• Erbjudande på Husbilsklubben.se

Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2025.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.
    OBS! På förekommen anledning: Om du inte loggat in och är HBK-Medlem och inte betalt årsavgiften för 2025 så kan dina rabatter och förlängd reseförsäkring upphöra att gälla.

Nu går skam på torra land...

Bäckis1843

HBK Medlem
Kommun
Nyköping
HBK-Nr
28774
Medlemskap
2026
Batteriutvecklingen är på väg att ta ett stort kliv framåt inom 1-2 år, då blir dagens elbilar troligen rejält billigare.
De är redan rejält billigare.
Utbudet på beg. elbilar är större än någonsin.
Tänk alla företag som till 80% kört elbil de senaste tre åren, de är ute nu.
Jag kunde pruta över 30.000kr på min Volvo.
Och den ligger under hälften av vad den gjorde som ny.

Det är inte säkert att det blir billigare på beg.sidan.
De kommer knappast göra bilarna så mycket billigare i förhållande till dagens pris/räckvidd.
Det är bilar med mindre batterier de vill få längre räckvidd på så de kan konkurera med större bilars längre räckvidd.

Bäckis1843

HBK Medlem
Kommun
Nyköping
HBK-Nr
28774
Medlemskap
2026
En liten undran bara? Hur ska vi "fattigpensionerer kunna köpa en ny elbil, dom är ju så dyra!
Mvh Bertil
Som fattigpensionär har man knappast möjligheten att köpa en ny fossilbil heller så det är ingen skillnad.

Min mor var fattigpensionär men körde en gammal Nissan Leaf som hon gav (jag hittade den på nätet) 45 000kr för.
Hon sålde sin gamla Golf Tdi för ungefär detsamma och sänkte sina bilkostnader med ungefär 3/4.
Hon körde max 8mil så det gjorde inget att batteriet bara låg på 85%.

PeterK

HBK Medlem
Kommun
Köping
HBK-Nr
14860
Medlemskap
2025
15000kr efter skatt/månad räknas idag som fattigpensionär, en hel del är där och många fler är på väg in i den kategorin.
Nu kommer ungarna från köttberget, alltså 60-talisterna. Jag är född 1960, sa upp mej när jag var 62år, då hade jag jobbat heltid i 47år, varav >40år femskift i fabriker. Jag är dock lyckligt lottad som får ut 17056kr i månaden, alltså inte fattigpensionär, ny bil finns dock inte på kartan för mej.
Blir inte många kronor att leva på ifall man ska köpa en ny bil, oavsett bränsle.

Bäckis1843

HBK Medlem
Kommun
Nyköping
HBK-Nr
28774
Medlemskap
2026
15000kr efter skatt/månad räknas idag som fattigpensionär, en hel del är där och många fler är på väg in i den kategorin.
Nu kommer ungarna från köttberget, alltså 60-talisterna. Jag är född 1960, sa upp mej när jag var 62år, då hade jag jobbat heltid i 47år, varav >40år femskift i fabriker. Jag är dock lyckligt lottad som får ut 17056kr i månaden, alltså inte fattigpensionär, ny bil finns dock inte på kartan för mej.
Blir inte många kronor att leva på ifall man ska köpa en ny bil, oavsett bränsle.
Nej, den nya bilen (om man ska köpa fabriksnytt) lär man behöva köpa och ha betalat av innan man går i pension.

Svärfar kollade med banken om han skulle kunna ta lån till en ny bil som pensionär när han fortfarande jobbade (bor i villa utan lån) men det var kalla handen.
Så han köpte ny bil och gick i pension en månad senare.
Nu, efter 15år som pensionär funderar han på ny bil och då eventuellt en elbil.
Men hans barn avråder från bilköp då han, trots allt, är över 80 år och har en bil i nära nyskick som bara gått 6 000mil på 15år....

PeterK

HBK Medlem
Kommun
Köping
HBK-Nr
14860
Medlemskap
2025
Nej, den nya bilen (om man ska köpa fabriksnytt) lär man behöva köpa och ha betalat av innan man går i pension.

Svärfar kollade med banken om han skulle kunna ta lån till en ny bil som pensionär när han fortfarande jobbade (bor i villa utan lån) men det var kalla handen.
Men hans barn avråder från bilköp då han, trots allt, är över 80 år och har en bil i nära nyskick som bara gått 6 000mil på 15år....
Förståndigt :cool:
Tror dock en hel del belånar boendet för konsumtion av fordon :rolleyes:

PeterK

HBK Medlem
Kommun
Köping
HBK-Nr
14860
Medlemskap
2025
Detta är första sommaren med frugans diesel/el-hybrid, men jag får säga att det är fantastiskt skönt att alltid sätta sig i en ordentligt nerkyld parkerad bil denna varma sommar!
Trodde inte AC'n skulle vara så effektiv på el från batteriet.

Funkar så klart även med värme vid kall väderlek, men det gör det på alla våra dieselbilar, de har såklart dieselvärmare.

bengtic

HBK Medlem
Kommun
Finspång
HBK-Nr
39269
Medlemskap
2025

Ja inte konstigt att barnen är ekonomiskt förnuftiga - de ska ju ärva, men hur många behöver vara så förnuftiga för egen del när det gäller att ha roligt de sista åren? Själv styrde jag aldrig min far han fick göra vad han ville med sina pengar och då var han 90år!

Bäckis1843

HBK Medlem
Kommun
Nyköping
HBK-Nr
28774
Medlemskap
2026
Ja inte konstigt att barnen är ekonomiskt förnuftiga - de ska ju ärva, men hur många behöver vara så förnuftiga för egen del när det gäller att ha roligt de sista åren? Själv styrde jag aldrig min far han fick göra vad han ville med sina pengar och då var han 90år!
Farsan frågade mig för några år sedan vad jag tyckte han skulle välja för modell av två från Audi när han skulle byta bil.
Det ena var en A7 med drygt 300hk diesel och den andra en Q5 med beskedligare effekt.
Jag tyckte Q5 eftersom man sitter bättre och lättare i och ur steg samt några hundra tusen billigare.

Han valde A7 med motiveringen att det var hans pengar och han ville glädjas åt en fin bil och det var bara arvet som gick åt och jag kunde minsann tjäna egna pengar.
Ok, hans val.

Efter 1,5år blev det ändå en Q5 för det var så bökigt att ta sig i och ur A7:an....

Toppen