• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Är alla långtradarchaufförer brottslingar?

Status
Stängd för vidare inlägg.

Wizard

HBK Medlem
Inlägg
4.950
Kommun
Mark
HBK-Nr
5342
Medlemskap
2024
Sv: Är alla långtradarchaufförer brottslingar?

Jag körde själv "tradare" på 70-talet. (SCANIA 140 med 3-axlat släp, 40 ton).
På den tiden kallades tradarchaffissarna för "Vägens riddare". Det är nog inte många som använder det uttrycket längre.
Jo, jag är medveten om att det är stressigare nuförtiden, och att utländska tradare står för många irritationsmoment.
Man skall inte dra alla över en kam men:
Det är alltför vanligt att man får en STOR lastbilsfront två meter bakom bilen.
Det är även alltför vanligt att en tradare ligger kilometer efter kilometer i omkörningsfilen och blockerar denna för att köra om en annan lastbil som råkar gå 1 km/tim saktare.

Varför inte göra som i USA? Där har nästan alla större firmor skrivet på bakstammen (Fritt översatt):
"Om föraren av detta fordon missköter sig i trafiken var vänlig ring XXXX
och uppge registreringsnummer och tid"
//W
 
F

F.d. 25098

Guest
Sv: Är alla långtradarchaufförer brottslingar?

Hej.

Skillnaden mellan Europa och USA är att de inte har fartbegränsare och skyltad fart gäller även tunga trafiken. Står det 65 mph så är det 65 mph för samtliga fordon.

Sedan är de växlade för denna hastighet och kan t.o.m gå fortare.

Polisövervakningen med Highway patrol i spetsen är också ganska sträng med hastighet och obligatoriska vågstationer.

De har ju dessutom bara en polis i varje bil, så de kan finnas många ute på vägarna och övervaka.

Jag är tveksam om de har färdskrivare, någon som vet?

Peter.
 

Jappe

HBK in Memoriam
Inlägg
18.274
Kommun
Orust
HBK-Nr
661
Sv: Är alla långtradarchaufförer brottslingar?

Det tog en stund innan poletten ramlade ner! :D Jag tycker inte det är något problem med att "plåta" och köra bil samtidigt. Det finns inga lagar som reglerar detta, vad jag vet!

Jappe
 
F

F.d. 3088

Guest
Sv: Är alla långtradarchaufförer brottslingar?

Det tog en stund innan poletten ramlade ner! :D Jag tycker inte det är något problem med att "plåta" och köra bil samtidigt. Det finns inga lagar som reglerar detta, vad jag vet!

Jappe

Då får du köra med handsfre om det ringer om inte så har du ju inga fingrar på ratten :rolleyes:

Gurra med två händert på ratten
 

Ludde Kuddsson

HBK Medlem
Inlägg
5.929
Kommun
Kungsbacka
HBK-Nr
1356
Medlemskap
2027
Sv: Är alla långtradarchaufförer brottslingar?

Nej, Jappe - det är faktiskt inte en bra kombination att fotografera samtidigt som man kör bil. Även om det är en liten kompakt helautomatisk kamera.
Du tar din uppmärksamhet från trafiken - även om det så är under några enstaka sekunder. Mycket kan hända på den tiden.
En vän till mig skulle "bara" ändra kanalen på bilradion. Det var på en raksträcka, god sikt. För några sekunder tog han blicken från vägen. Sen small det och han minns inget mer. Han klarade livhanken, men fick bestående men. En annan bilist hade svängt ut framför en mötande bil, den mötande väjde ut på motsatta väghalvan - och kolliderade med min vän.

Du får väl skaffa en sån liten hjälmkamera som jag har, Go Pro Hero HD, så sätter du på den när du startar och stänger av den när du kommit fram. Då kan du göra en trafik-film istället! Klicka här för ett exempel.

/Ludde
 

Eva o Sven-Uno

HBK Medlem
Inlägg
585
Kommun
Hagfors
HBK-Nr
67
Medlemskap
2024
Sv: Är alla långtradarchaufförer brottslingar?

Hur kommer det sig att det har blivit väldigt många dikeskörningar med tungt lastade fordon?
Kan det vara alla dessa mobiltelefoner som ställer till det eller är det fixande med cd spelare/radio?
Hur många är det inte som ser eller sett chaffisar hållande en mobil till örat samtidigt som bilen befinner sig i korsningar, rondeller, omkörningar eller andra situationer som kräver koncentration. När olyckan hänt tror jag ingen erkänner att de pratat i telefonen.
Ok jag kanske är fel ute men har tunga fordon blivit så tekniska att man inte alls behöver tänka på själva körningen eller?
Ser dagligen chaffisar körande med full last och max hastighet på våra smala vägar.
Är den yngre gerationen som tagit över eller?
Har allt ansvar försvunnit från själva transporten, medtrafikanter eller allt annat som innefattar chafförsjobbet?
Men tilläggas bör: DET FINNS ÄVEN CHAFFISAR SOM TAR SITT ANSVAR OCH OCH ÄN SÅ LÄNGE ÄR DESSA I MAJORITET
GUDSKELOV.
 
