• Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller nu för kalenderåret 2026.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.
    OBS! På förekommen anledning: Om du inte loggat in och är HBK-Medlem och inte betalt årsavgiften för 2026 så kan dina rabatter och förlängd reseförsäkring upphöra att gälla.

Fiat Ducato Cosmos Weinsberg -87

Jag gör lite fel Jag också ibland.
Men som tur är finns de som rättar Mig.
Gör ett litet tillägg.
Jag menar inte att vara ironisk eller som ett påhopp. Jag har lite problem ibland efter stroke att formulera mig riktigt rätt.
 
Senast ändrad:
Ja det ska vara 50kg sorten blev ju fel men jag har ju inte en moment nyckel. Jag vet att verkstäderna som jobbar på ackord inte sitter och tittar i en bok och använder moment nyckel, när de byter till sommarhjul drar man med en luftmaskin som används oavsett det är plåt fälgar eller aluminium. För såg man att man gick ett varv runt och efterdrog för hand men det händer inte längre. Jo man kan ju använda förlängare som bestämmer momentet men inte det heller har jag sett.
 
Wessly skrev.

Vill kolla så bromsarna jag har fixat funkar, samma med vä hjullager bak. Kändes lite konstigt att det skulle dras med 7Nm + 30°.
Löst tyckte jag med tanke på hur hårt man ska dra muttrarna fram.
‐---------------------------------
Hejsan, fram är ju lagerspelet på lagren shimsade till rätt lilla glapp, så där är det ju sedan drivaxlarnas splinesade axlar du drar fast stenhårt i hjulcentrumet så de inte rör på sig och glappar upp sig. Att de sedan dessutom håller samman lager m.m. får man så att säga på köpet.
Bak finns det inga shims mellan de två koniska rullagren, så där ställer man ju lagerspelet till lagom (nästan lite glapp) med hur hårt man drar muttern innan man låser den som man gjorde/gör med framhjulen på bakhjulsdrivna bilar, handkraft och lite till bara.

M.v.h. JANKRO.
 
Senast ändrad:
Wessly skrev.

Vill kolla så bromsarna jag har fixat funkar, samma med vä hjullager bak. Kändes lite konstigt att det skulle dras med 7Nm + 30°.
Löst tyckte jag med tanke på hur hårt man ska dra muttrarna fram.
‐---------------------------------
Hejsan, fram är ju lagerspelet på lagren shimsade till rätt lilla glapp, så där är det ju sedan drivaxlarnas splinesade axlar du drar fast stenhårt i hjulcentrumet så de inte rör på sig och glappar upp sig. Att de sedan dessutom håller samman lager m.m. får man så att säga på köpet.
Bak finns det inga shims mellan de två koniska rullagren, så där ställer man ju lagerspelet till lagom (nästan lite glapp) med hur hårt man drar muttern innan man låser den som man gjorde/gör med framhjulen på bakhjulsdrivna bilar, handkraft och lite till bara.

M.v.h. JANKRO.
Jo jag drog lite för hårt till att börja med men märkte att det gick för trögt att snurra trumman, så var tvungen att kolla i två olika verkstads böcker för att hitta momentet. Man/jag lär mig saker hela tiden jag skruvar på min gamla bil.
Tog en liten resa och har inte kört den på ett par veckor och upplever min 35 åriga HB som fantastisk, svag motor ja, men det rullar på och den följer vägen fint. Känner mig inte stressad utan kan njuta av att ha en otroligt väl rustad bil för årsmodellen, servostyrning armstöd värmeväxlare mm och så är det en riktig vinterbil.
Kommer att försöka hålla igång den många år till, men åren och framförallt milen (32000 mil) gör sitt så underhåll krävs.
Tänker ibland att en stor träff med HBn som är äldre 30 år skulle vara roligt. Inte för att min är i utställningskick direkt, men trevligt att se dessa bilar tycker jag att det är. Så jag fortsätter att heja lite extra på gamla husbilar.
 
Jag har monterat min avloppsventil med slang idag, tyvärr blev det problem med att få fram en kabel där men jag har börjat dra en från bakre änden istället ska bara hitta plus där. Körde upp ena bakhjulet på en ramp så det blir högt i tak under bilen. Är lite att fixa innan jag ska lasta på onsdag em. Men det blir ju bara ett par nätter. Har inte bokat någon mat utan ska ha med mej mat, tänkte ta med vässlan så kan jag åka till en restaurang. Är inte så mycket för musik och dans åker dit egentligen för att se om jag kan träffa lite bekanta från forumet. Likaså är röstning inte intressant känner ju ingen av de som är valbara. Föreningslivets årsmöten har alltid varit ett tvång.
 
