• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Göstas Sverigeresa 2020

Gösta Evén

HBK Medlem
Inlägg
1.856
Kommun
Västerås
HBK-Nr
26664
Medlemskap
2024

Gösta Evén

HBK Medlem
Inlägg
1.856
Kommun
Västerås
HBK-Nr
26664
Medlemskap
2024
Dag 212 söndag

Det är en minusgrad i stugan när jag kommer in.

Fortsätter inomhus med att dra bort spikar ifrån takstolarna och högst upp på väggarna samt tar bort rester från väggskivor. Arbetet går bra. Tänder även upp en brasa i öppna spisen. Det blir ett naturligt avbrott från arbetet. Jag eldar rester från väggarna och små torra grenar, som jag har hittat på tomten. Eftersom jag inte lägger in stora tjocka vedträn, i brasan, så "måste" jag avbryta arbetet ofta. Vilket är bra nu när jag arbetar ovanför axelhöjd.

Efter ett par timmar så har tempen stigit till åtta grader i vardagsrummet, där den öppna spisen finns. I det rum som jag jobbar i, har det med hjälp av tre små värmefläktar, nu blivit så varmt så jag tar av mig jackan. Det är första gången som jag känner den värmen. Eller har jag blivit van att jobba i låg temp?????????

Efter lunch skottar jag bort snö till smala gångar, där jag brukar gå. "Vägen" har en hel del granris i hjulspåren så där skottar jag ej. För eller senare så kanske riset behövs, för att kunna köra ut på vägen.

Körde inget.


Dag 213 måndag 11 / 1.

Idag ändrar jag på rutinen.

Går in i stugan redan kl 06.30 för att dra ut spik mm i köket. Efter en timme är köket helt klart.

Går nu hem och sätter på thé-vatten och fixar till två smörgåsar.

Ser på morgonstudion på tv 1.

Tidigare har jag varit hemma till niotiden, innan jag började med jobbet. Tänkte att det är nog bättre att börja tidigt med jobbet ovanför axlarna. För att sen kunna ta en timmes rast och vila. För att sen återgå till spikarna, fram till lunch. Det är förmodligen bättre ur hälsosynpunkt.

Brukar äta lunch mellan kl 12 och 13. Samtidigt som jag lyssnar på dagens eko på radion. Men idag ville inte radion starta. Så jag sätter på laptopen. Men det gick inte att få in dagens eko kl 12,30, i direktsändning. Det fick istället bli utsändningen från kl 7.

På em blir det återigen inomhusjobb i stugan. Gör klart i hallen och toa-rummet. När fläcktarna är riktade in i toa-rummet så är jag tvungen att ta av jackan. För i det minsta av alla rum så blev tempen, efter en timme, hela 27 grader.

Nu blev alla rum färdiga. Jätteskönt att takstolarna nu är "rena" från spik mm.

Nu kl 16 slutar jag för idag. Har ett radioproblem att ta hand om.

Jag tar fram en plattång med långa smala skacklar. Öppnar lådan under sittbänken, vid bodels-dörren, för att kontrollera alla flatsäkringar. Alla är hela, såvitt som jag förstår och kan se. Skall imorgon, när det är ljust, se om jag kan finna säkringar i "bildelen", som är trasiga. Visserligen sa verkan på Caravanhallen att han hade kopplat in radion på bodelsbatteriet. Så då bör radions säkring finnas i lådan under sittbänken.


Är det någon här som har varit med om något liknande och har en idé om vad som kan vara fel?

Tacksam för input.

På kvällen gör jag vegansk glass. Visserligen är HB:s frys inte mycket att, hurra för, när jag skall frysa in varor. Men det brukar fungera trots att tempen ofta inte är lägre än -10 grader.


Körde inget.
 

Gösta Evén

HBK Medlem
Inlägg
1.856
Kommun
Västerås
HBK-Nr
26664
Medlemskap
2024
Dag 214 tisdag 12 / 1

Tar det lugnt på morgonen, ser på morgonstudion på tv och skriver här i tråden.

På fm stugjobb. El - slangen som jag vi drog fram till spisen var inte ok. Slangen innehöll tre trådar, men den gamla spisen skall ha fem trådar. På min fråga till elfirman om de lägger in två trådar till i slangen - blev svaret nej. Jag var tvungen att köpa en slang med större diameter. Den slangen lade jag upp på takstolarna idag, och satte fast.

