• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Byte till Lithiumbatteri

Sysk167

HBK Medlem
Inlägg
143
Kommun
Sundsvall
HBK-Nr
31099
Medlemskap
2024
Såg att Hjertmans har rätt bra pris på Victron Lithium 12,8V SuperPack 100Ah. Då jag har en fräsch Adria Coral från 2009 med ett lite trött Julabatteri (95 Ah) till boet blir jag sugen på att byta till Lithium. Den EBL som sitter i bilen är Schaudt EBL 226 (ingen OVP). Till EBL finns även solpanel (TROR det är 100W) kopplad via en sollcellsregulator (EPSOLAR LS1024).
Är det bara att koppla lös det gamla trötta batteriet & koppla på Victronbatteriet?
Något slag av övervakning på batteriet via bluetooth vore väl inte helt fel när man ändå håller på?
Lägga till något slag av OVP?
Eller är något annat jag bör/ska/måste köpa till för att få det att fungera bra?
 

muskatten

HBK Medlem
Inlägg
6.174
Kommun
Malmö
HBK-Nr
6390
Medlemskap
2024
Med överladdning menar jag både SOC och spänningen i Float. Jag vill inte att batteriet ligger på absolut max fulladdat och med konstant underhållsladdning på när jag står på stolpe eller kör.
Nu har jag tagit ut batteriet och BMSen eftersom det skall in i ”nya” bilen men laddaren i förra bilen låg konstant på en bra bit över 14V. Balanseringen gick för fullt hela tiden då jag inte ville/kunde ha något relä på laddningssidan. Med min solcellsregulator kunde jag däremot ställa in vilka nivåer jag ville ligga på.

Ja det där med reläerna är inte så konstigt.
Ponera att jag vill kunna använda reläet för att kunna bryta laddningen från min fasta laddare, min solcellsregulator och generatorladdningen för att säkra rätt nivå.
Hur skall du kunna koppla detta så att: 1. Batteriet fortfarande strömförsörjer bodelen och 2. Solcellsregulatorn, laddaren och generatorn fortfarande kan strömförsörja bodelen när batteriet har fått nog och BMS slår ifrån reläet.
Nr 1 är inget problem men nr 2.
Om man nu skall använda reläet för att koppla bort laddkällorna från batteriet bryts även kopplingen till bodelen från dessa och allt drivs då av batteriet till batterinivån sjunker och reläet slår på igen.
Det blir en Jojoladdning med möjliga elektronikkonsekvenser när allt bryts och kopplas ihop hela tiden och är heller knappast nyttigt för batteriet.

Det är väl det som är kärnan i det hela och som jag försöker få fram. BMS123 med reläer är inte så smidig om man förlitar sig på att den skall hålla laddningen i schack. I alla fall inte i en husbil

Med stor reservation för att jag har gjort en enorm tankevurpa någonstans :D


Men bms relän är ju inte till för att förhindra dig att använda elen från tex generatorn när batteriet är fullt, du kan säkert hitta en lösning (med relän ;) ) där du kan använda generatorns el.....eller solpanelens och spara på elen i ditt fulladdad batteri

Reläet är till för att skydda ditt litium batteri från att skadas... :rolleyes::twitcy: :bye:
 

Roger67

HBK Medlem
Inlägg
3.832
Kommun
Täby
HBK-Nr
3956
Medlemskap
2024
Visst, allt går att lösa med diverse abrovinker och extrakopplingar men det blir knappast smidigt runt batteriet. Enklare med en BMS som inte använder reläer på samma sätt.
 

PeterK

HBK Medlem
Inlägg
8.902
Kommun
Köping
HBK-Nr
14860
Medlemskap
2024
Roger... Så här har jag kopplat mitt system.
Mitt laddrelä slår ifrån laddningen när någon av de 4 cellerna uppnått 3,65V, balanseringen startar vid 3,50V, reläet slår till igen när SoC sjunkit till 90%
Mitt lastrelä slår ifrån när någon av de 4 cellerna sjunkit till 2,80V, reläet slår till när SoC ökat till 20%
(detta är mina egna inställningar)
Jag har ingen laddning från ebl, (tagit ur laddsäkringen på ebl.)
Systemet funkar bra för mej.
Så här ser det ut lite förenklat.
Skärmbild 2021-02-08 002024.jpg
 

Roger67

HBK Medlem
Inlägg
3.832
Kommun
Täby
HBK-Nr
3956
Medlemskap
2024
Ja det ser toppen ut. Du har full kontroll på all laddning inklusive generatorn som går via dc/dc laddning. Ingen risk för överladdning så det reläet bryter aldrig om laddningen bara är rätt inställd på Renogyn. Den enda laddkälla du inte kan justera parametrarna på själv är väl eblen men den har du ju ändå bortkopplad.

