• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Göstas Sverigeresa 2020

F

F.d. 22252

Guest
Förutom att den förmodligen sitter upp och ner så är den nog mest gjord som solskydd men det kommer ändå bli en hel del skillnad jämfört att inte ha någon alls.
Det finns en viss risk att den eller vindrutetorkarna vill frysa fast, biltema bl.a. har en flaska som kallas rainoff eller liknande jag brukar använda den både på vindrutan och torkarbladen underlättar på vintern. Inför varje längre resa gör jag så och det har hjälpt mycket eftersom det regnat hela dagar ner till spanien ibland. En del bilar har man kunnat stänga av torkarna på när man kommit upp i fart regnet har bara glidit av.
 

Gösta Evén

HBK Medlem
Inlägg
1.856
Kommun
Västerås
HBK-Nr
26664
Medlemskap
2024
Dag 224 fredag.

Går upp vid 4,30 - tiden. Under tiden som mina frukostägg kokar så dammsuger jag hela golvytan. En fördel med få kvm är att det går fort.

Går tidigt in i stugan. Tänder en brasa. Försöker att sätta upp en takskiva där hallen och köket möts. Lyckas inte. Försöker ett par gånger, innan jag gav upp. Konstaterade att en takstol var något lägre än de bredvid. Vilket medförde att takskivan behöver "böjas" lite grand. För att göra det, samtidigt som man trycker in skivan i noten på skivan bredvid, så behöver man minst tre händer. Så det får anstå till på lördag, om åtta dagar, då Jonas kommer nästa gång.

Går tillbaka till HB:n. Skriver här i tråden.

Vid tiotiden rullar jag iväg. Stannar till vid återvinningsstationen i Malmslätt. Som ligger utefter vägen mot Ryd. Kör sen upp på E 4:an och svänger av till Tornby handelsområde. Parkerar på en stor parkering vid City Gross och Systembolaget. Går in och köper lite god "vuxendricka". Går sen till Max för en hamburgerlunch.

Nästa stopp blir vid ICA Maxi för att handla livsmedel. Som Lottie och jag skall använda på lördag, när vi skall ha matlag. I Liljeholmens köpcentrum finns det ett parkeringsgarage, med låg takhöjd, därför handlade jag redan här i Tornby.

Kör E 4:an fram till Slagsta / Fitttja för att där svänga av till Glömstavägen och senare Huddingevägen och fram till mitt förråd i Farsta. Under färden på E 4.an såg jag fem HB och en husvagn.

I förrådet hämtade jag min luftkompressor, behöver öka trycket i bakdäcket på min cykel, och asken med nycklar och id-bricka till köksdörren. I nästa vecka skall jag åka till låssmeden i Tornby för att där beställa ett lås och trycke till den nya garagedörren. Att kopiera köksdörrens låscylinder gör att vi kan använda samma nyckel till två olika dörrar.

Åker sen hem till Lottie och tillbringar hela kvällen där.

Körde 24,4 mil.


Dag 225 lördag.

Efter en gemensam havregrynsfrukost med juice går jag hem för att hämta en stor säck med smutskläder. Kl 07.00 har vi bokat tvättstugan. Lottie gick direkt dit med sin tvätt. Vi har bokat två perioder om tre timmar. Så idag blir det lite "spring" fram och tillbaka.

När det blev ljust så promenerade vi utefter trekantssjön. Såg ett snöre som var uppspänt mellan två träd. Där fanns det upphittade kläder uppsatta. Ett jättebra initiativ!

20210123_093330.jpg

Vid tiotiden började vi med vårt matlag. Receptet har jag hämtat från ett annat matlag som jag har varit med i. Vi lagade vegetarisk gryta med sötpotatis och kikärtor mm mm.

På em tog vi det lugnt med att se på flera avsnitt av "din hjärna" på svt play.

Körde inget idag.
 

Andrea & Annar

FD HBK Medlem
Inlägg
466
Kommun
Höganäs
HBK-Nr
22720
Medlemskap
2023
Vi hade den fönstermattan till våra halvintegreda husbilar fungerade utmärkt sommar som vinter. Du har inte kastat pengarna i sjön, Gösta. Vi vinterkampade förra vintern med var helintegrerad bil med 15 minus, känner inget behov att täcka rutan. Vi har diselvärmare som ger skön värme fram morgon o kväll, sammarbetar bra med aldepannan.
 

Gösta Evén

HBK Medlem
Inlägg
1.856
Kommun
Västerås
HBK-Nr
26664
Medlemskap
2024
Dag 226 söndag.

Efter frukost går Lottie och jag, österut under Södertäljevägen, för att handla lite på Hemköp Sjövikshallen.

Åter till Lotties lägenhet för fm - fika. Sen kör jag till Täby, via Essingeleden och E 18, för att hämta "snigelpost" hos min son. Stannar en stund i hans lägenhet. Sonen höll på att reparera en punktering på sin cykel. Han cyklar en eller två dagar per vecka till Universitetet där han förvärvsarbetar med att tillverka nationella prov i matematik. Resten av veckan jobbar han hemifrån.

Nu går färden vidare till Tempo i Roslags-Näsby. Där jag skall hämta paketet som Jonas skall få i födelsedagspresent den 6:e februari.

Därifrån åter ut på E 18. Svänger av vid avfarten till Arninge handelsområde, som jag kör förbi. Svänger vänster, vid andra rondellen tror jag att det var, för att komma fram till Skavlötens fritidsområde och naturreservat. Här har jag varit många gånger. Där finns en bastu som alla får använda sig av. Tyvärr var den stängt nu, p.g.a. pandemin. Den var även stängd under sommaren men öppnades 1:a september. Så under hösten bastade jag några gånger.

