• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Önskar förslag på enkel installation av litiumbatteri

Status
Stängd för vidare inlägg.

Kjell1351

HBK Medlem
Inlägg
1.918
Kommun
Huddinge
HBK-Nr
17525
Medlemskap
2024
Tror att det är många med mig som funderar på om det här med litiumbatteri kan vara något för mig.

Det finns redan många trådar om detta på forumet men det mesta verkar alldeles för enkelt eller alldeles för svårt.

Det enkla är ju att bara ersätta befintligt batteri rakt av, om man skall tro en del reklam, och hoppas på det bästa.
Det svåra är ju att börja från grunden och köpa celler som skall kopplas ihop och sedan komplettera med allehanda utrustning för styrning och övervakning.
För att inte prata om balansering, SOC.......

Vad jag är ute efter är ett enkelt förslag på installation av litiumbatterier där vi utgår ifrån vad som finns i många husbilar idag och sedan gör nödvändiga installationer/kompletteringar för att få ett driftsäkert system.

Utgångspunkten är en husbil utrustad med
- EBL inkl. inbyggd 230-voltsladdare för Gel/AGM-batterier
- Solceller inklusive solcellsgenerator
- Bly/syra batteri i form av Gel, AGM..
och att vi skall installera ett litiumbatteri med inbyggd BMS, batterihanteringssystem

Vet ju att det finns många kunniga på forumet och hoppas att ni antar utmaningen att komma med en enkel och driftsäker lösning.

Från början kanske det räcker med förslag på de olika delar som skall ingå och sedan lite längre fram i tråden komma med förslag på hur de olika delarna, nya som befintliga, skall kopplas ihop.

Tanken är att de flesta husbilsägare själva, eller med hjälp av en kunnig kompis, skall kunna genomföra installationen.

Kjell
 
Senast ändrad:

Kjell1351

HBK Medlem
Inlägg
1.918
Kommun
Huddinge
HBK-Nr
17525
Medlemskap
2024
En fråga som vi inte berört så mycket är om man skall välja batteri med inbyggd värme eller inte. Tänker mig en situation där bilen står på underhållsladdning under den kalla årstiden. Vad säger ni, inbyggd värme eller inte?
 

muskatten

HBK Medlem
Inlägg
6.138
Kommun
Malmö
HBK-Nr
6390
Medlemskap
2024
En fråga som vi inte berört så mycket är om man skall välja batteri med inbyggd värme eller inte. Tänker mig en situation där bilen står på underhållsladdning under den kalla årstiden. Vad säger ni, inbyggd värme eller inte?

Jaha.... då har du bytt ämne :rolleyes: :twitcy:
Jag kan berätta att jag är enormt bekymrad över att mitt lifepo4 batteri sitter i ett utrymme som det nu visar sig att tillverkaren (hobby) har struntat i att isolera :mad:
Bms:en har denna vinter slagit ifrån laddning vid ett par tillfällen :eek:
Tempen har varit nere på +2° vill inte ställa bms på noll grader....
Jag har sen kopplat in ett litet rör som blåser in varmluft i batteri utrymmet och det har hjälpt. Men utt mot ytterväggen och golvet under batteriet kommer ingen värme....
Hade jag bara vetat att hobby slarvat och att jag blev "tvingad" uppleva en till svensk vinter..... Så hade jag sett till att montera in en gummi värmematta hos batteriet.... Så för min del är svaret.. JA!! ... se till att batteriet inte hamnar under plus grader.
 

Roger67

HBK Medlem
Inlägg
3.832
Kommun
Täby
HBK-Nr
3956
Medlemskap
2024
Håller med, men tycker att de finns i koncentrerad form i de senaste inläggen.
Jag börjar också se ljuset nu och tror också vi stoppar i mycket onödigt för att lösa problem som kanske inte finns.

Mina tankebanor har hela tiden baserats på att en BMS alltid bryter kopplingen helt mellan laddkällor och batteriet/bodelen vid överladdning. Så fungerar BMS123 som ändå är en etablerad produkt av känt märke och som kostar en rejäl slant. Med exempelvis den typ av kina-BMS som flera verkar använda fungerar det ju inte så vilket gör allt så otroligt mycket enklare.
Med undantag för eventuell Euro6 laddning borde det inte vara några som helst problem att bara kasta i ett batteri med en sådan BMS och sen låta det vara. Kanske inte fungerar ultraoptimalt men nära på och utan större risk att förstöra batteriet om man bara ställt in BMS rätt.

Oavsett så skall min BMS123 rivas ut och ny billig Kina-BMS inhandlas.
 

Kjell1351

HBK Medlem
Inlägg
1.918
Kommun
Huddinge
HBK-Nr
17525
Medlemskap
2024

Daniel K

FD HBK Medlem
Inlägg
837
Kommun
Luleå
HBK-Nr
8801
Medlemskap
2022
En fråga som vi inte berört så mycket är om man skall välja batteri med inbyggd värme eller inte. Tänker mig en situation där bilen står på underhållsladdning under den kalla årstiden. Vad säger ni, inbyggd värme eller inte?

Det borde inte vara något bekymmer med ett BMS som hanterar ”low temp cutoff” korrekt. Dvs BMS kommer inte att slå på laddning av cellerna om temperaturen är under det inställda värdet.

Om man ändå vill ladda vid -temp så kan man starta någon förbrukare vilket medför att temperaturen snabbt stiger i cellerna. Detta förutsätter naturligtvis att man har tillräckligt med energi kvar i batteriet. Eftersom självurladdning är väldigt låg krävs knappast någon underhållsladdning under ett vinteruppehåll.
 