I väggdosorna finns det från början två ställen som man kan sätta fast slangen. När man vill ha in tre eller fyra slangar i dosan så behöver man komplettera dosan med nya fästanordningar, kommer ej ihåg namnet. Det blev nu gjort idag.

Så nu är allt el-jobb klart, för min del. Elfirman kommer hit och kopplar ihop alla trådar, efter att vi har satt upp innertak och innerväggar. Det blir förmodligen efter påsk.

Efter lunch skottar jag bort snövallen som plogbilen har lagt upp vid infarten.
Därefter blir det till att dra ut spik från väggarna.

Körde inget idag.



Dag 215 onsdag.

Idag gick jag in i stugan redan före kl 7 för att dra ut spik i ca en timme. Därefter blir dem fm - fika i en timme framför tv:s morgonstudio.

Vid niotiden kör jag till OKQ8 i Vikingstad, för att se om det finns en möjlighet att tanka färskvatten.

Tar fram mina två femlitersdunkar. Vid servicestället står två män med några 20-litersdunkar som de fyller. De är ifrån Afghanistan, en har varit här i fyra år och den andra i fem år. Han pratade bra svenska.

Vattenutkastaren har en Gardenakoppling, så här kan jag ta fram min slang och fylla den stora tanken med 100 liter. Sen tankar jag diesel. Som kostade 15,20 enl en skylt. Vad det blir efter HBK - rabatten vet jag ej. Dyrare än Preem blir det. Men jag slapp att åka till Ryd för att tanka på Cirkel K, eller Preem.

Nästa stopp blir på City Gross i Mantorp. Fick ett tips om den affären för någon vecka sedan. Det är en mycket stor och välsorterad butik. I dess närhet finns INGO som tog 14,19 för diesel, men de har inget vatten. Så där tankar jag ej.

Sen kör jag in i Mantorp för att ta en annan väg till tomten. Den vägen var mycket smal. Fick inga möten, som tur var.

Det var inga problem att backa in på tomten, nu när marken är frusen.

Efter lunch blev det spikutdragning igen. Sågar även upp några reglar till smala stickor. För att det skall blir lättare att tända en brasa i morgon.

Känner mig nöjd med dagens arbete vid 15 - tiden och går hem till mig för att äta två apelsiner som em - fika. Sen skrev jag i denna tråd.

Kl 17 skall jag titta på tv 4 som sänder programmet "Efter Fem". Som jag tycker är ett bra program.


Körde 2,7 mil
 

H.B.Isak

HBK Medlem
Inlägg
245
Kommun
Linköping
HBK-Nr
26691
Medlemskap
2024
Dag 214 tisdag 12 / 1

Tar det lugnt på morgonen, ser på morgonstudion på tv och skriver här i tråden.

På fm stugjobb. El - slangen som jag vi drog fram till spisen var inte ok. Slangen innehöll tre trådar, men den gamla spisen skall ha fem trådar. På min fråga till elfirman om de lägger in två trådar till i slangen - blev svaret nej. Jag var tvungen att köpa en slang med större diameter. Den slangen lade jag upp på takstolarna idag, och satte fast.

I väggdosorna finns det från början två ställen som man kan sätta fast slangen. När man vill ha in tre eller fyra slangar i dosan så behöver man komplettera dosan med nya fästanordningar, kommer ej ihåg namnet. Det blev nu gjort idag.

Så nu är allt el-jobb klart, för min del. Elfirman kommer hit och kopplar ihop alla trådar, efter att vi har satt upp innertak och innerväggar. Det blir förmodligen efter påsk.

Efter lunch skottar jag bort snövallen som plogbilen har lagt upp vid infarten.
Därefter blir det till att dra ut spik från väggarna.

Körde inget idag.



Dag 215 onsdag.

Idag gick jag in i stugan redan före kl 7 för att dra ut spik i ca en timme. Därefter blir dem fm - fika i en timme framför tv:s morgonstudio.

Vid niotiden kör jag till OKQ8 i Vikingstad, för att se om det finns en möjlighet att tanka färskvatten.