20210124_131027.jpg

Det fanns tre stora p-platser att välja på.

20210124_131658.jpg
Många Pb1. Folk grillade på två olika platser. Andra satt och åt kall medhavd mat. Någon var vid utegymet och lyfte de tunga trästockarna.

20210124_131744.jpg

Lagar och äter lunch. Därefter tar jag hand om "snigelposten". Några fakturor som behövde läggas in för betalning samt lite allmän info och reklam. Läser en stund i boken "Buzz" av Anders De La Motte, som jag fick i julas av Lottie. Handlar om två syskon som jobbar på varsitt håll, med vilt skilda arbetsuppgifter.

När det börjar att "skymma" kör jag vidare. Denna gång till kyrkogården i gamla Täby. Kyrkan är ifrån 1200 - talet.
Min andra son, Lasse, har sin gravplats där. Tillsammans med mina föräldrar och min fd fru, tillika Lasses mor. Lasse blev endast 16 mån och dog av sjukdom 1971.

20210124_163216.jpg

Tände en marschall.

Sista stoppet för dagen blev på Tyresta Nationalparks stora parkering. Det var mörkt när jag kom fram, med det är inga problem. För dit hittar jag, efter att ha "bott" under några månader i våras. Det var isigt på parkeringen, skulle behöva sandas. Såg endast två Pb1 parkerade.

Körde 8,0 mil.


Dag 227 måndag 25:e januari 2021.

Natten har som alltid varit lugn. När det blev ljust, vid 8 - tiden, tar jag fram gåstavarna och börjar att promenera på "barnvagnsslingan" som är fem km. Eftersom jag alltid parkerar långt bort från starten så har jag ca 500 meter dit.

Det är lite halt under ett centimetertjockt snölager. Måste ha börjat att snöa på sena natten. Halkar till några gånger. Räddas av gåstavarna.

Efter ca en km ramlar jag i en svag nerförsbacke. Gör illa höger skinka och det högra låret värker lite grand. Går vidare. Men efter ytterligare ca 600 meter så tar det stopp. I en ganska brant uppförsbacke ramlar jag baklänges på höger axel. F..n också. Glider några meter baklänges. Tar mig för egen "maskin" upp. Men det värker ordentligt. Sätter mig en stund på en sten, utefter vägen.

20210125_082258.jpg

Nu ger jag upp min avsikt att går vidare runt Bylsjön. Bäst att gå direkt hem. Gör så.

Tyvärr! Hade sett fram emot att återigen få uppleva denna fina natur.

Efter en stund möter jag en man som springer. I övrigt möter jag inga människor, denna tidiga morgon.

Sätter på thévatten och äter mina färdiggjorda smörgåsar inne. Hade ju tänkt att äta utefter spåret någonstans.

Även idag blir det flera stopp, på min färd. Det blir ofta så, när jag är i dessa hemvana trakter.

Först Gasolfyllarna i Jordbro för lpg. I lördags, när jag skulle kolla lpg - nivån så fastnade nyckel i låset. Försökte en god stund att få ut den. Utan resultat. Blev istället så att hela låscylindern kom ut. Så jag visste inte hur mycket gas som var kvar. Men med tanke på att bilen hade stått på gatan under hela helgen - så var det bäst att fylla på. Fick i 14 liter.

20210125_093954.jpg

Kör vidare till ICA Maxi för att handla mat och gå in på Biltema, som ligger mittemot, för att handla två hinkar. Som jag skall fylla med sand. För den stora 25 -litershinken hade jag lämnat på återvinningen.

Lämnar Haninge efter lunch, på parkeringsplatsen.

Åker till Swedol i Stockholm, på gränsen till Tyresö. Köper att par nya arbetsbyxor. Finns många att välja på. Från 750:- till till 1800:-. Hur kan det vara så stor skillnad?

Sista stoppet för dagen blir på min "favvogata", Radiovägen, i ett industriområde. Här är det tillåtet att parkera i tolv timmar. Men har hittills inte fått någon bot på natten. Trots att jag ibland står 15 - 16 timmar i ett sträck på samma p-ficka. Ibland byter jag ställe.

Mina glasögonbågar har en förmåga att gå sönder. Så nu promenerar jag till Specsavers i Tyresö centrum, för att lämna in dem för lagning. Fikar sen på inomhustorget.

Strax före kl 15 går jag till en restaurang för att träffa några seniorer. Vi dricker några öl och samtalar om allt möjligt i timmar. Jag har ju inte varit där på en dryg månad. De andra träffas varje måndag och torsdag, sedan i våras.

Går sedan hem för att äta smörstekta champinjoner. Ser på tv på kvällen.

Körde 2,9 mil och gick 13 864 steg.
 

Gunerk

FD HBK Medlem
Inlägg
59
Kommun
Lerum
HBK-Nr
14526
Medlemskap
2023
Dag 226 söndag.

Efter frukost går Lottie och jag, österut under Södertäljevägen, för att handla lite på Hemköp Sjövikshallen.

Åter till Lotties lägenhet för fm - fika. Sen kör jag till Täby, via Essingeleden och E 18, för att hämta "snigelpost" hos min son. Stannar en stund i hans lägenhet. Sonen höll på att reparera en punktering på sin cykel. Han cyklar en eller två dagar per vecka till Universitetet där han förvärvsarbetar med att tillverka nationella prov i matematik. Resten av veckan jobbar han hemifrån.

