• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Elsystem Dc-dc boostern vill inte ladda.

muskatten

HBK Medlem
Inlägg
6.154
Kommun
Malmö
HBK-Nr
6390
Medlemskap
2024
Jag har en Regony dcdc booster på 50A..
Redan från början hände det att den hängde sig 1-2 ggr om åren, jag löste detta med att koppla bort alla kablar och sen sätta dem tillbaks, och då fungerade den ingen...
Med tiden satte jag en strömbrytare/automatiskt säkring på minus, slog jag till den så stängdes den ner helt, sen var det bara att slå på, och så startade den om... Typ norsk resett

I dag skulle jag köra ca 25km och redan i starten ville den inte ladda, så efter ett par 100 meter stannade jag och slog ifrån... Väntade och slog sen på... Och så laddar den igen ca 50A.. Men efter ca 2 min så slutar den att ladda... Norsk reset igen och den laddar.... Men efter 2 min så slår den ifrån igen..... Men efter flera rester fortsätter jag utan laddning från generatorn.

Så nu vet jag inte vart jag skall börja... Kan generatorn börjat lägga av (2005)
Eller är det dc-dc boostern som inte vill längre...

Bilden visar hur "ryckig" laddningen blivit

Screenshot_20221221_135455_com.victronenergy.victronconnect.jpg
 

Blaser338

HBK kassör
Admin medlem
Inlägg
3.282
Kommun
Skurup
HBK-Nr
33443
Medlemskap
2029
Men det gamla testet med full fläkt, all belysning och torkare på högsta och sedan mäta vilken spänning du har på batteriet kan ge dig en liten hint om konditionen på din generator.

Hur mår ditt bilbatteri förresten? De kan vara det som spökar också.
 

muskatten

HBK Medlem
Inlägg
6.154
Kommun
Malmö
HBK-Nr
6390
Medlemskap
2024
Men det gamla testet med full fläkt, all belysning och torkare på högsta och sedan mäta vilken spänning du har på batteriet kan ge dig en liten hint om konditionen på din generator.

Hur mår ditt bilbatteri förresten? De kan vara det som spökar också.
Om du menar bodelsbatteriet (lifepo4) så kan jag ta ut minst 100A under flera tim. Utan problem.
Sen är ju startbatteriet nytt för i år... Och det ligger ju oftast på 13v och mer..
 

Montreal

HBK Medlem
Inlägg
11.756
Kommun
Alingsås
HBK-Nr
707
Medlemskap
2025
Okey.... Nu är det första gången detta händer... Tidigare så laddade det ca 50A via generatorn så länge den inte blev för varm (alltså dc-dc boostern) nu har jag satt in en fläkt... Som styrs via D+
Kan det vara så att D+ fungerar dåligt pga för mycket kopplad till D+?

Går fläkten på D+ eller styr du ett relä som matar fläkten?
 

Blaser338

HBK kassör
Admin medlem
Inlägg
3.282
Kommun
Skurup
HBK-Nr
33443
Medlemskap
2029
Om du menar bodelsbatteriet (lifepo4) så kan jag ta ut minst 100A under flera tim. Utan problem.
Sen är ju startbatteriet nytt för i år... Och det ligger ju oftast på 13v och mer..
Nej jag menar bilbatteriet, bodelsbatteriet är i sig oväsentligt här, det suger åt sig vad det får men om dcdc inte ger ngt så kan ju bodelen inte få ngt. Boven bör ligga någonstans mellan generator och dcdc. Du har ju bara 13,4 fram till dcdc, prova med ar dra en ny kabel, eller ytterligare 1 fram till dcdc. Hur lång är kabeln från batteri till dcdc förresten? ett visst tapp blir det ju hur man än gör.
 

muskatten

HBK Medlem
Inlägg
6.154
Kommun
Malmö
HBK-Nr
6390
Medlemskap
2024
Nej jag menar bilbatteriet, bodelsbatteriet är i sig oväsentligt här, det suger åt sig vad det får men om dcdc inte ger ngt så kan ju bodelen inte få ngt. Boven bör ligga någonstans mellan generator och dcdc. Du har ju bara 13,4 fram till dcdc, prova med ar dra en ny kabel, eller ytterligare 1 fram till dcdc. Hur lång är kabeln från batteri till dcdc förresten? ett visst tapp blir det ju hur man än gör.
Godmorgon....
Något måste ha hänt... Typ generatorn börjar bli slut, eller dc-dc boostern.
För systemet har ju fungerat ua. bortsett från de reset jag behövde göra på boostern 1-2 ggr om året.

Kablen är en 35mm² koppar kabel och längden är ca 5 meter

Om jag skall mäta laddningen, kan jag då göra detta på startbatteriet eller måste det kopplas bort..?
 

Blaser338

HBK kassör
Admin medlem
Inlägg
3.282
Kommun
Skurup
HBK-Nr
33443
Medlemskap
2029
God morgon :) Du mäter på startbatteriet och eftersom du har 5 m kabel så tycker jag nog att spänningsfallet på 0,4 volt är ganska normalt.

Slå till alla förbrukare som du har, som jag skrivet tidigare då bör du ha omkring 14 v om du mäter över polerna på startbatteriet när motorn är igång
 

Blaser338

HBK kassör
Admin medlem
Inlägg
3.282
Kommun
Skurup
HBK-Nr
33443
Medlemskap
2029
Jag tycker ändå att 13,8 är väldigt lite, en frisk generator bör ge 14,4 volt till startbatteriet, iaf vid normal belastning, alltså bara bilen startad och med varselljus/halvljus tänt.
 

