• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Byte till Lithiumbatteri

Sysk167

HBK Medlem
Inlägg
143
Kommun
Sundsvall
HBK-Nr
31099
Medlemskap
2024
Såg att Hjertmans har rätt bra pris på Victron Lithium 12,8V SuperPack 100Ah. Då jag har en fräsch Adria Coral från 2009 med ett lite trött Julabatteri (95 Ah) till boet blir jag sugen på att byta till Lithium. Den EBL som sitter i bilen är Schaudt EBL 226 (ingen OVP). Till EBL finns även solpanel (TROR det är 100W) kopplad via en sollcellsregulator (EPSOLAR LS1024).
Är det bara att koppla lös det gamla trötta batteriet & koppla på Victronbatteriet?
Något slag av övervakning på batteriet via bluetooth vore väl inte helt fel när man ändå håller på?
Lägga till något slag av OVP?
Eller är något annat jag bör/ska/måste köpa till för att få det att fungera bra?
 

muskatten

HBK Medlem
Inlägg
6.138
Kommun
Malmö
HBK-Nr
6390
Medlemskap
2024
Med "laddbegränsare" menade jag i dom fall man bara stoppar i ett batteri i en bil utan koll på laddningen och där BMS123 kanske får jobba hela tiden med att bryta reläet för att hantera en eventuell konstant överladdning från något i bilen. Kanske generatorn eller en fast laddare eller något. Menade givetvis inte din setup. Det är just i dom fallen jag menar en BMS123 med reläer blir "mindre bra"

Sorry Roger67... Men jag börjar misstänka att du inte har en bms123 och ej heller en dc/dc laddare Renogyn 50A.... Jag har båda..
För det du skriver stämmer inte med min och PeterK uppsättning ( antar att det är ok för PeterK att jag antar saker om hans uppsättning)
För det första så ställer du bara in på Renogyn vilken typ av batteri du vill ladda
För det andra så jobbar inte bms123 relä hela tiden....
Just nu står min bms inställning att den skall öppna för laddning när batteriet är nere på 60%... Så det blir ungf 1-2 gång på 24 tim den slår ifrån och till...
Förstår inte vart du hämtar din information ifrån :rolleyes:
 
Senast ändrad:

Montreal

HBK Medlem
Inlägg
11.737
Kommun
Alingsås
HBK-Nr
707
Medlemskap
2025
Funktionen med reläet är ju att nödbryta laddningen för att rädda batteriet från överladdning. Inget annat. Givetvis lägger man brytnivån över balanseringsnivån annars får man aldrig någon balansering. Balanseringen klarar också bara att bränna bort 1A per cell.

Bara bränna bort 1 A per cell, vad jag har sett är det många BMS som klarar betydligt mindre?
 
Senast ändrad:

Roger67

HBK Medlem
Inlägg
3.832
Kommun
Täby
HBK-Nr
3956
Medlemskap
2024
Sorry Roger67... Men jag börjar misstänka att du inte har en bms123 och ej heller en dc/dc laddare Renogyn 50A.... Jag har båda..
För det du skriver stämmer inte med min och PeterK uppsättning ( antar att det är ok för PeterK att jag antar saker om hans uppsättning)
För det första så ställer du bara in på Renogyn vilken typ av batteri du vill ladda
För det andra så jobbar inte bms123 relä hela tiden....
Just nu står min bms inställning att den skall öppna för laddning när batteriet är nere på 60%... Så det blir ungf 1-2 gång på 24 tim den slår ifrån och till...
Förstår inte vart du hämtar din information ifrån :rolleyes:
Haha, jag inser att jag måste vara brutalt otydlig i mitt sätt att försöka förklara vad jag menar.

Jo Jag har en BMS123 som jag har pillat en hel del med. Jag tror du missförstår vad jag skrivit och faktiskt även Peters beskrivning av hans konfiguration.
Jag har heller inte påstått att reläet för laddning slår på och av hela tiden. Det KAN ju göra det om man har en laddare som hela tiden vill ladda batteriet till en högre spänning än man har ställt in BMS på. Men med t.ex. en Renogy som jag förmodar är en bra laddare som är anpassad för Lithiumbatterier behöver man ju inte låta BMS123 styra laddningen genom att bryta reläet. Jag tror inte PeterK sköter sin laddning genom att låta BMS123 växla av reläet efter att batteriet är fulladdat?

