• Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Är alla långtradarchaufförer brottslingar?

Status
Stängd för vidare inlägg.

lejoh

FD HBK Medlem
Inlägg
346
Kommun
Motala
HBK-Nr
5423
Medlemskap
2022
Sv: Är alla långtradarchaufförer brottslingar?

Jag tycker det finns två typer av farliga och oansvariga trafikanter.

1. Dom som kör så sakta att jag måste köra om, vilket kan ge en farlig situation.

2. Dom som kör fortare än mig och dessutom kör om mig trots att det skapar en jättefarlig situation i trafiken.


Ta´t lugnt i trafiken och tänk på hur ni kör och le åt andra :):):).

/Leif
 
F

F.d. 3077

Guest
Sv: Är alla långtradarchaufförer brottslingar?

Det begär jag inte i heller att du skall förstå låt vägens riddare vara ifred för dom håller Sverige rullande så du kan gå i affären och handla men det gör kanske JAPPE till Dig Chita
Men kära nån,har Du Chita hört uttrycket vägens riddare nu,det har inte jag hört på sisådär 30 år sedan sist.
Men om Dina chaufförer håller farten som står på skyltarna och dessutom avstånd och inte prejar andra så GRATULERAR jag Dej till ett MÖNSTERÅKERI,
jag bugar mej mvh Bernt
 
F

F.d. 52923

Guest
Sv: Är alla långtradarchaufförer brottslingar?

Ännu en som dömer ut åkerierna vad skall ni på vägarna då jag anser att ni inte vet vad ni pratar om MITT. Åkeri är inget mönsteråkeri men mina chafförer är inga brottslingar jag kan inte fatta att ni bara kan hålla på
att kritisera dom som gör att ni har vägar att köra på för dom kan inte bygga vägar med den skatten ni betalar. Så sluta med vad ni håller på med lägg energi på något bättre till exp. Er huslbil. CHITA
 

knarrevik

FD HBK Medlem
Inlägg
17.776
Kommun
Lysekil
HBK-Nr
3172
Medlemskap
2022
Sv: Är alla långtradarchaufförer brottslingar?

Såvidt jeg vet finnes det to strekninger det måles gjennomsnittshastighet på i Norge pr. nå. Det er langt nord i Gudbrandsdalen på E 6 og i på riksvei 3 nord i Østerdalen. Og de er meget godt skiltet med at dette er en gjennomsnittsmåling, til og med med hvor lang strekningen for målingen er. Så Knarrevik kan du lese litt norsk og klarer å huske hva du har lest, så går nok dette bra uten at du behøver å gi den norske staten penger.

Det är nog många utlänningar som inte vet vad måling betyder. Svensken kanske tror att man målar mittstrecket?
 
F

F.d. 3088

Guest
Sv: Är alla långtradarchaufförer brottslingar?

Alla långtradarchaufförer är givetvis inte brottslingar! Det är nog bara c:a 99% av förarna som begår brott så gott som hela tiden i sin yrkesutövning!

Hastighetstablå från Vägverket:

http://www.trafiksakerhet.se/dokument/pdf/vagverket/hastighetstabla.pdf

Jag har då aldrig sett någon lastbil med släp som kör under 90 km/tim knappt ens på 70-vägar, jo möjligen i uppförsbackar! Har lastbilschaufförer speciella privilegier i trafiken och i så fall varför?

Högsta hastighet för alla motorfordon med släp är 80 km/tim och inget annat!

Pengar att tjäna för staten! Jag ska skriva ett argt brev till Beatrice Ask!

Jappe

Hmm Jappe varför plockar du ut långtradarchauförrer :confused: tycker du privatbilisten kör bättre, och håller hastigheten :confused: Då plockar jag ut privatbilisten, hur många håller gällande hastighet, avstånd, blinkar i rondell, stannar vid övergångställe , klämmer sig in i luckan som tradarchauffören försöker hålla i bilkön för att slippa stanna mm. mm
Själv tycker jag att den tunga trafiken flyter bra sedan handlar det ju om samarbete och förståelse .

