• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Är alla långtradarchaufförer brottslingar?

Status
Stängd för vidare inlägg.

Jappe

HBK in Memoriam
Inlägg
18.274
Kommun
Orust
HBK-Nr
661
Alla långtradarchaufförer är givetvis inte brottslingar! Det är nog bara c:a 99% av förarna som begår brott så gott som hela tiden i sin yrkesutövning!

Hastighetstablå från Vägverket:

http://www.trafiksakerhet.se/dokument/pdf/vagverket/hastighetstabla.pdf

Jag har då aldrig sett någon lastbil med släp som kör under 90 km/tim knappt ens på 70-vägar, jo möjligen i uppförsbackar! Har lastbilschaufförer speciella privilegier i trafiken och i så fall varför?

Högsta hastighet för alla motorfordon med släp är 80 km/tim och inget annat!

Pengar att tjäna för staten! Jag ska skriva ett argt brev till Beatrice Ask!

Jappe
 
F

F.d. 6618

Guest
Sv: Är alla långtradarchaufförer brottslingar?

Hej!
Med den nya digitala färdskrivaren förlorar man körtid,den räknar körtid tex när man står stilla i en kö eller vid ett rödljus.
När man tittar på en sträcka tex Umeå-Stockholm kan det skilja 50min som måste köras in för att klara körtiden.
Sedan har du alla utländska lastbilar som inte bryr sig om det svenska regelverket.
Alta N.Norge-Danmark på 48timmar.(färsk fisk).
 

Jappe

HBK in Memoriam
Inlägg
18.274
Kommun
Orust
HBK-Nr
661
Sv: Är alla långtradarchaufförer brottslingar?

Hej!
Med den nya digitala färdskrivaren förlorar man körtid,den räknar körtid tex när man står stilla i en kö eller vid ett rödljus.
När man tittar på en sträcka tex Umeå-Stockholm kan det skilja 50min som måste köras in för att klara körtiden.
Sedan har du alla utländska lastbilar som inte bryr sig om det svenska regelverket.
Alta N.Norge-Danmark på 48timmar.(färsk fisk).

Räknar färdskrivaren verkligen körtid? Jag trodde den räknade arbetstid!

Menar du verkligen på fullt allvar att detta skulle ursäkta ständiga lagöverträdelser i det här yrket?

Förvånad Jappe
 
F

F.d. 29925

Guest
Sv: Är alla långtradarchaufförer brottslingar?

Det är inte många som är perfekta, "vi är i alla fall väldigt få".:twitcy:

Nu när hundvakten är här bär det av till Åmål och bluesfestivalen.
 

Jappe

HBK in Memoriam
Inlägg
18.274
Kommun
Orust
HBK-Nr
661
Sv: Är alla långtradarchaufförer brottslingar?

Det är inte många som är perfekta, "vi är i alla fall väldigt få".:twitcy:

Nu när hundvakten är här bär det av till Åmål och bluesfestivalen.

Ännu en egendomlig ursäkt för ständig brottslig verksamhet i yrket!

Jappe
 

Jappe

HBK in Memoriam
Inlägg
18.274
Kommun
Orust
HBK-Nr
661
Sv: Är alla långtradarchaufförer brottslingar?

Med dagens teknik skulle det väl inte vara så svårt att "strypa" maxhastigheten för fordon när släp är tillkopplat! Något för Ask att grunna på!

Jag tror att de flesta människor tror att tradarna kör lagligt när de kör 90 km/tim. Kanske dags för lite folkbildning i ämnet!

Fler hastighetskameror på vägarna, även på motorvägar! Ta bort den fåniga bestämmelsen att föraren måste kunna identifieras av kameran! Bötfäll fordonets ägare! Utlänningarna skrattar åt "die dumme Schweden"!

Med dagens GPS-teknik kan man dessutom enkelt identifiera alla fordon och registrera deras hastigheter var dom än befinner sig på vägnätet! Det hela kan alltså skötas helt automatiskt och pengarna skulle i stora mängder, i alla fall initialt, komma statskassan tillgodo! Notoriska fartsyndare skulle riskera beslag av fordonet!

Vad är det som hindrar beslutsfattarna att ta tag i detta på allvar! Tekniken finns och det skulle löna sig för staten! Här ligger en hund begraven!

