• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Bygger billigt 12V 90Ah LFP batteri

Daniel K

FD HBK Medlem
Inlägg
837
Kommun
Luleå
HBK-Nr
8801
Medlemskap
2022
Det blev en del PostNord strul där två av fyra battericeller hamnade på villovägar efter momsklareringen men nu är alla komponenter hemma i mitt garage. 4 st. 3,2V 90Ah LiFePO4 celler, BMS och en batterilåda beställdes från Asien den 6/12 -19. Delarna väger tillsammans 9,5kg. Kostnaden landade på tot. 3648kr inkl. moms och postens avgifter, lite billigare än två nya Biltema 95Ah AGM. Jag kan inte klaga på mina gamla 95Ah AGM då de faktiskt är inne på åttonde året. Dock talar vikten, och förhoppningsvis fler cyklar, för LFP.

IMG_20200120_120146.jpg
 
Senast ändrad:

Daniel K

FD HBK Medlem
Inlägg
837
Kommun
Luleå
HBK-Nr
8801
Medlemskap
2022
Ett litet problem har uppstått. Min gamla Votronic LCD Solar Computer S som ska visa laddning mm. från solpanelerna visar inte längre korrekta värden. Jag har ju bytt regulatorn som den är kopplad till, tänker att det kanske har med det att göra. Möjligen är min gamla Computer S (2013) inte kompatibel med den nya Votronic mppt 350. Computer S funkade perfekt med den gamla regulatorn (Votronic mppt 240) från 2013. Jag har mailat två gånger till Votronic support men inte fått något svar. Kanske någon här som har koll?
Skärmavbild 2020-04-03 kl. 14.19.18.png
 

PeterK

HBK Medlem
Inlägg
8.863
Kommun
Köping
HBK-Nr
14860
Medlemskap
2024
Nu vet jag inte hur din visar fel,
Jag hade likadana prylar som jag monterade förra våren, min solar computer s visade rätt ihop med min 350, köpte dem samtidigt.
Dessa åkte ur i vinter i samband med byte till LFP.
Jag har kvar min computer s, kanske du skulle prova med den?
 

fp01

FD HBK Medlem
Inlägg
57
Kommun
Sölvesborg
HBK-Nr
18595
Medlemskap
2021
Intressant tråd. Jag har själv byggt ett batteri med till synes samma celler, möjligen originalet: CALB (China Aviation Lithium Battery) som är en av de bättre tillverkarna i Kina. Min konfig är 4S2P, dvs 12V/150Ah. Skyddskrets, balansering, Bluetooth osv från olika tillverkare. Balanseringsströmmen i mitt fall är 300-350mA, lägre än så är ingen hit, det kommer att ta alldeles för lång tid att justera celler med så hög kapacitet. En inbyggd monitor med en liten OLED-display i batteriet kan visa batteripänning, temperatur, ström in/ut, och Ah/Wh för batteriet. Jag kan även checka varje cell separat vad gäller spänning och temperatur. Tre anslutningar via Power Pole kontakter, liknande som på EZA-modulerna för bil/laddning, inverter osv Huvudbrytare med bistabilt 250A relä dvs ingen förbrukning förutom vid manövrering. Batteriet hårdtestas just nu i labbet... forts följer.
 

fp01

FD HBK Medlem
Inlägg
57
Kommun
Sölvesborg
HBK-Nr
18595
Medlemskap
2021
Inget specifikt BMS, endast en skyddskrets med 100A kapacitet, se bild, och utöver denna 4st separata balanseringskort med lite högre balanseringsström än det vanliga 60-80mA. BT-monitorn är ytterligare en separat modul med låg egenförbrukning <1mAIMG_6865.JPG
 

fp01

FD HBK Medlem
Inlägg
57
Kommun
Sölvesborg
HBK-Nr
18595
Medlemskap
2021
Jag kör 70A som mest, e-lasten klarar inte mera kontinuerligt... Skall testa laddning också med lite högre ström, har bara tillgång till 35A just för tillfället. Bilen/generatorn kan ju trycka på med betydligt mera om man så vill, det är väl säkrat 50 eller 60A mot bildelen tror jag.
 