F

F.d. 25816

Guest
Sv: Är alla långtradarchaufförer brottslingar?

Angående att det sitter skyltar föra fart kameran så har jag för mig att det ser ut så i de flesta länderna i Europa.

Men som många sagt, låt polisen sköta detta så slipper vi massa privat poliser som ställer till det.

Njut av vädret och ledighet och ut och åk.
 

Jappe

HBK in Memoriam
Inlägg
18.274
Kommun
Orust
HBK-Nr
661
Sv: Är alla långtradarchaufförer brottslingar?

Då får du köra med handsfre om det ringer om inte så har du ju inga fingrar på ratten :rolleyes:

Gurra med två händert på ratten

Jag vill inte alltid vara "nåbar"! Jag svarar inte alltid i telefon, bara för att den ringer. "På min tid" styrde vi med knäna ibland om fingrarna var upptagna med annat!

Att sitta och prata i mobilen samtidigt som man kör bil, tycker jag är helt förkastligt! Att ta fram kameran som jag har strax ovanför vindrutan, med högerhanden, trycka på onknappen och sedan på "avtryckaren" är en enkel procedur som inte inkräktar på körningen det minsta! Kameran är inställd på bländarförval (största bländare) och allt annat "auto" vilket i allmänhet ger tillräckligt korta slutartider för att bilden ska bli någorlunda skarp. Hela tiden har jag blicken riktad på körbanan framåt. I kamerans sökare tittar jag inte, givetvis! Det är betydligt fumligare och svårare att tända en cigarrett exempelvis!

Jappe
 
Senast ändrad:
F

F.d. 3088

Guest
Sv: Är alla långtradarchaufförer brottslingar?

Hur kommer det sig att det har blivit väldigt många dikeskörningar med tungt lastade fordon?
Kan det vara alla dessa mobiltelefoner som ställer till det eller är det fixande med cd spelare/radio?
Hur många är det inte som ser eller sett chaffisar hållande en mobil till örat samtidigt som bilen befinner sig i korsningar, rondeller, omkörningar eller andra situationer som kräver koncentration. När olyckan hänt tror jag ingen erkänner att de pratat i telefonen.
Ok jag kanske är fel ute men har tunga fordon blivit så tekniska att man inte alls behöver tänka på själva körningen eller?
Ser dagligen chaffisar körande med full last och max hastighet på våra smala vägar.
Är den yngre gerationen som tagit över eller?
Har allt ansvar försvunnit från själva transporten, medtrafikanter eller allt annat som innefattar chafförsjobbet?
Men tilläggas bör: DET FINNS ÄVEN CHAFFISAR SOM TAR SITT ANSVAR OCH OCH ÄN SÅ LÄNGE ÄR DESSA I MAJORITET
GUDSKELOV.

Dikeskörning med tungt fordon kan bero på vägunderhållet vägbanan brister varvid tradaren glider i diket, man får väja, punktering eller annat. Tror procentuellt att det är flera privatbilister som ränner ner i diket, många av dom rapporteras inte :rolleyes: Vist pratas det i telefon men det gör samtliga kategorier av bilister.
Tekniken finns i alla bilar. Jag ser dagligen privatbilister med eller utan släp köra med överlass och överskrida gällande hastighet. Den yngre generationen ersätter dom som pensioneras. Ansvar finns hos dom flesta bilister.DOM FLESTA AV OSS BILISTER TAR ANSVAR SEDAN FINNS DET JU RÖTÄGG I SAMTLIGA KATEGORIER

Gurra
 

Jappe

HBK in Memoriam
Inlägg
18.274
Kommun
Orust
HBK-Nr
661
Sv: Är alla långtradarchaufförer brottslingar?

Dikeskörning med tungt fordon kan bero på vägunderhållet vägbanan brister varvid tradaren glider i diket, man får väja, punktering eller annat.

Gurra

Ännu en anledning att undvika vägrenskörning, enligt mitt förmenande!

Jappe
 

Jappe

HBK in Memoriam
Inlägg
18.274
Kommun
Orust
HBK-Nr
661
Sv: Är alla långtradarchaufförer brottslingar?

Jappe det finns inte väggren på samtliga vägar i Sveriges vägnät.

Gurra

Exakt definition på begreppet har jag inte men med med vägren menas väl den del utanför själva körbanan som är till för gående, cyklister, folk ledandes en ko m.fl. Vägrenen torde vara den del av vägen som skiljer körbanan från den omgivande naturen. Vägrenen behöver inte vara asfalterad! Där kan också vara grus eller t.o.m. gräs, kanske.

