• Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Önskar förslag på enkel installation av litiumbatteri

Status
Stängd för vidare inlägg.

Kjell1351

HBK Medlem
Inlägg
1.926
Kommun
Huddinge
HBK-Nr
17525
Medlemskap
2024
Tror att det är många med mig som funderar på om det här med litiumbatteri kan vara något för mig.

Det finns redan många trådar om detta på forumet men det mesta verkar alldeles för enkelt eller alldeles för svårt.

Det enkla är ju att bara ersätta befintligt batteri rakt av, om man skall tro en del reklam, och hoppas på det bästa.
Det svåra är ju att börja från grunden och köpa celler som skall kopplas ihop och sedan komplettera med allehanda utrustning för styrning och övervakning.
För att inte prata om balansering, SOC.......

Vad jag är ute efter är ett enkelt förslag på installation av litiumbatterier där vi utgår ifrån vad som finns i många husbilar idag och sedan gör nödvändiga installationer/kompletteringar för att få ett driftsäkert system.

Utgångspunkten är en husbil utrustad med
- EBL inkl. inbyggd 230-voltsladdare för Gel/AGM-batterier
- Solceller inklusive solcellsgenerator
- Bly/syra batteri i form av Gel, AGM..
och att vi skall installera ett litiumbatteri med inbyggd BMS, batterihanteringssystem

Vet ju att det finns många kunniga på forumet och hoppas att ni antar utmaningen att komma med en enkel och driftsäker lösning.

Från början kanske det räcker med förslag på de olika delar som skall ingå och sedan lite längre fram i tråden komma med förslag på hur de olika delarna, nya som befintliga, skall kopplas ihop.

Tanken är att de flesta husbilsägare själva, eller med hjälp av en kunnig kompis, skall kunna genomföra installationen.

Kjell
 
Senast ändrad:

Kjell1351

HBK Medlem
Inlägg
1.926
Kommun
Huddinge
HBK-Nr
17525
Medlemskap
2024
Jag tror att jag börjar få en klar bild av hur man skall tänka och vilka åtgärder man behöver göra om man vill installera litiumbatterier med inbyggd BMS.
Problemet just nu är att hitta ett bra sätt att beskriva det på. Klurar lite och återkommer i frågan.
 

Montreal

HBK Medlem
Inlägg
11.787
Kommun
Alingsås
HBK-Nr
707
Medlemskap
2025
Jag tror att jag börjar få en klar bild av hur man skall tänka och vilka åtgärder man behöver göra om man vill installera litiumbatterier med inbyggd BMS.
Problemet just nu är att hitta ett bra sätt att beskriva det på. Klurar lite och återkommer i frågan.

Jag tror att man kan förenkla betydligt mer än vad som diskuteras på olika forum, jag har från mycket tillförlitlig källa uppgifter om en uppsättning
Winstonceller som hittills har gått sju år med bara blyladdningsutrustning och de har fortfarande inte tappat någon kapacitet! :)
Mättes senast nu i december. Om nu batterierna skulle minska i antalet laddcykler från 5000 - 3000 cykler ,fundera på hur länge det är..?
Blybatterier kanske klarar 300-500 cykler i bästa fall och brukar väl hålla fem år eller mer?
 

KawaMal

HBK Medlem
Inlägg
1.007
Kommun
Älvkarleby
HBK-Nr
1474
Medlemskap
2024
:mh2:

Har en sådan men en storlek mindre. Rekommenderas! Har flera inställningar för olika LFP-batterier och en massa andra finesser.

En av finesserna är att den (alltså Votronic VBCS Triple) har en "sluta-ladda-ingång". När den aktiveras sätter laddaren ner spänningen till c:a 12,8 volt och fungerar då som strömförsörjning till bodelen utan att trycka in mer ström i batteriet. Hittar man ett bra drop-in batteri med statusutgång skulle man kunna nyttja den finessen, men i allmänhet har de ingen sådan. Jag ser nu att Renogy har ett batteri med RS485-anslutning och det är ju overkill men kunde man klura ut hur dataprotokollet ser ut så går det väl att bygga något med t.ex. Arduino som läser ut information ur batteriet och sedan ger signal till laddaren när det är fullt. Som en 12/0 Volt eller potentialfri utgång. Tveksam till om jag skulle fixa det själv men om någon annan löser det kopierar jag gärna ;)
 