Jag stannade bara ett dygn i karlstad, jag var nog den minsta och äldsta bilen. Fick en bra plats långt från tältet var lite tystare där. Var aldrig inne i tältet såg inte trevligt ut och massor med folk som satt på bänkar vid långbord. Väldigt mycket ganska nya 8+ m husbilar i ett antal miljonklass.
Med tanke på det fina kök som finns i bilarna och bekväma stolar så har jag lite svårt att förstå det hela social samvaro jo det lät väldigt mycket när man stod utanför nog svårt att föra ett samtal.
Såg egentligen ingen som skriver på forumet, var nog en annan sorts folk tror knappas de deltar aktivt i forumen i de flesta fall, det svar man brukar få varför de är medlemmar är ju rabatterna på försäkring och årsmötet med gratis parkering och musik.
Flera var intresserad av min bil och ganska förvånade över att jag hade allt inne i bilen som finns i en stor bil. Även att jag varit i spanien och övervintrat.
Ja nu har man upplevt det hela! När det blir sommar på riktigt kommer jag köra runt lite Varamobaden i Motala är ett trevligt ställe att stanna till vid har ju bott några hundra meter från stranden. När solen skiner är det som i spanien fast vattnet är oftast kallt men otroligt rent och fint en bit ut. Har ju en uppblåsbar båt med elsnurra. Har bara 65km dit tar en dryg timme.
Sen finns ju tyrislöt i st anna skärgård fint därute var länge sen jag var där och arkösund under 10mil bort. Omberg är ju fint man får köra söderifrån över omberg så kommer man ned till borghamn finns vandrarhem och mat är ju en lite fiskehamn och är det väder går det att bada.
 
Tar upp tråden igen så slipper jag inkräkta på andras trådar med mina långa utläggningar.
Det finns en planering att köra söderut men det är många om.
Hälsan framförallt råkade ut för att blodtrycket skenade med en topp på 202/110. Det berodde på flera saker att jag tagit för mycket av en medicin som höjer blodtrycket, mätaren var felaktig men ändå högt var det. Köpte en ny mätare och har skött medicineringen. Problemet ganska löst och blodtryck normalt för min ålder.
Bilen finns det ju lite att fixa med som man skjutit upp. Den elektriska anslutningen har inte blivit gjord. Men egentligen inte svårt beror mest på min motvilja att krypa under bilen.
När jag köpte bilen för 11/2 år sedan var framrutan mjölkig nästan 10 cm på bägge sidor det har blivit bättre men är lite kvar på ett ställe. Gjorde som jag gjort tidigare, skarpade rent så mycket jag kunde mot karossen under gummilisten, sprutade på biltemas rostskyddsmedel för hålrum tog ett par cm åt gången. Klart på bägge sidor ned till torkarna.
Så övre delen återstår och den imellan torkarna.
Lite svårt att komma åt utan stege och jag blev trött.
På höger sida är det hål skruvmejseln försvinner ned och samma med rostskyddsmedlet som antagligen finns någonstans under instrumentbrädan. Ska gå på med mera när jag gör resten.
Ja egentligen skulle rutan ut och svetsa upp det hela och på med ny gummilist.
Nu gäller det att vara filofosisk och inte bryta ihop.
Jag själv börjar bli sliten och bilen har ju rätt att bli sliten också jag ska ju inte ställa ut den utan använda den och den kan mycket väl överleva mej så varför bry sej motorn fungerar bra inga anmärkningar förra året på besiktningen och det dröjer ett år till nästa gång.
Nya däck med inställning den blev städad jo sisådär av ett gäng driftiga elever från grundskolan. De kommer minnas mej.
Underedet har ingen rost alls vad jag kan se det ligger ett millimetertjockt lager av någon svart beläggning under hela bilen så den är behandlad ordentligt en gång.
Solpanel laddare bobatteri nytt förra året och ny gasflaska full tack vare Klas från berlin vattenpump ny förra året fungerar bra slangar blandare 2 st nya . Dieselvärmare fungerar bra kan sitta här i soffan och slå på den med mobilen.
Jo allt fungerar ju och lite defekter i karossen får man leva med inget som stoppar resan.

Det har varit översvämningar från alicante och en bit söderut santa pola torreveija. För modligen har Bahia camping fått en omgång.
Satt och sökte och det kom upp ett antal youtube filmer och det var väldigt vilket elände, sen började jag titta på datum det var bara några enstaka nya de flesta var från flera år sedan ibland 10 år sedan.
Nej det var ingen miljöförstöring utan ett återkommande problem som vi svenskar förmodligen byggt bort.
Men i spanien lever man med det eftersom städerna utmed kusten ligger nedanför stora berg och vattnet rinner genom städerna på väg till havet.
Jag har köpt en ny programvara sygic inte hunnit med att testa men verkar bra.
Har ju kört ett antal gånger nu och egentligen skulle jag nog kunna köra till santa pola utan gps.
Men 17EU för ett år kan det vara värt.
Planeringen som inte på något sätt är spikad är avresa 21 eller 28nov. färja har jag inte bestämt gillar ju stenas från göteborg kiel men nu har jag varit sjuk 2 ggr en gång magsjuk som jag blev när jag åt på båten och sen en riktigt jobbig förkylning. som gjorde det till en jobbig resa och kastade ankare 30mil från målet. Finnlines från malmö nattfärja är ju bra men de höjde priset mycket när covid kom. Så när man räknar på allt så blir det jämt skägg och då är ju stenas båt mycket bättre med uppträdande flera restauranger kortare sträcka att köra och betydligt bättre tider för avgång och ankomst. får kolla upp läget igen allting ändrar sej hela tiden.
Så jag tänker mej till santa pola och där finns det flera ställen man kan stanna gratis sen någon vecka på bahia och se om man träffar några bekanta, tvätta bada i polen osv. Men blir dyrt att bo där länge sen ganska tråkigt.
Sen får man se vart man åker. Drömmen är ju att åka till gran canaria med båt dyrt ja men det är båten som kostar när man är där kan man stå gratis är ju varmt så går inte åt någon gas.
Sir MacLean bor ju där så man kan ju alltid ringa eller skriva om man behöver några tips. Han finns på facebook.
Målet ja det är helt enkelt att komma bort från mörkret och vintern hemma.
Föredrar ju sverige annars och en viss betydelse är att det ju ändå är ett mått av umbäranden att bo i en liten husbil jämfört med ett eget hus, sina vänner har man ju hemma.
Tanken har funnits att flyga ner men det blir för kort tid och en 2 veckors resa blir samma pris som att köra ner och vara borta 3 månader enligt mitt sätt att räkna. Sen alla de gånger jag rest runt jul 1 eller två veckor har jag fått depression när jag kommit hem och väldigt långt kvar till våren, enklare när man jobbar men som pensionär och sitta och titta på väggarna är det värre.
 