Tar fram mina två femlitersdunkar. Vid servicestället står två män med några 20-litersdunkar som de fyller. De är ifrån Afghanistan, en har varit här i fyra år och den andra i fem år. Han pratade bra svenska.

Vattenutkastaren har en Gardenakoppling, så här kan jag ta fram min slang och fylla den stora tanken med 100 liter. Sen tankar jag diesel. Som kostade 15,20 enl en skylt. Vad det blir efter HBK - rabatten vet jag ej. Dyrare än Preem blir det. Men jag slapp att åka till Ryd för att tanka på Cirkel K, eller Preem.

Nästa stopp blir på City Gross i Mantorp. Fick ett tips om den affären för någon vecka sedan. Det är en mycket stor och välsorterad butik. I dess närhet finns INGO som tog 14,19 för diesel, men de har inget vatten. Så där tankar jag ej.

Sen kör jag in i Mantorp för att ta en annan väg till tomten. Den vägen var mycket smal. Fick inga möten, som tur var.

Det var inga problem att backa in på tomten, nu när marken är frusen.

Efter lunch blev det spikutdragning igen. Sågar även upp några reglar till smala stickor. För att det skall blir lättare att tända en brasa i morgon.

Känner mig nöjd med dagens arbete vid 15 - tiden och går hem till mig för att äta två apelsiner som em - fika. Sen skrev jag i denna tråd.

Kl 17 skall jag titta på tv 4 som sänder programmet "Efter Fem". Som jag tycker är ett bra program.


Körde 2,7 mil
Kan vara bra att veta Gösta, att intill City-Gross i Mantorp finns det en automat station Preem.
Forsätter du några hundra meter (på andra sidan E4:an) så har du en bemannad Cirkle K station. Möjligen kan man även få tanka vatten där.
 

Gösta Evén

HBK Medlem
Inlägg
1.856
Kommun
Västerås
HBK-Nr
26664
Medlemskap
2024
Kan vara bra att veta Gösta, att intill City-Gross i Mantorp finns det en automat station Preem.
Forsätter du några hundra meter (på andra sidan E4:an) så har du en bemannad Cirkle K station. Möjligen kan man även få tanka vatten där.

Hej H.B. Isak!

Tack för info. Jag försöker att lära mig området.
 

Gösta Evén

HBK Medlem
Inlägg
1.856
Kommun
Västerås
HBK-Nr
26664
Medlemskap
2024
Dag 216 torsdag.

Går in i stugan före kl 07. Det är -2 grader inne, på termometern på väggen utanpå stugan är det - 4 grader och på displayen i HB:n är det - 2 grader. Förmodligen så sitter nog den under bilen och är därmed lite skyddad.

Det blir till att dra ur spik ur innerväggarna. Samt att jag tänder en brasa i öppna spisen, med hjälp av de sågade smala regelbitarna som jag tillverkade igår. Efter en halvtimme tänder jag även en eld i köksspisen. Det gick bra, med hjälp av de sågade regelbitarna och att skorstenen hade blivit något varmare.

I lördags köpte jag två par handskar på Bauhaus, när jag ändå var där för att köpa takskivorna. Ett par tjockare som jag har tänkt att använda utomhus och ett par lite tunnare för inomhus.
När jag för någon dag sedan satte in handen i de tunnare handskarna träffade jag på ett papper. Det är en instruktion för hur man skall använda handskarna!!!!!!!!!!!!!!!!!!!

"Instruction of Use
GUIDE"
"THE RIGTH GLOVES"

Informationen är skriven på 30 olika språk.

"Bruksanvisning för GUIDE skyddshandskar.... CE-kategori 2 skydd när risken för allvarlig personskada är medelstor.
Användning
Handskarna skall inte bäras om det finns risk att de fastnar i rörliga delar i en maskin."

Det är första gången som jag får med en instruktion om hur jag skall använda ett par handskar.

Efter lunch är det återigen dax att ta fram snöskyffeln. Det hade kommit ca fem cm. Plogbilen hade lagt upp en sträng vid infarten till tomten.

Därefter återigen in till spikarna. Nu kan jag se ett slut på detta. Det är bara på några ställen, där det finns kartonger och möbler som det är spikar kvar. Låter bli att flytta på dessa. Vi måste ända flytta på de i samband med att vi på lördag sätter upp fuktspärren i taket.

