Göstas Sverigeresa 2020

Gösta Evén

HBK Medlem
Kommun
Täby
HBK-Nr
26664
Medlemskap
2021

Gösta Evén

HBK Medlem
Kommun
Täby
HBK-Nr
26664
Medlemskap
2021
Dag 212 söndag

Det är en minusgrad i stugan när jag kommer in.

Fortsätter inomhus med att dra bort spikar ifrån takstolarna och högst upp på väggarna samt tar bort rester från väggskivor. Arbetet går bra. Tänder även upp en brasa i öppna spisen. Det blir ett naturligt avbrott från arbetet. Jag eldar rester från väggarna och små torra grenar, som jag har hittat på tomten. Eftersom jag inte lägger in stora tjocka vedträn, i brasan, så "måste" jag avbryta arbetet ofta. Vilket är bra nu när jag arbetar ovanför axelhöjd.

Efter ett par timmar så har tempen stigit till åtta grader i vardagsrummet, där den öppna spisen finns. I det rum som jag jobbar i, har det med hjälp av tre små värmefläktar, nu blivit så varmt så jag tar av mig jackan. Det är första gången som jag känner den värmen. Eller har jag blivit van att jobba i låg temp?????????

Efter lunch skottar jag bort snö till smala gångar, där jag brukar gå. "Vägen" har en hel del granris i hjulspåren så där skottar jag ej. För eller senare så kanske riset behövs, för att kunna köra ut på vägen.

Körde inget.

Dag 213 måndag 11 / 1.

Idag ändrar jag på rutinen.

Går in i stugan redan kl 06.30 för att dra ut spik mm i köket. Efter en timme är köket helt klart.

Går nu hem och sätter på thé-vatten och fixar till två smörgåsar.

Ser på morgonstudion på tv 1.

Tidigare har jag varit hemma till niotiden, innan jag började med jobbet. Tänkte att det är nog bättre att börja tidigt med jobbet ovanför axlarna. För att sen kunna ta en timmes rast och vila. För att sen återgå till spikarna, fram till lunch. Det är förmodligen bättre ur hälsosynpunkt.

Brukar äta lunch mellan kl 12 och 13. Samtidigt som jag lyssnar på dagens eko på radion. Men idag ville inte radion starta. Så jag sätter på laptopen. Men det gick inte att få in dagens eko kl 12,30, i direktsändning. Det fick istället bli utsändningen från kl 7.

På em blir det återigen inomhusjobb i stugan. Gör klart i hallen och toa-rummet. När fläcktarna är riktade in i toa-rummet så är jag tvungen att ta av jackan. För i det minsta av alla rum så blev tempen, efter en timme, hela 27 grader.

Nu blev alla rum färdiga. Jätteskönt att takstolarna nu är "rena" från spik mm.

Nu kl 16 slutar jag för idag. Har ett radioproblem att ta hand om.

Jag tar fram en plattång med långa smala skacklar. Öppnar lådan under sittbänken, vid bodels-dörren, för att kontrollera alla flatsäkringar. Alla är hela, såvitt som jag förstår och kan se. Skall imorgon, när det är ljust, se om jag kan finna säkringar i "bildelen", som är trasiga. Visserligen sa verkan på Caravanhallen att han hade kopplat in radion på bodelsbatteriet. Så då bör radions säkring finnas i lådan under sittbänken.

Är det någon här som har varit med om något liknande och har en idé om vad som kan vara fel?

Tacksam för input.

På kvällen gör jag vegansk glass. Visserligen är HB:s frys inte mycket att, hurra för, när jag skall frysa in varor. Men det brukar fungera trots att tempen ofta inte är lägre än -10 grader.

Körde inget.

Gösta Evén

HBK Medlem
Kommun
Täby
HBK-Nr
26664
Medlemskap
2021
Dag 214 tisdag 12 / 1

Tar det lugnt på morgonen, ser på morgonstudion på tv och skriver här i tråden.

På fm stugjobb. El - slangen som jag vi drog fram till spisen var inte ok. Slangen innehöll tre trådar, men den gamla spisen skall ha fem trådar. På min fråga till elfirman om de lägger in två trådar till i slangen - blev svaret nej. Jag var tvungen att köpa en slang med större diameter. Den slangen lade jag upp på takstolarna idag, och satte fast.

I väggdosorna finns det från början två ställen som man kan sätta fast slangen. När man vill ha in tre eller fyra slangar i dosan så behöver man komplettera dosan med nya fästanordningar, kommer ej ihåg namnet. Det blev nu gjort idag.

Så nu är allt el-jobb klart, för min del. Elfirman kommer hit och kopplar ihop alla trådar, efter att vi har satt upp innertak och innerväggar. Det blir förmodligen efter påsk.

Efter lunch skottar jag bort snövallen som plogbilen har lagt upp vid infarten.
Därefter blir det till att dra ut spik från väggarna.

Körde inget idag.

Dag 215 onsdag.

Idag gick jag in i stugan redan före kl 7 för att dra ut spik i ca en timme. Därefter blir dem fm - fika i en timme framför tv:s morgonstudio.

