• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Göstas Sverigeresa 2020

Abben

HBK Medlem
Inlägg
184
Kommun
Mark
HBK-Nr
166
Medlemskap
2024
Dag 194 onsdag 23 / 12

Det blev lite fel på dagar i mitt förra inlägg.

Igår på em gjorde jag klart i ytterligare ett sovrum. Isoleringsarbetet går bra. Hoppas bli klar innan årets slut.

Idag har jag haft storstädning av HB:n. på fm.

Nu på em skall jag köra till Lottie och vara där ett par dagar. På juldagen blir det färd till mina barnbarn i Ramnäs, om hälsan står bi.


En riktigt God Jul

önskar jag alla läsare
Ha det gott och God JUL och ett Gott nytt år önskar Abben
 

Farfar

HBK Medlem
Inlägg
99
Kommun
Hässleholm
HBK-Nr
27204
Medlemskap
2024
Dag 194 onsdag 23 / 12

Det blev lite fel på dagar i mitt förra inlägg.

Igår på em gjorde jag klart i ytterligare ett sovrum. Isoleringsarbetet går bra. Hoppas bli klar innan årets slut.

Idag har jag haft storstädning av HB:n. på fm.

Nu på em skall jag köra till Lottie och vara där ett par dagar. På juldagen blir det färd till mina barnbarn i Ramnäs, om hälsan står bi.


En riktigt God Jul

önskar jag alla läsare
Kör lugnt och tack detsamma.
 

Gösta Evén

HBK Medlem
Inlägg
1.856
Kommun
Västerås
HBK-Nr
26664
Medlemskap
2024
Dag 194 del 2 onsdag 23:e

Tack alla för de fina orden om min berättelse. Det värmer i detta bistra klimat och Corona-elände.

De sista kilometerna till stugan är en mycket smal och kurvig väg.

När jag nu på em lämnade landet, för färden mot Stockholm, så mötte jag en stor och bred lastbil. En vanlig sopbil, som brukar vara 250 cm bred exkl speglar. Jag är 235 cm exkl speglar. Vi kunde inte mötas. Så eftersom jag är smalast och inte förvärvsarbetar så anser jag att det är jag som skall backa. Efter ca 100 meter så såg jag att chauffören blinkade med ljuset. Han hade hittat ett ställe där han hade kört av vägen till ca hälften. Så jag stannade och körde fram och förbi honom.

Vid 17- tiden parkerar jag på en vanlig gata i Liljeholmen och går hem till Lottie. Tar med mig mat och dricka, som vi hade kommit överens om, för vi skall ju ha "knytis" i morgon.

Lottie hade kokat "julgröt" som vi åt till middag. Sen blev det "slötittande" på TV.

Lotties dotter sms - ade och bjöd oss till Ekerö i morgon för / till en skinkmacka. Vi beslutade att träffas kl 10.00.

Körde 22,0 mil.



Dag 195 Julafton.

Lottie bjöd på "julgröt" till frukost.

Vid 8.30 - tiden går vi ner i källarförrådet och tar fram några kartonger, som tillhör dottern. De skall vi nu passa på att ta med, så att Lotties förråd nu äntligen bli tomt på barnens saker.

När vi kom fram stannade jag så nära deras garage som möjligt, trots att det var på en vändplan, med p - förbjud. När vi hade lastat ur kartongerna så lastade jag in en isärskruvad, våningssäng i metall som jag fick. Skall ta med det till Jonas land i Gammalkil.
Körde ifrån vändplan och parkerade på gatan, en bit bort.

Så nu kommer det att finnas fyra sängar där, vilket är perfekt, för mina tre barnbarn och Jonas. Själv sover jag hällst hemma hos mig.

Det blev en trevlig stund med en god buffé.

Vi stannade nog drygt en timme. Sen körde vi tillbaka till Liljeholmen.

Vi funderade på om vi skulle ta en promenad runt Trekantssjön. Men eftersom det var em och förmodligen många människor ute så avstod vi, p.g.a. smittorisken i trängseln.

