• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Nu går skam på torra land...

Bäckis1843

HBK Medlem
Inlägg
2.382
Kommun
Nyköping
HBK-Nr
28774
Medlemskap
2024
Nu har det hänt..
Det som inte fick hända...
Över min döda kropp...
O.s.v

Vad har hänt?!

Jo familjen har, sedan nästan 20år tillbaka, en Saab 9-5.
Iom att den köptes fabriksny så har det burit emot att byta bil och sälja pärlan.
De senaste 7-8 åren har vi haft den som andra bil och frugan haft till jobbet.
Den har aldrig strulat och vi har inte renoverat mer än två bromsok.
Vi skulle helt enkelt kunna behålla den till skrotdagar.
Men...
Sedan börjar man räkna lite.
Skatten har blivit typ 1500:- dyrare, försäkringen har trots halvförsäkring blivit betydligt dyrare, bränslet har ökat enormt mycket o.s.v.
Med åren kommer fler reparationer, snart dags för 4st nya sommardäck.
En stor, tung bil som mest körs i stan. Den drar drygt litern och runt 1,4 med etanol...
Vi kanske skulle ha en mindre och driftmässigt billigare bil.
Saaben är säker främst pga sin storlek men moderna småbilar är ofta ännu säkrare.

Idag var både jag och frun lediga och barnen i skolan så vi passade på att ta en tur till Stockholm, endast för att åka runt hos handlarna och klämma/känna å ev provköra något.

En kompis tipsade om Nissan Leaf, en elbil till överkomligt pris och väldigt driftsäker.
Vi kollade på en sådan, men välkommen till 80-talet.
Plast, plast, sunkiga säten och ingen vidare komfort.
Tur att vi testade, hade kunnat köpt en efter hans lovord....

Kollade lite toyota, Volvo, vw, Audi mfl.
Nu visste vi åtminstone vilka bilar vi definitivt inte ville ha och vilka vi kanske kunde tänka oss.
Kraven är tillräckligt stort bagage för att labradoren ska få plats, liten snål bensin eller dieselmotor men med tillräckligt pulver för å inte vara trafikfarlig vid omkörning.
Inte för dyr, helst inte över 150 000:- (vilket känns väldigt mycket men nästan ett måste för en lite nyare bil) men inte heller så billig att den måste vara 15år gammal.
Inte ha gått mer än 5000mil.
Adaptiv farthållare, antisladdsystem, bränslevärmare, led eller xenon-ljus, mm mm
Någonstans här började vi inse att det börjar bli ett väldigt dåligt utbud mot våra krav.
Vi bestämde oss för att vänta till efter vintern innan det blir något nytt.

Eftersom vi befann oss i trakterna av Bålstad så körde vi via Strängnäs hem, lite längre men slippa Stockholmstrafiken är skönt.
Åkte genom Strängnäs och såg en bilhandlare, så vi åkte in för å kika lite.
I bilhallen fanns inget av intresse men när vi satte oss i bilen skymtade jag till en bil på gårdsplanen som var av en sådan tillverkare vi skulle kunna tänka oss.

Hoppade ur och gick tillbaka in och lånade nyckeln för en provtur.
Både jag och frun blev förvånade.
Vilket ax, relativt snål (efter googlande), med all utrustning vi ville ha och till ett vettigt pris, visserligen 600mil mer än vad vi tänkt oss.
Vi kunde inte låta bli den, den var ganska snygg också..

Och vad det blev?
Jo en Golf.
Fast ingen vanlig...
Det blev, hör och häpna, en el-bil!

Av alla testade bilar idag föll vi tillbaka gång på gång till VW dock aldrig på en elbil.
Nu har vi kört hem den och det verkar inte bli något problem att få elen att räcka till stugan (14,5mil) vilken var huvudorsaken till att inte välja en elbil.
Den kommer att klara alla våra små resor (upp till 5-10mil) utan problem.
Förhoppningsvis blir det bra.
Spännande om inte annat att se hur den står sig mot en sedan länge avbetald gammal Saab.
 

