• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Göstas Sverigeresa 2020

F

F.d. 22252

Guest
Ganska vanligt att det gör som ondast flera dagar om man ramlat, värktabletter hjälper inte så mycket. Värme och att man kan hålla i gång med att röra sej utan att belasta så mycket hjälper. Värst på morgonen.
 

Gösta Evén

HBK Medlem
Inlägg
1.856
Kommun
Västerås
HBK-Nr
26664
Medlemskap
2024
Dag 236 onsdag.

På fm gör jag klart i tamburen. Eldar i vardagsrummet.
Efter lunch isolerar jag mellanväggen i sovrum tre mot vardagsrummet. Denna isolering är i första hand tänkt som ljuddämpning. Blev helt klar efter någon timme.

Väntar på att firman som skall isolera vinden skall ringa. Han skulle kolla på kontoret om de har flera liggande jobb mellan Målilla och Linköping. Men han ringde ej.

Sen em lägger jag in en stor bit av en björkstam. Tänker att den kan få brinna hela kvällen. Stänger av fläktarna.

20210203_155503.jpg

När jag duschade på kvällen så hörde jag ett ovanligt ljud. Lät som "gurgling" och det blev lite luftbubblor i golvbrunnarna. Jag tömmer alltid gråvattentanken i samband med att jag fyller på nytt färskvatten. Givaren som skall tala om hur nivån är har inte fungerat på över ett år. Verkan på Caravanhallen säger att tanken behöver tas ner och göras ren. Vilket beräknas ta en arbetsdag. Jag har inte ansett att det är värt det. För tanken och färskvattentanken är lika stora. Så har jag 100 % färskvatten och 0 % gråvatten så vet jag att när det är 25 % färskvatten så är det 75 % gråvatten.

Gör inget åt detta problem ikväll.

Körde inget.


Dag 237 torsdag.


Tar det mycket lugnt på morgonen. Ser på morgonstudion. Skriver en handlingslista. För idag är det tid för att handla.
När det blev ljust, någon gång mellan sju och åtta går jag ut och lägger en gammal hängrännas ena ända under gråvattentankens utloppsrör. Tänker tömma tanken, men vill inte att vattnet skall komma i närheten av bakdäcken.

20210204_085422.jpg

Det är minus 15 grader ute och minus sex inne i stugan. Eftersom jag stängde av värmefläktarna igår. Endast halva björkbiten brann upp.

Går in och sätter på thévatten samt gör två leverpastejsmörgåsar på fullkornsrågbröd.

20210204_085459.jpg

Vid tiotiden går jag ut för att ta den isoleringsmattan från vindrutan. Det tog ca 20 min för den var fastfrusen på några ställen.

20210204_085611.jpg


20210204_085450.jpg

Var tvungen att hämta varmluftspistolen och värma försiktigt bort isen. Hämtar en massa plast som skall slängas, gamla elcentralen lastade jag in i går.

Bär in mattan i duschrummet för att den skall tina.

20210204_093453.jpg

Kopplar bort extern el och startar motorn för att åka till återvinningscentralen i Malmslätt, på vägen till Tornby handelsområde.

HB:n rör sig ej, inte ens en cm. Går ut och slänger in lite grus framför framhjulen. Men det hände inget, när jag försökte att köra iväg

20210204_095032.jpg
Jaha ja, det här var muntert.

Höger framhjul har sjunkit ner i jorden!!!!!!!!!!!!! Varför då? Det var ju kallt och snö på marken när jag backade in sist.

Tar fram varmluftspistolen, en gammal yxa och en spade. Får värma upp jorden och tina bort isen i närheten av däcket.

20210204_091302.jpg

Här ligger jag nu på knä och värmer upp marken bredvid däcket. Reser mig upp ibland för att vila knäna och skyffla bort lite jord. Blir bara små spadtag. Jag inser att jag behöver komma in under hjulet. Tar fram orginaldomkraften. Vevar upp framvagnen för att lättare kunna få loss däcket ifrån isen och leran som blev när jag värmde upp jorden.

