• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Byte till Lithiumbatteri

Sysk167

HBK Medlem
Inlägg
143
Kommun
Sundsvall
HBK-Nr
31099
Medlemskap
2024
Såg att Hjertmans har rätt bra pris på Victron Lithium 12,8V SuperPack 100Ah. Då jag har en fräsch Adria Coral från 2009 med ett lite trött Julabatteri (95 Ah) till boet blir jag sugen på att byta till Lithium. Den EBL som sitter i bilen är Schaudt EBL 226 (ingen OVP). Till EBL finns även solpanel (TROR det är 100W) kopplad via en sollcellsregulator (EPSOLAR LS1024).
Är det bara att koppla lös det gamla trötta batteriet & koppla på Victronbatteriet?
Något slag av övervakning på batteriet via bluetooth vore väl inte helt fel när man ändå håller på?
Lägga till något slag av OVP?
Eller är något annat jag bör/ska/måste köpa till för att få det att fungera bra?
 

Bäckis1843

HBK Medlem
Inlägg
2.382
Kommun
Nyköping
HBK-Nr
28774
Medlemskap
2024
Jag funderade i samma banor som dig. Jag tror inte att det är något problem.
Det som är lite klurigt är om laddningen bryts när generatorn ger 40-50A.
Om det hade varit ett problem med haverier som följd hade vi nog hört talas mer om det.
Jag tyckte det var intressant läsning.
Om någon får problem med generatorn i framtiden utan att förstå varför kan det här vara orsaken.
Det lär vi ju få veta med tanke på hur många här som bytt till litium.
Men eftersom strömmen minskar ju mer laddat batteriet blir så kanske man bryter bort 15A när litiumbatterierna bryts bort.
Och 15A är ju ingenting på en bil.
Släcker jag mina 3x100W extraljus så blir det betydligt mer....
 

PeterK

HBK Medlem
Inlägg
8.857
Kommun
Köping
HBK-Nr
14860
Medlemskap
2024
Får leve i spenning for å se om en kan få 50A ut med generator og utkoplet solcelle. Vil kople ut solcellen med et relee styrt av D+, så kan bare forlenge den til DCDC.
Har ikke spurt selv, men på flere forum på nett er begrunnelsen for at en SLA innstilling er bedre for LFP batteriet for da blir det ikke ladet til reelle 100% SOC og det forlenger LFP batteriets levetid. Renogy DCDC stilt på GEL gir 14,4 V og det blir cellespenning på 3,55 V og ikke fulladet. Victron satt i AGM 1 er også 14,4 V og begge de har 14,6V i LI som gir 100% SOC. Så mye av dette bygger vel på synsing og erfaringer?

Det är faktiskt inte helt lätt att finna en riktig Lithiumladdare, de flesta är omgjorda blysyraladdare, som jag förstått det.
Ett Lithiumbatteri ska egentligen bara bulkladdas CC=Constant Current till 90-95% SoC, och behöver egentligen ingen flytladdning CV=Constant Voltage, har man ändå flytladdning på så måste den ner under13,6V, efter man nått 14,6V i batteriet, vilket är målet med flytladdning, får man inte bort laddningen skadas batteriet över tid.
När sedan SoC sjunker till 85-90% så ska bulkladdning starta igen osv.
Detta gäller ifall man vill få så lång livslängd som möjligt. Vilket var argumentet du fått att ladda batteriet felaktigt.
Att CV-ladda med 14,6V ska dock inte vara skadligt (för de flesta LFP-celler) bara den avslutas när cellerna nått dit.

Här kan du läsa lite om laddning av LFP
 

Bilagor

  • GWL-Power-Cell-Damage-OverCharge.pdf
    219,1 KB · Visningar: 31

Bäckis1843

HBK Medlem
Inlägg
2.382
Kommun
Nyköping
HBK-Nr
28774
Medlemskap
2024
Jag köpte en regulator som själv kan klara driften av husbilens batterier är fulladdade vilket gör att den knappast påverkas av att mottagning av ström till batteriet upphör.
Ebl funkar ju i princip lika dock är den ju även kopplad till startbatteriet så där finns ju lite belastning.
Men man får ju hoppas att vi alla som bygger om med litium kan rapportera även sina missöden om ett eller flera år.
 