Slutar att jobba redan kl 14,30. Allt som skall göras innan lördag är ju gjort. Så jag tänker att jag vilar lite, så att jag har bra krafter kvar till lördag. För när Jonas är här så är det bra att kunna jobba ordentligt. Samt att det då enbart blir jobb över axelhöjd. Som tur är så slipper vi stå på stegar eller pallar. Vi når upp till takstolarna trots att vi står på golvet. Vilket minskar riskerna för fallskador.

Efter fruktstunden så läser jag om Per Anders Fogelströms uppväxt i boken "Hem till sist". Per Anders föddes 1917. Föräldrarna skildes i början av 1920 - talet och fadern flyttade till USA. Modern fick en mycket tuff uppgift att ensam försörja sig och de två barnen. Det blev en mycket fattig uppväxt. En mycket intressant bok, om man är intresserad av historia under "mellankrigstiden".

Körde inget idag.


Dag 217 fredag 15 / 1.

Går som vanligt upp före kl 05. Det är 18 grader inne trots att jag har ställt in termostaten på 20.

Vad nu då???

Displayen visar att det är - 6 grader ute. När den tidigare har visat -2 eller -3 grader så har det varit +20 grader inne.

På TV nyheterna i går kväll sa de att det skall vara -10 grader kl 07. Eftersom jag tidigare har konstaterat att HB:s display inte går att lita på så tror jag att det är för kallt ute för att endast klara mig med att endast använda el för uppvärmning. Därför så sätter jag även på gasen. Har tidigare läst att de som har campat i fjällvärden kör med båda systemen samtidigt.

Redan efter en halvtimme så är det en halv grad varmare.

Kl 05.30 går jag till stugan. På utsidan visar termometern - 15 grader!!!!!!!!!!
Inne är det - 6. Tar med mig en lös termometer och lägger den på HB:s fotsteg. Efter en halvtimme visar den - 14 grader. Displayen visar fortfarande att det är - 6. Åtta grader fel!!!!!!!!!

Känner inget intresse av att gå in i stugan. Sätter istället på tv:n. Ser på Morgonstudion för att se nyheter och kommentarer.

Frankrike inför utegångsförbud mellan kl 18 och 06.

Idag fredag, kl 13, skall det bli -5 i Skåne, -8 i Linköping och - 4 i Riksgränsen. Alltså minst kallt i norr!!

Skall så småningom gå in i stugan. Men kommer att ta det lugnt.

Ikväll skall Jonas komma efter att ha slutat att jobba i Västerås.

Imorgon hoppas jag att vi kan hinna och orka att sätta upp fuktspärren i hela huset, ca 60 kvm.
Förhoppningsvis kan vi sedan på söndag börja med takskivorna.

Kommer inte att köra något idag.

Nästa uppdatering blir efter att Jonas har åkt hem på söndag kväll eller måndag morgon.
 

Gösta Evén

HBK Medlem
Inlägg
1.856
Kommun
Västerås
HBK-Nr
26664
Medlemskap
2024
Dag 218 lördag.

Jonas är inte lika morgonpigg som jag. Så jag stänger toadörren vid köket, den har två möjligheter för stängning, så att den privata avdelningen blir avskild ifrån pentryt och vardagsrummet.

Äter därför mina två frukostägg och dricker juice ensam. Läser ut min bok om och av Per Anders Fogelström. Läger lite patiens.

Kl 07 öppnar jag dörren och plockar in den torra disken till sina platser i skåpen. Är medveten om att det skramlar lite. Men det är för att Jonas skall få lite ljud omkring sig. Jag tycker att det är dax nu att vakna. Han är ju van att på vardagarna vakna före kl 06 för att kunna vara på jobbet senast kl 07. Efter en halvtimme kommer han upp.

Jag har dukat upp frukost till honom och fm - fika till mig.

Vi äter i lugn och ro. Börjar att jobba någon gång mellan 8,30 och kl 09. Jonas gick in i stugan först för att tända en eld i den öppna spisen, under tiden som jag dukar av och byter kläder.

Igår kväll lät vi de små elektriska "värmeelementen" / fläktarna var igång under hela natten, för att det åtminstone skulle vara någon enstaka plusgrad.

