• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Göstas Sverigeresa 2020

Gösta Evén

HBK Medlem
Inlägg
1.856
Kommun
Västerås
HBK-Nr
26664
Medlemskap
2024
Jag brukar stå där och invänta tid för mitt jobbärende i gallerian. Aldrig lagt märke till någon husbil där, men ska hålla utkik. Om jag ser Dig kan vi säga hej på avstånd, jag får tuta så Du kommer ut
Nästa besök där blir först 3/1....


Hej Jens!

Kan ju bero på att jag bara är där på helgerna. Eller sen em / kväll före en helg.
 

Gösta Evén

HBK Medlem
Inlägg
1.856
Kommun
Västerås
HBK-Nr
26664
Medlemskap
2024
Dag 199 måndag.

Idag duggregnar det hela dagen. Så jag är inne i huset och isolerar ett sovrum. Det blir helt färdigt på em. Så nu är alla rum klara.

Körde inget idag.


Dag 200 tisdag.

På fm börjar jag att isolera toa-rummet. Blir nästan klar till lunch.

Idag kommer det endast några få regnstänk, så jag tar fram motorsågen. Sågar upp några grova grenar, som jag tidigare har burit fram.

Därefter fäller jag några smala och höga lövträd i närheten av där jag brukar backa in. Till stor del för att få in mera solljus på dagarna och naturligtvis även för att få ved till nästa års eldande i köks - och - öppna spisen. Veden skall helst torkas i ett år innan man eldar.

För några år sedan i Tyresö, när jag hade en villa där, så vägde jag ett hugget vedträ. Det minskade i vikt från ca 1500 till 1000 på ett år, när det låg under tak. Efter två år var vikten nere i ca 750 gram.

När jag går tillbaka mot de nedfällda träden, efter att ha dragit iväg med ett träd och motorsågen så ser jag att en man kommer emot mig på tomten. Ett besök, det är trevligt.

Han presenterar sig som Gurra från husbilsklubben. Vi står på behörigt avstånd och pratar en god stund, om resor och renoveringen mm.

Tack Gurra för att du lyckades att lokalisera mig. Du sa att mina foton hade varit till stor hjälp för det och att jag hade nämnt orten Gammalkil.

Tack för ett trevligt samtal. Jätteroligt att du kom förbi.

Efter att vi har skiljts åt fortsätter jag att dra iväg träden och sen såga upp de i lämpliga längder. Slänger in veden under en stor gran, för att senare trava upp de.

Sen em går jag återigen in i huset för att isolera färdigt i toa-delen, som då blir helt klar. Nu är det bara en bit av köket kvar som skall ha 7 cm isolering. Tamburen och mellanväggarna skall ha en tunnare isolering på ca 4-5 cm. Det får bli ett jobb nästa år. För först skall vindavvisningsskivor upp vid takfoten.

I köket skall vi först ta den diskbänken innan vi isolerar.

Det har varit svårt att skruva den de ca åtta cm stora muttrarna vid vattenlåset, av metall som troligen är av gjutjärn. Innan jag åkte till Stockholm före jul så sprejade jag ett lösningsmedel på muttrarna för att det skulle få verka under tiden som jag var i Stockholm. Vilket det hade gjort. För jag orkade lossa på den högra. Men inte den vänstra muttern. Så den fick sig en ny omgång. Hoppas att jag orkar att lossa den imorgon.

Att sätta upp dessa skivor, av frigolit vid takfoten har sina besvärliga sidor. För det är inte mycket utrymma att jobba vid. Jag hoppas att det skall kunna klaras av till mitten av januari. Sedan skall en lastbil komma och blåsa in lösull på vinden efter att vi har satt upp fuktspärr och inner tak.

Om allt går bra så hoppas jag att det skall vara färdigt med all isolering innan påsk.

Den som lever - får se.

I morgon em åker jag till Lottie, för att fira in det nya året. Blir kvar där hela helgen.

Körde inget idag .
 

Gösta Evén

HBK Medlem
Inlägg
1.856
Kommun
Västerås
HBK-Nr
26664
Medlemskap
2024
Dag 199 måndag.

Idag duggregnar det hela dagen. Så jag är inne i huset och isolerar ett sovrum. Det blir helt färdigt på em. Så nu är alla rum klara.

Körde inget idag.


Dag 200 tisdag.

På fm börjar jag att isolera toa-rummet. Blir nästan klar till lunch.

Idag kommer det endast några få regnstänk, så jag tar fram motorsågen. Sågar upp några grova grenar, som jag tidigare har burit fram.

Därefter fäller jag några smala och höga lövträd i närheten av där jag brukar backa in. Till stor del för att få in mera solljus på dagarna och naturligtvis även för att få ved till nästa års eldande i köks - och - öppna spisen. Veden skall helst torkas i ett år innan man eldar.

För några år sedan i Tyresö, när jag hade en villa där, så vägde jag ett hugget vedträ. Det minskade i vikt från ca 1500 till 1000 på ett år, när det låg under tak. Efter två år var vikten nere i ca 750 gram.

När jag går tillbaka mot de nedfällda träden, efter att ha dragit iväg med ett träd och motorsågen så ser jag att en man kommer emot mig på tomten. Ett besök, det är trevligt.

Han presenterar sig som Gurra från husbilsklubben. Vi står på behörigt avstånd och pratar en god stund, om resor och renoveringen mm.

Tack Gurra för att du lyckades att lokalisera mig. Du sa att mina foton hade varit till stor hjälp för det och att jag hade nämnt orten Gammalkil.

Tack för ett trevligt samtal. Jätteroligt att du kom förbi.