Bäckis1843

HBK Medlem
Inlägg
2.382
Kommun
Nyköping
HBK-Nr
28774
Medlemskap
2024
Det är faktiskt inte helt lätt att finna en riktig Lithiumladdare, de flesta är omgjorda blysyraladdare, som jag förstått det.
Ett Lithiumbatteri ska egentligen bara bulkladdas CC=Constant Current till 90-95% SoC, och behöver egentligen ingen flytladdning CV=Constant Voltage, har man ändå flytladdning på så måste den ner under13,6V, efter man nått 14,6V i batteriet, vilket är målet med flytladdning, får man inte bort laddningen skadas batteriet över tid.
När sedan SoC sjunker till 85-90% så ska bulkladdning starta igen osv.
Detta gäller ifall man vill få så lång livslängd som möjligt. Vilket var argumentet du fått att ladda batteriet felaktigt.
Att CV-ladda med 14,6V ska dock inte vara skadligt (för de flesta LFP-celler) bara den avslutas när cellerna nått dit.

Här kan du läsa lite om laddning av LFP
Läser man den skriften inser man att jag ställt min BMS rätt bra.
Slutar ladda vid 3,58V/cell och återstartar vid 75% Soc.
 

muskatten

HBK Medlem
Inlägg
6.116
Kommun
Malmö
HBK-Nr
6390
Medlemskap
2024
Det är faktiskt inte helt lätt att finna en riktig Lithiumladdare, de flesta är omgjorda blysyraladdare, som jag förstått det.
Ett Lithiumbatteri ska egentligen bara bulkladdas CC=Constant Current till 90-95% SoC, och behöver egentligen ingen flytladdning CV=Constant Voltage, har man ändå flytladdning på så måste den ner under13,6V, efter man nått 14,6V i batteriet, vilket är målet med flytladdning, får man inte bort laddningen skadas batteriet över tid.
När sedan SoC sjunker till 85-90% så ska bulkladdning starta igen osv.
Detta gäller ifall man vill få så lång livslängd som möjligt. Vilket var argumentet du fått att ladda batteriet felaktigt.
Att CV-ladda med 14,6V ska dock inte vara skadligt (för de flesta LFP-celler) bara den avslutas när cellerna nått dit.

Här kan du läsa lite om laddning av LFP

Söker man så finner man ;) ..... här har du en firma som säljer en hel del LFP laddare....

 

Tor H

HBK Medlem
Inlägg
727
Kommun
Norge
HBK-Nr
114
Medlemskap
2025
Det är faktiskt inte helt lätt att finna en riktig Lithiumladdare, de flesta är omgjorda blysyraladdare, som jag förstått det.
Ett Lithiumbatteri ska egentligen bara bulkladdas CC=Constant Current till 90-95% SoC, och behöver egentligen ingen flytladdning CV=Constant Voltage, har man ändå flytladdning på så måste den ner under13,6V, efter man nått 14,6V i batteriet, vilket är målet med flytladdning, får man inte bort laddningen skadas batteriet över tid.
När sedan SoC sjunker till 85-90% så ska bulkladdning starta igen osv.
Detta gäller ifall man vill få så lång livslängd som möjligt. Vilket var argumentet du fått att ladda batteriet felaktigt.
Att CV-ladda med 14,6V ska dock inte vara skadligt (för de flesta LFP-celler) bara den avslutas när cellerna nått dit.
Här kan du läsa lite om laddning av LFP
Tror vi er helt enige PeterK og en viktig grunn til at jeg valgte Renogy var at det ser ut som den bare har 2 ladefaser i LI og tolket i første omgang som den hadde 50A ved generatorlading, men der har jeg tydligvis bommet litt, som jeg håper jeg kan løse med et rele som bryter solcellen.
Ang. forklaringen til Scanbatt stiller jeg også et spørsmåltegn ved den, men er Votronic lader slik at den ikke går til 25gr. C som de fleste andre ladere gjør når en fjerner tempsensor i LI modus, er løsningen deres halvgod, for det beste hadde jo hvert LI i den varme årstiden. Men de opprettholder garantitiden på 8 år, sådet må det vel være innenfor for dem? Å ladingen av LFP batterier er også min undring og det er ikke å lade ++100% SOC og kutte vedlikeholdslading når solcelle eller 230V er spenninmgskilder. Men det ser jo ut som er en "ikke" sak for de fleste med LFP batterier. :) Må ha minst 50A fra generator for å komme litt over 0,2C i lading også, 230V laderen gir 80A så da er de bare solcellene som ikke vil greie anbefalt ladestyrke på 0,2-0,5C som de fleste anbefaler for LFP.
 

