• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Önskar förslag på enkel installation av litiumbatteri

Status
Stängd för vidare inlägg.

Kjell1351

HBK Medlem
Inlägg
1.897
Kommun
Huddinge
HBK-Nr
17525
Medlemskap
2024
Tror att det är många med mig som funderar på om det här med litiumbatteri kan vara något för mig.

Det finns redan många trådar om detta på forumet men det mesta verkar alldeles för enkelt eller alldeles för svårt.

Det enkla är ju att bara ersätta befintligt batteri rakt av, om man skall tro en del reklam, och hoppas på det bästa.
Det svåra är ju att börja från grunden och köpa celler som skall kopplas ihop och sedan komplettera med allehanda utrustning för styrning och övervakning.
För att inte prata om balansering, SOC.......

Vad jag är ute efter är ett enkelt förslag på installation av litiumbatterier där vi utgår ifrån vad som finns i många husbilar idag och sedan gör nödvändiga installationer/kompletteringar för att få ett driftsäkert system.

Utgångspunkten är en husbil utrustad med
- EBL inkl. inbyggd 230-voltsladdare för Gel/AGM-batterier
- Solceller inklusive solcellsgenerator
- Bly/syra batteri i form av Gel, AGM..
och att vi skall installera ett litiumbatteri med inbyggd BMS, batterihanteringssystem

Vet ju att det finns många kunniga på forumet och hoppas att ni antar utmaningen att komma med en enkel och driftsäker lösning.

Från början kanske det räcker med förslag på de olika delar som skall ingå och sedan lite längre fram i tråden komma med förslag på hur de olika delarna, nya som befintliga, skall kopplas ihop.

Tanken är att de flesta husbilsägare själva, eller med hjälp av en kunnig kompis, skall kunna genomföra installationen.

Kjell
 
Senast ändrad:

Kjell1351

HBK Medlem
Inlägg
1.897
Kommun
Huddinge
HBK-Nr
17525
Medlemskap
2024
Frågan om det enkleste er enkel: Putt inn et LFP og gjør ikke mer. Selv 4 celler uten BMS eller ombygging fungerer. Min gamle bil har nå kjørt i 7 år slik med kun sjekk om cellene fortsatt er hyfsad i balanse en gang i blant.
Om jag kommer ihåg rätt så var din batteribank en Winston på 400Ah? Det kan ju tänkas att en så stor batteribank är lite mer ”förlåtande” mot höga spänningar/laddströmar än ett batteri på 100Ah. Vad tror du?
 

Kjell1351

HBK Medlem
Inlägg
1.897
Kommun
Huddinge
HBK-Nr
17525
Medlemskap
2024
Håller med Knut. Enklaste installationen är att bara byta ut batteribanken rakt av innan man köper en massa tillbehör (rik av egen erfarenhet).
Sedan testkör man installationen och ser rätt tydligt om man behöver komplettera med något.
Låter ju alldeles utmärkt och är väl det svar som alla vill ha! Men hur, lite mer exakt, märker jag om jag behöver komplettera med något?
Kan du/någon göra en enkel checklista på vad man skall hålla koll på? Har man en sådan är det ju bara att köra på och ha lite kontinuerlig uppföljning.
 

Knut

FD HBK Medlem
Inlägg
19.559
Kommun
Australien
HBK-Nr
994
Medlemskap
2022
Optimal ladestrøm på 0,5C= 200A var noe jeg kun kunne drømme om. Bilens generator ville makse ut på 180A, men kablingen sørget for at det holdt seg under 100A. Maks spenning fra 230 laderen var 14,4V (noe jeg kontrollerte før jeg startet med nesten null belastning på laderen. Ja 400Ah gir et noe større spillerom, men selv ved 100 Ah er det helt mulig. Det en bør passe på om en bygger selv er å sjekke at cellene holder balanseringen uten hjelp av en BMS. Sjekk individuell spenning på cellene ofte de første månedene og deretter gradvis lengre intervall. Etter et år burde det holde med et par ganger i året elelr lengre. Er det gode celler en får så burde det gå noen år før første rebalansering.
 

Bäckis1843

HBK Medlem
Inlägg
2.382
Kommun
Nyköping
HBK-Nr
28774
Medlemskap
2024
Ok.
Gör såhär:
*Beräkna hur stor batteribank du behöver. En fingervisning är att om batterierna räcker idag med blydito så räcker samma Ah med litium eftersom du då får nästan dubbla kapaciteten.
*Kolla runt lite på olika leverantörer av färdiga batterier alt. beställ celler och bms från Kina och sätt ihop själv (blir betydligt mycket billigare och du vet vad du har i ditt paket.
*Demontera gamla batteriet och koppla in det nya.
*Starta motorn och kontrollera laddningen. Om inte batteriet har inbyggd Blåtands mätning så skaffa eller låna en tångamperemeter. Kolla vad batteriet tar emot för laddström.
*Starta laddning via ebl och gör samma mätning.
*Starta solpanelen och gör samma sak.
*Ladda sedan fullt med ebl och kolla när batteriet slår ifrån laddningen.
 