Efter att vi har skilts åt fortsätter jag att dra iväg träden och sen såga upp de i lämpliga längder. Slänger in veden under en stor gran, för att senare trava upp de.

Sen em går jag återigen in i huset för att isolera färdigt i toa-delen, som då blir helt klar. Nu är det bara en bit av köket kvar som skall ha 7 cm isolering. Tamburen och mellanväggarna skall ha en tunnare isolering på ca 4-5 cm. Det får bli ett jobb nästa år. För först skall vindavvisningsskivor upp vid takfoten.

I köket skall vi först ta den diskbänken innan vi isolerar.

Det har varit svårt att skruva den de ca åtta cm stora muttrarna vid vattenlåset, av metall som troligen är av gjutjärn. Innan jag åkte till Stockholm före jul så sprejade jag ett lösningsmedel på muttrarna för att det skulle få verka under tiden som jag var i Stockholm. Vilket det hade gjort. För jag orkade lossa på den högra. Men inte den vänstra muttern. Så den fick sig en ny omgång. Hoppas att jag orkar att lossa den imorgon.

Att sätta upp dessa skivor, av frigolit vid takfoten har sina besvärliga sidor. För det är inte mycket utrymma att jobba vid. Jag hoppas att det skall kunna klaras av till mitten av januari. Sedan skall en lastbil komma och blåsa in lösull på vinden efter att vi har satt upp fuktspärr och inner tak.

Om allt går bra så hoppas jag att det skall vara färdigt med all isolering innan påsk.

Den som lever - får se.

I morgon em åker jag till Lottie, för att fira in det nya året. Blir kvar där hela helgen.

Körde inget idag .
 

Gurra

HBK Medlem
Inlägg
52
Kommun
Mjölby
HBK-Nr
27070
Medlemskap
2025
Dag 199 måndag.

Idag duggregnar det hela dagen. Så jag är inne i huset och isolerar ett sovrum. Det blir helt färdigt på em. Så nu är alla rum klara.

Körde inget idag.


Dag 200 tisdag.

På fm börjar jag att isolera toa-rummet. Blir nästan klar till lunch.

Idag kommer det endast några få regnstänk, så jag tar fram motorsågen. Sågar upp några grova grenar, som jag tidigare har burit fram.

Därefter fäller jag några smala och höga lövträd i närheten av där jag brukar backa in. Till stor del för att få in mera solljus på dagarna och naturligtvis även för att få ved till nästa års eldande i köks - och - öppna spisen. Veden skall helst torkas i ett år innan man eldar.

För några år sedan i Tyresö, när jag hade en villa där, så vägde jag ett hugget vedträ. Det minskade i vikt från ca 1500 till 1000 på ett år, när det låg under tak. Efter två år var vikten nere i ca 750 gram.

När jag går tillbaka mot de nedfällda träden, efter att ha dragit iväg med ett träd och motorsågen så ser jag att en man kommer emot mig på tomten. Ett besök, det är trevligt.

Han presenterar sig som Gurra från husbilsklubben. Vi står på behörigt avstånd och pratar en god stund, om resor och renoveringen mm.

Tack Gurra för att du lyckades att lokalisera mig. Du sa att mina foton hade varit till stor hjälp för det och att jag hade nämnt orten Gammalkil.

Tack för ett trevligt samtal. Jätteroligt att du kom förbi.

Efter att vi har skiljts åt fortsätter jag att dra iväg träden och sen såga upp de i lämpliga längder. Slänger in veden under en stor gran, för att senare trava upp de.

Sen em går jag återigen in i huset för att isolera färdigt i toa-delen, som då blir helt klar. Nu är det bara en bit av köket kvar som skall ha 7 cm isolering. Tamburen och mellanväggarna skall ha en tunnare isolering på ca 4-5 cm. Det får bli ett jobb nästa år. För först skall vindavvisningsskivor upp vid takfoten.

I köket skall vi först ta den diskbänken innan vi isolerar.

Det har varit svårt att skruva den de ca åtta cm stora muttrarna vid vattenlåset, av metall som troligen är av gjutjärn. Innan jag åkte till Stockholm före jul så sprejade jag ett lösningsmedel på muttrarna för att det skulle få verka under tiden som jag var i Stockholm. Vilket det hade gjort. För jag orkade lossa på den högra. Men inte den vänstra muttern. Så den fick sig en ny omgång. Hoppas att jag orkar att lossa den imorgon.

Att sätta upp dessa skivor, av frigolit vid takfoten har sina besvärliga sidor. För det är inte mycket utrymma att jobba vid. Jag hoppas att det skall kunna klaras av till mitten av januari. Sedan skall en lastbil komma och blåsa in lösull på vinden efter att vi har satt upp fuktspärr och inner tak.

Om allt går bra så hoppas jag att det skall vara färdigt med all isolering innan påsk.

Den som lever - får se.

I morgon em åker jag till Lottie, för att fira in det nya året. Blir kvar där hela helgen.

Körde inget idag .

Tack själv Gösta det var mycket trevlig att prata med dig. Ganska otroligt att jag hittade dig i skogen, hoppas vi träffas fler gånger.
 

Gösta Evén

HBK Medlem
Inlägg
1.856
Kommun
Västerås
HBK-Nr
26664
Medlemskap
2024
Dag 201 onsdag

På fm jobbar jag inne i huset.

Efter lunch tar jag fram en spade och skyfflar undan lite lera på tomtens "väg". Först framför HB:n och efter att jag har kört fram till vägen även bakom HB:n. Lägger nu en hel del granris över jorden, som jag kör på. Hoppas att jag nästa gång kan backa längre in på tomten.

