• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Önskar förslag på enkel installation av litiumbatteri

Status
Stängd för vidare inlägg.

Kjell1351

HBK Medlem
Inlägg
1.921
Kommun
Huddinge
HBK-Nr
17525
Medlemskap
2024
Tror att det är många med mig som funderar på om det här med litiumbatteri kan vara något för mig.

Det finns redan många trådar om detta på forumet men det mesta verkar alldeles för enkelt eller alldeles för svårt.

Det enkla är ju att bara ersätta befintligt batteri rakt av, om man skall tro en del reklam, och hoppas på det bästa.
Det svåra är ju att börja från grunden och köpa celler som skall kopplas ihop och sedan komplettera med allehanda utrustning för styrning och övervakning.
För att inte prata om balansering, SOC.......

Vad jag är ute efter är ett enkelt förslag på installation av litiumbatterier där vi utgår ifrån vad som finns i många husbilar idag och sedan gör nödvändiga installationer/kompletteringar för att få ett driftsäkert system.

Utgångspunkten är en husbil utrustad med
- EBL inkl. inbyggd 230-voltsladdare för Gel/AGM-batterier
- Solceller inklusive solcellsgenerator
- Bly/syra batteri i form av Gel, AGM..
och att vi skall installera ett litiumbatteri med inbyggd BMS, batterihanteringssystem

Vet ju att det finns många kunniga på forumet och hoppas att ni antar utmaningen att komma med en enkel och driftsäker lösning.

Från början kanske det räcker med förslag på de olika delar som skall ingå och sedan lite längre fram i tråden komma med förslag på hur de olika delarna, nya som befintliga, skall kopplas ihop.

Tanken är att de flesta husbilsägare själva, eller med hjälp av en kunnig kompis, skall kunna genomföra installationen.

Kjell
 
Senast ändrad:

KawaMal

HBK Medlem
Inlägg
1.001
Kommun
Älvkarleby
HBK-Nr
1474
Medlemskap
2024
Renogy Tyskland tycks ha kampanjpris på 100 Ah batteri (förbeställning). Det går att få 2 st 100 Ah för 1241.98 € inkl frakt, om jag förstår rätt. Det ser ut som samma modell som Will Prowse undersökte och gillade för ett år sedan. Batterierna har inte Bluetooth men det finns en BT-2 Bluetooth Module som tillbehör. En sådan kombo plus deras laddbooster/MPPT kan vara en bra matchning till ditt Förslag 3 ovan.


1611061970301.png
 

Kjell1351

HBK Medlem
Inlägg
1.921
Kommun
Huddinge
HBK-Nr
17525
Medlemskap
2024
Renogy Tyskland tycks ha kampanjpris på 100 Ah batteri (förbeställning). Det går att få 2 st 100 Ah för 1241.98 € inkl frakt, om jag förstår rätt. Det ser ut som samma modell som Will Prowse undersökte och gillade för ett år sedan. Batterierna har inte Bluetooth men det finns en BT-2 Bluetooth Module som tillbehör. En sådan kombo plus deras laddbooster/MPPT kan vara en bra matchning till ditt Förslag 3 ovan.


Visa bilaga 204787
Ser ju ut som ett bra och ”billigt” alternativ. Dessutom tycks det ju rymmas under passagerarstolen. Kan laddas med Max 50A men det kanske räcker?
 

Kjell1351

HBK Medlem
Inlägg
1.921
Kommun
Huddinge
HBK-Nr
17525
Medlemskap
2024
Nu en ny fråga. Det har ju skrivits en hel del om lämpligheten att underhållsladda ett litiumbatteri genom den inbyggda laddaren i EBL. Skulle man kunna undvika de eventuella skadorna på batteriet genom att låta laddningen från EBL gå via solcellsregulatorn till batteriet?
 

Knut

FD HBK Medlem
Inlägg
19.559
Kommun
Australien
HBK-Nr
994
Medlemskap
2022
Tvilsomt, da de aller fleste solar regulatorer kun justerer ned spenning, selv om det finnes MPPT regulatorer som og klarer å juster opp spenning. Laveste jeg har sett er 5 volt inn. DC-DC booster ladere klarer alltid noe lavere spenning inn enn ut, så en booster for LFP batteri kan gjøre jobben. Interessant tanke å sette en DC-DC lader mellom EBL og batteri for lading, burde fungere.
 

Kjell1351

HBK Medlem
Inlägg
1.921
Kommun
Huddinge
HBK-Nr
17525
Medlemskap
2024
Tvilsomt, da de aller fleste solar regulatorer kun justerer ned spenning, selv om det finnes MPPT regulatorer som og klarer å juster opp spenning. Laveste jeg har sett er 5 volt inn. DC-DC booster ladere klarer alltid noe lavere spenning inn enn ut, så en booster for LFP batteri kan gjøre jobben. Interessant tanke å sette en DC-DC lader mellom EBL og batteri for lading, burde fungere.
Skulle det inte fungera att använda den befintliga DC/DC-laddaren? Om bilen står stilla utan motorn igång så borde ju den vara ”ledig” och kunna ta hand om laddströmmen från EBL. Eller tänker jag helt fel?
 

