• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Fiat Ducato Cosmos Weinsberg -87

cosmos

HBK Medlem
Inlägg
182
Kommun
Finspång
HBK-Nr
39269
Medlemskap
2024
Jag har köpt en husbil för en vecka sedan
Fiat Ducato cosmos weinsberg.
1987 bensin peugeot förgasarmotor 2 L 75hk
L 4.90 M Höjd 2.70 Bredd 2M

Känner till en hel del om dessa bilar och rost och är en av dem
verkar vad jag kunnat undersöka hitills som har väldigt lite och vad jag kan se
I mycket bra skick. Jo det finns några saker men inga stora problem.
En av de viktigaste orsakerna jag köpte en så gammal bil är att
den går att reparera med oftast enkla medel.
Såg en bra att veta sen 2002 på besiktningen som den ägaren inte gjort något åt.
Länkarmslagring glapp.
De som ägde den då gjorde inget nästa ägare i den mån han fattade och förstod
gjorde inget.
Jag som vet såg problemet men att det var enkelt åtgärdat .
Det som var viktigt var att den fungerade att resa med och har skaffat mej en del erfarenhet
på det området.
Det måste finnas en fungerande toalett, värme när man stannar och ska sova
En bra säng.
Det andra vill man ha men det är inte livsavgörande vilket det kan bli.

Finns knappt några såna i Sverige inte vanligt med mindre husbilar typ plåtis många har rostat bort
de större har försvunnit med vatten överallt.

Altså en plåtis som har egentligen allt som en husbil ska ha inte som tidiga wvbussar inte har.
Minsta plåtisen är 540cm
eftersom den är tvärbäddad får man inte vara så lång men hyfsatbilligt boende.
Min bil är 490cm men man har bokstavlingen trollat och jag har en väldigt kompetent husbil.
Har kört en parallell sida på Facebook publicerar dessa samtidigt för att göra ett avslut på Facebook.
Detta är ju mest lite intro till Husbilsklubben vilket några som följer min sida och inte är medlemmar kan göra.
 

cosmos

HBK Medlem
Inlägg
182
Kommun
Finspång
HBK-Nr
39269
Medlemskap
2024
Där ser man, bytt från diesel till bensinare.
Hade väl hellre haft en diesel eftersom det blir betydligt dyrare med en förgasarmotor. Men den går ju betydligt tystare och man kan fixa en del själv. Dessa bilar växer ju inte på trän Jappe hade ju en och skrivit om den. Kan inte finnas många kvar, Förre ägaren hade haft den på annons i ett halvår med ständigt sänkt pris men var tvungen att sälja eftersom han flyttade utomlands för dyrt att ta med bilen. Jappe påstod att han kunde köra under litern men Jankro säjer 1,2 eller mer. Ska se om jag kan få ner förbrukningen till litern, den gamla gick med lugn körning strax under litern peugeot 2,5L utan turbo. Motorn går bra men behöver service men inte väder för det.
 

cosmos

HBK Medlem
Inlägg
182
Kommun
Finspång
HBK-Nr
39269
Medlemskap
2024
Jobbade med bilen i det fina vädret igår. Det satt ett fäste monterat i kofångaren och ena dörren med en dragkula på. Det satt ganska högt så det var nog avsett för en hemtillverkad fastsättning, skulle man använda Biltemas cykelfäste hamnar cykeln väldigt högt upp. Valde att ta bort den blev silvertejp över bulthålet tills jag hittar en plastplugg.
Batteriet Biltema 100ah som det ser ut som är totaldött, original ska det vara 60ah. Kan bero på förre ägaren det var en kall vinter och med lite körning där laddningen kanske enbart går till startbatteriet som borde vara prio 1 så har det inte överlevt, satt något uttag som det sitter en lysdiod i och kanske något mer eftermonterat som drar ur.
Min fråga står i valet och kvalet blybatteri tudors 80 ah 1300kr eller lifepo4 från amazon 100ah 2600kr nu är det ju så att jag inte vill lägga slantar på elektronik utan bara byta, och taket är dubbelkrökt så någon solcell där är inte aktuellt, så generatorn max 50 A 14 V får sköta laddningen möjligen med en hopfällbar solpanel 50 W om man står still.
Går det att bara sätta dit ett sånt batteri eller ska jag spara pengar ? och köpa blybatteri. Det som bekymrar mej är värmen en truma gaskamin som sitter under soffan den har en fläkt som drar 1,1 A vid dåligt väder blir det ju några ah och till det kommer ju belysning dator och elcykelbatteriet, blir ju ganska lång uppladdningstid med blybatteri.
 