Arg Jappe
 
Senast ändrad:

Knut

FD HBK Medlem
Inlägg
19.559
Kommun
Australien
HBK-Nr
994
Medlemskap
2022
Sv: Är alla långtradarchaufförer brottslingar?

Lastebiler som endast benyttes innenlands i Norge skal som hovedregel ha fartssperren på maks 85, Etter en periode med masse fartskontroll på RV 3 fikk mange justert ned sine sperrer til 80 - 82. For biler som kjører endel utenfor Norge benyttes EU hovedregelen på maks 95 for tyngre kjøretøy. Husbiler over 3500 kg kan slippe fartssperre under henvisnong til Sverige og personbil fartsgrense samt Frankrike med 120 kmh på motorveier. Jeg må passe på ved hver service så jeg ikke får lagt inn 85 på min husbil.

Så dere som irriterer dere over enhusbil som lunker avgårde i ca 80 kmh - det er mulig den har sperren aktivert!
 
F

F.d. 1370

Guest
Sv: Är alla långtradarchaufförer brottslingar?

Redan i början på 80-talet såg jag i Japan att lastbilar på förarhyttens tak hade en liten orange lampa. Denna började ilsket lysa och rotera så fort bilen översteg den tillåtna hastigheten. Om det var 70, 80 eller 90 km/tim minns jag inte.
Lampan var ett måste i den pressade trafiken i Toky och Kyoto områdena.

Om det fortfarande är så har jag inte koll på, men det var i a f ett effektivt sätt att avslöja fortåkarna. Kanske något att ta efter?

//Nils
 

Jappe

HBK in Memoriam
Inlägg
18.274
Kommun
Orust
HBK-Nr
661
Sv: Är alla långtradarchaufförer brottslingar?

Det är väl skönt när lastbilen håller samma hastighet som du själv. Du slipper köra om!
Klaga inte på yrkesförarna de är inte bovarna i trafiken!

Vilken hastighet jag håller med min husbil under 3,5 ton har inte med detta att göra! Om det inte är yrkesförarna som obestridligen är bovar i trafiken när de ständigt begår brott, vilka är det då som är bovarna? :confused:

Förvånad och arg Jappe
 
F

F.d. 1370

Guest
Sv: Är alla långtradarchaufförer brottslingar?

Jag bor själv vid väg 13, som går från Ystad och uppåt mot v 23 och E4.an. Det är ingen trevlig upplevelse att hamna bakom de tradare som kommit in med Polenfärjan till Ystad och som rallykör t.o.m i kolonn. Det går fort nu på sommaren, men det trista är att det går lika fort på vintern på det förrädiska skånska vinterväglaget.

Vi dagliga pendlare ökar kraftigt avståndet av ren självbevarelsedrift. Har man sett den svajiga framfarten så är det förståligt. Har man dessutom sett de blanka slitna däck som sitter på många, så är det än mer förståligt.

Det är trist att på vårkanten i dikesrenen se svarta sprängda däcksulor lysa ikapp med små gula tussilago!

Och förklara varför man dagligen läser om lastbilar/tradare som gått av vägen eller ställt sig på tvären.....? Det kan väl inte bero på för hög hastighet, eller...?

Obs! - Detta är absolut inget totalangrepp på en mycket viktig och skicklig yrkesgrupp, men det är de som utmärker sig negativt som som förstör intrycket.

//Nils
 
F

F.d. 6734

Guest
Sv: Är alla långtradarchaufförer brottslingar?

Hej, då jag är ute och kör både med Husbil och personbil så upplever ag att de flesta som kör tung trafik ligger på en hastighet av 80-85 km/h verklig fart inte den som jag ser på hastighetsmätare i mina bilar, kolla nästa gång med en GPS. All tung trafik som säljs inom EU har hastighetsspärr.
Sammantaget tycker jag att tung trafik sköter sig snyggt på vägarna.
Kan inte hålla med om att dom är notriska fartsyndare.
Olof
 

Jappe

HBK in Memoriam
Inlägg
18.274
Kommun
Orust
HBK-Nr
661
Sv: Är alla långtradarchaufförer brottslingar?

Givetvis har jag kollat hastigheterna med GPS-en!

