• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Önskar förslag på enkel installation av litiumbatteri

Status
Stängd för vidare inlägg.

Kjell1351

HBK Medlem
Inlägg
1.896
Kommun
Huddinge
HBK-Nr
17525
Medlemskap
2024
Tror att det är många med mig som funderar på om det här med litiumbatteri kan vara något för mig.

Det finns redan många trådar om detta på forumet men det mesta verkar alldeles för enkelt eller alldeles för svårt.

Det enkla är ju att bara ersätta befintligt batteri rakt av, om man skall tro en del reklam, och hoppas på det bästa.
Det svåra är ju att börja från grunden och köpa celler som skall kopplas ihop och sedan komplettera med allehanda utrustning för styrning och övervakning.
För att inte prata om balansering, SOC.......

Vad jag är ute efter är ett enkelt förslag på installation av litiumbatterier där vi utgår ifrån vad som finns i många husbilar idag och sedan gör nödvändiga installationer/kompletteringar för att få ett driftsäkert system.

Utgångspunkten är en husbil utrustad med
- EBL inkl. inbyggd 230-voltsladdare för Gel/AGM-batterier
- Solceller inklusive solcellsgenerator
- Bly/syra batteri i form av Gel, AGM..
och att vi skall installera ett litiumbatteri med inbyggd BMS, batterihanteringssystem

Vet ju att det finns många kunniga på forumet och hoppas att ni antar utmaningen att komma med en enkel och driftsäker lösning.

Från början kanske det räcker med förslag på de olika delar som skall ingå och sedan lite längre fram i tråden komma med förslag på hur de olika delarna, nya som befintliga, skall kopplas ihop.

Tanken är att de flesta husbilsägare själva, eller med hjälp av en kunnig kompis, skall kunna genomföra installationen.

Kjell
 
Senast ändrad:

Olof G

HBK Medlem
Inlägg
5.044
Kommun
Knivsta
HBK-Nr
12581
Medlemskap
2024
Det du beskriver her, høres ikke riktig ut. DCDC laderen bryter kretsen når den ikke får høy nok spenning inn på innsiden, eller aktivert med bryter om den ikke er spenningsstyrt. EBL er forkortelse for ElektroBlocLader, intigrert 230V lader. Siden det virker kan virke som DCDC er koplet i parallell med EBLen, eller du ikke får lading av startbatteriet med 230V laderen?
Det Bozze beskriver, er den rette måten.
Jodå det fungerar jag har laddning på startbatteriet genom DcDcladdaren,beror kanske på vilken laddare som är installerad men min fungerar utan nåt relä.
 

Tor H

HBK Medlem
Inlägg
727
Kommun
Norge
HBK-Nr
114
Medlemskap
2025
Jodå det fungerar jag har laddning på startbatteriet genom DcDcladdaren,beror kanske på vilken laddare som är installerad men min fungerar utan nåt relä.
Du har helt rett Olof G og det er den første DCDC laderen jeg har sett som gjør det mulig . Votronic 50, 70 og 90A DCDC laderne gjør ikke det og ikke de andre jeg har sett på, heller. Det forutsetter også at man kopler DCDC før EBLen og det er jo litt imot det de ellers anbefaler med å kople DCDC laderen så nære batteriet som mulig. Med 30A til rådighet og ved å sende den ladestrømmen gjennom EBLen og det forsvinner ca. 10A til kjøleskap og xA til annet, går ikke det optimale til lading av bodelsbatteriet. Takk for opplysningen.
 

Magnus Strandberg

HBK Medlem
Inlägg
1.210
Kommun
Jönköping
HBK-Nr
25033
Medlemskap
2024
Du har helt rett Olof G og det er den første DCDC laderen jeg har sett som gjør det mulig . Votronic 50, 70 og 90A DCDC laderne gjør ikke det og ikke de andre jeg har sett på, heller. Det forutsetter også at man kopler DCDC før EBLen og det er jo litt imot det de ellers anbefaler med å kople DCDC laderen så nære batteriet som mulig. Med 30A til rådighet og ved å sende den ladestrømmen gjennom EBLen og det forsvinner ca. 10A til kjøleskap og xA til annet, går ikke det optimale til lading av bodelsbatteriet. Takk for opplysningen.
Jag satte min DCDC mellan startbatteriet å EBL. Men satte även ett relä och drog extrakabel från startbatteriet till relät å vidare till kylkskåpet. Så när jag kör så går det 12v direkt till kylskåpet från generatorn. Styrsignalen tar jag från EBL. Så då får jag enligt panelen 25-28A till batteriet från DCDC
 
Senast ändrad:

Roger67

HBK Medlem
Inlägg
3.832
Kommun
Täby
HBK-Nr
3956
Medlemskap
2024
....Jag uppfattar en viss hypokondri :) runt litiumbatterierna för närvarande, förmodligen för att de kostar en del pengar.....
Huvudet på spiken, i alla fall när det gäller mig.
Man blir lite osäker när tekniken är ny, dyr och åsikterna många. Man vill ju inte förstöra sitt fina dyra batteri direkt när man skruvat i det.
I mitt fall ligger oron främst runt laddningen där vår förra bil hade en 230V laddare och generator som båda låg en bra bit över den laddspänning som alla batterigurus rekommenderar som max på batteriet för att det skall må bra.
Då gnagde det lite i en när man nötte motorväg med konstant "överladdning" . Man vet ju inte heller hur mycket stryk batteriet verkligen tar om ens något men hypokondrikern i en tänker ju givetvis att batteriet blir helt förstört.:rolleyes:

Nya bilen har jag inte ens mätt upp ännu men jag kommer ändå att stoppa i lite roliga grejer för att få full kontroll innan batteriet åker i. Kan väl erkänna att prylnissen i mig driver på minst lika mycket som hypokondrikern. :D
 

Bozze

HBK Medlem
Inlägg
405
Kommun
Kungälv
HBK-Nr
704
Medlemskap
2024
Jag satte min DCDC mellan startbatteriet å EBL. Men satte även ett relä och drog extrakabel från startbatteriet till relät å vidare till kylkskåpet. Så när jag kör så går det 12v direkt till kylskåpet från generatorn. Styrsignalen tar jag från EBL. Så då får jag enligt panelen 25-28A till batteriet från DCDC
Vad för DC DC har du?
 

Tor H

HBK Medlem
Inlägg
727
Kommun
Norge
HBK-Nr
114
Medlemskap
2025
Jag satte min DCDC mellan startbatteriet å EBL. Men satte även ett relä och drog extrakabel från startbatteriet till relät å vidare till kylkskåpet. Så när jag kör så går det 12v direkt till kylskåpet från generatorn. Styrsignalen tar jag från EBL. Så då får jag enligt panelen 25-28A till batteriet från DCDC
Smart, da går jo nesten alt DCDC ladere gir til bodelsbatteriet. Hvis du ikke har koblet kjøleskapet fra EBLen, kan det hende du har en "strømloop" der, for da får EBL spenning inn via kjøleskap og DCDC lader og det er ikke opptimalt.

Kan også bli noe ugunstig å kople slik jeg tror Bozze tenker om han denne DCDC laderen, fordi da vil DCDC lader, lage en parallellkopling, når ikke motoren går. Jeg fikk den ulempen på min Ctek DCDC lader når jeg monterte smartpass. Da måtte jeg kople inn et rele til.
 

Magnus Strandberg

HBK Medlem
Inlägg
1.210
Kommun
Jönköping
HBK-Nr
25033
Medlemskap
2024
Smart, da går jo nesten alt DCDC ladere gir til bodelsbatteriet. Hvis du ikke har koblet kjøleskapet fra EBLen, kan det hende du har en "strømloop" der, for da får EBL spenning inn via kjøleskap og DCDC lader og det er ikke opptimalt.

Kan også bli noe ugunstig å kople slik jeg tror Bozze tenker om han denne DCDC laderen, fordi da vil DCDC lader, lage en parallellkopling, når ikke motoren går. Jeg fikk den ulempen på min Ctek DCDC lader når jeg monterte smartpass. Da måtte jeg kople inn et rele til.
Matningen till Kylskåpet är bortkopplat från EBL. Det enda som kommer från EBL är styrningen av relät
 

Magnus Strandberg

HBK Medlem
Inlägg
1.210
Kommun
Jönköping
HBK-Nr
25033
Medlemskap
2024
Då har du kopplat bort tankningsfördröjningen på kylen.
Blev lite galet med förklaringen såg jag. Har ett växlande relä. Så fort jag stänger av motorn. Så växlar relät över till att fungera som om det var inkopplat till EBL med fördröjningen så man kan tanka bilen.

Var lite snabb där med att skriva
 

Håkan J

HBK Medlem
Inlägg
4.269
Kommun
Uppsala
HBK-Nr
92
Medlemskap
2024
Jodå det fungerar jag har laddning på startbatteriet genom DcDcladdaren,beror kanske på vilken laddare som är installerad men min fungerar utan nåt relä.