JonasS

HBK Medlem
Inlägg
1.808
Kommun
Växjö
HBK-Nr
9235
Medlemskap
2024
En av finesserna är att den (alltså Votronic VBCS Triple) har en "sluta-ladda-ingång". När den aktiveras sätter laddaren ner spänningen till c:a 12,8 volt och fungerar då som strömförsörjning till bodelen utan att trycka in mer ström i batteriet. Hittar man ett bra drop-in batteri med statusutgång skulle man kunna nyttja den finessen, men i allmänhet har de ingen sådan. Jag ser nu att Renogy har ett batteri med RS485-anslutning och det är ju overkill men kunde man klura ut hur dataprotokollet ser ut så går det väl att bygga något med t.ex. Arduino som läser ut information ur batteriet och sedan ger signal till laddaren när det är fullt. Som en 12/0 Volt eller potentialfri utgång. Tveksam till om jag skulle fixa det själv men om någon annan löser det kopierar jag gärna ;)
Jag har löst genom att ha en Victron BMV-712 som övervakning och styrning.
Den har en reläutgång som går att styra som man vill. Nu på vintern så stänger den av vid 13.8V och startar 13.0V. Mycket smidigt när man väl lärt sig hur den fungerar.
Men sedan så har Votronic VBCS en ny finess som inte finns på min gamla, man kan ställa in den på vintern att hålla 13.2V hela tiden viket är perfekt.
Så det behövs egentligen inte någon extra utrustning för att få det att fungera bra.

Kan nämna att jag har Winston 90ah batterier helt utan BMS sedan 2016 och det har fungerat utmärkt hittills. Har varit mycket försiktig med laddning och vi får se hur länge det går :)
 

Heidi & Ivar

HBK Medlem
Inlägg
21
Kommun
Tønsberg
HBK-Nr
27697
Medlemskap
2025
Min erfaring med litiumbatterier er att du behøver ikke gjøre det mer avansert enn det du er komfortabel med. Vi har den gamle bilen til Knut Grøneng, en 2008 NB Flair som han satte inn løse Winstonceller 400A i 2013. Det er ingen BMS, kun lade og solcelle regulator til blybatteri.
Fra 2016 og til i dag har vi 386 døgn i bilen, vi står aldri tilkoblet el.stolpe heller ikke på vinteren (kjørte Tønsberg - Bodø tur-retur i julen), men vi har ikke så stort strømforbruk.
Bilen står ute ved siden av huset med 230V innkoblet 2kw og 14-15grader på Alden. Jeg slår av bryteren til 230V ladningen og kjører alden på bodelsbatteriet i en uke før jeg slår på laderen i en uke. De vinterene jeg har slått av all varme i bilen har jeg bare satt en vifteovn inn i lasterommet der batteriet er og ventet 2 dager før jeg slår på bryteren til 230V ladning. Fra mai til september bruker ikke 230V, da lades den via solcelle.
 

Kjell1351

HBK Medlem
Inlägg
1.926
Kommun
Huddinge
HBK-Nr
17525
Medlemskap
2024
Hittar inget bra ritverktyg så jag skriver förslag på papper som jag fotar av och lägger in i texten. Blir ju inte så lätt att ändra för är men det löser sig nog. Kanske någon annan som är mer kunnig på ritverktyg och kan göra tydliga exempel som det går att ändra i.

Följande är citerat från trådens inledning:

”Vad jag är ute efter är ett enkelt förslag på installation av litiumbatterier där vi utgår ifrån vad som finns i många husbilar idag och sedan gör nödvändiga installationer/kompletteringar för att få ett driftsäkert system.

Utgångspunkten är en husbil utrustad med
- EBL inkl. inbyggd 230-voltsladdare för Gel/AGM-batterier
- Solceller inklusive solcellsgenerator
- Bly/syra batteri i form av Gel, AGM..
och att vi skall installera ett litiumbatteri med inbyggd BMS, batterihanteringssystem.”

Syftet har ju varit att komma ”med en enkel och driftsäker lösning.” En lösning som normalanvändaren inte skall behöva bry sig så mycket om. Det skall bara fungera.

Utifrån vad ni skrivit i tidigare inlägg och efter att ha läst ett antal andra trådar har jag försökt bilda mig en egen uppfattning om vad som kan vara bästa möjliga lösning.

I samtliga förslag nedan utgår jag ifrån ett litiumbatteri med inbyggd BMS och BT(BlueTooth) som underlättar batteriövervakningen och är den enklaste och säkraste lösningen. Om man avser att ladda batteriet när det är under 0 grader kan det vara bra att välja ett batteri som kan laddas i minusgrader.

Vad gäller alla komponenter som skall monteras har jag förutsatt att man följer leverantörens monteringsanvisningar inklusive anvisningar om kabeldimensioner och säkringar.

