• Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Husbilsåkarens snuttefilt.......

Out of bounds

FD HBK Medlem
Inlägg
1.333
Kommun
Tjörn
HBK-Nr
30214
Medlemskap
2022
Varför kan den som vill ha el inte få ha det?
Varför kan den som inte vill ha el inte bara låta bli?
Varför alltid diskutera vilket som är rätt o fel?
Om nått är rätt för dig, el eller inte, välj det o låt dom andra göra som dom vill.
Alla är nog ute efter lite olika saker med sina bilar o turer
 

JANKRO

HBK Hedersmedlem
Inlägg
5.631
Kommun
Norrköping
HBK-Nr
854
Medlemskap
2040
Hejsan, jag tycker nog inte att man skall uppfatta diskussionen som någon mobbing för att man vill ha el, utan att många tror att de behöver el p.g.av okunskap om kapaciteten i sina batterier och även kanske solceller, och p.g.av det så känner man sig tvingad att i vissa fall välja en tråkig grusparkering med elstolpe i stället för ett mysigt vackert ställe utan stolpe, vilket ju är mycket tråkigt.
Bara för man inte vet eller inte tror att batterier, generatorladdning och kanske solceller räcker, fast i verkligheten skulle man överleva hur länge som helst utan elstolpe och därmed öka valfriheten av nattplats betydligt.

M.v.h. JANKRO.
 

Out of bounds

FD HBK Medlem
Inlägg
1.333
Kommun
Tjörn
HBK-Nr
30214
Medlemskap
2022
Ja, absolut, helt rätt
Sen kan det ju vara så att en del inte vill köra in på små vägar, en del vill ha grannar nära av olika skäl. En del har andra skäl.
Oavsett är jag glad om dom uppskattar sin tillvaro med sin husbil var o hur dom än står. Gräs, grus, asfalt. Ensam, grupp. Spartanskts, välordnat.
 

larsemil

HBK Medlem
Inlägg
687
Kommun
Uppsala
HBK-Nr
4784
Medlemskap
2024
Att baka in elen i priset är bara ett sätt att tjäna mer pengar. 50:- är det vanligaste priset för el, långt ifrån vad man förbrukar per dygn. I alla fall sommartid. Var för några år sedan på en liten camping i Småland där man fick en bricka att hänga på eluttaget & betalade för vad man förbrukade. Det skulle vara standard att det var på detta viset
I Tyskland är det inte helt ovanligt att man har en form av myntstolpe med el. Man lägger ex en Euro och får 2 kw ström. Sen stängs det av eller i med en slant till om man behöver mer. Vill dock betona att jag inte förordar detta med mynt. Men tyvärr så älskar ju tyskarna myntbetalning på ställplatser.
 

leja4

HBK Medlem
Inlägg
490
Kommun
Skellefteå
HBK-Nr
20540
Medlemskap
2025
Hej!
Jag håller helt och hållet med trådskaparen beträffande benägenheten hos de flesta att omedelbart ansluta el till sina fordon.
Det verkar därför konstigt att så många påstår att dom nästan helt avstår el. När jag vill ha plats som saknar el blir jag ibland hänvisad till en tältplats som enda alternativ.
Denna sommar med semester i Dalarna samt runt västra Götaland klarades samtliga 24 övernattningar utan el-stolpe. Min batteribank är på 350Ah och laddas enbart med bilens generator 60 A. El ansluter jag endast när vi är hemma och vi vill ha kylen kall inför nästa tur (inga solceller). Ett dygn utan el-stolpe dränerar batteribanken på ca 45Ah. Vi använder endast invertern till brödrosten och dammsugaren. All matlagning och kaffekokning sker med hjälp av gasol med en förbrukning på ca 50 kg per år.
El-spisen har även fått ge plats åt gasol i bostaden sedan vi upptäckt gasolens överlägsenhet vi matlagning.
BBa
 

WillerWalle

HBK Medlem
Inlägg
568
Kommun
Tibro
HBK-Nr
24641
Medlemskap
2025
Varför kan den som vill ha el inte få ha det?
Varför kan den som inte vill ha el inte bara låta bli?
Varför alltid diskutera vilket som är rätt o fel?
Om nått är rätt för dig, el eller inte, välj det o låt dom andra göra som dom vill.
Alla är nog ute efter lite olika saker med sina bilar o turer
Äntligen !
 

Roger67

HBK Medlem
Inlägg
3.829
Kommun
Täby
HBK-Nr
3956
Medlemskap
2024
Är det verkligen så många idag som är ofrivilligt ”okunniga” och verkligen känner sig tvingade till elstolpen?
Jag tror det finns många idag som inte är ett dugg intresserade av att klara sig ute i skogen och inte heller känner något sug efter eller någon speciell tillfredsställelse i att kunna campa i dagar utan en sladd. Man vill helt enkelt inte. Man är mer än nöjd med att åka mellan ställplatser eller att ta in på campingar.
Det kanske är friheten att kunna resa runt med sitt mobila boende till olika platser som lockar och inte ett absolut oberoende och att kunna hitta en egen plats utan sladd ute i naturen.