PeterK

HBK Medlem
Inlägg
8.872
Kommun
Köping
HBK-Nr
14860
Medlemskap
2024
Jobbade med bilen i det fina vädret igår. Det satt ett fäste monterat i kofångaren och ena dörren med en dragkula på. Det satt ganska högt så det var nog avsett för en hemtillverkad fastsättning, skulle man använda Biltemas cykelfäste hamnar cykeln väldigt högt upp. Valde att ta bort den blev silvertejp över bulthålet tills jag hittar en plastplugg.
Batteriet Biltema 100ah som det ser ut som är totaldött, original ska det vara 60ah. Kan bero på förre ägaren det var en kall vinter och med lite körning där laddningen kanske enbart går till startbatteriet som borde vara prio 1 så har det inte överlevt, satt något uttag som det sitter en lysdiod i och kanske något mer eftermonterat som drar ur.
Min fråga står i valet och kvalet blybatteri tudors 80 ah 1300kr eller lifepo4 från amazon 100ah 2600kr nu är det ju så att jag inte vill lägga slantar på elektronik utan bara byta, och taket är dubbelkrökt så någon solcell där är inte aktuellt, så generatorn max 50 A 14 V får sköta laddningen möjligen med en hopfällbar solpanel 50 W om man står still.
Går det att bara sätta dit ett sånt batteri eller ska jag spara pengar ? och köpa blybatteri. Det som bekymrar mej är värmen en truma gaskamin som sitter under soffan den har en fläkt som drar 1,1 A vid dåligt väder blir det ju några ah och till det kommer ju belysning dator och elcykelbatteriet, blir ju ganska lång uppladdningstid med blybatteri.

Jag skulle definitivt välja ett LiFePO4 batteri, och ja du kan utan problem göra bytet rakt av, når du inte fulladdat kommer du ändå att ha mer tillgänglig energi jämfört med bly.
 

Herbet

HBK Medlem
Inlägg
1.394
Kommun
Solna
HBK-Nr
16285
Medlemskap
2024
Jag skulle definitivt välja ett LiFePO4 batteri, och ja du kan utan problem göra bytet rakt av, når du inte fulladdat kommer du ändå att ha mer tillgänglig energi jämfört med bly.
Jag ska sätta in ett LFP batteri i min gamla bensinare. Jag är tveksam om att det går byta rakt av. Svagheten i de här gamla bilarna är drivningen av generatorn. Det kanske fungerar om man rengör remskivorna från gummirester med jämna mellanrum.
Att köra kylen på gas när man åker med bilen är nog en förutsättning att få det hela att fungera med ett LFP batteri.
Min plan är att byta ut min CTEK250S till eventuellt en Victron booster. Jag vill kunna styra laddningen till en viss del.
Victron blue smart 230V, 15A är inhandlad. Jag valde en 15A för att minska spänningsfallet till bodelsbatteriet, ganska långa kablar.

Ett Exide EV1250 LFP har inhandlats. Jag har reklamerat det batteriet.
Självurladdningen är ca: 1A/ dygn. Appen visar urladdningen 0,1A med IPhone.
Android visar standby men SOC minskar där också. Lite skumt är det. Jag har laddat batteriet några gånger, så självurladdningen stämmer. Jag väntar fortfarande på svar från handlaren.
Jag misstänker att jag har köpt ett utställnings ex. Det hade fyra laddningscykler.

Laddningen (14,2V litiumläge ) var Inte utan problem, en cell varnade för hög spänning medans en var långt under de två som var okej. Balanseringen blev lite bättre när jag ställde in laddaren på 14,6V efter ex antal urladdningar med inverter och glödlampor.
Men självurladdningen kvarstod.