Olof G

HBK Medlem
Inlägg
5.075
Kommun
Knivsta
HBK-Nr
12581
Medlemskap
2024
Skulle det inte fungera att använda den befintliga DC/DC-laddaren? Om bilen står stilla utan motorn igång så borde ju den vara ”ledig” och kunna ta hand om laddströmmen från EBL. Eller tänker jag helt fel?
Det enklaste är att använda befintlig 230V laddare,gör en enkel installation unvik lösningar som kan är komplicerade ingen vinst med detta.
Lithiumbatteri, DCDCladdare, Solcellsregulator för litium, 230Vladdare standard,det är vad som behövs resten är överkurs anser jag, batteriet kommer att hålla 3000 eller 5000cykler spelar ingen roll.
 

Kjell1351

HBK Medlem
Inlägg
1.921
Kommun
Huddinge
HBK-Nr
17525
Medlemskap
2024
Det enklaste är att använda befintlig 230V laddare,gör en enkel installation unvik lösningar som kan är komplicerade ingen vinst med detta.
Lithiumbatteri, DCDCladdare, Solcellsregulator för litium, 230Vladdare standard,det är vad som behövs resten är överkurs anser jag, batteriet kommer att hålla 3000 eller 5000cykler spelar ingen roll.
Tänkte bara att man med en enkel installation, kabeldragning, skulle komma runt eventuella skador på litiumbatteriet. Det verkar ju inte vara någon som vet om eller hur mycket batteriet kan skadas av 230V-laddaren i EBL.
Tråden handlar ju om att skapa en enkel och säker litiumbatteriinstallation. Tänkte om man kunde öka säkerheten genom en enkel åtgärd.
Men det är säkert som du skriver att det inte spelar någon roll om man får ut lite färre antal cykler.
Skulle ändå vara intressant att veta om det rent tekniskt skulle fungera.
 

Olof G

HBK Medlem
Inlägg
5.075
Kommun
Knivsta
HBK-Nr
12581
Medlemskap
2024
Tänkte bara att man med en enkel installation, kabeldragning, skulle komma runt eventuella skador på litiumbatteriet. Det verkar ju inte vara någon som vet om eller hur mycket batteriet kan skadas av 230V-laddaren i EBL.
Tråden handlar ju om att skapa en enkel och säker litiumbatteriinstallation. Tänkte om man kunde öka säkerheten genom en enkel åtgärd.
Men det är säkert som du skriver att det inte spelar någon roll om man får ut lite färre antal cykler.
Skulle ändå vara intressant att veta om det rent tekniskt skulle fungera.
Då måste du koppla en omformare från 230V till 12V för att driva din DCDCladdare, det är tekniskt möjligt, kanske måste du då separera startbatteriet när du kör denna lösning
Enklare kopplar du 12V laddaren till startbatteriet och aktiverar din DCDCladdare när denna laddare är inkopplad, vad jag har läst mig till tar inte lithiumbatteriet skada av att laddas med din ordinarie laddare, så länge den sänker spänningen till ca 12,8V när batteriet är fullt.
 

Montreal

HBK Medlem
Inlägg
11.743
Kommun
Alingsås
HBK-Nr
707
Medlemskap
2025
Tänkte bara att man med en enkel installation, kabeldragning, skulle komma runt eventuella skador på litiumbatteriet. Det verkar ju inte vara någon som vet om eller hur mycket batteriet kan skadas av 230V-laddaren i EBL.
Tråden handlar ju om att skapa en enkel och säker litiumbatteriinstallation. Tänkte om man kunde öka säkerheten genom en enkel åtgärd.
Men det är säkert som du skriver att det inte spelar någon roll om man får ut lite färre antal cykler.
Skulle ändå vara intressant att veta om det rent tekniskt skulle fungera.

3000 cykler är vid normal användning minst 20år..? :)
 

Kjell1351

HBK Medlem
Inlägg
1.921
Kommun
Huddinge
HBK-Nr
17525
Medlemskap
2024
Då måste du koppla en omformare från 230V till 12V för att driva din DCDCladdare, det är tekniskt möjligt, kanske måste du då separera startbatteriet när du kör denna lösning
Enklare kopplar du 12V laddaren till startbatteriet och aktiverar din DCDCladdare när denna laddare är inkopplad, vad jag har läst mig till tar inte lithiumbatteriet skada av att laddas med din ordinarie laddare, så länge den sänker spänningen till ca 12,8V när batteriet är fullt.
Och jag som trodde att 230V-laddaren i EBL redan gav en laddström på 12+ volt som kunde gå direkt in i DC/DC-laddaren. Nu blir det ju alldeles för komplicerat för att vara en enkel lösning!
 