Någonstans på E 4:an, vid Nyköping, kör jag ikapp en likadan Adria som jag har. Ser att det är en treaxlig och nästan samma registreringsnummer. De tre bokstäverna och första siffran var exakt samma som jag har. Lite udda kan jag tycka. Under de sista två åren så har jag nu sett ca åtta exakt likadan HB som min. Första såg jag på en parkering i Spanien, övriga i Sverige.

Parkerar i Liljeholmen vid 17 - tiden och går in till Lottie.

Det blev en trevlig kväll, med mycket prat och tv - tittande.

Vi hade tidigare bestämt att fira min födelsedag, imorgon, ute i parken. Men eftersom det regnar och utsikterna för imorgon är blöta så föreslog Lottie att vi skall flytta firandet till min son i Täby istället. Så jag ringer honom och frågar om det går bra. Han svarar att det är helt ok.

Körde 21,9 mil.


Dag 202 torsdag 31 / 12.

Efter grötfrukosten så börjar jag att koka vaniljkräm till tårtan. Lägger sylt på nedersta / första tårtbottnen. Sen vispar maskinen 2,5 dl Soyacuisin, hette det förut. Numera har namnet ändrats till alpro whipping. Den har 23 % -s fetthalt. Blir inte lika hård vispad som ko-grädde, eftersom den i regel har 40 % -s fetthalt.

Andra tårtbottnen får först vaniljkräm och sen grädde. Tredje får grädde och clementinklyftor.

Jag får följande mms - uppvaktning från min barnbarn, som bor i Ramnäs.

Trodde att jag skulle kunna ladda ner- men tji fick jag.

Efter lunch kommer min bror och grattar. Vi träffas utomhus och samtalar en stund. Tack brorsan för att du kom.

Sen kör jag till Täby och blir uppvaktat av två av min söner, som bor där. Det blir en trevlig stund inomhus med kaffe och tårta.

Därefter går färden återigen till Lottie.

Vid midnatt tittar vi på fyrverkerier från Lotties vardagsrummsfönster.


20210101_000529.jpg


Körde 4,8 mil.
 

Farfar

HBK Medlem
Inlägg
101
Kommun
Hässleholm
HBK-Nr
27204
Medlemskap
2024
Dag 201 onsdag

På fm jobbar jag inne i huset.

Efter lunch tar jag fram en spade och skyfflar undan lite lera på tomtens "väg". Först framför HB:n och efter att jag har kört fram till vägen även bakom HB:n. Lägger nu en hel del granris över jorden, som jag kör på. Hoppas att jag nästa gång kan backa längre in på tomten.

Någonstans på E 4:an, vid Nyköping, kör jag ikapp en likadan Adria som jag har. Ser att det är en treaxlig och nästan samma registreringsnummer. De tre bokstäverna och första siffran var exakt samma som jag har. Lite udda kan jag tycka. Under de sista två åren så har jag nu sett ca åtta exakt likadan HB som min. Första såg jag på en parkering i Spanien, övriga i Sverige.

Parkerar i Liljeholmen vid 17 - tiden och går in till Lottie.

Det blev en trevlig kväll, med mycket prat och tv - tittande.

Vi hade tidigare bestämt att fira min födelsedag, imorgon, ute i parken. Men eftersom det regnar och utsikterna för imorgon är blöta så föreslog Lottie att vi skall flytta firandet till min son i Täby istället. Så jag ringer honom och frågar om det går bra. Han svarar att det är helt ok.

Körde 21,9 mil.


Dag 202 torsdag 31 / 12.

Efter grötfrukosten så börjar jag att koka vaniljkräm till tårtan. Lägger sylt på nedersta / första tårtbottnen. Sen vispar maskinen 2,5 dl Soyacuisin, hette det förut. Numera har namnet ändrats till alpro whipping. Den har 23 % -s fetthalt. Blir inte lika hård vispad som ko-grädde, eftersom den i regel har 40 % -s fetthalt.

Andra tårtbottnen får först vaniljkräm och sen grädde. Tredje får grädde och clementinklyftor.

Jag får följande mms - uppvaktning från min barnbarn, som bor i Ramnäs.

Trodde att jag skulle kunna ladda ner- men tji fick jag.

Efter lunch kommer min bror och grattar. Vi träffas utomhus och samtalar en stund. Tack brorsan för att du kom.

Sen kör jag till Täby och blir uppvaktat av två av min söner, som bor där. Det blir en trevlig stund inomhus med kaffe och tårta.

Därefter går färden återigen till Lottie.

Vid midnatt tittar vi på fyrverkerier från Lotties vardagsrummsfönster.


Visa bilaga 204253


Körde 4,8 mil.
Grattis i efterskott
 

Gösta Evén

HBK Medlem
Inlägg
1.856
Kommun
Västerås
HBK-Nr
26664
Medlemskap
2024
Dag 203 fredag 1 / 1 2021.

God fortsättning på årets första dag!

Igår kväll gick vi aldrig till sängs. Vi orkade faktiskt att vara uppe över midnatt och såg alla fina fyrverkerier som exploderade över hustaken.

Vi tar det lugnt på morgonen. Vid niotiden tar vi en promenad runt Trekantssjön. Jag går hem till mig och Lottie till sig för att ta reda på smutstvätten.

Kl 10.00 går vi till Lotties tvättstuga för att starta dagens första, av tre, maskiner. Sen blir det många promenader mellan tvättstugan och lägenheten. Vi hade bokat två tretimmarsperioder. Vi blev klara vid 14 - tiden med all tvätt. Så då kunde jag lägga in de rena kläderna på sina platser i HB:n och Lottie tog hand om sitt.

