• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Önskar förslag på enkel installation av litiumbatteri

Status
Stängd för vidare inlägg.

Kjell1351

HBK Medlem
Inlägg
1.920
Kommun
Huddinge
HBK-Nr
17525
Medlemskap
2024
Tror att det är många med mig som funderar på om det här med litiumbatteri kan vara något för mig.

Det finns redan många trådar om detta på forumet men det mesta verkar alldeles för enkelt eller alldeles för svårt.

Det enkla är ju att bara ersätta befintligt batteri rakt av, om man skall tro en del reklam, och hoppas på det bästa.
Det svåra är ju att börja från grunden och köpa celler som skall kopplas ihop och sedan komplettera med allehanda utrustning för styrning och övervakning.
För att inte prata om balansering, SOC.......

Vad jag är ute efter är ett enkelt förslag på installation av litiumbatterier där vi utgår ifrån vad som finns i många husbilar idag och sedan gör nödvändiga installationer/kompletteringar för att få ett driftsäkert system.

Utgångspunkten är en husbil utrustad med
- EBL inkl. inbyggd 230-voltsladdare för Gel/AGM-batterier
- Solceller inklusive solcellsgenerator
- Bly/syra batteri i form av Gel, AGM..
och att vi skall installera ett litiumbatteri med inbyggd BMS, batterihanteringssystem

Vet ju att det finns många kunniga på forumet och hoppas att ni antar utmaningen att komma med en enkel och driftsäker lösning.

Från början kanske det räcker med förslag på de olika delar som skall ingå och sedan lite längre fram i tråden komma med förslag på hur de olika delarna, nya som befintliga, skall kopplas ihop.

Tanken är att de flesta husbilsägare själva, eller med hjälp av en kunnig kompis, skall kunna genomföra installationen.

Kjell
 
Senast ändrad:

Tor H

HBK Medlem
Inlägg
727
Kommun
Norge
HBK-Nr
114
Medlemskap
2025
Jag tänkte använda kabel som går från startbatteri till EBL direkt till dc-dc laddaren via ett växlande relä.
Problemet är att jag kan inte hitta ett sådant relä med skruvanslutningar som tål högre strömmar.
Finns det någon som vet var man kan köpa ett sådant?

Del 10, 11 og 12 her er enkle releer som tåler strømmen, 2 x 30A vanlig veksle rele blir jo inntil 60A om det er mulig.

Her finner en koblingsskjema å kople DCDC lader, med og uten rele

Husk også om du kopler parallelt med EBL som det kan se ut som du beskriver, kan DCDC laderen ta strøm fra EBLen også og en får en sirkellading/strøm og det er ikke gunstig. Man må bryte den ene ladekretsen, hvis ikke kan de jobbe mot hverandre. 1 ladekrets til batteriet er det beste.
 
Senast ändrad:

Kjell1351

HBK Medlem
Inlägg
1.920
Kommun
Huddinge
HBK-Nr
17525
Medlemskap
2024
Del 10, 11 og 12 her er enkle releer som tåler strømmen, 2 x 30A vanlig veksle rele blir jo inntil 60A om det er mulig.

Her finner en koblingsskjema å kople DCDC lader, med og uten rele

Husk også om du kopler parallelt med EBL som det kan se ut som du beskriver, kan DCDC laderen ta strøm fra EBLen også og en får en sirkellading/strøm og det er ikke gunstig. Man må bryte den ene ladekretsen, hvis ikke kan de jobbe mot hverandre. 1 ladekrets til batteriet er det beste.
Tror inte den andra länken pekar rätt.
 

Tor H

HBK Medlem
Inlägg
727
Kommun
Norge
HBK-Nr
114
Medlemskap
2025
Det verkar vara komplicerat med litiumbatteri. Efter drygt 100 inlägg så är det fortfarande frågetecken kvar.
Det tror jeg du har rett i, men det er mye erfaringslæring i denne tråden og den viser også at det er mange varianter. De som fungerer for en trenger ikke fungere for andre, fordi det er nesten ikke noen biler som har samme strømoppsett. Viktig å vite at en snakker om samme strømoppsett/ledningsnett og ikke å forglemme, at vi som brukere har forskjellig behov for strøm og ikke minst forskjellig kjøremønster/bruksmønster. Noen kjører mye og ligger lite stille, andre kjører lite og ligger lenge stille. Så må vi ikke glemme de som også benytter bobilen om vinteren i mange minusgrader, enkelt sagt kan en vel si at strømforbruket dobles om vinteren.
Jeg er ikke sikker på at DCDC vil bli med i oppsettet hos meg enda og synes i mange tilfeller det er snakk om store strømmer på DCDC laderene. Youtuberen Will som det henvises til noen ganger her har jo testet bl.a. 20 og 40A DCDC ladere og han synes jo nesten 40A er overkill om en ikke har stor batteribank.
 