Nu växlar jag om i arbetsuppgifterna. Vevar upp domkraften, värmer jorden och skyfflar undan lite jord. Detta pågår i ca 90 min innan jag får in spaden helt under däcket. Slänger in grus därunder och framför båda framhjulen. Startar bilen och försöker att åka iväg.

20210204_103338.jpg

Men nej! Det gick endast en cm. Bilen orkar inte upp ur gropen.

Attans också!

Nu är kl 12 så då går jag in och lagar lunch.

Kl 13 är det bara att ta nya tag. Måste få bort en del av marken framför hjulen. Så att det blir en svag uppförsbacke. Hjulet har sjunkit till ca halva däcket.

20210204_142818.jpg

Efter ytterligare två timmars grävande lyckas jag att få in en tjock regel under däcket. Lägger även in en andra regel framför. Men det funkade ej. Blir tvungen att slå den den med baksidan av yxan. Sen äntligen rullade HB:n iväg. Körde en billängd. Behöver ju plocka bort reglar och verktyg.

20210204_145051.jpg

Ca tio cm djup grop.
20210204_145112.jpg

Nu ca kl 15 åker jag till återvinningscentralen. Därefter till Bauhaus för att lämna tillbaka två packet takskivor. Nästa stopp blir ICA Maxi. Efter att ha lämnat tomburkar i automaten går jag till kaffet för att unna mig en avkopplande stund med gott kaffebröd. Ser att de har kardemummabulle gjord på surdeg och vaniljhjärtan. Frågar om hjärtat är bakat idag. Expediten är ärlig och säger nej. Då köper inte jag ett vaniljhjärta utan tar istället en biskvi med apelsinsmak.

Sätter mig ner och tar det lugnt med fikat. Hade ju tänkt mig att åka kl 10 men allt jobb gjorde denna kraftiga försening med fem timmar.
När jag har ätit och druckit upp min stora latte går jag fram till expediten. Hon hade inga kunder nu. Så jag tackar och säger att det smakade bra. Säger att hon skall tala med bagarna och få de att förstå att vaniljhjärtan bakar man varje dag om man vill ha en hög kvalité. Hon håller med att det är stor skillnad på en nybakt och en gammal. Jag tackar även henne för att hon var ärlig och sa att vaniljhjärtat ej var dagsfärskt.

Nu går jag in i butiken för att veckohandla mat mm.

Nästa stopp blir på Preem i Ryd för att tanka fullt med färskvatten och diesel.

Kl blir hela 19,30 när jag backar in på tomten. Nu tar jag fram gruset i garaget och lägger en ordentlig mängd framför framdäcken. Kör fram ca tio cm så att jag nu står på ett grusunderlag med drivhjulen. Hoppas att bilen inte sjunker igen.

Det lär jag få veta på lördag när jag skall till Jonas och barnbarna i Ramnäs.

Efter en sen middag så diskar jag. Nu vill inte diskvattnet sjunka undan. Stopp i avloppet!!!! Skall eländet aldrig ta slut.

Gör inget åt detta i kväll. Hoppas att det rinner undan, så sakteliga under natten.

Körde 6,6 mil.
 
Senast ändrad:

Gösta Evén

HBK Medlem
Inlägg
1.856
Kommun
Västerås
HBK-Nr
26664
Medlemskap
2024
Dag 238 fredag.

Efter att ha tvättat mig på morgonen ser jag att även det vattnet ej rinner undan. Kommer ut i pentryt och konstaterar att diskvattnet är kvar.

Hels....ke!!!!

Ja det är tydligen så att "vardagslivets små underligheter" fortsätter.

Kokar ägg och under tiden så "skopar" jag upp diskvattnet i ett halvlitersmått. Slänger ut det genom bodelsdörren. Nu slår jag av det kokta äggvattnet direkt i diskhon. Hoppas att det skall hjälpa. Men det gör det inte.