Montreal

HBK Medlem
Inlägg
11.733
Kommun
Alingsås
HBK-Nr
707
Medlemskap
2025
Hej
När jag letade batteri till min Hb hittade jag den här tillverkaren. Visa bilaga 204976
Deras batterier klarar att hålla sig varma.
Mvh Klas Nilsson

Vad jag förstår håller sig deras batterier inte varma självständigt, utan värmefolien kopplas på när du försöker ladda och sedan tar det någon timma
innan det går att ladda batteriet. Naturligtvis beror tiden på från vilken temperatur den börjar värma. Men effekten är låg så det tar lång tid om det är ordentligt kallt. D.v.s. BMS släpper inte igenom någon laddning under tiden uppvärmningen pågår.
 

ingbe

HBK Medlem
Inlägg
1.292
Kommun
Linköping
HBK-Nr
26160
Medlemskap
2024
Eftersom självurladdning är väldigt låg krävs knappast någon underhållsladdning under ett vinteruppehåll.
Men det kan kräva att man lyfter ena (minus) polen på batteriet för att stoppa alla stand-by-tjuvar som finns i en lite modernare bil. Eller kollar laddstatus tillräckligt ofta. Med tillräckligt många Ah är det kanske inget problem?
 

Daniel K

FD HBK Medlem
Inlägg
837
Kommun
Luleå
HBK-Nr
8801
Medlemskap
2022
Men det kan kräva att man lyfter ena (minus) polen på batteriet för att stoppa alla stand-by-tjuvar som finns i en lite modernare bil. Eller kollar laddstatus tillräckligt ofta. Med tillräckligt många Ah är det kanske inget problem?

Jo, man bör nog avskilja LFP-batteriet under längre avställning för att säkerställa att inga förbrukare drar ström. BMS är dock en liten förbrukarre i sig. Mitt BMS interna strömförbrukning är < 30-40 µA enl medföljande datablad.
 

Bäckis1843

HBK Medlem
Inlägg
2.387
Kommun
Nyköping
HBK-Nr
28774
Medlemskap
2024
Självurladdningen är otroligt låg på litium så någon underhållsladdning lör knappast behövas om man slår av allt.
Sedan beror det lite på vart ditt batteri sitter.
Sitter det ute tex under bilen är det nog inte så dumt med extra värme men sitter det inne lär det inte sitta i minusgrader samtidigt som du nyttjar bilen.
Jag har mitt under passagerarstolen och eftersom bms:en slår av laddningen vid för låg temp är det bara att starta bilen och vänta tills det blir lite varmt och då startar laddningen.
 

Kjell1351

HBK Medlem
Inlägg
1.918
Kommun
Huddinge
HBK-Nr
17525
Medlemskap
2024
Känns som det. Annars kanske allt snurrar ett varv till ;-)

Återkoppla gärna hur du löser det till slut
Det skall jag absolut göra. Tanken med tråden var ju inte att lösa mina specifika behov ytan att den skulle vara till nytta för flera som står i valet och kvalet om man skall välja litium eller inte. För min egen del har jag kommit fram till vad jag vill ha men avvaktar lite tills jag lagt en beställning.
 

Tor H

HBK Medlem
Inlägg
727
Kommun
Norge
HBK-Nr
114
Medlemskap
2025
Klart det enkleste er bare å bytte ut Blybatteriet med LFP batteri, men hvor mange kan det? Har man tempføler til blybatteriet, må den fjernes, hvilke justeringer av ladespenningen må gjøres, eller kan bare innstillingene stå? o.s.v. Blir ladestrømmen til LFP batteriet for lav eller for høy? Er nok ikke mange som vil oppleve for høy, men sikringer i EBL kan ryke fordi strømmen blir for høy og det kan bli varmegang i eksisterende el. anlegg for de strømmen øker. Fordi den er for lav velges det å montere DCDC og man får utfordringene med høy strøm alikevel, men da har man gjort noen flere investeringer allerede og det blir vel kanskje ikke lenger enkelt?
Det bringer meg tilbake til hvorfor jeg kastet meg inn i tråden, tidligere hadde vi enkle batteriladere som gjerne bare hadde 2-3 ladefaser også slo ladingen seg av på 230V laderen og batteriet fikk ikke lading. I dag har jo de fleste ladere 4-6 ladefaser og ladingen slår seg aldri av, den ligger minimum i "Float" fasen så lenge 230V laderen er tilkoplet og har man solcellepanel avgir det spenning neste alltid så lenge det er lyst/sol. Dette kan bety at LFP batteriet mottar spenning/lading 24/7/365 og det er blitt en undring for meg. Men siden LFP har så mange flere "sykluser" enn bly og derfor ikke bør være noe problem. SOC har jo utrolig stor innvirkning på levetiden på batteriet. Tas batteriet ned til 20% SOC får man 3000 sykluser mindre enn om det tas ned til 70% SOC på enkelde batterier. Andre LFP batteerikjemier har andre tall og man kan jo i dag også få LFP batterier som kan lades i - 15-20 gr. C uten varmefolie. De fleste LFP kan bare utlades over 0, med liten strøm og økende ettersom temp stiger. Temperatur for høy eller lav er det verste en utsetter LFP batteriet for. Så igjen alle kan gjøre det enkelt med bare "plug and play" , men det trenger langt fra bli samme resultat. Og vi som mennesker er så forskjellige å stiller forskjellige krav, så en kan jo være fornøyd med en løsning som andre ikke er fornøyd med. Og med dette tror jeg denne tråden kan fortsette leeeeennnnggggeee :)
 
Status
Stängd för vidare inlägg.
Toppen