• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Önskar förslag på enkel installation av litiumbatteri

Status
Stängd för vidare inlägg.

Kjell1351

HBK Medlem
Inlägg
1.918
Kommun
Huddinge
HBK-Nr
17525
Medlemskap
2024
Tror att det är många med mig som funderar på om det här med litiumbatteri kan vara något för mig.

Det finns redan många trådar om detta på forumet men det mesta verkar alldeles för enkelt eller alldeles för svårt.

Det enkla är ju att bara ersätta befintligt batteri rakt av, om man skall tro en del reklam, och hoppas på det bästa.
Det svåra är ju att börja från grunden och köpa celler som skall kopplas ihop och sedan komplettera med allehanda utrustning för styrning och övervakning.
För att inte prata om balansering, SOC.......

Vad jag är ute efter är ett enkelt förslag på installation av litiumbatterier där vi utgår ifrån vad som finns i många husbilar idag och sedan gör nödvändiga installationer/kompletteringar för att få ett driftsäkert system.

Utgångspunkten är en husbil utrustad med
- EBL inkl. inbyggd 230-voltsladdare för Gel/AGM-batterier
- Solceller inklusive solcellsgenerator
- Bly/syra batteri i form av Gel, AGM..
och att vi skall installera ett litiumbatteri med inbyggd BMS, batterihanteringssystem

Vet ju att det finns många kunniga på forumet och hoppas att ni antar utmaningen att komma med en enkel och driftsäker lösning.

Från början kanske det räcker med förslag på de olika delar som skall ingå och sedan lite längre fram i tråden komma med förslag på hur de olika delarna, nya som befintliga, skall kopplas ihop.

Tanken är att de flesta husbilsägare själva, eller med hjälp av en kunnig kompis, skall kunna genomföra installationen.

Kjell
 
Senast ändrad:

Magnus Strandberg

HBK Medlem
Inlägg
1.225
Kommun
Jönköping
HBK-Nr
25033
Medlemskap
2024
Jag har detta i min. Läste å läste å sen läste jag lite till.

Kopplade in enligt manualerna som medföljde

Solcell regulator Votronic MPP 430 Duo Digital
Laddboster Votronic 30A 12V DC to 12V DC
Bryttare vid låg/hög spänning Votronic Switch Unit 100 Ah
Solceller 2 x 100w + kompletterat med 200w till
Ett Skanbatt lithium 96Ah "ett så kallat drop in batteri"
 

Kjell1351

HBK Medlem
Inlägg
1.918
Kommun
Huddinge
HBK-Nr
17525
Medlemskap
2024
Jag har detta i min. Läste å läste å sen läste jag lite till.

Kopplade in enligt manualerna som medföljde

Solcell regulator Votronic MPP 430 Duo Digital
Laddboster Votronic 30A 12V DC to 12V DC
Bryttare vid låg/hög spänning Votronic Switch Unit 100 Ah
Solceller 2 x 100w + kompletterat med 200w till
Ett Skanbatt lithium 96Ah "ett så kallat drop in batteri"
Jag tror att jag förstår att
- solcellsregulatorn anpassar solcellernas lite högre spänning, kanske 22-23V, till laddspänning till batterierna på ca 14,4V
- laddbostern används under körning för att omvandla generatorns spänning till lite högre spänning på ca 14,4V för att snabba på laddningen av i första hand bodelsbatterierna
- brytare vid låg/hög spänning vet jag inte vad det är - vad gör den och varför behövs den?
 