Blaser338

HBK kassör
Admin medlem
Inlägg
3.282
Kommun
Skurup
HBK-Nr
33443
Medlemskap
2029
Sedan skriver du ju själv att din laddning är "ryckig" det kan ju betyda att kolen börjar bli slitna och hoppar på kollektorn. Generatorn behöver inte vara slut men kan behöva nya kol alternativt nya kol och en svarvning av kollektorn. Vad jag förstår så befinner du dig i Grekland nu och där bör det ju finnas mekaniker som fortfarande har stolthet och hantverkskunnande för att kunna renovera en generator och inte som här bara byta till nytt.

Edit: Eller du är kanske i Malmö? Du skrev ju att du var hemma tidigare men eftersom du bor i husbilen så är ju hemma där den är parkerad :D
 

muskatten

HBK Medlem
Inlägg
6.154
Kommun
Malmö
HBK-Nr
6390
Medlemskap
2024
Sedan skriver du ju själv att din laddning är "ryckig" det kan ju betyda att kolen börjar bli slitna och hoppar på kollektorn. Generatorn behöver inte vara slut men kan behöva nya kol alternativt nya kol och en svarvning av kollektorn. Vad jag förstår så befinner du dig i Grekland nu och där bör det ju finnas mekaniker som fortfarande har stolthet och hantverkskunnande för att kunna renovera en generator och inte som här bara byta till nytt.

Edit: Eller du är kanske i Malmö? Du skrev ju att du var hemma tidigare men eftersom du bor i husbilen så är ju hemma där den är parkerad :D
Tack för ditt arrangemang i saken.. :bock:

Jag skall göra som du skrev..... Just nu är jag tillbaks efter 1 veckas bläckfisk fiske så nu måste jag först ta det lugnt.... Och när och om jag blir klar med detta då skall jag göra som du skrev...

Laddningen från solpanelerna fungerar ju ua och det är samma booster som tar hand om panelerna....

Visst vart jag än är är jag hemma, och inte i Malmö :twitcy:;)
 

Blaser338

HBK kassör
Admin medlem
Inlägg
3.282
Kommun
Skurup
HBK-Nr
33443
Medlemskap
2029
Inga problem, vi är väl här för att hjälpa varandra. När det sedan gäller om din dcdc är på väg att gå sönder så tror jag inte det, elektronik brukar ju antingen fungera eller så fungerar det inte.

Med detta så vill jag ju då besvära dig om att få en God Jul :D så ser vi vartåt det barkar med Ditt problem.
 

Göte J

HBK Medlem
Inlägg
1.663
Kommun
Linköping
HBK-Nr
1230
Medlemskap
2024
Det går inte belasta D+ med hur mycket som helst! Jag hade ett irriterande litet fel på min Renault Laguna för några år sedan! Laddningslampan lyste lite svagt för jämnan när motorn var igång. Så svagt att det inte syntes i fullt dagsljus. Efter felsökning kom jag fram till att det hela berodde på att jag belastade D+ med ett 40A.relä (spolen).
Så prova med att ta bort din fläkt från D+ och se vad som händer!
 

muskatten

HBK Medlem
Inlägg
6.154
Kommun
Malmö
HBK-Nr
6390
Medlemskap
2024
En "granne" från Tyskland som också står här tyckte vi skulle starta motorn och kolla...
Så detta är vad vi såg när motorn går...
13.85 V laddning.... Satte jag på fläkt, helljus mm så sjönk det till 13.60 V...

Säger dessa siffror något?

Boostern laddade inget under de minuter vi testade...
 
Senast ändrad:

muskatten

HBK Medlem
Inlägg
6.154
Kommun
Malmö
HBK-Nr
6390
Medlemskap
2024
Det går inte belasta D+ med hur mycket som helst! Jag hade ett irriterande litet fel på min Renault Laguna för några år sedan! Laddningslampan lyste lite svagt för jämnan när motorn var igång. Så svagt att det inte syntes i fullt dagsljus. Efter felsökning kom jag fram till att det hela berodde på att jag belastade D+ med ett 40A.relä (spolen).
Så prova med att ta bort din fläkt från D+ och se vad som händer!

Tack för tipset.... En undran bara...
Borde inte felet ha uppstått från den stunden fläkten blev inkopplad på D+?
 

muskatten

HBK Medlem
Inlägg
6.154
Kommun
Malmö
HBK-Nr
6390
Medlemskap
2024
En annan sak jag hittade nu på appen till startbatteriet, är att kurvan går ner för första gång sedan det blev installerad i augusti i år...
Detta kan ju också vara ett tecken på att generatorn inte laddar som den skall... Eller?

Screenshot_20221222_141556_com.habakom.intAct.jpg
 

Herbet

HBK Medlem
Inlägg
1.395
Kommun
Solna
HBK-Nr
16285
Medlemskap
2024
Detta system har ju fungerat utan problem i flera år, frånsett att jag 1-2 ggr om året har behövts resetta Regony...

Regonyn har fasta inställningar och ni

Visa bilaga 226203
Det kan vara att det är för hög last på D+ och att det är spännngsfall på den kretsen. D+ förmagnetiserar generatorn innan motorn startas. Kanske kan påverka laddningen. När generatorn kommer över ett visst varvtal skapar den själv magnetfältet. Jag vet inte vid vilket varvtal det gäller.
Har du bytt ut laddningslampan i instrumentpanelen. Det behöver var samma antal W på den nya lampan.

 
Toppen