Senast ändrad:

Bäckis1843

HBK Medlem
Inlägg
2.387
Kommun
Nyköping
HBK-Nr
28774
Medlemskap
2024
I min husbil har jag ju inte haft litiumbatterierna så länge så jag kan svara på om de kan ta någon skada eller få förkortad livslängd av att köra med den inbyggda laddaren eller att man skulle ha behövt en DC/DC laddare.
Men i min mc och i min sommarbil har jag haft litiumbatterier bra länge (snart 10år).
Där ersatte jag bara orginalbatterierna mot passande litium utan att anpassa laddning eller något.
Tveksam till om de ens innehåller bms.
Dessa har jag aldrig behövt ladda. Laddningen från fordonens generatorer är fullt tillräckliga.
De gamla blybatterierna behövde både underhållsladdning och byte typ var 3 år på MC:n.
 

Bozze

HBK Medlem
Inlägg
405
Kommun
Kungälv
HBK-Nr
704
Medlemskap
2026
Del 10, 11 og 12 her er enkle releer som tåler strømmen, 2 x 30A vanlig veksle rele blir jo inntil 60A om det er mulig.

Her finner en koblingsskjema å kople DCDC lader, med og uten rele

Husk også om du kopler parallelt med EBL som det kan se ut som du beskriver, kan DCDC laderen ta strøm fra EBLen også og en får en sirkellading/strøm og det er ikke gunstig. Man må bryte den ene ladekretsen, hvis ikke kan de jobbe mot hverandre. 1 ladekrets til batteriet er det beste.
Jag ska inte koppla det parallelt det är därför jag vill ha ett xäxlande relä.
 

Åke o Maria

HBK Medlem
Inlägg
62
Kommun
Karlstad
HBK-Nr
19597
Medlemskap
2024
Jag ska uppgradera 12 v batteridelen i husbilen
Utgångspunkten:
- EBL inkl. inbyggd 230-voltsladdare
- Solceller inklusive gammal typ solcellsgenerator PWM
- Batteri i form av AGM 95 AH
Montera smartshunt och ny MPPT solcellsregulator enligt nedan för bättre kontroll och övervakning av batteri o solcellsstatus
Vad tror ni om den uppgraderingen och vad ska jag tänka på mer





Beställda artiklar
Pris
1 av: Temperatursensor för BMV-702/712
Säljs av: Offgridtec GmbH (säljarprofil)

Skick: Ny
248,80 kr​
1 av: Victron Energy SHU050150050 SmartShunt 500A Batterimonitor med Direct Bluetooth, Svart, 1 st
Säljs av: Offgridtec GmbH (säljarprofil)

Skick: Ny
1 324,05 kr​
1 av: Victron Energy MPPT 75|15 MPPT-Laderegler 75/15 SmartSolar
Säljs av: Offgridtec GmbH (säljarprofil)

Skick: Ny
1 194,70 kr​
 

Bozze

HBK Medlem
Inlägg
405
Kommun
Kungälv
HBK-Nr
704
Medlemskap
2026
Varför inte koppla DCDCladdaren direkt på kabeln mellan startbatteri och EBL,det har jag gjort fungerar utmärkt.
Jo det kommer bli så med ett relä. När jag startar bilen så kommer relät växla över till dc dc laddaren och ladda batteri.
När jag stänger av bilen så växlar den över till EBL igen.
Anledningen till detta är att när jag sätter i 230 volt kabel i bilen laddar EBL batterit och även startbatteri och jag kan se spänning på startbatteri på panelen. Med denna koppling så läggs inte dc dc laddare paralellt med EBL. Skulle jag bara lägga över kabeln från startbatteriet till dc dc laddaren direkt missar jag detta med att kunna ladda startbatteri när jag ligger på elstolpe.
 