Nu går färden vidare till Tempo i Roslags-Näsby. Där jag skall hämta paketet som Jonas skall få i födelsedagspresent den 6:e februari.

Därifrån åter ut på E 18. Svänger av vid avfarten till Arninge handelsområde, som jag kör förbi. Svänger vänster, vid andra rondellen tror jag att det var, för att komma fram till Skavlötens fritidsområde och naturreservat. Här har jag varit många gånger. Där finns en bastu som alla får använda sig av. Tyvärr var den stängt nu, p.g.a. pandemin. Den var även stängd under sommaren men öppnades 1:a september. Så under hösten bastade jag några gånger.

Visa bilaga 205106

Det fanns tre stora p-platser att välja på.

Visa bilaga 205107
Många Pb1. Folk grillade på två olika platser. Andra satt och åt kall medhavd mat. Någon var vid utegymet och lyfte de tunga trästockarna.

Visa bilaga 205109

Lagar och äter lunch. Därefter tar jag hand om "snigelposten". Några fakturor som behövde läggas in för betalning samt lite allmän info och reklam. Läser en stund i boken "Buzz" av Anders De La Motte, som jag fick i julas av Lottie. Handlar om två syskon som jobbar på varsitt håll, med vilt skilda arbetsuppgifter.

När det börjar att "skymma" kör jag vidare. Denna gång till kyrkogården i gamla Täby. Kyrkan är ifrån 1200 - talet.
Min andra son, Lasse, har sin gravplats där. Tillsammans med mina föräldrar och min fd fru, tillika Lasses mor. Lasse blev endast 16 mån och dog av sjukdom 1971.

Visa bilaga 205108

Tände en marschall.

Sista stoppet för dagen blev på Tyresta Nationalparks stora parkering. Det var mörkt när jag kom fram, med det är inga problem. För dit hittar jag, efter att ha "bott" under några månader i våras. Det var isigt på parkeringen, skulle behöva sandas. Såg endast två Pb1 parkerade.

Körde 8,0 mil.


Dag 227 måndag 25:e januari 2021.

Natten har som alltid varit lugn. När det blev ljust, vid 8 - tiden, tar jag fram gåstavarna och börjar att promenera på "barnvagnsslingan" som är fem km. Eftersom jag alltid parkerar långt bort från starten så har jag ca 500 meter dit.

Det är lite halt under ett centimetertjockt snölager. Måste ha börjat att snöa på sena natten. Halkar till några gånger. Räddas av gåstavarna.

Efter ca en km ramlar jag i en svag nerförsbacke. Gör illa höger skinka och det högra låret värker lite grand. Går vidare. Men efter ytterligare ca 600 meter så tar det stopp. I en ganska brant uppförsbacke ramlar jag baklänges på höger axel. F..n också. Glider några meter baklänges. Tar mig för egen "maskin" upp. Men det värker ordentligt. Sätter mig en stund på en sten, utefter vägen.

Visa bilaga 205110

Nu ger jag upp min avsikt att går vidare runt Bylsjön. Bäst att gå direkt hem. Gör så.

Tyvärr! Hade sett fram emot att återigen få uppleva denna fina natur.

Efter en stund möter jag en man som springer. I övrigt möter jag inga människor, denna tidiga morgon.

Sätter på thévatten och äter mina färdiggjorda smörgåsar inne. Hade ju tänkt att äta utefter spåret någonstans.

Även idag blir det flera stopp, på min färd. Det blir ofta så, när jag är i dessa hemvana trakter.

Först Gasolfyllarna i Jordbro för lpg. I lördags, när jag skulle kolla lpg - nivån så fastnade nyckel i låset. Försökte en god stund att få ut den. Utan resultat. Blev istället så att hela låscylindern kom ut. Så jag visste inte hur mycket gas som var kvar. Men med tanke på att bilen hade stått på gatan under hela helgen - så var det bäst att fylla på. Fick i 14 liter.

Visa bilaga 205111

Kör vidare till ICA Maxi för att handla mat och gå in på Biltema, som ligger mittemot, för att handla två hinkar. Som jag skall fylla med sand. För den stora 25 -litershinken hade jag lämnat på återvinningen.

Lämnar Haninge efter lunch, på parkeringsplatsen.

Åker till Swedol i Stockholm, på gränsen till Tyresö. Köper att par nya arbetsbyxor. Finns många att välja på. Från 750:- till till 1800:-. Hur kan det vara så stor skillnad?

Sista stoppet för dagen blir på min "favvogata", Radiovägen, i ett industriområde. Här är det tillåtet att parkera i tolv timmar. Men har hittills inte fått någon bot på natten. Trots att jag ibland står 15 - 16 timmar i ett sträck på samma p-ficka. Ibland byter jag ställe.

Mina glasögonbågar har en förmåga att gå sönder. Så nu promenerar jag till Specsavers i Tyresö centrum, för att lämna in dem för lagning. Fikar sen på inomhustorget.

Strax före kl 15 går jag till en restaurang för att träffa några seniorer. Vi dricker några öl och samtalar om allt möjligt i timmar. Jag har ju inte varit där på en dryg månad. De andra träffas varje måndag och torsdag, sedan i våras.

Går sedan hem för att äta smörstekta champinjoner. Ser på tv på kvällen.