Magnus Strandberg

HBK Medlem
Inlägg
1.225
Kommun
Jönköping
HBK-Nr
25033
Medlemskap
2024
Jag tror att jag förstår att
- solcellsregulatorn anpassar solcellernas lite högre spänning, kanske 22-23V, till laddspänning till batterierna på ca 14,4V
- laddbostern används under körning för att omvandla generatorns spänning till lite högre spänning på ca 14,4V för att snabba på laddningen av i första hand bodelsbatterierna
- brytare vid låg/hög spänning vet jag inte vad det är - vad gör den och varför behövs den?
Visserligen har batteriet egna BMS så den bryter vid låg spänning, har för mig 8v. Men brytaren satte jag dit för att inte helt tömma lifepo4, en extra säkerhets åtgärd. Laddbostern gör mer att man får ut mer laddström från generatorn. Den jag har ger max 30A. Kommer att laddas fortare när man kör. Innan jag skaffade den så fick jag bar ca 13A i laddning. Har att göra med dom moderna generatorerna. Annars har du rätt i det andra
 

Kjell1351

HBK Medlem
Inlägg
1.918
Kommun
Huddinge
HBK-Nr
17525
Medlemskap
2024
Visserligen har batteriet egna BMS så den bryter vid låg spänning, har för mig 8v. Men brytaren satte jag dit för att inte helt tömma lifepo4, en extra säkerhets åtgärd. Laddbostern gör mer att man får ut mer laddström från generatorn. Den jag har ger max 30A. Kommer att laddas fortare när man kör. Innan jag skaffade den så fick jag bar ca 13A i laddning. Har att göra med dom moderna generatorerna. Annars har du rätt i det andra
Tack för svar men här kommer fler frågor.
Innebär det att man kan ställa in brytaren för låg/hög spänning till en viss önskad nivå eller är den förinställd på en viss nivå?
Är det så att både solcellsregulatorn och laddbostern är speciellt anpassade till litiumbatterier?
 

Magnus Strandberg

HBK Medlem
Inlägg
1.225
Kommun
Jönköping
HBK-Nr
25033
Medlemskap
2024
Tack för svar men här kommer fler frågor.
Innebär det att man kan ställa in brytaren för låg/hög spänning till en viss önskad nivå eller är den förinställd på en viss nivå?
Är det så att både solcellsregulatorn och laddbostern är speciellt anpassade till litiumbatterier?
Brytaren ställer du in, jag ställde den på 11.8v även att den slår i från om det överstiger 15.5v . Solcellregulatorn och laddbostern har inställningar för olika batterier. För att man ska kunna optimera laddningen till fullo
 

PeterK

HBK Medlem
Inlägg
8.871
Kommun
Köping
HBK-Nr
14860
Medlemskap
2024
Skulle jag själv byta ut bobatteriet till ett Lithiumbatteri av drop-in modell, så skulle jag komplettera med en DC/DC laddare med lithium-läge, samt gärna inbyggd MPPT laddare, alternativt separat MPPT regulator med lithium-läge, och nöja mej där. Då har man ett system som kommer att ladda upp batteriet fullt.
 

Roger67

HBK Medlem
Inlägg
3.832
Kommun
Täby
HBK-Nr
3956
Medlemskap
2024
Jag har precis sammanställt vad jag skall beställa för att kunna stoppa i mitt batteri i vår ”nya” bil.
Batteriet och BMSen har jag redan sedan tidigare (Winstonceller och BMS123). Vad jag märkt hittills är största utmaningen själva laddningen.

Så här gör jag nu i vår bil och det är ju både vanligt och ganska enkelt:
  1. Jag kopplar bort bilens laddare helt och ersätter den med en Victron Blue Smart IP22 20A

  2. Jag kopplar även bort den befintliga kopplingen helt mellan bodelsbatteriet och startbatteriet för att inte kunna få laddning av Litiumbatteriet direkt från generatorn. Jag kopplar istället in en DC/DC laddare Victron Orion-TR Smart – 30A mellan batterierna

På förra bilen märkte jag att både bilens inbyggda laddare och generatorn laddade på för mycket för batteriet. Man har dålig koll på dom delarna och det blir svårt att styra. Batteriets BMS kan heller inte bränna bort tillräckligt för att förhindra överladdning. Att låta BMS bryta helt p.g.a. för hög spänning fungerar ju inte heller.
Jag kopplade till slut bort bilens laddare helt och körde bara på solcellsladdning.