Det verkar dock som att du använder din BMS123 för att kontrollera din laddning hela tiden och låter batteriet cykla upp och ner dagligen mellan 60 och 100% även fast du kanske egentligen har tillgång till solel och kanske även generatorel hela tiden? Hur kommer det sig och varför litar du inte på att Renogyn har koll på laddningen?
 

Roger67

HBK Medlem
Inlägg
3.832
Kommun
Täby
HBK-Nr
3956
Medlemskap
2024
Bara brännabort 1 A per cell, vad jag har sett är det många BMS som klarar betydligt mindre?
Med bara menar jag att det är svårt att med enbart balanseringsfunktionen i BMS123 kunna sätta ett tak på laddningen. Den räcker inte för att förhindra en laddning över den gräns man satt som balanseringsnivån. Detta var något jag märkte när jag skulle toppbalansera mina celler när allt var nytt. Vissa celler skenade iväg långt över vad jag satt i balanseringsnivå i väntan på att dom övriga cellerna skulle komma ifatt.
Säkert samma utmaning med andra BMS men där är ju inte livlinan, avstängning helt av laddning, lika brutal som med BMS123 och dess relä.
 

PeterK

HBK Medlem
Inlägg
8.871
Kommun
Köping
HBK-Nr
14860
Medlemskap
2024
Haha, jag inser att jag måste vara brutalt otydlig i mitt sätt att försöka förklara vad jag menar.

Jo Jag har en BMS123 som jag har pillat en hel del med. Jag tror du missförstår vad jag skrivit och faktiskt även Peters beskrivning av hans konfiguration.
Jag har heller inte påstått att reläet för laddning slår på och av hela tiden. Det KAN ju göra det om man har en laddare som hela tiden vill ladda batteriet till en högre spänning än man har ställt in BMS på. Men med t.ex. en Renogy som jag förmodar är en bra laddare som är anpassad för Lithiumbatterier behöver man ju inte låta BMS123 styra laddningen genom att bryta reläet. Jag tror inte PeterK sköter sin laddning genom att låta BMS123 växla av reläet efter att batteriet är fulladdat?

Det verkar dock som att du använder din BMS123 för att kontrollera din laddning hela tiden och låter batteriet cykla upp och ner dagligen mellan 60 och 100% även fast du kanske egentligen har tillgång till solel och kanske även generatorel hela tiden? Hur kommer det sig och varför litar du inte på att Renogyn har koll på laddningen?

Det som skiljer min utrustning ifrån Muskattens är i princip bara batteriet, mina celler jobbar med något högre spänningar kontra Muskattens fabrikat, vi har följt de båda tillverkarnas rekommendationer där.
Sen skiljer det även på vår setup i hur djupt/högt vi urladdar/laddar, men dessa värden är mer en fråga om hur många cykler man vill få ut innan kapaciteten är nere på 80%, som räknas som förbrukade celler, när man mäter livslängd på dessa batterier.
Min laddning återstartar när SoC går under 90%, men det inträffar ytterst sällan mer än 1g/dygn, när jag förflyttar mej dagligen, jag har sällan laddström >40A, så långa körpass har jag definitivt inte dagligen, och jag har bara 360W på taket, och duger inte till mycket när man ska ladda ett stort batteri.
Mitt relä för ström ur batteriet är slutet så gott som jämt, skulle jag dock komma ner i 10% SoC så slår det ifrån all urladdning.

Angående Renogy dc/dc laddaren så kan man bara välja batterityp med dess olika laddsteg, inget annat, det är i bms123 man ställer in hur man vill behandla sitt batteri på spänningar, temperaturer, DoD, jag ser inget negativt i hur vi använder vår uppsättning, vi slipper ev. underhållsladdning och tillgängliga cykler räcker till nästa och nästnästa ägare också på mitt batteri.
Jag har ingen 230V-ladning ännu, men det är tänkt att ordnas denna vinter, bara som extra livrem, då kan jag ladda med mitt TEC29.