Fortsättning följer
 

cosmos

HBK Medlem
Inlägg
182
Kommun
Finspång
HBK-Nr
39269
Medlemskap
2024
Hittade ett lifepo4 på amazon som skulle vara enkelt att installera med riktiga poler, man har nämligen valt att inte ha en normal spridningsplint utan man låter själva polskon med något tillägg fungera som spridningsplint genom att en genomgående skruv har en massa kablar med klämda kabelskor på och man har valt att arrangera dom i en solfjädersform. Batteriet sitter under passagerarstolen lite knöligt att skruva man lär få ta bort polskorna innan man skruvar. Är ju jord överallt i plåten så man får lossa minuspolen direkt.
Med tiden har det tillkommit uttag och lampor så många sladdar blir det och en del har nog en lång resa till och från batteriet. Hur det hela är avsäkrat framkommer antagligen. Jag som både pysslat med el och undervisat tycker naturligtvis att det är ganska märkligt men allt verkar bra gjort för övrigt.
Sitter en voltmeter som tydligt inte är original på fiat kopplat med en 3 vägs omkopplare, där man analogt kan se spänningen på respektive batterier kan vara något som weinsberg gjort den sitter till vänster om ratten i en tom ruta ser ju lite udda ut borde ju vara ett rektangulärt instrument där. Det var så jag upptäckte problemet 2 volt på bobatteriet nu har det stått på el och inbyggd laddare länge och visar 14 volt men så fort jag kopplar ifrån sjunker det så det är slut. Ja man kan ju försöka rädda det men batterier ska bara fungera. Jag har inte hittat någon typ central med panel inte säkert det ska vara någon. Truma har ju sina paneler till värme och varmvatten. Hoppas allt blev tömt i höstas annars finns det problem.
En annan sak luckan till gasolen är 28cm en P6 al är 25 cm men en p11 är 30cm går inte vidga, sen är höjden 58cm samma där för litet. Vet inte hur tillgången på gas till svensk p6 är ute i europa, man lär få fylla ofta, jag har ju kört med både svensk och spansk flaska gott om plats för två. Står man länge på en camping kan man som vissa jag sett ha en lös flaska med en slang in men det är ju inte denna bilen gjord för. Så då kommer man osökt in på ämnet dieselvärmare men detta är en bensinare så då skulle man bli tvungen att tanka diesel i en separat dunk. En annan lösning är en tankflaska om det finns någon i den storleken. Eller en fläktkamin men då måste man stå på el köpte ett nytt elverk 9kg 800 w men det är ju oekonomiskt. 05 L bensin i timmen plus oljud. Som reserv finns en katalytvärmare som går på engångsflaskor. Man ska alltid ha reserver till el och värme. Om man reser där det är viktigt. På taket bak finns box i glasfiber som man når med stege, verkar inte ovanligt att man plockar bort den men kan nog vara bra att ha till lättare saker som man inte behöver ha så ofta. Ger ju bilen ett intryck av äventyrsbil, är väl lika äventyrligt som fyrhjulsdrivna monster i Stockholms innerstad.
 

cosmos

HBK Medlem
Inlägg
182
Kommun
Finspång
HBK-Nr
39269
Medlemskap
2024
Ett vanligt problem med gamla Fiat rattväxel är att plasten i knoppen blir dålig fixade den mest av en slump tidigare och gjorde samma nu. Vad jag vet finns de inte att köpa nya och antar på goda grunder att alla begagnade är dåliga. Jag tog bort plastskinnet som var dåligt delvis därför att den underliggande plasten var dålig så den gick att skala av och var trasig i änden.
20240229_181642.jpg

Sen doppade jag ner den i Hammarlack vit denna gång svart förra gången och den var nog bättre men la inte ut pengar när jag hade en burk hemma.
stoppade in ett borr i änden som jag fixerade vertikalt sen fick det torka, denna knopp var i sämre kondition så jag gjorde om det innan den torkat helt för att få ett starkare skikt.

20240304_155027.jpg
Jo den är vit men blev av någon anledning gulbrun vilket skulle passat bättre men det är kameran som ändrat färgen.
 

cosmos

HBK Medlem
Inlägg
182
Kommun
Finspång
HBK-Nr
39269
Medlemskap
2024
Jag ska sätta in ett LFP batteri i min gamla bensinare. Jag är tveksam om att det går byta rakt av. Svagheten i de här gamla bilarna är drivningen av generatorn. Det kanske fungerar om man rengör remskivorna från gummirester med jämna mellanrum.
Att köra kylen på gas när man åker med bilen är nog en förutsättning att få det hela att fungera med ett LFP batteri.
Min plan är att byta ut min CTEK250S till eventuellt en Victron booster. Jag vill kunna styra laddningen till en viss del.
Victron blue smart 230V, 15A är inhandlad. Jag valde en 15A för att minska spänningsfallet till bodelsbatteriet, ganska långa kablar.