Körde 2,9 mil och gick 13 864 steg.
Gösta, investera i ett par dubbade skor eller kängor. Mina heter icebugs, och bara känslan av att aldrig halka, är värt varenda krona.
Hälsningar, Thomas
 

keskendal

HBK Medlem
Inlägg
253
Kommun
Höör
HBK-Nr
4990
Medlemskap
2025
Hej Gösta,
alltid lika roligt att läsa om när du är i mina gamla hemtrakter Täby. I minneslunden vid Täby kyrka vilar min bror som dog 1986. Vi försöker stanna till där när vi kör norrut i Sverige. Visste du att i trappan upp till orgelläktaren finns en gammal målning där döden spelar schack med människan? Den målningen inspirerade så småningom Ingmar Bergman till filmen Det sjunde inseglet.
Ser fram emot nya inlägg från dig
Karin
 

Farfar

HBK Medlem
Inlägg
101
Kommun
Hässleholm
HBK-Nr
27204
Medlemskap
2024
Dag 226 söndag.

Efter frukost går Lottie och jag, österut under Södertäljevägen, för att handla lite på Hemköp Sjövikshallen.

Åter till Lotties lägenhet för fm - fika. Sen kör jag till Täby, via Essingeleden och E 18, för att hämta "snigelpost" hos min son. Stannar en stund i hans lägenhet. Sonen höll på att reparera en punktering på sin cykel. Han cyklar en eller två dagar per vecka till Universitetet där han förvärvsarbetar med att tillverka nationella prov i matematik. Resten av veckan jobbar han hemifrån.

Nu går färden vidare till Tempo i Roslags-Näsby. Där jag skall hämta paketet som Jonas skall få i födelsedagspresent den 6:e februari.

Därifrån åter ut på E 18. Svänger av vid avfarten till Arninge handelsområde, som jag kör förbi. Svänger vänster, vid andra rondellen tror jag att det var, för att komma fram till Skavlötens fritidsområde och naturreservat. Här har jag varit många gånger. Där finns en bastu som alla får använda sig av. Tyvärr var den stängt nu, p.g.a. pandemin. Den var även stängd under sommaren men öppnades 1:a september. Så under hösten bastade jag några gånger.

Visa bilaga 205106

Det fanns tre stora p-platser att välja på.

Visa bilaga 205107
Många Pb1. Folk grillade på två olika platser. Andra satt och åt kall medhavd mat. Någon var vid utegymet och lyfte de tunga trästockarna.

Visa bilaga 205109

Lagar och äter lunch. Därefter tar jag hand om "snigelposten". Några fakturor som behövde läggas in för betalning samt lite allmän info och reklam. Läser en stund i boken "Buzz" av Anders De La Motte, som jag fick i julas av Lottie. Handlar om två syskon som jobbar på varsitt håll, med vilt skilda arbetsuppgifter.

När det börjar att "skymma" kör jag vidare. Denna gång till kyrkogården i gamla Täby. Kyrkan är ifrån 1200 - talet.
Min andra son, Lasse, har sin gravplats där. Tillsammans med mina föräldrar och min fd fru, tillika Lasses mor. Lasse blev endast 16 mån och dog av sjukdom 1971.

Visa bilaga 205108

Tände en marschall.

Sista stoppet för dagen blev på Tyresta Nationalparks stora parkering. Det var mörkt när jag kom fram, med det är inga problem. För dit hittar jag, efter att ha "bott" under några månader i våras. Det var isigt på parkeringen, skulle behöva sandas. Såg endast två Pb1 parkerade.

Körde 8,0 mil.


Dag 227 måndag 25:e januari 2021.

Natten har som alltid varit lugn. När det blev ljust, vid 8 - tiden, tar jag fram gåstavarna och börjar att promenera på "barnvagnsslingan" som är fem km. Eftersom jag alltid parkerar långt bort från starten så har jag ca 500 meter dit.

Det är lite halt under ett centimetertjockt snölager. Måste ha börjat att snöa på sena natten. Halkar till några gånger. Räddas av gåstavarna.

Efter ca en km ramlar jag i en svag nerförsbacke. Gör illa höger skinka och det högra låret värker lite grand. Går vidare. Men efter ytterligare ca 600 meter så tar det stopp. I en ganska brant uppförsbacke ramlar jag baklänges på höger axel. F..n också. Glider några meter baklänges. Tar mig för egen "maskin" upp. Men det värker ordentligt. Sätter mig en stund på en sten, utefter vägen.

Visa bilaga 205110

Nu ger jag upp min avsikt att går vidare runt Bylsjön. Bäst att gå direkt hem. Gör så.

Tyvärr! Hade sett fram emot att återigen få uppleva denna fina natur.

Efter en stund möter jag en man som springer. I övrigt möter jag inga människor, denna tidiga morgon.

Sätter på thévatten och äter mina färdiggjorda smörgåsar inne. Hade ju tänkt att äta utefter spåret någonstans.

Även idag blir det flera stopp, på min färd. Det blir ofta så, när jag är i dessa hemvana trakter.

Först Gasolfyllarna i Jordbro för lpg. I lördags, när jag skulle kolla lpg - nivån så fastnade nyckel i låset. Försökte en god stund att få ut den. Utan resultat. Blev istället så att hela låscylindern kom ut. Så jag visste inte hur mycket gas som var kvar. Men med tanke på att bilen hade stått på gatan under hela helgen - så var det bäst att fylla på. Fick i 14 liter.

Visa bilaga 205111

Kör vidare till ICA Maxi för att handla mat och gå in på Biltema, som ligger mittemot, för att handla två hinkar. Som jag skall fylla med sand. För den stora 25 -litershinken hade jag lämnat på återvinningen.

Lämnar Haninge efter lunch, på parkeringsplatsen.

