara man ägde en skärm för att kika på andra kanaler eller streamingtjänster, mycket orättvist kan tyckas.
- Ja, ni vet listan kan göras hur lång som helst med en massa olika exempel.

Det är med andra ord kollektivet som får vara med och bidra på allting, vare sig man vill eller ej.

Som jag ser det har man två val:

Alternativ 1, Billigare
Ta in på en ställplats som har de basala tjänsterna (Tömning/fyllning, WC ev. elstolpe).

Alternativ 2, Dyrare
Ta in på en Camping, varierande servicegrad (Tömning/Fyllning, WC/Dusch/hundtvätt, elstolpe, pool, supermarket, mm.)

Summering:
Om man önskar ta in på en billig övernattning med endast basa utbudet, välj alternativ 1.

Om man önskar en större uppställningsyta, större utbud av tjänster, välj alternativ 2.

Att välja alternativ 2 för att välja bort det större utbudet av tjänster för att slippa betala för dem tycker i alla fall jag är ett feltänk.
Man kan inte få alternativ 2, och betala för alternativ 1.


Vi brukar välja alternativ 2. När vi har våra futtiga få semesterveckor på sommaren vill vi ha det så bekvämt vi kan. Enligt oss är Danskarna ett föredöme gällande campingar.
Jag har full förståelse för att detta alternativ blir för dyrt när vi kommer fram till dagen då vi inte längre arbetar. Då kanske vi väljer alternativ 1 i stället.

//Jocke

Du glömde alternativ 0, Billigast
Plats utan faciliteter, funkar bra för några dagar, och de finns faktiskt! :)
 

skalman52

FD HBK Medlem
Inlägg
4.818
Kommun
Täby
HBK-Nr
25289
Medlemskap
2021
Hej!
Här är ett annat sätt att se på avgiftsbeläggningen.

Hela samhället är väl uppbyggt på det sättet att kollektivet betalar.... Varför skulle det då inte vara lika för en ställplats/camping? Det man förlorar på karusellen tar man igen på gungorna.

Tänker på bl.a
- Varför ska jag som ickerökare vara med och betala för patienter som drabbas av div sjukdomar som orsakas av rökning?
- Varför ska den som inte har barn vara med och betala för skola och omsorg?
- Tidigare när vi betalade TV-licens via Radiotjänst Kiruna var man tvungen att betala licensen bara man ägde en skärm för att kika på andra kanaler eller streamingtjänster, mycket orättvist kan tyckas.
- Ja, ni vet listan kan göras hur lång som helst med en massa olika exempel.

Det är med andra ord kollektivet som får vara med och bidra på allting, vare sig man vill eller ej.

Som jag ser det har man två val:

Alternativ 1, Billigare
Ta in på en ställplats som har de basala tjänsterna (Tömning/fyllning, WC ev. elstolpe).

Alternativ 2, Dyrare
Ta in på en Camping, varierande servicegrad (Tömning/Fyllning, WC/Dusch/hundtvätt, elstolpe, pool, supermarket, mm.)

Summering:
Om man önskar ta in på en billig övernattning med endast basa utbudet, välj alternativ 1.

Om man önskar en större uppställningsyta, större utbud av tjänster, välj alternativ 2.

Att välja alternativ 2 för att välja bort det större utbudet av tjänster för att slippa betala för dem tycker i alla fall jag är ett feltänk.
Man kan inte få alternativ 2, och betala för alternativ 1.


Vi brukar välja alternativ 2. När vi har våra futtiga få semesterveckor på sommaren vill vi ha det så bekvämt vi kan. Enligt oss är Danskarna ett föredöme gällande campingar.
Jag har full förståelse för att detta alternativ blir för dyrt när vi kommer fram till dagen då vi inte längre arbetar. Då kanske vi väljer alternativ 1 i stället.

//Jocke
Och Alternativ 0: En camping utan ens ett basutbud. Ingenting utom en gräsplätt att stå på. T.ex. Skogs Camping väster om Söderhamn.
Hur gör vi med ställplatsen Stampens Kvarn utanför Hjo. Där finns ett fullt utrustat servicehus som på en normalstor camping.

Jag har stått på ställplatser utan något serviceutbud över huvud taget (vanligt). Jag har stått på campingar med samma serviceutbud (=inget). Jag har stått på ställplatser som har det mesta (Stegeborg, Jävre). Precis som jag har stått på platser som Jokkmokk och Bodens Campingar som inkluderar badbassäng. Vad priset beträffar så kostade Boden eller Jokkmokk bara marginellt mer än Stegeborg (285 kr resp. 200 kr med el på båda ställena).