Tar upp tråden igen så slipper jag inkräkta på andras trådar med mina långa utläggningar.
Det finns en planering att köra söderut men det är många om.
Hälsan framförallt råkade ut för att blodtrycket skenade med en topp på 202/110. Det berodde på flera saker att jag tagit för mycket av en medicin som höjer blodtrycket, mätaren var felaktig men ändå högt var det. Köpte en ny mätare och har skött medicineringen. Problemet ganska löst och blodtryck normalt för min ålder.
Bilen finns det ju lite att fixa med som man skjutit upp. Den elektriska anslutningen har inte blivit gjord. Men egentligen inte svårt beror mest på min motvilja att krypa under bilen.
När jag köpte bilen för 11/2 år sedan var framrutan mjölkig nästan 10 cm på bägge sidor det har blivit bättre men är lite kvar på ett ställe. Gjorde som jag gjort tidigare, skarpade rent så mycket jag kunde mot karossen under gummilisten, sprutade på biltemas rostskyddsmedel för hålrum tog ett par cm åt gången. Klart på bägge sidor ned till torkarna.
Så övre delen återstår och den imellan torkarna.
Lite svårt att komma åt utan stege och jag blev trött.
På höger sida är det hål skruvmejseln försvinner ned och samma med rostskyddsmedlet som antagligen finns någonstans under instrumentbrädan. Ska gå på med mera när jag gör resten.
Ja egentligen skulle rutan ut och svetsa upp det hela och på med ny gummilist.
Nu gäller det att vara filofosisk och inte bryta ihop.
Jag själv börjar bli sliten och bilen har ju rätt att bli sliten också jag ska ju inte ställa ut den utan använda den och den kan mycket väl överleva mej så varför bry sej motorn fungerar bra inga anmärkningar förra året på besiktningen och det dröjer ett år till nästa gång.
Nya däck med inställning den blev städad jo sisådär av ett gäng driftiga elever från grundskolan. De kommer minnas mej.
Underedet har ingen rost alls vad jag kan se det ligger ett millimetertjockt lager av någon svart beläggning under hela bilen så den är behandlad ordentligt en gång.
Solpanel laddare bobatteri nytt förra året och ny gasflaska full tack vare Klas från berlin vattenpump ny förra året fungerar bra slangar blandare 2 st nya . Dieselvärmare fungerar bra kan sitta här i soffan och slå på den med mobilen.
Jo allt fungerar ju och lite defekter i karossen får man leva med inget som stoppar resan.

Det har varit översvämningar från alicante och en bit söderut santa pola torreveija. För modligen har Bahia camping fått en omgång.
Satt och sökte och det kom upp ett antal youtube filmer och det var väldigt vilket elände, sen började jag titta på datum det var bara några enstaka nya de flesta var från flera år sedan ibland 10 år sedan.
Nej det var ingen miljöförstöring utan ett återkommande problem som vi svenskar förmodligen byggt bort.
Men i spanien lever man med det eftersom städerna utmed kusten ligger nedanför stora berg och vattnet rinner genom städerna på väg till havet.
Jag har köpt en ny programvara sygic inte hunnit med att testa men verkar bra.
Har ju kört ett antal gånger nu och egentligen skulle jag nog kunna köra till santa pola utan gps.
Men 17EU för ett år kan det vara värt.
Planeringen som inte på något sätt är spikad är avresa 21 eller 28nov. färja har jag inte bestämt gillar ju stenas från göteborg kiel men nu har jag varit sjuk 2 ggr en gång magsjuk som jag blev när jag åt på båten och sen en riktigt jobbig förkylning. som gjorde det till en jobbig resa och kastade ankare 30mil från målet. Finnlines från malmö nattfärja är ju bra men de höjde priset mycket när covid kom. Så när man räknar på allt så blir det jämt skägg och då är ju stenas båt mycket bättre med uppträdande flera restauranger kortare sträcka att köra och betydligt bättre tider för avgång och ankomst. får kolla upp läget igen allting ändrar sej hela tiden.
Så jag tänker mej till santa pola och där finns det flera ställen man kan stanna gratis sen någon vecka på bahia och se om man träffar några bekanta, tvätta bada i polen osv. Men blir dyrt att bo där länge sen ganska tråkigt.
Sen får man se vart man åker. Drömmen är ju att åka till gran canaria med båt dyrt ja men det är båten som kostar när man är där kan man stå gratis är ju varmt så går inte åt någon gas.
Sir MacLean bor ju där så man kan ju alltid ringa eller skriva om man behöver några tips. Han finns på facebook.
Målet ja det är helt enkelt att komma bort från mörkret och vintern hemma.
Föredrar ju sverige annars och en viss betydelse är att det ju ändå är ett mått av umbäranden att bo i en liten husbil jämfört med ett eget hus, sina vänner har man ju hemma.
Tanken har funnits att flyga ner men det blir för kort tid och en 2 veckors resa blir samma pris som att köra ner och vara borta 3 månader enligt mitt sätt att räkna. Sen alla de gånger jag rest runt jul 1 eller två veckor har jag fått depression när jag kommit hem och väldigt långt kvar till våren, enklare när man jobbar men som pensionär och sitta och titta på väggarna är det värre.
Hej, roligt att du är igång, ja det är jobbigt när verktygen försvinner in i rosthålen...där kan du väl trycka in nåt klet bara, så det inte kommer in regnvatten. Gran canaria, ja var går den båten från? Från Spanien? Går ju många från Afrika men de är väl fullbokade och tar väl inte husbilar haha. Ser fram emot fler "utläggningar" och bilder...
 