Gurra
 
Senast redigerad av en moderator:

Jappe

HBK in Memoriam
Inlägg
18.274
Kommun
Orust
HBK-Nr
661
Sv: Är alla långtradarchaufförer brottslingar?

Hmm Jappe varför plockar du ut långtradarchauförrer :confused: tycker du privatbilisten kör bättre, och håller hastigheten :confused: Då plockar jag ut privatbilisten, hur många håller gällande hastighet, avstånd, blinkar i rondell, stannar vid övergångställe , klämmer sig in i luckan som tradarchauffören försöker hålla i bilkön för att slippa stanna mm. mm
Själv tycker jag att den tunga trafiken flyter bra sedan handlar det ju om samarbete och förståelse .

Gurra

Trådens ämne igen! Hur kan det komma sig att långtradarna hela tiden tillåts bryta mot hastighetsbestämmelserna? Högsta hastighet för motorfordon med släp är 80 km/tim. I princip alla tradare bryter mot denna lagregel!

Min undran gäller alltså varför rättsväsendet inte ingriper mot dessa brott! Polisen säger att det beror på bristande resurser. Dom skulle väldigt gärna ingripa mot dessa lagbrott men prioriterar andra ärenden högre. När jag har påpekat att både miljön, statskassan och den allmänna respekten för lagar och förordningar skulle må bra av en insats här säger Polisen lakoniskt: Ring Beatrice Ask! Det är hon som bestämmer!

Vad sedan gäller körskickligheten hos olika yrkeskategorier så varierar den mycket hos individerna. Jag har dock tyckt mig märka att unga tradarchaufförer uppträder mer arrogant och våldsamt än sina äldre kolleger!

Jappe

PS. Ludde Kuddson m.fl.! Jag har kört ganska mycket buss i mina dar, huvudsakligen i Sverige men även på kontinenten och mitt intryck av kvinnliga busschaufförer är mycket positivt! Jag åker mycket hellre med en kvinnlig bussförare än med en manlig dito! Kvinnan kör mjukare, har bättre framförhållning och uppträder mindre arrogant i trafikmiljön. Hon tycks inte behöva hävda sitt ego lika mycket i trafiken som somliga manliga förare! Här finns naturligtvis också individuella skillnader! DS.
 
Senast ändrad:
F

F.d. 3088

Guest
Sv: Är alla långtradarchaufförer brottslingar?

Trådens ämne igen! Hur kan det komma sig att långtradarna hela tiden tillåts bryta mot hastighetsbestämmelserna? Högsta hastighet för motorfordon med släp är 80 km/tim. I princip alla tradare bryter mot denna lagregel!

Min undran gäller alltså varför rättsväsendet inte ingriper mot dessa brott! Polisen säger att det beror på bristande resurser.

Nu är jag inte med:confused: menar du att den tunga trafiken har imunitet och inte bötfälls så är det struntprat, alla trafikanter behandlas lika. Sedan skrev någon om bromssträcka där vill jag lägga in att bromssträckan beror till stor del av reaktionssträckan tradaren kör efter färdskrivaren vilken lägger in vilotid, vi vanliga privatbilister kör tills vi nästan somnar eller i vissa fall somnar.

Gurra
 

Jappe

HBK in Memoriam
Inlägg
18.274
Kommun
Orust
HBK-Nr
661
Sv: Är alla långtradarchaufförer brottslingar?

Gurra? Har du läst hela tråden? :wink:

Jappe
 
F

F.d. 3088

Guest
Sv: Är alla långtradarchaufförer brottslingar?

Ja två gånger :D

Gurra
 
F

F.d. 25098

Guest
Sv: Är alla långtradarchaufförer brottslingar?

Stena ångar på! Full speed ahead! Unsteady as she goes! If you can´t buy them, kill them!

Visa bilaga 42236

Visa bilaga 42237

Visa bilaga 42238

En bild säger mer än tusen ord heter det ju, men här vet jag inte om det stämmer. Bild nr:1 visar en lätt lastbil i omkörningsfilen ??? eller vad är det fotografen vill påskina.

