• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Är alla långtradarchaufförer brottslingar?

Status
Stängd för vidare inlägg.
F

F.d. 7747

Guest
Sv: Är alla långtradarchaufförer brottslingar?

Jag smutskastar inte en hel yrkeskår! Jag undrar bara varför tradarna tillåts köra i 90 km/tim när högsta tillåtna hastighet för fordon med släp är 80 km/tim!

Jappe
:wideeyed:Inte vet jag men visst sjutton smutskastar du och en del andra för den delen också en hel yrkeskår när du i ditt första inlägg påstår att 99% av sveriges chaufförer dagligen begår brott under sin arbetstid ,
Du svarade aldrig på hur lämpligt du anser det vara att snabbt fixa med kamaran under tiden du säger dig sitta bakom ratten detta i sig måste väl också vara ett brott även om det utförs av en icke långtradar chaufför , eller är du undantagen lagen ?
Med det resonemang som du och dina gelikar för just nu så måste jag säja att jag blir mörkrädd (vart är vi på väg med allt fler självutnämda poliser som ska skicka in anmälningar på sina medmänniskor till alla möjliga instanser ) .
Långa sträckor av te.x E4 utgörs av så kallad 2+1 väg och farten där är satt till 100 eller 110 km i timmen .
Jag kan på rak arm inte redogöra för hur många bilister som överskrider dessa hastigheter daglig dags men många är dom , det finns också ett flertal bilister som har bestämt sig för att dom ska om till varje pris och påbörjar omkörningen när skylten som markerar att det bara är 400m kvar av dubbelfilen vilketi många fall leder till att om den omkörda bilen inte bromsar in så nitar han fast omköraren i vireräcket .
Skulle då du eller jag eller kanske nån annan klubbkamrat börja plocka med vår medhavda kamera medan vi sitter bakom ratten , för att påvisa en dumhet som vi ser det i våra ögon , tror jag att vi skulle utgör en större trafikfara än den där tradaren som rullar på med hemlängtan och utförsbacke i 85km/tim , ska vi dessutom börja agera polis mot samtliga bilister som trycker plankan i botten vid sina omkörningar på våra 80-100-110 vägar och blåser förbi i kanske 120-130 knyck hur ska vi då själva ha tid att ägna oss åt det vi egentligen ska ägna oss åt nämligen köra bilen på ett trafiksäkert sätt .
Jag hoppas och tror trots att du och dina gelikar inser att vägen är till för oss alla , men mot dom motsträviga och okunniga talar ju människan förgäves .
Alla ni som vill agera poliser där ute på våra vägar , skruva fast kamaren på instrumentbrädan skaffe er en snabbutlösare till den samma så ni kan ägna er åt körningen , skicka ett gemensamt brev till Beatris Ask med era bildbevis så hon får se hur illa dom tradare som rullar på dom svenska vägarna beter sig , då får ni säkert en guldstjärna av henne för nit och redlighet i rikets tjänst .
Agera redan nu i morgon kan det vara för sent någon kanske hinner före er .
:yes:Rulla lugnt så kanske vi ses på någon parkering .
 

Jappe

HBK in Memoriam
Inlägg
18.274
Kommun
Orust
HBK-Nr
661
Sv: Är alla långtradarchaufförer brottslingar?

Jappe

Eftersom jag inte har någon juridisk skolning utan endast det opålitliga bondförståndet att falla tillbaka på så har du genom ditt svar på mitt tidigare inlägg (om definition av brott och brottsling) tvingat mig att bläddra igenom den gällande brottsbalken. Trafikförseelser finns inte med i brottsbalken! Se https://lagen.nu/1962:700

Skönt; jag har närapå känt mig kriminell de sista dygnen.

aake

Lite kriminell ska du nog känna dig i alla fall!

Hastighetsöverträdelse på väg regleras i Trafikförordningen: Brott mot trafikförordningen (1988:1276) Kod 170. Bot för överträdelse från 1 km/tim till och med 10 km/tim ...... 1500:-

http://www.polisen.se/PageFiles/10344/Trafikforordningen_kod_001_183_juli_2007[1].pdf

Jappe
 
Senast ändrad:

EssoJ

HBK Medlem
Inlägg
781
Kommun
Laholm
HBK-Nr
69
Medlemskap
2024
Sv: Är alla långtradarchaufförer brottslingar?

