• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Perfekt energihantering!

Kjelle L

HBK Medlem
Inlägg
87
Kommun
Skellefteå
HBK-Nr
28723
Medlemskap
2024
Finns det plats för några positiva nyheter dessa dagar? Om så notera då följande:

Jag har eget elektroniklabb och 50 års erfarenhet av att konstruera switchade kraftaggregat för både industri och flygburna applikationer. Familjen har nyligen inköpt en 2020 Adria Matrix Supreme 670L och jag blev därför mycket intresserad av att testa Renogys 50A DC-DC Battery Charger DCC50S som kombinerar en boost DC/DC-omvandlare med en solcellsregulator enligt MPPT-metoden.

Yrkesskada som man är så demonterade jag aggregatet för att kontrollera designen och blev ordentligt överraskad på kuppen. Topp-nivå! Den senaste tekniken både gällande elektrisk design och mekaniskt utförande. Allt är ytmonterat inklusive två step-up drosslar. Man använder aktiva fly-back dioder för hög verkningsgrad och allt är elegant utformat på kretskortet.

En sak har bekymrat folk på nätet och det är spänningståligheten på PV+ ingången dvs solcellens Voc- spänning. Många 12V solcellspaket ger faktiskt tomgångspänningar på 26-28V vid öppen krets så oron är givetvis fullt befogat då Renogy anger 25V som maxspänning på PV+ ingången.

En kontroll visar dock att designen är gjord med 3 st 30V, 100A supermoderna och avalanche-ratade mosfet-transistorer parallellmonterade. Det finns dessutom en 600W transientdiod som extra skydd mot överspänning på PV+. Jag testade aggregatet med 30VDC på PV+-ingången utan att få några krypströmmar eller andra tecken på problem. Modulen slår ifrån solcellsladdningen helt vid 25,5V vilket jag tycker är fullt ok. Behöver bohusdelsbatteriet eller bilbatteriet fortfarande laddning så hamnar aldrig spänningen över 25V då 12V-solcellernas kapacitet avtar snabbt vid dessa spänningsnivåer.

Renogy har intagit en mycket konservativ attityd i produktspecifikationen vilket tyder på klass. Tycker dock att man kunde ha sträckt sig till att säga att utrustningen arbetar upp till 25VDC men är överspänningsskyddad upp till 30VDC på PV+ ingången.

Utrustningen levererar enligt Regonys specifikation och ger därmed optimalt nyttjande av din husbils energikällor. Passar en stor installation med upp till 600W solceller såväl som en liten installation som min HB med bara 140W. Man behöver ingen kringutrustning vilket är enormt befriande…

Utrustningen arbetar enligt följande principer.

  • Solcellsregulatorn, som har en strömgräns på max 50A, matar i första hand bodelsbatteriets last. Regulatorn laddar därutöver batteriet så länge den totala strömmen genom regulatorn inte överstiger 50A. Notera att solcellerna behöver bara ge 40A vid 18V för att strömmen till batteriet vid 13,5V skall bli 50A då solcellsregulatorn är en Buck-converter med hög verkningsgrad.
  • Solcellerna övergår till att ladda bilbatteriet, max 25A, när bodelsbattriet är fulladdat och bilbatteriets spänning ligger under 12,7V. Laddningen upphör vid 13,2V
  • Solcellsregulatorn arbetar givetvis även när du kör vilket avlastar bilgeneratorn och sänker bränsleförbrukningen.
  • OBS notera. Det finns inget drifttillstånd i Renogys produkt som kan utlösa överspänningsskyddet i ett litiumbatteri med inbyggt BMS-övervakning!
Jag rekommenderar GEL-inställningen för maximal säkerhet och livslängd i en kombination med AGM i bildelen och ett litiumbatteri i bodelen. Mvh / Kjelle
 

muskatten

HBK Medlem
Inlägg
6.065
Kommun
Malmö
HBK-Nr
6390
Medlemskap
2024
Tack Kjell för en intressant analys
Vi är några i klubben som har denna laddare, jag är en av dem..
Jag är helt nöjd med laddaren även om jag inte har testat laddningen från generatorn.....
Jag har 1kW panel och allt fungerar kanon...
Ända nackdelen med Regony var att jag fick be om ett kvitto... Och när jag fick kvittot så står det att jag har köpt laddaren av dem från firman i Kina..trots att jag köpte den inom EU.
Jag har klagat... Men undrar om jag överhuvudtaget får ett svar....
När kvittot är utanför EU så har vi förlorat våra konsument rättigheter inom EU..... Typ garantin mm.
Detta drar ner mitt betyg på en annars mycket bra produkt
 
