• Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Är alla långtradarchaufförer brottslingar?

Status
Stängd för vidare inlägg.
F

F.d. 7747

Guest
Sv: Är alla långtradarchaufförer brottslingar?

Du ger dig inte Gurra och skam den som gör så. Jag får försöka förklara (Ibland kämpar själva gudarna förgäves)! Lastbilens "ystra" körsätt tvingade mig att sakta farten för att inte bli prejad! Hade jag fortsatt i samma fart så hade jag åkt in i vägräcket. Eftersom jag inte gillar närkontakt med lastbilssläp och vägräcken så minskade jag farten och lastbilen försvann i fjärran! Jag vet inte vad jag ska skriva för att du ska begripa vad jag menar!

Jag står ingenstans! Bilden är tagen genom vindrutan på min husbil! Min trogna och snabba Canon är alltid redo och jag kan också vara snabb ibland!

Jappe
:wideeyed:Med en allt större förvåning tar jag del av hur du Jappe ondgör dig över en hel yrkesgrupp , du utmålar dessa lastbilschaffissar som något av det värsta som drabbat sverige ja en yrkesgrupp som mer eller mindre inte har något berättigande i det här samhället .
Samtidigt och paralllelt med att du spyr ut din galla över åkeriägare och chaufför anställda hos dessa , har du lyckats skaffa dig en grupp anhängare som applåderar alla dina tokigheter .
Själv har du ju enligt egen utsago kört buss under någon period av ditt liv , utan att någonsin ha brytit mot en enda trafikregel , den åkeriägaren som du körde åt kunde skatta sig lycklig , numera kanske han får dras med samma skumrask till chaufförer som all andra åkare .
Tyvärr har du glömt en del av det här med trafikregler mm. te.x ägnar man sig inte åt att sitta och fotografera den omgivande trafiken medan man själv sitter bakom ratten .
Jag gläds över att du och ett antal personer till som skrivit i den här tråden alltid håller er till vad lagen föreskriver , tyvärr är ni ju ganska få , jag färdas rätt ofta efter E4an och det är inte bara en gång jag sett husbilar som kört olagligt ja nu menar jag ju inte dig och dina gelikar utan dom andra , ja dom som försöker hinna förbi alla dessa otrevliga långtradare som uppehåller sig på vägen och bl.a kör med mat ända ner ifrån södra europa , som om det inte skulle räcka med alla dom tusentals yrkesförare här i sverige som enligt många här inte borde få finnas på vägen ,dom kan ju vara ivägen för någon nöjesåkande husbilsägare .
Dessutom är många av dessa husbilsägare såk. b-kortsförare som framför sina ibland alldeles för stora fordon på någon sorts undantagsregel ett par månader sommar tid för att sen ställa av dom under 8-9 månader men av någon konstig anledning så ska dom betraktas som bättre och säkrare förare än de yrkeschayfför som rattar sin tradare under hela året i ur och skur och kanske ruller en 30-40 tusen mil om år .
Jag tror att det skulle vara till stor nytta om alla ni som här ondgör er över en hel yrkesgrupp men aldrig rattat en tradare med släp på 24 meter att få sätta er i en sån på någon terminal nera i södra sverige ratta den upp till norrland lasta och lossa lite efter vägen och ha med er den ordinarie föraren för att lära honom eller henne lite körteknik och samtidigt hammra in lite trafikvett i deras dumma skallar .
Jag tycker att alla ni här som smutskastar en hel yrkeskår bara för att ni tycker att dom inte hör hemma på vägarna borde skämmas , dom hindrar ju er framfart när ni kommer susande med era husbilar och det är ju inte bra .
Hur många medlemmar i klubben skriver på den här sidan och talar om vilket dåligt arbete ni gör , ja alltså alla ni andra som inte är yrkesförare ?
Rulla lungt och agera gärna polis när ni ser en tradare så får vi det lugnare och säkrare på vägen .
:yes:
 
Senast redigerad av en moderator:
F

F.d. 29787

Guest
Sv: Är alla långtradarchaufförer brottslingar?

Jag smutskastar inte en hel yrkeskår! Jag undrar bara varför tradarna tillåts köra i 90 km/tim när högsta tillåtna hastighet för fordon med släp är 80 km/tim!

Jappe
Det är just de du gör, och mycket värre än så, du påstår att 99% av vår
yrkeskår är brottslingar.
PS helt otroligt, du borde be om ursäkt.
Rune.
 

Jappe

HBK in Memoriam
Inlägg
18.274
Kommun
Orust
HBK-Nr
661
Sv: Är alla långtradarchaufförer brottslingar?

Det är just de du gör, och mycket värre än så, du påstår att 99% av vår
yrkeskår är brottslingar.
PS helt otroligt, du borde be om ursäkt.
Rune.