Göran Hellman

HBK Medlem
Inlägg
1.117
Kommun
Falköping
HBK-Nr
4774
Medlemskap
2025
Jag monterade in 2st Skanbat 100Ah med BMS, och det är enkelt att läsa av i telefonen på deras app om status och laddning respektive urladdning.
Har inte bytt ut något då det inte skulle behövas. Solcell och EBL är orörda, och vad jag sett efter 2 månader så fungerar det. Står dessutom mellan åkturerna på 220V då jag har lite värme på. Hälsningar Göran Hellman
 

Knut

FD HBK Medlem
Inlägg
19.559
Kommun
Australien
HBK-Nr
994
Medlemskap
2022
Hvor effektiv ladningen er ser en kun om en har tappet ned batteriet til 50% eller under. Ved bedre SOC så blir forskjellen i spenning fra ladern og batterispenningen for liten slik at spenningsfallet i kablingen dreper ladestrømmen. Skal en redusere dette spennigsfallet så er det korte tykke kabler eller DC-DC booster like ved batteriet som gjelder.
 

Magnus Strandberg

HBK Medlem
Inlägg
1.210
Kommun
Jönköping
HBK-Nr
25033
Medlemskap
2024
Laddar batteriet med över 30A via bilens generator, utan att säkringarna går, behövs ingen DC/DC laddare.
Laddar batteriet med ebl behövs ingen speciell litiumladdare.
Slår batteriet ifrån runt 14,4-14,7v behövs ingen annan reglering.
Laddar batteriet från solpanelen behöver inte regulatorn bytas.
Våran bil Euro6 om det har betydelse. Laddade max 14A vid körning. Kopplade in DCDC ligger nu mellan 25-27A till batteriet. Även när kylskåpet drar 10-13A
 

Kjell1351

HBK Medlem
Inlägg
1.897
Kommun
Huddinge
HBK-Nr
17525
Medlemskap
2024
Ok.
Gör såhär:
*Beräkna hur stor batteribank du behöver. En fingervisning är att om batterierna räcker idag med blydito så räcker samma Ah med litium eftersom du då får nästan dubbla kapaciteten.
*Kolla runt lite på olika leverantörer av färdiga batterier alt. beställ celler och bms från Kina och sätt ihop själv (blir betydligt mycket billigare och du vet vad du har i ditt paket.
*Demontera gamla batteriet och koppla in det nya.
*Starta motorn och kontrollera laddningen. Om inte batteriet har inbyggd Blåtands mätning så skaffa eller låna en tångamperemeter. Kolla vad batteriet tar emot för laddström.
*Starta laddning via ebl och gör samma mätning.
*Starta solpanelen och gör samma sak.
*Ladda sedan fullt med ebl och kolla när batteriet slår ifrån laddningen.
Tack! Har du något tips löpande uppföljning för att se att batteriet mår bra?
 

Kjell1351

HBK Medlem
Inlägg
1.897
Kommun
Huddinge
HBK-Nr
17525
Medlemskap
2024
Jag monterade in 2st Skanbat 100Ah med BMS, och det är enkelt att läsa av i telefonen på deras app om status och laddning respektive urladdning.
Har inte bytt ut något då det inte skulle behövas. Solcell och EBL är orörda, och vad jag sett efter 2 månader så fungerar det. Står dessutom mellan åkturerna på 220V då jag har lite värme på. Hälsningar Göran Hellman
Kör du laddning via EBL när den står på 220V?
 

Magnus Strandberg

HBK Medlem
Inlägg
1.210
Kommun
Jönköping
HBK-Nr
25033
Medlemskap
2024
Nu börjar det likna något när det gäller att få till enkla installationer! Tack för alla bidrag!
Jag började med att byta batteriet rakt av. Men sen är jag som person vill ha kontroll på vad som händer. Så då utökade jag min utrustning. Jag har resonerat, går det inte driva på 12v så vill jag inte har det "inverter går bort". Bara älskar gadget prylar
 

Bäckis1843

HBK Medlem
Inlägg
2.382
Kommun
Nyköping
HBK-Nr
28774
Medlemskap
2024
Tack! Har du något tips löpande uppföljning för att se att batteriet mår bra?
Det beror på. Kravet är nästan att du har en bms som du kan övervaka respektive cell via.
Å andra sidan kan du göra ett kapacitetstest med jämna mellanrum.
Jag gör ett eget inlägg för det.
 

Bäckis1843

HBK Medlem
Inlägg
2.382
Kommun
Nyköping
HBK-Nr
28774
Medlemskap
2024
Kapacitetstest:
Innan batteriet tas i bruk och på regelbunden (1g/år) görs en test.
Ladda batteriet fullt.
Koppla på en belastning på 10-20A, mät hur mycket belastningen drar och notera klockslaget.
Håll koll på urladdningen så du är med när batteriet bryter spänningen.
Kolla klockan.
Multiplicera antalet timmar med uttagna A så får du batteriets kapacitet i Ah.
Då ser du försämringen på årsbasis.
 
Status
Stängd för vidare inlägg.
Toppen