Sen angående balansering, bms123 bränner inte bort effekt vid balansering, det har aktiv toppbalansering, de bms som man säger bränner bort effekt kallas passiv balansering och är en sämre metod, vanligare i elcykelbatterier m.m. och som Montreal skrev så har jag inte funnit något annat bms som är i närheten av bms123 1A, 0,1A är vanligt förekommande.
Jag vill också be TS om ursäkt att denna diskussion hamnade i din tråd, den hör definitivt bättre hemma i min tråd bygga lfp själv. :msn_embarrassed:
 

muskatten

HBK Medlem
Inlägg
6.138
Kommun
Malmö
HBK-Nr
6390
Medlemskap
2024
Haha, jag inser att jag måste vara brutalt otydlig i mitt sätt att försöka förklara vad jag menar.

Jo Jag har en BMS123 som jag har pillat en hel del med. Jag tror du missförstår vad jag skrivit och faktiskt även Peters beskrivning av hans konfiguration.
Jag har heller inte påstått att reläet för laddning slår på och av hela tiden. Det KAN ju göra det om man har en laddare som hela tiden vill ladda batteriet till en högre spänning än man har ställt in BMS på. Men med t.ex. en Renogy som jag förmodar är en bra laddare som är anpassad för Lithiumbatterier behöver man ju inte låta BMS123 styra laddningen genom att bryta reläet. Jag tror inte PeterK sköter sin laddning genom att låta BMS123 växla av reläet efter att batteriet är fulladdat?

Det verkar dock som att du använder din BMS123 för att kontrollera din laddning hela tiden och låter batteriet cykla upp och ner dagligen mellan 60 och 100% även fast du kanske egentligen har tillgång till solel och kanske även generatorel hela tiden? Hur kommer det sig och varför litar du inte på att Renogyn har koll på laddningen?

Att jag för tillfället startar laddningen vid 60% av cellernas kapacitet, beror på att jag står på "stolpe" och har 230v .... jag ser då ingen anledning till att hela tiden starta vi 90%
men när jag laddar bara via mina solpaneler så startar alltid laddningen vid 90% då jag vet inte när solen försvinner... och då gäller det att ha batteriet så fullt det går... till nästa gång solen kommer fram.
Mina första 200A lfp laddade jag bara med en Votronic mppt duo och den stod i lfp läge, två år senare fick jag inte ens ut 10A på mitt 200A lfp batteri. det var en dyr lärdom att lyssna på vad som skrevs här på hbk då. Så när jag köpte nya 200A celler så visste jag att skall detta fungera så måste jag också köpa en bms.
Jag vill inte hindra någon här på hbk att göra "annorlunda" .... men jag tycker att jag kan använda mina pengar till annat än att köpa nya lfp celler vart annat år..... så lycka till Roger67..... vi är nog många som följer ditt experiment här på hbk.... så berätta gärna framöver hur det går.... och lycka till än en gång. :bye:
Ps Roger67 jag hade nog ganska klart för mig vad PeterK har för uppsättning och inställningar ;)
 

Tor H

HBK Medlem
Inlägg
727
Kommun
Norge
HBK-Nr
114
Medlemskap
2025
PeterK og/eller Muskatten.
Forstår dere har Renogy DCC50S 12V 50A DC Board Battery lader med MPPT og en slik har jeg nå kjøpt. Jeg har ikke ekstern BMS og funder litt på dette med å ikke lade batteriet for mye og ikke la det stå med vedlikeholdslading fra solcelle eller annet for lenge ved SOC ca. 100%.
Valgte Renogy for etter "papiret" har den ikke vedlikeholdslading. Bare Boost fase på 14,4V og tilbake til Boost lading ved 13,2V i LFP Mode.
Kan kjøpe Bluetooth og stille alle innstillinger, men det har jeg ikke tenkt.
Etter deres erfaring, stemmer det ikke at ladningen brytes ved fulladet og starter igjen ved 12,2V? Er det bare slik på "papiret"? 13,2V er vel ca. 70% SOC i hvilespenning og litt mindre med litt belastning. Jeg vurder å gjøre det enkelt om det ikke stemmer at Renogyen bryter ladningen, ved å montere rele som jeg kan bryte manuelt med bryter, etter hva batterimonitoren sier om % SOC eller Appen på batteriet, men håpet å slippe det :) med Renogy.
 

