• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Byte till Lithiumbatteri

Sysk167

HBK Medlem
Inlägg
143
Kommun
Sundsvall
HBK-Nr
31099
Medlemskap
2024
Såg att Hjertmans har rätt bra pris på Victron Lithium 12,8V SuperPack 100Ah. Då jag har en fräsch Adria Coral från 2009 med ett lite trött Julabatteri (95 Ah) till boet blir jag sugen på att byta till Lithium. Den EBL som sitter i bilen är Schaudt EBL 226 (ingen OVP). Till EBL finns även solpanel (TROR det är 100W) kopplad via en sollcellsregulator (EPSOLAR LS1024).
Är det bara att koppla lös det gamla trötta batteriet & koppla på Victronbatteriet?
Något slag av övervakning på batteriet via bluetooth vore väl inte helt fel när man ändå håller på?
Lägga till något slag av OVP?
Eller är något annat jag bör/ska/måste köpa till för att få det att fungera bra?
 

Sysk167

HBK Medlem
Inlägg
143
Kommun
Sundsvall
HBK-Nr
31099
Medlemskap
2024
Gissar lite nu då jag tror jag läst om just det du nämner:
Ställa om till Lead-Gel i EBL & Gel i solcellsregulatorn?
Undrar också lite hur det blir med kontroll-panelen (LT 313 där man kan se hur batteriet mår?
Kommer den att visa något så när rätt tro?
 

ingbe

HBK Medlem
Inlägg
1.292
Kommun
Linköping
HBK-Nr
26160
Medlemskap
2024
Gissar lite nu då jag tror jag läst om just det du nämner:
Ställa om till Lead-Gel i EBL & Gel i solcellsregulatorn?
Undrar också lite hur det blir med kontroll-panelen (LT 313 där man kan se hur batteriet mår?
Kommer den att visa något så när rätt tro?
Om du inte har Litium som alternativ är det Gel som gäller. När det gäller att ha koll på hur batteriet mår är det BT och appen från Victron som du får ha som kontrollpanel :) .
 

Knut

FD HBK Medlem
Inlägg
19.559
Kommun
Australien
HBK-Nr
994
Medlemskap
2022
Solpanelregulatoren kan være et problem, MPPT i Gel innstilling burde fungere bra - PWM er et problem som jeg tidligere ikke har tenkt over. PWM hakker opp strømmen fra panelet uten egentlig å endre spenningen! Dette er ikke noe problem for blybatteri, men LFP tåler ikke spenning over 16V så pulser på 17 til 20 volt er skadelig for cellene. Av samme grunn skal en ikke benytte en 12V lader med rekondisjonering på LFP batteri.
 

Sysk167

HBK Medlem
Inlägg
143
Kommun
Sundsvall
HBK-Nr
31099
Medlemskap
2024
Tack för alla svar -så här långt... Så en ny MPPT regulator lär behövas utan diskussion verkar det som.
Sunlux har ju ett paketerbjudande med laddbooster. Undrar om det är ett måste eller mer som "bra å ha"?
Sedan har de ju även batteri med värme inbyggt. Kostar ca 500:- extra. Men kanske värt den pengen utifall man hamnar i kylan någon gång?
Sunlux 96Ah ev med värme ligger nog på plats 1 i min lista just nu.
 

Olof G

HBK Medlem
Inlägg
5.075
Kommun
Knivsta
HBK-Nr
12581
Medlemskap
2024
Tack för alla svar -så här långt... Så en ny MPPT regulator lär behövas utan diskussion verkar det som.
Sunlux har ju ett paketerbjudande med laddbooster. Undrar om det är ett måste eller mer som "bra å ha"?
Sedan har de ju även batteri med värme inbyggt. Kostar ca 500:- extra. Men kanske värt den pengen utifall man hamnar i kylan någon gång?
Sunlux 96Ah ev med värme ligger nog på plats 1 i min lista just nu.
Jag skulle ta batteriet med värme, samt laddboostern,sedan säljer Sunlux solcellsregulatorer jag skulle välja Voitronic MPP165 10A,eller nedanstående som jag kör med själv,då får du BT inbyggt.
SmartSolar MPPT 75/15 Laddningsregulator Bluetooth – Hjertmans.se
 

Knut

FD HBK Medlem
Inlägg
19.559
Kommun
Australien
HBK-Nr
994
Medlemskap
2022
Det irriterer meg at jeg ikke har tenkt på PWM problemet tidligere, det var en bonde som spurte om han kunne bytte til LFP på sin solar energizer tor el-stengsel. Vet at disse bruker å ha billige solarkontrollere og at panelene uten belastning gir 17V - pg plutselig så jeg problemet som ville komme. At et innebygget BMS slår til og redder cellene er bra og bekrefter at jeg tenkte rett :D

Det som reddet min installasjon i 2013 var at jeg hadde byttet til MPPT for solpanelene på forhånd.
 

