• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Husbilsåkarens snuttefilt.......

Stig

HBK Medlem
Inlägg
1.709
Kommun
Varberg
HBK-Nr
12151
Medlemskap
2024
Många här verkar ju tycka att de som betalar 50 kr extra för att få el på ställplatsen gör en dålig affär. Är det så?
Gasol - El: Om du vill duscha, diska etc i husbilen och därför håller 65 grader i varmvattenberedaren hela dygnet går det åt ca 4 kWh bara för att hålla värmen samt ytterligare någon kWh för varmvattnet du förbrukar. Ditt absorptionskylskåp drar om det går kontinuerligt ca 170 W, räkna med att det över ett dygn blir 2-3 kWh om det inte är stekhett ute. Om du byter din gasolflaska på en bensinstation får du räkna med att det kostar minst 50 kr/kg. Energivärdet i gasol är knappt 13 kWh/kg men lite går bort i värmeförluster så räkna med att du får ut 10 kWh/kg, dvs 50 kr för 10 kWh. Om du sparar 10 kWh gasol genom att välja el på ställplatsen går du alltså plus på elen om du annars skulle bytt gasolflaska på en dyr bensinstation. Är man dessutom "rädd" för riskerna med gasol blir ju valet ännu enklare.
12V el - 230V el: Om man skall vara oberoende av 230V under sommarhalvåret bör man helst ha solfångare och dubbla batterier. Att installera detta på husbilsverkstad kostar i storleksordningen 10.000 kr. För 10.000 kr kan man stå 200 nätter med el för 50 kr (förutsatt att man ändå skulle stått på ställplats eller camping).
Det är alltså inte självklart att det är "dyrt" och en onödig kostnad att betala 50 kr extra för att få el.
Däremot begränsas ju urvalet av möjliga övernattningsplatser och man måste förflytta sig tidigt på förmiddagen för att vara säker på att få en elplats på nästa ställe.
Själv fyller jag gasol för 25 kr/kg och har alltid fulla flaskor inför varje ny resa. Jag har solceller på taket och kör som regel ett par timmar varje dag så batteriet är fulladdat inför kvällen. Denna sommar har jag stått med el två gånger under värmeböljan i augusti. Jag hade då med en portabel AC så att hundarna kunde få en dräglig temperatur när vi lämnade dem i husbilen.

/CG

Priserna för gasol har ju som nämnts stora variationer, tankar man gasol som LPG så kostar den 9-12 kr kilot och då finns ingen ekonomi ( om man nu är ute efter det) att betala 50 kr för en el-anslutning.
 

Claes 105

HBK Medlem
Inlägg
1.009
Kommun
Ulricehamn
HBK-Nr
105
Medlemskap
2024
Priserna för gasol har ju som nämnts stora variationer, tankar man gasol som LPG så kostar den 9-12 kr kilot och då finns ingen ekonomi ( om man nu är ute efter det) att betala 50 kr för en el-anslutning.
Det du har angett är LITERpriset. KILOpriset blir ungefär det dubbla ( 18-24kr litern ).

Hejs
Claes 105
 

hans p

HBK Medlem
Inlägg
312
Kommun
Halmstad
HBK-Nr
782
Medlemskap
2024
Så här ser den ut, husbilsåkarens snuttefilt.

Visa bilaga 198450

Men det är något mystiskt i relationen mellan husbilsåkaren och elstolpen, åtminstone här på Forumet så verkar det som man inte vill erkänna att man har en smygflirt med den reslige stolpen på ställplatsen. Här får vi oftast höra att vi inte behöver någon extraservice mer än en plan yta, vi har ju allt med oss.

Kan inte säga att mina iakttagelser veteskapligt bevisar min tes, att elstolpen är vår egen lille snuttefilt, men visst säger våra egna erfarenheter en hel del.

I juli tog vi en resa upp i Norrland, själva behövde vi inte extern el och tog den inte någonstans, men vi var väldigt ensamma om att inte ha sladden kopplad till elstolpen.

Nu har vi just kommit tillbaka efter en sväng ner i södra delarna av vårt land, En tur där vi varit hänvisade till elstolpen p.g.a. att Janne på byns bilverkstad, gjort en en felkoppling när han bytte ut vårt krossade bakljus, så delar av ljus och laddning inne i bilen inte fungerade.

Kort resumé av vår väldigt trevliga resa:

- Axmar Brygga, alla bilarna stod vid elstolpe och sladden i.