Senast ändrad:

Olof G

HBK Medlem
Inlägg
5.044
Kommun
Knivsta
HBK-Nr
12581
Medlemskap
2024
Kjell, kan du beskriva hur du kopplar in den,elblocket styr diverse saker tex. kylskåp som kräver D+,det finns på forum många beskrivningar av inkoppling med extra relä för att koppla bort DC/DC laddare,skiljer denna laddare sig från CTEK 250 tex.
 

Kjelle L

HBK Medlem
Inlägg
87
Kommun
Skellefteå
HBK-Nr
28723
Medlemskap
2024
Inkoppling av Regony DCC50S är relativt enkelt och kräver inte några extra relä eller hjälpbatteri. Har du redan en extern DC/DC-omvandlare så blir arbetet extra enkelt då ingreppet liknar inkopplingen av tex. CTEK D250SA. Jordledare NEG-, matning från startbatteriet ALT+, D+ matning för optimal funktion, solpanel PV+och slutligen observera, utgående polskruv OUT+ kan kopplas direkt till bodelsbatteriet men bör, om man har ett elblock med inbyggd strömmätning som jag har Nordelettronica NE350, anslutas till boosteringången +DC/DC. Man kan då i alla lägen avläsa den verkliga laddningen resp. urladdningen av bodelsbatteriet på kontrollpanelen.

Notera att jag känner inte till alla konfigurationer som kan finnas på marknaden så anlita en erfaren elektriker för att tillse att allting blir rätt till slut.
 

Sven_99

HBK Intresserad
Inlägg
10
Kommun
Karlskrona
Hej Kjelle,

Ser att du har en likadan husbil som vi.

Vi valde att låta firman, där vi köpte husbilen, montera solpanel på 160W.
Det visade sig att efter några timmars TV-tittande och annan förbrukning, utan ”två hål i väggen”, så stängdes allt av.

Vi har båt med 50W solpanel och i vår förra husbil var det 100W. Inte någon gång har vi haft problem med att batteriet inte har räckt till trots att vi legat still med båten eller stått utan ström till bilen under flera dagar.

Problemet är naturligtvis att firman har monterat en undermålig solcellsregulator. Flott märkt med MPPT och max 15A, men det spelar ingen roll om den inte laddar batteriet.
Har sökt runt på nätet och en sådan solcellsregulator får man för några hundralappar. Finns även en del tester på just den här regulatorn och samtliga ger omdömet ”fake”.

Har påpekat för firman och utan några som helst protester har de lovat att byta ut regulatorn mot en ny. Säger mig att man har varit väl medveten om problemet.

I vårt fall så har firman kopplat in solcellsregulatorn direkt på bodelsbatteriet och det är ju inte det optimala om jag förstår ditt resonemang rätt. Dels ger det ingen laddning till bildelsbatteriet och inte heller kan man se vad solcellerna ger till bodelsbatteriet.

Med tanke på hur firman har kopplat så tror jag inte att de har de kunskaper som behövs för att få inkopplingen av solceller optimalt.

Så den boosteringång +DC/DC, som du skriver om, är det den som sitter vid B1 – och B2? För om jag förstår rätt kan man då se på panelen om och hur mycket solpanelen ger till bodelsbatteriet?

Jag undrar också vad är plinten JP7, märkt SOLAR PANEL, till för?

Var får man tag på den Renogys 50A DC-DC Battery Charger DCC50S, som du skriver om i ditt första inlägg. Tänker om nu firman kommer med något annat ”smäck” till solcellsregulator som vi inte vill ha?
 

Kjelle L

HBK Medlem
Inlägg
87
Kommun
Skellefteå
HBK-Nr
28723
Medlemskap
2024
Hejsan Sven_99! Kul att du har satsat på likadan husbil som vi. Du gjorde dessutom samma erfarenhet som jag nämligen att solcellsregulatorn fungerade dåligt vilket fick mig att installera Renogys 50A Charger DCC50S som jag köpte via Amazon.com och rapporterade om ovan. I den rapporten skrev jag att även om DCC50S faktiskt tål 30V på solcellsingågen så upphör solcellsregulator att ladda vid 25,5V vilket är olyckligt.