Så det blev lite filmtittande istället.

Sen blev det en gemensam middag.

På kvällen började det att snöa. Bild ifrån Lotties vardagsrumsfönster ut över Tvärspårvägen i Liljeholmens centrum.


20201224_215510.jpg


Körde 5,4 mil



Dag 196 fredag och Juldagen.

Lottie skulle cykla till sin äldsta son med familj. Som bor i Bagarmossen. Vilket skulle ta ca 45 min. Men eftersom det hade snöat så ville hon inte det. Så vi bestämde att åka dit tillsammans i min HB.

Vi kom fram ca kl 8,15. Efter lite överlämnande av julklappar så blev vi bjudna på fm - fika. Egenbakad Julvörtlimpa med ett flertal goda ostar.

Stannade nog endast en timma.

Sen blev det färd till mitt förråd i Farsta. Där jag hämtade två snöskyfflar, en till bilen och en till landet, samt en 25 liters sandhink. Jag brukar alltid ha en stor sandhink och en stor snöskyffel i mina bilar på vintern. För jag SKALL fram, för egen kraft, oberoende av väglag.

Sen körde vi till Liljeholmen, där Lottie klev av. Jag fortsatte via Gröndal ut och upp på Essingeleden för att så småningom ta E 18 till Västerås, där det blev väg 66 till Ramnäs.

Jonas var ensam hemma när jag kom. Efter en stund kom två söner till. Vi fixade till en "knytislunch". Snart kom även de tre barnbarna, som hade tillbringat Julafton hos sin mamma.

Det blev en trevlig samvaro på em. Med klapputdelning.

Jonas fina Julgran.

20201225_192847.jpg
Därefter gick vi gemensamt till återvinningsstationen med allt omslagspapper mm mm.

Återigen tillbaka till bostaden så blev det middag, med den vanliga Julmaten. Vi avstod från grisfötter, lutfisk och risgrynsgröt.
Snaps dricker vi inte.

Såg på den nya Jönssonligan-filmen. Men den var inget bra, tyckte vi. Svårt att ersätta den gamla vanlig inkörda.


Körde 17,2 mil.
 

Gösta Evén

HBK Medlem
Inlägg
1.856
Kommun
Västerås
HBK-Nr
26664
Medlemskap
2024
Dag 197 lördag.

Jag sover alltid hemma hos mig när jag är hos Jonas. Vaknar väsentligt tidigare än övriga. Äter mina två frukostägg någon gång mellan kl 05 och kl 06. Tar sedan thé och smörgås vid åtta-tiden.

Kl 8.45 får jag ett sms från Jonas att han är vaken och att ytterdörren är olåst.

Kl 10.30 blir det frukost för somliga och lättlunch för mig. Därefter går vi gemensamt ut till skogen för att leta efter lämpliga pinnar och grenar, för slöjdarbeten. Jonas son hade fått en bra täljkniv och ett brynje av en av hans farbröder, som är utbildad möbelsnickare.

När vi kommer tillbaka blir det utbildning i konsten att tälja en gren och att slipa en kniv.

Till em - fikat bjuder jag på saffransbiskvier och cocoskakor, som jag hade bakat för några dagar sedan i min HB. Bilder finns i tidigare inlägg. Alla var lite förundrande över min smaksättning på biskvierna, så jag hade delat några i fjärdedelar som smakprover. Alla tyckte att det var gott.

Sen em åker Jonas bröder tillbaka till Täby, norr om Stockholm. Jag stannar kvar ytterligare ett dygn. Lägger några puzzelbitar på plats, tillsammans med yngsta barnbarnet. Puzzlet är på trehundra ganska små bitar. Många med likartad färgskala, så det är inte så lätt att hitta rätt bit. Barnen byggde med Julklapps-Lego.