Nu är målsättningen att vi skall orka få upp fuktspärren. Jag hade igår mätt rullen till 1,34 meter. Mätt och märkt ut avstånden mellan takstolarna hur vi skulle sätta ut plasten. De små sovrummen är ca 2,40 m breda. Så det blir två längder. Skarven måste vara under en takstol - så det blir till att både "klyva och kapa" plasten rätt.

Trodde jag.

Men Jonas visste att plasten är dubbelvikt i rullen. Så vi behövde bara kapa 25 - meters-rullen. Vi fick, efter att ha häftat upp plasten, skära bort överskottet. Detta gjorde att det blev enklare att göra jobbet i sovrummen. Eftersom det är jobbigt att arbeta över axelhöjd så tog vi någon minuts paus efter varje tredjedels fasthäftande.

Vi hann med halva huset innan lunch vid 12 - tiden. Vi unnade oss två timmars rast.

Sen in till plasten igen. Hoppade över em - fikat. Blev klara med hela jobbet kl 17. En rulle räckte till själva stugan, som har en vind. Blev några smala remsor över som jag skall använda till den lilla tamburen, som ej har någon vind.

Lägger in en bild från telefonen. Vet ej om det går att se den blåa plasten.

20210117_095037.jpg


Nu kändes det verkligen skönt att jobbet gick så bra, att vi verkligen orkade med hela stugan. Det blev många timmar med jobb ovanför axelhöjd.

Körde inget.


Dag 219 söndag.

Idag tar vi det lite lugnare på morgonen.

Börjar jobba vid 9,30 - tiden.

Vi hjälps åt att sätta upp en skiva i ett hörn i vardagsrummet, ca åtta mm ifrån väggarna. Som det stod i instruktionen. När vi tar fram skiva nr två och provar den, så kommer den mycket närmare väggen ? Jag säger åt Jonas att ta fram den tredje skivan, under tiden som jag håller upp skiva nr två, den går in i väggen.

Jag vet sedan lång tid tillbaka att i gamla hus finns inga 90 graders vinklar, i hörnen. Så jag är inte förvånad. Det blir till att skruva ur alla skruvar i den första skivan. Eftersom det senare skall upp en plyfa - och en gipsskiva på vardera 13 mm, så kommer det att finnas en möjlighet att lägga takskivorna med större avstånd ifrån väggen.

Här är bilden på första skivan.

20210117_095049.jpg

Så nu skruvar vi upp skiva nr ett på ca 22 mm avstånd. För att tredje skivan skall kunna få några mm till väggen. Det blev även en fjärde skiva på längden i vardagsrummet. Varv nr två börjar vi med att kapa en skiva, inte till hälften, utan i förhållande till en av takstolarna. För att kunna fästa den på kortsidan. Vi tycker att det blir snyggare om skivorna "går omlott". Istället för om skarvarna går i rät linje.

Jaha, det här verkar vara svårare än jag hade föreställt mig. Jag som trodde att man skulle kunna klara jobbet ensam!!!!!!!!!

När vi nu har skruvat upp två "varv" så beslutar vi att göra likadant i alla rum, innan vardagsrummet blir färdigt. Tanken är då att vi hjälps åt med två "varv", för att sedan kunna jobba ensamma i var sitt rum. När vi har gjort det så är det lunchrast.

Efter lunch fortsätter Jonas i vardagsrummet och jag gör klart i toa-rummet.

20210117_144425.jpg

Jag fortsätter sedan med sovrum nr ett, i förhållande till tamburen / huvudingången. Där finns en stor och tung våningssäng i trä. Den får stå kvar i rummet, för det är svårt att lyfta ur den, till ett annat rum under tiden. Det är trångt och jag behöver skjuta sängen fram och tillbaka på golvet för att kunna jobba i taket. Vid 15 - tiden är halva rummet klart. Jonas har fixat ca en tredjedel av vardagsrummet. Han fick lite jobb med en skiva, som behövde både kapas och delvis klyvas, vid skorstenen.

Nu tycker Jonas att det är tid att plocka ihop sina grejer och börja färden på ca 23 mil tillbaka till Ramnäs, som tar nästa tre timmar. Han vill inte komma hem för sent på kvällen, för imorgon är det förvärvsarbete som väntar.