Problemet jag försökt förklara är att om du t.ex. kopplar din eblladdare på samma relä som övriga laddare och den har för hög laddning så BMSen bryter relät.. då tappar du all laddning/matning och allt går på batteri tills reläet slår på igen.
Det är det jag menar med att BMS123 med reläer fungerar mindre bra som en "laddbegränsare". Däremot inga problem om man har full koll på laddarna så BMS i princip aldrig behöver växla reläet.
Jag gissar att ditt relä i princip aldrig slår från?
 

PeterK

HBK Medlem
Inlägg
8.902
Kommun
Köping
HBK-Nr
14860
Medlemskap
2024
Stämmer som du gissar, eftersom jag i dagsläget inte har någon laddning via 230V så når jag endast 100% SoC i garaget med extern laddare, eller när bilen står oanvänd ute och laddas med solpanelerna. Är jag dock ute och fricampar utan att byta ställe så gör jag oftast av med mer ström än solpanelerna fyller på, men jag har stort batteri så 10-14 dagar är inget problem att fricampa utan att starta motorn.

Edit: Du skriver "laddbegränsare" varför skulle jag vilja begränsa laddningen? när jag har laddning, solen/generatorn, så vill jag få in så mycket det överhuvudtaget är möjligt tills batteriet är fullt, når jag dit innan resan/solen är över så har lyckats.
 
Senast ändrad:

Roger67

HBK Medlem
Inlägg
3.832
Kommun
Täby
HBK-Nr
3956
Medlemskap
2024
Bara för att stilla mitt sinne:
Blev det även tydligt hur jag menar med att BMS123 och reläer inte fungerar bra om man inte kan kontrollera sina laddkällors laddkurvor och BMS123 kanske behöver kliva in regelbundet för att begränsa laddningen?
 

Sysk167

HBK Medlem
Inlägg
143
Kommun
Sundsvall
HBK-Nr
31099
Medlemskap
2024
Om du inte har Litium som alternativ är det Gel som gäller. När det gäller att ha koll på hur batteriet mår är det BT och appen från Victron som du får ha som kontrollpanel :) .
Nu blev det jobbigt. Ställde frågan till Sunlux ang laddaren i EBL. Svaret blev att ställa den för blybatterier då den inställningen gav snabbare laddning på ca 4 tim mot för GEL som skulle ta runt 16 tim.
Jag har ju sett på inlägg i min tråd & i andra trådar & där sägs det i princip alltid attt man ska använda GEL.
Frågan är vilken som har rätt???
 

Knut

FD HBK Medlem
Inlägg
19.559
Kommun
Australien
HBK-Nr
994
Medlemskap
2022
Knut, utveckla gärna. Klart intressant.
Ändrar det verkligen hur laddkällorna kopplas och kontrolleras via relän?
En setter en diode somslipper strøm inn på lade inngang og en diode på forbruk utgang fra batteri bms som slipper stømut. Andre enden på diodene kobles til kabelen fra EBL. Største problemet er å finne passe stor diode som tåler effekten.
 

Roger67

HBK Medlem
Inlägg
3.832
Kommun
Täby
HBK-Nr
3956
Medlemskap
2024
Ja effekten blir sannolikt problemet med en sådan hemmasnickrad lösning. Sen skall ju helst även dom andra laddkällorna gå in samma väg också.
Men allt detta trassel behövs ju inte om man använder den typ av BMS som redan har detta inbyggt.