Victrons laddare ovan kan man ställa in precis hur man vill ha det så det känns tryggare både när man kör och när man står på landström längre perioder.
 

Kjell1351

HBK Medlem
Inlägg
1.918
Kommun
Huddinge
HBK-Nr
17525
Medlemskap
2024
Utgångspunkten är en husbil utrustad med
- EBL inkl. inbyggd 230-voltsladdare för Gel/AGM-batterier
- Solceller inklusive solcellsgenerator
- Bly/syra batteri i form av Gel, AGM..
och att vi skall installera ett litiumbatteri med inbyggd BMS, batterihanteringssystem

Om jag förstått det hela rätt så här långt så behöver man en
- solcellsregulator som är anpassad för laddning av litiumbatterier, gärna en med MPPT
- dc/dc-laddare med litiumläge för att effektivt kunna ladda batterierna under färd
och att det i vissa fall går att kombinera dessa i samma produkt

Sen kan det vara bra med en
- batteriladdare för 230V anpassad för litiumbatteri som ersättare för den inbyggda laddaren i EBL (som då kopplas bort)
- brytare för låg/hög spänning som komplettering till litiumbatteriets batterihanteringssystem, BMS

Har läst att en del ställer den inbyggda EBL-laddaren i ”Gelbatteriläget” när de installerat litiumbatterier. Hur bra är det och kan det ersätta en separat 230-voltsladdare som är anpassad för litiumbatterier?

Tyck gärna till om jag uppfattat det rätt så här långt!
 
Senast ändrad:

Magnus Strandberg

HBK Medlem
Inlägg
1.225
Kommun
Jönköping
HBK-Nr
25033
Medlemskap
2024
Utgångspunkten är en husbil utrustad med
- EBL inkl. inbyggd 230-voltsladdare för Gel/AGM-batterier
- Solceller inklusive solcellsgenerator
- Bly/syra batteri i form av Gel, AGM..
och att vi skall installera ett litiumbatteri med inbyggd BMS, batterihanteringssystem

Om jag förstått det hela rätt så här långt så behöver man en
- solcellsregulator som är anpassad för laddning av litiumbatterier, gärna en med MPPT
- dc/dc-laddare för att effektivt kunna ladda batterierna under färd
och att det i vissa fall går att kombinera dessa i samma produkt

Sen kan det vara bra med en
- batteriladdare för 230V anpassad för litiumbatteri som ersättare för den inbyggda laddaren i EBL (som då kopplas bort)
- brytare för låg/hög spänning som komplettering till litiumbatteriets batterihanteringssystem, BMS

Har läst att en del ställer den inbyggda EBL-laddaren i ”Gelbatteriläget” när de installerat litiumbatterier. Hur bra är det och kan det ersätta en separat 230-voltsladdare som är anpassad för litiumbatterier?

Tyck gärna till om jag uppfattat det rätt så här långt!

Japp helt klart rätt uppfattat
 

Knut

FD HBK Medlem
Inlägg
19.559
Kommun
Australien
HBK-Nr
994
Medlemskap
2022
Om den innebygde lader satt opp for Gel går over i vedlikeholdsladning på 13,7 volt etter en full ladning til 14,4 volt så trenger en strengt tatt ikke å bytte den ut. Med den lavere spenningen blir det i lengre tid som om laderen er frakoblet.

DC-DCboostermellom bil og bobatteri er for mange biler en nødvendighet i dag med smarte generatorer på motoren for å holde nede drivstoff forbruket. Med motoren i gang så lader en bobatteriet fra bilbatteriet slik at spenningen der kommer under smartkontrollerns panikkgrense og generatoren lader for fullt :D. Men sjekk hvilken spenning en har under kjøring - er denne høy hele tiden så trenger en ikke DC-DC i like stor grad selv om en på mange biler bør sette inn en slik for å kompensere for spenningsfallet i kablingen.
 

