• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Nu går skam på torra land...

Montreal

HBK Medlem
Inlägg
11.617
Kommun
Alingsås
HBK-Nr
707
Medlemskap
2025
Om du inte kan ladda vid stugan, eller i närheten kan det förstås bli lite krångligt att komma hem igen.
Annars vid långresor så är mitt tips, efter att ha kört elbil i 1,5 år, att planera flera alternativa "pit-stop" för att fylla på el. Är det orimlig kö vid den första så åk till nästa. Spendera lite tid med el-leverantörernas appar och lär dig var det finns alternativa laddplatser.
Det är tyvärr inte lika enkelt och förutsägbart att åka långt med elbil som det är att åka långt med en fossilbil. Men, det genererar å andra sidan inte så mycket avgaser. Både plus och minus.

Det säger ju bara att elbil f.n. inte är något vettigt alternativ, om man inte bara skall åka till en näraliggande arbetsplats eller till affären.
Om man först skall planlägga en rutt mellan laddplatser som möjligen kan finnas tillgängliga, och sedan turnera mellan dom för att finna en
ledig plats, om det finns någon, då kan man ju lika gärna stanna hemma, men det är kanske det som är tanken?
Om man inte har en planerad rutt, riskerar man att behöva irra runt och leta laddplatser, eller eventuellt övernatta när det inte finns någon.
 

Bäckis1843

HBK Medlem
Inlägg
2.382
Kommun
Nyköping
HBK-Nr
28774
Medlemskap
2024
Det säger ju bara att elbil f.n. inte är något vettigt alternativ, om man inte bara skall åka till en näraliggande arbetsplats eller till affären.
Om man först skall planlägga en rutt mellan laddplatser som möjligen kan finnas tillgängliga, och sedan turnera mellan dom för att finna en
ledig plats, om det finns någon, då kan man ju lika gärna stanna hemma, men det är kanske det som är tanken?
Om man inte har en planerad rutt, riskerar man att behöva irra runt och leta laddplatser, eller eventuellt övernatta när det inte finns någon.
Håller helt och hållet med.
I stadstrafik och på kortare resor (i vårt fall mindre än 15mil) är elbilen helt utomordentlig som transportmedel och vissa kör aldrig längre än 15mil...
Men laddinfrastrukturen måste byggas ut ordentligt för att elbilen ska kunna ersätta fossila dito.
 

haso

HBK Medlem
Inlägg
52
Kommun
Sala
HBK-Nr
26140
Medlemskap
2024
Det säger ju bara att elbil f.n. inte är något vettigt alternativ, om man inte bara skall åka till en näraliggande arbetsplats eller till affären.
Om man först skall planlägga en rutt mellan laddplatser som möjligen kan finnas tillgängliga, och sedan turnera mellan dom för att finna en
ledig plats, om det finns någon, då kan man ju lika gärna stanna hemma, men det är kanske det som är tanken?
Om man inte har en planerad rutt, riskerar man att behöva irra runt och leta laddplatser, eller eventuellt övernatta när det inte finns någon.
Det är din tolkning. I mina ögon är den pessimistisk och du drar mycket långtgående slutsatser av mitt svar.
Jag har kört elbil både långa och korta sträckor i 1,5 år. Har aldrig "turnerat" mellan laddplatser, men kartlägger vid behov de laddstationer som finns längs vägen jag skall åka. Jag vill gärna veta var alternativen finns då jag inte gillar att stå i kö och inte gillar att "irra runt".
Det har hänt att jag hoppat över första alternativet pga kö och det har hänt att jag stannat vid första alternativet trots att jag hade 75% batteri kvar eftersom laddplatsen var ledig.
Den första elbilen är en läroprocess och en ändring av gamla vanor som man kan skrämmas av eller hugga tag i (man väljer själv). Liknande som det var att skaffa husbil jämfört med att hyra semesterboende - En del att sätta sig in i.
 