Roger67

HBK Medlem
Inlägg
3.832
Kommun
Täby
HBK-Nr
3956
Medlemskap
2024
Det som skiljer min utrustning ifrån Muskattens är i princip bara batteriet, mina celler jobbar med något högre spänningar kontra Muskattens fabrikat, vi har följt de båda tillverkarnas rekommendationer där.
Sen skiljer det även på vår setup i hur djupt/högt vi urladdar/laddar, men dessa värden är mer en fråga om hur många cykler man vill få ut innan kapaciteten är nere på 80%, som räknas som förbrukade celler, när man mäter livslängd på dessa batterier.
Min laddning återstartar när SoC går under 90%, men det inträffar ytterst sällan mer än 1g/dygn, när jag förflyttar mej dagligen, jag har sällan laddström >40A, så långa körpass har jag definitivt inte dagligen, och jag har bara 360W på taket, och duger inte till mycket när man ska ladda ett stort batteri.
Mitt relä för ström ur batteriet är slutet så gott som jämt, skulle jag dock komma ner i 10% SoC så slår det ifrån all urladdning.

Angående Renogy dc/dc laddaren så kan man bara välja batterityp med dess olika laddsteg, inget annat, det är i bms123 man ställer in hur man vill behandla sitt batteri på spänningar, temperaturer, DoD, jag ser inget negativt i hur vi använder vår uppsättning, vi slipper ev. underhållsladdning och tillgängliga cykler räcker till nästa och nästnästa ägare också på mitt batteri.
Jag har ingen 230V-ladning ännu, men det är tänkt att ordnas denna vinter, bara som extra livrem, då kan jag ladda med mitt TEC29.

Sen angående balansering, bms123 bränner inte bort effekt vid balansering, det har aktiv toppbalansering, de bms som man säger bränner bort effekt kallas passiv balansering och är en sämre metod, vanligare i elcykelbatterier m.m. och som Montreal skrev så har jag inte funnit något annat bms som är i närheten av bms123 1A, 0,1A är vanligt förekommande.
Jag vill också be TS om ursäkt att denna diskussion hamnade i din tråd, den hör definitivt bättre hemma i min tråd bygga lfp själv. :msn_embarrassed:
Tack Peter det var en hel del som klarnade.

Jag trodde i min enfald att Renegyladdaren ni har var lite mer konfigurerbar och att du då hade ställt laddparametrarna på den som man kan på många andra MPPT laddare och t.ex. Victrons DC/DC laddare. På min solcellsregulator ställde jag in exakt alla parametrar hur jag ville ha laddningen som när batteriet var ”fullt” och laddningen avslutas och när laddningen skall återstarta igen. BMS123 fanns endast där för att toppbalansera och kunna nödbryta laddningen vilket den aldrig behövde.
Det förklarar också varför ni låter BMS123 kliva in och bryta och släppa på laddningen med reläet istället.
Förmodligen är detta den största anledningen till förvirringen i dialogen och jag förstår om ni tyckt jag svamlat ;)

Sen när det gäller balanseringen måste jag nog tyvärr rätta dig. BMS123 har i allra högsta grad passiv balansering. På varje modul sitter ett effektmotstånd som bränner av 1A på bara just den cellen när den når upp i balansspänningen. Ingen aktiv omfördelning av laddströmmen sker mellan cellerna. Bara ren och skär förbränning för att bromsa just den cellen så dom andra skall komma ikapp. Detta gör att vissa celler kan bli överladdade stundvis om man har otur och cellerna är dåligt balanserade. Finns lite på nätet att läsa om det. Säkert inget direkt problem men jag märkte det när jag toppbalanserade mina celler.
Det förklarar också varför modulkortet blir varmt och tempgivaren på kortet kan sticka iväg i temperatur…