Bild Nr:2-3 är ju betydligt klarare ( korsande av heldragen linje ). Men är verkligen bilden rättvisande?? Fotografens fordon verkar ha rört sig c:a 10 meter mellan bild 2-3 vilket vid rådande väder och trafiksituation på en rak väg verkar konstigt. Han kanske har fel på bilen och behöver ta sig långsamt fram till avfarten och i ett sånt läge hade jag också blivit en brottsling.

Jag tycker nog att det luktar lite "provokation" över de här sista bilderna och att med låg fart ha tvingat fram en lagöverträdelse.

Mvh,,Peter:sleep:.
 

Jappe

HBK in Memoriam
Inlägg
18.274
Kommun
Orust
HBK-Nr
661
Sv: Är alla långtradarchaufförer brottslingar?

Den första bilden visar bara en ovanlig bil med Stenas röda skorsten på motorväg! Den andra bilden visar en omkörning av tung lastbil med släp på en vanlig väg över heldragen linje. Den efterföljande "prejningen" var inte av det allvarligare slaget men rätt "skaplig" ändå. Jag behövde inte bromsa så hårt! Han uppfattade min närvaro på vägen som olämplig av någon anledning och ville väl skrämmas. Den tredje bilden visar hur lastbilen fortsätter med bra fart. Taxi- och busskörning sedan 1965 har emellertid gett mig viss rutin på området och jag höjer knappt på ögonbrynen längre när sådant här inträffar. En ovan förare hade säkert haft mycket svårare att hantera lastbilschaufförens agerande. Jag har alltid en kamera tillgänglig för att bevara sådana incidenter för famtiden!

Jappe
 
Senast ändrad:
F

F.d. 3088

Guest
Sv: Är alla långtradarchaufförer brottslingar?

Den första bilden visar bara en ovanlig bil med Stenas röda skorsten på motorväg! Den andra bilden visar en omkörning av tung lastbil med släp på en vanlig väg över heldragen linje. Den efterföljande "prejningen" var inte av det allvarligare slaget men rätt "skaplig" ändå. Jag behövde inte bromsa så hårt! Han uppfattade min närvaro på vägen som olämplig av någon anledning och ville väl skrämmas. Den tredje bilden visar hur lastbilen fortsätter med bra fart. Taxi- och busskörning sedan 1965 har emellertid gett mig viss rutin på området och jag höjer knappt på ögonbrynen längre när sådant här inträffar. En ovan förare hade säkert haft mycket svårare att hantera lastbilschaufförens agerande. Jag har alltid en kamera tillgänglig för att bevara sådana incidenter för famtiden!

Jappe

Hm Du hade nog traktorfart vid tillfället, kanske fanns det en skylt "traktor får omköras":rolleyes:

Gurra
 

Jappe

HBK in Memoriam
Inlägg
18.274
Kommun
Orust
HBK-Nr
661
Sv: Är alla långtradarchaufförer brottslingar?

Lastbilen som förmodligen körde "på lätten" hade just passerat bussterminal där många barn vistas, övergångsställe, livligt frekventerad vägkorsning m.m. och föraren verkade extremt stressad och Vägtrafikförordningen hade han nog aldrig hört talas om. En egentligen ganska vanlig bild i Sverige idag. Bråttom är ett honnörsord nu för tiden! "Tiden är ur led"!

Jappe
 
Senast ändrad:
F

F.d. 3088

Guest
Sv: Är alla långtradarchaufförer brottslingar?

Lastbilen som förmodligen körde "på lätten" hade just passerat bussterminal där många barn vistas, övergångsställe, livligt frekventerad vägkorsning m.m. och verkade extremt stressad och Vägtrafikförordningen hade han nog aldrig hört talas om. En egentligen ganska vanlig bild i Sverige idag. Bråttom är ett honnörsord nu för tiden! "Tiden är ur led"!