Montreal

HBK Medlem
Inlägg
11.617
Kommun
Alingsås
HBK-Nr
707
Medlemskap
2025
Det är din tolkning. I mina ögon är den pessimistisk och du drar mycket långtgående slutsatser av mitt svar.
Jag har kört elbil både långa och korta sträckor i 1,5 år. Har aldrig "turnerat" mellan laddplatser, men kartlägger vid behov de laddstationer som finns längs vägen jag skall åka. Jag vill gärna veta var alternativen finns då jag inte gillar att stå i kö och inte gillar att "irra runt".
Det har hänt att jag hoppat över första alternativet pga kö och det har hänt att jag stannat vid första alternativet trots att jag hade 75% batteri kvar eftersom laddplatsen var ledig.
Den första elbilen är en läroprocess och en ändring av gamla vanor som man kan skrämmas av eller hugga tag i (man väljer själv). Liknande som det var att skaffa husbil jämfört med att hyra semesterboende - En del att sätta sig in i.

Det måste betyda att du har rätt gott om tid, och aldrig åker oplanerat. Stanna och tanka när man har 75% kvar, alltid planlägga vart man skall åka så att det finns laddstationer som eventuellt är lediga?
Det verkar som att elbil inom överskådlig framtid är ett rätt opålitligt fortskaffningsmedel utom på välkända
transportsträckor, vi lär väl få införa nya begrepp i ordlistan, laddfika, laddmiddag och laddövernattning. ;)
 

Defender130

HBK Medlem
Inlägg
441
Kommun
Falköping
HBK-Nr
12162
Medlemskap
2024
Tillverkningen av en EL-bil gör av med stora mängder CO2. Skillnaden mot tillverkning av en ICE bil är intjänad efter ca 12000 mil för en mamiljebil typ Volvo V70/60.
Obs detta förutsatt att elen är fossilfri, vilket den nästan var i Sverige innan man stängde ner Ringhals 1&2.
Idag finns dock en utspädning pga effektbristen. Vet inte vad denna ligger på, men anta ca 10%.
Ju större bil desto större batteri & följaktligen längre tid att bli CO2 neutral.
Så om man antar att man skulle ha en husbil som går på EL?
Tja vad drar den jämfört med personbilen? Skulle säga 75%100% mer. Då blir den CO2 neutral runt 20.000 mil
Hur många år det tar att köra 20.000 mil beror ju på användningen såklart.
Själv kan jag på goda grunder misstänka att jag som ”ung pensionär” troligen inte åker husbil längre när en sådan skapelse blivit CO2 neutral & tyvärr kanske inte släpper ut någon CO2 överhuvudtaget.
Så varför ska jag straffas för att köra en ICE bil????
 

Håkand

HBK Medlem
Inlägg
979
Kommun
Tidaholm
HBK-Nr
3312
Medlemskap
2024
Tillverkningen av en EL-bil gör av med stora mängder CO2. Skillnaden mot tillverkning av en ICE bil är intjänad efter ca 12000 mil för en mamiljebil typ Volvo V70/60.
Obs detta förutsatt att elen är fossilfri, vilket den nästan var i Sverige innan man stängde ner Ringhals 1&2.
Idag finns dock en utspädning pga effektbristen. Vet inte vad denna ligger på, men anta ca 10%.
Ju större bil desto större batteri & följaktligen längre tid att bli CO2 neutral.
Så om man antar att man skulle ha en husbil som går på EL?
Tja vad drar den jämfört med personbilen? Skulle säga 75%100% mer. Då blir den CO2 neutral runt 20.000 mil
Hur många år det tar att köra 20.000 mil beror ju på användningen såklart.
Själv kan jag på goda grunder misstänka att jag som ”ung pensionär” troligen inte åker husbil längre när en sådan skapelse blivit CO2 neutral & tyvärr kanske inte släpper ut någon CO2 överhuvudtaget.
Så varför ska jag straffas för att köra en ICE bil????
Det finns många rapporter att läsa i detta ämne, tyvärr inte så lätt att veta vilken som stämmer. Jag googlade fram en något så när up to date rapport. Där är elbilen CO2 neutral efter 1 150 mil. Vilken ska vi tro på?