Vissa 12V solceller ger faktiskt mer än 25V obelastat eller vid låg ström och om du nu har en sådan solcell, vilket lätt kan verifieras med en voltmeter om +kabeln lossas från MPPT-regulatorn, så välj en annan lösning för det har visat sig att Renogys produkt kan faktiskt, i vissa lägen, hänga upp sig så att man måste nollställa enheten genom att göra den helt spänningslös en kort stund om den utsätts för mer än 25V på solcellsingången.

Har du en laddare/säkringsblock med beteckning NE350 som jag så skall givetvis en separat solcellsregulatorn anslutas till JP7 pin 3 för att möjliggöra avläsning av strömmen till bodelsbatteriet. Kräver dessutom regulatorn, vilket är vanlig, en kontinuerlig matningsspänning så tas det från JP7 pin 2. Pin 1 är nollan till regulatorn.

Notera även att NE350 ger underhållsladdning till bilbatteriet men det gäller endast vid nätdrift. Återkom och berätta gärna om vilken ny MPPT-regulator leverantören föreslår. Mvh KL
 

Sven_99

HBK Intresserad
Inlägg
10
Kommun
Karlskrona
Tack för snabbt svar, bägge!

På torsdag skall programvaran för farthållaren uppdateras eftersom den enligt mitt tycke inte är tillräckligt exakt. Kan vid vissa förhållande pendla +-5Km/h. Enligt mitt sätt att se det inte är nöjaktigt. Då är det tänkt att även solcellsregulatorn skall bytas.
Skall gå på dem imorrn och se om jag kan få fram några uppgifter.

Jo, vi är väldigt nöjda med bilen i övrigt. Planen var att åka till San Sebastian i höst, därför köpte vi nytt. Nu blir det antagligen inte av, eller ganska säkert. Vi hade faktiskt skrivit på för en Coral 2019 men när de fick in Matrixen (kunna ta med barnbarnen utan att sova trångt vägdes också in) med en riktigt automatlåda var inte valet så svårt även om det blev en aning dyrare. Skall man ha en robot som växlar kan man lika gärna göra det själv manuellt. Hade manuell låda på förra bilen och jag upplevde det inte som något besvär.

/H
 

Kjelle L

HBK Medlem
Inlägg
87
Kommun
Skellefteå
HBK-Nr
28723
Medlemskap
2024
Din kommentar beträffande farthållaren är intressant. Hur skall automatlådan kunna begränsa hastigheten i en nedförsbacke utan att mekaniskt bromsa in den stora rörelseenergi som en 4 tons husbil utgör i en utförsbacke? Bilen skall vara miljövänlig och batterierna är säkert redan laddade så dit kan inte energin styras. Skall bilen växla ner och ta inbromsningen genom ökat slitage i motorn med högre varvtal? Personligen tycker jag faktiskt att det är helt ok att farten ökar en del i en utförsbacke och jag bromsar normalt inte vid manuell körning om inte hastigheten blir för hög vilket jag även kan göra med farthållaren aktiverad. Det blir intressant att höra vilken fix du får på torsdag gällande denna fråga.

Jag tycker för övrigt att kombinationen med 180 hkr och en 9-stegs automatlåda fungerar mycket fint. Varvtalet ligger nästan alltid i intervallet 1500-1900 rpm med växel 5 för 50 km/h, 6 för 60 osv upp till växel 9 för 90 km/h i körläget - Normal. Motorn spinner fint och momentet i växellådan känns optimalt utformat. / KL
 

PeterK

HBK Medlem
Inlägg
8.791
Kommun
Köping
HBK-Nr
14860
Medlemskap
2024
Kanske är det en modern adaptiv farthållare,
sambon har det på sin MB 200C 2019, den aktiverar jag på t.ex max laglig fart, sen sköter den allt, vid stopp, start, stopp i köer så måste man peta till på gaspedalen för att den ska köra iväg igen ifall man stått helt still, och den bromsar verkligen hårt ifall det behövs, håller även inställt avstånd till framförvarande fordon med hög precision, en sådan skulle jag gärna vilja ha på husbilen.
 