Den här tråden verkar vara en bra undervisning för hur man byger upp en rejäl brasa. Först lite tändved och sedan allt större vedklampar (=utvidningar i anklagelser), snart så brinner det rejält. Men frågan är om det värmer?

EssoJ
 

knarrevik

FD HBK Medlem
Inlägg
17.776
Kommun
Lysekil
HBK-Nr
3172
Medlemskap
2022
Sv: Är alla långtradarchaufförer brottslingar?

Om jag förstår Jappe rätt vill han ha bort den tunga transittrafiken på våra vägar till förmån för andra transportsätt. (Eller var det i en annan tråd?) En god tanke tycker jag, inte minst miljömässigt, frågan är om den kan förverkligas?

Vi skulle kanske kunna förbjuda tung trafik på helgerna som i Tyskland bl.a.?
 
F

F.d. 25023

Guest
Sv: Är alla långtradarchaufförer brottslingar?

Detta försvarande av långtradarnas olagliga hastighet är löjligt.

Jag trodde före denna tråd att de får köra 90, de håller ju alltid lite över 90 speciellt i nerförsbackarna, men jag förstår nu att läget är mycket värre. Det är 80 som gäller för dem!

ATT KÖRA ÖVER 80 ÄR EN STRAFFBAR HANDLING OBEROENDE VAD FÖRSVARARNA OCH ÅKARNA SÄGER. DETTA GÄLLER ÄVEN I NERFÖRSBACKARNA.

Men det allvarliga är väl att själva körkulturen har försämrats, man gör vad man vill om inte polisen ser. Förr i tiden släppte jag alltid fram yrkestrafiken (inkl. taxi) även när jag inte behövde, men det gör jag aldrig mer, med undantag av bussarna här i Stockholm. Inte efter lastbilarnas, långtradarnas och speciellt taxi's mer och mer fräcka körsätt, lagöverträdelser, knytna nävar osv.

YRKESFÖRARNA HAR INGA SOM HELST SPECIALFÖRMÅNER I TRAFIKEN SOM DE VERKAR TRO MED SITT KÖRSÄTT.

Kamera är bra, senast i går tog jag en bild av en taxi mitt i en konstig, totalt olaglig manöver, ni skulle sett hur han såg ut när han märkte det!

Fram med mera kameror och skicka bilderna till de åkerier vars chaufförer beter sig dåligt. Jag garanterar att åkeriet reagerar.

Kör lugnt!:)

jyrki
 
F

F.d. 3088

Guest
Sv: Är alla långtradarchaufförer brottslingar?

Detta försvarande av långtradarnas olagliga hastighet är löjligt.

Jag trodde före denna tråd att de får köra 90, de håller ju alltid lite över 90 speciellt i nerförsbackarna, men jag förstår nu att läget är mycket värre. Det är 80 som gäller för dem!

ATT KÖRA ÖVER 80 ÄR EN STRAFFBAR HANDLING OBEROENDE VAD FÖRSVARARNA OCH ÅKARNA SÄGER. DETTA GÄLLER ÄVEN I NERFÖRSBACKARNA.

Men det allvarliga är väl att själva körkulturen har försämrats, man gör vad man vill om inte polisen ser. Förr i tiden släppte jag alltid fram yrkestrafiken (inkl. taxi) även när jag inte behövde, men det gör jag aldrig mer, med undantag av bussarna här i Stockholm. Inte efter lastbilarnas, långtradarnas och speciellt taxi's mer och mer fräcka körsätt, lagöverträdelser, knytna nävar osv.

YRKESFÖRARNA HAR INGA SOM HELST SPECIALFÖRMÅNER I TRAFIKEN SOM DE VERKAR TRO MED SITT KÖRSÄTT.

Kamera är bra, senast i går tog jag en bild av en taxi mitt i en konstig, totalt olaglig manöver, ni skulle sett hur han såg ut när han märkte det!