Sedan har vi ID3 som säger sig ha en helt neutral CO2 produktion från år 2020. Men visst, VW har farit med osanning tidigare och då gällde det väl dieselbilar
 

Bettan o Bertil

HBK Medlem
Inlägg
1.187
Kommun
Partille
HBK-Nr
8979
Medlemskap
2024
Tillverkningen av en EL-bil gör av med stora mängder CO2. Skillnaden mot tillverkning av en ICE bil är intjänad efter ca 12000 mil för en mamiljebil typ Volvo V70/60.
Obs detta förutsatt att elen är fossilfri, vilket den nästan var i Sverige innan man stängde ner Ringhals 1&2.
Idag finns dock en utspädning pga effektbristen. Vet inte vad denna ligger på, men anta ca 10%.
Ju större bil desto större batteri & följaktligen längre tid att bli CO2 neutral.
Så om man antar att man skulle ha en husbil som går på EL?
Tja vad drar den jämfört med personbilen? Skulle säga 75%100% mer. Då blir den CO2 neutral runt 20.000 mil
Hur många år det tar att köra 20.000 mil beror ju på användningen såklart.
Själv kan jag på goda grunder misstänka att jag som ”ung pensionär” troligen inte åker husbil längre när en sådan skapelse blivit CO2 neutral & tyvärr kanske inte släpper ut någon CO2 överhuvudtaget.
Så varför ska jag straffas för att köra en ICE bil????
Jag har ju också läst detta många ggr och efterfrågat livscykelanalyser så man kan jämföra på ett relevant sätt. Det som inte framgår här är ju om man räknat med alla utsläpp som prospektering och framtagning av råolja, transporter till raffinaderier, raffinering och transport ut till resp bränslepump ingår i resultatet. Vi vet ju att t ex råoljeindustrin är Norges största utsläppare av koldioxid och Preem i Lysekil är bland Sveriges 2-3 största utsläppare. Var är dina siffror hämtade från och är de jämförda med fullständiga livscykelanalyser som underlag, i så fall skulle man ju gärna få dem publicerade
 

Bäckis1843

HBK Medlem
Inlägg
2.382
Kommun
Nyköping
HBK-Nr
28774
Medlemskap
2024
"Hösten 2020 publicerade Polestar en LCA-rapport där de jämför utsläppen av växthusgaser från Polestar 2 jämfört med en Volvo XC40 i ett livscykelperspektiv. Man är tydligt med att studien endast gäller för just dessa två bilmodeller, och inte gäller generellt för “elbil vs. bensinbil”.

Huvudslutsatsen är att en Polestar 2 ger upphov till 27-50 ton koldioxidekvivalenter i ett livscykelperspektiv, beroende på vilken av tre olika elmixer som antas för användningsfasen, och att motsvarande siffra för Volvo XC40 är 58 ton koldioxidekvivalenter.

Tillverkningen och framtida avfallshantering av bilen inklusive batteriet står enligt studien för cirka 26 ton koldioxidekvivalenter, jämfört med cirka 18 ton koldioxidekvivalenter för Volvo XC40. Vissa saker är utelämnade för att förenkla analysen såsom reservdelar, däck och infrastruktur."


Om jag då kör en Polestar 2 på egenproducerad solenergi så skulle jag minska mina utsläpp med 31ton jämfört om jag kört en XC40.
Det innebär att det går två Polestar på en XC40....
 

Ingrid o Pålle

HBK Medlem
Inlägg
6.574
Kommun
Uppsala
HBK-Nr
3493
Medlemskap
2024
Vi har drygt 9 mil, enkel resa, till vår dotter och hennes familj.

Detta betyder att vi inte skulle kunna åka till dem med en "15-milabil" utan att be att få ladda medan vi är hemma hos dem.

Hur ska vi då kompensera dem för detta? Ska vi alltid ha en dunk "fossilbränsle" stående hemma, så att vi kan skänka dem några liter varje gång de besöker oss?