Åker till Swedol i Stockholm, på gränsen till Tyresö. Köper att par nya arbetsbyxor. Finns många att välja på. Från 750:- till till 1800:-. Hur kan det vara så stor skillnad?

Sista stoppet för dagen blir på min "favvogata", Radiovägen, i ett industriområde. Här är det tillåtet att parkera i tolv timmar. Men har hittills inte fått någon bot på natten. Trots att jag ibland står 15 - 16 timmar i ett sträck på samma p-ficka. Ibland byter jag ställe.

Mina glasögonbågar har en förmåga att gå sönder. Så nu promenerar jag till Specsavers i Tyresö centrum, för att lämna in dem för lagning. Fikar sen på inomhustorget.

Strax före kl 15 går jag till en restaurang för att träffa några seniorer. Vi dricker några öl och samtalar om allt möjligt i timmar. Jag har ju inte varit där på en dryg månad. De andra träffas varje måndag och torsdag, sedan i våras.

Går sedan hem för att äta smörstekta champinjoner. Ser på tv på kvällen.

Körde 2,9 mil och gick 13 864 steg.
Var rädd om dig.
 

Montreal

HBK Medlem
Inlägg
11.741
Kommun
Alingsås
HBK-Nr
707
Medlemskap
2025
Vi hade den fönstermattan till våra halvintegreda husbilar fungerade utmärkt sommar som vinter. Du har inte kastat pengarna i sjön, Gösta. Vi vinterkampade förra vintern med var helintegrerad bil med 15 minus, känner inget behov att täcka rutan. Vi har diselvärmare som ger skön värme fram morgon o kväll, sammarbetar bra med aldepannan.

Du spar massor av värme om du använder en utvändig matta, speciellt om den också täcker sidorutorna fram.
 

Gösta Evén

HBK Medlem
Inlägg
1.856
Kommun
Västerås
HBK-Nr
26664
Medlemskap
2024
Hej Gösta,
alltid lika roligt att läsa om när du är i mina gamla hemtrakter Täby. I minneslunden vid Täby kyrka vilar min bror som dog 1986. Vi försöker stanna till där när vi kör norrut i Sverige. Visste du att i trappan upp till orgelläktaren finns en gammal målning där döden spelar schack med människan? Den målningen inspirerade så småningom Ingmar Bergman till filmen Det sjunde inseglet.
Ser fram emot nya inlägg från dig
Karin

Hej Karin!

Om tavlan visste jag inte. Bodde du i kyrkbyn?
Själv bodde jagpå Disavägen fram till 1970. Gick i kyrkskolan från 1956.
 

keskendal

HBK Medlem
Inlägg
253
Kommun
Höör
HBK-Nr
4990
Medlemskap
2025
Hej Gösta,
nej jag bodde inte i Kyrkbyn utan i Näsby Park. Jag gick först i Slottsstaden småskola, sedan i Viggbyholms folkskola, Näsby Parks realskola och sist i Täby Kommunala Gymnasium. Jag bodde på Falkvägen i Näsby Park fram till hösten 1966 då jag flyttade till Malmö och sedan Lund. Så sedan 1966 är jag "naturaliserad skåning" även om hela min släkt på min mors sida kommer från Skåne. Min fars släkt kommer från Östergötland och Sörmland. Men Täby-ränderna går ju aldrig ur. Det är där jag växte upp, gick i skola och konfirmerades så det är det som jag räknar som hemorten egentligen.
Hälsningar
Karin
 

Gösta Evén

HBK Medlem
Inlägg
1.856
Kommun
Västerås
HBK-Nr
26664
Medlemskap
2024
Hej Gösta,
nej jag bodde inte i Kyrkbyn utan i Näsby Park. Jag gick först i Slottsstaden småskola, sedan i Viggbyholms folkskola, Näsby Parks realskola och sist i Täby Kommunala Gymnasium. Jag bodde på Falkvägen i Näsby Park fram till hösten 1966 då jag flyttade till Malmö och sedan Lund. Så sedan 1966 är jag "naturaliserad skåning" även om hela min släkt på min mors sida kommer från Skåne. Min fars släkt kommer från Östergötland och Sörmland. Men Täby-ränderna går ju aldrig ur. Det är där jag växte upp, gick i skola och konfirmerades så det är det som jag räknar som hemorten egentligen.
Hälsningar
Karin

Hej Karin!

Tack, roligt att läsa.

Hösten 1962 började jag i klass 7 i Nasbydalsskolan. Som ej var riktigt färdigbyggd. Så slöjd hade jag i Näsby Parks högstadium vid centrum.
1966 blev Tibblegymnasiet klart. Där gick jag ett par år.
 

keskendal

HBK Medlem
Inlägg
253
Kommun
Höör
HBK-Nr
4990
Medlemskap
2025
Hej Karin!

Tack, roligt att läsa.

Hösten 1962 började jag i klass 7 i Nasbydalsskolan. Som ej var riktigt färdigbyggd. Så slöjd hade jag i Näsby Parks högstadium vid centrum.
1966 blev Tibblegymnasiet klart. Där gick jag ett par år.