Fram med mera kameror och skicka bilderna till de åkerier vars chaufförer beter sig dåligt. Jag garanterar att åkeriet reagerar.

Kör lugnt!:)

jyrki[/quo

jag tycker nog mera att du skall fota vanliga privtbilister istället för nyttotrafiken det är ju där dom största stollarna finns. Exempel igår blev jag omkörd på motorvägen av en bil med husvagn jag höll 90 med min skoda pickupp när bilen passerat och draget var vid min framflygel blinkar han höger och vrider in:mad: han glömde väll att han hade husvagnen efter sig. Ser gärna om några flera har exempel på dylika situationer.

Gurra
 

Jappe

HBK in Memoriam
Inlägg
18.274
Kommun
Orust
HBK-Nr
661
Sv: Är alla långtradarchaufförer brottslingar?

Sådana här kanske! Här gick det undan!

Norsk snabb husvagn hbk.jpg
 
F

F.d. 25098

Guest
Sv: Är alla långtradarchaufförer brottslingar?

Ja, här i inlandet där jag håller till är inte mycket bättre. Var nere i Vessigebro för att köpa snus. Vägarna är ganska smala vid möte, men som gammal "yrkeschaufför" är man van att använda högerspeglen för att se kanten på vägen.

På väg ner möter jag en V40 där föraren "är" nära döden och jag får en nära döden upplevelse. Hade jag varit lika usel bilist så hade det blivit frontalkrock.

Sedan på väg hem har ett ungt par med 3 barn "pakerat" med ena halvan av bilen på den redan smala vägen för att ha picknick. Dessutom precis efter en brant backe så det var ingen chans att se dem i tid om man fått möte.

Nä det händer sådana grejer varge gån man ger sej ut och eftersom det tydligen är ok att köra bil och fotografera så skall kameran få ligga i bilen.

Peter.
 
F

F.d. 3088

Guest
Sv: Är alla långtradarchaufförer brottslingar?

Se där har vi hittat en skillnad på yrkesförare och privatbilister yrkesföraren använder backspegeln och vet måtten på bilen vilket inte många privatbilister gör (inbegripet vissa husbilsåkare och husvagnsekipage) i sinnevärlden är husbilen en meter bredare än i verkligheten körfältet räcker då inte till:rolleyes:

Gurra den retlige
 

Relax

HBK Medlem
Inlägg
1.898
Kommun
Kungsbacka
HBK-Nr
6539
Medlemskap
2024
Sv: Är alla långtradarchaufförer brottslingar?

Hej!
Med den nya digitala färdskrivaren förlorar man körtid,den räknar körtid tex när man står stilla i en kö eller vid ett rödljus.
När man tittar på en sträcka tex Umeå-Stockholm kan det skilja 50min som måste köras in för att klara körtiden.
Sedan har du alla utländska lastbilar som inte bryr sig om det svenska regelverket.
Alta N.Norge-Danmark på 48timmar.(färsk fisk).
Jaså, "50 min måste köras in"? Frågan är bara om det ger någon rätt att köra för fort eller åsidosätta trafikregler på något sätt!

Jag hoppas i min enfald att trafikregler gäller lika för alla, oavsett vad "man" sysslar med på vägen (möjligen med undantag för att rädda liv).

PS; betr avslutande mening "Alta N.Norge-Danmark på 48timmar (färsk fisk)" = transport från Norge till Danmark på (>150 mil) Svenska vägar(?), den transittrafiken genom Sverige ser jag inte som önskvärd "nyttotrafik" (fel transportsätt/väg/mm?).
 
Senast ändrad:
F

F.d. 7747

Guest
Sv: Är alla långtradarchaufförer brottslingar?

Om jag förstår Jappe rätt vill han ha bort den tunga transittrafiken på våra vägar till förmån för andra transportsätt. (Eller var det i en annan tråd?) En god tanke tycker jag, inte minst miljömässigt, frågan är om den kan förverkligas?