Nog om det. Det viktigaste är att det fungerar. Vi är väl inte så många som har BMS123 här ändå :)
 

Montreal

HBK Medlem
Inlägg
11.737
Kommun
Alingsås
HBK-Nr
707
Medlemskap
2025
Med bara menar jag att det är svårt att med enbart balanseringsfunktionen i BMS123 kunna sätta ett tak på laddningen. Den räcker inte för att förhindra en laddning över den gräns man satt som balanseringsnivån. Detta var något jag märkte när jag skulle toppbalansera mina celler när allt var nytt. Vissa celler skenade iväg långt över vad jag satt i balanseringsnivå i väntan på att dom övriga cellerna skulle komma ifatt.
Säkert samma utmaning med andra BMS men där är ju inte livlinan, avstängning helt av laddning, lika brutal som med BMS123 och dess relä.

Men balanserade du cellerna med BMS123? Jag balanserar dom före jag monterar BMS?
 

Roger67

HBK Medlem
Inlägg
3.832
Kommun
Täby
HBK-Nr
3956
Medlemskap
2024
Jag hade tyvärr inte tillgång till en laddare så jag kunde initialladda cellerna separat eller parallellkopplade så jag använde min solcellsregulator och riktigt fint väder till att i ett par etapper få cellerna som batteri balanserade i topp i samband med den initiala toppladdningen.
Vid varje max spänningsnivå jag satte MPPTregulatorn på så satte jag balanseringsnivån på BMS123 en bit under. Dom celler som låg högre i spänning än dom andra började "bromsas" vid den nivån samtidigt som dom andra cellerna kunde komma ikapp vartefter. Sen klev jag upp ett steg i spänningsnivå tills jag nådde toppladdningen och alla celler var lika. Det fungerade utmärkt även om det tog en stund då solen fick göra jobbet.
Det förutsätter dock att man har en MPPTregulator eller laddare man kan ställa allt på. Ett annat alternativ om man saknar "celladdare" är ju givetvis att ladda upp hela batteriet en bit och sen koppla cellerna parallellt för att få dom att "självbalansera" men det gick lika bra med MPPT regulatorn och BMS123 för mig.
Man får vara kreativ med det man har.
 
Senast ändrad:

PeterK

HBK Medlem
Inlägg
8.871
Kommun
Köping
HBK-Nr
14860
Medlemskap
2024
PeterK og/eller Muskatten.
Forstår dere har Renogy DCC50S 12V 50A DC Board Battery lader med MPPT og en slik har jeg nå kjøpt. Jeg har ikke ekstern BMS og funder litt på dette med å ikke lade batteriet for mye og ikke la det stå med vedlikeholdslading fra solcelle eller annet for lenge ved SOC ca. 100%.
Valgte Renogy for etter "papiret" har den ikke vedlikeholdslading. Bare Boost fase på 14,4V og tilbake til Boost lading ved 13,2V i LFP Mode.
Kan kjøpe Bluetooth og stille alle innstillinger, men det har jeg ikke tenkt.
Etter deres erfaring, stemmer det ikke at ladningen brytes ved fulladet og starter igjen ved 12,2V? Er det bare slik på "papiret"? 13,2V er vel ca. 70% SOC i hvilespenning og litt mindre med litt belastning. Jeg vurder å gjøre det enkelt om det ikke stemmer at Renogyen bryter ladningen, ved å montere rele som jeg kan bryte manuelt med bryter, etter hva batterimonitoren sier om % SOC eller Appen på batteriet, men håpet å slippe det :) med Renogy.

Nu använder varken jag eller Muskatten vår Renogy dc/dc på det sättet du kommer att använda din, (vi avbryter laddningen via bms) men jag vill minnas att det du skriver stämmer, men kan tyvärr inte bekräfta det, vi har fler användare av denna Renogy-laddare i klubben och det finns flera dedikerade trådar om denna laddare Erfarenheter av Renogy DC/DC-laddare
Perfekt energihantering!
 