För mig har distinktionen mellan camping och ställplats helt förlorat sin betydelse. Det finns dessutom ingen som helst koppling mellan ställplats=billigt och camping=dyr. Det finns billiga (0 kr) och dyra (>200 kr) ställplatser och det finns billiga (100 kr) och dyra (>500kr) campingar. Visserligen är det så att de dyraste campingarna är dyrare än de dyraste ställplatserna. Men det kan ju inte vara orsak till att ha uppdelningen i ställplatser och camping som om de vore två artskilda verksamheter. Båda är, för mig, övernattnings- och ev. depåplatser.

Det som spelar roll är vilken service man vill ha inför en viss övernattning eller vad som finns tillgängligt i fråga om nattplats. På många håll i Sverige finns inte ställplatser med utbud som i "Alternativ 1" ovan utan man i så fall hänvisad till campingen på orten. Ofta till en kostnad som inte är större än vad en ställplats på annat håll i Sverige hade kostat. Jag tycker sedan att verkar helt uppenbart att många husbilsåkare faktiskt vill ha en servicenivå i klass med vad en halvstor camping erbjuder. Mycket möjligt att detta är en effekt av att de har växlat över från husvagn till husbil och gör på samma sätt som på den tiden. Själv kommer jag från båtvärlden med en vana att bara undantagsvis ligga i hamn.

För mig spelar det störst roll att a.) det är gräsunderlag för min katt att vara på, b.) helst inte alltför mycket andra besökare (=småskaligt). Förutom detta får man ju gå i depå emellanåt för fyllning och tömning och då blir det den plats som erbjuder det oavsett om den har beteckningen ställplats eller camping.

MVH
Hans
 

Ewa & Jocke

FD HBK Medlem
Inlägg
1.259
Kommun
Haninge
HBK-Nr
20273
Medlemskap
2022
Det jag svarade på var inlägg #123 som hanterar vad som bör inkluderas i avgiften och inte.

Alternativ 0 verkar vara ett mycket bra och eftersökt övernattningsplats hos många HBK:are. Inget som helst fel på det alternativet, men det ingår inte i mitt resonemang ovan pga att det är gratis och helt utan faciliteter.

//Jocke
 

Montreal

HBK Medlem
Inlägg
11.690
Kommun
Alingsås
HBK-Nr
707
Medlemskap
2025
Det jag svarade på var inlägg #123 som hanterar vad som bör inkluderas i avgiften och inte.

Alternativ 0 verkar vara ett mycket bra och eftersökt övernattningsplats hos många HBK:are. Inget som helst fel på det alternativet, men det ingår inte i mitt resonemang ovan pga att det är gratis och helt utan faciliteter.

//Jocke
Det är inte nödvändigtvis gratis, men har låg avgift <100Kr
 

Montreal

HBK Medlem
Inlägg
11.690
Kommun
Alingsås
HBK-Nr
707
Medlemskap
2025
Och Alternativ 0: En camping utan ens ett basutbud. Ingenting utom en gräsplätt att stå på. T.ex. Skogs Camping väster om Söderhamn.
Hur gör vi med ställplatsen Stampens Kvarn utanför Hjo. Där finns ett fullt utrustat servicehus som på en normalstor camping.

Jag har stått på ställplatser utan något serviceutbud över huvud taget (vanligt). Jag har stått på campingar med samma serviceutbud (=inget). Jag har stått på ställplatser som har det mesta (Stegeborg, Jävre). Precis som jag har stått på platser som Jokkmokk och Bodens Campingar som inkluderar badbassäng. Vad priset beträffar så kostade Boden eller Jokkmokk bara marginellt mer än Stegeborg (285 kr resp. 200 kr med el på båda ställena).

För mig har distinktionen mellan camping och ställplats helt förlorat sin betydelse. Det finns dessutom ingen som helst koppling mellan ställplats=billigt och camping=dyr. Det finns billiga (0 kr) och dyra (>200 kr) ställplatser och det finns billiga (100 kr) och dyra (>500kr) campingar. Visserligen är det så att de dyraste campingarna är dyrare än de dyraste ställplatserna. Men det kan ju inte vara orsak till att ha uppdelningen i ställplatser och camping som om de vore två artskilda verksamheter. Båda är, för mig, övernattnings- och ev. depåplatser.