Olof G

HBK Medlem
Inlägg
5.075
Kommun
Knivsta
HBK-Nr
12581
Medlemskap
2024
Jo det kommer bli så med ett relä. När jag startar bilen så kommer relät växla över till dc dc laddaren och ladda batteri.
När jag stänger av bilen så växlar den över till EBL igen.
Anledningen till detta är att när jag sätter i 230 volt kabel i bilen laddar EBL batterit och även startbatteri och jag kan se spänning på startbatteri på panelen. Med denna koppling så läggs inte dc dc laddare paralellt med EBL. Skulle jag bara lägga över kabeln från startbatteriet till dc dc laddaren direkt missar jag detta med att kunna ladda startbatteri när jag ligger på elstolpe.
Du behöver inte relä för denna funktion,jag har DCDC laddaren kopplad direkt på startbatteriet,230V laddaren kopplad till EBL ,den laddar startbatteriet genom DCDCladdaren, och jag ser även spänning på bil och bodelsbatteri på panelen.
Det kan vara så att du har en annan typ av EBL,men har du provat om det fungerar utan relä.
 

Olof G

HBK Medlem
Inlägg
5.075
Kommun
Knivsta
HBK-Nr
12581
Medlemskap
2024
Jag ska uppgradera 12 v batteridelen i husbilen
Utgångspunkten:
- EBL inkl. inbyggd 230-voltsladdare
- Solceller inklusive gammal typ solcellsgenerator PWM
- Batteri i form av AGM 95 AH
Montera smartshunt och ny MPPT solcellsregulator enligt nedan för bättre kontroll och övervakning av batteri o solcellsstatus
Vad tror ni om den uppgraderingen och vad ska jag tänka på mer





Beställda artiklar
Pris
1 av: Temperatursensor för BMV-702/712
Säljs av: Offgridtec GmbH (säljarprofil)

Skick: Ny
248,80 kr​
1 av: Victron Energy SHU050150050 SmartShunt 500A Batterimonitor med Direct Bluetooth, Svart, 1 st
Säljs av: Offgridtec GmbH (säljarprofil)

Skick: Ny
1 324,05 kr​
1 av: Victron Energy MPPT 75|15 MPPT-Laderegler 75/15 SmartSolar
Säljs av: Offgridtec GmbH (säljarprofil)

Skick: Ny
1 194,70 kr​
Glöm inte det viktigaste om du ska få full laddning en DCDCladdare också,annars ser det bra ut,jag har Victron MPPT, fungerar bra, helst skall du koppla två solceller och köra seriekopplade,vilket ger tidigare start av laddning samt möjlighet att använda klenare kabel.
Jag kör dock med en panel än så länge.
 

Bozze

HBK Medlem
Inlägg
405
Kommun
Kungälv
HBK-Nr
704
Medlemskap
2026
Du behöver inte relä för denna funktion,jag har DCDC laddaren kopplad direkt på startbatteriet,230V laddaren kopplad till EBL ,den laddar startbatteriet genom DCDCladdaren, och jag ser även spänning på bil och bodelsbatteri på panelen.
Det kan vara så att du har en annan typ av EBL,men har du provat om det fungerar utan relä.
Detta är intressant hur exat har du kopplat dc dc laddaren? Går det kabel från startbatteri till dc dc och sen till bodelsbatteriet? Eller har du lagt dc dc laddare i serie med EBL?
 

Tor H

HBK Medlem
Inlägg
727
Kommun
Norge
HBK-Nr
114
Medlemskap
2025
Du behöver inte relä för denna funktion,jag har DCDC laddaren kopplad direkt på startbatteriet,230V laddaren kopplad till EBL ,den laddar startbatteriet genom DCDCladdaren, och jag ser även spänning på bil och bodelsbatteri på panelen.
Det kan vara så att du har en annan typ av EBL,men har du provat om det fungerar utan relä.
Det du beskriver her, høres ikke riktig ut. DCDC laderen bryter kretsen når den ikke får høy nok spenning inn på innsiden, eller aktivert med bryter om den ikke er spenningsstyrt. EBL er forkortelse for ElektroBlocLader, intigrert 230V lader. Siden det virker kan virke som DCDC er koplet i parallell med EBLen, eller du ikke får lading av startbatteriet med 230V laderen?
Det Bozze beskriver, er den rette måten.
 