Palte

FD HBK Medlem
Inlägg
80
Kommun
Herrljunga
HBK-Nr
29965
Medlemskap
2022
Nu har det hänt..
Det som inte fick hända...
Över min döda kropp...
O.s.v

Vad har hänt?!

Jo familjen har, sedan nästan 20år tillbaka, en Saab 9-5.
Iom att den köptes fabriksny så har det burit emot att byta bil och sälja pärlan.
De senaste 7-8 åren har vi haft den som andra bil och frugan haft till jobbet.
Den har aldrig strulat och vi har inte renoverat mer än två bromsok.
Vi skulle helt enkelt kunna behålla den till skrotdagar.
Men...
Sedan börjar man räkna lite.
Skatten har blivit typ 1500:- dyrare, försäkringen har trots halvförsäkring blivit betydligt dyrare, bränslet har ökat enormt mycket o.s.v.
Med åren kommer fler reparationer, snart dags för 4st nya sommardäck.
En stor, tung bil som mest körs i stan. Den drar drygt litern och runt 1,4 med etanol...
Vi kanske skulle ha en mindre och driftmässigt billigare bil.
Saaben är säker främst pga sin storlek men moderna småbilar är ofta ännu säkrare.

Idag var både jag och frun lediga och barnen i skolan så vi passade på att ta en tur till Stockholm, endast för att åka runt hos handlarna och klämma/känna å ev provköra något.

En kompis tipsade om Nissan Leaf, en elbil till överkomligt pris och väldigt driftsäker.
Vi kollade på en sådan, men välkommen till 80-talet.
Plast, plast, sunkiga säten och ingen vidare komfort.
Tur att vi testade, hade kunnat köpt en efter hans lovord....

Kollade lite toyota, Volvo, vw, Audi mfl.
Nu visste vi åtminstone vilka bilar vi definitivt inte ville ha och vilka vi kanske kunde tänka oss.
Kraven är tillräckligt stort bagage för att labradoren ska få plats, liten snål bensin eller dieselmotor men med tillräckligt pulver för å inte vara trafikfarlig vid omkörning.
Inte för dyr, helst inte över 150 000:- (vilket känns väldigt mycket men nästan ett måste för en lite nyare bil) men inte heller så billig att den måste vara 15år gammal.
Inte ha gått mer än 5000mil.
Adaptiv farthållare, antisladdsystem, bränslevärmare, led eller xenon-ljus, mm mm
Någonstans här började vi inse att det börjar bli ett väldigt dåligt utbud mot våra krav.
Vi bestämde oss för att vänta till efter vintern innan det blir något nytt.

Eftersom vi befann oss i trakterna av Bålstad så körde vi via Strängnäs hem, lite längre men slippa Stockholmstrafiken är skönt.
Åkte genom Strängnäs och såg en bilhandlare, så vi åkte in för å kika lite.
I bilhallen fanns inget av intresse men när vi satte oss i bilen skymtade jag till en bil på gårdsplanen som var av en sådan tillverkare vi skulle kunna tänka oss.

Hoppade ur och gick tillbaka in och lånade nyckeln för en provtur.
Både jag och frun blev förvånade.
Vilket ax, relativt snål (efter googlande), med all utrustning vi ville ha och till ett vettigt pris, visserligen 600mil mer än vad vi tänkt oss.
Vi kunde inte låta bli den, den var ganska snygg också..

Och vad det blev?
Jo en Golf.
Fast ingen vanlig...
Det blev, hör och häpna, en el-bil!