Ett Exide EV1250 LFP har inhandlats. Jag har reklamerat det batteriet.
Självurladdningen är ca: 1A/ dygn. Appen visar urladdningen 0,1A med IPhone.
Android visar standby men SOC minskar där också. Lite skumt är det. Jag har laddat batteriet några gånger, så självurladdningen stämmer. Jag väntar fortfarande på svar från handlaren.
Jag misstänker att jag har köpt ett utställnings ex. Det hade fyra laddningscykler.

Laddningen (14,2V litiumläge ) var Inte utan problem, en cell varnade för hög spänning medans en var långt under de två som var okej. Balanseringen blev lite bättre när jag ställde in laddaren på 14,6V efter ex antal urladdningar med inverter och glödlampor.
Men självurladdningen kvarstod.

Fortsättning följer
Man funderar ju vad som kan dra ur batteriet, finns det en värmeslinga som ska värma batteriet när det är kallt, är det bluetooth som drar ström? 4 cykler av 5000 är ju ingenting, men såklart ska det vara rabatt. Jag gissar på utan att veta att det är en värmeslinga borde ligga i det häradet. Den kan ju vara programmerbar i tid eller temp, är det ett utställningsex som du misstänker kan man ha ändrat inställningar, kanske finns en reset som återställer fabriksinställningarna. Men jag gissar bara.....
Min generator är ganska ny eller renoverad så drivningen borde fungera. Det borde ju gå ganska fort att ladda upp batteriet och sen kan ju kylen ca 10 A få sitt. Funderar på att använda en längre tunnare kabel som strömbegränsning, biltemas billigaste startkabel har ju aluminium i ledaren den är garanterat svår att starta en bil med har testat, men borde ta ner strömmen om det nu behövs. Största problemet är ju när det är minusgrader och det tar en bra stund innan man värmt upp batteriet så mycket att det går att ladda. Bor man i bilen fungerar det men knappast annars. En del påstår att nya dyra märken inte har problem med det kan mycket väl vara en intern uppvärmning inlagd termostatstyrd. Tror det är så nyare värmepumpar klarar mer minusgrader än tidigare men man kan ju inte tala om för kunderna att det sitter en värmekamin i dom. Det är ju gasen som sätter gränser egentligen.
 
Senast ändrad:

bror.axelson

HBK Medlem
Inlägg
4.381
Kommun
Järfälla
HBK-Nr
1072
Medlemskap
2024
Jag har köpt en husbil för en vecka sedan
Fiat Ducato cosmos weinsberg.
1987 bensin peugeot förgasarmotor 2 L 75hk
L 4.90 M Höjd 2.70 Bredd 2M

Känner till en hel del om dessa bilar och rost och är en av dem
verkar vad jag kunnat undersöka hitills som har väldigt lite och vad jag kan se
I mycket bra skick. Jo det finns några saker men inga stora problem.
En av de viktigaste orsakerna jag köpte en så gammal bil är att
den går att reparera med oftast enkla medel.
Såg en bra att veta sen 2002 på besiktningen som den ägaren inte gjort något åt.
Länkarmslagring glapp.
De som ägde den då gjorde inget nästa ägare i den mån han fattade och förstod
gjorde inget.
Jag som vet såg problemet men att det var enkelt åtgärdat .
Det som var viktigt var att den fungerade att resa med och har skaffat mej en del erfarenhet
på det området.
Det måste finnas en fungerande toalett, värme när man stannar och ska sova
En bra säng.
Det andra vill man ha men det är inte livsavgörande vilket det kan bli.

Finns knappt några såna i Sverige inte vanligt med mindre husbilar typ plåtis många har rostat bort
de större har försvunnit med vatten överallt.