Tor H

HBK Medlem
Inlägg
727
Kommun
Norge
HBK-Nr
114
Medlemskap
2025
Nu använder varken jag eller Muskatten vår Renogy dc/dc på det sättet du kommer att använda din, (vi avbryter laddningen via bms) men jag vill minnas att det du skriver stämmer, men kan tyvärr inte bekräfta det, vi har fler användare av denna Renogy-laddare i klubben och det finns flera dedikerade trådar om denna laddare Erfarenheter av Renogy DC/DC-laddare
Perfekt energihantering!
Takk for svar. Har sendt PM til en som postet der, for nå er jeg ikke sikker på om jeg vil montere den om den bare gir 25A fra generator om solcelle er montert. Håper jo den gir 50A fra generator med solcelle montert og solcellen ikke lader, men det vet jeg ikke. Den lader 50A med bare en ladekilde montert, men hva med 2 montert og bare en lader? Har du noe erfaring der?
Synes også det er litt spesielt at både i den ene tråden, anbefales det og benytte GEL ladeprogram og nylig har jo en her fått anbefaling fra forhandler å benytte AGM ladeprogram og begge laderne har LI program. Rådene er "litt" forståelige, for i flere tråder på nett jeg har lest på nett menes det at ved å benytte et SLA ladesystem vil man ikke greie å lade LFP batteriet helt og det er gunstig for batteriets levetid og det var jo en av mine undringer.
 

PeterK

HBK Medlem
Inlägg
8.871
Kommun
Köping
HBK-Nr
14860
Medlemskap
2024
Takk for svar. Har sendt PM til en som postet der, for nå er jeg ikke sikker på om jeg vil montere den om den bare gir 25A fra generator om solcelle er montert. Håper jo den gir 50A fra generator med solcelle montert og solcellen ikke lader, men det vet jeg ikke. Den lader 50A med bare en ladekilde montert, men hva med 2 montert og bare en lader? Har du noe erfaring der?
Synes også det er litt spesielt at både i den ene tråden, anbefales det og benytte GEL ladeprogram og nylig har jo en her fått anbefaling fra forhandler å benytte AGM ladeprogram og begge laderne har LI program. Rådene er "litt" forståelige, for i flere tråder på nett jeg har lest på nett menes det at ved å benytte et SLA ladesystem vil man ikke greie å lade LFP batteriet helt og det er gunstig for batteriets levetid og det var jo en av mine undringer.

Jag kan bekräfta att när solpaneler laddar så begränsas laddningen från generatorn.
Jag fann ett tips som ökar laddningen från generatorn, har själv inte testat det ännu, men Muskatten testade och fick mycket bättre laddning från generatorn, jag ska försöka få till detta själv på min husbil i vinter.
Anslut D+ till Ignition-anslutningen på Renogyn, så ökar laddningen. :)

Jag använder Li-läget på min Renogy, jag vill minnas att i de olika bly-lägen så får man inte upp spänningen tillräckligt i CV-fasen =current voltage.
Känner du till argumenten att använda olika bly-lägen på Li-batteri?
 

Montreal

HBK Medlem
Inlägg
11.737
Kommun
Alingsås
HBK-Nr
707
Medlemskap
2025
Nu använder varken jag eller Muskatten vår Renogy dc/dc på det sättet du kommer att använda din, (vi avbryter laddningen via bms) men jag vill minnas att det du skriver stämmer, men kan tyvärr inte bekräfta det, vi har fler användare av denna Renogy-laddare i klubben och det finns flera dedikerade trådar om denna laddare Erfarenheter av Renogy DC/DC-laddare
Perfekt energihantering!