Det verkar som om förarna skyller på att arbetsgivaren pressar dom att köra olagligt och i och med det så har förarna inget ansvar! För mig något svårbegriplig logik! I min bok är det gärningsmannen som är just gärningsman, inte någon annan, vem det än vara månde!

Jappe
 

Jappe

HBK in Memoriam
Inlägg
18.274
Kommun
Orust
HBK-Nr
661
Sv: Är alla långtradarchaufförer brottslingar?

Njut av den Svenska sommaren o låt de som är satta att sköta hastighetsövervakningen göra det
Hare bra i trafiken

Hastighetsövervakningen i Sverige är ett skämt. Här sätter man ju t.o.m. ut varningsskyltar före fartkamerorna så att folk inte ska åka dit! Utlänningarna tror inte sina ögon när dom gästar vårt avlånga land (Die dumme Schweden). Dessutom tillåts varningssystem i GPS:arna! Åker du dit för fartkameravarning i GPS:en utomlands så blir det dyrt, mycket dyrt i många länder i Europa!

Polisen säger att dom gärna skulle göra övervakningen effektiv men att dom saknar resurser! Ansvaret ligger alltså hos Justitieministern men hon verkar inte vara särskilt intresserad av att åtgärda brottsligheten på våra vägar! Man kan undra hur hon uppträder själv i trafiken!

Här ligger en hund begraven och jag ska jagge mig leta rätt på den!

Jappe
 

bror.axelson

HBK Medlem
Inlägg
4.381
Kommun
Järfälla
HBK-Nr
1072
Medlemskap
2024
Sv: Är alla långtradarchaufförer brottslingar?

Men Jappe varför är du arg?
Varför bryr du dig?
Vill du verkligen ha ett automatiskt rapporteringssystem där du ständigt är övervakad.
Det kan ju bli som i gamla öststaterna typ Stasi och det undrar jag om jag vill vara med om.
Bilismen är ju en ganska bra mjölkko för staten ändå.
Själv lever jag efter ett mycket gammalt råd från min numera bortgångna mor -kristen gammalsosse : Frukta gud och ärligt vandra - sköt dig själv och "skit" i andra. Det rådet har jag levt efer och sover bra om nätterna trots att jag nog inte är guds bästa barn.........
Hälsningar Bror
 
F

F.d. 53022

Guest
Sv: Är alla långtradarchaufförer brottslingar?

Jappe du har dålig koll på verkligheten, dessutom borde du byta din GPS.

Du skriver att du aldrig sett bil o släp köra under 90 km. Samtliga lastbilar som sälj inom EU har en fabriksmonterad hastighetsspärr, som måste vara ställd på max 90, och oftast 88-89 km.
Fartspärren är inställd med nya däck, när däcken är lite slitna, så minskar omkretsen och den verkliga maxfarten blir 86-87 km.

Att dom inte är ställda på 80 beror på att bilen köps separat, och för endast bil gäller 90 km. Fartspärren ligger i bilens datasystem och är näst intill omöjlig att koppla bort.

Bilen har också digital färdskrivare och föraren måste ha ett förarkort, allt registreras och förarkort och färdskrivare måste läsas av ca 1 gång per månad och kan begäras in av transportstyrelsen.

Dom flesta åkerier har GPS monterat i bilarna, de flesta åkerier vill faktiskt att bilarna körs i 80 km, det sparar mycket bränsle.

Det åkeriet jag jobbar på har GPS i samtliga bilar, och transportledningen ser på en bildskärm var bilarna finns, hur fort dom kör, arbetstider, körtider vi kan även använda GPS,en för att stänga av motorn eller blinka väster om detta kopplas in.

Vi kan ta ut körrapporter där hastigheten visas på bilarna för förra året om vi vill, hos oss gäller att samtliga förare kör i 80 km, och detta kontrolleras hela tiden.

Givetvis finns det förare som kör fortare än 80, men att dom skulle köra över 90 är omöjligt i allafall med våra bilar.

Jag har kört lastbil i 40 år, anser att dom flesta svenska lastbilar idag körs i 80-85 km.

Däremot kan jag hålla med om att lastbilarna kör nästan lika fort när det är halt, det anser jag delvis beror på dom körtidsregler som finns, när jag kört i 4,5 tim talar färdskrivaren om att jag skall ta rast, då vill det till att äta oavsett om jag är hungrig eller inte.
När man kört i 10 tim så skall man ta ut sin dygnsvila oavsett om man är trött eller inte, det kanske bara är 15 min körning till hemmet och sängen, det hjälper inte du måste stanna och stå still i 9 timmar.