PeterK

HBK Medlem
Inlägg
8.857
Kommun
Köping
HBK-Nr
14860
Medlemskap
2024
Söker man så finner man ;) ..... här har du en firma som säljer en hel del LFP laddare....


De är just sådana laddare jag menar inte är en lithiumladdare, utan en blyladdare man stoppat i lite ny extra mjukvara.
Rena Lithiumladdare är svårare att finna, där man kan välja olika Lithiumprogram.
 

PeterK

HBK Medlem
Inlägg
8.857
Kommun
Köping
HBK-Nr
14860
Medlemskap
2024
Tror vi er helt enige PeterK og en viktig grunn til at jeg valgte Renogy var at det ser ut som den bare har 2 ladefaser i LI og tolket i første omgang som den hadde 50A ved generatorlading, men der har jeg tydligvis bommet litt, som jeg håper jeg kan løse med et rele som bryter solcellen.
Ang. forklaringen til Scanbatt stiller jeg også et spørsmåltegn ved den, men er Votronic lader slik at den ikke går til 25gr. C som de fleste andre ladere gjør når en fjerner tempsensor i LI modus, er løsningen deres halvgod, for det beste hadde jo hvert LI i den varme årstiden. Men de opprettholder garantitiden på 8 år, sådet må det vel være innenfor for dem? Å ladingen av LFP batterier er også min undring og det er ikke å lade ++100% SOC og kutte vedlikeholdslading når solcelle eller 230V er spenninmgskilder. Men det ser jo ut som er en "ikke" sak for de fleste med LFP batterier. :) Må ha minst 50A fra generator for å komme litt over 0,2C i lading også, 230V laderen gir 80A så da er de bare solcellene som ikke vil greie anbefalt ladestyrke på 0,2-0,5C som de fleste anbefaler for LFP.

Jag kommer sällan upp över 0,1C vid laddning, batteriet är på 400Ah.
Detta är ett av mina bästa värden via Renogyn

Screenshot_2020-07-04-13-53-57-874_com.albertronic.x123smartbms.jpg
 

muskatten

HBK Medlem
Inlägg
6.116
Kommun
Malmö
HBK-Nr
6390
Medlemskap
2024
De är just sådana laddare jag menar inte är en lithiumladdare, utan en blyladdare man stoppat i lite ny extra mjukvara.
Rena Lithiumladdare är svårare att finna, där man kan välja olika Lithiumprogram.

Nu har du nog inte kollat alla.... För många av de de säljer är ju victron.... De är väl ok?
Själv köpte jag en sådan här... Och den har fungerat ua i 5 år.... Enligt manualen skulle den vara special tillverkad för enbart Li batterier.

 

Knut

FD HBK Medlem
Inlägg
19.559
Kommun
Australien
HBK-Nr
994
Medlemskap
2022
Spenning fra lader og kabelmotstand kan redusere effekten radikalt. Husk spenningsfallet over kabelen er liniært avhengig av strømmen. Av denne grunn bør DC-DC laderen ha korte grove kabler til det batteriet som skal lades. Så dette godt på min installasjon ved direkte ladning fra bilen. Nedtappet LFP og 80 til 100 A, men det fallt veldig fort til under 50A - kabelene var for lange og tynne med batteriet 7,5m fra motoren. Etter et par timers kjøring var ladestrømmen nede godt i under 30A. Hadde som PeterK 400Ah Winston, men ingen modifisering av oppsettet fra Gel batteriene som ble tatt ut.
 
F

F.d. 22252

Guest
Grov kopparkabel verkar svårt att få tag på titta bara på starthjälp och allt möjligt 12 volt Om det är vettig area är det oftast aluminium.
En riktig elfirma har ju bra kablar men i elbranchen kan man inte köpa röda kablar för plus eftersom det var jordkabel för många år sedan och av förväxlingsskäl tog man bort den färgen.
 

