• Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Är alla långtradarchaufförer brottslingar?

Status
Stängd för vidare inlägg.
F

F.d. 25279

Guest
Sv: Är alla långtradarchaufförer brottslingar?

Det tråkiga med tradarna tycks va att vi som håller laglig hastighet , oftast 80 , verkar vara ett hinder för dom. Dom vill ju för att slippa skämmas hålla 80 längst upp i backarna och inte bli utvisad i krypfäletn. Blev häromdagen omkörd av en post-lastbil i våran branta och sega Leaby-backe. Jag höll 80km men va han körde i kan man ju undra.
Jag fick till slut bromsa och släppa in honom för han orkade inte om helt på egen hand.
/Ljungberg
 

aake

FD HBK Medlem
Inlägg
4.456
Kommun
Krokom
HBK-Nr
1270
Medlemskap
2021
Sv: Är alla långtradarchaufförer brottslingar?

Jappe

Du kanske håller på att cykla lite vilse.
"Brottslingar" är en beteckning som i vanligt tal brukar användas om personer som vanemässigt begår handlingar som faller under strafflagen och som dessutom är av den digniteten att den skyldige hamnar i straffregistret.
Förvisso är det klokt att följa trafikreglerna och visst är det motiverat med sanktioner vid vissa överträdelser, men ditt språkbruk tycker inte jag hör hemma i en diskussion om trafikregler.

aake

PS. För övrigt så hoppas jag att ingen tror att det är lika farligt att andas in luften vid vägkanten som det är att röka; för vissa farliga ämnen överskrids de hygieniska gränsvärdena gällande för arbetsmiljö mer än tusenfalt i cigarettrök.
 

Jappe

HBK in Memoriam
Inlägg
18.274
Kommun
Orust
HBK-Nr
661
Sv: Är alla långtradarchaufförer brottslingar?

Med all förlov! Ämnet är långtradarchaufförernas självpåtagna rätt att konsekvent bryta mot lagen under varje arbetspass och Polisens bristande resurser. Brottsling är man om man begår brott! Trafikbrott är också brott! Man kan begå brott utan åka fast! Enkelt!

Jappe
 

bror.axelson

HBK Medlem
Inlägg
4.381
Kommun
Järfälla
HBK-Nr
1072
Medlemskap
2024
Sv: Är alla långtradarchaufförer brottslingar?

Det tråkiga med tradarna tycks va att vi som håller laglig hastighet , oftast 80 , verkar vara ett hinder för dom. Dom vill ju för att slippa skämmas hålla 80 längst upp i backarna och inte bli utvisad i krypfäletn. Blev häromdagen omkörd av en post-lastbil i våran branta och sega Leaby-backe. Jag höll 80km men va han körde i kan man ju undra.
Jag fick till slut bromsa och släppa in honom för han orkade inte om helt på egen hand.
/Ljungberg

Klart som korvspad att han ville om. Han har ju körtider att hålla och arbetar medan du kör helt privat och inte har någon brådska Utgår från att det var en 90 sträcka där du höll 80 km. Som du kanske vet så är det din skyldighet att hjälpa till och underlätta vid dessa tillfällen - släppa om den snabbare trafiken. Man kör tex ut på vägrenen för att underlätta. Vilken hastighet han höll är ju inte ditt problem.
Att hjälpa varandra i trafiken skapar färre farliga situationer och borde vara självklart för alla. Det finns ju andra situationer som kräver samarbete så varför inte i trafiken.
 
F

F.d. 25279

Guest
Sv: Är alla långtradarchaufförer brottslingar?

Men snälla!!!!
Så nu heter det " snabbare trafiken"
Helt plötligt blev man ett hinder.
Så nästa gång farbror polisen står där så räcker det med att tala om att
man bara anpassade sig till den "snabbare trafiken"
Hur kul tror du det är när man nedför leabybacken på ena hållet får en timmerbil i baken somhåller 90km på 70km sträckan bara för att ha fart att komma upp i god fart på andra sidan.
Jag har inget annat att köra än att antingen ligga kvar i 70 eller axa på till 90
Tror inte den lastbilsklillen vill betala mina ev böter bara för att jag "hjälpte" honom
Snacka inte skit om arbetstider och pressade leveranser
Lag är lag
Får man köra fortare än tilllåten hastighet,
Svaret är solklart, nej

Självklar säger jag inget om jag kör saktare än vad skyltarna säger.
Då, när man hade husvagn , låg man nästan alltid ute i väg-renen
och rulla, allt för att släppa förbi.

/Ljungberg
 
Senast redigerad av en moderator:

Jappe

HBK in Memoriam
Inlägg
18.274
Kommun
Orust
HBK-Nr
661
Sv: Är alla långtradarchaufförer brottslingar?