Nej man kan ju åka från gibraltar till Ceuta sen får man köra ner till Marocko och där går det en tät trafik till GC med gummibåtar - enkelresa och dom tar inte husbilar. Så man får åka från spanska fastlandet atlant kusten 3 st rederier där. Men tar mellan 36 och 45 timmar och dyrt hytt har man inte råd med så det blir ju liggstol och dom är alltid för små för mej.
 
Handlar bara indirekt om ev resa.
Var och besiktade om bilen i Norrköping idag fick ett brev med lågt pris 147kr.
Det enda som behövde göras att se att ljusbilden var rätt, vilket den var. Så nu kan jag välja om jag villa sätta tillbaka de andra lamporna igen eller strunta i det om jag kör söderut ska ju bilen stå hemma över vintern.
Kanske skulle sätta i dom i husbilen istället eftersom när man kör ner kan man behöva köra i mörker även mitt på dagen.
Så nu kan jag ha fokus på husbilen finns lite fix, kvar funderar på ett gäng magneter där knäppfästena sitter för tyget innanför fönstret. enkel montering eftersom det redan sitter knäppfästen som är lite slitna och där det lossnar ibland med magneter och några brickor och då tänker jag inte behålla det gamla tyget bara ha det som mall. Fästa sex stycken brickor blir ganska enkelt sen blir det mycket lättare att sätta upp det hela.
Köpte ett värmeskydd från bra begagnat för 80 kr men inte testat, tänker att man kan ha det om man står i solen som värmeskydd.
Fick ett tips från en medlem som kan allt vet allt och gärna ger råd åt de som behöver!
Att förstärka reskassan, guldpriset har stigit mycket de sista månaderna det kan närsom dyka direkt om trump sätter ned foten mot pyton.
Sagt och gjort min mors ringar som legat i en ask i ett antal år till ingen nytta betingade ett värde på häpnadsväckande 10000kr.
Det blir ju till reskassan, allt blir ju dyrare min sista resa blev inte så dyr eftersom jag kunde resa utan att betala ställplatser vilket lätt kostar 200kr/dygn. Och till skillnad från tidigare resor så värmde jag mycket färdigmat från Konsum.
Att resa långt med bara minimala utgifter för bränsle och mat gör att det inte kostar mycket mer än hemma egentligen.
Men man har ju ett boende hemma också samma med dom kostnaderna där är ju elen den stora delen men värmepumpen på 16gr det lägsta har gjort att elkostnaderna minskar väldigt mycket.
KylFrys stänger jag av helt behåller värmepatronen till beredaren på drar inte så mycket om man inte förbrukar vatten. Har ju vanliga element i huset som användes när jag flyttade hit räknar med att om värmepumpen går sönder så kommer termostaterna på elementen öppna när det blir kallt.
Bor man i radhus kommer mycket värme genom väggarna.
Grannen kommer att resa bort med husbil hela vintern. Hoppas inget händer där.
Ska tipsa om husbilsklubben!
Man sparar ju dubbla kostnaden på första enkelresan med rabatten. Bor man som jag en bit upp i sverige så blir ju färjan första stoppet!
Kör man broarna så blir det dyrare dels för bränslet och dels för avgifterna.
Sova behöver man i vilket fall och stoppet kostar ju el eller gasol.
Ja nu veta jag att en del är rädda att åka färja, enligt statistik är risken försumbar,
Jag känner mej mer orolig att köra på en bro högt upp i luften och sen en tunnel under vattnet.
Många rädslor står helt enkelt inte i proportion till verkligheten och får jag välja med en smått hysterisk rädsla grundad på känslor och en reell fara grundad på det som verkligen kan hända och händer, då är valet lätt.