Av alla testade bilar idag föll vi tillbaka gång på gång till VW dock aldrig på en elbil.
Nu har vi kört hem den och det verkar inte bli något problem att få elen att räcka till stugan (14,5mil) vilken var huvudorsaken till att inte välja en elbil.
Den kommer att klara alla våra små resor (upp till 5-10mil) utan problem.
Förhoppningsvis blir det bra.
Spännande om inte annat att se hur den står sig mot en sedan länge avbetald gammal Saab.
Vi köpte också en e-golf en 2018 i våras. Helnöjda klarar 20mil utan att ladda. Längre resor så tar vi husbilen. Vår Peugeot från -09 som vi haft sedan 2010 har precis blivit A-traktor till äldsta dottern,
 

tordan

HBK Medlem
Inlägg
1.202
Kommun
Motala
HBK-Nr
22905
Medlemskap
2024
Jag äger visserligen nu inte någon E-Golf själv, men har haft den något tvivelaktiga äran att testa denna bil i verkliga livet.
Första mötet skedde hos en bilfirma i Eskilstuna och jag hade blivit utsedd att köra hem bilen till den rättmätige ägaren i Motala.
Efter bara några km kom jag på mig själv, att jag hade förvandlats till en bilförare med ett stort leende på läpparna... :)

Nästa insikt kom på vägen längre ner mot Katrineholm..., hastighetsmätaren var inte längre det instrument som stal min
huvudsakliga uppmärksamhet. Nä, det var mycket intressantare att studera mätaren bredvid, den som talar om hur mycket
effekt jag gör av med just för stunden och hur lätt effektuttaget påverkades med gaspedalen.

Man blev nästan lite snål och gniden, började köra tvärt emot gängse regler.
Blev nästan glad över att få använda bromspedalen och se att bilen faktiskt laddade även i utförsbackar...
Undra om jag klarar de 22 milen utan att tanka? Kanske om jag bromsar lite mer...?

Nä, det gick naturligtvis inte. I höjd med Norrköping insåg jag, att det här skulle aldrig räcka ända hem.
Började få stora skälvan vid Herrbeta och bad en stilla bön, att jag skulle nå fram till Linköping iallafall.
Stora leendet förbyttes mot Stora Skälvan, när jag nu såg amperen rusa ur batteriet i en allt snabbare takt.

Hur skulle jag, en gammal diesel-missbrukare, nu snabbt hitta en sån där E-mack?
Mindes, att det skrivits något om Mc Donald i sammanhanget och jag styrde kosan mot första bästa restaurang.
Mycket riktigt, här fanns det flera laddstationer och här skulle jag nu lätt fixa lite mer kräm till bilen.

Jo pyttsan, där stod jag nu framför en mastodont till automat med mitt kort...
och inte f-n :mad: gick det att använda något så simpelt som ett kreditkort eller absolut inte ett OK-kort,
då hade nog maskinen spytt upp något på mig.

Nä, man var tvungen att ha en "APP" nedladdad, annars kom där ingen ström genom kabeln till den lille E-Golfen.
Jag fick ringa ägarens fru och be om hjälp och hon i sin tur ringde mannen, som befann sig någonstans på
de sju haven och han öppnade appen och efter att ha bytt laddstationer från den snabbaste ner till den svagaste,
kunde vi slutligen gemensamt äntligen aktivera laddningen.

Jag blev föreslagen att "Gå in och ta en hamburgare" - men jag var för upprörd i sinnet över all idioti
över en så till synes enkel sak, som att bara tanka bilen...

Det tog mig 40 min att övervinna den moderna tekniken och få i några ynka kw, så jag kunde ta mig vidare hem.
E-Golfen fanns just då inte längre i min sinnebild som något attraktivt som jag någonsin skulle längta efter....

MEN, jag har därefter lånat detta åkdon senare vid ett flertal tillfällen och alltid när jag sätter mig bakom ratten,
trycker ner gaspedalen..., då kommer jag snart på mig själv - jag sitter med ju ett brett leende :) och kör...

