• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Bygger billigt 12V 90Ah LFP batteri

Daniel K

FD HBK Medlem
Inlägg
837
Kommun
Luleå
HBK-Nr
8801
Medlemskap
2022
Det blev en del PostNord strul där två av fyra battericeller hamnade på villovägar efter momsklareringen men nu är alla komponenter hemma i mitt garage. 4 st. 3,2V 90Ah LiFePO4 celler, BMS och en batterilåda beställdes från Asien den 6/12 -19. Delarna väger tillsammans 9,5kg. Kostnaden landade på tot. 3648kr inkl. moms och postens avgifter, lite billigare än två nya Biltema 95Ah AGM. Jag kan inte klaga på mina gamla 95Ah AGM då de faktiskt är inne på åttonde året. Dock talar vikten, och förhoppningsvis fler cyklar, för LFP.

IMG_20200120_120146.jpg
 
Senast ändrad:

Michael S

HBK Medlem
Inlägg
4.180
Kommun
Kungsör
HBK-Nr
19308
Medlemskap
2026
I vanliga fall har man ju startbatteriet parallellkopplat med bodelsbatterierna, men i fallet av separat generator för LiFePo4 bodelsbatterierna kan man få problem om BMS och relä, med arbetande generator, bryter laddkretsen.

I fallet Hymer, se länk.
 

PeterK

HBK Medlem
Inlägg
8.791
Kommun
Köping
HBK-Nr
14860
Medlemskap
2024
Jag tror man måste vara noga med sitt val av LFP vid sådana här installationer, så de olika batterierna inte tär på varandra.
Alla säljare av "drop-in" LFP har avrådd mej denna typ av installation, kan ju även vara att de inte törs ge samma garanti.
 

Bäckis1843

HBK Medlem
Inlägg
2.379
Kommun
Nyköping
HBK-Nr
28774
Medlemskap
2024
Om jag har förstått det hela rätt så kör man litium parallellt med bly för att slippa bygga om laddkretsarna.
Dvs man kan fortfarande köra med laddare/generator som är anpassade för blybatterier.
Blybatteriet används som ”buffert/dämpning” i batterikretsen.

Jag tänkte prova att köra med min ”kinesiska” 15A laddare och ctec dc/dc laddare.
230v laddaren ligger på startbatteriet och när det får tillräcklig laddning öppnar den generatoringången på ctec:en som då laddar bobatteriet.
har även 300W solpanel kopplad till ctec.
För att maxa laddningen av litiumbatteriet lägger jag in ett relä som kopplar bort ctec:en i X minuter/timmar (får testas fram) och lägger full generatorström till litium.
När batteriet börjar bli fullt kopplas det över till ctec som slutladdar litium och Agm. När litium når ca 90% laddning bryter BMS:en bort laddningen av litium.
Så hoppas jag det kommer funka :)
 

Daniel K

FD HBK Medlem
Inlägg
837
Kommun
Luleå
HBK-Nr
8801
Medlemskap
2022
Huvudbrytare, DC-DC booster och en hall-strömsensor med tillhörande modul har nu monterats på en platta bakom batteriet, åtkomligt från passagerarstolens baksida.

battdisplay.jpg

Testade ju tidigare en JUNTEK batterimonitor men den faller bort pga. diverse brister, då tycks VAC8010f vara ett bättre alternativ. Lite enklare att montera också med hallsensor i stället för shunt.
Displayen till batterimonitorn tänker jag montera framme vid förarplatsen. Enkelt montage då hallsensormodulen skickar data till displayen med blåtand. Förutom all vanlig batteriinfo kan batterimonitorn styra två relän om man vill bryta laddning och urladdning vid inställda ström och spänningsgränser. Användbart tex. för ett extra skydd av batteriet.
 
Senast ändrad:
F

F.d. 1470

Guest
Testat sedan 2 år. Fungerar utmärkt. Bly och Li kompletterar varandra bra.

 

Palte

FD HBK Medlem
Inlägg
80
Kommun
Herrljunga
HBK-Nr
29965
Medlemskap
2022
Är på gång att beställa samma 90Ah celler och BMS fast bara med Appen. Har testat iphoneappen och ser att alla inställningar går att göra även i den. Tänker prova att bara bygga ihop ett batteri och lita på BMSen. Antagligen kommer jag stänga av 230v laddaren och bara låta motorn ladda.
 

Daniel K

FD HBK Medlem
Inlägg
837
Kommun
Luleå
HBK-Nr
8801
Medlemskap
2022
Allt exportande verkar vara stängt i Kina. Väntar på tre paket. Beställde fyra och en har kommit de andra tre har inte skickats än (olika leverantörer).

Du kan logga in och kolla dina beställningar. Du hittar ”My orders” under din profil. Där står det tex. ”Awaiting Shipment” om beställningen inte är skickad och sedan när den skickas tex. ”Will be shipped within: 10 days 22 hours 51 minutes”

Lite leveransstörningar får man nog räkna med i dessa virustider.

Du kan också fråga i ”Message Center”. De brukar svara inom ett dygn.
 

Bäckis1843

HBK Medlem
Inlägg
2.379
Kommun
Nyköping
HBK-Nr
28774
Medlemskap
2024
Batterierna (viktigast) ligger och väntar på att skeppas. Jag mailade dem för 1,5v sedan och har fortfarande inte fått svar. Väntar några dagar till sedan avbokar jag och beställer från någon annan.
Bms:en beställdes samtidigt från annat företag. Det kom efter en dryg vecka...
 

Knut

FD HBK Medlem
Inlägg
19.559
Kommun
Australien
HBK-Nr
994
Medlemskap
2022
Fra China er det nå nesten bare postforsendelser som går nesten som normalt, tyngre saker blir kraftig forsinket grunnet restriksjonene som er innført på transport for å begrense spredningen av viruset.
 

Daniel K

FD HBK Medlem
Inlägg
837
Kommun
Luleå
HBK-Nr
8801
Medlemskap
2022
BMS egen strömförbrukning är liten enligt databladet:
Self-Consumption
Working Consumption: <40µA
Sleep Over-Discharge: <30µA

Man bör alltså kunna ställa av under lite längre perioder utan att behöva oroa sig för någon nämnvärd urladdning av batteriet.
 
Senast ändrad:
Toppen