Förslag 1

En ren "plug and play" där nuvarande Gel/AGM-batteri ersätts rakt av.
Den enda anpassningen som görs är att ställa laddaren i EBL i Gelladdningsläge.
Kostnad: Ingen förutom batteri.

Enkelt: Ja
Säkert: ? Osäkert hur solcellsregulatorns ibland höga spänning och 230V-laddarens kontinuerliga laddning påverkar batteriet.

C2B0E779-0A5D-4ABA-AD62-7E6E3F47CA4A.jpeg

Förslag 2

Nuvarande solcellsregulor ersätts med en som är anpassad för litiumbatterier och EBL ställs i Gelladdningsläge.
Kostnad: 1-2 tusen kronor.

Enkelt: Ja
Säkert: ? Osäkert hur 230V-laddarens kontinuerliga laddning påverkar batteriet.

C6461E81-63E4-4232-9730-81E2DEC3BBE9.jpeg

Förslag 3

För att snabba på uppladdningen under färd installeras en DC/DC-laddare. Om vi inte redan bytt solcellsregulator köper vi en kombinerad solcellsregulator och DC/DC-laddare. Exempel på sådana är Ctek D250SE och Renogy.
EBL ställs i Gelladdningsläge.
Kostnad: 2-3 tusen kronor.

Enkelt: Ja
Säkert: Osäkert hur 230V-laddarens kontinuerliga laddning påverkar batteriet.

22024B09-82C3-4D32-AD06-34818E33336F.jpeg

Förslag 4

Här tar vi steget fullt ut och ersätter solcellsregulatorn, 230V-laddaren och kompletterar laddningen under färd med en DC/DC-laddare.
För att göra det så enkelt som möjligt så väljer vi en produkt som innehåller alla dessa funktioner. Exempel på en sådan produkt är Votronic-VBCS 60/40/430.
Kostnad: ca 780€ inkl frakt vid köp från Tyskland.

Enkel: Ja
Säker: Ja

6ABDCA39-E038-4EF1-A568-554D130A318F.jpeg

Redovisningen blev väl inte så bra som jag tänkt mig. Har försökt göra en massa tabeller där man beroende på nuvarande utrustning skulle få guidning på kompletterande dito. Men alla mina förslag blev för komplicerade.

Nu vill jag gärna att ni tycker till och om någon har tid, kraft och ork gör schematiska kopplingsscheman på de olika alternativ.
 

Bilagor

  • 64272106-7AD9-4BF2-981B-DB458A324FE0.jpeg
    64272106-7AD9-4BF2-981B-DB458A324FE0.jpeg
    1,2 MB · Visningar: 23
  • 39D7F1AB-9E98-4329-A64D-D30932DEAC4B.jpeg
    39D7F1AB-9E98-4329-A64D-D30932DEAC4B.jpeg
    1,3 MB · Visningar: 18
  • 249D7AE6-BC09-421B-ADBA-49708432FE2B.jpeg
    249D7AE6-BC09-421B-ADBA-49708432FE2B.jpeg
    2,1 MB · Visningar: 19
  • E0E2497B-03DF-4C63-AFD8-20A68DFBA80D.jpeg
    E0E2497B-03DF-4C63-AFD8-20A68DFBA80D.jpeg
    2,1 MB · Visningar: 16
Senast ändrad:

Magnus Strandberg

HBK Medlem
Inlägg
1.231
Kommun
Jönköping
HBK-Nr
25033
Medlemskap
2024
Kan ju tillägga inte alla EBL som laddar startbatteriet när man är kopplad på El-stolpe elr med solcelsregulatorn. Kan ju vara värt att kolla upp detta oxå. Om det inte finns på solcellregulatorn så finns det dom som har utgång för detta, har man votronic så kallas dom duokontroll. Då ger regulatorn typ 1-2A för endast underhållningsladdning
 

muskatten

HBK Medlem
Inlägg
6.179
Kommun
Malmö
HBK-Nr
6390
Medlemskap
2024
Hösten 2015 satte jag in 4st lifepo4 celler, som blev ett batteri på 200Ah och utan bms, efter att ha läst vad några skrev här på forumet....
. Vintern 2017/18 märkte jag att där var mindre kraft i batteriet... . Och våren 2018 var det helt dött..:eek:
Så jag fick köpa nya celler (ca12,000:) men denna gång köpte jag också en bms (ca 3000:)
Nu har det gått några år sedan de nya blev installerat... Och än i dag kan jag ta ut mina 200A ur cellerna.
Så jag vill bara säga att det ni tror ni sparar på gungorna......... Förlorar ni flera gånger om på karusellen..... Kanske inte så snabbt som jag gjorde, men jag bor ju 365 dagar om året i min hb och behöver varje dag elen.
På två år var mitt slut vid 365 dagars användning utan bms.... Så det är bara att börja med nedräkningen :swoon:
 

Kjell1351

HBK Medlem
Inlägg
1.926
Kommun
Huddinge
HBK-Nr
17525
Medlemskap
2024
Will Prowse:s YouTube kanal är en guldgruva om man vill lära sig mer om LiFePO4. Massor med olika tester av BMS, dropin batterier och mycket annat.
Här testar han det BMS som jag har i min LiFePO4 installation.