Jappe
 
F

F.d. 7747

Guest
Sv: Är alla långtradarchaufförer brottslingar?

Skriv ut Textstorlek:
1.2499486TS1310710001608_slot100slotWide75ArticleFull.jpg
FLYTTBAR​



:wideeyed:Jappe m.fl ni har väl dragkrok , då kan ju Beatris få hänga med som fotrgraf ?
 
F

F.d. 3088

Guest
Sv: Är alla långtradarchaufförer brottslingar?

Exakt definition på begreppet har jag inte men med med vägren menas väl den del utanför själva körbanan som är till för gående, cyklister, folk ledandes en ko m.fl. Vägrenen torde vara den del av vägen som skiljer körbanan från den omgivande naturen. Vägrenen behöver inte vara asfalterad! Där kan också vara grus eller t.o.m. gräs, kanske.

Jappe

Jo men den är inte alltid två meter bred, den kan vara så smal att ett cykelhjul inte får rum. Så då kanske du förstår om vägen kan brista, jag har själv varit ut för det men det gick bra.

Gurra
 

Jappe

HBK in Memoriam
Inlägg
18.274
Kommun
Orust
HBK-Nr
661
Sv: Är alla långtradarchaufförer brottslingar?

Nog förstår jag att vägrenar kan ge med sig! Jag har kört skolbuss på småvägar i Bohuslän. Jag hade tur men några kolleger "la en buss" någon gång vid besvärliga möten exempelvis. Det hände då och då. Aldrig några större skador dock.

Jappe
 
F

F.d. 3088

Guest
Sv: Är alla långtradarchaufförer brottslingar?

Nog förstår jag att vägrenar kan ge med sig! Jag har kört skolbuss på småvägar i Bohuslän. Jag hade tur men några kolleger "la en buss" någon gång vid besvärliga möten exempelvis. Det hände då och då. Aldrig några större skador dock.

Jappe

Ja då är vi ju överens om att när en tung bil åker ner i diket kan det ju vara väggrenen som gett sig:rolleyes: men knappast en personbil :cool:
Fast nu har ju tråden bytt ämne, den började ju med att du plockade ut en hel yrkeskår
och satte i skamvrån! Jag med flera sorterar inte bilister i olika kategorier. Utan vi är helt enkelt bilister vad vi än kör för fordon, vissa kör bra och vissa dåligt.

Gurra
 

Jappe

HBK in Memoriam
Inlägg
18.274
Kommun
Orust
HBK-Nr
661
Sv: Är alla långtradarchaufförer brottslingar?

Ämnet var och är varför de som kör tung lastbil med släp tillåts köra i 90 km/tim och >90 km/tim när högsta tillåtna hastighet för denna fordonskategori är 80 km/tim.

Jag är övertygad om att väldigt många människor tror att hastighetsgränsen för ovan nämnda fordonskategori är 90 km/tim eftersom så gott som alla tradare kör i den hastigheten på motorväg! Jag tillhörde dom som trodde att så var fallet! Nu vet jag bättre!

Vägverkets hastighetstablå:

http://www.trafiksakerhet.se/dokument/pdf/vagverket/hastighetstabla.pdf

Jappe
 
F

F.d. 3088

Guest
Sv: Är alla långtradarchaufförer brottslingar?

Ämnet var och är varför de som kör tung lastbil med släp tillåts köra i 90 km/tim och >90 km/tim när högsta tillåtna hastighet för denna fordonskategori är 80 km/tim.

Jag är övertygad om att väldigt många människor tror att hastighetsgränsen för ovan nämnda fordonskategori är 90 km/tim eftersom så gott som alla tradare kör i den hastigheten på motorväg! Jag tillhörde dom som trodde att så var fallet! Nu vet jag bättre!

Vägverkets hastighetstablå:

http://www.trafiksakerhet.se/dokument/pdf/vagverket/hastighetstabla.pdf

Jappe

Jag tyder det så här

Citat:Alla långtradarchaufförer är givetvis inte brottslingar! Det är nog bara c:a 99% av förarna som begår brott så gott som hela tiden i sin yrkesutövning!Slut Citat

Vilken hastighet som de olika kategorierna får köra i bör man ju vara uppdaterad på.
kanske ide att kika lite på övriga trafikregler :rolleyes: Nu går jag på semester :D


Ha de

Gurra
 

Jappe

HBK in Memoriam
Inlägg
18.274
Kommun
Orust
HBK-Nr
661
Sv: Är alla långtradarchaufförer brottslingar?

Trevlig semester, Gurra!

Jappe
 
Status
Stängd för vidare inlägg.
Toppen