Jappe

Om man synar dina bilder noga kan du knappt haft styrfart eller så körde han i 150 km
Så uppfattar jag bilderna. Lägg dom bredvid varandra på skrivbordet så ser man att fotografen står nästan på samma ställe på några meter när vilket tyder på att det går låångsamt eller:rolleyes:

Gurra
 

Pelle&Lena

HBK Medlem
Inlägg
2.483
Kommun
Gävle
HBK-Nr
570
Medlemskap
2026
Sv: Är alla långtradarchaufförer brottslingar?

Hur skulle det vara om var en skaffar ett eget liv men du har väl inget annat att göra när du är ute ock kör än att kolla alla andra så jag undrar om det inte är du som är farlig på vägen än en gång jappe skaff a dig ett eget liv ÅKERIÄGAREN PS Mina chaufförer är inga brottslingar

Tog bort inlägget,,
 

Jappe

HBK in Memoriam
Inlägg
18.274
Kommun
Orust
HBK-Nr
661
Sv: Är alla långtradarchaufförer brottslingar?

Om man synar dina bilder noga kan du knappt haft styrfart eller så körde han i 150 km
Så uppfattar jag bilderna. Lägg dom bredvid varandra på skrivbordet så ser man att fotografen står nästan på samma ställe på några meter när vilket tyder på att det går låångsamt eller:rolleyes:

Gurra

Du ger dig inte Gurra och skam den som gör så. Jag får försöka förklara (Ibland kämpar själva gudarna förgäves)! Lastbilens "ystra" körsätt tvingade mig att sakta farten för att inte bli prejad! Hade jag fortsatt i samma fart så hade jag åkt in i vägräcket. Eftersom jag inte gillar närkontakt med lastbilssläp och vägräcken så minskade jag farten och lastbilen försvann i fjärran! Jag vet inte vad jag ska skriva för att du ska begripa vad jag menar!

Jag står ingenstans! Bilden är tagen genom vindrutan på min husbil! Min trogna och snabba Canon är alltid redo och jag kan också vara snabb ibland!

Jappe
 
F

F.d. 3088

Guest
Sv: Är alla långtradarchaufförer brottslingar?

Jag tjurar vidare;)

Jag vill vidhålla att du körde extremt sakta. Som man ser på bilderna blir det två körfält ca 10 meter längre fram så prejad hade du nog inte blivit. Men så läser Gurra med häpnad att du under färd och rådande omständigheter tar blicken från trafiken greppar din Canon höjer den siktar och tar två bilder, Huga huga:rolleyes:

GH
 

Jappe

HBK in Memoriam
Inlägg
18.274
Kommun
Orust
HBK-Nr
661
Sv: Är alla långtradarchaufförer brottslingar?

Gurra, kommer du till mina trakter någon gång så slå en pling så ska jag visa dig platsen där detta inträffade så att du kan få en tydlig uppfattning om vad som hände. Ditt intresse för detta är ju väldigt tydligt! Hemma finns alltid något att bjuda på och övernattningsplats ska vi väl kunna ordna också! Huvudsaken är ju ändå att inget allvarligt inträffade! :wink:

Kanske skulle man starta en ny tråd: "Är alla husbilister brottslingar?", men det får vänta lite för nu ska jag ut och röja! Bäst att tillägga gräs och sly!

Jappe
 
F

F.d. 3088

Guest
Sv: Är alla långtradarchaufförer brottslingar?

Gurra, kommer du till mina trakter någon gång så slå en pling................

Tack för inbjudan.

Som du skriver har jag ett stort intresse för bilkörning och även ett stort motorintresse vilket jag håller liv i genom medlemsskap i FAK. Här utbildas vi kontinuerligt Halkbana, avancerad körning, hjl, brandbekämpning kollonkörning ja allt som berör fordon, trafikvett, och hur man löser olika trafiksituationer och allt annat trafikrelaterat
Nya trafikmärken och nya regler präntas in i huvudet mm. mm.

För den nyfikne kan man titta lite här

FAK - Frivilliga Automobilkåren

Gurra på hjul (band)
 
Status
Stängd för vidare inlägg.
Toppen