Pålle
 

haso

HBK Medlem
Inlägg
52
Kommun
Sala
HBK-Nr
26140
Medlemskap
2024
Det måste betyda att du har rätt gott om tid, och aldrig åker oplanerat. Stanna och tanka när man har 75% kvar, alltid planlägga vart man skall åka så att det finns laddstationer som eventuellt är lediga?
Det verkar som att elbil inom överskådlig framtid är ett rätt opålitligt fortskaffningsmedel utom på välkända
transportsträckor, vi lär väl få införa nya begrepp i ordlistan, laddfika, laddmiddag och laddövernattning. ;)
Nej, det "måste" inte betyda det. Men, det kan betyda det.
Om jag ska åka längre än batteriet räcker är det bekvämt att ha gott om tid, planera lite och planlägga var man kan ladda. Då slipper man irritation och jobbiga situationer.
Laddning behövs under långa resor när batteriet inte räcker. Det tar tid att föra över ström och det kan vara kö till laddstationen. Det är en faktor man får ta med i beräkningen. Man får hitta sina knep för att göra det så smidigt som möjligt för sig själv och resesällskapet.
Förhoppningsvis blir det både flera och snabbare laddstationer i framtiden.
 

Palte

FD HBK Medlem
Inlägg
80
Kommun
Herrljunga
HBK-Nr
29965
Medlemskap
2022
Detta betyder att vi inte skulle kunna åka till dem med en "15-milabil" utan att be att få ladda medan vi är hemma hos dem.

Hur ska vi då kompensera dem för detta? Ska vi alltid ha en dunk "fossilbränsle" stående hemma, så att vi kan skänka dem några liter varje gång de besöker oss?

Pålle
Det är svårt att hitta en 15 milabil nu. Bäckis Golf är av första varianten som vw byggde. Utvecklingen går fort min Golf som är 2-3 år nyare går lätt över 20mil. Alla nyare elbilar har bättre räckvidd. Köp du en som klarar 30-35 mil WLTP så behöver du inte ha någon reservdunk hemma.
 

Bäckis1843

HBK Medlem
Inlägg
2.382
Kommun
Nyköping
HBK-Nr
28774
Medlemskap
2024
Det är svårt att hitta en 15 milabil nu. Bäckis Golf är av första varianten som vw byggde. Utvecklingen går fort min Golf som är 2-3 år nyare går lätt över 20mil. Alla nyare elbilar har bättre räckvidd. Köp du en som klarar 30-35 mil WLTP så behöver du inte ha någon reservdunk hemma.
Nackdelen är att ska man ha en 2-3år nyare med större batteri så är det 70-100 000kr till i pengar.
För den summan får man en nyare bensin/dieselbil och väldigt mycket bränsle.
För den skillnaden tar åtminstone vi obehaget att behöva ladda fler gånger.

Tyvärr verkar även nyare elbilar med större batteri dra mer.
Vår golf klarar sig på 1,2-1,3kWh i stan och ca 1,4kwh på landsväg.
Flera bekanta med nyare elbilar ligger över 2kwh per mil.
Så bara för att batteriet är dubbelt så stort är det oftast inte samma sak som att den går dubbelt så långt.
 

Defender130

HBK Medlem
Inlägg
441
Kommun
Falköping
HBK-Nr
12162
Medlemskap
2024
Det finns många rapporter att läsa i detta ämne, tyvärr inte så lätt att veta vilken som stämmer. Jag googlade fram en något så när up to date rapport. Där är elbilen CO2 neutral efter 1 150 mil. Vilken ska vi tro på?

Sedan har vi ID3 som säger sig ha en helt neutral CO2 produktion från år 2020. Men visst, VW har farit med osanning tidigare och då gällde det väl dieselbilar
VW som bolag kan ju ha en CO2 neutral produktion. Beror ju på vad dom räknar in? Köper dom tex batterierna färdiga så har dom ju inte producerat dessa. Sen kan dom ju köpa utsläppsrätter & kompensera den vägen. Vad tillverkare säger om sin produktion & produktens totala miljöbelastning från tillverkning (inkl köpta komponenter), behöver inte hänga ihop överhuvudtaget!
 