Tor H

HBK Medlem
Inlägg
727
Kommun
Norge
HBK-Nr
114
Medlemskap
2025
Glöm inte det viktigaste om du ska få full laddning en DCDCladdare också,annars ser det bra ut,jag har Victron MPPT, fungerar bra, helst skall du koppla två solceller och köra seriekopplade,vilket ger tidigare start av laddning samt möjlighet att använda klenare kabel.
Jag kör dock med en panel än så länge.
Ening at DCDC er viktig og kanskje viktigere enn MPPT regulator. Har man solcelle med lav maksspenning er det ofte ikke så mye bedre effekt en får enn med PWM. Kopler man flere solcellepanel i serie er det ofte det beste med MPPT og fordelene du beskriver ved seriekopling av solcellepanelene er riktig. Den store ulempen er hvis deler av panelet får skygge, vil ikke noen av panelene lade. Er de i parallell vil solpanelene med sol lade og det med skygge ikke. Så er man ofte på steder med skygge av trær el. liknende, er nok parallell og anbefale.
 

Daniel K

FD HBK Medlem
Inlägg
837
Kommun
Luleå
HBK-Nr
8801
Medlemskap
2022
Har läst på lite mer nu angående huruvida prismatiska LiFePO4 celler kan monteras liggande vilket de kan. Det innebär då att det finns möjlighet att installera 200Ah även om maxhöjd är 190mm.
Jag tror inte det finns något enklare sätt att spara 5-10 papp än att plocka ihop ett LFP batteri själv jämfört med de drop-in batterier som finns på marknaden.

Ett exempel från Alibaba: 3.2v 200ah Lifepo4 Prismatic Battery Cells - Buy 3.2v Lifepo4 Battery Cells,200ah Prismatic Battery Cells,Lifepo4 Prismatic Battery Cells Product on Alibaba.com

Exempel BMS från Aliexpress: US $40.15 16% OFF|Daly Smart BMS 3S 24S Li Ion LiFePo4 With Bluetooth 4S 7S 8S 12S 13S 14S 15S 16S 17S 20S For Lithium Battery Pack|Battery Accessories| - AliExpress

+ en DC-DC regulator och sedan in med paketet under stolen och ni har en batterilösning som räcker livet ut för oss 60+ are.
 
Senast ändrad:

Tor H

HBK Medlem
Inlägg
727
Kommun
Norge
HBK-Nr
114
Medlemskap
2025
Enkel installation av ett litiumbatteri är att helt enkelt bara att byta rakt av. Här diskuteras den ena fantasilösningen efter den andra. Finns det verkligen inget batteri som kan monteras utan några konstiga lösningar.
Det er selvsagt det enkleste, men ikke alltid mulig. Har snakket med folk som bare har byttet blybatteriet med LFP og fremdeles ikke hatt god nok lading med bobilens ladeanlegg og fått den ønskede økningen. De opprettholder ladestrømmen på 5-10A nesten hele tiden de kjører, men da skal man kjøre noen timer for å få ladet batteriet og da er kostnaden ved overgang til LFP større enn nytteverdien.
Disse hadde nok fått det både bedre og billigere ved og optimalisere ladesystemet på bobilen.
Så har man selvsagt de som bytter til LFP uten å gjøre noe annet og bobilens ladeanlegg er godt nok, til at de er fornøyd. Så alt handler jo om den enkeltes forbruk og behov.
Det kan koples inn med all verdens duppeditter og Apper, og det kan gjøres enkelt og funksjonelt, men det er det jo brukeren som avgjør, på bakgrunn av de kunnskapene/rådene man har.
Så å starte i riktig ende er nok det viktigste med all optimalisering og det belyses godt i denne tråden, med masse egenerfaringer og tips.
Går selv inn i "LFP verden" nå og håper å ha startet i riktig ende, med batteri først og satser på at anlegget i bobilen trenger minimal tilpasning.
 

Montreal

HBK Medlem
Inlägg
11.740
Kommun
Alingsås
HBK-Nr
707
Medlemskap
2025
Enkel installation av ett litiumbatteri är att helt enkelt bara att byta rakt av. Här diskuteras den ena fantasilösningen efter den andra. Finns det verkligen inget batteri som kan monteras utan några konstiga lösningar.

