• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Husbilsåkarens snuttefilt.......

Tommy Dynér

HBK Medlem
Inlägg
9.045
Kommun
Söderhamn-Altea
HBK-Nr
3853
Medlemskap
2024
Så här ser den ut, husbilsåkarens snuttefilt.

IMG_4961.jpg

Men det är något mystiskt i relationen mellan husbilsåkaren och elstolpen, åtminstone här på Forumet så verkar det som man inte vill erkänna att man har en smygflirt med den reslige stolpen på ställplatsen. Här får vi oftast höra att vi inte behöver någon extraservice mer än en plan yta, vi har ju allt med oss.

Kan inte säga att mina iakttagelser veteskapligt bevisar min tes, att elstolpen är vår egen lille snuttefilt, men visst säger våra egna erfarenheter en hel del.

I juli tog vi en resa upp i Norrland, själva behövde vi inte extern el och tog den inte någonstans, men vi var väldigt ensamma om att inte ha sladden kopplad till elstolpen.

Nu har vi just kommit tillbaka efter en sväng ner i södra delarna av vårt land, En tur där vi varit hänvisade till elstolpen p.g.a. att Janne på byns bilverkstad, gjort en en felkoppling när han bytte ut vårt krossade bakljus, så delar av ljus och laddning inne i bilen inte fungerade.

Kort resumé av vår väldigt trevliga resa:

- Axmar Brygga, alla bilarna stod vid elstolpe och sladden i.

- Kristinehamns ställplats vid gästhamnen. Alla elplatser upptagna när vi passerade, man erbjöd platser utan el, men vissa bilar åkte vidare bl.a. vi själva.
thumbnail_IMG_4905.jpg
Elplatserna i Kristinehamn, fullt.

- Hults sommarhem, Fin ställplats, bara tre bilar och alla tre betalade 50 kr extra och fick el.

- Ullared GeKås ställplats.
DSC00988.JPG
3 husbilar och en husvagn, priset är 100 kr, ingen el. 2 av husbilarna hade HBK märket där bak på bilen.

Ullared GeKås Camping,
P8246675 (Medium).JPG
Samtidigt över 200 bilar på campingen, alla med elkabeln kopplad till stolpen till priset 280 kr.

Om du träffar Boris, chefen på GeKå´s, viska då i hans öra..."psst, vill ha du ha lite bättre beläggning på ställplatsen, sätt dit elstolpar!"

Borgholms ställlplats.
Nästan helt fullt, den plats vi hittade var allt annat än plan men vi tänkte stanna. Men så blev jag sur.... det skulle kosta 195 kr, men man betalar med appar, den app som jag har nedladdad, EasyPark, skulle då ha 225 kr. Taskig plats, krånglig betalning och fel pris fick oss att snegla över kullen till Kapelluddens Camping. Alla hb´s på ställplatsen var kopplade till stolepn.

Kapelluddens Camping i Borgholm. Receptionen var stängd men plats fixades lätt över telefon. Vi fick en plats på deras s.k. "solsidan" med en helt underbar solnedgång. Rätt många husbilar, flera HBK´are och alla med sladden kopplad till elstolpen. Priset var 195 kr, dvs billigare än ställplatsen som hade en eländig servicebyggnad, här på campingen en nybyggd fräsch servicebyggnad.
DSC01016.JPG

Grönhögens ställplats på Öland. Alla ställplatser med el upptagna när vi passerade vid 16-tiden, vi åkte därför vidare till.......

Sandviks Camping på Öland, trevlig naturcamp med ställplatser utanför bommen och på stranden, men bara 2 husbilar stod på de bästa platserna som är på stranden och kostar 150 kr, men tyvärr utan el. På platserna med el, liten bit från stranden var vi 9 husbilar, som var och en betalade 260 kr.

Sedan gick resan vidare norrut och det blev Trosa som blev vårt nästa stopp. Elplatserna med det trista läget bakom servicebyggnaden var helt fullt, pris 280 kr. Däremot fanns det massor av lediga platser med direkt havsutsikt vid Östra Hamnplan till priset av 140 kr, men utan el.

Vet inte varför, men visst har vi ett elberoende, eller är det bara lättja och av gammal vana vi dras till elstolpen, trots korta besök och solcellerna på taket?