Bäckis1843

HBK Medlem
Inlägg
2.382
Kommun
Nyköping
HBK-Nr
28774
Medlemskap
2024
Nu är även april slut för i år.
Elbilen har gått drygt 200mil denna månad (den körs mer än vad vi någonsin gjort med vår tidigare andrabil).
Om det är tack vare att sommardäcken är på eller att vädret blivit varmare låter jag vara osagt men senaste veckan har vi bara behövt ladda en gång.
Ett nytt rekord på körsträcka är också satt.
Åkte en sväng och när jag kom hem tänkte jag "undrar vad som händer när batteriet börjar bli tomt" så jag fortsatte snurra i stan i allt mindre cirklar tills batteriet var på upphällningen.
Vid tre mil begränsas effekten till 90hk (inte märkbart) och vid 1,5mil begränsas det ytterliggare till ca 50hk (inte heller märkbart i stan).
Vid 10km börjar bilen varna för kort sträcka och vid 2km kom det upp en sköldpadda och det gick inte att köra fortare än 40.
Sedan körde jag de två återstående kilometrarna och kom hem vid noll men bilen stannade inte så jag körde fram och tillbaka på vår gata i ytterligare 1,5km sedan stannade bilen (50m hemmifrån så det blev lite laddning på skarvsladd först).
Hur långt kom jag då?
Enligt kör cykeln NEDC så kommer man 19 mil (vilket aldrig stämmer med verkligheten), provkörningar har uppgett 15mil som en bättre uppskattning.
Jag kom 20,8mil.....
Det är bra att veta för framtiden.
Under senare delen av april ligger vår snitt förbrukning på 1,19kWh/mil, vilket teoretiskt ger 20,34mil på batteriet vilket stämmer rätt bra med min testkörning.
Under april har vi haft en snittkostnad på elen på 1,64kr/kWh vilket ger en milkostnad på 1,95kr/mil....

Volvon då?
Jo den kördes 30mil privat och 550mil i jobbet till en kostnad av 14,8kr/mil och då är det ändå en laddhybrid....
 

MaJe

HBK Medlem
Inlägg
560
Kommun
Uppvidinge
HBK-Nr
15405
Medlemskap
2025
Har ung. samma erfarenheter om nyttjandet. Vi valde förra året mellan att skaffa en begagnad e-Golf eller en begagnad Hyundai Ioniq. Det blev en Hyundai Ioniq med 28kWh batteri (hur stort är det i e-Golfen ?)
Vi kommer som mest på sommaren 21 verkliga mil vid en förbrukning på 1,3 kWh/mil och på vintern som minst 16 verkliga mil. (Även om jag inte hårdtestat så långt som du tills bilen behöver bogseras hem... :D )
1,19 kWh/mil måste vara rekord bland vanliga elbilsmodeller - jag tycker vi ligger lågt med 1,5kWh/mil på årsbasis och 1,3 kWh/mil sommartid.

Andrabilen går numera dubbelt så många mil som 1:a-bilen..... Sportläge med elbilens 120hk är riktigt rolig körning och Skodan med 190 hk har inte en chans att hänga med i accelerationen....!
Det lilla batteriet gör att man snabbladdar till 80% på ca 25min om man skulle behöva men med 98% hemladdning i praktiken och 8 mil pendling om dagen så tuffar det bara på, bilen är ju alltid "fulltankad" varje morgon för 2-3 kr/mil.
 

MaJe

HBK Medlem
Inlägg
560
Kommun
Uppvidinge
HBK-Nr
15405
Medlemskap
2025

Bäckis1843

HBK Medlem
Inlägg
2.382
Kommun
Nyköping
HBK-Nr
28774
Medlemskap
2024
Har ung. samma erfarenheter om nyttjandet. Vi valde förra året mellan att skaffa en begagnad e-Golf eller en begagnad Hyundai Ioniq. Det blev en Hyundai Ioniq med 28kWh batteri (hur stort är det i e-Golfen ?)
Vi kommer som mest på sommaren 21 verkliga mil vid en förbrukning på 1,3 kWh/mil och på vintern som minst 16 verkliga mil. (Även om jag inte hårdtestat så långt som du tills bilen behöver bogseras hem... :D )
1,19 kWh/mil måste vara rekord bland vanliga elbilsmodeller - jag tycker vi ligger lågt med 1,5kWh/mil på årsbasis och 1,3 kWh/mil sommartid.