Nästan alla leverantörer anger ju att det är möjligt, och vissa ger ju dessutom ganska långa garantier, upp till 5 år.
Det rullar massor av bilar där bara batteriet är bytt rakt av, och det fungerar i många fall sedan flera år. Om sedan samma användare
vill yttra sig i en sådan här tråd, eller inte bryr sig bara det fungerar, kan ju alltid diskuteras.
Jag uppfattar en viss hypokondri :) runt litiumbatterierna för närvarande, förmodligen för att de kostar en del pengar, men en uppsättning
kvalitets Gel- eller AGM- batterier kostar också en hel del och håller med säkerhet inte lika länge.
Jag bygger f.n. ihop ett batteri av Winstonceller med BMS, men kommer att testa att ladda med befintlig utrustning, och kommer därefter att utvärdera
om jag behöver byta ut eller modifiera någonting. Det enda som jag har ändrat hittills är kraftigare kablar och säkringar, mitt mål är
att ladda med 30-40A någotsånär konstant, då är jag nöjd. Vår dygnsförbrukning ligger normalt under det.
Våra befintliga laddare skall klara upp till 80A men dit vill jag inte, eftersom vår generator ger max 90A, och som alla generatorer mindre om den blir varm.
 
Senast ändrad:

Kjell1351

HBK Medlem
Inlägg
1.920
Kommun
Huddinge
HBK-Nr
17525
Medlemskap
2024
Har läst på lite mer nu angående huruvida prismatiska LiFePO4 celler kan monteras liggande vilket de kan. Det innebär då att det finns möjlighet att installera 200Ah även om maxhöjd är 190mm.
Jag tror inte det finns något enklare sätt att spara 5-10 papp än att plocka ihop ett LFP batteri själv jämfört med de drop-in batterier som finns på marknaden.

Ett exempel från Alibaba: 3.2v 200ah Lifepo4 Prismatic Battery Cells - Buy 3.2v Lifepo4 Battery Cells,200ah Prismatic Battery Cells,Lifepo4 Prismatic Battery Cells Product on Alibaba.com

Exempel BMS från Aliexpress: US $40.15 16% OFF|Daly Smart BMS 3S 24S Li Ion LiFePo4 With Bluetooth 4S 7S 8S 12S 13S 14S 15S 16S 17S 20S For Lithium Battery Pack|Battery Accessories| - AliExpress

+ en DC-DC regulator och sedan in med paketet under stolen och ni har en batterilösning som räcker livet ut för oss 60+ gubbar.
Har också läst att de inte ska ligga ner. Har varit inne på så många sidor så jag kommer tyvärr inte ihåg vilka.
 

Kjell1351

HBK Medlem
Inlägg
1.920
Kommun
Huddinge
HBK-Nr
17525
Medlemskap
2024
Har läst på lite mer nu angående huruvida prismatiska LiFePO4 celler kan monteras liggande vilket de kan. Det innebär då att det finns möjlighet att installera 200Ah även om maxhöjd är 190mm.
Jag tror inte det finns något enklare sätt att spara 5-10 papp än att plocka ihop ett LFP batteri själv jämfört med de drop-in batterier som finns på marknaden.

Ett exempel från Alibaba: 3.2v 200ah Lifepo4 Prismatic Battery Cells - Buy 3.2v Lifepo4 Battery Cells,200ah Prismatic Battery Cells,Lifepo4 Prismatic Battery Cells Product on Alibaba.com

Exempel BMS från Aliexpress: US $40.15 16% OFF|Daly Smart BMS 3S 24S Li Ion LiFePo4 With Bluetooth 4S 7S 8S 12S 13S 14S 15S 16S 17S 20S For Lithium Battery Pack|Battery Accessories| - AliExpress

+ en DC-DC regulator och sedan in med paketet under stolen och ni har en batterilösning som räcker livet ut för oss 60+ gubbar.
Skall kolla in dessa. Självbygge faller ju egentligen utanför syftet med denna tråd men förslaget kan ju vara bra ändå och väl värt att titta lite närmare på.
 
Senast ändrad:
Status
Stängd för vidare inlägg.
Toppen