Altså en plåtis som har egentligen allt som en husbil ska ha inte som tidiga wvbussar inte har.
Minsta plåtisen är 540cm
eftersom den är tvärbäddad får man inte vara så lång men hyfsatbilligt boende.
Min bil är 490cm men man har bokstavlingen trollat och jag har en väldigt kompetent husbil.
Har kört en parallell sida på Facebook publicerar dessa samtidigt för att göra ett avslut på Facebook.
Detta är ju mest lite intro till Husbilsklubben vilket några som följer min sida och inte är medlemmar kan göra.
Som jag skrev tidigare på Facebook...Husbilsdemonteringen i Kolbäck Derek Säll har det mesta till våra gamla husbilar.
Ring 070 3901960 Derek är tidernas kille att spr¨ka med och få tips mm.
 

Herbet

HBK Medlem
Inlägg
1.394
Kommun
Solna
HBK-Nr
16285
Medlemskap
2024
Man funderar ju vad som kan dra ur batteriet, finns det en värmeslinga som ska värma batteriet när det är kallt, är det bluetooth som drar ström? 4 cykler av 5000 är ju ingenting, men såklart ska det vara rabatt. Jag gissar på utan att veta att det är en värmeslinga borde ligga i det häradet. Den kan ju vara programmerbar i tid eller temp, är det ett utställningsex som du misstänker kan man ha ändrat inställningar, kanske finns en reset som återställer fabriksinställningarna. Men jag gissar bara.....
Min generator är ganska ny eller renoverad så drivningen borde fungera. Det borde ju gå ganska fort att ladda upp batteriet och sen kan ju kylen ca 10 A få sitt. Funderar på att använda en längre tunnare kabel som strömbegränsning, biltemas billigaste startkabel har ju aluminium i ledaren den är garanterat svår att starta en bil med har testat, men borde ta ner strömmen om det nu behövs. Största problemet är ju när det är minusgrader och det tar en bra stund innan man värmt upp batteriet så mycket att det går att ladda. Bor man i bilen fungerar det men knappast annars. En del påstår att nya dyra märken inte har problem med det kan mycket väl vara en intern uppvärmning inlagd termostatstyrd. Tror det är så nyare värmepumpar klarar mer minusgrader än tidigare men man kan ju inte tala om för kunderna att det sitter en värmekamin i dom. Det är ju gasen som sätter gränser egentligen.
Det är ett dropin batteri. BMS inställningarna går inte att komma åt. Det går att se en del mätvärden, inte många. Även larmer går att se, dock inte hur stora avvikelserna är. Historik saknas helt.
Det finns värme i batteriet. Vad som felar vet jag inte. Men om ska gissa tror jag att batteriet har laddat ur helt för låg spänning och BMS har stängt av batteriet. BMS har fortsatt att suga ur det allra sista ur batteriet. Då är nog risken stor att en eller flera celler skadas. När jag hämtade batteriet i butiken var SOC 97%, cellbalansen såg hyfsad ut.
SOC borde ha varit mycket lägre för batteriet, 97% är för högt när batteriet ska förvaras.
Det tyder på att det hade laddats strax innan jag det.

Fortsättning följer.
 

HenkeAls

HBK Medlem
Inlägg
508
Kommun
Tranemo
HBK-Nr
35376
Medlemskap
2024
Fin liten bil! Var och tittade på en för några år sedan men tyvärr var den för risig och rostig. Är nog en risk att dessa ofta är ägarens enda bil och då får rulla i saltslask vilket inte är bra för någon FIAT....
 

Montreal

HBK Medlem
Inlägg
11.740
Kommun
Alingsås
HBK-Nr
707
Medlemskap
2025
Fin liten bil! Var och tittade på en för några år sedan men tyvärr var den för risig och rostig. Är nog en risk att dessa ofta är ägarens enda bil och då får rulla i saltslask vilket inte är bra för någon FIAT....
Förutom då att de här är bortåt 35 år gamla nu?;)
 

Toyota

HBK Medlem
Inlägg
328
Kommun
Osby
HBK-Nr
39286
Medlemskap
2025
Lite mera seriöst, skillnad mellan " plåtis" och traditionellt husbil.... jag har känslan av att " plåtis" rostar lättare när de blir äldre? En fråga, alltså?
28 år, nästan perfekt ålder på husbil...
 