Vi skulle kanske kunna förbjuda tung trafik på helgerna som i Tyskland bl.a.?
:wideeyed:Klart att vi behöver förbjud den tunga trafiken på helgerna här i sverige så att alla dessa duktiga husbilsförarna med kameran i högsta hugg får glassa omkring fritt med sina husbilar , och ondgöra sig över all annan trafik , förhoppnings vis så står då dessa laglydig och felfria husbilsåkare som ropar högst här stilla med sina bilar under resten av veckan , så att dom som ser till att bränslet kommer ut till mackarna och att maten finns på hyllorna på Konsum och Ica får fullfölja sitt arbete i lugn och ro på veckorna .
Ser på svaren här att det tilkommer nya poliser hela tiden , ja husbilsåkare då ,såna som aldrig skulle släppa fram en buss långtradare eller en taxi , men däremot är snabb med kameran för att föreviga vad dessa självgoda , självutnämda poliser anser vara rätt .
Jag har också förut sett förslag från andra självutnämda poliser på det här forumet som haft förslag på hur vi ska fota och hänga ut husbilskamreter tex. som inter sköter sig på ett sådant sätt som vissa anser vara önskvärt vid ställplatser i trafiken osv.
Jag framhärdar och kommer alltid att göra det oavsett hur rätt ni duktiga självutnämda , laglydiga och felfria husbilsbilister anser er ha så är det den riktiga polisen som övervakar trafiken , och jag hoppas också att det kommer att förbli så även i framtiden , jag tror nämligen att dom har en mycket bättre kunskap om när någon ska bötfällas för brott som begått i trafiken , än den självutnämda pöbel som härskar i det här forumet .
Att jämför tyskland och sverige vad tradartrafiken anbelangar är som att jämföra äpplen och päron .
Sverige är ett långt och avlångt land glestbefolkat i norr om du inte ligger efter E4 utan kommer inåt västerbottens eller norbottens inland så kan du tro att du kört vilse ibland så långt kan det vara mellan byarna och bilarna .
Men som jag skrev tidigare med en dåres envishet framhärdar ni att chaufförskåren i sverige är en ända stor grupp ickeberättigade yrkesarbetende personer som varje dag distruberar er diesel , mat och även för er andra nödvändiga förnödenheter över detta vidsträckta land , till 99% utgörs av någon form av brottslingar .
Sälj husbilen flytta till något övergivet Per-Albin torp långt från civilationen i norrlands inland , skaffa er en koloniträdgårg , lev av det jorden kan ge er så slipper ni konfronters med dessa tusentals hårt arbetande chaufförer som ni tycker så innerligt illa om .
:twitcy:Rulla lugnt .
 

Anne & Klas

HBK Medlem
Inlägg
1.808
Kommun
Tyskland
HBK-Nr
7412
Medlemskap
2024
Sv: Är alla långtradarchaufförer brottslingar?

Jag tror att det går undan för en och annan husbil också.
Följande inlägg är kopierat från inlägget Plåtpolis:
Vi hade en liknande incident i Magdeburgtrakten för två år sedan. 2 x 50 euro men vi fick rabatt av någon anledning (kanske mitt glada och vinnande sätt) :D så vi slapp undan med 50 euro. Dock var det en mobil fartkontroll så boten betalades kontant mot kvitto.

Bußgeldkatalog 2011, aktuell und übersichtlich
2 X 50€ finns inte med i katalogen men 100€ = 26-30 km för fort
 

Jappe

HBK in Memoriam
Inlägg
18.274
Kommun
Orust
HBK-Nr
661
Sv: Är alla långtradarchaufförer brottslingar?

Jaja, så fort gick det inte! Det kan ha varit 2 x 25 euro och rabatt på 25 euro! Minns inte riktigt!

Jappe
 
Senast ändrad:
F

F.d. 7747

Guest
Sv: Är alla långtradarchaufförer brottslingar?

YRKESFÖRARNA HAR INGA SOM HELST SPECIALFÖRMÅNER I TRAFIKEN SOM DE VERKAR TRO MED SITT KÖRSÄTT.
:yes:Helt riktigt konstaterande , det är nog bara vissa husbilsägare med kameran skjutklar i all lägen som har det !
:twitcy:Rulla Lugnt !
 