På em och kvällen tar vi det lugnt framför tv:n.

Körde inget idag.


Dag 204 lördag.

Kl 11 gick parkeringstiden ut. Så då körde vi till Gasolfyllarna i Jordbro för att tanka lpg, som var helt slut sedan en vecka. Jag hade planerat att köpa det i Linköping i onsdags. Men det glömde jag totalt bort, när jag körde ifrån tomten. Jag hade en påbörjad vanlig P 11:a så jag visste att det fanns gas. När jag parkerade i onsdags så ställde jag ner termostaten till sex grader, eftersom jag skulle sova i Lotties lägenhet. Så det går ju inte så mycket gas för uppvärmningen då.

Fick i 19,5 liter, som kostade 11,50 per liter.

Sen körde jag till Rudans Friluftsområde som ligger i närheten. Där lagade jag lunch, som vi åt inomhus, för det regnade. Hade tänkt att promenera på en markerad led efter lunch. Men vädret var inget vidare, så vi avstod från det.

Åkte istället direkt till mitt förråd i Farsta. Som vanligt så var det några saker att lägga in där och något att ta därifrån. Framförallt min stora spetsiga spade, som jag köpte i Portugal 1984. För på landet så har jag inte sett någon spetsig spade bara skyfflar och kantspadar. Behöver den för att gräva bort jorden där jag brukar fastna när jag backar in på tomten.

Åter till Lotties lägenhet, för resten av dagen och kvällen.

Körde 6,1 mil.


Dag 205 söndag.

Efter havregrynsfrukosten så gör jag mig i ordning för avfärd. Redan kl 07 rullar jag ifrån Liljeholmen och ut på E 4:an.

Stannar i Sillekrog, 6,5 mil söderut, för fm - thé med smörgås. Blir en timmes paus.

Vid avfart 133 svänger jag av för att tanka diesel och färskvatten på Preem. Har tidigare frågat två olika personal om jag får ta 30 - 40 liter vatten. Svaret var ja, det är ok.

Nästa stopp blir på ICA Maxis stora parkering i Tornby handelsområde, avfart 112 på E4:an, söder om Linköping. Där lagar jag lunch innan jag går in i butiken. Jag gillar inte att vara hungrig när jag skall handla.

Blir en kort bit på E4:an för vid avfart 111 svänger jag av igen, för att komma till Gammalkil.

Kl 14 backar jag in på tomten. Nu kom jag en bit längre in än sist. För jag hade skyfflat undan lite lerig jord och lagt på en hel del granris innan jag lämnade tomten i onsdags.

Efter att ha kopplat in 230 v extern el till HB:n så går jag in i huset för att sätta upp vindavvisningsskivor. Det var ett "knepigt" ställe i ett hörn som jag hade börjat att fundera på redan i onsdags. Fick göra lite special. Det gick bra efter lite tankearbete. Fortsatte en stund till, innan jag gick hem för em - fika, i form av några frukter.

Satt sen här vid laptoppen och skrev. Blev kvar hemma och tog rätt på det som jag hade handlat som inte var kylvaror. Det gäller att hitta lämpliga platser i de olika skåpen.

På kvällen blev det filmen "Göta Kanal" på tv.

Körde 22,4 mil på sju bruttotimmar.
 

Gösta Evén

HBK Medlem
Inlägg
1.856
Kommun
Västerås
HBK-Nr
26664
Medlemskap
2024
Dag 206 måndag 4 / 1

Fortsätter med att sätta upp vindavvisningsskivor. Vardagsrummet var nästa klart redan före jul. Nu gör jag det helt klart. Hinner även med ett halvfärdigt sovrum och ett sovrum till.

Mitt på dagen jobbar jag utomhus med att såga grova grenar i lämpliga längder. De travar jag upp mellan två stora granars grenverk. Granarna står nära varandra och grenarna skyddar en del emot snö och regn.

När jag var hemma hos Lottie i helgen så kom vi överens om att ha matlag i slutet av januari. Vi tittade på recept som jag har sparat på i en pärm.

Jag var med och startade ett matlag, på hösten, år 2013 som vi kallade för: "Vegetariska Gourmématlaget". Vi träffades en söndag i månaden kl 14 för fika. De två matlagarna som var ansvariga för recept och råvaruinköpen presenterade dagens meny. Då bestämde vi även vilka som skulle laga vilken rätt. Vi gjorde tre förrätter, tre huvudrätter och tre efterrätter. Kl 15 började det praktiska arbetet. ( vi gillade ju att laga mat - så det är ju snarare en hobby än arbete). Någon gång mellan kl 17 och 18 satte vi oss ner för att smaka av förrätterna. Vi åt och talade om hur det smakade och om vi skulle ev ändra något i receptet i två timmar. När vi hade diskat och städat så var kl i regel 20. Det var sex timmars trevlig gemensam samvaro. Som pågick i några år.

En anledning till att jag ville ha ett vegetariskt matlag var att jag ville lära mig att laga goda rätter. Det var därför som vi tryckte på ordet "Gourmé". Vi skulle ha bra råvaror och det skulle inte ta för lång tid att tillaga. Råvarukostnaden blev mellan 100 och 150 kr per person för en niorätters meny.

Nio rätter låter mycket. Men recepten var i regel för fyra portioner och vi var mellan sju och tretton matlagare, som delade på detta. Så man kan säga att det blev en avsmakningsmeny.