Sven_99

HBK Intresserad
Inlägg
10
Kommun
Karlskrona
Adaptiv farthållare har vi i vår personbil men inte i husbilen. Det finns som tillval, tror jag, men då får man antagligen beställa från fabriken.
När jag skriver om +-5Km/h är det inga extrema upp eller nedförslut utan ganska normal landsvägskörning. Jag har naturligtvis förståelse för skillnaden på vikten i en husbil kontra personbil men kan jag reglera farten bättre i upp och nedförslut än vad farthållaren gör så kan man ju fråga sig vad den är till för. Enligt min mening så reagerar farthållaren alldeles för långsamt och eftersom man på firman direkt sa att farthållaren behöver uppdateras tolkar jag det som om det är en ganska vanlig åtgärd.
Jag har testat, i samma nedförslut, min och farthållarens noggrannhet. Kört i samma hastighet och när jag i nedförslutet märkte att farten började öka ( 1-2Km/h) släppte jag lite på gasen och då ligger farten kvar där. Med farthållaren inkopplad går farten upp 5-6Km/h. Även om det här inte är någon direkt vetenskaplig test så säger det mig att får motorn rätt information har den inga problem att hålla rätt fart på husbilen.

/H
 

Kjelle L

HBK Medlem
Inlägg
87
Kommun
Skellefteå
HBK-Nr
28723
Medlemskap
2024
Tack för den utförliga informationen Håkan. Då förstår jag din reaktion på farthållarens funktion fullt ut. Återkom och berätta hur det går på torsdag varefter även jag kanske kan få en uppdatering av programvaran i bilen. Lycka till! Mvh/ Kjell L
 

Sven_99

HBK Intresserad
Inlägg
10
Kommun
Karlskrona
"Tigern" vill ut och åka i helgen, då finns det tid att testa. Återkommer om det efter helgen.
Ringde till firman igår angående solcellsregulatorn, men fick inget svar. Lämnade meddelande men de har inte ringt tillbaka, väntar med det tills jag har varit där imorrn.
Följer flera sidor på Facebook, husbilskompisar, husbilsvänner och husbilsteknik. Måste säga att husbilsfolk verkar vara ett mycket tåligt släkte med tanke på hur mycket som krånglar även på nya och relativt nya husbilar. Klart att har man ingen eller lite koll på teknik kan det vara svårt att argumentera. Men bara en sådan sak att man inte får komplett dokumentation på den utrustning vilken är monterad husbilen tycker jag är skit speciellt när man lagt ut en dryg million. Har lovat säljaren att han kommer att få ha mig "hängande" på dörren tills jag är nöjd. Nu skall tilläggas att han verkar göra sitt bästa för att jag skall bli nöjd, så ingen skugga faller över honom utan det ligger nog längre upp i "stolgången". Man kanske räknar med att de flesta har tummen mitt i handen och kan inte göra något själva. Mantrat kanske är "kom med problemen till oss, vi tar rundligt betalt för att fixa dem!". :cool:
Rådet till alla som köper husbil borde vara att hålla 10% på köpesumman tills man är nöjd. Det är tyvärr det enda riktiga påtryckningsmedel man har som köpare, trots alla lagar och köpskydd.
Så, då fick jag det ur systemet!! :)

/H
 

Kjelle L

HBK Medlem
Inlägg
87
Kommun
Skellefteå
HBK-Nr
28723
Medlemskap
2024
Vi hämtade vår 2020 Adria Matrix Supreme 670 SL i februari hos Bergners Bil Umeå där husbils ansvariga försäljare Magnus Nilsson och Michael Holmberg har ställt upp på ett fullständigt utomordentligt bra sätt. Kunniga, mycket engagerade och tillmötesgående på ett sätt som jag kanske inte fullt ut hade förväntat mig efter att ha följd alla skriverierna om problem med ny leveranser och bristande kvalité på nyproducerade husbilar i detta forum. Har vi haft ovanligt tur? Har jag haft en fördel eftersom jag är en elektronikspecialist och därmed haft lätt för att förstå hur olika system i bilen fungerar. Vem vet....

Vad som förvånar mig är dock följande. Varför har husbilsbranschen inte tagit steget in i den digitaliserade värld vi alla lever i nu? En modern husbil anno 2020 är en ganska komplicerad produkt i många köpares ögon. Frågorna blir snabbt. Vad har jag egentligen köpt? Vad har jag fått? Hur fungerar prylarna? Läser man medföljande instruktionsbok så finns flera varianter beskrivna. Går man vidare till olika manualer som kommer med i leveransen så finns dessutom flera utföranden beskrivna i samma manual. Vad gäller egentligen? Jag förstår din frustation Håkan.