Husbilarna har blivit så bra och bekväma att nya grupper med andra intressen än teknik och överlevnad intresserar sig för dem. Det är ju bara att se vilken tillväxt det varit dom senaste åren. Snittcamparen har förmodligen blivit bekvämare och helt enkelt mindre intresserad av tekniken.
 

leja4

HBK Medlem
Inlägg
490
Kommun
Skellefteå
HBK-Nr
20540
Medlemskap
2025
Är det verkligen så många idag som är ofrivilligt ”okunniga” och verkligen känner sig tvingade till elstolpen?
Jag tror det finns många idag som inte är ett dugg intresserade av att klara sig ute i skogen och inte heller känner något sug efter eller någon speciell tillfredsställelse i att kunna campa i dagar utan en sladd. Man vill helt enkelt inte. Man är mer än nöjd med att åka mellan ställplatser eller att ta in på campingar.
Det kanske är friheten att kunna resa runt med sitt mobila boende till olika platser som lockar och inte ett absolut oberoende och att kunna hitta en egen plats utan sladd ute i naturen.

Husbilarna har blivit så bra och bekväma att nya grupper med andra intressen än teknik och överlevnad intresserar sig för dem. Det är ju bara att se vilken tillväxt det varit dom senaste åren. Snittcamparen har förmodligen blivit bekvämare och helt enkelt mindre intresserad av tekniken.

Ja moderna husbilar har blivit så bra så de flesta klarar åtminstone ett par dygn utan el-anslutning. Man klarar sig också i de flesta fall utan solceller på taket. Många nya och iofs erfarna husbils ägare tror att man alltid måste ha tillgång till el, eftersom det alltid varit nödvändigt när man kommit fram i en utkyld husvagn. Det är naturligt vis inte frågan om rätt eller fel, det har väl ingen heller påstått? Men att delge andra sina erfarenheter är väl en del av forumets syfte?
BBa
 

Roger67

HBK Medlem
Inlägg
3.829
Kommun
Täby
HBK-Nr
3956
Medlemskap
2024
Nej det finns ju absolut inget rätt eller fel men visst går väl tongångarna här ofta lite åt hållet att folk bara inte vet bättre. Tanken är ju god och man kanske vill att andra också skall "se ljuset” men det kan ju vara så att andra ser sina ljus redan och är helt enkelt inte intresserade av att klara sig helt utan el.
Bara en fundering.
 

Kristian676

FD HBK Medlem
Inlägg
1.558
Kommun
Falköping
HBK-Nr
16927
Medlemskap
2021
Nej det finns ju absolut inget rätt eller fel men visst går väl tongångarna här ofta lite åt hållet att folk bara inte vet bättre. Tanken är ju god och man kanske vill att andra skall "se ljuset” men det kan ju vara så att andra ser sina ljus redan och är helt enkelt inte intresserade av att klara sig helt utan el.
Bara en fundering.
Den lite filosofiska frågan blir ju om det är så att det krävs el för att se ljuset och möjligen även ifall den elen ska komma från stolpe eller vara egentillverkad.
 

surtecruisers

FD HBK Medlem
Inlägg
2.016
Kommun
Kungälv
HBK-Nr
4687
Medlemskap
2022
fick väl uppfattningen i början av tråden att det handlade om vilken typ av campare man var med och avsaknad av snuttefilt ? vilket naturligtsvis är ointressant åtminstone för mig då jag anser att vi alla sitter i samma bil ell vagn oavsett om vi nyttjar snutttefilt och om vi använder camping ell ställplats ell fricamping finns fler alternativ så tillhör vi ju ändå det lösdrivande släktet !
 

Out of bounds

FD HBK Medlem
Inlägg
1.333
Kommun
Tjörn
HBK-Nr
30214
Medlemskap
2022
Hej!
Jag håller helt och hållet med trådskaparen beträffande benägenheten hos de flesta att omedelbart ansluta el till sina fordon.
Det verkar därför konstigt att så många påstår att dom nästan helt avstår el. När jag vill ha plats som saknar el blir jag ibland hänvisad till en tältplats som enda alternativ.
Denna sommar med semester i Dalarna samt runt västra Götaland klarades samtliga 24 övernattningar utan el-stolpe. Min batteribank är på 350Ah och laddas enbart med bilens generator 60 A. El ansluter jag endast när vi är hemma och vi vill ha kylen kall inför nästa tur (inga solceller). Ett dygn utan el-stolpe dränerar batteribanken på ca 45Ah. Vi använder endast invertern till brödrosten och dammsugaren. All matlagning och kaffekokning sker med hjälp av gasol med en förbrukning på ca 50 kg per år.
El-spisen har även fått ge plats åt gasol i bostaden sedan vi upptäckt gasolens överlägsenhet vi matlagning.
BBa
Edit på begäran...
 
Senast ändrad:

Anki & Bengt

HBK Medlem
Inlägg
593
Kommun
Åmål
HBK-Nr
22819
Medlemskap
2024
Jag blir lite nyfiken, förlåt, men du säger ”de flesta”, hur har du fått fram den uppgiften? Och även ”så många”
Sen att du ”ibland” blir hänvisad till tältplats, kanske kan bero på att det inte finns något annat utan el just för tillfället.
En liten undran bara , men är det inte sådana kommentarer vi försöker undvika på ett sådant här trevligt forum .Mvh Bengt.
 

leja4

HBK Medlem
Inlägg
490
Kommun
Skellefteå
HBK-Nr
20540
Medlemskap
2025
Jag blir lite nyfiken, förlåt, men du säger ”de flesta”, hur har du fått fram den uppgiften? Och även ”så många”
Sen att du ”ibland” blir hänvisad till tältplats, kanske kan bero på att det inte finns något annat utan el just för tillfället.
Hej ! Svar på fråga 1. Uppgiften kommer i likhet med trådskaparens från egna iakttagelser. Svar 2. Genom att läsa inläggen i tråden.
Nej just det, det finns inget annat därför att nästan alla vill ha plats med el. Inlägget går säkert att problematisera ytterligare för den som är lagd åt det hållet.
BBa
 
Toppen