Att hjälpa en lastbil med släp som vill köra om i hastighet överstigande 80 km/tim kan tolkas som medhjälp till brott! Trafikbrott är också brott. Vägrenskörning ska man bara ta till vid nödsituationer. Vägrenen är inte avsedd att användas för fordonstrafik! Tvingar någon ut annat fordon på vägrenen är det också ett trafikbrott! Ingen är skyldig att nyttja vägrenen för att underlätta omkörning! Undantag görs för utryckningsfordon och om man är hjälpsam och vill hjälpa fram sina medtrafikanter, men då tar man en kalkylerad risk och kan bli skyldig om en olycka inträffar på grund av vägrenskörningen!

Jappe
 

bror.axelson

HBK Medlem
Inlägg
4.381
Kommun
Järfälla
HBK-Nr
1072
Medlemskap
2024
Sv: Är alla långtradarchaufförer brottslingar?

I mina ögon är du ett "hinder" om du åker 80 på en 90 sträcka. Din skyldighet är fortfarande att underlätta den "snabbare" trafiken. Om farbror mässing tar den snabbare trafiken så ha ju ditt på det torra om du inte överskridit fartbegränsningen eller hur.
Du har säkert upplevt detsamma när du kommit ifatt en bil som åker saktare än det som står på skylten. Spelar ju egentligen ingen roll vilken backe eller dyl det gäller.
Varför bry sig om andras fart sköt din egen så fungerar att mycket bättre.
Problemet är att många spelar farbror mässing - eller gubbar med hatt - och anser inte att du skall köra om om det inte passar dig. Sådant skapar allvarliga situationer
Din uppgift som trafikant är ju att framföra ditt egna fordon på ett säkert sätt.
Det finns egentligen bara ett tillfälle då man måste "köra" att annat fordon och det är om man åker motorcykel
 

Jappe

HBK in Memoriam
Inlägg
18.274
Kommun
Orust
HBK-Nr
661
Sv: Är alla långtradarchaufförer brottslingar?

Motorcyklisterna, inte alla men många av dom tillhör också en grupp trafikanter som anser att dom står över lagen! Inte bara när det gäller hastighet utan också när det gäller bullernivå!

Jappe
 
F

F.d. 25279

Guest
Sv: Är alla långtradarchaufförer brottslingar?

Ja men jag åker 50 på 50
70 på 70 , 80 på 80, 90 på 90 osv...
Långtradarna på väg ,till och från min pendling kör 90- 110, rätt av.....
Blir dagligen omkörd , och jag kör alltid laglig fart.
Betala böter för att komma fram 3 minuter tidigare, nej tack
Och för det mesta har man kört ikapp dom vid nästa stoppskylt :D

Uppför våran berömda leabybacke är det tvåfiligt en bit. 80km gäller hela vägen
Längs upp i backen blir det enfiligt,med en 4 vägskorsning.
Däruppe brukar man få bromsa in därför att tradaren som körde om där nere,
där det är enfiligt, inte orkar hålla farten längre.
Han kanske borde acceptera att hans bil inte orkar och istället lägga sig i krypfilen
där han rätteligen borde hålla sig och låta det ta en minut längre uppför backen
Men nääää........ fort skall det gå...
För att inte tala om alla personbilar som kör 110km uppför och trycker sig om
för att sedan panikbromsa när dom upptäcker fartkameran.
Undrar varför dom bromsar då.....
Då brukar dom få mina helljus i nacken ....dom skäms lite...tror jag.:oops:

Nu tackar jag bror axelsson för en fin duell:)
Ha en bra kväll


/Ljungberg
 
Senast redigerad av en moderator:

knarrevik

FD HBK Medlem
Inlägg
17.776
Kommun
Lysekil
HBK-Nr
3172
Medlemskap
2022
Sv: Är alla långtradarchaufförer brottslingar?

I mina ögon är du ett "hinder" om du åker 80 på en 90 sträcka.

Jag kan hålla med!

Fartgränserna är satta så att även den ovane skall kunna hålla hastigheten för att trafiken skall flyta.

Men det finns ju undantag som tex gamla trötta husbilar från förra seklet som inte kan hänga med i trafikrytmen.
 

Åke o Wania 65

HBK Medlem
Inlägg
763
Kommun
Leksand
HBK-Nr
65
Medlemskap
2024
Sv: Är alla långtradarchaufförer brottslingar?

Hej
Jag är en före detta långtradarchaffis och motorcyklist och tillhör
denna kategori.
Men är idag en lugn och stillsam husbilsförare.:D:D:D:D

MVH Åke som firar sin 45:bröllopsdag med min kära fru Wania
på Torta badplats 3mil N Gävle.
 

Relax

HBK Medlem
Inlägg
1.898
Kommun
Kungsbacka
HBK-Nr
6539
Medlemskap
2024
Sv: Är alla långtradarchaufförer brottslingar?

Håller med Jappe i sakresonemanget betr lastbilars hastigheter och förstår inte hur de kan försvaras! Hur blir det om var och en av oss fritt och efter eget tycke och smak/behov tillåts "tänja" och åsidosätta beslutade och kända trafiklagar och regler? Vad förväntar vi oss då ska ske i nästa fas, kanske att någon vill ta möten på fel sida, var ska gränsen för avvikande beteende i trafiken gå?