Det är ju inte utan att man blir lite sugen på att bygga sin egen litiumbatterilösning! Men jag har ännu så länge inte hittat några celler som får rum under passagerarstolen. Skulle vilja ha en uppsättning på ca 200Ah.
 

Tor H

HBK Medlem
Inlägg
727
Kommun
Norge
HBK-Nr
114
Medlemskap
2025
Det er akkurat samme fremgangsmåte jeg vil bruke Kjell1351. Samt at jeg har fått denne undringen med og ikke langtidslagre batteriet med 100% og ikke vedlikeholdslade det når det er 100%SOC
Det kommer på 5 og 6 plass i mange opplistinger over faktorer som påvirker levetiden til LFP batteriet og diskuteres på enkelte forum og i elbilverden.
Det er jo mange faktorer som spiller inn hvilke av de 4 forslagene som vil gjelde for den enkelte og ikke minst ladeoppsettet i bobilen. I ihverfall i av LFP batterier her i Norge, anbefaler de med CBE, EBL å bytte 230V laderen.
Det å sette blyladeren på GEL har jeg egentlig heller ikke helt forstått, fordi spenningen på LEAD og GEL er den samme på mange av Laderene, men tiden den ligger inne i de forskjellige ladefasene er forskjellig og den ligger lengst inne på GEL og det gir jo bedre lading til LFP batteriet, men trenger det det?
Noe som er uklar for meg, men virker klar for mange og man hører det ofte. Det mange sier at BMSen stenger LFP batteriet når det er fulladet. Men gjør den det? Jeg har oppfattet at BMSen bryter ikke ladeforbindelsen, før det er fare for overlading av alle cellene og spenningen er 15V og oppover.
Holdes ladespenningen "riktig" og ca. 13,6 V i float fasen ligger det spenning og "presser" på alle cellene. 3,4 Volt på hver cellene i batteriet om BMS virker internt i batteriet. Er ladespenningen så høy at BMS må bryte forbindelsen, har en eller flere av cellene i batteriet vært utsatt for overlading og jo høyere floatspenningen er jo lettere ar det å overlade en eller flere celler.
Dette er også et moment jeg vil ta hensyn til ang. hvilket av dine 4 oppsett jeg velger.
Solcellene virker den lyse tiden og jeg har på 230V når bilen ikke brukes om vinteren. Så det blir mye spenning på batteriet om ikke grep tas og mange er jo nevnt i tråden her.
 

Kjell1351

HBK Medlem
Inlägg
1.926
Kommun
Huddinge
HBK-Nr
17525
Medlemskap
2024
Det er akkurat samme fremgangsmåte jeg vil bruke Kjell1351. Samt at jeg har fått denne undringen med og ikke langtidslagre batteriet med 100% og ikke vedlikeholdslade det når det er 100%SOC
Det kommer på 5 og 6 plass i mange opplistinger over faktorer som påvirker levetiden til LFP batteriet og diskuteres på enkelte forum og i elbilverden.
Det er jo mange faktorer som spiller inn hvilke av de 4 forslagene som vil gjelde for den enkelte og ikke minst ladeoppsettet i bobilen. I ihverfall i av LFP batterier her i Norge, anbefaler de med CBE, EBL å bytte 230V laderen.
Det å sette blyladeren på GEL har jeg egentlig heller ikke helt forstått, fordi spenningen på LEAD og GEL er den samme på mange av Laderene, men tiden den ligger inne i de forskjellige ladefasene er forskjellig og den ligger lengst inne på GEL og det gir jo bedre lading til LFP batteriet, men trenger det det?
Noe som er uklar for meg, men virker klar for mange og man hører det ofte. Det mange sier at BMSen stenger LFP batteriet når det er fulladet. Men gjør den det? Jeg har oppfattet at BMSen bryter ikke ladeforbindelsen, før det er fare for overlading av alle cellene og spenningen er 15V og oppover.
Holdes ladespenningen "riktig" og ca. 13,6 V i float fasen ligger det spenning og "presser" på alle cellene. 3,4 Volt på hver cellene i batteriet om BMS virker internt i batteriet. Er ladespenningen så høy at BMS må bryte forbindelsen, har en eller flere av cellene i batteriet vært utsatt for overlading og jo høyere floatspenningen er jo lettere ar det å overlade en eller flere celler.
Dette er også et moment jeg vil ta hensyn til ang. hvilket av dine 4 oppsett jeg velger.
Solcellene virker den lyse tiden og jeg har på 230V når bilen ikke brukes om vinteren. Så det blir mye spenning på batteriet om ikke grep tas og mange er jo nevnt i tråden her.
Jonas skriver ju om BMW-712 Smart lite tidigare i tråden. Den kan väl vara en lösning på dina problem med att stänga av laddningen?
 