Morris

HBK Medlem
Inlägg
196
Kommun
Ekerö
HBK-Nr
27583
Medlemskap
2024
Då måste du koppla en omformare från 230V till 12V för att driva din DCDCladdare, det är tekniskt möjligt, kanske måste du då separera startbatteriet när du kör denna lösning
Enklare kopplar du 12V laddaren till startbatteriet och aktiverar din DCDCladdare när denna laddare är inkopplad, vad jag har läst mig till tar inte lithiumbatteriet skada av att laddas med din ordinarie laddare, så länge den sänker spänningen till ca 12,8V när batteriet är fullt.
Skanbatt anger på sitt datablad att floatspänningen skall vara:
Anbefalt floatspenning (vedlikehold) og ved "standby" bruk Under 13.9V (fra 13.3 - 13.9V)
Laddspänning:
Anbefalt ladespenning 14.6±0.2V
Vilket passar bra på min laddare med GEL-inställning (14,4 /13,6 Volt).
Om jag förstått det hela så skall det alltså fungera bra med standardladdare så länge man ligger inom dom angivna volttalen och har en fungerande BMS. Tiden som min laddare ger vid 14,4 Volt skulle möjligen kunna vara skadligt i längden utan BMS då den verkar skilja sig ganska markant från en ren Litiumladdare (detta efter att ha studerat lite datablad i samband med installation av mina Skanbatt).
 

Bozze

HBK Medlem
Inlägg
405
Kommun
Kungälv
HBK-Nr
704
Medlemskap
2026
Jag tänkte använda kabel som går från startbatteri till EBL direkt till dc-dc laddaren via ett växlande relä.
Problemet är att jag kan inte hitta ett sådant relä med skruvanslutningar som tål högre strömmar.
Finns det någon som vet var man kan köpa ett sådant?
 

KawaMal

HBK Medlem
Inlägg
1.001
Kommun
Älvkarleby
HBK-Nr
1474
Medlemskap
2024
Tänkte bara att man med en enkel installation, kabeldragning, skulle komma runt eventuella skador på litiumbatteriet. Det verkar ju inte vara någon som vet om eller hur mycket batteriet kan skadas av 230V-laddaren i EBL.
Tråden handlar ju om att skapa en enkel och säker litiumbatteriinstallation. Tänkte om man kunde öka säkerheten genom en enkel åtgärd.
Men det är säkert som du skriver att det inte spelar någon roll om man får ut lite färre antal cykler.
Skulle ändå vara intressant att veta om det rent tekniskt skulle fungera.

Med en manuell eller fjärrmanövrerad frånskiljare monterad vid batteriet kan man helt koppla bort det vid längre uppställning med ansluten 230 volt. En enkel lösning som dock kräver att man kommer ihåg att manövrera den...
 

Morris

HBK Medlem
Inlägg
196
Kommun
Ekerö
HBK-Nr
27583
Medlemskap
2024
Det verkar vara komplicerat med litiumbatteri. Efter drygt 100 inlägg så är det fortfarande frågetecken kvar.
Det är inte helt okomplicerat att ladda t.ex. ett AGM-batteri på rätt sätt heller. Där nöjer sig dom flesta med att ändra till "AGM-läge" på elektroblocket utan att ha kontroll på vilken spänning generatorn ger och vilken spänning batteriet vill ha.
Naturligtvis kommer laddningen att fungera men man kommer aldrig (eller sällan) upp till rätt laddningsnivå eller maximal hållbarhet om man inte komplicerar det hela och installerar t.ex. elektronisk laddningsregulator (gärna med tempgivare) och har helt klart för sig vad batteriet ifråga kräver för att fungera optimalt.
Jag har inte kört så länge med mina batterier men har svårt att tro att speciellt mycket kan krångla om man håller sig inom dom marginaler leverantören föreskriver. Trots allt lämnar företagen som säljer "drop-in" batterier garantier som gör att dom nog inte skulle kunna överleva i branschen om batterierna krånglade i mass och parti.
 

PeterK

HBK Medlem
Inlägg
8.874
Kommun
Köping
HBK-Nr
14860
Medlemskap
2024
Jag tänkte använda kabel som går från startbatteri till EBL direkt till dc-dc laddaren via ett växlande relä.
Problemet är att jag kan inte hitta ett sådant relä med skruvanslutningar som tål högre strömmar.
Finns det någon som vet var man kan köpa ett sådant?

I mitt bygge så har jag fina och strömsnåla reläer på både in och ut från mitt lfp, de kostar lite mer, men känns som riktigt hög kvalitet.
jag kör med dessa reläer 123\SmartRelay - 123electric
 
Status
Stängd för vidare inlägg.
Toppen