Så här borde man göra från första stund när kunden vill gå vidare till ett slutligt kontrakt:
Gör en digital offert som kan läsas på olika nivåer. En summarisk sammanställning som sannolikt rymmas på en A4-sida.
Vill du veta mer klicka vidare så ser du vilket kylskåp du kommer att få. Vill du veta ännu mer, klicka vidare så får du fram underleverantörens manual som inkluderar just det kylskåp som du kommer att få. osv

Det här kan gälla solcellsutrustningen. Vilken solcell får jag hur set databladet ut för den solcellen? Vilken solcellsregulator får jag? Hur ser det databladet ut? osv... Jag kan på detta sätt få full insyn och lära mig en massa innan den nya husbilen levereras till mig vilket i slutändan borde göra säljares leveransansträngningar betydligt enklare. Ett stort plus kan man tycka.

Det här kan låta komplicerat med det är det verkligen inte med dagens teknik. Samma teknik bör användas både i offertstadiet som i leveransspecifikationen. Att digitalt länka ihop informationen på olika nivåer är lätt. Det svåra är att säljaren måste ta ställning till vad han säljer och leveranskontrollören måste ta ställning till vad kommer vi att leverera. Här håller jag med dig Håkan. Dessa frågor måste säljaren ta ansvar för vid ett köp som ligger runt 1 miljon kronor.

Med detta sagt vill jag inte fälla någon skugga över grabbarna på Bergners Bil i Umeå. Dom har uppträtt på ett mycket professionellt sätt. Köp din nya husbil hos Bergners Bil Umeå. Mvh/ Kjell L
 

Sven_99

HBK Intresserad
Inlägg
10
Kommun
Karlskrona
Håller med dig fullständigt.

Håller just på med att plocka ihop så mycket jag kan på PDF. De manualer som finns på svenska har jag skrivit ut, enbart den delen och de som inte finns eller går att få tag på engelska, ifall man hamnar i det läge att datorn inte fungerar av någon anledning är det bra att ha en backup. Man behöver ju inte manualer på en massa olika språk. För min del räcker det med svenska eller engelska. Tyska är dock inte mitt bästa ämne även om jag kan förstå teknisks tyska en del. Har hitintills fått tag på till ugn, kyl/frys, Alde, DC-DC och NE350. De flesta tillverkare har väldig bra support när det gäller manualer. Som jag skrev tidigare har vi båt också så för tillfället drar den en hel del tid. Får ta manualer lite pö om pö. Adrias instruktionsbok är i och för sig bra men den beskriver ju inte all den utrustning som finns i just vår bil även om den är ganska lika.
Man får en känsla att husbilsbranschen är lite av en djungel. Antagligen för att det inte ställs några riktiga krav på dem. Kanske vore något för husbilsklubben att ta tag i?

/H
 

Sven_99

HBK Intresserad
Inlägg
10
Kommun
Karlskrona
Det här är vad som är beställt: REGULATOR TRACER 15A 3906. GOCAMP
Låter dem montera den så får vi se om jag blir nöjd, annars investerar jag i en själv.
När det gäller farthållaren är vi inte överens, fortsättning följer! Antagligen pluggade de bara in något instrument och det hjälper ju föga. Får se vad jag kan få fram om jag luskar vidare.
Vi skall ut och åka några dagar så jag släpper det för tillfället.

/H
 

Kjelle L

HBK Medlem
Inlägg
87
Kommun
Skellefteå
HBK-Nr
28723
Medlemskap
2024
Hej Håkan! Känner inte till den solcellsregulatorn. Databladet ser förtroendeingivande ut och produkten borde faktiskt kunna ge den funktion man kan förvänta sig av en korrekt och väl fungerande MPPT-regulator. En verkningsgrad kring 98%, spänningsområde upp till 36V samt underhållsladdning med 13,8 V blir bra i din HB.

Du kan som option ansluta en RS485 > USB-sladd och använda en APP för kontroll och styrning. Detaljerna om vad som kan göras på den fronten framgår dock inte av databladet. Lycka till med regulatorn och den nya husbilen! / Kjell L
 
Toppen