Lottie ville göra en gryta. Jag hittade receptet "Sötstark gryta med sötpotatis och kikärtor" som matlaget gjorde söndagen den 6 november 2016. Som var den sista matlagningssöndagen i detta matlag. Vi hade hållit på drygt tre år.

För att friska upp minnet, så handlade jag ingredienserna i söndags och gjorde grytan nästan färdig ikväll. Receptet är för fyra portioner. Så imorgon tar jag av en fjärdedel och lagar färdigt till lunch. En gryta skall ju lagas långsamt och få stå och "puttra". Därför skall man inte vara hungrig när man tillagar den. Då är det bästa att först äta något och låta den tillagas sakta under tiden som man ser på tv eller liknande.

Körde inget.


Dag 207 tisdag.

Idag är det kökets tur att få upp vinavvisningsskivorna. Blir nästan klar till lunch. Det är trångt mellan takstolarna och jobbet skall ju göras nere vid takfoten. Så utrymmet för hammarslag är marginellt.

Efter lunch så tar jag fram min spetsiga Portugisiska breda spade. Gräver bort lite jord / lera framför framdäcken. Klipper ner några grangrenar och lägger där. Sen kör jag fram HB:n en knapp meter upp på risbädden. För att undvika att däcken ev fryser fast i leran. Det skall ju bli minusgrader enligt väderlekstjänsten.

På em ringer snickaren som skall fixa till en ny garagedörr. Dörren som han har beställt har kommit. Han planerar att sätta upp den i nästa vecka.
Det blir det sista försäkringsjobbet efter inbrotten i våras. Skall bli skönt att få en ny dörr på plats. Så att man kan låsa garaget ordentligt.

Sen em gör jag klart i köket. Slutar att jobba redan vi 16 - tiden. För det började kännas lite ont i kroppen efter allt jobb över axelhöjd. Så jag var nöjd med att ytterligare ett rum hade blivit klart.

Börjar att läsa boken "Hem till sist" av Per Anders Fogelström som jag har lånat av Lottie.

Körde inget idag heller.
 

Gösta Evén

HBK Medlem
Inlägg
1.856
Kommun
Västerås
HBK-Nr
26664
Medlemskap
2024
Dag 208 onsdag 6 / 1

Förra året så körde jag in i Marocko detta datum. Skulle göra det även i år hade jag tänkt. Men ett virus kom emellan.
Hoppas att det blir möjligt nästa år.

Röd dag i almanackan, mitt i veckan. Men vad gör det. Jag får i alla fall jobba, så mycket som jag har lust med.

Här finns inga vilodagar. Det blir som vanligt lite arbete inne i huset och ved-arbete utomhus.

Sätter upp vindavvisningsskivor i toa-rummet och ett sovrum. Blir klar med det under em.

20210102_130941.jpg

I lördags glömde jag att skriva att Lottie och jag åkte till Snösätra efter besöket i Farsta. Där finns det lagligt målad / sprayad Graffiti.

Om ni googlar på "snösätra graffiti wall of fame" 20210102_130806.jpgså får ni se många fina verk. Jag visar några bilder här.

20210102_131318.jpg
Körde inget.


Dag 209 torsdag.

Började dagen med att googla på vintertäcke till vindrutan. Men hittade inga som passar till min Adria. Mailade tre olika företag. Fick omedebart ett svar. Det finns inga att sätta på utsidan av vindrutan. Däremot ett Thermotäcke för inomhusmontering. Kostar dock 12 495:-. Vilket jag tycker är för mycket.

Jag skall ju egentligen inte vara i Sverige på den kalla årstiden, har jag planerat. Så jag anser inte att jag behöver ett täcke. Viserligen så blir uppvärmningen billigare - men jag får många liter lpg för 12 000:-

Idag blev det altanrummets tur att få upp vindavvisningsskivor. Blev klar med det till lunch. Så nu är den delen av renoveringen avslutad.

20210107_133455.jpg

Efter lunch hämtar jag en snöskyffel och tar bort snövallen som plogbilen fixade till vid femtiden i morse. Det hade nog kommit ca fem cm i natt. Blev förvånad att det blev plogat så tidigt på denna lilla väg.

20210107_134301.jpg

Travar ved på em innan jag återigen går in i huset. Nu skall en massa spik tas den ifrån takstolarna. Det finns på var tionde cm. Takstolarna är drygt sex meter långa så 60 spikar gånger 24 takstolar blir 1 440 spikar. Några följde med innertakets skivor i höstas. Men nu återstår drygt 1 000 att ta den plus förmodligen lika många till på väggarna.

Takhöjden är låg så jag kan stå på golvet och dra ut spikarna. Men det är ändå jobbigt att arbeta ovanför axlarna. Så när jag vilar ifrån takdelen så tar jag bort några spikar i mag - och brösthöjd. Om jag inte sitter framför brasan och värmer händerna. För nu är det i regel minusgrader på morgonen, även inne.

Jobbar till kl 15. Går hem och äter lite frukt sen skriver jag här.

Körde inget
 

Ewa & Jocke

FD HBK Medlem
Inlägg
1.259
Kommun
Haninge
HBK-Nr
20273
Medlemskap
2022
Hej Gösta, och god fortsättning!
Även jag och Ewa har varit och kikat på graffitin i Snösätra. Det är fantastiskt vad vissa är skickliga målare!
Synd att det inte finns fler ställen där de kan hålla till.

Vad du kämpar med huset. Hatten av för dig ;)

Ha de gott!