Hej igen Gösta,
du verkar vara några år yngre än jag. När jag tog studenten (den gamla med censorer och allt) 1965 var vi tredje kullen som gick ut. Min bror var med i den första 1962. Då fanns ju inte Tibblegymnasiet utan Täby Kommunala Gymnasium delade lektionssalar, gymnastiksal m.m. med Viggbyholms internatskola. Näsby Parks högstadium vid centrum är nog samma skola som tidigare hette Näsby Parks Realskola för den låg vid Näsby Parks centrum. Där tog jag realen 1962.
Så världen är ganska liten ibland.
Hälsningar från ett snöigt Skåne
Karin
 

Gösta Evén

HBK Medlem
Inlägg
1.856
Kommun
Västerås
HBK-Nr
26664
Medlemskap
2024
Hej igen Gösta,
du verkar vara några år yngre än jag. När jag tog studenten (den gamla med censorer och allt) 1965 var vi tredje kullen som gick ut. Min bror var med i den första 1962. Då fanns ju inte Tibblegymnasiet utan Täby Kommunala Gymnasium delade lektionssalar, gymnastiksal m.m. med Viggbyholms internatskola. Näsby Parks högstadium vid centrum är nog samma skola som tidigare hette Näsby Parks Realskola för den låg vid Näsby Parks centrum. Där tog jag realen 1962.
Så världen är ganska liten ibland.
Hälsningar från ett snöigt Skåne
Karin


Hej Karin!

Javisst, är världen liten när man börjar skriva lite privat. Här i Stockholm och Linköping är det också snö.

Må gott
Gösta
 

Gösta Evén

HBK Medlem
Inlägg
1.856
Kommun
Västerås
HBK-Nr
26664
Medlemskap
2024
Dag 228 tisdag

Har fortfarande lite ont i benet och mycket ont i min axel. Bestämmer mig för att ringa vårdcentralen kl 08 för att få träffa en läkare. Önskar en remiss till röntgen i Farsta.

Kl 6,30 kör jag fram till vårdcentralen, som ligger i ett industriområde. För efter kl 07 är alla parkeringsmöjligheter, i regel, upptagna.

En automat svarar. Får trycka in en del olika siffror för mina val. Efter en stund säger automaten att de kommer att ringa mig kl 09.

Denna gång är det en människa som talar. Jag förklarar vad som har inträffat. Får en läkartid till kl 15,45.

Jaha, får bli kvar hela dagen. Har ingen lust att gå ut och riskera ytterligare ett fall. Dagen tillbringas med att läsa i min bok.

Läkaren undersöker mig. Känner att inget är brutet. Säger att han skall skicka en remiss till röntgen. Så imorgon är det bara att "droppa" in där.

Jag hade hoppas på att hinna dit idag. Men de stänger redan kl 16.

Då kör jag till Tyresta Nationalparks parkering för att tillbringa kvällen och natten där. Det är några få Pb 1 där, trots mörkret.

Körde 1,7 mil.


Dag 229 onsdag.

Lottie ringer, som vanligt vid sex - tiden. Vi brukar höras av varje morgon och em / kväll.
Under samtalet ser jag två gula varningstrianglar på displayen, vid bodelsdörren. Går fram för att kolla infon. Lågt batteri. Vänder mig om för att se på EZA displayen, som visar att det är 36 % kvar. Ett litiumbatteri skall man ju kunna använda till 0 %. Men det är ju en varning.

Men snart slocknar allt. Så det är bara att starta motorn. Efter någon minut får jag åter ljuset tillbaka. Plockar undan lösa saker för att kunna köra härifrån. Vill ju inte stå i Nationalparken på tomgång. Så jag kör till parkeringen på ICA Maxi, efter att ha tagit ett extra varv runt Barandbergen. När jag slår av motorn är det 48 % kvar i batteriet.

Där kokar jag thévatten och gör i ordning två smörgåsar. Som jag äter i halvmörkret. Lite ljus utifrån gatuarmaturerna strömmar in.

Eftersom jag endast har kört korta sträckor, de senaste dagarna, och sett på tv på kvällarna så blir batteriet urladdat. Solcellerna har inte bidragit med ny ström på dagarna.

Strax efter kl 08 parkerar jag i Farsta centrum. Får stå tre timmar utan betalning. En kamera läser av registreringsskylten vid in - och - utfart.

Går till läkarhuset, med min bok i handen. Man vet ju inte hur lång kö det är. I väntrummet utanför röntgen sitter det endast två personer. Så det här ska inte behöva ta så lång tid. Redan efter en sidas läsande ropas mitt namn upp. Märkligt! Skall inte de andra personerna in före mig?

Jag får ta av mig tjocktröjan och fälla ner hängslena, men den tunna tröjan får vara kvar. Det tas två plåtar. Så efter endast några få minuter är jag klar. Röntgenläkaren skall titta på bilderna idag eller imorgon och sen meddela min husläkare.

Så nu, äntligen kan jag sätta kurs mot landet.

Kör Magelungsvägen och Älvsjövägen fram till E 4:an / E 20.

Vid Sillekrog kör jag av för att laga och äta lunch. Parkerar i solen, men inga amper kommer in. Märkligt! Någon enstaka kan jag väl få?

Nästa stopp blir på Preem, vid avfart 133, i Nyköping där jag tankar diesel och färskvatten.

Kör vidare till Tornby handelsområde, avfart 112 söder om Linköping.

Besöker låsfirman för att beställa ett lås och trycke till den nya garagedörren. Innan jag går in så kollar jag om jag får dit låscylindern till gasskåpet. Cylindern har legat inne i HB:n sedan i lördags. Nu fick jag in den. Låser och låser upp några gånger för att testa. Allt verkar ok.
Så då går jag in till låsfirman. Har med mig nycklar och den blå id - nyckel, i plast. För då får de kopiera låscylindern. Alltså kan samma nyckel användas till både köks - och garagedörr. Skönt att inte behöva ha egna nycklar till alla dörrar.

I morgon får jag hämta det som jag har beställt.