Han rullar iväg kl 15,45 och jag tar em - fika. Ringer till Lottie och berättar om helgens arbete. Blir ca en timmes rast och välbehövlig vila. Sen går jag in och gör klart i sovrum nr ett. Sista "varvet" blir lite extra besvärligt. För där behöver jag klyva skivorna. Det blir även svårare att trycka in de i näst sista "varvet". För det är inte så stort utrymme mellan skivan och väggen, för fingrarna att trycka skivan med.

20210117_180810.jpg

Jag blev klar med detta sovrum kl 18,30. Då slutar jag för idag. Går hem, lagar middag och ser på tv.

Körde inget.
 

Geten

HBK Medlem
Inlägg
22
Kommun
Örebro
HBK-Nr
27326
Medlemskap
2025
Hej Gösta!
Får jag fråga dig, jag har försökt få upplysning om Åfa tank kort under en tråd här men inget svar, vet att du har det, så min fråga är,
behöver jag två kort, ett för Okq8 och ett för Prem / såifa eller tankar man båda på samma kort? i så fall vilket ska man välja?
Johan
 

Gösta Evén

HBK Medlem
Inlägg
1.856
Kommun
Västerås
HBK-Nr
26664
Medlemskap
2024
Dag 220 måndag.

I fredags kväll berättade Jonas att vår el-leverantör Tekniska Verken i Linköping hade ringt i november och sagt att det förbrukas mycket ström nuförtiden, ca 500 kw mot normalt 0 kw. Vi tänker komma ut och kontrollera den nya mätaren. De hade installerat en ny mätare omkring den 20:e oktober. Så Jonas fick förklara att jag är här och renoverar. Så ni behöver inte komma ut.

Idag tar jag det lugnt på morgonen. Skriver här på tråden om helgen. Går in vid niotiden och fortsätter med att sätta upp takskivor i sovrum nr 2.
Får ett sms från snickaren som skall sätta in en ny garagedörr att han kommer imorgon. Äntligen!!!!
Inbrottstjuvar hade sönder den gamla dörren i våras.

20210118_135716.jpg

Nu går jag ut och påbörjar snöröjning vid garaget. Gör förmodligen ca en fjärdedel före lunch. Resten blev klart efter lunchen.
Ställer ut stolar där det är olämpligt att backa.

På em fortsätter jag med takskivorna i sovrum nr 2. I mitten på rummet finns en eldosa som fördelar strömmen till olika vägguttag och takarmaturen. För att såga ut hålet på rätt ställe så använder jag mig av två magnetiska "puckar".
Bilden på "pucken" som skall in i eldosan.

20210118_104426.jpg

När jag provar med att trycka in "pucken" i dosan så lossnar plankan som dosan sitter fast i.
Jag blir därför tvungen att skära upp ett hål i fuktspärren mellan två takstolar. För att kunna komma upp ovanför densamma och skruva fast plankan på en något högre nivå.

20210118_105132.jpg

Sätter dit takskivan och den andra "pucken".

20210118_111848.jpg

För att där såga upp ett hål i takskivan.

Jag lyckas till slut att få till det med denna skiva, över eldosan.
Vid 16,30 -tiden är hela rummet klart. Så då slutar jag att jobba för idag.

Jag skulle få ett sms när min isoleringsmatta, till vindrutan, anländer till ICA. Leverans skulle komma idag. Men inget meddelande fick jag. Nu är det endast några enstaka minusgrader så det är ingen stor sak att vänta någon dag till.

Körde inget



Dag 221 tisdag.

Redan vid 6,30 - tiden startar jag motorn för att flytta bilen i sidledes ett par meter, för att snickaren skall kunna backa in till garaget.
Men jag kommer inte iväg. Bilen vill inte. Jag går därför till HB:s garage för att hämta grus. Det finns endast lite högst upp som jag kan använda. Resten verkar vara helt fruset!!!!!!!!!1

Vadnu???????

Garaget skall ju vara uppvärmt.

Men det lilla gruset som jag får upp kastar jag in framför framhjulen, som är de drivande. Det räckte för att få iväg fordonet. Kör fram ca 20 meter för att sedan backa tillbaka några meter närmare huset.