TommyD
 
Senast ändrad:

BoEr

HBK Medlem
Inlägg
13.442
Kommun
Ängelholm
HBK-Nr
14243
Medlemskap
2024
Kan vara så, även om vi har el så det räcker för en "normal" natt, att vi inte vill ta risken.
Det kanske är tryggare så?

Det kan också vara så att vi inte egentligen vet vad våra batterier och solpaneler tål.
Vi har helt enkelt inte haft tid/ork att ta reda på det?
Så, vi tar det säkra före det osäkra, man behöver inte bekymra sig. Har inte vågat prova.
Bättre att slå sig ner säkert/utan eventuella elbekymmer och slå upp ett glas rödvin :).

Jag känner igen mej själv lite grand. (Både rödvin och elrädsla).
Men nu har jag installerat nya batterier, "Lead/Carbon" 2x100 AH, senaste AGM batteriteknologi, 20% DoD, 1000 cykler.
Plus 250 W på taket.
Så nu minsann är det dags att stå utan stolpe!
 
R

RobbeS

Guest
Själv har jag i sommar upptäckt att elstolpe inte fyller någon större funktion. Vi använder tv, lampor och allt annat elektriskt i husbilen och vaknar ändå morgonen efter med fulladdade batterier. Vi har inga apparater som kräver 240 volt.
Om vi tar in på camping där det ändå ingår en stolpe så kopplar vi i, förutom ett par nätter i somras då vi glömde bort det och märkte att sladden låg kvar i garaget först då vi skulle åka vidare. Kan vi välja utan el så tar vi det.
Åker nu nästa helg upp till fjällen. Säkert minus på nätterna men en solpanel och gasol löser tv tittandet och värmen utan att koppla i sladden. Blir det kris startar vi Biltemaverket. Har haft det i fyra år nu men bara startat det två gånger per år för att se att det funkar.
 

larsemil

HBK Medlem
Inlägg
683
Kommun
Uppsala
HBK-Nr
4784
Medlemskap
2024
Många platser har idag endast pris med El och då tar vi el. Annars inte. Jag kan se i min bil att jag använder cirka 20 ampere (förbrukningsel plus laddning av mobiler o surfplatta. TV har aldrig existerat i våra husbilar) för ett stopp från ca kl 16.00 till 11.00 dagen efter. Men vi har blivit med 2 elcyklar i år och efter en tre, fyra cykelturer måste vi ladda cykelbatterierna och då krävs det el tyvärr
 

Roger67

HBK Medlem
Inlägg
3.832
Kommun
Täby
HBK-Nr
3956
Medlemskap
2024
Ja, det är nog nya tider nu.
Den gamla skolans ”riktiga” campare som parkerade i skogen bland myggen, kokade kaffe på spritkök och duschade varannan lördag är sannolikt utdöende. Dagens campare har poddkaffe, vitrinskåp, resårmadrass, bredband, klimatanläggning, badankor och snarkmaskiner.
Inte vill man väl hålla på att fundera på om elen skall räcka. Nä, in med sladden bara.

Kanske vill man ibland ge sken av att man är en ”riktig” campare men sen när det kommer till kritan så stoppar man in sladden ändå.:D
 

JanneB

HBK Medlem
Inlägg
1.391
Kommun
Knivsta
HBK-Nr
20110
Medlemskap
2024
Under vår 4 veckors sommarsemester i år, som för första gången blev hemester (annars brukade vi köra snabbast möjligt mot södra delar av Europa), hade vi sett beteende som Tommy beskrev. Själva väljer vi bort el om det går... men i år reste vi i Sverige med vänner från Tyskland som ville ha el alltid. Så stod vi med el också. Andras val påverkar oss alla i viss utsträckning :msn_wink:
 

skalman52

FD HBK Medlem
Inlägg
4.818
Kommun
Täby
HBK-Nr
25289
Medlemskap
2021
När jag är ute och åker på hösten (oktober, november) och på vårvintern (mars, april) så letar jag ibland, när det är kallt, efter platser med el för att slippa bränna så mycket gasol. Elförbrukningen förutom uppvärmning, är marginell. Ex: mitten på mars vid skidåkning i norra Dalarna. Fem dagar med el och en utan.

På sommaren behövs ju inte uppvärmningen så då ställer jag mig där det känns bra att stå. Jag letar inte efter stolpar precis. Råkar det vara en elstolpe vid platsen så händer det nog att jag kopplar in mig fast det egentligen är onödigt.