//Jocke
 

Gösta Evén

HBK Medlem
Inlägg
1.856
Kommun
Västerås
HBK-Nr
26664
Medlemskap
2024
Hej Gösta, och god fortsättning!
Även jag och Ewa har varit och kikat på graffitin i Snösätra. Det är fantastiskt vad vissa är skickliga målare!
Synd att det inte finns fler ställen där de kan hålla till.

Vad du kämpar med huset. Hatten av för dig ;)

Ha de gott!

//Jocke


Ja, det är verkligen värt en omväg. Jag har varit där tre gånger. Nya motiv varge gång.

Huset är ett "covidjobb" som varar länge. Samtidigt är det en utmaning att göra något med händerna.

Nu när jag inte kan "lapa" sol i Marocko.
 

Gösta Evén

HBK Medlem
Inlägg
1.856
Kommun
Västerås
HBK-Nr
26664
Medlemskap
2024
Lite statistik.

Det har ju varit en annorlunda höst för mig. Mest stått stilla på landet. Med inkopplad extern el.

Dieselkostnad under min nio veckors Norrlandsresa, i somras, blev ca 1 422 per vecka, fjärde kv ca 705 per vecka och december ca 771 per vecka.

Gaskostnad i somras ca 89 per vecka, fjärde kv ca 91 per vecka och december ca 105 per vecka. Lagar den mesta maten på el.

Campingavgifter efter 22: a mars, kom in i Sverige då, två dygn i juli för 200:- per dygn. Behövde tvätta kläder för 20.- per maskin.

Parkeringsavgifter, utanför Lottie, fjärde kv ca 22:- per vecka och december ca 44:- per vecka.

Matkostnaden i Marocko, exkl tre restaurangbesök, blev ca 330:- sek per vecka. I Sverige inköp i livsmedelsaffärer, exkl restauranger, under juli t.o.m. oktober ca 550:- per vecka och december ca 725:- per vecka.

Tillsammans under fjärde kv blir det ca 1 368:- per vecka eller ca 5 472:- per mån.

Naturligtvis finns det fasta kostnader för HB:n samt service och reparationer. Ca 20 000:- per år, ca 1 667.- per mån.
 

Boris W

HBK Medlem
Inlägg
2
Kommun
Kumla
HBK-Nr
18571
Medlemskap
2024
Dag 208 onsdag 6 / 1

Förra året så körde jag in i Marocko detta datum. Skulle göra det även i år hade jag tänkt. Men ett virus kom emellan.
Hoppas att det blir möjligt nästa år.

Röd dag i almanackan, mitt i veckan. Men vad gör det. Jag får i alla fall jobba, så mycket som jag har lust med.

Här finns inga vilodagar. Det blir som vanligt lite arbete inne i huset och ved-arbete utomhus.

Sätter upp vindavvisningsskivor i toa-rummet och ett sovrum. Blir klar med det under em.

Visa bilaga 204375

I lördags glömde jag att skriva att Lottie och jag åkte till Snösätra efter besöket i Farsta. Där finns det lagligt målad / sprayad Graffiti.

Om ni googlar på "snösätra graffiti wall of fame" Visa bilaga 204374så får ni se många fina verk. Jag visar några bilder här.

Visa bilaga 204376
Körde inget.


Dag 209 torsdag.

Började dagen med att googla på vintertäcke till vindrutan. Men hittade inga som passar till min Adria. Mailade tre olika företag. Fick omedebart ett svar. Det finns inga att sätta på utsidan av vindrutan. Däremot ett Thermotäcke för inomhusmontering. Kostar dock 12 495:-. Vilket jag tycker är för mycket.

Jag skall ju egentligen inte vara i Sverige på den kalla årstiden, har jag planerat. Så jag anser inte att jag behöver ett täcke. Viserligen så blir uppvärmningen billigare - men jag får många liter lpg för 12 000:-

Idag blev det altanrummets tur att få upp vindavvisningsskivor. Blev klar med det till lunch. Så nu är den delen av renoveringen avslutad.

Visa bilaga 204373

Efter lunch hämtar jag en snöskyffel och tar bort snövallen som plogbilen fixade till vid femtiden i morse. Det hade nog kommit ca fem cm i natt. Blev förvånad att det blev plogat så tidigt på denna lilla väg.

Visa bilaga 204372

Travar ved på em innan jag återigen går in i huset. Nu skall en massa spik tas den ifrån takstolarna. Det finns på var tionde cm. Takstolarna är drygt sex meter långa så 60 spikar gånger 24 takstolar blir 1 440 spikar. Några följde med innertakets skivor i höstas. Men nu återstår drygt 1 000 att ta den plus förmodligen lika många till på väggarna.

Takhöjden är låg så jag kan stå på golvet och dra ut spikarna. Men det är ändå jobbigt att arbeta ovanför axlarna. Så när jag vilar ifrån takdelen så tar jag bort några spikar i mag - och brösthöjd. Om jag inte sitter framför brasan och värmer händerna. För nu är det i regel minusgrader på morgonen, även inne.

Jobbar till kl 15. Går hem och äter lite frukt sen skriver jag här.

Körde inget
Titta gärna på länken för vintertäcke till din husbil.
Jag köpte ett bra isolertäcke till Adria hösten 2015 för 2700kr inklusive frakt
 

Gösta Evén

HBK Medlem
Inlägg
1.856
Kommun
Västerås
HBK-Nr
26664
Medlemskap
2024
Dag 210 fredag.

En gång för länge sedan, mitten på 1980 - talet, hade jag en arbetskamrat som alltid sa "Äntligen fredag".