Nu är det också så att när två åker är det oftast den kvinnliga delen som har ogrundade föreställningar om vad som verkligen är farligt, det är naturligtvis helt känslostyrt inte grundat på verkligheten.
Att man stänger broarna för att det blåser är grundat på fakta och även om bron inte är stängd kör man med en husbil som är vindkänslig en förare som är ovan vid kraftig blåst skulle jag säja att det är mycket farligare än att sitta på en färja äta lite mat kolla på tv sen sova.
Sen kan man ta en dusch och gå upp och äta frukost innan det är dags att utvilad i god kondition köra tills nästa stopp.
Att man sen kanske t.o.m. sparat några kronor gör inte saken sämre.
Min planering kommer alldeles säkert innefatta en färja, sen har personalen både där man lastar och inne i fartyget alltid oavsett linje varit vänlig och hjälpsam. På en stor båt som stena från götet har jag aldrig märkt någon sjögång alls lite grand har jag känt i hårt väder på finnlines från malmö men bara en bit när man svänger ned söderut så kommer man i lä från kusten så inga problem. Värre att åka till Gotland!
Vad är det som är farligast egentligen flyg svarar en del och envisas som en vän till mej som var tvingad att resa med bussresor eftersom hans fru var rädd för flyg.
Ingen av mina bekanta har blivit skadad med flygresor själv har jag nog rest mer med flyg än något annat aldrig hänt något enbart väntetid.
Ja hur är det med bilresor jo buss har gått bra men inte åkt mycket sånt, men bil jo där är statistiken överväldigande. Känner flera nära vänner som dött i krockar, själv var det nära i frankrike efter påkörning och ett antal ej självförvållade incidenter.
Jag känner ingen oro när jag kör ombord på en färja eller kliver ombord på ett plan jag är mest orolig när jag kör av färjan och ska köra flera hundra mil på en hårt trafikerad motorväg där människor faktiskt dör eller blir svårt skadade hela tiden, jo man har sett lik på vägen men under en filt.
Man kan ju undra lite om den här vändningen men jag tänker så här att de flesta är inte rädda för bilkörning oavsett så där kan det inte göra någon skada att berätta verkligheten, när det gäller flyg och båt så handlar det inte om verklighet utan känslor och mest de som lever ett liv mer grundat på känslor än verklighet och i nästan alla fall handlar det om kvinnor.
Ett liv som är begränsat av orationella känslor mår man inte bra av man måste lämna den känslomässiga delen och gå över till den fakatabaserade verkligheten och se saker som de verkligheten är.
Även om man är äldre måste man växa upp och se saker för vad de är.
Finns människor som går åt andra hållet när de blir äldre oroar sej för allt utan egentlig anledning.
Jag tror vi alla kommer i ett sånt läge ibland har man ingen hjälp så får man tag i det själv och se verkligheten. Stämmer inte kartan och verkligheten vinner verkligheten alltid.
Blev lite mycket men kanske hjälper någon och det är därför jag skriver och delvis av egen erfarenhet man blir otroligt stark som människa när man fokuserar på verkligheten inte på fantasiser.
 
Nu har jag bokat resa!
Jag brukar normalt boka ett par dagar innan men denna gång är det långt kvar så jag bokade flexi ett tillägg på 145kr men då kan jag boka om eller avbeställa.
Jag undersökte kostnaden på de linjer jag åkt förut och finnlines hade nästan samma pris som stena - men det var utan hytt. så skillnaden landar minst 1000kr till stenas fördel och då ska man jämföra med stenas stora fina fartyg att man sparar mer mil och att avgångstider och ankomst är betydligt mer anpassade till vanligt folk som inte kör lastbil.
Jag tar alltid innerhytt vintertid är det ju mörkt så man har ingen nytta av den lilla ventilen sen om det skulle gunga så är det alltid bättre i centrum på båten. En annan fördel med stena är ju att det är främst en passagerarfärja och ingen lastbilsfärja så det finns lagad mat barer och uppträdande ombord.
Priset då? Jag har betalat 1945kr för bil och hytt men då hade jag poäng sen förra resan som jag kunde betala med.
Fågelvägen sparar jag 36 mil och jämfört med att köra broarna och tunneln så sparar jag en hel del pengar, samtidigt som jag anländer efter frukost till hamnen i kiel. Där kan jag välja om jag vill köra runt hamburg eller rakt igenom. Blir lite längre runt men man kan ju hålla mycket högre fart så det går nog på ett ut. Men man riskerar ju inga köer men man kommer ju av färjan vid 10 så man lär hinna igenom Hamburg innan rusning.
Sen är frågan vilken väg man ska köra? A7 eller A1 de är nästan lika långa.
Jag kommer ju fram på en lördag och har söndagen med att undvika de flesta lastbilarna.
Har ju kört via Luxemburg de flesta gångerna. Och har ju mina gamla etappmål där omkring.
Men den bil jag har nu behöver inte ställplats kunde parkera gratis de flesta gångerna. Det blir ju pengar som man slipper betala som man egentligen inte har någon nytta av man kommer ju fram när det börjar skymma och sen åker man efter frukost. Finns ju mycket gratisplatser och med nya sygicappen så kan jag gå direkt från HBK karta till ställplats utan att krångla. 2stopp i tyskland och 3 i frankrike sen 2 i spanien där har jag ett bra gratisställe i malavella i en park och kebab nära intill.

Gjorde en kalkyl på kostnaden när det gäller skillnaden i vägsträcka om jag skulle kört broarna istället för färjan.
Blir en skillnad på 53mil kortare körsträcka det handlar om bortåt 1000kr mindre bränsleförbrukning så då kostar resan 1000kr om man drar av det. Nu vet jag inte vad det kostar på broarna men det blir dyrare totalt om man som jag kommer norrifrån. Jag får ju köra en längre väg över borås men lönar sig ändå.
Är ju en bra start med 34 mil och man är ju långt nere i tyskland dagen efter så enligt min gamla rutt bara ett stopp där nästa blir i luxemburg - gratis. Sen är ju vädret redan varmare och det är längre dagar, gör mycket för humöret och dagen därpå är man nere i frankrike eller nästanpå och åkt en bra bit baklänges genom årstiderna.
 