Sysk167

HBK Medlem
Inlägg
143
Kommun
Sundsvall
HBK-Nr
31099
Medlemskap
2024
Jag skulle ta batteriet med värme, samt laddboostern,sedan säljer Sunlux solcellsregulatorer jag skulle välja Voitronic MPP165 10A,eller nedanstående som jag kör med själv,då får du BT inbyggt.
SmartSolar MPPT 75/15 Laddningsregulator Bluetooth – Hjertmans.se
Låter som kloka val du ger. Men som vanligt genererar det mer frågor...
Varför inte denna istället regulator?
Epever Triron 2210N MPPT 12/24V 20A
Lite billigare än Victrons men bara 150kr mer än Votronics & 5 Amp extra.
 

KawaMal

HBK Medlem
Inlägg
1.001
Kommun
Älvkarleby
HBK-Nr
1474
Medlemskap
2024
Jag skulle ta batteriet med värme, samt laddboostern,sedan säljer Sunlux solcellsregulatorer jag skulle välja Voitronic MPP165 10A,eller nedanstående som jag kör med själv,då får du BT inbyggt.
SmartSolar MPPT 75/15 Laddningsregulator Bluetooth – Hjertmans.se

I manualen till Votronics MPP står det: "Never operate the controller without the battery "BOARD I“. If the battery is not connected, the unit will not deliver a defined output voltage." Om/när BMS:en kopplar bort batteriet skulle man alltså kunna få problem (?)
Jag skickade en fråga till deras support för några dagar sedan, väntar på svar.
 

Sysk167

HBK Medlem
Inlägg
143
Kommun
Sundsvall
HBK-Nr
31099
Medlemskap
2024
Om batteriet skall sitta under passagerarstolen måste du tänka på batteriets höjd så att det får plats. Sunlux 96Ah får rum under stolen. Du får t.o.m. rum med 2 st.
Bobatteriet sitter bakom passagerarstolen under en soffa. Gott om plats åt alla håll.
Under passagerarstolen finns bilens domkraft. Otroligt ställe & nästan helt omöjligt att få ut den.
Ska försöka framåt våren med kofot & spett...
 

Roger67

HBK Medlem
Inlägg
3.832
Kommun
Täby
HBK-Nr
3956
Medlemskap
2024
I manualen till Votronics MPP står det: "Never operate the controller without the battery "BOARD I“. If the battery is not connected, the unit will not deliver a defined output voltage." Om/när BMS:en kopplar bort batteriet skulle man alltså kunna få problem (?)
Jag skickade en fråga till deras support för några dagar sedan, väntar på svar.

Det beror väl på om man har en BMS som verkligen kopplar bort batteriet?
Som jag förstår det gör inte dom flesta inbyggda BMS det. Det är anledningen till att jag beställt en Kina-BMS och kommer att byta ut min 123BMS.
 

Montreal

HBK Medlem
Inlägg
11.740
Kommun
Alingsås
HBK-Nr
707
Medlemskap
2025
Det beror väl på om man har en BMS som verkligen kopplar bort batteriet?
Som jag förstår det gör inte dom flesta inbyggda BMS det. Det är anledningen till att jag beställt en Kina-BMS och kommer att byta ut min 123BMS.

Visst kan väl BMS123 koppla bort laddningen vid behov, och koppla bort bodelen om spänningen blir för låg, det finns ju relästyrning på in och utdelen?
 

PeterK

HBK Medlem
Inlägg
8.872
Kommun
Köping
HBK-Nr
14860
Medlemskap
2024
Det irriterer meg at jeg ikke har tenkt på PWM problemet tidligere, det var en bonde som spurte om han kunne bytte til LFP på sin solar energizer tor el-stengsel. Vet at disse bruker å ha billige solarkontrollere og at panelene uten belastning gir 17V - pg plutselig så jeg problemet som ville komme. At et innebygget BMS slår til og redder cellene er bra og bekrefter at jeg tenkte rett :D

Det som reddet min installasjon i 2013 var at jeg hadde byttet til MPPT for solpanelene på forhånd.

Kära Knut... Även solen har fläckar :bye:
 

Roger67

HBK Medlem
Inlägg
3.832
Kommun
Täby
HBK-Nr
3956
Medlemskap
2024
Visst kan väl BMS123 koppla bort laddningen vid behov, och koppla bort bodelen om spänningen blir för låg, det finns ju relästyrning på in och utdelen?
Det är just relästyrningen som jag tycker är problemet. Som jag ser det är 123BMS inte bra att ha i en husbil.
Urkoppling vid för låg spänning funkar bra då man ju absolut och omedelbart vill koppla bort batteriet helt från bilen och alla förbrukare. Det är ju en riktig krisnödbroms.

Vid överladdning däremot vill man inte att ett relä plötsligt och brutalt kopplar bort batteriet helt från bodelen. Man vill bara att fortsatt överladdning förhindras.
Om man har 100% koll på alla laddkällor i bilen så man vet att den i princip aldrig behöver koppla från batteriet kan det nog vara ok men då får man väl byta alla laddare man har i bilen.
Att sätta alla laddkällor själva på den relästyrda ingången blir också opraktiskt och förutsätter även en DC/DC laddare istället för generatorladdning. Det blir då också en jojoladdning av batteriet när allt kommer att passera via det när reläet slår till och från.
 
Toppen