• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Erfarenheter av Renogy DC/DC-laddare

muskatten

HBK Medlem
Inlägg
6.138
Kommun
Malmö
HBK-Nr
6390
Medlemskap
2024
Det finns några här på Hbk som har denna dc/dc laddare..... oftast heter de Peter :twitcy: :twitcy:...varav jag är en av dem....
Som mest när jag har tittat på appen så har min gett ungf. 55A . I början gav den inte så mycket ...ca 35A men så var det någon här på Hbk som berättade att man kan kolla kablarna för intelligenta generatorer (sitter på sidan av laddaren) även till en vanlig generator.... och det blev mycket bättre... jag är helnöjd med den och den har fungerat utan problem.... skulle bara haft bluetooth också :yes::bye:
 

Morris

HBK Medlem
Inlägg
196
Kommun
Ekerö
HBK-Nr
27583
Medlemskap
2024
Det finns några här på Hbk som har denna dc/dc laddare..... oftast heter de Peter :twitcy: :twitcy:...varav jag är en av dem....
Som mest när jag har tittat på appen så har min gett ungf. 55A . I början gav den inte så mycket ...ca 35A men så var det någon här på Hbk som berättade att man kan kolla kablarna för intelligenta generatorer (sitter på sidan av laddaren) även till en vanlig generator.... och det blev mycket bättre... jag är helnöjd med den och den har fungerat utan problem.... skulle bara haft bluetooth också :yes::bye:
Men Peter, enligt Renogy finns det idag: BT-2 Bluetooth Module
" Now you can unlock monitoring features exclusively using the BT-2 Bluetooth Module and Renogy DC Home App!"
Själv har jag en Renogy i båten som fungerar bra men har lite funderingar ang. det här som skall testas lite mer noggrant till sommaren:
"If the MPPT charging current from solar input is not able to keep the service battery at constant voltage charge stage, alternator will cut in to charge the service battery. In this case, the maximum dual input charging will be limited to 50% from each source."
Jag tolkar det som att man begränsar generatorladdningen när solcellerna arbetar vilket jag inte vill eftersom jag plockar bort dom stora cellerna under färd.
 

Kjell1351

HBK Medlem
Inlägg
1.918
Kommun
Huddinge
HBK-Nr
17525
Medlemskap
2024
Det finns några här på Hbk som har denna dc/dc laddare..... oftast heter de Peter :twitcy: :twitcy:...varav jag är en av dem....
Som mest när jag har tittat på appen så har min gett ungf. 55A . I början gav den inte så mycket ...ca 35A men så var det någon här på Hbk som berättade att man kan kolla kablarna för intelligenta generatorer (sitter på sidan av laddaren) även till en vanlig generator.... och det blev mycket bättre... jag är helnöjd med den och den har fungerat utan problem.... skulle bara haft bluetooth också :yes::bye:
Antar att du gjorde mer än att kolla kablarna. Kommer du ihåg vad du gjorde?
Renogy har ju en BT-modul BT-2 Blutooth Module. Verkar ju funka både för solcell och batteri. Har du använt den? Om ja, är du nöjd?
 

muskatten

HBK Medlem
Inlägg
6.138
Kommun
Malmö
HBK-Nr
6390
Medlemskap
2024
Men Peter, enligt Renogy finns det idag: BT-2 Bluetooth Module
" Now you can unlock monitoring features exclusively using the BT-2 Bluetooth Module and Renogy DC Home App!"
Själv har jag en Renogy i båten som fungerar bra men har lite funderingar ang. det här som skall testas lite mer noggrant till sommaren:
"If the MPPT charging current from solar input is not able to keep the service battery at constant voltage charge stage, alternator will cut in to charge the service battery. In this case, the maximum dual input charging will be limited to 50% from each source."
Jag tolkar det som att man begränsar generatorladdningen när solcellerna arbetar vilket jag inte vill eftersom jag plockar bort dom stora cellerna under färd.