Sysk167, jag inser nu att jag varit med och kapat din tråd totalt
Jag ber så hemskt mycket om ursäkt. skamsen.gif
 

muskatten

HBK Medlem
Inlägg
6.174
Kommun
Malmö
HBK-Nr
6390
Medlemskap
2024
Ja det ser toppen ut. Du har full kontroll på all laddning inklusive generatorn som går via dc/dc laddning. Ingen risk för överladdning så det reläet bryter aldrig om laddningen bara är rätt inställd på Renogyn. Den enda laddkälla du inte kan justera parametrarna på själv är väl eblen men den har du ju ändå bortkopplad.

Problemet jag försökt förklara är att om du t.ex. kopplar din eblladdare på samma relä som övriga laddare och den har för hög laddning så BMSen bryter relät.. då tappar du all laddning/matning och allt går på batteri tills reläet slår på igen.
Det är det jag menar med att BMS123 med reläer fungerar mindre bra som en "laddbegränsare". Däremot inga problem om man har full koll på laddarna så BMS i princip aldrig behöver växla reläet.
Jag gissar att ditt relä i princip aldrig slår från?

Nu fattar jag mindre...... För vad menar du när du skriver... .... Ingen risk för överladdning så det reläet bryter aldrig om laddningen bara är rätt inställd på Renogyn.. ... Vilket relä bryter aldrig.? Och vilka inställningar tänker du på när det gäller Renogyn?... .. Inget illa menat men jag har lika Renogyn som Peter har. Tänkte om jag missat något...
 

Sysk167

HBK Medlem
Inlägg
143
Kommun
Sundsvall
HBK-Nr
31099
Medlemskap
2024
Ja effekten blir sannolikt problemet med en sådan hemmasnickrad lösning. Sen skall ju helst även dom andra laddkällorna gå in samma väg också.
Men allt detta trassel behövs ju inte om man använder den typ av BMS som redan har detta inbyggt.

Sysk167, jag inser nu att jag varit med och kapat din tråd totalt
Jag ber så hemskt mycket om ursäkt. Visa bilaga 205623
Det är lugnt. Verkar inte helt ovanligt.
Tror dock man som regel lär sig något man inte ens kunna tänka sig tack vare kapningar.
Så inget "ont" som inte har något gott med sig...
 

Roger67

HBK Medlem
Inlägg
3.832
Kommun
Täby
HBK-Nr
3956
Medlemskap
2024
Nu fattar jag mindre...... För vad menar du när du skriver... .... Ingen risk för överladdning så det reläet bryter aldrig om laddningen bara är rätt inställd på Renogyn.. ... Vilket relä bryter aldrig.? Och vilka inställningar tänker du på när det gäller Renogyn?... .. Inget illa menat men jag har lika Renogyn som Peter har. Tänkte om jag missat något...
Reläet jag menar är det BMS123 styrda reläet som skall bryta vid överladdning. Det vänstra i hans kopplingsschema.
Eftersom Peter har alla sina laddkällor kopplade in i Renogyn och låter sen Renogyn stå för laddningen så har han full kontroll över laddnivå m.m. som då är inställt på den. Förutsatt att inte Renogyn går sönder och börjar skena så kommer hans BMS123 relä aldrig att behöva bryta laddkretsen. Vete fasen om man ens behöver ha ett relä där :)
Svårare blir det givetvis om man har en annan laddare eller den i EBLen som man har mindre kontroll över och kopplar in den parallellt med Renogyn.
 

KawaMal

HBK Medlem
Inlägg
1.007
Kommun
Älvkarleby
HBK-Nr
1474
Medlemskap
2024
Ja effekten blir sannolikt problemet med en sådan hemmasnickrad lösning. Sen skall ju helst även dom andra laddkällorna gå in samma väg också.
Men allt detta trassel behövs ju inte om man använder den typ av BMS som redan har detta inbyggt.

Sysk167, jag inser nu att jag varit med och kapat din tråd totalt
Jag ber så hemskt mycket om ursäkt. Visa bilaga 205623

Istället för att kapa tråden ytterligare med kopplingsdetaljer har jag lagt lite funderingar angående frågorna om dioder i några inlägg ovan i ett nytt inlägg i tråden LiFePO4 12V bygga själv
 

muskatten

HBK Medlem
Inlägg
6.174
Kommun
Malmö
HBK-Nr
6390
Medlemskap
2024
Reläet jag menar är det BMS123 styrda reläet som skall bryta vid överladdning. Det vänstra i hans kopplingsschema.
Eftersom Peter har alla sina laddkällor kopplade in i Renogyn och låter sen Renogyn stå för laddningen så har han full kontroll över laddnivå m.m. som då är inställt på den. Förutsatt att inte Renogyn går sönder och börjar skena så kommer hans BMS123 relä aldrig att behöva bryta laddkretsen. Vete fasen om man ens behöver ha ett relä där :)
Svårare blir det givetvis om man har en annan laddare eller den i EBLen som man har mindre kontroll över och kopplar in den parallellt med Renogyn.