Senast ändrad:
När jag köpte bilen förra året så följde det med tyg som skulle knäppas fast runt sidorutor och fram rutor med tryckknappar. De var lite slitna och tyget hade nog krympt lite i tvätten så det krävde en del gymnastiska övningar varje kväll.
Det var ganska tunt tyg så inget speciellt isolerande var minusgrader vid några tillfällen.
Nu har jag köpt en fleecefilt som jag ska använda istället. Har haft en sån i flera år framför ytterdörren hemma och den har hjälpt bra mot både ljud och kyla, det fanns ju en stor ruta i dörren.
Fastsättningen kommer göras med magneter 16mm i diameter hål i mitten och häftkraft 6,5kg.
Jag byter alltså det gamla fästet mot magneter kan använda samma skruvar så lätt att byta.
Det är 8st, till surfplattan som har samma fastsättning har jag limmat 16mm järnbrickor, lite svårare med att få fast dem på filten köpte en fastsättning som jag kan montera direkt på tyget och klämma fast.
Inte direkt gratis men sparar en massa besvär att ta upp och ned 27,50 kostar magneterna styck och fästet till filten 10kr.
Köpte magneter till toyotan när jag körde ned till spanien så använde dem där också.
Surfplattan som är gps har likadana magneter väldigt smidigt att sätta dit och ta bort.
Blir säkert varmare nu dieselvärmaren fick jobba en del när det är minusgrader men långt ifrån full effekt.
Jag beställer från magnetvaruhuset och betalar med swisch.
Har bekymmer med att veva ut markisen som sitter på sidan har testat men inget händer och när jag vevar åt andra hållet tar det stopp direkt.
Skruvarna är rostiga och det sitter ett plattjärn som fäste i taklisten tänker mej att ta vinkelslipen och skära av fästet. Ingen mening att åka runt med trasig markis och ser inte riktigt behovet att ha en sån om det inte är riktigt varmt så man behöver skugga. Man ser dem sällan bara på campingar men där är det ofta förtält.
Är ju förbjudet på ställplatser.
Köpte en ny stol den gamla fick jag limma ihop i spanien dålig kvalite står Colemans på den men bara skräp när man ser hur den är gjord. Har en riktig fin och bekväm stoppad stol som jag använder på verandan fungerade bra i spanien med gamla husbilen men den tog mycket plats och besvärlig att packa ner.
Nu har jag köpt en bekväm stol till rimligt pris och som jag kan få plats med i husbilen.


stol.webp
 
Ett tips för dem som vill använda mobilen som gps med nöd fäste Jag har gjort så att jag har ett mobilskal som jag limmat en magnet på, så byter jag skal på telefonen sitter det ju en magnet på som jag kan sätta fast på någon bricka som jag satt i bilen.
Blir det problem med surfplattan kan jag lätt byta har samma programvaror och när jag kör i personbilen kan jag enkelt använda mobilen där om det behövs.
Jo det finns ju en massa olika fästen som jag ofta har haft problem med en magnet tar man bort sekundsnabbt och sätter dit snabbt.
Jo stolen kostade 645kr hem till dörren från amazon. Det jag var ute efter var lite stoppning och ryggstöd med två lutningar en solar man i den andra kan man sitta och äta i. Jo jag har en vanlig stol som alla har men jag har inte plats för den. Har ett litet bord som man montera ihop och äta vid men det fungerar bra som fotpall när man ska sitta och sola vilket man gör ibland i spanien på vintern.
Jag har tänkt att ta med min Vässla även fast det blir problem med att den måste ut varje kväll. Att kunna köra några mil på upptäcksfärd är en del av nöjet, trehjuligen har bara en dryg mil totalt i räckvidd Vässlan ska gå att köra 4mil med men för att vara säker 3 mil. Har ju ett löst batteri som jag kan fylla på med om jag stannar ett tag och laddar. Batteriet går att plocka ut så jag kan ha det inne och ladda över natten. Vässlan får jag sätta fast i stegen bak på natten med ett larm.
 
Senast ändrad:
Har bekymmer med att veva ut markisen som sitter på sidan har testat men inget händer och när jag vevar åt andra hållet tar det stopp direkt.
Skruvarna är rostiga och det sitter ett plattjärn som fäste i taklisten tänker mej att ta vinkelslipen och skära av fästet. Ingen mening att åka runt med trasig markis och ser inte riktigt behovet att ha en sån om det inte är riktigt varmt så man behöver skugga. Man ser dem sällan bara på campingar men där är
Jag tog också bort markisen på den gamle Solifern, har inte använt husbilsmarkis på flera år eftersom jag inte nyttjar campingar. Hålen efter den var otätade, skönt att få det tätt och några kilo lättare bil. Jag måste väga den nånstans, jag plockade ut den stora sängen också ju...
Din "regissörsstol" har väl bättre kvalite än den jag köpte på Jemofix, den vek ihop sig där den inte skulle... Ja planeringen och förberedelserna är nästan roligare än när det är "skarpt läge", då blir det upp till bevis. Den där vesslan snor dom i Frankrike om du ska ha den ute på nätterna..:twitcy:
 