Montreal

HBK Medlem
Inlägg
11.740
Kommun
Alingsås
HBK-Nr
707
Medlemskap
2025
Lite mera seriöst, skillnad mellan " plåtis" och traditionellt husbil.... jag har känslan av att " plåtis" rostar lättare när de blir äldre? En fråga, alltså?
28 år, nästan perfekt ålder på husbil...
En plåtis är säkert mera rostkänslig om man inte underhåller den, men det finns ju en hel del stål även under en vanlig husbil.
Men om jag köpte en plåtis, oavsett märke, skulle förmodligen första resan gå till ett företag som rostskyddar den.
Ursprunget är ju en liten transportbil som är avsedd att brukas i 5-10år och sedan är den förbrukad, så några större ansträngningar
med rostskydd är ju inte gjorda av tillverkarna.
 
Senast ändrad:

cosmos

HBK Medlem
Inlägg
182
Kommun
Finspång
HBK-Nr
39269
Medlemskap
2024
Jo det ni skriver är sant och när jag köpte den var det blött och lerigt på marken. Men den var ganska fri från rost och utan större efterforskningar har jag inte hittat någon, det tyder på att tidigare ägare skött den väl stått inne torrt på vintern, en har haft den i många år och de andra har servat den som jag kan se på gamla fakturor. Men med alla bilar så får man vakta lite hela tiden och åtgärda, Jag har beställt bra väder men det verkar ha varit tågurspårning så det ligger någonstans söderut och väntar på leverans.
 

cosmos

HBK Medlem
Inlägg
182
Kommun
Finspång
HBK-Nr
39269
Medlemskap
2024
Idag har jag gjort en onödig resa till metropolen Norrköping där gasolfyllarna finns.
Har en liten flaska och mätningarna visar att någons större får inte plats.
Åkte för att fylla och den kändes inte tom, när jag kom fram så visade det sej att det var 5kg kvar av 6kg. men 2023 var sista året innan revision så de kunde inte fylla det som fattades. Hade heller ingen av den sorten i lager och det verkar som den håller på att försvinna från marknaden, den är gjord i aluminium och den i stål har en annan formfaktor så den går inte att få in i utrymmet. Luckan till utrymmet sitter mellan bakdelen på kylskåpet och kanten på bakdörren som man öppnar för att komma in i utrymmet.
Det hjälper inte att ta fram sågen vilket jag var beredd att göra. En egen lösning vore att skaffa en större flaska att fylla manuellt från men det blir ju problem så fort man lämnar hemmet. En tankflaska kunde vara lösningen men samma där problem med storleken. Sen kostar det ju en del. En lösning för framtiden är ju en dieselvärmare. Den kan få plats istället för reservhjulet under motorhuven tillsammans med en dunk med diesel eller om man väljer att byta ut befintlig värmare under soffan men den lösning känns sämre eftersom en värmare låter en del.
De tankarna ligger framåt i tiden.
Jag har köpt ett litet träbord på Bra Begagnat i Finspång som efter viss modifiering ska stå i husbilen det gamla kändes onödigt stort och var avsett att sänka ner att ligga på med dynor och det har funnsit sin plats i källaren tillsammans med det fina bordet i nyskick som stod i förra husbilen och hamnade där av samma orsak.
Jag satsar på en mer eller mindre fast säng med bekväm madrass som inte behöver bäddas upp, därför det mindre bordet som är flyttbart att alternera framför den omvända passagerarstolen som blir en bekväm fåtölj att sitta framför datorn eller ligga i sängen och titta på nyheterna eller en film.
Frågan om batteriet hänger i luften och det jag funderade på life hänger lite i luften det var omvända poler vilket ställer till onödigt besvär. Känns som jag är lite trött på bly eftersom jag vet att efter några år får jag köpa nytt igen, sen laddas de väldigt långsamt när de börjar bli fulladdade så kör man inte så länge får man räkna med att det inte
hinner bli fulladdat om man inte har en solpanel vilket blir svårt att få dit på det dubbelkrökta taket. Nackdelen är ju laddförmågan i kyla men det problemet uppstår egentligen bara vid avfärd och då kan jag koppla in en fläktkamin. När man sen kör och bor i bilen är det ju inget problem. Lägger ut en bild på hur det ser ut i elcntralen i stolunderredet Finns ett antal 12v uttag där och säkringar. Men inte svårt att byta batteri lossar polskon på främre minuspolen då är det lugnt batteriet är tungt men står helt löst vilket jag aldrig skulle göra. Tydligen kollar besiktningen bara under huven . Ett spännband borde fungera att sätta fast det med life är inte så tungt. Så man sparar vikt att släpa på. 20240305_132908.jpg
 
Toppen