Bäckis1843

HBK Medlem
Inlägg
2.387
Kommun
Nyköping
HBK-Nr
28774
Medlemskap
2024
Utgångspunkten är en husbil utrustad med
- EBL inkl. inbyggd 230-voltsladdare för Gel/AGM-batterier
- Solceller inklusive solcellsgenerator
- Bly/syra batteri i form av Gel, AGM..
och att vi skall installera ett litiumbatteri med inbyggd BMS, batterihanteringssystem

Om jag förstått det hela rätt så här långt så behöver man en
- solcellsregulator som är anpassad för laddning av litiumbatterier, gärna en med MPPT
- dc/dc-laddare med litiumläge för att effektivt kunna ladda batterierna under färd
och att det i vissa fall går att kombinera dessa i samma produkt

Sen kan det vara bra med en
- batteriladdare för 230V anpassad för litiumbatteri som ersättare för den inbyggda laddaren i EBL (som då kopplas bort)
- brytare för låg/hög spänning som komplettering till litiumbatteriets batterihanteringssystem, BMS

Har läst att en del ställer den inbyggda EBL-laddaren i ”Gelbatteriläget” när de installerat litiumbatterier. Hur bra är det och kan det ersätta en separat 230-voltsladdare som är anpassad för litiumbatterier?

Tyck gärna till om jag uppfattat det rätt så här långt!
Jag byggde visserligen mitt batteri själv men det skulle kunna motsvara ett dropp in batteri med BMS.
Jag har inte bytt den inbyggda laddaren i EBL jag har heller inte någon DC/DC laddare eller någon anpassad solcellsregulator.

När batteriet laddar via inbyggda laddaren så laddar det in 18A.
Med motorn igång laddar jag, till att börja med, strax över 40A vilket sjunker till ca 30A när batteriet närmar sig 90% laddning.
Solpanelen laddar men vet inte hur mycket eftersom det inte varit någon sol.

Om jag skulle bygga om igen (detta var 2a litiuminstallationen i en husbil) skulle jag ev köpa ett dropp in (i stället för att bygga själv) och slänga i och kolla så/om allt funkar och utgå därifrån.

På min gamla bil byttes både laddare, solcellsregulator och DC/DC till en hög kostnad och på den nya kastade jag in det nya batteriet och testade med bilens original uppsättning på laddsidan vilket funkade bra.
 

Knut

FD HBK Medlem
Inlägg
19.559
Kommun
Australien
HBK-Nr
994
Medlemskap
2022
Min Flair ladet over 80A under kjøring frem til LFP batteriet nådde en hvis terskel deretter sank det gradvis ned mot nesten null ved like over 14 volt. Fra stolpe ladet 30A laderen sine 30A til rundt 13,8 volt deretter sank strømmen gradvis til rundt 14,3 volt hvor ladningen i praksis var null og etter en tid leverte ikke laderen noe før forbruket hadde fått LFP ned til 13,7 volt og vedlikeholdsladningen slo inn.
 

Kjell1351

HBK Medlem
Inlägg
1.918
Kommun
Huddinge
HBK-Nr
17525
Medlemskap
2024
Min Flair ladet over 80A under kjøring frem til LFP batteriet nådde en hvis terskel deretter sank det gradvis ned mot nesten null ved like over 14 volt. Fra stolpe ladet 30A laderen sine 30A til rundt 13,8 volt deretter sank strømmen gradvis til rundt 14,3 volt hvor ladningen i praksis var null og etter en tid leverte ikke laderen noe før forbruket hadde fått LFP ned til 13,7 volt og vedlikeholdsladningen slo inn.
Hej Knut. Skall 13,8 volt vara 14,8 volt? Annars är det nog något annat volttal som skall ändras.
 

Kjell1351

HBK Medlem
Inlägg
1.918
Kommun
Huddinge
HBK-Nr
17525
Medlemskap
2024
Jag byggde visserligen mitt batteri själv men det skulle kunna motsvara ett dropp in batteri med BMS.
Jag har inte bytt den inbyggda laddaren i EBL jag har heller inte någon DC/DC laddare eller någon anpassad solcellsregulator.