Vid niotiden kör jag till OKQ8 i Vikingstad, för att se om det finns en möjlighet att tanka färskvatten.

Tar fram mina två femlitersdunkar. Vid servicestället står två män med några 20-litersdunkar som de fyller. De är ifrån Afghanistan, en har varit här i fyra år och den andra i fem år. Han pratade bra svenska.

Vattenutkastaren har en Gardenakoppling, så här kan jag ta fram min slang och fylla den stora tanken med 100 liter. Sen tankar jag diesel. Som kostade 15,20 enl en skylt. Vad det blir efter HBK - rabatten vet jag ej. Dyrare än Preem blir det. Men jag slapp att åka till Ryd för att tanka på Cirkel K, eller Preem.

Nästa stopp blir på City Gross i Mantorp. Fick ett tips om den affären för någon vecka sedan. Det är en mycket stor och välsorterad butik. I dess närhet finns INGO som tog 14,19 för diesel, men de har inget vatten. Så där tankar jag ej.

Sen kör jag in i Mantorp för att ta en annan väg till tomten. Den vägen var mycket smal. Fick inga möten, som tur var.

Det var inga problem att backa in på tomten, nu när marken är frusen.

Efter lunch blev det spikutdragning igen. Sågar även upp några reglar till smala stickor. För att det skall blir lättare att tända en brasa i morgon.

Känner mig nöjd med dagens arbete vid 15 - tiden och går hem till mig för att äta två apelsiner som em - fika. Sen skrev jag i denna tråd.

Kl 17 skall jag titta på tv 4 som sänder programmet "Efter Fem". Som jag tycker är ett bra program.

Körde 2,7 mil

H.B.Isak

HBK Medlem
Kommun
Linköping
HBK-Nr
26691
Medlemskap
2021
Dag 214 tisdag 12 / 1

Tar det lugnt på morgonen, ser på morgonstudion på tv och skriver här i tråden.

På fm stugjobb. El - slangen som jag vi drog fram till spisen var inte ok. Slangen innehöll tre trådar, men den gamla spisen skall ha fem trådar. På min fråga till elfirman om de lägger in två trådar till i slangen - blev svaret nej. Jag var tvungen att köpa en slang med större diameter. Den slangen lade jag upp på takstolarna idag, och satte fast.

I väggdosorna finns det från början två ställen som man kan sätta fast slangen. När man vill ha in tre eller fyra slangar i dosan så behöver man komplettera dosan med nya fästanordningar, kommer ej ihåg namnet. Det blev nu gjort idag.

Så nu är allt el-jobb klart, för min del. Elfirman kommer hit och kopplar ihop alla trådar, efter att vi har satt upp innertak och innerväggar. Det blir förmodligen efter påsk.

Efter lunch skottar jag bort snövallen som plogbilen har lagt upp vid infarten.
Därefter blir det till att dra ut spik från väggarna.

Körde inget idag.

Dag 215 onsdag.

Idag gick jag in i stugan redan före kl 7 för att dra ut spik i ca en timme. Därefter blir dem fm - fika i en timme framför tv:s morgonstudio.

Vid niotiden kör jag till OKQ8 i Vikingstad, för att se om det finns en möjlighet att tanka färskvatten.

Tar fram mina två femlitersdunkar. Vid servicestället står två män med några 20-litersdunkar som de fyller. De är ifrån Afghanistan, en har varit här i fyra år och den andra i fem år. Han pratade bra svenska.

Vattenutkastaren har en Gardenakoppling, så här kan jag ta fram min slang och fylla den stora tanken med 100 liter. Sen tankar jag diesel. Som kostade 15,20 enl en skylt. Vad det blir efter HBK - rabatten vet jag ej. Dyrare än Preem blir det. Men jag slapp att åka till Ryd för att tanka på Cirkel K, eller Preem.

Nästa stopp blir på City Gross i Mantorp. Fick ett tips om den affären för någon vecka sedan. Det är en mycket stor och välsorterad butik. I dess närhet finns INGO som tog 14,19 för diesel, men de har inget vatten. Så där tankar jag ej.

Sen kör jag in i Mantorp för att ta en annan väg till tomten. Den vägen var mycket smal. Fick inga möten, som tur var.

Det var inga problem att backa in på tomten, nu när marken är frusen.

Efter lunch blev det spikutdragning igen. Sågar även upp några reglar till smala stickor. För att det skall blir lättare att tända en brasa i morgon.

Känner mig nöjd med dagens arbete vid 15 - tiden och går hem till mig för att äta två apelsiner som em - fika. Sen skrev jag i denna tråd.

Kl 17 skall jag titta på tv 4 som sänder programmet "Efter Fem". Som jag tycker är ett bra program.

Körde 2,7 mil
Kan vara bra att veta Gösta, att intill City-Gross i Mantorp finns det en automat station Preem.
Forsätter du några hundra meter (på andra sidan E4:an) så har du en bemannad Cirkle K station. Möjligen kan man även få tanka vatten där.

Gösta Evén

HBK Medlem
Kommun
Täby
HBK-Nr
26664
Medlemskap
2021
Kan vara bra att veta Gösta, att intill City-Gross i Mantorp finns det en automat station Preem.
Forsätter du några hundra meter (på andra sidan E4:an) så har du en bemannad Cirkle K station. Möjligen kan man även få tanka vatten där.
Hej H.B. Isak!