Jag tog också bort markisen på den gamle Solifern, har inte använt husbilsmarkis på flera år eftersom jag inte nyttjar campingar. Hålen efter den var otätade, skönt att få det tätt och några kilo lättare bil. Jag måste väga den nånstans, jag plockade ut den stora sängen också ju...
Din "regissörsstol" har väl bättre kvalite än den jag köpte på Jemofix, den vek ihop sig där den inte skulle... Ja planeringen och förberedelserna är nästan roligare än när det är "skarpt läge", då blir det upp till bevis. Den där vesslan snor dom i Frankrike om du ska ha den ute på nätterna..:twitcy:
Frankrike är för mej bara en transportsträcka tar ur batteriet och låser fast den i stegen. Den såldes faktiskt i frankrike ett tag innan firman kursade. Den byggdes i kina men var konstruerad i sverige av en svensk professor tror jag, och den verkar väldigt välgjord Vässla fanns tidigare men då sålde man elmopeder som redan fanns under annat namn så det enda som kom ut från den firman var den jag har.
Den kostade 20000kr i början och den jag har köptes för den summan. Batterierna är en mycket nyare modell än de gamla 18650 som ska hålla bättre och med dubbla kapacieten. Det speciella är att den går så tyst har ju haft flera elfordon 4st men den här går så otroligt tyst. Det står ett känt märke på motorn och 450watt. det innebär ju inte att den behöver vara olaglig eftersom regulatorn är det som det beror på har jag läge 15km så drar den på ordentligt uppför en backe. Hade en ckel med mittmotor så man fick ju mycket kraft på lägsta växeln men fick slita i branta backar var ju fjädring och allt så den vägde tio kilo mer än vesslan. Sen finns det inga trampor så man måste ha igång motorn och det måste man veta hur man gör.
 
Solen sken idag fast kallt kröp under bilen trädde genom kabeln lite ovanlig köpte på meter vara i en elaffär det är FK 1,5 med en ovanlig isolering en blank ganska stel plast som gjorde det enkelt att trä den under plåtreglarna där det blev ett mellanrum mellan den korrugerade golvplåten satt dit en kabelsko och satt dit den på magnetventilen för avloppsvattnet.
Har ju en fjärrkontroll som jag tänkt använda men kanske enklast att bara koppla in kabeln till bobatteriet när det behövs det är ju sällan man tömmer och fyller. Men det är dags nu eftersom det var -2gr inatt funderar på om jag ska stänga av regulatorn så den inte laddar bobatteriet vid minusgrader när solen precis gått upp.
En annan tanke jag har är att koppla ihop batterierna har ju en strömbrytare för det, kör ju dieselvärmaren på startbatteriet vilket jag inte borde men jobbigt med att koppla in bobatteriet i motorutrymmet. Den drar ju drygt 10 A vid starten några minuter sen drar den knappt 1A och jag kör den i 12tim så det tar inte mycket från startbatteriet om man inte ligger still länge.
Kopplar jag ihop batterierna så kommer det laddas upp när solen skiner.
För att slippa använda gas till kylen så kommer den vara avstängd och fungera som skafferi eftersom det är dåligt med utrymme.
Jag ska använda kompressorboxen för sånt som kräver kyla får se var jag hittar lämplig plats ev. vid skjutdörren där sophinken stod Jag använder inte hink utan plastpåsar på en krok.
Det kommer att bli trångt inne med vässlan så den måste ut när jag ska vistas i bilen, skillnad med den andra trehjuligen den kunde man vika ihop och ha framför stolen och bara ta ut den när man använde den. Så under transport blir det lite bökigt
Men ligger man still på en camping är det ganska perfekt eftersom det går lätt att ladda och man kan åka på upptäcksfärder.

Får försöka laga trehjulingen sist så stannade den plötsligt några gånger och gick inte att starta kan vara att det regnat på den.
På camping florida så hade någon snäll människa flyttat undan den och täckt den mot regn när ambulansen hämtat mej.
Fanns inga svenskar där så troligen fransmän eller tyskar.
Det brukar ju skällas på dom men mot mej var de trevliga vinkade och hejade på mej, de satt och åt och festade en del men aldrig högljudda eller berusade och slutade tidigt på kvällen.
Har haft svenska grannar som gjort allt det där som man beskyller andra för.
Ibland är det bra att lämna ankdammen och fördomarna.
 
Ja händer inte så mycket fast det närmar sej, skruvade dit 8 magneter istället för snäppfästena som var ganska utslitna och lossnade ibland. Så nu ska det klippas och sys från en fleecefilt från jysk, blir bättre isolering snabbare att sätta upp och en ljusgrå trevlig färg. Hittade fästen att sätta på filten från magnetvaruhuset. Jo finns att göra en del, hade inte planerat att köra söderut igen men bor hellre i husbil med sol och bra väder än hemma med dåligt väder och mörker. Jag har tittat mycket på alternativa färdvägar men den snabbaste har jag redan hittat, det är mest valet av stopp som man kan fundera över. Det är ju ett annat läge när man i princip kan parkera lite överallt, men betalvägarna styr en del sen blir det de tre första dagarna ca 36mil/dag om jag ska följa de gamla planeringarna vilket jag tänkt göra till Luxemburg och sen kan man ha tur med vädret in i frankrike med sol och stanna lite som man vill. Tycker att 25 mil räcker egentligen någon extradag så är jag nere i värmen i spanien, ja bara man kommer ned till medelhavet så kan det vara fint, skulle vilja säja att avignon kan vara ganska bra redan det ligger en camping på en ö och det finns ju en gammal stad att promenera till. 35 mil senare är man en bit in i spanien. Jag har ju kört den sträckan och det är den snabbaste om man räknar mil 246 mil från kiel till santa pola Sen kan man ju köra nedåt malaga men man kommer inte så mycket längre söderut egentligen det blir mest västerut och man kommer närmare atlanten som är ett kallt hav. Så någon större skillnad i temperaturen har jag inte sett det är nog mest var man trivs. den stora skillnaden är nog de första milen efter spanska gränsen söderut där händer det saker med vädret, men som jag upplevt det så är gränsövergången och passagen av bergskedjan mot frankrike som gör en markant skillnad.
 