Verkar som det skiljer på vilket elsystem man har. Jag har CBE med externa delar som växlingsrelä o laddare. Har samma DCDC som du men nu under vintern när vi inte kört bilen på flera månader av vissa orsaker så blev mitt startbatteri urladdat. Tror det skiljer på elsystem hur mycket dom kan tillföra startbatteriet.
för mig blev det att sätta ett växlingsrelä över in/ut genom boostern kopplad NC Styrd av D+. Nu fungerar det perfekt.
Kan ju även vara så att min booster är felaktig men nu fungerar det som jag vill.
 

Bozze

HBK Medlem
Inlägg
405
Kommun
Kungälv
HBK-Nr
704
Medlemskap
2024
Verkar som det skiljer på vilket elsystem man har. Jag har CBE med externa delar som växlingsrelä o laddare. Har samma DCDC som du men nu under vintern när vi inte kört bilen på flera månader av vissa orsaker så blev mitt startbatteri urladdat. Tror det skiljer på elsystem hur mycket dom kan tillföra startbatteriet.
för mig blev det att sätta ett växlingsrelä över in/ut genom boostern kopplad NC Styrd av D+. Nu fungerar det perfekt.
Kan ju även vara så att min booster är felaktig men nu fungerar det som jag vill.
Vad har du för relä? Är det ett kraftigt med skruvanslutningar?
 

Olof G

HBK Medlem
Inlägg
5.044
Kommun
Knivsta
HBK-Nr
12581
Medlemskap
2024
Verkar som det skiljer på vilket elsystem man har. Jag har CBE med externa delar som växlingsrelä o laddare. Har samma DCDC som du men nu under vintern när vi inte kört bilen på flera månader av vissa orsaker så blev mitt startbatteri urladdat. Tror det skiljer på elsystem hur mycket dom kan tillföra startbatteriet.
för mig blev det att sätta ett växlingsrelä över in/ut genom boostern kopplad NC Styrd av D+. Nu fungerar det perfekt.
Kan ju även vara så att min booster är felaktig men nu fungerar det som jag vill.
Jag har också CBE med externladdare,du måste bygla Voitronic enligt kopplingsalternativ 3 i manualen för att "trickelcharging" skall fungera.
 

Håkan J

HBK Medlem
Inlägg
4.269
Kommun
Uppsala
HBK-Nr
92
Medlemskap
2024
Jag har också CBE med externladdare,du måste bygla Voitronic enligt kopplingsalternativ 3 i manualen för att "trickelcharging" skall fungera.

Kan vara att mitt växlingsrelä inte är ok. Har haft dom funderingarna förut när den inte släcker ner diodsymbolen på panelen förens efter en stund.
Hur många ampere har du som högst mätt upp på laddning av startbatteri?
 

Olof G

HBK Medlem
Inlägg
5.044
Kommun
Knivsta
HBK-Nr
12581
Medlemskap
2024
Kan vara att mitt växlingsrelä inte är ok. Har haft dom funderingarna förut när den inte släcker ner diodsymbolen på panelen förens efter en stund.
Hur många ampere har du som högst mätt upp på laddning av startbatteri?
Har ingen Amp mätare på startbatteriet,men spänningen ligger några tiondelar under bodelsbatteriet,samma som innan DCDC installationen.
 

Wizard

HBK Medlem
Inlägg
4.950
Kommun
Mark
HBK-Nr
5342
Medlemskap
2024
Intressant tråd tänkte jag när den startades eftersom jag funderat på att skaffa Lithium-batteri själv och tänkte att jag kunde få något bra tips på ENKEL installation. Nästan 160 inlägg med olika lösningar och olika komplexitet. Jag ger upp och hittar på något själv.
Inget ont om de som vill dela med sig av olika lösningar men alla avvikelser från det enkla p g a olika utrustnim mm blir bara för mycket.
 

Kjell1351

HBK Medlem
Inlägg
1.896
Kommun
Huddinge
HBK-Nr
17525
Medlemskap
2024
Intressant tråd tänkte jag när den startades eftersom jag funderat på att skaffa Lithium-batteri själv och tänkte att jag kunde få något bra tips på ENKEL installation. Nästan 160 inlägg med olika lösningar och olika komplexitet. Jag ger upp och hittar på något själv.
Inget ont om de som vill dela med sig av olika lösningar men alla avvikelser från det enkla p g a olika utrustnim mm blir bara för mycket.
Håller delvis med dig. Är ju trådskapare så jag får väl ta åt mig av kritiken. Tycker ändå att inlägg nr 88 är ett försök att beskriva en/flera enkel/enkla installationer. Hoppas fortfarande på att de med mer kompetens och tillgång till enkla ritverktyg kan beskriva dessa alternativ med enkla kopplingsscheman.
Kjell
 
Status
Stängd för vidare inlägg.
Toppen