När det blir ljust går jag in i garaget för att förbereda för snickaren. Flyttar på saker som är närmast dörren. Upptäcker då att gruset på golvet är löst. Här är det tydligen inte fastfruset. Tar fram en spade och skyfflar upp gruset som jag senare går och lägger framför alla sex däcken. Det blir många spadar. Grusar mellan 10 och 15 cm framför däcken. Ganska tjockt lager grus som jag sen kör upp på. Så nu står bilen på gruset. Hoppas därefter att det inte skall bli problem när jag nästa gång skall åka härifrån.


20210119_085309.jpg

20210119_085259.jpg
Bär 25 litershinken med grus in till bodelsdörren, för att den skall tina. Lägger även en termometer i garaget.

Nu är det tid för att sätta upp takskivor i vardagsrummet. Vid niotiden hör jag en bildörr som stängs. Slutar att jobba och går ut, för att se om det är snickaren. Vilket det var.

Vi samtalar en stund. Det visar sig att den gamla dörren är mycket lägre än den nya. Så dörren som han har med sig kan inte bara enkelt bytas in. Vi måste flytta själva dörren längre till vänster, utifrån sett, för där är det närmare nocken. Jag måste ta bort ett fönster och en arbetsbänk, med alla saker som finns därpå och under. Något som jag inte hade räknat med.

Förra året gjorde snickaren vissa mätningar av garagedörren. För att kunna lämna en offert och beställa en ny dörr.
Snickaren borde redan då ha förstått att det inte finns så låga dörrar nuförtiden.

Han måste åka och köpa en betongklump, som skall grävas ner, som ena sidans dörrpost skall vila på.

När jag har flyttat alla saker går jag in och sätter upp ett på takskivor. Sen blir det lunch för min del. Därefter går jag till snickaren och ser efter om jag skall hjälpa till. Men det behövs inte just nu.

Så då går jag återigen in i stugan. Sätter upp några skivor till. Går ut igen, mest för att vila axlarna. Nu vill snickaren ha el. Så jag hjälper till med det. Finns ju ett dubbeluttag på utsidan av stugan, samma som till min HB.

Jag alternerar med jobb inne i stugan och att ibland hjälpa snickaren.

Allt blir klart kl 15.00, efter sex timmar.


Bredvid den nya vita garagedörren har vi satt upp en osb - skiva. För att göra en tillfällig vägg.

20210119_145852.jpg

Jag tar nu en fruktrast. Sen åter igen in till takskivorna.

Körde förmodligen ca 30 meter.
 

Bilagor

  • 20210118_104434.jpg
    20210118_104434.jpg
    1,7 MB · Visningar: 35
  • 20210118_110107.jpg
    20210118_110107.jpg
    1,6 MB · Visningar: 63
  • 20210118_132853.jpg
    20210118_132853.jpg
    2 MB · Visningar: 69
Senast ändrad:

Gösta Evén

HBK Medlem
Inlägg
1.856
Kommun
Västerås
HBK-Nr
26664
Medlemskap
2024
Dag 222 onsdag.

På morgonen sätter jag mig här och skriver om de senaste två dagarna. Sandhinken som jag hade ställt vid bodelsdörren för att tina, har inte tinat. Det kan inte vara fastfruset. Är hårt som cement. Har tydligen "brunnit" fast, på något konstigt sätt. Hinken har stått i över ett år i mitt uppvärmda förråd i Farsta. Som ligger i ett vanligt lägenhetshus.

Kollar mailen och ser att mitt paket från Campingfirma kom i måndags. Finns att hämta på ICA Vikingstad. Skulle ju få ett sms. Ja ja jag skall hämta det.

Går sen in i stugan och gör nästan klart i vardagsrummet. Kom fram till skorstenen med den första linjen av takskivor.

20210120_160421.jpg

Efter lunch kör jag till Vikingstad för att hämta min Isoleringsmatta till vindrutan.
Fortsätter sen till OKQ8 för att tanka lite färskvatten. Eftersom jag på fredag skall till Stockholm så tankar jag inte fullt. Utan stannar vid 75 % - s fyllning. Eftersom jag inte har kört så mycket sen jag tankade sist - så fick jag bara i drygt fem liter diesel.