- Kristinehamns ställplats vid gästhamnen. Alla elplatser upptagna när vi passerade, man erbjöd platser utan el, men vissa bilar åkte vidare bl.a. vi själva.
Visa bilaga 198451
Elplatserna i Kristinehamn, fullt.

- Hults sommarhem, Fin ställplats, bara tre bilar och alla tre betalade 50 kr extra och fick el.

- Ullared GeKås ställplats.
Visa bilaga 198453
3 husbilar och en husvagn, priset är 100 kr, ingen el. 2 av husbilarna hade HBK märket där bak på bilen.

Ullared GeKås Camping,
Visa bilaga 198454
Samtidigt över 200 bilar på campingen, alla med elkabeln kopplad till stolpen till priset 280 kr.

Om du träffar Boris, chefen på GeKå´s, viska då i hans öra..."psst, vill ha du ha lite bättre beläggning på ställplatsen, sätt dit elstolpar!"

Borgholms ställlplats.
Nästan helt fullt, den plats vi hittade var allt annat än plan men vi tänkte stanna. Men så blev jag sur.... det skulle kosta 195 kr, men man betalar med appar, den app som jag har nedladdad, EasyPark, skulle då ha 225 kr. Taskig plats, krånglig betalning och fel pris fick oss att snegla över kullen till Kapelluddens Camping. Alla hb´s på ställplatsen var kopplade till stolepn.

Kapelluddens Camping i Borgholm. Receptionen var stängd men plats fixades lätt över telefon. Vi fick en plats på deras s.k. "solsidan" med en helt underbar solnedgång. Rätt många husbilar, flera HBK´are och alla med sladden kopplad till elstolpen. Priset var 195 kr, dvs billigare än ställplatsen som hade en eländig servicebyggnad, här på campingen en nybyggd fräsch servicebyggnad.
Visa bilaga 198456

Grönhögens ställplats på Öland. Alla ställplatser med el upptagna när vi passerade vid 16-tiden, vi åkte därför vidare till.......

Sandviks Camping på Öland, trevlig naturcamp med ställplatser utanför bommen och på stranden, men bara 2 husbilar stod på de bästa platserna som är på stranden och kostar 150 kr, men tyvärr utan el. På platserna med el, liten bit från stranden var vi 9 husbilar, som var och en betalade 260 kr.

Sedan gick resan vidare norrut och det blev Trosa som blev vårt nästa stopp. Elplatserna med det trista läget bakom servicebyggnaden var helt fullt, pris 280 kr. Däremot fanns det massor av lediga platser med direkt havsutsikt vid Östra Hamnplan till priset av 140 kr, men utan el.

Vet inte varför, men visst har vi ett elberoende, eller är det bara lättja och av gammal vana vi dras till elstolpen, trots korta besök och solcellerna på taket?

TommyD
ibland går det inte att välja bort el att det blir 50 kr är ju husvagnar fel de sitter ju extra kyl frys micro och värmer upp hela förtältet med el
 

Out of bounds

FD HBK Medlem
Inlägg
1.337
Kommun
Tjörn
HBK-Nr
30214
Medlemskap
2022
Har frågat det förut o frågar det igen.
Varför är husbilsåkare så engagerade i hur andra gör med olika saker? Vill nån ha el, kan väl den få ha det?! Vill nån inte ha det, kan väl den få slippa?! Att en del ställplatser, campingar mm har olika prissättningsystem är väl nåt man får veva med och stå ut med. Olika företag har ju olika priser, skillnad på service och vad som ingår i andra sammanhang. Sen som kund väljer man ju bara att acceptera eller avstå?
-men vad vet jag?
 
D

Deleted member 11118

Guest
Jag har solceller, står ofta med el, tar ofta in på campingar, ibland ställplats med eller utan el. Betalar för det jag vill ha. Ingen har med att göra hur jag gör och VARFÖR. Jag frågar ingen varför de gör si och så. Alla som har husbil gör vad som passar dem bäst. Kallas mångfald. Det finns alltid något som passar.
 