Problemet får vänta på en lösning under tiden som jag äter mina ägg.

Bestämmer mig för att åka till Biltema i Tornby och köpa en vaskrensare och ett rensband. För att se om jag själv kan lösa detta problem.

Drar iväg på fm till Biltema. Hittar vad jag söker och åker tillbaka.

Sätter vaskrensaren över avloppet och trycker till. Hjälpte ej. Gör ett antal försök, med olika tryck och mängd vatten. Ingen respons. Tar fram rensbandet. Får ner det en cm !!!!!!!!!!! Vad i hel---e!!!!


Hur har Adria byggt????????

Skall man inte kunna få ner ett vanligt smalt och tunt rensband i avloppet. Skall man behöva boka en tid på en verkstad????????

Egentligen borde jag dra iväg till Slovenien för att fråga Adria hur de har tänkt här. Men det funkar ju inte under denna pandemi.

På måndag morgon får jag åka till husbilsfirman i Tornby och be dem om hjälp.

Eftersom jag står på tomten - så är det inga problem med att slänga ut disk och tvättvatten i snön. Så jag klarar mig tills vidare.

Efter lunch går jag in i stugan. Börjar med att tända eld i vardagsrummet. Flyttar nu saker ifrån sovrum två till altan och sovrum tre. Eftersom de rummen är helt klara. Sopar lite vid väggen som jag skall isolera i sovrum två. Själva isoleringsjobbet får vänta till nästa vecka.

Ringer till firman som skall tilläggsisolera vinden. De skulle ha ringt i onsdags. Men har fortfarande ej ringt. Mannen säger att hans barn är sjukt - så han måste vabba. Men jag tycker att han borde ha kunnat ringt. Vi beslutar att höras igen i nästa vecka. Han har hittat några jobb till mellan Målilla och Linköping som han kan ta samtidigt. Så nu hoppas jag att det kan bli gjort i nästa vecka.

För då kan jag ha värmen på kontinuerligt, utan att "elda för kråkorna". Det skall bli skönt.

Det var den dagen det.

I morgon lördag skall jag åka till Ramnäs. Vi skall fira Jonas och en av hans bröders födelsedagar. Jonas fyllde i måndags och brodern fyller på söndag. Så vi brukar fira de tillsammans.

Körde 6,8 mil.
 

Kenneth Göteborg

HBK Medlem
Inlägg
206
Kommun
Göteborg
HBK-Nr
14616
Medlemskap
2024
Dag 238 fredag.

Efter att ha tvättat mig på morgonen ser jag att även det vattnet ej rinner undan. Kommer ut i pentryt och konstaterar att diskvattnet är kvar.

Hels....ke!!!!

Ja det är tydligen så att "vardagslivets små underligheter" fortsätter.

Kokar ägg och under tiden så "skopar" jag upp diskvattnet i ett halvlitersmått. Slänger ut det genom bodelsdörren. Nu slår jag av det kokta äggvattnet direkt i diskhon. Hoppas att det skall hjälpa. Men det gör det inte.

Problemet får vänta på en lösning under tiden som jag äter mina ägg.

Bestämmer mig för att åka till Biltema i Tornby och köpa en vaskrensare och ett rensband. För att se om jag själv kan lösa detta problem.

Drar iväg på fm till Biltema. Hittar vad jag söker och åker tillbaka.

Sätter vaskrensaren över avloppet och trycker till. Hjälpte ej. Gör ett antal försök, med olika tryck och mängd vatten. Ingen respons. Tar fram rensbandet. Får ner det en cm !!!!!!!!!!! Vad i hel---e!!!!


Hur har Adria byggt????????

Skall man inte kunna få ner ett vanligt smalt och tunt rensband i avloppet. Skall man behöva boka en tid på en verkstad????????

Egentligen borde jag dra iväg till Slovenien för att fråga Adria hur de har tänkt här. Men det funkar ju inte under denna pandemi.

På måndag morgon får jag åka till husbilsfirman i Tornby och be dem om hjälp.