Nästa stopp blir hos husbilsfirman. De har tidigare en gång fixat felet E 1. En seriell kabel är ej ordentligt fast.

En man kommer in till min lilla låda med elprylar. Lossar olika kontakter och jag kollar på displyen om den slocknar. Det gäller att "starta om" elen. Efter en kort stund ser han att en kabel har lossnat lite ur sin kabelsko och är lite varm. Här har vi nog felet. Så han går in för att hämta en ny kabelsko och verktyg. Under tiden skruvar jag bort två skruvar för att han skall kunna arbeta lite smidigare, i det trånga utrymmet.

Felet avhjälpt. Tog kanske en kvart. Tack för det.

Nu åker jag till Bauhaus för att köpa ny isolering. Denna gång 4,5 cm tjock som skall vara till tamburen och innerväggarna.

Kl 16,30 backar jag in på tomten. Kopplar in extern el. Lastar ur isoleringen och luftkompressorn, för att bära in det i stugan. Gör inget jobb idag.

Smörstekta champinjoner för bli middag framför tv:n.

Körde 25,8 mil.
 

Gösta Evén

HBK Medlem
Inlägg
1.856
Kommun
Västerås
HBK-Nr
26664
Medlemskap
2024
Dag 230 torsdag.

I natt har det snöat ca 10 cm. Jag skottar några smala gångar där jag brukar gå. Samt tar bort snövallen vid vägen.

20210129_144121.jpg


Jag åker, vid 8 -tiden, till Carglass i Tornby. Har bokat en tid, för att laga ett stenskott, kl 09. Kommer fram ev halvtimme för tidigt. Man vet ju aldrig vad som kan hända på vägen. Tar mitt fm - fika på deras parkering. När tiden närmar sig går jag in. Tycker att porten ser lite låg ut. Mycket riktigt den är endast 3 meter. Så jag avstår från att köra in. Visserligen anges höjden till något lägre i registreringsbeviset. Men jag är osäker på om tv - antenn ingår i den siffran. Har själv mätt till drygt 3 meter. Har kört in på en "tapp" som angav höjden 3,10 och det gick bra.

Mannen i receptionen föreslog att jag skulle åka till Samglas i närheten. När jag kommer dit har de flyttat. Jag kör istället till Ryds Bilglas. Kollar först att de har en hög port. Fick en tid till kl 14.00. Tog den.

Nu åker jag till låsfirman för att hämta sakerna som jag har beställt, samt köper ett trycke.

Fortfarande några timmar kvar "att slå ihjäl". Kör till ICA Maxis stora parkering. Fixar till och äter lunch. Tar det lugnt. Kör sen till Bauhaus för att köpa en takarmatur till tamburen. Men den som Jonas och jag har kollat in på, förra året, finns fortfarande inte. Skall komma i början av februari.

Strax före kl 14 kör jag fram till Ryds Bilglas. Väntar in tiden. Sen kör jag fram till den höga porten. Vill själv köra in,
fast man egentligen inte får, eftersom jag kör i strumplästen. Skall personal köra in så blir det, med stor sannolikhet, blött på mattan.

Går sen in till receptionen för att sitta och läsa under tiden. När vindrutan är lagad kommer personalen och hämtar mig. Så att jag kan backa ut.

Kör sen tillbaka till tomten. Den sista smala vägen, som man inte kan mötas på är det tillåtet att köra 70 km. Lika fort som på Essingeleden där det är fyra filer i varje riktning och planfria korsningar.

20210128_151610.jpg

Kommer fram vid 15 tiden. Nu har det kommit mera snö. Så efter att jag har kopplat in 220 v extern el så är det snöskyffeln som gäller.
Körde 7,3 mil.

20210129_144020.jpg

Dag 231 fredag.

I natt har det snöat ca 10 cm igen. Så första arbetsuppgiften blir till att skotta. Gör först en smal gång fram till garaget. För nu vill jag sätta dit trycket. Måste ta av mig handskarna för att kunna skruva fast det. Det är minus 5 grader så jag hoppar över själva nyckellåset. Går in i stuga för att värma mig. Där är det minus fyra grader.

Sätter igång de tre små värmefläktarna. Tänder även eld i den öppna spisen. Sen in med händerna så nära den öppna elden som möjligt. För att få upp värmen.

Efter två timmar så är det en plusgrad inne. Vid lunch ca fem grader plus.

20210129_142453.jpg

Går ut igen och skottar en stund före lunch samt fortsätter efter lunch. Nu är det ca 25 cm högt, med snö. Sätter fast låscylindern i garagedörren. Nu kan jag låsa garaget, vilket känns mycket bra.

På em sätter jag upp lite isolering på ytterväggen i tamburen, mellan varven till de båda eldstäderna. Får upp tempen till ca 10 grader.

Ikväll kommer Jonas hit vid 18 tiden. Imorgon skall vi försöka att få klart med takskivorna. På söndag skall vi sätta upp råspont i taket till den inbyggda altanen.

Blir trevligt med lite sällskap ikväll.

Körde inget.
 
Senast ändrad:

Gösta Evén

HBK Medlem
Inlägg
1.856
Kommun
Västerås
HBK-Nr
26664
Medlemskap
2024
Dag 232 lördag 30 / 1

Jonas gillar att sova längre än jag. Så jag äter mina frukostägg ensam vid halv sextiden. Lyssnar på radio och lägger patiens fram till sju - tiden.
Då plockar jag undan den torra disken. Det gör inget om det skramlar lite. För nu tycker jag att Jonas kan vakna. Vi har mycket jobb framför oss.