Att Jappes GPS'ar skulle gå fel är högst otroligt, jag tror inte heller mina två GPS'ar visar fel (= samma som Jappes)! Det är ett lätt att se även utan GPS, att på motorväg håller nästan alla tunga lastbilar minst 90 km/h + ofta en viss marginal därutöver (som inte finns), oavsett om de har släp eller inte. Man måste förstå att ex 80 km/h är max tillåten fart inte minfart!

En tung lastbil som väger kanske 30-50 ton eller mer är ingen leksak på vägen och inte heller något tekniskt under vad avser bromsförmåga, väghållning eller trafiksäkerhet! Inte ens när dessa fordon färdas med tillåtna hastigheter kan de säkerhetsmässigt jämföras med p-bilar. Att i ett sådant läge dessutom hänvisa till accordsliknande arbetsförhållanden är ingen bra ursäkt inför oss övriga trafikanter.

Vad gör en p-bil (tom en HB) som måste tvärbromsa med en fullastad långtradare 5-10 meter bakom sig (= inte OK!)? P-bilens bromssträcka är ca 40m på torr asfalt, långtradarens 2-3 x 40m meter eller mer? I en sådan situation betyder +5-10 km/h i fartöverskott väldigt mycket på bromssträcka och ev olyckskonsekvenser!
 
F

F.d. 25279

Guest
Sv: Är alla långtradarchaufförer brottslingar?

Till åke med fru
Man gratulerar och hoppas att inte våra hårda ord skapade smolg i lyckobägaren
GRATTIS, och ha de bra i 45 till,

/Ljungberg
 

knarrevik

FD HBK Medlem
Inlägg
17.776
Kommun
Lysekil
HBK-Nr
3172
Medlemskap
2022
Sv: Är alla långtradarchaufförer brottslingar?

Däruppe brukar man få bromsa in därför att tradaren som körde om där nere, där det är enfiligt, inte orkar hålla farten längre.
Han kanske borde acceptera att hans bil inte orkar och istället lägga sig i krypfilen där han rätteligen borde hålla sig och låta det ta en minut längre uppför backen Men nääää........ fort skall det gå... /Ljungberg

Att tradaren satsade i början av backen beror nog på att han vill ha med sig farten så långt det går för att slippa krypa på ettan längst upp. Mindre bränsleåtgång och mindre koldioxidutsläpp.

Jag minns hur det var på 60-talet när jag körde 30-hästars VW, man fick satsa vid omkörningar och branta backar.
 
F

F.d. 25279

Guest
Sv: Är alla långtradarchaufförer brottslingar?

Menar du på fullt allvar att jag skall lära mina barn att har du en trött bil
så är det bara att köra för fort så du orkar upp.!!!!
Du kan även köra över spärrlinjen om det är bilar ivägen.
Bry dig inte om stoppskylten om ingen kommer
Rött ljus brukar vara felkopplat.
Övergångs-ställe ,låt gående vänta.

osv
Kan någon säga var gränsen går???

Tror ingen blåser om en polisbil som håller laglig högsat fart
Varför?? Faller då hela resonemanget om trötta bilar eller????

/Ljungberg
 

Jappe

HBK in Memoriam
Inlägg
18.274
Kommun
Orust
HBK-Nr
661
Sv: Är alla långtradarchaufförer brottslingar?

Till åke med fru
Man gratulerar och hoppas att inte våra hårda ord skapade smolg i lyckobägaren
GRATTIS, och ha de bra i 45 till,

/Ljungberg

Jag håller med Ljungberg! Det var skönt att läsa ditt inlägg i den här turbulenta tråden!

GRATTIS!

Jappe
 

knarrevik

FD HBK Medlem
Inlägg
17.776
Kommun
Lysekil
HBK-Nr
3172
Medlemskap
2022
Sv: Är alla långtradarchaufförer brottslingar?

Motorcyklisterna, inte alla men många av dom tillhör också en grupp trafikanter som anser att dom står över lagen! Inte bara när det gäller hastighet utan också när det gäller bullernivå!

Jappe

Vad tycker du om BMW-bilister som alltid skall köra om i tid och otid? :D

Beror det på att BMW är en bättre och säkrare bil eller är det en viss kategori människor som köper dem?
 
F

F.d. 25279

Guest
Sv: Är alla långtradarchaufförer brottslingar?

"Jag har gjort det några gånger i mörker av misstag!"

På vilket sätt var det ett misstag???

/Ljungberg
 

Jappe

HBK in Memoriam
Inlägg
18.274
Kommun
Orust
HBK-Nr
661
Sv: Är alla långtradarchaufförer brottslingar?

Jag har inga synpunkter på BMW annat än att märket tycks attrahera unga nybörjare i den kriminella världen men det kan vara helt fel naturligtvis! Däremot, när det gäller Audi så tycker jag att dom är lite överdrivet fartglada och riskbenägna! Det kan naturligtvis bero på tillfälligheter att jag har uppfattat det så! :D

Jappe
 
Status
Stängd för vidare inlägg.
Toppen