Eftersom jag står på tomten - så är det inga problem med att slänga ut disk och tvättvatten i snön. Så jag klarar mig tills vidare.

Efter lunch går jag in i stugan. Börjar med att tända eld i vardagsrummet. Flyttar nu saker ifrån sovrum två till altan och sovrum tre. Eftersom de rummen är helt klara. Sopar lite vid väggen som jag skall isolera i sovrum två. Själva isoleringsjobbet får vänta till nästa vecka.

Ringer till firman som skall tilläggsisolera vinden. De skulle ha ringt i onsdags. Men har fortfarande ej ringt. Mannen säger att hans barn är sjukt - så han måste vabba. Men jag tycker att han borde ha kunnat ringt. Vi beslutar att höras igen i nästa vecka. Han har hittat några jobb till mellan Målilla och Linköping som han kan ta samtidigt. Så nu hoppas jag att det kan bli gjort i nästa vecka.

För då kan jag ha värmen på kontinuerligt, utan att "elda för kråkorna". Det skall bli skönt.

Det var den dagen det.

I morgon lördag skall jag åka till Ramnäs. Vi skall fira Jonas och en av hans bröders födelsedagar. Jonas fyllde i måndags och brodern fyller på söndag. Så vi brukar fira de tillsammans.

Körde 6,8 mil.
Kan säkert blivit en ispropp om du tittar på bilder i inlägget längre ner i listan Dörrstängning sidodörr plåtis o du har liknande avlopp i hon är det nog inte så lätt med rensband men tror ändå på ispropp
 

H.B.Isak

HBK Medlem
Inlägg
245
Kommun
Linköping
HBK-Nr
26691
Medlemskap
2024
Dag 238 fredag.

Efter att ha tvättat mig på morgonen ser jag att även det vattnet ej rinner undan. Kommer ut i pentryt och konstaterar att diskvattnet är kvar.

Hels....ke!!!!

Ja det är tydligen så att "vardagslivets små underligheter" fortsätter.

Kokar ägg och under tiden så "skopar" jag upp diskvattnet i ett halvlitersmått. Slänger ut det genom bodelsdörren. Nu slår jag av det kokta äggvattnet direkt i diskhon. Hoppas att det skall hjälpa. Men det gör det inte.

Problemet får vänta på en lösning under tiden som jag äter mina ägg.

Bestämmer mig för att åka till Biltema i Tornby och köpa en vaskrensare och ett rensband. För att se om jag själv kan lösa detta problem.

Drar iväg på fm till Biltema. Hittar vad jag söker och åker tillbaka.

Sätter vaskrensaren över avloppet och trycker till. Hjälpte ej. Gör ett antal försök, med olika tryck och mängd vatten. Ingen respons. Tar fram rensbandet. Får ner det en cm !!!!!!!!!!! Vad i hel---e!!!!


Hur har Adria byggt????????

Skall man inte kunna få ner ett vanligt smalt och tunt rensband i avloppet. Skall man behöva boka en tid på en verkstad????????

Egentligen borde jag dra iväg till Slovenien för att fråga Adria hur de har tänkt här. Men det funkar ju inte under denna pandemi.

På måndag morgon får jag åka till husbilsfirman i Tornby och be dem om hjälp.

Eftersom jag står på tomten - så är det inga problem med att slänga ut disk och tvättvatten i snön. Så jag klarar mig tills vidare.

Efter lunch går jag in i stugan. Börjar med att tända eld i vardagsrummet. Flyttar nu saker ifrån sovrum två till altan och sovrum tre. Eftersom de rummen är helt klara. Sopar lite vid väggen som jag skall isolera i sovrum två. Själva isoleringsjobbet får vänta till nästa vecka.