KawaMal

HBK Medlem
Inlägg
1.007
Kommun
Älvkarleby
HBK-Nr
1474
Medlemskap
2024
Det är ju inte utan att man blir lite sugen på att bygga sin egen litiumbatterilösning! Men jag har ännu så länge inte hittat några celler som får rum under passagerarstolen. Skulle vilja ha en uppsättning på ca 200Ah.

Om du kan tänka dig lägre kapacitet finns det 130 och 160 Ah som ryms under stolen. Inlägg #157 i denna tråd
 

Tor H

HBK Medlem
Inlägg
727
Kommun
Norge
HBK-Nr
114
Medlemskap
2025
Jonas skriver ju om BMW-712 Smart lite tidigare i tråden. Den kan väl vara en lösning på dina problem med att stänga av laddningen?
Det er mange muligheter, men den vil ikke passe i mitt tilfelle. Jeg håper det er koplet slik hos meg at jeg bare kan vri hovedbryteren til batteriene, for å kutte ladningen med 230V. Evt. ta ut sikringen på laderen, men det er litt mer jobb. Poenget er å få det så enkelt som mulig og det inkluderer og tilretteleggingen :) Klart det hadde vært greit å styre alt via en App, men.................
 

Lubbis

HBK Medlem
Inlägg
361
Kommun
Linköping
HBK-Nr
22882
Medlemskap
2024
Hej

Gjorde enklast möjligt förra våren eftersom original batteriet på 80 Ah var slut efter 2 år. Antagligen för att min fru har CPAP och vi stundtals dragit ur batteriet för mycket.

  1. Köpte 100 Ah LiFePo4 batterie från Kina inklusive laddare för 3500 kr inklusive frakt och tull.
  2. Satte husbilens laddare i läge GEL
  3. Laddade batteriet fullt och monterade
  4. Eftersom batteriet var fulladdat och solcellsregulatorn gav ca 17V olastad så kopplade BMS ifrån och alla LED började blinka. Fungerade om jag hade last tex vattenpumpen så hade jag inte laddat batterit fullt så kanske det fungerat.
  5. Köpte en Votronic Solar Controller MPP 165 Duo Dig. (12 V / 12 A / 165 Wp) No. 1710 och monterade.
  6. Allt fungerar bra sedan dess och batteriet har aldrig laddat ur helt.
Körde en belastningtest innan montering genom att se hur länge en gimmal H3 lampa kunde lysa och kom fram till att utlovad kapacitet stämmde.

Det enda som jag saknar är att laddningen ska bryta vid minusgrader men inget stort problem för mig då jag inte vintercampar och skulle det var alite kallt på vår/höst kan man köra lite last så värms batteriet upp internt.
 

PeterK

HBK Medlem
Inlägg
8.911
Kommun
Köping
HBK-Nr
14860
Medlemskap
2024
Jag föreslår att ni ringer/skriver och får ett förslag från Magnus på Sunlux, men även Skanbat, Victron, de kan ge er exakt de lösningar ni söker med drop-in lfp.
Dessa märken klarar även parallellkoppling, ifall det visar sig att 100Ah inte räcker.

Det viktiga är att man gjort hemläxan, Alltså: Hur mycket energi kommer jag att behöva, både momentant samt per dygn (vid fricamping).
Jag förbrukade t.ex 139kWh totalt förra året, mitt batteri ligger på 5kWh/400Ah.
Ett fulladdat lfp på 100Ah levererar ca. 1,2kWh
Campar man mestadels med 230V stolpe, behöver man inte byta till lfp.

Däremot har vi stor spridd erfarenhet i hbk av att bygga egenkonstruerade lfp installationer, med alla små problem som då dyker upp under byggets gång.
 
Status
Stängd för vidare inlägg.
Toppen