Defender130

HBK Medlem
Inlägg
441
Kommun
Falköping
HBK-Nr
12162
Medlemskap
2024
När man läser här på forumets kan man ju tro att Lifepoy och taket fullt av solceller är ett måste.
Förra veckan var vi ute tisdag till fredag. Någon EL kom vi inte åt då alla snuttefiltsplatser var upptagna på varje Ställplats vi kom till. Har inga solceller & inga litiumbatterier, dock 2x95ah vanliga gel-batterier (fritidsbatterier eller vad dom nu kallas).
Kylen är en kompressorkyl. Vi kör ingen TV utan brukar använda paddan till detta.
Viss värme krävs ju så här års på nätterna & den fick ju gå på gasolen. Men fläkten dra ju 12V såklart.
Dock fanns inga indikationer på att vi inte hade EL så det räckte.
Sen körde vi såklart en del varje dag, men egentligen inga långa sträckor annat än sista dagen när vi körde hem.
Tror många är mer oroliga för att bli utan 12V än det finns anledning till? Sen är det klart att står man still på samma plats flera dygn i sträck så lär det ju ta slut efter ett tag.
Dock har vi inte en massa manicker med oss som kräver inverter eller 230V. Tycker t.ex. att gasolköket duger alldeles utmärkt att laga mat på och anpassar hellre menyn till detta än att släpa på mikrovågsugn och El grillar eller så.
Alla är vi olika, men vi är mer av upptäcktsresanden än ”campare”, så i vårt fall verkar bilen funka rätt bra som den är.
 
F

F.d. 22252

Guest
Om man tar sin elräkning och dividerar med antal Kwh så är elen i sverige svindyr p.g.a. alla pålägg som man inte ber om skatt på skatt? diverse miljöavgifter vilken miljö kolkraftverk? Transportsträcka ja inte finns elverket i min trädgård.
Gjorde den räkneoperationen mitt hus kontra spanien blev inte stor skillnad i månadskostnad eller kwh pris
 

håkansson2

HBK Medlem
Inlägg
1.568
Kommun
Kinna
HBK-Nr
21121
Medlemskap
2024
Var i Simrishamns fiskehamn härom dagen och vi var 14 bilar och 3-4 tomma platser. Finns inga elstolpar där. I småbåtshamnen stod 5-6 bilar, om de hade el såg jag inte men det finns tillgängligt. Natten efter var vi i en av 9 bilar utan elanslutning i Kristianstad.
 

Out of bounds

FD HBK Medlem
Inlägg
1.337
Kommun
Tjörn
HBK-Nr
30214
Medlemskap
2022
Om man tar sin elräkning och dividerar med antal Kwh så är elen i sverige svindyr p.g.a. alla pålägg som man inte ber om skatt på skatt? diverse miljöavgifter vilken miljö kolkraftverk? Transportsträcka ja inte finns elverket i min trädgård.
Gjorde den räkneoperationen mitt hus kontra spanien blev inte stor skillnad i månadskostnad eller kwh pris
Kan vi inte åka till dom svenska kolkraftverken tillsammans?
Hade blivit en fin utflykt
 

Lundsholm

HBK Medlem
Inlägg
10.139
Kommun
Torsås
HBK-Nr
11560
Medlemskap
2024
Det diskuteras här bla om vad som är Ställplats och vad som är Camping. Det många tycks glömma bort är att det finns juridiska skillnader på dem. Ställplats är egentligen en parkering där man tillåts övernatta. Camping har separata regleringar som oftast innebär extra kostnader vid investeringen. Trots detta är momsen dubbelt så hög för ställplats, camping 12% och ställplats 25% om jag kommer ihåg rätt.

Sen finns en del lite äldre enklare campingar som kanske inte riktigt uppfyller kraven på en camping, men ändå kallas det ofta tex Vildmarks- eller fiskecamping. Historiskt finns bla en marknadsföringsorsak till detta. För mindre än 10 år sedan fanns inte appar och alla hade inte mobila internetuppkopplingar. Det enda sätterit då enkelt marknadsföra sig brett i Sverige var att komma med i den årliga tidningen med Fri campingplatser (campingplatser som inte var anslutna till SCR) och enda sättet att komma med där var att kallas camping. Ställplatser var då i princip okända i Sverige, men flera av dom hade säkert kallats ställplats om de byggts idag.
 

BeRoka

FD HBK Medlem
Inlägg
1.414
Kommun
Hässleholm
HBK-Nr
8559
Medlemskap
2022
vill man det där med ställplaser kontra camping diskuterar vi aldrig vi bara åker i väg jag var medlem i MHF-camping-clubb på husvagnstiden vi körde på träffar det var alltid primitiva platser på någon skol gård eller medborgarhus det var aldrig en tanke på om där var el det ifrågasattes aldrig toaletter brukade vi avända befintligga i byggnaden ingick i hyran där var alldrig tal om något annat vagnarna var inte så välutrustade på den tiden på den tiden el var ett okänt begrepp ett extra batteri hade man så så man kunde byta exempel när man skulle på riksträff skåne - norrland när ma över nattade ute buskarna någon stans batterierna var fullade så det räte att se på en gamma flinta tv, inga bekymmer med någon ting

men roligt hade vi.
 

skalman52

FD HBK Medlem
Inlägg
4.818
Kommun
Täby
HBK-Nr
25289
Medlemskap
2021
Det diskuteras här bla om vad som är Ställplats och vad som är Camping. Det många tycks glömma bort är att det finns juridiska skillnader på dem. Ställplats är egentligen en parkering där man tillåts övernatta. Camping har separata regleringar som oftast innebär extra kostnader vid investeringen. Trots detta är momsen dubbelt så hög för ställplats, camping 12% och ställplats 25% om jag kommer ihåg rätt.