Ringer till firman som skall tilläggsisolera vinden. De skulle ha ringt i onsdags. Men har fortfarande ej ringt. Mannen säger att hans barn är sjukt - så han måste vabba. Men jag tycker att han borde ha kunnat ringt. Vi beslutar att höras igen i nästa vecka. Han har hittat några jobb till mellan Målilla och Linköping som han kan ta samtidigt. Så nu hoppas jag att det kan bli gjort i nästa vecka.

För då kan jag ha värmen på kontinuerligt, utan att "elda för kråkorna". Det skall bli skönt.

Det var den dagen det.

I morgon lördag skall jag åka till Ramnäs. Vi skall fira Jonas och en av hans bröders födelsedagar. Jonas fyllde i måndags och brodern fyller på söndag. Så vi brukar fira de tillsammans.

Körde 6,8 mil.
Gösta - du kan köra förbi hos mig i Vikingstad, så kan vi prova med en sugpropp som jag har i min bil "utifall att".
Är hemma under söndagskvällen.
Välkommen!
 

Gösta Evén

HBK Medlem
Inlägg
1.856
Kommun
Västerås
HBK-Nr
26664
Medlemskap
2024
Du har inte små "vattenlås" sittande i direkt anslutning mellan diskho och avlopp?
Det hade jag och dessa satt otroligt mycket smuts i.
Man kunde lossa botten som ett burklock.

Under handfatet finns ett vattenlås. Men eftersom det är stopp i alla tre ställena så tror jag att det är ett fel någonstans före gråvattentanken och inte i själva vattenlåsen. I pentryt finns bestickslådorna under diskhon och de har jag inte kunnat få den.
 

Kenneth Göteborg

HBK Medlem
Inlägg
206
Kommun
Göteborg
HBK-Nr
14616
Medlemskap
2024
Under handfatet finns ett vattenlås. Men eftersom det är stopp i alla tre ställena så tror jag att det är ett fel någonstans före gråvattentanken och inte i själva vattenlåsen. I pentryt finns bestickslådorna under diskhon och de har jag inte kunnat få den.
Har det varit ner till 15 minus kommer det säkert att sluta i ett varmgarage eller hoppas på töväder
 

H.B.Isak

HBK Medlem
Inlägg
245
Kommun
Linköping
HBK-Nr
26691
Medlemskap
2024
Hej
Jag skulle nog försöka med koncentrerad spolarvätska, för jag tror att du har fått en ispropp i närheten av gråvattentanken.
Mvh Klas Nilsson
Kan ju vara bra om du som Anna&Klas föreslår - hälla i lite spolarvätska innan du kommer till mig ikväll, så får det verka ett tag, så släpper det nog lättare med sugproppen.
 

Gösta Evén

HBK Medlem
Inlägg
1.856
Kommun
Västerås
HBK-Nr
26664
Medlemskap
2024
Dag 239 lördag 6 / 2.

Tar det lugnt på morgonen. Känner inget för att gå in i huset och arbeta. Läser i boken "Fjärde offret" av Mari Jungstedt. Som utspelar sig på Gotland. Kl nio börjar jag med att plocka under saker inför avfärd.

Skall köpa lpg hos Gasolfyllarna i norra delen av Linköping. Är där vid tiotiden. Fick i 14 lit.

Kör vidare norrut på E 4 :n tar av till väg 56 vid Åby, i norra delen av Norrköping. Stannar till på Biltemas parkering i Katrineholm för att laga och äta lunch. Vid E 18 tar jag av till väg 252 och kör till Surahammar och sen väg 66 fram till Ramnäs.

Kommer fram strax före kl 14, som avtalat. Två av mina söner hade kommit några min före mig.

Vi blir sju personer vid fikabordet.

Därefter spelar vi ett tärningsspel. Där det är uppritat några rutor som är markerade från 3 till 11. Alla får ett antal marker. Vi använder två tärningar. Slår man en siffra mellan 3 och 11 skall man lägga lika många marker i respektive ruta. Får man 2 eller 12 vinner man samtliga tärningar.

20210206_171354.jpg

Vi spelar fram till kl 17,15. Sönerna från Täby vill resa hem före kl 18.