Ja, det var då det. Så är det väl fortfarande för många förvärvsarbetare. Men för mig som, "årsrik", som Sveriges äldsta riksdagsledamot säger, är det ingen större skillnad på dagarnas namn.

Nu fortsätter renoveringen med att framförallt ta bort spik från takstolarna och längst upp på väggarna för att Jonas och jag skall kunna sätta upp en fuktspärr, i form av en 0,2 mm tjock plast. Det finns även en del bitar av takskivor kvar längst upp vid takstolarna som måste bort. De sitter fast mellan innerväggarna och takstolarna. Så jag behöver ta fram ett stämjärn och hammare för att hugga bort skivresterna. Det gäller även att se upp för spikar, så att stämjärnet inte blir skadat.

Så nu blir det enbart arbete ovanför axelhöjd. Det är mycket ansträngande. Så det går långsamt framåt, med många korta avbrott. Tänder en brasa i öppna spisen för att få det lite "mysigare" och elda upp skräp, i form av sågspån och bitar från tak - och väggskivor, som jag sopar upp under tiden som jag vilar från arbetet ovanför axelhöjd.

När jag kommer in i huset på fm är det i regel någon enstaka minusgrad, som så småningom övergår till plussidan. Jag har tre små varmluftsfläktar igång samtidigt i det rum som jag arbetar i, samt att brasan även ger lite värme. Trots att sotaren i höstas sa att verkningsgraden är mellan fem och tio procent.

Funderar på att cykla till Nykil och handla i den lilla butiken "Handlarn". Enligt telefonen så är det 3 km cykelväg som skall kunna avverkas på 11 min. Bilvägen är 4,5 km som tar sex min. Cykelvägen är en mycket liten och enkel väg. Det är den butik som ligger närmast. För till Vikingstad är det 14 km. Men mycket bättre och större väg. Samtidigt så är det bra att gynna den närmaste butiken, så att den kan vara kvar. Kan ju inte "storhandla" när jag cyklar. Vill ju inte alltid behöva att köra HB:n till affären. Jag behöver ju även "röra" på mig. Samt se mig omkring och lära mig att hitta, på de små vägarna.


20210109_090551.jpg
Det har snöat mycket i natt. Har nu förmodligen 10 cm på tomten. Det blir ljusare och är mycket vackert.

20210109_090602.jpg
Skall skotta undan snövallen vid vägen, efter lunch. Är mycket tveksam till att cykelvägen är plogad. Så jag väntar nog med att handla till i morgon.

Körde inget idag.



Dag 211 lördag.

Idag skall jag cykla till Nykil. Behöver handla matbröd, ägg och frukt.

Jag tittar åter igen på googel maps hur jag skall cykla, eftersom jag ej tidigare har kört denna väg. Som börjar strax söder om tomten.

När det har blivit ljust så hämtar jag cykeln ifrån huset. Batteriet laddade jag igår, så det har fem små lampor tända, så det är fullt. Vilket kan behövas. Det finns en del uppförsbackar.

När jag kommer fram till avtagsvägen så ser jag att den inte är plogad. Men jag prövar att cykla trots det. Tio cm snö skall jag nog kunna forcera.
Jajamensan, det funkar. Ser att det endast finns fritidshus utefter denna lilla väg. Förmodligen är det därför som den inte är plogad. Efter en stund sitter en tråd tvärs över vägen. Jag stannar och kollar på telefon om jag ev. har missat en avtagsväg. Kan vara lätt gjort när det inte är plogat och jag inte hittar. Men det verkar som att jag är på rätt väg. OK, då lossar jag på tråden och går igenom. Sätter tillbaka tråden. Cyklar vidare. Snart är det en stor järngrind som spärrar min väg. Lyfter bort en kätting och drar ut en spärr. Går igenom. Cyklar vidare till ytterligare en järngrind. Samma visa. Sen är jag snart ute på en något bredare väg. Den är plogad och här får jag möte med någon enstaka personbil, Pb 1, blev även omkörd. Här känner jag igen mig. För denna väg körde jag, med HB:n, för några veckor sedan.

Här är vägen mera kuperad. Så jag växlar mellan 2:an och 3:an på batterihjälpen. Växlar mellan 3:an och 4:an på växeln.

Efter ca 25 minuter är jag framme vid butiken. Det skulle ta 11 minuter enligt tel. Men den tror kanske att jag är trettio år och vältränad. Det här är första cykelturen i år. Det gick trots allt bra att komma fram till "Handlarn".

När jag låser fast cykeln vid en info-tavlas stolpe ser jag att en familj, på tre personer, går ur butiken och fram till en Pb 1. Vi är ju rekommenderade att handla ensamma. Tar även den batteriet och lägger i min ryggsäck. Har hört att det är en mycket stöldbegärlig sak.
Kanske inte så nödvändigt här en fm vid halv tiotiden. Men tjuvar kan ju finnas även på landet.

Tar del av den info som är uppsatt på tavlan. Inställda arrangemang, klubbmeddelanden, gudstjänster mm mm. Går sen in i butiken. Det sitter en ung tjej i kassan. Jag är tydligen ensam kund just nu. Eftersom det är en liten butik så är sortimentet inte så omfattande. Äggen säljs styckvis, liksom i Marocko. Det har jag inte upplevt tidigare i Sverige eller i Västeuropa.

Hör att kassörskan säger ordet "mamma".

Jag tar tid på mig och ser mig omkring för att kolla av sortimentet. Det finns det nödvändigaste, i små upplagor.

När jag kommer fram till kassan frågar jag om de ingår i ICA - koncernen. Men det gör de ej. Jag frågar den äldre kvinnan om det är hon som äger butiken. Hon svarar ja. Jag säger att när jag var här för första gången på 1980 - talet så var det här en ICA - butik.