Jag förstår att det måste finnas ett reglemente, men det kunde vara enklare och dessutom begripligt.

De bilar du sett som alltid kör över 90 km kan vara norska, dom har oftast ingen fartspärr, men även dom norska åkarna beställer numera bilar med fartspärr, oljan kanske börjar ta slut.

Bosse som också är en brottsling.
 

Jappe

HBK in Memoriam
Inlägg
18.274
Kommun
Orust
HBK-Nr
661
Sv: Är alla långtradarchaufförer brottslingar?

Har man rent mjöl i påsen så bryr man sig inte om övervakningssystem! Orimligt är att den personliga integriteten ska skyddas till varje pris! Ibland tycker jag faktiskt det snarare verkar vara "skyddande av brottsling"!

Även trafikbrott är brott! Jag ser ingen anledning att just dessa brottslingar ska undkomma straff! Jag kan inte låta bli att tycka att den "politiska överheten" inte vill ta tag i den här frågan på ett effektivt sätt eftersom dom själva tillhör "fartgalningarnas glada skara"! Mord och dråp på väg anses inte vara ett lika allvarligt brott som mord och dråp i hemmet exempelvis!

Bilen har någon slags kultstatus i samhället! Ve den som rör denna "heliga ko"!

Man vet idag mycket om bilavgasernas inverkan på människokroppen, i synnerhet hur små barn påverkas o.s.v. o.s.v. Sådan information ska undanhållas medborgarna, mer eller mindre grävas ner! Många utanför rökarnas skara får idag astma och KOL! Passiv rökning förklaras som orsak till alla möjliga moderna sjukdomar som egentligen orsakas av bilavgaser!

Att jag fick fortkörningsböter en gång för några år sedan när jag körde en expressbuss på motorvägen strax norr om Göteborg har ingenting med detta att göra, absolut inte!

Jappe

PS. Jag har två GPS:ar, ofta inkopplade samtidigt och dom visar exakt samma hastighet! DS.
 
Senast ändrad:
F

F.d. 52952

Guest
Sv: Är alla långtradarchaufförer brottslingar?

Jag tycker att man för sitt eget välbefinnande bör hålla hastighets begränsningarn. Om jag skulle förorsaka en allvarlig olycka och vet med mig att jag kört för fort ,skulle jag aldrig förlåta mig själv. Vad det gäller att komma i tid, till detinationen med last, så blir distrubitören alldrig nöjd, man pressar hela tiden tidsmarginalerna,om alla chaufförer och speditörer sade ifrån kunde det bli någon ändring, förmodligen utopi? Har kört lastbil i mer än 20 år.
 

bror.axelson

HBK Medlem
Inlägg
4.381
Kommun
Järfälla
HBK-Nr
1072
Medlemskap
2024
Sv: Är alla långtradarchaufförer brottslingar?

Som jag ser det så måste det vara upp till var o en att fatta rätt beslut. Det man fick lära sig på körskolan för en ruskig massa år sedan var ansvar omdöme och hänsyn.
Gillar egentligen inte folk som har egna ideer om hur andra skall bete sig i olika situationer. Vad gäller fart så finns det lika många situationer som det finns rörelser i trafiken.
Detta med att lastbilar åker av vägen och havererar är ju tragiskt men en vanlig singelolycka med personbil vad är då det? Hade den på vägen att göra alls? Många frågor blir det.
Ingen,absolut ingen är kung på detta och kan ge råd eller döma olika förare. Man kan ju sitta på kammaren och förbjuda olika saker om det är tillfredställande för en själv.

Jappe,jag vill påstå att om du hårddrar detta med avgaser, kol mm så fråga dig själv vilket som ryker först, Fitidsfordon fritidsbåten mm. Nyttotrafiken kommer nog alltid att finnas och prioriteras säkert högt på listan av berättiga fordon så tradare och bussar kör vidare medan tex husbilen båten mm parkeras för gott. Ett bra cenarium eller ???
Hälsningar Bror
 
Status
Stängd för vidare inlägg.
Toppen