Ärligt talat så fattar jag nu ännu mindre nu Roger67..... PeterK och jag har ungf samma system, jag laddar generatorn och solpanelerna genom min Renogy 50A precis som PeterK gör på hans system..... och min renogy skenar inte eller är i sönder, men jag kan inte se att Renogy sköter kontrollen av min & max volt, in och ut laddningen. Det sköts av min BMS123...... och det gör det säkert också på PeterK system.....
Sorry Roger67 men kanske jag har hängt upp mig på något som du tänker på, men som jag just nu inte kan se/inse.... även om jag försöker...
 

Roger67

HBK Medlem
Inlägg
3.832
Kommun
Täby
HBK-Nr
3956
Medlemskap
2024
Jag är övertygad om att Peter har ställt in alla värden han vill att batteriet skall laddas med i Renogyn och ingen annanstans. BMS123 sköter bara balanseringen och kan kliva in och rädda batteriet genom att bryta reläet om något skenar över de tröskelvärden han ställt in på BMS123. Om man ställt in alla laddare i bilen "rätt" så skall BMSen aldrig behöva bryta reläet. BMS123 är ju ingen laddare som sköter laddning utan bara en ren nödbrytare.
 

Roger67

HBK Medlem
Inlägg
3.832
Kommun
Täby
HBK-Nr
3956
Medlemskap
2024
Stämmer som du gissar, eftersom jag i dagsläget inte har någon laddning via 230V så når jag endast 100% SoC i garaget med extern laddare, eller när bilen står oanvänd ute och laddas med solpanelerna. Är jag dock ute och fricampar utan att byta ställe så gör jag oftast av med mer ström än solpanelerna fyller på, men jag har stort batteri så 10-14 dagar är inget problem att fricampa utan att starta motorn.

Edit: Du skriver "laddbegränsare" varför skulle jag vilja begränsa laddningen? när jag har laddning, solen/generatorn, så vill jag få in så mycket det överhuvudtaget är möjligt tills batteriet är fullt, når jag dit innan resan/solen är över så har lyckats.

Med "laddbegränsare" menade jag i dom fall man bara stoppar i ett batteri i en bil utan koll på laddningen och där BMS123 kanske får jobba hela tiden med att bryta reläet för att hantera en eventuell konstant överladdning från något i bilen. Kanske generatorn eller en fast laddare eller något. Menade givetvis inte din setup. Det är just i dom fallen jag menar en BMS123 med reläer blir "mindre bra"
 

Montreal

HBK Medlem
Inlägg
11.774
Kommun
Alingsås
HBK-Nr
707
Medlemskap
2025
Jag är övertygad om att Peter har ställt in alla värden han vill att batteriet skall laddas med i Renogyn och ingen annanstans. BMS123 sköter bara balanseringen och kan kliva in och rädda batteriet genom att bryta reläet om något skenar över de tröskelvärden han ställt in på BMS123. Om man ställt in alla laddare i bilen "rätt" så skall BMSen aldrig behöva bryta reläet. BMS123 är ju ingen laddare som sköter laddning utan bara en ren nödbrytare.

Det stämmer väl inte, BMS 123 skall väl i första hand balansera cellerna och sedan har man möjligheter att ansluta reläer för överspänning och underspänning. Någon nödbrytare är den ju inte.
 

Roger67

HBK Medlem
Inlägg
3.832
Kommun
Täby
HBK-Nr
3956
Medlemskap
2024
Funktionen med reläet är ju att nödbryta laddningen för att rädda batteriet från överladdning. Inget annat. Givetvis lägger man brytnivån över balanseringsnivån annars får man aldrig någon balansering. Balanseringen klarar också bara att bränna bort 1A per cell.
 
Toppen