Mor och dotter driver butiken.

Jag cyklar hem på den lite längre bilvägen. Vid ett tillfälle "slirade" jag till lite grand. Var hemma efter ca 30 min. Cyklade förbi HB:n och ställde cykel vid köksingången. Det är någon enstaka plusgrad ute. Så ingen fara med att livsmedlen för vara ute en stund. För jag går in i huset och drar ut spik en halvtimme.

Tar sen fram en sopborste för att tar bort det mesta av snön som finns på hjulen, innan jag leder in densamma i huset. Kollar batteristatusen. Det lyser nu tre av fem lampor.

Ta med mig det som jag har handlat och går hem för att laga lunch.

Googlar på fuktspärr. Hittar en hel del om badrum och golv. Inget om tak. Letar upp Bauhaus och söker där. Finner vad jag söker och kollar även på takskivor. Ser att de som jag tidigare, i höstas, såg irl är nu ute på kampanj, 99 kr istället för 169 per kvm. Startar chatten och frågar hur länge kampanjen pågår. För jag hade tänkt att köra dit i nästa vecka för att handla innan Jonas kommer. Vilket gör att vi sparar värdefull arbetstid på lördag.

Kampanjen slutar imorgon söndag. Så jag ringer Jonas och frågar han om han vet vad för fuktisolering som vi bör köpa. Han kan inget varunamn, men den skall vara blå och tjock. Det är vad jag har sett på nätet. Så vi bestämmer att jag kör direkt nu och handlar. Kampanjen innebär att jag sparar drygt 3 000, på att handla idag istället för i nästa vecka.

När jag kommer fram till Bauhaus ta jag deras största vagn. Lastar på 28 packet om sex takskivor. Det blir jättetungt på vagnen köper även skruv och nya arbetshandskar samt en rulle fuktisolering.

Det blir tungt i garaget längst bak. Kör försiktigt tillbaka till tomten, speciellt i rondeller och skarpa kurvor.

Tar och fotar garaget när jag är på tomten.

20210109_160514.jpg

20210109_160501.jpg

Denna dag kommer jag längre in när jag backar. Förmodligen p.g.a. att marken är frusen.

20210109_160525.jpg

Nu är det hög tid för em mellis.

Sen in till spikarna. Slutar att jobba vid 18 - tiden.

Körde 6,0 mil och cyklade förmodligen ca åtta km
 
Senast ändrad:

Olof G

HBK Medlem
Inlägg
5.069
Kommun
Knivsta
HBK-Nr
12581
Medlemskap
2024
Dag 208 onsdag 6 / 1

Förra året så körde jag in i Marocko detta datum. Skulle göra det även i år hade jag tänkt. Men ett virus kom emellan.
Hoppas att det blir möjligt nästa år.

Röd dag i almanackan, mitt i veckan. Men vad gör det. Jag får i alla fall jobba, så mycket som jag har lust med.

Här finns inga vilodagar. Det blir som vanligt lite arbete inne i huset och ved-arbete utomhus.

Sätter upp vindavvisningsskivor i toa-rummet och ett sovrum. Blir klar med det under em.

Visa bilaga 204375

I lördags glömde jag att skriva att Lottie och jag åkte till Snösätra efter besöket i Farsta. Där finns det lagligt målad / sprayad Graffiti.

Om ni googlar på "snösätra graffiti wall of fame" Visa bilaga 204374så får ni se många fina verk. Jag visar några bilder här.

Visa bilaga 204376
Körde inget.


Dag 209 torsdag.

Började dagen med att googla på vintertäcke till vindrutan. Men hittade inga som passar till min Adria. Mailade tre olika företag. Fick omedebart ett svar. Det finns inga att sätta på utsidan av vindrutan. Däremot ett Thermotäcke för inomhusmontering. Kostar dock 12 495:-. Vilket jag tycker är för mycket.

Jag skall ju egentligen inte vara i Sverige på den kalla årstiden, har jag planerat. Så jag anser inte att jag behöver ett täcke. Viserligen så blir uppvärmningen billigare - men jag får många liter lpg för 12 000:-

Idag blev det altanrummets tur att få upp vindavvisningsskivor. Blev klar med det till lunch. Så nu är den delen av renoveringen avslutad.

Visa bilaga 204373

Efter lunch hämtar jag en snöskyffel och tar bort snövallen som plogbilen fixade till vid femtiden i morse. Det hade nog kommit ca fem cm i natt. Blev förvånad att det blev plogat så tidigt på denna lilla väg.

Visa bilaga 204372

Travar ved på em innan jag återigen går in i huset. Nu skall en massa spik tas den ifrån takstolarna. Det finns på var tionde cm. Takstolarna är drygt sex meter långa så 60 spikar gånger 24 takstolar blir 1 440 spikar. Några följde med innertakets skivor i höstas. Men nu återstår drygt 1 000 att ta den plus förmodligen lika många till på väggarna.

Takhöjden är låg så jag kan stå på golvet och dra ut spikarna. Men det är ändå jobbigt att arbeta ovanför axlarna. Så när jag vilar ifrån takdelen så tar jag bort några spikar i mag - och brösthöjd. Om jag inte sitter framför brasan och värmer händerna. För nu är det i regel minusgrader på morgonen, även inne.

Jobbar till kl 15. Går hem och äter lite frukt sen skriver jag här.

Körde inget
Här är ett passande täcke,visserligen inte så tjockt, men ingen kondens lätt att packa ihop.
 
Toppen