Bäckis, lycka till med E-Golfen, det är en fantastisk rolig bil att köra ... (helst inom 20 mils radie).
 

haso

HBK Medlem
Inlägg
52
Kommun
Sala
HBK-Nr
26140
Medlemskap
2024
Härligt! Har kört elbil i 1,5 år nu (bytte från Saab 9-3 efter att den svindyra dieselhögtryckspumpen havererat).
Det skall mycket till att välja något annat än elbil nästa gång det blir bilbyte.
Man lär sig hantera laddning och appar, precis som man en gång lärt sig att fylla rätt kolväte i tanken på en fossil-bil.
Lycka till!
 

Håkand

HBK Medlem
Inlägg
979
Kommun
Tidaholm
HBK-Nr
3312
Medlemskap
2024
Modigt att berätta hur ni uppskattar er elbil! Jag har märkt att man på olika sociala medier blir betraktad som en idiot när man skriver om alla fördelar det faktiskt är med elbil.

Det jag tycker är så kul med detta är att alla de som skriver att elbilar är värdelösa och att ingen klok människa kan köpa en elbil, de har aldrig haft eller ens kört en elbil
 

haso

HBK Medlem
Inlägg
52
Kommun
Sala
HBK-Nr
26140
Medlemskap
2024
Den enda nackdelen jag upplever är att det tar lång tid att fylla energi.
Men, det vägs upp av alla fördelar.
 

Bäckis1843

HBK Medlem
Inlägg
2.382
Kommun
Nyköping
HBK-Nr
28774
Medlemskap
2024
Jag är både för och mot elbil det gör det hela extra spännande.
Att klara (70% av befolkningen kör mindre än 5mil om dagen i snitt) den dagliga körningen för frun är inget problem med en elbil.
Själv kör jag mellan 25 och 40mil om dagen i jobbet, och den körningen skulle jag klara med en ny och lite dyrare elbil.
Men...
Någon till några gånger har jag släp visserligen bara ett 1200kg men där försvinner 80% av elbilarna då dessa inte har krok alls.
Någon gång i månaden drar jag tyngre släp, oftast i form av skylift.
Dessa väger mellan 2 och 2,3t och där försvann resten av elbilarna....

De gånger jag lånat mina kollegors elbilar, på semesterresor för att testa livet med elbil har jag blivit helt vansinnig.
Sitter nästan å gråter på laddplatsen ty antingen är laddaren trasig eller så är det 18bilar före eller så laddar det inte med den utlovade effekten så lunchen tog tre timmar istället för 30min.
Har man semester vill man inte tillbringa den på macken.

När laddinfrastrukturen i Sverige är mer utbyggd kan jag börja fundera över elbil även som tjänstebil....
 

Stig

HBK Medlem
Inlägg
1.707
Kommun
Varberg
HBK-Nr
12151
Medlemskap
2024
Jag är både för och mot elbil det gör det hela extra spännande.
Att klara (70% av befolkningen kör mindre än 5mil om dagen i snitt) den dagliga körningen för frun är inget problem med en elbil.
Själv kör jag mellan 25 och 40mil om dagen i jobbet, och den körningen skulle jag klara med en ny och lite dyrare elbil.
Men...
Någon till några gånger har jag släp visserligen bara ett 1200kg men där försvinner 80% av elbilarna då dessa inte har krok alls.
Någon gång i månaden drar jag tyngre släp, oftast i form av skylift.
Dessa väger mellan 2 och 2,3t och där försvann resten av elbilarna....

De gånger jag lånat mina kollegors elbilar, på semesterresor för att testa livet med elbil har jag blivit helt vansinnig.
Sitter nästan å gråter på laddplatsen ty antingen är laddaren trasig eller så är det 18bilar före eller så laddar det inte med den utlovade effekten så lunchen tog tre timmar istället för 30min.
Har man semester vill man inte tillbringa den på macken.