Sen finns en del lite äldre enklare campingar som kanske inte riktigt uppfyller kraven på en camping, men ändå kallas det ofta tex Vildmarks- eller fiskecamping. Historiskt finns bla en marknadsföringsorsak till detta. För mindre än 10 år sedan fanns inte appar och alla hade inte mobila internetuppkopplingar. Det enda sätterit då enkelt marknadsföra sig brett i Sverige var att komma med i den årliga tidningen med Fri campingplatser (campingplatser som inte var anslutna till SCR) och enda sättet att komma med där var att kallas camping. Ställplatser var då i princip okända i Sverige, men flera av dom hade säkert kallats ställplats om de byggts idag.

Om det är olika moms på stallplatser och camping, och det är det ju, så måste Skatteverket ha någon form av definition för att avgöra om det skall vara den ena eller den andra momssatsen. Någon som vet hur den definitionen ser ut eller hur skillnaden juridiskt är formulerad?

MVH
Hans
 

Jokin

HBK Medlem
Inlägg
1.163
Kommun
Borlänge
HBK-Nr
6254
Medlemskap
2024
Om det är olika moms på stallplatser och camping, och det är det ju, så måste Skatteverket ha någon form av definition för att avgöra om det skall vara den ena eller den andra momssatsen. Någon som vet hur den definitionen ser ut eller hur skillnaden juridiskt är formulerad?

MVH
Hans

På Boverkets hemsida kan man läsa:

"...Det finns ingen definition av campingplats i plan- och bygglagstiftningen. Campingplats är heller inte definierat i TNC (terminologicentrum).

Enligt Nationalencyklopedin, NE, är en campingplats ett avgränsat område för camping. Camping är enligt NE övernattning utomhus under tillfälligt tak, i tält, bivack, husvagn eller liknande under rekreationsresor. (Nationalencyklopedin, ordbok, campingplats. Hämtad 2017-12-20 och Nationalencyklopedin, uppslagsverk-lång, camping. Hämtad 2017-12-20)

Det finns ofta byggnader eller andra anläggningar på eller i anslutning till en campingplats. Det kan exempelvis vara uthyrningsstugor, toalett- och duschbyggnader, reception, kiosker, mindre mataffärer, restauranger, plank och parkeringsplatser...."


Om ställplats för husbil står det:

"...Enklare ställplatser för husbil ingår i parkering. Om tanken är att det ska finnas ytterligare service än det som kan förväntas av en vanlig parkering är det istället lämpligt att använda, O-Tillfällig vistelse...."

Alltså kan ställplats hänföras till parkeringsplats, men om man läser vidare så börjar det krångla till sig. O-tillfällig vistelse kan man läsa om här O Tillfällig vistelse

På Skatteverkets hemsida står:

"...Skatt tas ut med 12 % på campingtjänster. Campingtjänster bör omfatta, förutom själva upplåtelsen av campingplats eller motsvarande i campingverksamhet även andra tjänster som tillhandahålls som ett naturligt led i upplåtelsen..."

Om beskattning av parkeringsplatser skriver finns en betänkande på Skatteverkets hemsida Skatteverkets remissvar 2015-05-11, Förslag till strategi för miljökvalitetsmålet God bebyggd miljö | Skatteverket.

Här kan man bland annat läsa:

"...Då det idag inte går att identifiera vilka personer eller företag som bedriver parkeringsverksamhet eller som äger mark upplåten för parkering kommer en beskattning av privata parkeringsplatser vara beroende av frivilligt uppgiftslämnande från de skattskyldiga. En beskattning av privata parkeringsplatser kommer därför inte att kunna redovisas och administreras inom befintliga skattesystem. För att uppnå syftet med färre antal parkeringsplatser och bättre alternativ till bil bör enligt Skatteverket i första hand användas styrmedel inom de regelområden som rör planering och bygg... "

Så sammanfattningsvis kan jag konstatera att det är svår, för åtminstone mig (och många andra) att veta.


 
Toppen