Till middagen koncentrerade vi oss på tre olika varianter av revbensspjäll. Jonas hade hittat, två varianter av smala spjäll, ett chillikrydat som var ganska starkt och ett barbaquekryddat samt att vi även hade tjocka spjäll.

Barnbarna ville se en film innan läggdax.

Körde inget idag.


Dag 198 söndag.

Vaknar tidigt, som vanligt. Ser på displayen att gasen är slut, men kylen fungerar. Så trycket är för svagt för värmepaketet. Men det var ändå 19 grader inne. Så det måste vara ganska nyligen som trycket blev för lågt. Jag låter det vara så här tills vidare. För det är trångt på infarten. Jag vill inte starta motorn så här tidigt. Det duggregnar ute. Så jag tar fram min frukost.

Vid sju-tiden har tempen sjunkigt till 15 grader och det börjar att kännas lite kyligt. Jag går ut i duggregnet för att se om jag får plats att byta P 11:an. Lpg - flaskan har varit slut någon dag. Jag lyckas att tu ut min reserv - P 11:a ifrån garaget och även att byta i själva skåpet, fast det var trångt. Men jag slapp att väcka någon.

Vid nio-tiden knackar det på dörren. De två yngsta barnbarna är här för att hämta mig.

Vi lägger några puzzelbitar tillsammans. De brukar alltid ha ett på gången, vid ett speciellt bord i vardagsrummet.

Efter en gemensam frukost / lunch gör jag mig i ordning för avresa, till landet.

Jag kör väg 66 söderut till Surahammar där tar jag av till väg 252 kör över väg E 18 och vidare mot väg E 20 där jag tar lite miste på färdvägen, skulle köra väg 56 hade jag planerat, kommer ut på E 20 mot Eskilstuna. Där blir det väg 230 mot Katrineholm och väg 55 /56. Kör denna fram till Norrköping. Där kör jag fram till Preem på Koppargatan. Behöver tanka både diesel och färskvatten. Men denna "tapp" var en automatstation. Så det blev inget vatten. Jag vill veta var jag enkelt kan tanka färskvatten.

Väg 230 har jag bara kört en gång tidigare, så det blir som lite nytt. Gillar att köra olika vägar för att se mig omkring samt lära mig att hitta.

Förra gången körde jag efter gps:en. Den visade att jag skulle köra E 18 fram till Köping och sen E 20 mot Eskilstuna för att där ta väg 56 mot Katrineholm. Det blir ju en omväg, så det ville jag inte idag.

Fortsätter färden på E 4:an till Tornby handelsområde. För jag behöver handla lite mat. Det gör jag helst på ICA Maxi. För de har bra kvalité och breda gångar. Vilket blir liten smittorisk.

Färden fortsätter nu på E 4:an till nästa avfart. Kör in till Cirkel K, i Ryd, för att tanka färskvatten. Fick även i nio liter diesel.

Nu blir det den sista smala vägen till tomten. Marken hade inte frusit - så jag fastnar som vanlig halvvägs in.

Kl är nu 17 så det blir inget renoveringsjobb idag.

Ser i stället på Lasse Åberg efter middagen.

Körde 24,2 mil
 

Jens N

HBK Medlem
Inlägg
159
Kommun
Upplands-Väsby
HBK-Nr
23529
Medlemskap
2025
Fortsatt trevlig läsning, tack för det!

Har hittills inte sett Dig i Liljeholmen.
När jag jobbar är jag i det området, men bara sett en Dethleffs parkerad.

Ha en fortsatt trevlig kväll.
 

Jens N

HBK Medlem
Inlägg
159
Kommun
Upplands-Väsby
HBK-Nr
23529
Medlemskap
2025
Hej!

Brukar parkera på Trekantsvägen, i närheten av Cementa.
Jag brukar stå där och invänta tid för mitt jobbärende i gallerian. Aldrig lagt märke till någon husbil där, men ska hålla utkik. Om jag ser Dig kan vi säga hej på avstånd, jag får tuta så Du kommer ut
Nästa besök där blir först 3/1....
 
Toppen