Har inte blivit något gjort gjorde studiebesök på vårt dåligt fungerande sjukhus i norrköping fick komma hem samma dag med ett konstaterande av att det jag förmodligen hade kristallsjukan för tredje gången inte var dödlig och för att vara säker så röntgade man huvudet i en maskin som en tunnel.
De sa att de hittade ingenting då tänkte jag att det kanske var det som var felet men tillade jo det fanns ju en hjärna.
Idag lyckades jag handla mat det var slut bra med en vagn att lägga maten i den fungerade som rullator.
Är i valet och kvalet om jag ska avboka men det räcker för att få tillbaka allt om jag avbokar 24 timmar innan då förlorar jag bara 30kr. Finns en del som måste göras och en del som jag kan pyssla med på campingen bara jag tar mej ned.
Ja så är läget ovanligt varmt ute så något kan jag hinna göra som måste göras så jag jobbar på som att jag ska åka och behöver jag ställa in så gör jag det.
 
Är i valet och kvalet om jag ska avboka men det räcker för att få tillbaka allt om jag avbokar 24 timmar i
Ja, klart att du ska vänta så länge som möjligt med att avboka, hälsan kan ändra sig snabbt, upp eller ner. Va bra att de såg att där fanns en hjärna, nu behöver vi inte tveka på det längre....;) Du har väl gjort en lista på saker som ska göras innan avfärd, lätt att glömma nåt. Jag gillar ju vintern så jag ska vänta med att resa till april ungefär. Ska skaffa nytt pass till mig och även till hunden. "Pyssla med på campingen" har du bokat den också, de skulle ju fricampa...men det beror ju på hur bilen går, du märker väl på nervägen hur drivlinan fungerar. Du har ju fixat och bytt mycket så det håller nog...
 
Ja om du åker skidor i Hässleholm så måste du gilla vintern, för mej är vintern ett enda stort mörker där man förlorar tid i livet med att göra ingenting man sitter bara i soffan framför tv och åldras utan något att glädjas åt.
Jag har tänkt till litet beroende på hur man mår och orkar funderar jag på Bahia igen ett lugnt och enkelt liv i relativt bra väder. Stannar man några månader blir det inte dyrare än på camping florida.
Skillnaden är att där har man ett vettigt pris per dag, på Bahia får man mängdrabatt.
På florida betalar man i förskott på Bahia gör man ett avslut och läser av elmätaren så elen blir billigare om man är snål.
Man kan såklart åka iväg några dagar på utflykt och med min lilla smidiga bil är det enkelt storlek som en volvo kommer enkelt in på alla parkeringsplatser. Står jag gratis förlorar jag ju inte några pengar egentligen.
Jag är ju lite orolig av mej och på Bahia känner jag mej ganska trygg personalen är mina vänner känns det som och de har ställt upp när jag mått dåligt.
Kan ju pyssla med husbilen på campingen har jag gjort förut Claes och jag bytte ju motorfäste på förra bilen. Har en del rost på skärmarna som jag slipa av och spackla med glasfiberspackel.
Det är flera av de händiga som grejar lite tid har man ju och ofta lagom väder.
Men jag måste bli mycket bättre än så här, får koncentrera mej på att röra mej långsamt och försiktigt men när jag sitter i bilen går det bra om jag inte vrider huvudet snabbt höger vänster men det blir nog bättre.
Jag inser att det inte är troligt att jag kan köra Vässlan vilket är tråkigt för med den kan jag göra långa utflykter.

Istället får jag gå ner i källaren och hämta upp trehjuligen och skruva isär den, den stannade flera gånger tidigare och gick inte få igång.
Har kanske kommit in vatten i den, men första gågnen det hände åkte jag på gatsten så kanske glapp.
Har ju kört ett antal km varje dag både hemma och inte minst vid Benacissim och florida. Nu kan jag ju ta bilen och handla men det är ju smidigare med trehjuligen och får jag problem med kristallsjukan så kan man ju ta sej fram.

En tvåhjuling kan man ju lättare köra omkull med och det blir fallhöjd och den är hög med små hjul så inte bästa valet för en snurrig gube.
En av orsakerna att jag mår skapligt är ingen öl för yrsla får jag ändå så det räcker ingen medicin, dvs den enda är ju losartan för blodtrycket verkar inte behövas nu mätaren visar normalt för min ålder!!
Om jag inte dricker cola då sticker trycket upp snabbt, är väl meningen med koffein men med ett något högt tryck normalt så blir det för mycket.
Jag ska försöka hålla bilen på E5 och mej själv utan allt som gör livet värt att leva så mår vi bättre båda två.....
Jag ska väl påminna om att jag som vanligt gillar inlägg och kommentarer och det är högt i taket så råd och utsvävningar mottages tacksamt!
 
Tillbaka
Toppen