MVH
Hans
 

Herbet

HBK Medlem
Inlägg
1.394
Kommun
Solna
HBK-Nr
16285
Medlemskap
2024
Snuttefilt-stolpar-jordfelsbrytare-standard kontakter-Europa kontakter-vända kontakten rätt-hemma snickrade kontakter-långa kablar-korta kablar-svarta kablar-röda kablar-skarvade kablar-kabelvindor-hur ska kablarna dras på marken-blöta skitiga kablar-sätta i kontakten rätt i bilen-tusen olika slags laddare.

Allt för att använda vattenkokaren vid morgon fikat.
Och njuta av en god frukost.

Åke
 

JANKRO

HBK Hedersmedlem
Inlägg
5.581
Kommun
Norrköping
HBK-Nr
854
Medlemskap
2040
Hej, utan att ha någon statistik att luta mig mot, men ändå genom åren pratat med, hört och sett så beror nog en hel del av alla inkopplade bilar mycket på ren ovetskap om batterier, A/tim, förbrukning och ingen aning om vilken kapacitet varken bobatteriet eller ev. solceller har, om man nu ens förstår sig på anläggningen.

Men.... en stor del har jag lärt mig beror på en väldig och total gasolskräck. Att köra kylskåpet på gasol finns inte ens med som nödlösning för det är farligt. Den ofta dåliga effekten på 12V måste då kompenseras med snabb inkoppling på 230V stolpe vid stopp. Att köra värmen på gasol går inte för det är farligt. Möjligen kan man använda spiselns gasolbrännare för att värma mat, om man nu ens törs åka omkring med en gasoltub/bomb i utrymmet, det är säkrare med en lös elplatta.

Det här är ingen kritik mot dem som känner sig träffade utan mer kritik mot campingfirmor och försäljningsställen av husbilar som efter att ha sålt en husbil för kanske flera miljoner borde ha kravet på sig att utbilda köparen kanske i timmar om hur bilen fungerar om det skulle behövas.
Det kan inte vara lätt att ställa motfrågor vid en snabbgenomgång när man inte kan ett dugg om batterier, laddning A/tim, gasol m.m. och m.m. och m.m.
Massor med ägare av campingfordon med gasolskräck vet inte ens om att om lågan slocknar så startas den för det mesta om, och om det misslyckas så stängs gasolflödet av. Trycket i ledningarna kan jämföras med att man blåser lätt med munnen genom ett sugrör o.s.v.
Om köpare av campingfordon fick en riktigt rejäl utbildning, som nästan borde vara ett krav vid ägande av ex. gasolanläggningar så skulle nog behovet av elstolpar minska betydligt.
Man köper väl för det mesta en husbil för att kunna göra vad man känner för, vara oberoende, klara sig helt själv och inte behöva leta efter en förb..... elstolpe så fort man stannar.

M. mycket v.h. JANKRO.
 
Senast ändrad:

Jan K

HBK Medlem
Inlägg
1.625
Kommun
Kristinehamn
HBK-Nr
17820
Medlemskap
2024
Höst och vår klarar vi oss bra utan el. Solcellerna och vårt 100 Ah Li-batteri räcker till TV-tittande och till vår LED-belysning. När vi närmar oss varmare väder vill vi dock ha el för att kunna få en dräglig inomhustemperatur för oss och hundarna, för ännu verkar inte någon ha konstruerat en gasoldriven AC till bodelen.
 
F

Fd.47585

Guest
Ingår el så tar man det även om man inte behöver. På varma delen av året tar vi aldrig om det kostar extra då vi klarar oss utan problem med de batterier och solcell vi har. På vintern då vi också är ute varje helg tar vi el även om det kostar för att spara på gasolen men inte på ett ställe vi åker till där platsen kostar 100:- och elen ytterligare 80:- då blir gasolen billigare. Vi nattsänker till 5 grader för att sova riktigt bra villket drar ner gasolförbrukningen en hel del.
 
F

F.d. 22252

Guest
När jag åkte hem i mars från spanien stod jag en natt på el i greven de övriga sex nätterna utan el. även fast det fanns till humant pris, var ju helt onödigt. värmen på sparlåga ingen fläkt bara lampor och dator telefon drar knappt något. solpanelsladdaren stod för det mesta och blinkade som tecken på att den slagit av laddningen.
 
Toppen