När jag kom tillbaka till tomten, så satte jag upp den nya isoleringsmattan det gick bra.

20210120_151754.jpg

20210120_151740_001.jpg

Efter "utflykten" börjar jag i köket, utefter ytterväggen. Behöver försöka att räkna ut hur långt ifrån väggen som jag skall sätta upp första skivan. Räta 90 graders vinklar i ett så här års-rikt hus kan man ju bara glömma. Så vid andra skiva "går" den bortre kortsidan in i väggen. Alltså bara att skruva ner den första skivan och göra om.


20210121_073840.jpg

För att försöka att få rätt avstånd till andra sidan av köket, mot hallen, så sätter jag upp några avsågade bitar.

20210121_063744.jpg

Det här kommer inte att bli lätt. Stugan har en smal längsgående hall i mitten. Jag hade tänkt att vi tar ett rum i taget, när vi skall sätta upp takskivorna. Så vi började i ett hörn av vardagsrummet, för där var det inget på golvet som var i vägen. Men i söndags när Jonas skulle åka hem, så sa han att vardagsrummet, köket och hallen sitter ihop, utan avskiljande väggar och innerdörrar. Så då är det snyggast om skivorna sätts upp som om det är ett enda rum. Går det inte, så får vi sätta upp en list vid en ev skarv.

Körde 2,7 mil.



Dag 223 torsdag.

Går redan kl 6,30 in i stugan för att tända en brasa och fortsätta med takskivorna i köket. Vilket går ganska bra. Lite jobbigt vid vedspisen och diskbänken. Eftersom de inte går att flytta på.
Efter en dryg timme tar jag rast för fm-fika.


Fortsätter hela dagen med takskivorna i köket. Blir klar vid 16 - tiden. Men skarven med hallen blir inte perfekt. Det skiljer ca 15 mm, trots att jag hade satt upp kapade småbitar från hallen över kökstaket till ytterväggen. Jag har svårt att förstå varför. Måste ha räknat fel. Missade nog med att räkna med skivornas breda not, som man skall skruva i. Sat....n också!!!!!!!!!!1

Jag som trodde att jag skulle kunna fixa detta.

20210122_064258.jpg

Till vänster på bilden ovan är det en "lucka" på ca 15 mm men vid skivans högra del går den i som den skall. Det blir skevt mellan köket och hallen.

Det får vi fixa med en list om två veckor när Jonas kommer nästa gång.

Är nu helt övertygad om att vi började med första skivan helt fel.

Vi skulle ha börjat i hallen längst bort vid tamburen. Utefter den längsgående väggen som skär helt igenom hela huset på längden. På södra sidan finns tre sovrum och altanrummet. På norra sidan finns vardagsrummet, köket och toan.

Så kan det bli när man skall göra något för första gången. Vi tänkte inte efter först. Utan hade, som vanligt, bråttom med att börja med det praktiska. Istället för att först gå igenom huset och försöka se efter vad som det är enklast och snyggast att börja.

Körde inget idag.
 

Bilagor

  • 20210120_161128.jpg
    20210120_161128.jpg
    1,1 MB · Visningar: 79
Senast ändrad:
F

F.d. 22252

Guest
Sannolikt sen måste man tänka sej för så snörena inte fryser fast vid väderomslag regn och minusgrader, Kanhända dränka in dom lite med silikonspray hjälper.
Sen tror jag inte att man går och tittar särskilt mycket på hur skarvarna till takskivorna sitter, min far som satt upp många tapeter brukar när han ser att det inte blir rätt i hörnen ta en liten bit i taget i mönstret den som är klok väljer tapeter utan mönster om du skall tapetsera. En del av charmen med ett gammalt hus är väl att det inte ser ut som ett nytt hus byggt på fabrik. Vi är lika gamla och det är fantastiskt vad mycket du orkar göra.
 

Kenneth Göteborg

HBK Medlem
Inlägg
200
Kommun
Göteborg
HBK-Nr
14616
Medlemskap
2024
Jag vill vara ärlig och då tycker inte jag det ser bra ut tror inte heller att den gör någon större nytta jämfört med ett Masa-skydd täcke www.mhuhtalo.fi> speite.Läser för övrigt dina inlägg med behållning men här tycker jag du kastat dina pengar i sjön
 
Toppen