Som jag tidigare påpekat: trafikbrott är också brott! Min uppskattning var att c.a 99% av tradarförarna kör för fort, 90 i stället för 80 km/tim, alltså begår brott i lagens mening. Sedan kan man ju tycka att fortkörning är ett ringa brott. Många anser tydligen detta!

Jappe
 

knarrevik

FD HBK Medlem
Inlägg
17.776
Kommun
Lysekil
HBK-Nr
3172
Medlemskap
2022
Sv: Är alla långtradarchaufförer brottslingar?

Det är just de du gör, och mycket värre än så, du påstår att 99% av vår yrkeskår är brottslingar. PS helt otroligt, du borde be om ursäkt. Rune.

Om man dagligen kör på E6 i Bohuslän där fler än varannat fordon är en tung trailer på väg till eller från Norge är det inte så svårt att ondgöra sig över de många konstigheter som förekommer. Det största problemet är omkörning av annan tung trafik som ibland sträcker sig över flera kilometer och hindrar övrig trafik. Man kan undra om de överhuvud taget använder backspeglarna eftersom de inte bryr sig om bakomvarande bilister som redan ligger i omkörningsfilen. Då är det lätt att hålla sig för skratt, särskilt vintertid.

Nämnas bör att majoriteten av den tunga trafiken utförs av fordon från östländerna och det verkar som de har mest bråttom. Det är också de som vintertid har svårast att ta sig fram i halkan och ofta orsakar timslånga stopp i trafiken. Om det beror på sämre däck eller enaxlade dragbilar låter jag vara osagt.

Det är möjligt att trafikrytmen bland tung trafik är lugnare på andra håll i Sverige men i Bohuslän är den helt klart ett problem.
 
F

F.d. 25098

Guest
Sv: Är alla långtradarchaufförer brottslingar?

Rune B,,, "bra inlägg. Den här tråden är som en skiva som har ha-ha-ha-kat upp sej.

Tycker det är trist när man" silar mygg och sväljer elefanter". Det nämdes i en annan tråd om en incident runt Magdenburg som kostade 50 euro (fortkörning). Vad jag vill få fram att det som är pest för vissa är lovsång för andra. Sedan skall tilläggas att vägarna inte är några långa "rastplatser", så vill man se natur och annat sväng av och ta en mindre väg så är man ju inte i vägen. Det gör jag själv då motorvägar bara är ett nödvändigt ont.

Det finns säkert gamla "trafipax kameror" somm ligger och skräpar hos polisen för dem som vill bedriva egen kamera övervakning och de är ju fast monterade.

Eller varför inte söka in på Polishögskolan eller söka xxxxx.

MVH,,,,Peter:msn_wink:.
 
F

F.d. 52945

Guest
Sv: Fartkameror

Fler alkoholkontroller, färre fartkameror, bompengar och vägbulor!

Med andra ord Knarrevik.....du tycker att man skall få köra hur fort som helst utan restriktioner el. kontroll någonstans? jag tolkar det på detta vis iaf!
Vad är det för fel på "vägbulor" inom tätbebyggt område? Jag bodde själv vid en väg med max 70 km/tim, de flesta körde 80-100 km/tim, en flicka blev överkörd och dog av en hastighetsöverträdare innan de hann ändra fartbegränsningen som många ville, sedan dess blev det 50 km/tim och nu kör folk i 60-70/km/tim och åker fast stup i ett!

Om inga regler och kontroller finns så kommer folk att köra hur fort som helst med mycket olyckor till följd...hur man än resonerar!

//Pilot
 
F

F.d. 7282

Guest
Sv: Är alla långtradarchaufförer brottslingar?

Jappe är fast i sin övertygelse !! Ni andra kära klubbkamrater , ödslar eran energi på
att försöka omvända honom:wub:till ingen nytta.

Du sitter säkert och njuter av uppståndelsen Jappe, hur känns det ???

// Pär
 
Senast redigerad av en moderator:
F

F.d. 52945

Guest
Sv: Är alla långtradarchaufförer brottslingar?

Jappe är fast i sin övertygelse !! Ni andra kära klubbkamrater , ödslar eran enegi på
att försöka omvända honom:wub:till ingen nytta.

Du sitter säkert och njuter av uppståndelsen Jappe, hur känns det ???

// Pär

Och några till....och vi går i "fällan"!

Pilot
 

knarrevik

FD HBK Medlem
Inlägg
17.776
Kommun
Lysekil
HBK-Nr
3172
Medlemskap
2022
Sv: Fartkameror

Om inga regler och kontroller finns så kommer folk att köra hur fort som helst med mycket olyckor till följd...hur man än resonerar!
//Pilot


Jag anser att fartkameror inte tillför något i trafiksäkerhetssammanhang!

De som regelbundet kör för fort saktar bara ner framför kameran för att sedan gasa på igen. Har de inte kameravarning i mobilen så annonseras kameran genom skyltar.