Tyvärr är det så att Regony dc/dc 50A ger bara 50A ... som jag ser det så är enda sättet att få mer, är att köpa en laddare till för solpanelerna....

Tack Kjell för tipset om bluetooth ...skall kolla genast :yes:
 

Morris

HBK Medlem
Inlägg
196
Kommun
Ekerö
HBK-Nr
27583
Medlemskap
2024
Tyvärr är det så att Regony dc/dc 50A ger bara 50A ... som jag ser det så är enda sättet att få mer, är att köpa en laddare till för solpanelerna....

Tack Kjell för tipset om bluetooth ...skall kolla genast :yes:
Fast jag har nog tänkt prova att bryta solpanelen med ett relä som är kopplat till D+ så jag får 50A från generatorn under drift, inte 25A plus det lilla (kanske 3-4A) som solpanelerna då ger. 50A är helt ok men det får jag inte ut under drift så länge solpanelerna stjäl 50% av 50A. Vi får se om det fungerar och blir bättre till sommaren.
 

muskatten

HBK Medlem
Inlägg
6.138
Kommun
Malmö
HBK-Nr
6390
Medlemskap
2024
Fast jag har nog tänkt prova att bryta solpanelen med ett relä som är kopplat till D+ så jag får 50A från generatorn under drift, inte 25A plus det lilla (kanske 3-4A) som solpanelerna då ger. 50A är helt ok men det får jag inte ut under drift så länge solpanelerna stjäl 50% av 50A. Vi får se om det fungerar och blir bättre till sommaren.

Nu är jag ingen expert.... Men jag tror att om tex. Generatorn ger 40A och solpanelerna ger resten upp till 50A så blir det ju 50A...
 

Olof G

HBK Medlem
Inlägg
5.074
Kommun
Knivsta
HBK-Nr
12581
Medlemskap
2024
Jag skulle installera separata enheter,DCDC resp. solcellsregulator,går en sönder fungerar den andra ,jag undviker den här typen av alltiett lösningar, sedan gäller KISS lösningar ,inga reläer eller andra styrenheter som kan gå sönder,varför krångla till installationerna.
Detta är min åsikt hur jag löser det, läser man trådar om lithiumbatterier blir det ännu mer komplicerat.
 

Morris

HBK Medlem
Inlägg
196
Kommun
Ekerö
HBK-Nr
27583
Medlemskap
2024
Nu är jag ingen expert.... Men jag tror att om tex. Generatorn ger 40A och solpanelerna ger resten upp till 50A så blir det ju 50A...
Det är ett alldeles utmärkt räkneexempel men om det jag fällde in i #3 stämmer så fungerar det inte på det sättet, eller, jag kan naturligtvis misstolka texten. Här kommer den igen:
"If the MPPT charging current from solar input is not able to keep the service battery at constant voltage charge stage, alternator will cut in to charge the service battery. In this case, the maximum dual input charging will be limited to 50% from each source."
Som jag tolkar det blir det max 25A på varje ingång vilket inte är att föredra för min del med en minimal solpanel i fast montage. Ditt exempel bygger på max 50A, om solpanelerna ger 10A kommer generatorn att ge 40A vilket skulle passa mig perfekt men.... Om max dual input är 50% på varje ingång skulle det bli 10A plus 25A vilket inte är optimalt.
 