Vi andra går till Ramnäs Pizzeria för att äta. Vi brukar alltid göra det vid födelsedagar. Så minst fyra gånger per år blir det.

På kvällen blir det "Mello" på tv.


Körde 22,8 mil.



Dag 240 söndag.

Jag sover, som alltid, hemma hos mig. För det är ingen som vill bli störd av att jag går upp vid femtiden. Jag tycker att det är bra att vara själv denna arla morgonstund. Äter frulle och läser i min bok. Surfar lite på "nätet". Kokar thé vid 7,30 och gör i ordning två leverpastejsmörgåsar på mörkt rågbröd.

Kl 8,45 knackar mitt yngsta barnbarn på dörren. Vi är vakna nu - så kom in.

Gör mig i ordning och går in vid niotiden. Äldsta barnbarnet, 11 år, ligger fortfarande.

Vid tiotiden lagar hon och Jonas äggröra och steker bacon. Det skall bli deras frukost och min lunch. Under tiden som detta sker passar jag på att utnyttja duschen. Alltid skönt att kunna röra armarna i vidare cirklar än vad som är möjligt i HB:n.

Kl 12,30 rullar jag iväg.

Jag stannar till på OKQ8 i Surahammar för att köpa koncentrerad spolarvätska. Häller i lite i alla avlopp och hoppas att det skall påverka ispropparna i slangarna. Tre timmar senare stannar jag på parkeringen till Bauhaus i Tornby.

Tar fram vaskrensaren och trycker till på de olika avloppen. Efter några tryck är diskhon och det bakre avloppet i duschen ok.
Kokar vatten och häller i de övriga. Men det händer inget.

Jonas och jag hade i november / december sett en liten platt armatur, som vi tror skall passa bra i den trånga lilla tamburen, med lågt i tak. Det har varit olika besked om när den skulle komma in igen. Jag har frågat vid flera tillfällen. I mitten på januari var beskedet att den nu skulle komma första veckan i februari. Men jag hittar den inte på hyllan. Förra året hade jag fått artikelnumret nerskrivet på en lapp.

Jag ber en i personalen att kolla i datorn om de har fått in armaturen. Hon kollar och ser att det skall finnas några stycken. Men hon hittar inga på hyllan. Så hon tar en truck och kör in på lagret. Efter en kvart kommer hon tillbaka med några armaturer. Jag tar en och går till kassan. Stannar även vid kundtjänst för att boka en täckt släpvagn till fredag kl 17.00.

Då skall Jonas och jag köpa 20 osb skivor för att sätta upp på innerväggarna på lördagen.

Sen åker jag till tomten. Kopplar in extern el. Sätter en värmare i toa-rummet för att värma upp avloppsslangen från handfatet. Hoppas att det skall värma upp isproppen i slangen.

Verkningslöst resultat.

Strax före 20 åker jag till Lasse i Vikingstad. Han har erbjudit sig att hjälpa mig. Han har en vaskrensare med mindre diameter som passar perfekt till duschgolvet. Men tyvärr lyckas jag ej med att få bort isproppen. Så jag har fortfarande 50 % avrinning i duschen.

Lasse har en KABE som har en inspektionslucka före gråvattentanken. Han lägger sig på marken och undersöker om även min ADRIA har det. Men han hittar ingen.


Mycket stort tack Lasse för det som du gjorde för mig denna sena söndagskväll i kylan.

Tack även för en trevlig pratstund efter jobbet i kylan utomhus.

Körde tillbaka till tomten och kopplade in extern el. Ser på Beck på tv.

