Wessly skrev.
Vill kolla så bromsarna jag har fixat funkar, samma med vä hjullager bak. Kändes lite konstigt att det skulle dras med 7Nm + 30°.
Löst tyckte jag med tanke på hur hårt man ska dra muttrarna fram.
‐---------------------------------
Hejsan, fram är ju lagerspelet på lagren shimsade till rätt lilla glapp, så där är det ju sedan drivaxlarnas splinesade axlar du drar fast stenhårt i hjulcentrumet så de inte rör på sig och glappar upp sig. Att de sedan dessutom håller samman lager m.m. får man så att säga på köpet.
Bak finns det inga shims mellan de två koniska rullagren, så där ställer man ju lagerspelet till lagom (nästan lite glapp) med hur hårt man drar muttern innan man låser den som man gjorde/gör med framhjulen på bakhjulsdrivna bilar, handkraft och lite till bara.
M.v.h. JANKRO.
Jo jag drog lite för hårt till att börja med men märkte att det gick för trögt att snurra trumman, så var tvungen att kolla i två olika verkstads böcker för att hitta momentet. Man/jag lär mig saker hela tiden jag skruvar på min gamla bil.
Tog en liten resa och har inte kört den på ett par veckor och upplever min 35 åriga HB som fantastisk, svag motor ja, men det rullar på och den följer vägen fint. Känner mig inte stressad utan kan njuta av att ha en otroligt väl rustad bil för årsmodellen, servostyrning armstöd värmeväxlare mm och så är det en riktig vinterbil.
Kommer att försöka hålla igång den många år till, men åren och framförallt milen (32000 mil) gör sitt så underhåll krävs.
Tänker ibland att en stor träff med HBn som är äldre 30 år skulle vara roligt. Inte för att min är i utställningskick direkt, men trevligt att se dessa bilar tycker jag att det är. Så jag fortsätter att heja lite extra på gamla husbilar.