Efter Jonas frukost och mitt fm - fika så går vi in till stugan vid 8, 30 - tiden. Vi har haft tre värmefläktar igång under hela kvällen och natten. Så tempen inne är ca 10 grader.

Sätter upp alla takskivor i hallen. Jag har fortfarande ont i höger axel - så jag kan bara hjälpa till med min vänstra hand för arbete över axelhöjd. Jonas får därför hantera skruvdragaren helt ensam. Sista skivorna i hallen fixar Jonas själv. Under tiden som jag lagar lunch.

Efter en lång rast tar vi itu med altanrummet. Väggarna har träpanel där. Jonas vill därför även ha trä i taket. Det finns en hel del råspont i garaget som blev över när vi gjorde nytt yttertak för några år sedan. ( kanske 6 eller 8 år). Vi hinner med ca två tredjedelar av taket under em.

Vid 17 - tiden slutar vi och går hem till mig. Ser på tv på kvällen.

Körde inget.


Dag 233 söndag sista januari.


Börjar att jobba vid 8,30 - tiden. Idag var det 17 grader varmt inne. Vi hade tre värmefläktar igång under natten. Stängde av dem, på en gång. Efter en timme så hade tempen sjunkit sex grader.

På fm gör vi klart i altanrummet.

När jag går hem för att fixa till lunchen. vid 12 -tiden så skiner solen för fullt.

20210131_113925.jpg


20210131_113947.jpg


Efter en lång rast sätter vi upp takskivor i sovrum nr tre. Lite smala passbitar i hallen sätter Jonas även upp. Det blev två förpackningar över, som jag skall lämna tillbaka till Bauhaus under veckan. En förpackning, om sex skivor har gått åt för att såga endbitar och när vi behövde klyva skivorna vid väggar.

Nu är alltså hela innertaket klart. I morgon kan jag ringa till firman som skall lösullsisolera vinden, för att beställa tid för det jobbet. Känns otroligt skönt att ha kommit så här långt.

Vi slutade jobba strax före kl 15. Jonas har ca tre timmars bilkörning hem till Ramnäs.

20210131_113742.jpg

Bilen lutar något åt höger. Det har runnit ner vatten från taket som på sidan har bildat många istappar och stropparna som håller isoleringsmattan till vindrutan har blivit helt nerisade. Jag tog fram en slidkniv och hammare för att, ytterst försiktigt, ta bort lite is. Så att stropparna blev frigjorda från bilen.

20210131_113725.jpg


När Jonas åkte, vid 15,20 så gick jag in i stugan och isolerade färdigt i tamburen. Slutade kl 16.

Körde inget i dag.
 

Gösta Evén

HBK Medlem
Inlägg
1.856
Kommun
Västerås
HBK-Nr
26664
Medlemskap
2024
Dag 234 måndag.

Har ont i höger höft. Det onda i höger axel har avtagit. Vet ej om det gör att jag känner av höften mer.
Kan även bero på att jag i fredags kväll halkade på trappsteget när jag gick ut från HB:n för att möt Jonas. Det gjorde inget ont då.
Frågan är om det onda kan komma fram två dagar efter fallet.

På fm går jag in i stugan och tänder upp en brasa i vardagsrummet. Sågar upp lite gammalt virke till stickor. Samt några stockar till större vedträn, eller sk "knosingar".

Börjar med att riva bort delen av diskbänkens underskåp närmast ytterväggen. Jag tror att min svärfar har byggt underredet själv och endast köpt färdiga skåpsluckor. Därefter isolerar jag ytterväggen. Blir klar med detta innan lunch.

Ringer till företaget som skall isolera vinden. Företaget finns i Målilla, ca 13 mil söderut. Så de skall se efter om de har någon mer kund i närheten av mig. För att kunna göra minst två jobb samma dag. För att minska på resekostnaden. Han skall ringa mig på onsdag och meddela när jobbet skall kunna utföras. Förhoppningsvis i nästa vecka.

Tar ett par timmars lunchrast. Lyssnar på dagens eko på radion. Kollar att alla fakturor har blivit betalda från banken.

På em börjar jag med att i tamburen / den nya huvudentrén se efter hur jobbet i taket skall göras. Ringer till Jonas för att lyssna hur han har tänkt. Vi beslutar att innertaket skall göras med råspont. Precis som vi gjorde i altanrummet. Så jag sätter upp några plankor närmast fönstret.

Slutar vid 16 - tiden. Ser på tv på kvällen.

Körde inget idag.


Dag 235 tisdag.

Tar det mycket lugnt på morgonen. Ser på morgonstudion på tv och lägger patiens. Ont i höften / slutet av ryggen. När jag sträcker mig till vänster gör det ännu ondare. Men inte så ont att jag tar någon värktablett.

Går in i stugan vid tiotiden. Hämtar värmepistol och elkabeln. Blåser varmluft på HB:s trappsteg för att få bort all is.

Tänder en brasa i vardagsrummet. Skär till och sätter upp isolering.

20210202_150813.jpg

Sågar till och sätter upp råspontplankor i tamburens tak. Så nu är taket färdigisolerat. Sitter ofta framför brasan och njuter. Sopar upp sågspån mm och slänger in i elden. Försöker att hålla golvet någotsånär rensopat. Men det blir hela tiden nytt skräp att ta hand om. .

Efter en långlunch tar jag fram snöskyffel och tar bort snövallen vid vägen. Därefter blir det mera jobb i tamburen. Återstår en liten bit av vägg vid entrédörren.
Kl 16 får det räcka med jobb. Går hem och tar det lugnt.

Körde inget idag heller.
 
Toppen