Körde 26,4 mil.
 

sandstroem

HBK Medlem
Inlägg
338
Kommun
Vänersborg
HBK-Nr
12388
Medlemskap
2024
Hej Gösta,
Trloigen har du en rejäl ispropp, det behövs tyvärr inte mycket för att leda in kylan till ett rör i ett bristfälligt uppvärmt utrymme. Kan nog vara värt att tänka över en värmekabelinstallation i avloppsrören det är nog bästa garantin för att klara sig när det är så här kallt.
Hälsningar
Peter
 
F

F.d. 22252

Guest
Problemet med en ispropp i ett rör är att det blir så liten yta som varmvatten eller spolarvätska isopropanol är det väl, kan påverka och har man ingen genomrinning så är det jättesvårt att smälta isen.
Lättare med metallrör där vet jag att de kopplade in elsvetskablar på röret så det blev varmt egentligen livsfarligt för strömmen kan ta många vägar. Så plusgrader är nog bästa lösningen annars har nog bauhaus värmekabel i olika längder köpte där till värmepumpen, men den ska ju ligga på plats innan det blivit is.
 

Gösta Evén

HBK Medlem
Inlägg
1.856
Kommun
Västerås
HBK-Nr
26664
Medlemskap
2024
Dag 241 måndag 8 / 2.

Efter att ha kokat mina frukostägg så häller jag av vattnet i avloppet i handfatet och i det främre avloppet i duschen.
Tar fram vaskrensaren och trycker hårt upprepande gånger över vattnet för att pressa ner det kokta vattnet. Tyvärr kan jag inte se att det har någon inverkan.

Ser på Morgonstudion på tv fram till kl 9.

Kommer att tänka på att jag borde ha en smal slang för att suga upp avloppsvatten till en hink. Tar fram en linjal, för att mäta hålen i avloppet. Max sex mm kan slangen vara. Ringer till Biltema för att höra om de har en så smal slang. Det finns i sortimentet men är slut här i Linköping. Ringer till Bauhaus. De har vad jag önskar.

På fm åker jag och köper en smal plastslang, på 1,8 meter.

Ringer till företaget som skall isolera vinden. De skall höra av sig igen på onsdag för att boka en dag, förmodligen i nästa vecka.

Tar, som vanligt, en lång lunchrast.

Efter lunch tar jag fram slangen och suger upp vatten i handfatet. En hink har jag på golvet där ena delen av slangen befinner sig. Tyvärr kan jag endast få ner slangen några cm i avloppet. Det rinner en hel del. Men i duschen funkar det ej, eftersom hinken är på samma nivå.

På em går jag in till stugan, tänder en brasa i vardagsrummet, fortsätter med att sätta upp isolering till mellanväggarna. Sovrum nr två blir klart till hälften.

Låter en värmefläkt vara igång under kvällen och natten.

Sätter upp isoleringsmattan på vindrutan.

Körde 6,6 mil.



Dag 242 tisdag.

Ser på Morgonstudion på tv fram till kl 9. Går därefter in till stugan, tänder en brasa i vardagsrummet, fortsätter med att sätta upp isolering till mellanväggarna. Sovrum nr två blir nästan klart, till lunch. En liten bit av väggen mot hallen behöver först få en osb skiva på ena sidan för att kunna sätta upp isoleringen.

På em fixar jag till sovrum nr ett. Blir helt klar. En liten smal bit av hallen emot tamburen ordnar jag även till.
Nu återstår väggen mellan köket och toarummet. Underredet till diskbänken behöver tas bort först. Det får vänta till en annan dag.

Kl 14,30 ringer Fredrik, på vindsisoleringsfirman, och säger att han har en möjlighet att komma imorgon fm. Jag välkomnar honom.

Äntligen skall det ske.

Nu går jag ut och skottar bort snö, där vi skall ställa en stege. Samt även breddar en gång fram till infarten.

Tar det lugnt framför tv:n på kvällen.

Körde inget idag.
 

chiquita

HBK Medlem
Inlägg
386
Kommun
Kungsbacka
HBK-Nr
4243
Medlemskap
2025
Hej Gösta.

Ang dina problem med avloppet:
Du/ni har inte en sk industridammsugare? Tänker på en sådan som kan suga vatten.
Förhoppningsvis klarar den att suga även genom ett vattenlås.

Lycka till /Roy
 
Toppen