När laddinfrastrukturen i Sverige är mer utbyggd kan jag börja fundera över elbil även som tjänstebil....
Hej
25-40 mil om dagen på vintern kan nog bli problem, min fru kör elbil i jobbet och i somras var allt frid och fröjd men nu i vinter svär hon ve och förbannelse över den, körsträckan har halverats och sätter hon på värmen så räcker det inte ens tillbaks så det blir till att köra i vinterytterkläder och ideliga stopp för att torka imma på rutorna och blir det för kallt så går den heller inte att ladda (något runt laddintaget fryser till is och då går den inte att ladda) detta kan naturligtvis vara bättre konstruerat på andra fabrikat.
Nu låter det här väldigt negativt men den som har för avsikt att köra en viss sträcka även på vintern bör noga sätta sig in i hur temperaturen påverkar körsträckor m.m
 

haso

HBK Medlem
Inlägg
52
Kommun
Sala
HBK-Nr
26140
Medlemskap
2024
Vår Kia e-Niro klarade runt 25 mil förra vintern när det var som kallast (-15° till -20°), med värme i kupén. På sommaren klarar den drygt 40 mil.
För våra behov är det oftast fullt tillräckligt. Vi klarar dagspendlingen och det är bara enstaka resor vi gör per år som är så långa att de kräver laddstopp längs vägen. De smällarna kan vi hantera.
Normalt laddar vi hemma under kvällar/nätter. Det är nog bara 5-6 gånger vi laddat via kommersiella stolpar. Det har hittills alltid fungerat, men inte alltid gett den laddeffekt som utlovats. Om det beror på bilen eller på stolpen vet jag inte. Det är en del bilar som inte funkar tillsammans med vår egen laddbox, så uppenbarligen finns det barnsjukdomar som behöver rättas till i framtiden.
Jag saknar dragkroken, men klarar mig utan. Nästa elbil ska ha ett drag.
Största fördelen, enligt mig, är att driften är fri från CO2-, NOX-, och partikelutsläpp. Dessutom är det alltid full tank på morgonen, snabb och bekväm uppvärmning, härligt vridmoment och acceleration.
 

Bäckis1843

HBK Medlem
Inlägg
2.382
Kommun
Nyköping
HBK-Nr
28774
Medlemskap
2024
Hej
25-40 mil om dagen på vintern kan nog bli problem, min fru kör elbil i jobbet och i somras var allt frid och fröjd men nu i vinter svär hon ve och förbannelse över den, körsträckan har halverats och sätter hon på värmen så räcker det inte ens tillbaks så det blir till att köra i vinterytterkläder och ideliga stopp för att torka imma på rutorna och blir det för kallt så går den heller inte att ladda (något runt laddintaget fryser till is och då går den inte att ladda) detta kan naturligtvis vara bättre konstruerat på andra fabrikat.
Nu låter det här väldigt negativt men den som har för avsikt att köra en viss sträcka även på vintern bör noga sätta sig in i hur temperaturen påverkar körsträckor m.m
Det är ungefär vad några av kollegorna säger. En sålde sin andra bil till förmån för endast elbil men fick köpa en ny till vintern :).
Själv kör jag laddhybrid men har insett att vintertid är det ingen vits att ladda. Batteriet blir inte helt fullt och drar sedan ur direkt.
 

Håkand

HBK Medlem
Inlägg
979
Kommun
Tidaholm
HBK-Nr
3312
Medlemskap
2024
Hej
25-40 mil om dagen på vintern kan nog bli problem, min fru kör elbil i jobbet och i somras var allt frid och fröjd men nu i vinter svär hon ve och förbannelse över den, körsträckan har halverats och sätter hon på värmen så räcker det inte ens tillbaks så det blir till att köra i vinterytterkläder och ideliga stopp för att torka imma på rutorna och blir det för kallt så går den heller inte att ladda (något runt laddintaget fryser till is och då går den inte att ladda) detta kan naturligtvis vara bättre konstruerat på andra fabrikat.
Nu låter det här väldigt negativt men den som har för avsikt att köra en viss sträcka även på vintern bör noga sätta sig in i hur temperaturen påverkar körsträckor m.m
Det är ju inte någon nyhet att batteriet tappar 25-30 % i stark kyla, detta måste man ju ta höjd för i valet av husbil. För vår del så är vår elbil den bil med bäst värme vi har haft. Kan ställa in att så att värmepumpen startar vid en viss tid eller starta värmen med några tyck på telefonen var jag än är.
 