Tack för info. Jag försöker att lära mig området.

Gösta Evén

HBK Medlem
Kommun
Täby
HBK-Nr
26664
Medlemskap
2021
Dag 216 torsdag.

Går in i stugan före kl 07. Det är -2 grader inne, på termometern på väggen utanpå stugan är det - 4 grader och på displayen i HB:n är det - 2 grader. Förmodligen så sitter nog den under bilen och är därmed lite skyddad.

Det blir till att dra ur spik ur innerväggarna. Samt att jag tänder en brasa i öppna spisen, med hjälp av de sågade smala regelbitarna som jag tillverkade igår. Efter en halvtimme tänder jag även en eld i köksspisen. Det gick bra, med hjälp av de sågade regelbitarna och att skorstenen hade blivit något varmare.

I lördags köpte jag två par handskar på Bauhaus, när jag ändå var där för att köpa takskivorna. Ett par tjockare som jag har tänkt att använda utomhus och ett par lite tunnare för inomhus.
När jag för någon dag sedan satte in handen i de tunnare handskarna träffade jag på ett papper. Det är en instruktion för hur man skall använda handskarna!!!!!!!!!!!!!!!!!!!

"Instruction of Use
GUIDE"
"THE RIGTH GLOVES"

Informationen är skriven på 30 olika språk.

"Bruksanvisning för GUIDE skyddshandskar.... CE-kategori 2 skydd när risken för allvarlig personskada är medelstor.
Användning
Handskarna skall inte bäras om det finns risk att de fastnar i rörliga delar i en maskin."

Det är första gången som jag får med en instruktion om hur jag skall använda ett par handskar.

Efter lunch är det återigen dax att ta fram snöskyffeln. Det hade kommit ca fem cm. Plogbilen hade lagt upp en sträng vid infarten till tomten.

Därefter återigen in till spikarna. Nu kan jag se ett slut på detta. Det är bara på några ställen, där det finns kartonger och möbler som det är spikar kvar. Låter bli att flytta på dessa. Vi måste ända flytta på de i samband med att vi på lördag sätter upp fuktspärren i taket.

Slutar att jobba redan kl 14,30. Allt som skall göras innan lördag är ju gjort. Så jag tänker att jag vilar lite, så att jag har bra krafter kvar till lördag. För när Jonas är här så är det bra att kunna jobba ordentligt. Samt att det då enbart blir jobb över axelhöjd. Som tur är så slipper vi stå på stegar eller pallar. Vi når upp till takstolarna trots att vi står på golvet. Vilket minskar riskerna för fallskador.

Efter fruktstunden så läser jag om Per Anders Fogelströms uppväxt i boken "Hem till sist". Per Anders föddes 1917. Föräldrarna skildes i början av 1920 - talet och fadern flyttade till USA. Modern fick en mycket tuff uppgift att ensam försörja sig och de två barnen. Det blev en mycket fattig uppväxt. En mycket intressant bok, om man är intresserad av historia under "mellankrigstiden".

Körde inget idag.

Dag 217 fredag 15 / 1.

Går som vanligt upp före kl 05. Det är 18 grader inne trots att jag har ställt in termostaten på 20.

Vad nu då???

Displayen visar att det är - 6 grader ute. När den tidigare har visat -2 eller -3 grader så har det varit +20 grader inne.

På TV nyheterna i går kväll sa de att det skall vara -10 grader kl 07. Eftersom jag tidigare har konstaterat att HB:s display inte går att lita på så tror jag att det är för kallt ute för att endast klara mig med att endast använda el för uppvärmning. Därför så sätter jag även på gasen. Har tidigare läst att de som har campat i fjällvärden kör med båda systemen samtidigt.

Redan efter en halvtimme så är det en halv grad varmare.

Kl 05.30 går jag till stugan. På utsidan visar termometern - 15 grader!!!!!!!!!!
Inne är det - 6. Tar med mig en lös termometer och lägger den på HB:s fotsteg. Efter en halvtimme visar den - 14 grader. Displayen visar fortfarande att det är - 6. Åtta grader fel!!!!!!!!!

Känner inget intresse av att gå in i stugan. Sätter istället på tv:n. Ser på Morgonstudion för att se nyheter och kommentarer.

Frankrike inför utegångsförbud mellan kl 18 och 06.

Idag fredag, kl 13, skall det bli -5 i Skåne, -8 i Linköping och - 4 i Riksgränsen. Alltså minst kallt i norr!!

Skall så småningom gå in i stugan. Men kommer att ta det lugnt.

Ikväll skall Jonas komma efter att ha slutat att jobba i Västerås.

Imorgon hoppas jag att vi kan hinna och orka att sätta upp fuktspärren i hela huset, ca 60 kvm.
Förhoppningsvis kan vi sedan på söndag börja med takskivorna.

Kommer inte att köra något idag.

Nästa uppdatering blir efter att Jonas har åkt hem på söndag kväll eller måndag morgon.

Toppen