Kjell1351

HBK Medlem
Inlägg
1.918
Kommun
Huddinge
HBK-Nr
17525
Medlemskap
2024
Det är ett alldeles utmärkt räkneexempel men om det jag fällde in i #3 stämmer så fungerar det inte på det sättet, eller, jag kan naturligtvis misstolka texten. Här kommer den igen:
"If the MPPT charging current from solar input is not able to keep the service battery at constant voltage charge stage, alternator will cut in to charge the service battery. In this case, the maximum dual input charging will be limited to 50% from each source."
Som jag tolkar det blir det max 25A på varje ingång vilket inte är att föredra för min del med en minimal solpanel i fast montage. Ditt exempel bygger på max 50A, om solpanelerna ger 10A kommer generatorn att ge 40A vilket skulle passa mig perfekt men.... Om max dual input är 50% på varje ingång skulle det bli 10A plus 25A vilket inte är optimalt.
Har försökt lusläsa instruktionen och kommit fram till att
• generatorn kan ladda med 50A om ingen solcell är installerad
• solcellerna kan ladda med 50A om motorn är avstängd
• med inkopplade solceller och motorn i gång begränsas laddningen till 25A för generatorladdningen och 25A från solcellen
Det borde innebära att om du har en separat solcellsgenerator eller behåller ev befintlig dito så kan du få 50A från generatorn.
 

PeterK

HBK Medlem
Inlägg
8.871
Kommun
Köping
HBK-Nr
14860
Medlemskap
2024
Har försökt lusläsa instruktionen och kommit fram till att
• generatorn kan ladda med 50A om ingen solcell är installerad
• solcellerna kan ladda med 50A om motorn är avstängd
• med inkopplade solceller och motorn i gång begränsas laddningen till 25A för generatorladdningen och 25A från solcellen
Det borde innebära att om du har en separat solcellsgenerator eller behåller ev befintlig dito så kan du få 50A från generatorn.

Jag vill minnas att så är det på min, dock kommer jag som max upp i 20A från mina paneler
 

muskatten

HBK Medlem
Inlägg
6.138
Kommun
Malmö
HBK-Nr
6390
Medlemskap
2024
Har försökt lusläsa instruktionen och kommit fram till att
• generatorn kan ladda med 50A om ingen solcell är installerad
• solcellerna kan ladda med 50A om motorn är avstängd
• med inkopplade solceller och motorn i gång begränsas laddningen till 25A för generatorladdningen och 25A från solcellen
Det borde innebära att om du har en separat solcellsgenerator eller behåller ev befintlig dito så kan du få 50A från generatorn.

Tyvärr är ju detta inget jag rent praktiskt har kollat eller funderat över.... Men om jag inte mindes helt fel när jag är ute och kör så kan jag minnas mig att jag sett laddning typ 34 A från generatorn... Solen kommer fram och vi säger den gav 10A.... Det totala A som jag ser visad då 44A.
Detta fenomen ser man bara vid molnigt väder eller om du kör in i en tunnel eller under en bro... Mm.... En solig dag..

Kan det vara så att om båda ger mer än 25A så är det ändå bara 25A per enhet som Regony tar emot.
 

Kjell1351

HBK Medlem
Inlägg
1.918
Kommun
Huddinge
HBK-Nr
17525
Medlemskap
2024
Tyvärr är ju detta inget jag rent praktiskt har kollat eller funderat över.... Men om jag inte mindes helt fel när jag är ute och kör så kan jag minnas mig att jag sett laddning typ 34 A från generatorn... Solen kommer fram och vi säger den gav 10A.... Det totala A som jag ser visad då 44A.
Detta fenomen ser man bara vid molnigt väder eller om du kör in i en tunnel eller under en bro... Mm.... En solig dag..

Kan det vara så att om båda ger mer än 25A så är det ändå bara 25A per enhet som Regony tar emot.
Har läst många inlägg på nätet och det verkar som att min slutsats ovan gäller. Lite synd tycker jag, då jag hoppats på upp till 50A under körning.
 

muskatten

HBK Medlem
Inlägg
6.138
Kommun
Malmö
HBK-Nr
6390
Medlemskap
2024
Har läst många inlägg på nätet och det verkar som att min slutsats ovan gäller. Lite synd tycker jag, då jag hoppats på upp till 50A under körning.
Du kan ha rätt..... Men som sagt så har jag inte kollat exakt vad som händer... Men så snart solen står högt nog så skall jag faktiskt mäta upp det och se hur det är...... Men det är nog flera månader till vi är där :swoon: :bye:


Här har du en bild som är tagen den 26 oktober i år... Och inte är det max 25+25 den ger..