Sysk167

HBK Medlem
Inlägg
143
Kommun
Sundsvall
HBK-Nr
31099
Medlemskap
2024
[QUOTE = "bengtic, post: 1108165, medlem: 22252"]
Grov kopparkabel verkar svårt att få tag på titta bara på starthjälp och allt möjligt 12 volt Om det är vettig area är det oftast aluminium.
En riktig elfirma har ju bra kablar men i elbranchen kan man inte köpa röda kablar för plus eftersom det var jordkabel för många år sedan och av förväxlingsskäl tog man bort den färgen.
[/CITAT]
Fråga gällande kabelarea (från en som är rätt dåligt bevandrad i ämnet):
Är 50mm2 kabel för lite? Det finns tom på Biltema (6 meter).
Swedol har även upp till 70mm2 både röd & svart. Men de säljer på minst 25 meter & då drar det iväg...
Dyrt som stryk, men har man investerat dyra pengar i elanläggningen är det nog värt dräneringen i plåskan.
Sedan lär det finnas även på företag som säljer elsvetsprylar...då blir det nog dyrt på riktigt?
 

peter nilsson

HBK Medlem
Inlägg
1.557
Kommun
Kiruna
HBK-Nr
1930
Medlemskap
2024
[QUOTE = "bengtic, post: 1108165, medlem: 22252"]
Grov kopparkabel verkar svårt att få tag på titta bara på starthjälp och allt möjligt 12 volt Om det är vettig area är det oftast aluminium.
En riktig elfirma har ju bra kablar men i elbranchen kan man inte köpa röda kablar för plus eftersom det var jordkabel för många år sedan och av förväxlingsskäl tog man bort den färgen.
[/CITAT]
Fråga gällande kabelarea (från en som är rätt dåligt bevandrad i ämnet):
Är 50mm2 kabel för lite? Det finns tom på Biltema (6 meter).
Swedol har även upp till 70mm2 både röd & svart. Men de säljer på minst 25 meter & då drar det iväg...
Dyrt som stryk, men har man investerat dyra pengar i elanläggningen är det nog värt dräneringen i plåskan.
Sedan lär det finnas även på företag som säljer elsvetsprylar...då blir det nog dyrt på riktigt?
Swedol brukar sälja på metervara i butik
 

Scottogmeg

HBK Intresserad
Inlägg
8
Kommun
Tønsberg
Billige og kostbare Lithium batterier!
Billige batterier er som regel batterier hvor veldig mange små celler er loddet sammen.
Batterier som er litt mer kostbare har kun 6-8 celler, de kalles prismatiske.

På de billige med mange celler er det nærmest umulig å lokalisere en ødelagt celle eller en dårlig lodding. det gjør batteriet ubrukelig.
På de dyrere med få celler er som regel cellene koblet skrudd sammen, ikke loddet. Å lokalisere en dårlig celle og å reparere eller bytte en celle og batteriet er ok igjen.

Jeg mener man derfor bør vurdere hva som blir det beste batteriet i lengden.

Scanbatt er størst i Lithium batterier i Norge og de selger også til mange andre forhandlere. Alle batteriene har prismatiske celler og så langt jeg har lest meg til er disse veldig gode.

Montering av batteriene som er beskrevet her er jeg enig i er helt korrekt.

Man kan eventuelt montere inn en Battery Protector som kan sette utlading lavere enn BMSen. Enkelte «spesialister» mener at BMS er satt litt for lavt, ca 8,5 amp. BP kan settestil for eksempel settes til 10 amp, og gir enda større beskyttele for for stor utlading. Om dette er nødvendig skal jeg ikke påstå. Jeg vil bare nevne det.

Smart BatteryProtect - Victron Energy
 

Scottogmeg

HBK Intresserad
Inlägg
8
Kommun
Tønsberg
Såg att Hjertmans har rätt bra pris på Victron Lithium 12,8V SuperPack 100Ah. Då jag har en fräsch Adria Coral från 2009 med ett lite trött Julabatteri (95 Ah) till boet blir jag sugen på att byta till Lithium. Den EBL som sitter i bilen är Schaudt EBL 226 (ingen OVP). Till EBL finns även solpanel (TROR det är 100W) kopplad via en sollcellsregulator (EPSOLAR LS1024).
Är det bara att koppla lös det gamla trötta batteriet & koppla på Victronbatteriet?
Något slag av övervakning på batteriet via bluetooth vore väl inte helt fel när man ändå håller på?
Lägga till något slag av OVP?
Eller är något annat jag bör/ska/måste köpa till för att få det att fungera bra?

Billige vs kostbare Lithium batterier!
Billige batterier er som regel batterier hvor veldig mange små celler er loddet sammen.
Batterier som er litt mer kostbare har kun 6-8 celler, de kalles prismatiske.
På de billige med mange celler er det nærmest umulig å lokalisere en ødelagt celle eller en dårlig lodding. det gjør batteriet ubrukelig.
På de dyrere med få celler er som regel cellene koblet skrudd sammen, ikke loddet.
Å lokalisere en dårlig celle og å reparere eller bytte en celle og batteriet er ok igjen.