En liten fundering, det finns ju olika versioner av BMS123, vilken har ni? Gäller förstås flera användare här! :)
 

Tor H

HBK Medlem
Inlägg
727
Kommun
Norge
HBK-Nr
114
Medlemskap
2025
Jag kan bekräfta att när solpaneler laddar så begränsas laddningen från generatorn.
Jag fann ett tips som ökar laddningen från generatorn, har själv inte testat det ännu, men Muskatten testade och fick mycket bättre laddning från generatorn, jag ska försöka få till detta själv på min husbil i vinter.
Anslut D+ till Ignition-anslutningen på Renogyn, så ökar laddningen. :)

Jag använder Li-läget på min Renogy, jag vill minnas att i de olika bly-lägen så får man inte upp spänningen tillräckligt i CV-fasen =current voltage.
Känner du till argumenten att använda olika bly-lägen på Li-batteri?
Får leve i spenning for å se om en kan få 50A ut med generator og utkoplet solcelle. Vil kople ut solcellen med et relee styrt av D+, så kan bare forlenge den til DCDC.
Har ikke spurt selv, men på flere forum på nett er begrunnelsen for at en SLA innstilling er bedre for LFP batteriet for da blir det ikke ladet til reelle 100% SOC og det forlenger LFP batteriets levetid. Renogy DCDC stilt på GEL gir 14,4 V og det blir cellespenning på 3,55 V og ikke fulladet. Victron satt i AGM 1 er også 14,4 V og begge de har 14,6V i LI som gir 100% SOC. Så mye av dette bygger vel på synsing og erfaringer?
 

Tor H

HBK Medlem
Inlägg
727
Kommun
Norge
HBK-Nr
114
Medlemskap
2025
Känner du till argumenten att använda olika bly-lägen på Li-batteri?
Har nå fått klarhet i hvorfor Scanbat anbefaler AGM 1 på Votronic og Scanbat heat. Gjelder kun den kombinasjonen og begrunnelsen er at Votronic begrenser ladestrømmen til bare noen få A når det er mot 0 eller lavere, fordi LFP skal ha liten ladestrøm når det er kaldt og 0 A når det er veldig kaldt. Benytter man LFP batterier med varmeelement får batt så lite strøm at varmeelementet ikke får varmet batteriet og liten lading. Med heat er ikke det problem fordi da ordner batteriet med kulden og først varmes batt og det åpner for lading. Så i dette tilfelle motarbeider systemene hverandre. LFP batt uten varmeelement skal stå i LI ladeprogram. En logisk forklaring når man hører den, men det gjelder jo ikke for alle ladere/LFP batterier. Så er det LI program på laderen er det nok sikrest og benytte det om en har LFP batteri
 

Herbet

HBK Medlem
Inlägg
1.394
Kommun
Solna
HBK-Nr
16285
Medlemskap
2024
Är det någon nackdel att låta BMS slå av och på laddningen?
Kanske kan vara svar på din fråga.
Det står i inlägget att generatorn kan ta skada när motorn går på tomgång och laddning bryts.
 

Bäckis1843

HBK Medlem
Inlägg
2.387
Kommun
Nyköping
HBK-Nr
28774
Medlemskap
2024
Kanske kan vara svar på din fråga.
Det står i inlägget att generatorn kan ta skada när motorn går på tomgång och laddning bryts.
Men bryts laddningen helt då?
Startbatteriet ligger ju där som en buffert samt på en bil, till skillnad mot en båt, har ju en massa belysning mm som drar el.
Då borde det ju bli samma sak när man tex slår av sätes värmarna samtidigt?
 

Herbet

HBK Medlem
Inlägg
1.394
Kommun
Solna
HBK-Nr
16285
Medlemskap
2024
Men bryts laddningen helt då?
Startbatteriet ligger ju där som en buffert samt på en bil, till skillnad mot en båt, har ju en massa belysning mm som drar el.
Då borde det ju bli samma sak när man tex slår av sätes värmarna samtidigt?
Jag funderade i samma banor som dig. Jag tror inte att det är något problem.
Det som är lite klurigt är om laddningen bryts när generatorn ger 40-50A.
Om det hade varit ett problem med haverier som följd hade vi nog hört talas mer om det.
Jag tyckte det var intressant läsning.
Om någon får problem med generatorn i framtiden utan att förstå varför kan det här vara orsaken.
 
Toppen