PeterK

HBK Medlem
Inlägg
8.863
Kommun
Köping
HBK-Nr
14860
Medlemskap
2024
Ok, 50A verkar vanligt, det har jag också.
Din skyddskrets klarar 100A, och jag tror inte du kommer upp i dessa strömmar, däremot kanske du kommer att behöva byta till kraftigare säkring.
 

fp01

FD HBK Medlem
Inlägg
57
Kommun
Sölvesborg
HBK-Nr
18595
Medlemskap
2021
Bilens EBL innehåller inga skyddskretsar av den typ som LFP-batterier behöver: Skydd mot överladdning, djupurladdning, överström, kortslutning samt mätning och balansering av de individuella fyra cellerna. Oftast innehåller skyddskretsen även temperaturmätning, dels av cellerna män även kortets switchtransistorer. Ofta används BMS lite felaktigt som benämning på skyddskretsar (PCM), men för att det skall bli en komplett BMS (Battery Management System) så tillkommer någon form av intelligens, loggning, kommunikation osv på någon databuss och/eller display.
 

fp01

FD HBK Medlem
Inlägg
57
Kommun
Sölvesborg
HBK-Nr
18595
Medlemskap
2021
Ok, 50A verkar vanligt, det har jag också.
Din skyddskrets klarar 100A, och jag tror inte du kommer upp i dessa strömmar, däremot kanske du kommer att behöva byta till kraftigare säkring.

Vid urladdning kommer man sällan upp i mer än 20-30A, undantaget är ev. inverter som kan dra en bit över 100A när man t.ex ansluter en espressobryggare eller liknande. Jag kör därför min inverter på eget uttag med egen säkring (150A) men utanför skyddskretsen. Laddning däremot mot ett stort LFP-batteri som är lite urladdat kan stiga över 50A utan vidare om inte generatorn eller annat strömbegränsar. Normalt kan generatorn i nya husbilar leverera 150A eller mera...
 

Daniel K

FD HBK Medlem
Inlägg
837
Kommun
Luleå
HBK-Nr
8801
Medlemskap
2022
Och så har äntligen mina kina litium kommit. Postiljonen lämnade av vid dörren efter drygt två månaders leveranstid. Dock var frakten gratis och moms/tull/postavgift 380:- så jag kom ”billigt” undan.

Berätta gärna var du har beställt med länkar och bilder på dina prylar. Syftet med tråden är att andra som är intresserade av att själv bygga billigt ska få tips och vägledning. Ett hemmabyggt LFP batteri till husbilen kan vara ett trevligt DIY-projektet som läget är nu.
 

Bäckis1843

HBK Medlem
Inlägg
2.382
Kommun
Nyköping
HBK-Nr
28774
Medlemskap
2024
Berätta gärna var du har beställt med länkar och bilder på dina prylar. Syftet med tråden är att andra som är intresserade av att själv bygga billigt ska få tips och vägledning. Ett hemmabyggt LFP batteri till husbilen kan vara ett trevligt DIY-projektet som läget är nu.
Japp det kommer en serie bilder och text senare.
En fråga Daniel K, hur mycket laddström tar ditt batteri emot?
Antar att du kör laddning via Bms?
Anledningen till frågan är att min begränsar på något sätt till 16A in.
 

Daniel K

FD HBK Medlem
Inlägg
837
Kommun
Luleå
HBK-Nr
8801
Medlemskap
2022
Jag har en LiFePo4-laddare som ger 25A och husbilens standardladdare levererar 15A. Om båda är inkopplade så blir det 40A. Mina celler har rekommenderad konstant max laddström på 45A (0,5C) men jag vet ju inte vad du har för grejer.
 
Toppen