Screenshot_20201026_165932_com.albertronic.x123smartbms.jpg
 
Senast ändrad:

Kjell1351

HBK Medlem
Inlägg
1.918
Kommun
Huddinge
HBK-Nr
17525
Medlemskap
2024
Du kan ha rätt..... Men som sagt så har jag inte kollat exakt vad som händer... Men så snart solen står högt nog så skall jag faktiskt mäta upp det och se hur det är...... Men det är nog flera månader till vi är där :swoon: :bye:


Här har du en bild som är tagen den 26 oktober i år... Och inte är det max 25+25 den ger..

Visa bilaga 204869
Kan beskriva hur man skall tolka värdena i bilden?
 

muskatten

HBK Medlem
Inlägg
6.138
Kommun
Malmö
HBK-Nr
6390
Medlemskap
2024
Kan beskriva hur man skall tolka värdena i bilden?
Dessa värden är från min bms och är 100% riktiga.
Som du ser så laddar Regony med 55A .... De andra värden har inte att göra med laddningen från Regony.
Av dessa 55A går 50.5A rätt in i mitt lifepo4 batteri...
Och förbrukningen vid detta tillfälle är 4.5A....
Här är det både generatorn och solpaneler som ger... Även om panelerna inte ger många A i november (jag har 1000w solpaneler)
Så ger de lite även nu under vintern.
 

PeterK

HBK Medlem
Inlägg
8.871
Kommun
Köping
HBK-Nr
14860
Medlemskap
2024
Kjell har du hunnit bestämma dej för batteri ännu?
Ifall du bara ska ha ett 100Ah lfp, så räcker 50A i laddning gott o väl.
Men jag skulle först testa med att bara byta batteriet, och se vad du får för laddning då.
Du har troligtvis en 50A säkring från startbatteriet till bobatteriet, har du tillräckligt grova kablar så ryker den säkringen troligen med ett lfp monterat.
Ska du ladda ner än 50A, kolla först att det tänkta lfp-batteriet tål högre ström.
 

Kjell1351

HBK Medlem
Inlägg
1.918
Kommun
Huddinge
HBK-Nr
17525
Medlemskap
2024
Kjell har du hunnit bestämma dej för batteri ännu?
Ifall du bara ska ha ett 100Ah lfp, så räcker 50A i laddning gott o väl.
Men jag skulle först testa med att bara byta batteriet, och se vad du får för laddning då.
Du har troligtvis en 50A säkring från startbatteriet till bobatteriet, har du tillräckligt grova kablar så ryker den säkringen troligen med ett lfp monterat.
Ska du ladda ner än 50A, kolla först att det tänkta lfp-batteriet tål högre ström.
Nej, har inte kunnat bestämma mig. Har ju 2x95 AGM idag och skulle vilja komplettera med 200A litium för att få bättre kapacitet.
Tittar på
• Renogy 2x100A, som det är bra pris på idag. Saknar BT, men finns som tillbehör.
• Liontron 150 eller 200A som går att placera under sätet. Har BT och är ”lättmeckat” för byte av trasiga komponenter. Är dock väldigt dyrt. 150A ca 15000:- och 200A ca 20000:-
• Ett tredje alternativ är 3x95A AGM men det tar utrymme och ökad vikt.
Som du märker, som en åsna mellan två hötappar.
Skulle nästan vara skönt att bara åka iväg och handla första bästa i stället för att läsa på så mycket och dessutom bjuda in andra medlemmar att tycka till. Är dock väldigt glad för all input jag får av klubbens kunniga medlemmar.

PS. Kan ju lägga till att jag helst skulle vilja bygga ihop ett eget batteri men inte hittat något stående som passar. Finns ju olika bud på om de kan läggas ner eller inte.DS
 
Senast ändrad:
Toppen