Jeg mener man derfor bør vurdere hva som blir det beste batteriet i lengden Et billig eller et mer kostbare.
Montering av batteriene som er beskrevet her er jeg helt enig i.

Scanbatt er størst i Lithium batterier i Norge og de selger også til mange andre forhandlere. Alle batteriene har prismatiske celler og så langt jeg har lest meg til er disse veldig gode.

Man kan eventuelt montere inn en Battery Protector som kan sette utlading lavere enn BMSen. Enkelte «spesialister» mener at BMS er satt litt for lavt, ca 8,5 amp. BP kan settestil for eksempel settes til 10 amp, og gir enda større beskyttele for for stor utlading. Om dette er nødvendig skal jeg ikke påstå. Jeg vil bare nevne det.
Smart BatteryProtect - Victron Energy
 

muskatten

HBK Medlem
Inlägg
6.116
Kommun
Malmö
HBK-Nr
6390
Medlemskap
2024
Spenning fra lader og kabelmotstand kan redusere effekten radikalt. Husk spenningsfallet over kabelen er liniært avhengig av strømmen. Av denne grunn bør DC-DC laderen ha korte grove kabler til det batteriet som skal lades. Så dette godt på min installasjon ved direkte ladning fra bilen. Nedtappet LFP og 80 til 100 A, men det fallt veldig fort til under 50A - kabelene var for lange og tynne med batteriet 7,5m fra motoren. Etter et par timers kjøring var ladestrømmen nede godt i under 30A. Hadde som PeterK 400Ah Winston, men ingen modifisering av oppsettet fra Gel batteriene som ble tatt ut.

Tusen tack Knut......
Den "rapporten" från dig har jag väntat på i många år.... Jag har trott som du tidigare skrivit genom åren, att du hade en (konstant) laddning med 80A till dina lfp.
Så nu kan jag släppa detta och inser att det är inget fel på mitt lfp uppsättning när jag oftast har runt 40A laddning i mitt system... ;) :bye:
 

Scottogmeg

HBK Intresserad
Inlägg
8
Kommun
Tønsberg
Billige vs kostbare Lithium batterier!
Billige batterier er som regel batterier hvor veldig mange små celler er loddet sammen.
Batterier som er litt mer kostbare har kun 6-8 celler, de kalles prismatiske.
På de billige med mange celler er det nærmest umulig å lokalisere en ødelagt celle eller en dårlig lodding. det gjør batteriet ubrukelig.
På de dyrere med få celler er som regel cellene koblet skrudd sammen, ikke loddet.
Å lokalisere en dårlig celle og å reparere eller bytte en celle og batteriet er ok igjen.

Jeg mener man derfor bør vurdere hva som blir det beste batteriet i lengden Et billig eller et mer kostbare.
Montering av batteriene som er beskrevet her er jeg helt enig i.

Scanbatt er størst i Lithium batterier i Norge og de selger også til mange andre forhandlere. Alle batteriene har prismatiske celler og så langt jeg har lest meg til er disse veldig gode.

Man kan eventuelt montere inn en Battery Protector som kan sette utlading lavere enn BMSen. Enkelte «spesialister» mener at BMS er satt litt for lavt, ca 8,5 amp. BP kan settestil for eksempel settes til 10 amp, og gir enda større beskyttele for for stor utlading. Om dette er nødvendig skal jeg ikke påstå. Jeg vil bare nevne det.
Smart BatteryProtect - Victron Energy

[/QUOTE]

Jeg fikk en mail med litt mer info om BMS og Victron Battery Protektor fra min gode venn Roland. Han er mye mer kunnskapsrik enn meg på alt som har med strøm og det meste annet på husvagn.
Så jeg limer inn hva han skriver til meg.
Jag måste påpeka att du har en liten felskrivning i ditt inlägg. Det är inte Ampere utan Volt som är gränserna för BMS och Battery Protect. Sedan ska man i rättvisans namn erkänna att det nu finns avancerade BMS som är programmerbara när det gäller brytspänningen, men alla billiga lösningar brukar ju ligga under 9 volt och det är för lågt. En BP tycker jag bör ställas på åtminstone 11 V, gärna lite högre, under den spänningen finns det inte mycket energi kvar i ett litiumbatteri så då kan man lika gärna stänga av.

Så tusen takk for at du lyser opp min noe begrensende kunnskap.
 
Toppen