Vägbulor är lika illa, de orsakar bara ojämn trafikrytm med häftiga inbromsningar som följd.

Fler kontroller av förarnas nykterhet kan däremot rädda många liv!
 
F

F.d. 52945

Guest
Sv: Fartkameror

Jag anser att fartkameror inte tillför något i trafiksäkerhetssammanhang!

De som regelbundet kör för fort saktar bara ner framför kameran för att sedan gasa på igen. Har de inte kameravarning i mobilen så annonseras kameran genom skyltar.

Vägbulor är lika illa, de orsakar bara ojämn trafikrytm med häftiga inbromsningar som följd.

Fler kontroller av förarnas nykterhet kan däremot rädda många liv!

Ok, hur kommer vi åt "galningarna" i trafiken då?
Tycker du att polisens radar är till spillo oxå?

Ps. för övrigt, du tar jättefina bilder Anders!

Pilot
 

Ludde Kuddsson

HBK Medlem
Inlägg
5.929
Kommun
Kungsbacka
HBK-Nr
1356
Medlemskap
2027
Sv: Är alla långtradarchaufförer brottslingar?

Hörni gubbar, bråka inte nu, bättre ni träffas live över en bira och löser problemen!
Nu e de ju högsäsong för å träffas ute! :D

/Ludde
 
F

F.d. 3088

Guest
Sv: Är alla långtradarchaufförer brottslingar?

Jag citerar RuneB "Jag tror att det skulle vara till stor nytta om alla ni som här ondgör er över en hel yrkesgrupp men aldrig rattat en tradare med släp på 24 meter att få sätta er i en sån på någon terminal nera i södra sverige ratta den upp till norrland lasta och lossa lite efter vägen och ha med er den ordinarie föraren för att lära honom eller henne lite körteknik och samtidigt hammra in lite trafikvett i deras dumma skallar .Jag tycker att alla ni här som smutskastar en hel yrkeskår bara för att ni tycker att dom inte hör hemma på vägarna borde skämmas , dom hindrar ju er framfart när ni kommer susande med era husbilar och det är ju inte bra" Slut citat Det är det som det hänger på har man inte kört tung trafik så tror man sig veta ändå fast man inte vet hur det är att sitta i hytten, tänk vad en tradarechaufför ondgör sig på just dej som kör som du kör. Försök att få åka med på en resa så ser du privatbilistens framfart. Mvh/ Bandvagnsgurra
 
F

F.d. 52945

Guest
Sv: Är alla långtradarchaufförer brottslingar?

Hörni gubbar, bråka inte nu, bättre ni träffas live över en bira och löser problemen!
Nu e de ju högsäsong för å träffas ute! :D

/Ludde


Ha,ha tack Ludde, skit bra, den va inte dum, jag har tyvärr lite släkt hemma just nu men..kanske någonstans i Blekinge i helgen......

Pilot:):):)
 
F

F.d. 25098

Guest
Sv: Är alla långtradarchaufförer brottslingar?

Hej

Jag tycker Knarrevik har en bra poäng. Hälften av alla dödsolyckor i trafiken är alkoholrelaterade. Jag beklagar flickan som miste livet hos er. Sorry.

MVH,,,Peter.

PS. blåst 3 gånger på 25 år (alla U.A). Ds
 
Senast redigerad av en moderator:

knarrevik

FD HBK Medlem
Inlägg
17.776
Kommun
Lysekil
HBK-Nr
3172
Medlemskap
2022
Sv: Fartkameror

Ok, hur kommer vi åt "galningarna" i trafiken då?
Tycker du att polisens radar är till spillo oxå? Pilot

De som orsakar flest olyckor fångas inte i fartkameror. Det är i regel personer som aldrig skulle fått körkort överhuvudtaget.

Det är Svensson som råkar köra 5-10 km/t för fort som fastnar.

Eftersom fartgränserna har blivit så differentierade har jag själv stor glädje av appen iGO Primo som håller reda på vilken fart som gäller (inte Navigon som fortfarande inte är uppgraderad med 60 och 80).
 

aake

FD HBK Medlem
Inlägg
4.456
Kommun
Krokom
HBK-Nr
1270
Medlemskap
2021
Sv: Är alla långtradarchaufförer brottslingar?

Jappe

Eftersom jag inte har någon juridisk skolning utan endast det opålitliga bondförståndet att falla tillbaka på så har du genom ditt svar på mitt tidigare inlägg (om definition av brott och brottsling) tvingat mig att bläddra igenom den gällande brottsbalken. Trafikförseelser finns inte med i brottsbalken! Se https://lagen.nu/1962:700

Skönt; jag har närapå känt mig kriminell de sista dygnen.

aake
 
Status
Stängd för vidare inlägg.
Toppen