När jag köpte bilen förra året så följde det med tyg som skulle knäppas fast runt sidorutor och fram rutor med tryckknappar. De var lite slitna och tyget hade nog krympt lite i tvätten så det krävde en del gymnastiska övningar varje kväll.
Det var ganska tunt tyg så inget speciellt isolerande var minusgrader vid några tillfällen.
Nu har jag köpt en fleecefilt som jag ska använda istället. Har haft en sån i flera år framför ytterdörren hemma och den har hjälpt bra mot både ljud och kyla, det fanns ju en stor ruta i dörren.
Fastsättningen kommer göras med magneter 16mm i diameter hål i mitten och häftkraft 6,5kg.
Jag byter alltså det gamla fästet mot magneter kan använda samma skruvar så lätt att byta.
Det är 8st, till surfplattan som har samma fastsättning har jag limmat 16mm järnbrickor, lite svårare med att få fast dem på filten köpte en fastsättning som jag kan montera direkt på tyget och klämma fast.
Inte direkt gratis men sparar en massa besvär att ta upp och ned 27,50 kostar magneterna styck och fästet till filten 10kr.
Köpte magneter till toyotan när jag körde ned till spanien så använde dem där också.
Surfplattan som är gps har likadana magneter väldigt smidigt att sätta dit och ta bort.
Blir säkert varmare nu dieselvärmaren fick jobba en del när det är minusgrader men långt ifrån full effekt.
Jag beställer från magnetvaruhuset och betalar med swisch.
Har bekymmer med att veva ut markisen som sitter på sidan har testat men inget händer och när jag vevar åt andra hållet tar det stopp direkt.
Skruvarna är rostiga och det sitter ett plattjärn som fäste i taklisten tänker mej att ta vinkelslipen och skära av fästet. Ingen mening att åka runt med trasig markis och ser inte riktigt behovet att ha en sån om det inte är riktigt varmt så man behöver skugga. Man ser dem sällan bara på campingar men där är det ofta förtält.
Är ju förbjudet på ställplatser.
Köpte en ny stol den gamla fick jag limma ihop i spanien dålig kvalite står Colemans på den men bara skräp när man ser hur den är gjord. Har en riktig fin och bekväm stoppad stol som jag använder på verandan fungerade bra i spanien med gamla husbilen men den tog mycket plats och besvärlig att packa ner.
Nu har jag köpt en bekväm stol till rimligt pris och som jag kan få plats med i husbilen.