När batteriet laddar via inbyggda laddaren så laddar det in 18A.
Med motorn igång laddar jag, till att börja med, strax över 40A vilket sjunker till ca 30A när batteriet närmar sig 90% laddning.
Solpanelen laddar men vet inte hur mycket eftersom det inte varit någon sol.

Om jag skulle bygga om igen (detta var 2a litiuminstallationen i en husbil) skulle jag ev köpa ett dropp in (i stället för att bygga själv) och slänga i och kolla så/om allt funkar och utgå därifrån.

På min gamla bil byttes både laddare, solcellsregulator och DC/DC till en hög kostnad och på den nya kastade jag in det nya batteriet och testade med bilens original uppsättning på laddsidan vilket funkade bra.
Intressant!
Hur länge har du haft din installation?
Har du märkt någon försämring av batteriets kapacitet eller någon annan förändring/försämring?
Har du 12,8V på dina batterier eller någon högre spänning?
Har du ställt din EBL på något speciellt laddningsläge t.ex för Gel-batteri?
Gjorde du installationen enligt fabrikantens anvisningar eller gjorde du efter ”eget huvud” och erfarenhet?
 

Kjell1351

HBK Medlem
Inlägg
1.918
Kommun
Huddinge
HBK-Nr
17525
Medlemskap
2024
Ni som redan installerat litiumbatteri har ni någon övervakningsutrustning för att hålla reda på laddning, uttag.....och behövs det en sådan?
Om det behövs en övervakningsutrustning räcker det då med den inbyggda i batterier med bluetooth eller krävs en separat sådan?
 

PeterK

HBK Medlem
Inlägg
8.871
Kommun
Köping
HBK-Nr
14860
Medlemskap
2024
Ni som redan installerat litiumbatteri har ni någon övervakningsutrustning för att hålla reda på laddning, uttag.....och behövs det en sådan?
Om det behövs en övervakningsutrustning räcker det då med den inbyggda i batterier med bluetooth eller krävs en separat sådan?

Jag tycker det borde räcka gott med den inbyggda, via BT. Den inbyggda batteriövervakningen i en normal husbil avsedd för blybatterier duger inte då den oftast bara mäter batterispänningen, vilket inte säger mycket om statusen på ett lfp-batteri
 

Magnus Strandberg

HBK Medlem
Inlägg
1.225
Kommun
Jönköping
HBK-Nr
25033
Medlemskap
2024
Ni som redan installerat litiumbatteri har ni någon övervakningsutrustning för att hålla reda på laddning, uttag.....och behövs det en sådan?
Om det behövs en övervakningsutrustning räcker det då med den inbyggda i batterier med bluetooth eller krävs en separat sådan?

Jag vill ha koll så dessa har jag till min utrustning som jag skrev tidigare


 

Bäckis1843

HBK Medlem
Inlägg
2.387
Kommun
Nyköping
HBK-Nr
28774
Medlemskap
2024
Ni som redan installerat litiumbatteri har ni någon övervakningsutrustning för att hålla reda på laddning, uttag.....och behövs det en sådan?
Om det behövs en övervakningsutrustning räcker det då med den inbyggda i batterier med bluetooth eller krävs en separat sådan?
Jag kör med bt-appen i telefonen.
Det är egentligen bara intressant i början att se hur mycket batterierna laddar/laddar ur och hur mycket kapacitet du har kvar.
Efter ett tag släpper behovet av att veta, eftersom du troligen kommer att kunna ta ut dubbelt mot dina bly dito.
Jag kollade mycket i början på förra bilen men var aldrig under 30% trots kompressor kyl och separat kompressor frys.
Sen släppte behovet och man kunde njuta mer av semestern :)
Nu har jag dubbelt så många Ah mot blybatteriet och ingen kompressor kyl så nu är behovet egentligen ännu mindre.
 
Status
Stängd för vidare inlägg.
Toppen