F

F.d. 7747

Guest
Sv: Är alla långtradarchaufförer brottslingar?

Men det allvarliga är väl att själva körkulturen har försämrats, man gör vad man vill om inte polisen ser. Förr i tiden släppte jag alltid fram yrkestrafiken (inkl. taxi) även när jag inte behövde, men det gör jag aldrig mer, med undantag av bussarna här i Stockholm. Inte efter lastbilarnas, långtradarnas och speciellt taxi's mer och mer fräcka körsätt, lagöverträdelser, knytna nävar osv.

:yes:Jyrki när man läser ovanstående rader så kan man inte annat än konstatera att du är ett föredömme för alla husbilsåkare .
Undrar bara vad yrkestrafiken gör mot dig som fått dig så bitter , i det här samhället där du som felfri och laglydig husbilåkare , ser knytna nävar , lagöverträdelser mm. som föranleder dig till att inte släppa fram någon , skulle vara roligt om du ville berätta lite mer om det .
Ja Sverige är ju inte bara Stockholm utan sträcker sig ju mer än 1000km till norrut t.ex
Bilen du inte tänker släppa fram nästa gång när du utför din självpåtagna polisiära uppgift kanske är en sjuktransport ,det händer att både taxi och även privatbilar utför såna ibland .
Jag sägar det igen och igen men jag säjer det för döva öron ingen av er har polismans befogenhet så lek inte poliser , utan låt den riktiga polisen göra det arbetet .
:yes:Rulla Lugnt
 

Jappe

HBK in Memoriam
Inlägg
18.274
Kommun
Orust
HBK-Nr
661
Sv: Är alla långtradarchaufförer brottslingar?

Ingen här leker polis! Nu ska jag gå ut och äta vansinningt goda färska körsbär direkt från trädet! Jag känner mig priviligierad! Mycket kort transportsträcka!

körsbär 2 hbk.jpg

Allt som skulle utredas är väl utrett nu, eller?

Jappe
 
Senast ändrad:
F

F.d. 25023

Guest
Sv: Är alla långtradarchaufförer brottslingar?

Ofattbart!

Jag är ingen polis, leker inte heller polis, jag säger inte att vanliga bilister eller vanliga husbilister är bättre än yrkesförare och jag kör säkert inte bättre än du...

Och ändå har jag redan blivit beskylld på allt möjligt plus en massa annat av de mest frenetiska långtradaröverhastighetsivrarna. (vilket ord).

Håll er i saken, långtradarnas höga farter och nu även yrkesförarnas (och säkert även vanliga förarnas) försämrade trafikvett!

Vi gör alla våra felmanövrar, vissa medvetet och vissa av misstag eller otänksamhet i stunden.:mad: Som jag när jag någon dag sedan försökte undvika att köra på en stor bit lossnat gummibeläggning från en lastbilsdäck genom att snabbt svänga till vänster på motorvägen och fick nästan en annan husbil på sidan. Tack att du hade goda reflexer!

Nu räcker detta för mig.

jyrki
 
F

F.d. 7747

Guest
Sv: Är alla långtradarchaufförer brottslingar?

Kamera är bra, senast i går tog jag en bild av en taxi mitt i en konstig, totalt olaglig manöver, ni skulle sett hur han såg ut när han märkte det!

Fram med mera kameror och skicka bilderna till de åkerier vars chaufförer beter sig dåligt. Jag garanterar att åkeriet reagerar.

:yes:Nej Jyrki jag vet mycket väl att vare sig du eller många andra som skrivit i den här tråden är poliser , men läser man texten här ovanför som du skrev i ett av dina inlägg , så visst är det någon sorts uppmaning till dina husbilsvänner att agera som någon sorts självutnämda poliser där ni med alla medel skall försöka få sveriges yrkesförare att framstå i en dålig dager .
Med dessa rader avslutar jag debatten för min del , och tillönskar er en varm och skön sommar med tilfällen att hinna ta många bilder på yrkesförarnas dåliga aggerande :
Rulla Lungt !
 
Status
Stängd för vidare inlägg.
Toppen