Det som spelar roll är vilken service man vill ha inför en viss övernattning eller vad som finns tillgängligt i fråga om nattplats. På många håll i Sverige finns inte ställplatser med utbud som i "Alternativ 1" ovan utan man i så fall hänvisad till campingen på orten. Ofta till en kostnad som inte är större än vad en ställplats på annat håll i Sverige hade kostat. Jag tycker sedan att verkar helt uppenbart att många husbilsåkare faktiskt vill ha en servicenivå i klass med vad en halvstor camping erbjuder. Mycket möjligt att detta är en effekt av att de har växlat över från husvagn till husbil och gör på samma sätt som på den tiden. Själv kommer jag från båtvärlden med en vana att bara undantagsvis ligga i hamn.

För mig spelar det störst roll att a.) det är gräsunderlag för min katt att vara på, b.) helst inte alltför mycket andra besökare (=småskaligt). Förutom detta får man ju gå i depå emellanåt för fyllning och tömning och då blir det den plats som erbjuder det oavsett om den har beteckningen ställplats eller camping.

MVH
Hans

En stor skillnad mellan Camping och normala Ställplatser är att du kan komma och åka när du vill, ganska praktiskt att kunna komma sent på kvällen, i varje fall om man fortfarade jobbar och kommer iväg sent t.ex. på fredag!
 

skalman52

FD HBK Medlem
Inlägg
4.818
Kommun
Täby
HBK-Nr
25289
Medlemskap
2021
En stor skillnad mellan Camping och normala Ställplatser är att du kan komma och åka när du vill, ganska praktiskt att kunna komma sent på kvällen, i varje fall om man fortfarade jobbar och kommer iväg sent t.ex. på fredag!
De flesta campingar jag har stått på har varit, om man jämför med Daftö och liknande, små och i det fåtal fall det har varit bommar har ett telefonsamtal kunnat lösa problemet. Receptioner har på många håll öppettider men jag har vid flera tillfällen kommit utanför de tiderna och betalat nästa morgon.

Sedan har vi ju fallet med att man måste dyka upp före klockan tre på de populära ställplatserna (t.ex. Vadstena i Juli) för att kunna få en plats. Så det där med att komma "när man vill" är något man skulle önska, men som inte är en realitet för vare sig campingar eller ställplatser.

Jag delar numera inte upp nattplatserna i campingar och ställplatser utan mellan nattplatser med enklare respektive stort utbud av service oavsett vilken etikett ägaren har satt på platsen.

MVH
Hans
 

Montreal

HBK Medlem
Inlägg
11.690
Kommun
Alingsås
HBK-Nr
707
Medlemskap
2025
De flesta campingar jag har stått på har varit, om man jämför med Daftö och liknande, små och i det fåtal fall det har varit bommar har ett telefonsamtal kunnat lösa problemet. Receptioner har på många håll öppettider men jag har vid flera tillfällen kommit utanför de tiderna och betalat nästa morgon.

Sedan har vi ju fallet med att man måste dyka upp före klockan tre på de populära ställplatserna (t.ex. Vadstena i Juli) för att kunna få en plats. Så det där med att komma "när man vill" är något man skulle önska, men som inte är en realitet för vare sig campingar eller ställplatser.

Jag delar numera inte upp nattplatserna i campingar och ställplatser utan mellan nattplatser med enklare respektive stort utbud av service oavsett vilken etikett ägaren har satt på platsen.

MVH
Hans

Jag vet inte varför man skall argumentera med det sämsta fallet, hotspot och juli, ca 9 månader om året går det att komma till många platser när man vill och få en plats! Vi börjar f.ö. undvika den värsta semestersäsongen, vi tycker inte det ger något att stå som packade sillar nästan överallt.
Vi går lite och väntar på att ni andra skall ställa av era bilar så det blir lite svängrum igen! ;)
 
Senast ändrad:

larsemil

HBK Medlem
Inlägg
682
Kommun
Uppsala
HBK-Nr
4784
Medlemskap
2024
Jag vet inte varför man skall argumentera med det sämsta fallet, hotspot och juli, ca 9 månader om året går det att komma till många platser när man vill och få en plats! Vi börjar f.ö. undvika den värsta semestersäsongen, vi tycker inte det ger något att stå som packade sillar nästan överallt.
Vi går lite och väntar på att ni andra skall ställa av era bilar så det blir lite svängrum igen! ;)
Du kan köra ut nu. Vi har varit ute nu i fem nätter, och det är riktigt behaglig nu på ställplatserna. Riktigt Corona säkert.
 
Toppen