Andrabilen går numera dubbelt så många mil som 1:a-bilen..... Sportläge med elbilens 120hk är riktigt rolig körning och Skodan med 190 hk har inte en chans att hänga med i accelerationen....!
Det lilla batteriet gör att man snabbladdar till 80% på ca 25min om man skulle behöva men med 98% hemladdning i praktiken och 8 mil pendling om dagen så tuffar det bara på, bilen är ju alltid "fulltankad" varje morgon för 2-3 kr/mil.
Golfen har ett 24,2kWh batteri.
Har hittat uppgifter på att nyttjbart är 20,5kWh men på andra ställen står det att batteriet nyttjar 24,2 och är på 28.
Jag måste få veta så jag ringde Vag kundtjänst.
De hade inte en aning......
 

Bäckis1843

HBK Medlem
Inlägg
2.382
Kommun
Nyköping
HBK-Nr
28774
Medlemskap
2024
Å maj och juni till ända....
Har det hänt något då?

Jo det var dags för service för några veckor sedan.
Ringde VAG och bad om ett serviceschema så jag kunde kolla vad som skulle gås igenom, tji fick jag då det inte lämnades ut.
Mailade VAG i Tyskland och fick ett vändande mail med schemat, visserligen på engelska.
Följde schemat slaviskt och det enda som krävde något verktyg var byte av kupéfilter.
Det lär bli billiga servicear....

Sedan har jag haft räckviddsångest modell grövre.
Skulle hälsa på mor, ca 5mil bort.
Satte bilen på laddning kvällen innan men glömde låsa den (då laddar den inte).
Så när jag skulle åka så skulle jag bara kunna köra 65km vilket inte var hela världen då kunde jag stanna lite längre hos henne och ladda.
Jag körde "ganska" snällt på vägen dit så jag hade 18km kvar i batteriet när jag kom fram.
Satte bilen på laddning och gick in och sällskapade några timmar.
När jag sedan satte mig i bilen för att åka hem upptäckte jag att bilen inte tagit någon laddning alls :-( (hade nog glömt att låsa igen).
Ja ja ingen ko på isen finns en snabbladdare 1mil ifrån på vägen, så jag körde dit.
Där var kö och flera bilar före, va f-n.
Kollade noga gps:en exakt hur långt det var kvar hem 39km och bilen skulle klara 17km....
Ok, tog sikte på en kompis som bor mitt emellan och har ett ladduttag.
Sedan började värsta snålkörningen.
Det är mestadels 80-väg och i nedförsbackarna innan nästa uppför var jag i närheten av 80 men i uppförsbacke tillåts bilen sacka till 40 (tur att ingen låg bakom)....
Mestadels låg jag mellan 50 och 70.
När jag närmade mig kompisen så hade jag 19km körning kvar och 21km räckvidd så jag chansade på att ta mig hem.
Och lyckades....
Väl hemma återstod 3km i batteriet och bilen hade dragit 0,78kWh/mil, vilket är nästan hälften mot normalt.
Vad jag lärt mig är att snålköra en elbil ger betydligt lägre förbrukning än att snålköra med en likvärdig bensin eller dieselbil.

I övrigt då?
Jo jag skrev av mätarställningen i senaste månadsskiftet och vi har redan hunnit med nästan 900mil sedan december vilket är dubbelt mot vad vår förra andrabil gick på ett helt år.
Den går väldigt billigt när man kan ladda när elen är billig.
I snitt under de senaste tre månaderna har jag sålt elen från mina solpaneler för 154 öre/kWh. Under samma period har jag köpt el för 25öre/kWh.
Om man slår ihop elpris och elöverföring, skatt och moms så kostar elbilen ca 1,2kr/mil. En enorm skillnad mot Volvons 20 och husbilens 25....
 
Toppen