Stig

HBK Medlem
Inlägg
1.707
Kommun
Varberg
HBK-Nr
12151
Medlemskap
2024
Vår Kia e-Niro klarade runt 25 mil förra vintern när det var som kallast (-15° till -20°), med värme i kupén. På sommaren klarar den drygt 40 mil.
För våra behov är det oftast fullt tillräckligt. Vi klarar dagspendlingen och det är bara enstaka resor vi gör per år som är så långa att de kräver laddstopp längs vägen. De smällarna kan vi hantera.
Normalt laddar vi hemma under kvällar/nätter. Det är nog bara 5-6 gånger vi laddat via kommersiella stolpar. Det har hittills alltid fungerat, men inte alltid gett den laddeffekt som utlovats. Om det beror på bilen eller på stolpen vet jag inte. Det är en del bilar som inte funkar tillsammans med vår egen laddbox, så uppenbarligen finns det barnsjukdomar som behöver rättas till i framtiden.
Jag saknar dragkroken, men klarar mig utan. Nästa elbil ska ha ett drag.
Största fördelen, enligt mig, är att driften är fri från CO2-, NOX-, och partikelutsläpp. Dessutom är det alltid full tank på morgonen, snabb och bekväm uppvärmning, härligt vridmoment och acceleration.
Hej
Min beskrivning gällde en tjänstebil som används i arbete och då kan 25 mil vara en kort körsträcka, man kan då inte ta sig längre bort än drygt 12 mil om man ska tillbaks till startpunkten igen och vet man inte hur lång körsträcka det blir när passet börjar är det ett stort orosmoment.
Det är också en myt att elbilar inte har några utsläpp, det som driver bilen är energikällan som driver generatorn som producerar elen och vi använder en hel del El i landet som är framställd av gas, olja och kol så speciellt miljövänligt är det inte.
 

Stig

HBK Medlem
Inlägg
1.707
Kommun
Varberg
HBK-Nr
12151
Medlemskap
2024
Det är ju inte någon nyhet att batteriet tappar 25-30 % i stark kyla, detta måste man ju ta höjd för i valet av husbil. För vår del så är vår elbil den bil med bäst värme vi har haft. Kan ställa in att så att värmepumpen startar vid en viss tid eller starta värmen med några tyck på telefonen var jag än är.
Hej
Jo, värmen är bra även i hennes elbil men vad hjälper det om den måste vara avstängd för att batteriet ska räcka (vilket det inte alltid gör ändå).
Hur många skulle acceptera att sitta på ett kontor med avstängd värme och istället använda vinterkläder?
 

Chippen

HBK Medlem
Inlägg
1.982
Kommun
Södertälje
HBK-Nr
12955
Medlemskap
2024
Själv så funderar jag på hur många gånger vi ska tvingas bjuda på drivmedlet framöver då man har folk på besök, vi skulle behöva ha 30 liter diesel av dig så vi kommer hem, har jag aldrig fått höra förut! Känns otroligt snålt att säga att då får dom betala för elen.

Jag har åkt om ett antal elbilar på motorvägen som ser iskalla ut inuti, nu vet jag varför!

Har jag just nu svårt att se att vi kommer införskaffa oss en elbil inom dom närmsta 10 åren, vår personbil går ca 500 mil om året och ganska lätt så skulle vi kunna halvera den körsträckan om dieselpriset blir 40kr/litern. Blir trots allt billigast att behålla den vi har och förmodligen det bästa för miljön.

Hade vi pendlat 5-10 mil varje dag så hade vi förmodligen satsat på en elbil.
 
Toppen