• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Nu går skam på torra land...

Bäckis1843

HBK Medlem
Inlägg
2.382
Kommun
Nyköping
HBK-Nr
28774
Medlemskap
2024
Och nu är sommaren defenitivt till ända för denna gång :-(
Och om vi kört elbil?
Både ja och nej.
Eftersom jag har så knasigt avtal för förmånsbilens bränsle så får jag inte betalt för elen när jag kör i tjänsten.
Detta gör det helt förkastligt att köra på el när man jobbar.
I år gjordes då ett litet experiment....
Jag tog ledigt hela juli.
Laddade hybriden full varje dag och körde den så mycket som möjligt på el.
Under juli gick bilen 188mil och hade fortfarande 3/4 tank kvar när vi klev in i augusti.
Så med rätt teknik och optimala körsträckor så kan man åka billigt även i en laddhybrid.

Golfen då?
Jo den har "puttrat" på.
Förbrukningen snittar ca 1,35kWh/mil vilket känns helt ok.
Man kör helt enkelt lugnare när man vet att man inte kommer mer än 15mil innan man måste "tanka".
Är uppe i 1200mil sedan december vilket känns positivt.
Från att tidigare funderat två gånger om man behöver ta ut bilen på en resa så funderar man inte längre, "dä ä bar å åk".

Har börjat kolla på ny förmånsbil också (snart dags att beställa en ny) och det börjar finnas väldigt mycket att välja på.
Dock har jag ett kriterium som gör att hälften av bilarna försvinner direkt.
Måste ha dragkrok och den bör klara minst 1400kg....
 

Peter Rydh

HBK Medlem
Inlägg
404
Kommun
Ljungby
HBK-Nr
16042
Medlemskap
2024
Jag känner att jag kanske ska dela mina elbilserfarenheter också!

För ett par år sedan hade jag gjort en vettig affär på den Suzuki Jimny som vi hade som andrabil och efter lite räknande så kom jag fram till att med de slantarna jag fick för den så var det billigare från dag1 att köpa en Leaf 24 för 150', sagt och gjort, en Leaf 24 från 2015 köptes och det var spännande att lära sig hur det funkar!

Som pendlingsbil och för resor där man slapp ladda funkade bilen ypperligt och var precis den spargris jag trodde att den skulle vara, Chademo och ganska långsam snabbladdning gjorde dock att det var lite mer utmaning att åka längre men det är ändå något vi gjorde ett antal gånger.

Förra året uppstod det dock lite andra behov, allteftersom barnen blev större så var deras fotbollsmatcher flera gånger i veckan på avstånd så att inte leafen klarade tur och retur på en laddning så vi bytte då den mot en Ioniq 28.

Trots ganska litet batteri 28kWh mot Leaf 24 så är det en helt annan värld, ioniq är så effektiv så att räckvidden i princip är det dubbla och alla matcher klarades ledigt på en laddning och då vi bor i Ljungby så kommer vi Växjö TOR på en laddning och med bara kortare laddning så är Halmstad, Jönköping och Helsingborg TOR lätt avklarat. CCS laddning och relativt hög effekt gör att även längre resor sällan ses som ett problem även om man då oftast åker husbil. Vi har flertalet gånger kört 60-70mil på en dag i princip utan att behöva vänta på bilen.

I början av årer bytte jag även våran Diesel Qashqai till en Kia Niro hybrid, även om ioniq fixar det mesta så får den inte dra båten så en bil med krok behövdes. Så nu kan jag även dra båten till sjön på el (flertalet gånger i veckan på sommaren) men jag får säga att det känns omodernt med en brölande motor när man vet hur bra en helt elektrisk bil kan gå.

Och innan någon kallar mig miljömupp så får jag säga att både familjens och släktens motorintresse är nog större än många andras då både jag, brorsan och farsan har och har haft diverse entusiast och tävlingsbilar och nu har vi inte mindre än 5st elbilar och en pluginHybrid i släktens 4 hushåll!

//Peter
 

Håkand

HBK Medlem
Inlägg
979
Kommun
Tidaholm
HBK-Nr
3312
Medlemskap
2024
Nu är det ju nästan läge att sälja elbilen.
Priserna ligger runt 80 000-100 000:- högre för en likadan e-Golf som vi köpte för ett år sedan.
En helt otrolig värdeökning.....
Och jag som har läst på många olika ställen att elbilar tappar så fort i värde och är i princip osäljbara.
 

Bäckis1843

HBK Medlem
Inlägg
2.382
Kommun
Nyköping
HBK-Nr
28774
Medlemskap
2024
Och jag som har läst på många olika ställen att elbilar tappar så fort i värde och är i princip osäljbara.
Eftersom det är nästan omöjligt att få tag på en ny elbil utan att behöva vänta ett år så piskar det upp begagnat marknaden.
Begagnade elbilar som är fem-sex år gamla och kostar ofta mer än motsvarande fossil.
Batterierna håller, oftast.
Det är som på fossilbilarna, man hör bara om de som får problem....

Enligt en tekniker jag pratat med så håller batterierna betydligt mycket bättre än vad tillverkarna räknade med när bilen tillverkades.
De, få, som får problem med batteriet får det oftast inom garantitiden och då är det många gånger en cell som varit dålig sedan den tillverkades.
De flesta har garantier som säger att batteriet inte ska tappa mer än 30% på 7år eller mer.
Har läst många tester som visar att de flesta batterierna tappar mest de två första åren och sedan planar det ut.
Många har inte tappat mer än 10% på 20 000mil och 7-8år.

10% låter väldigt mycket, men på en bil som ny klarade runt 15mil på en laddning så är tappet bara 1,5mil.
Skulle vara betydligt mer irriterande på en modern bil som klarar 50 att "plötsligt" tappa 5mil....
 

Bäckis1843

HBK Medlem
Inlägg
2.382
Kommun
Nyköping
HBK-Nr
28774
Medlemskap
2024
Ja i finland så spängde de en tesla 2013 modell s för att det kosta förmycket att byta batteri 22000 dollar kolla Youtube
Kollade, innan jag köpte min elbil, vad det skulle kosta att byta batteri.
Och kostnaden var nästan samma som vad bilen kostade!
Det var dock ett helt nytt batteripack.
Ett begagnat, på skroten, kostar runt 30 000kr.
Men många firmor kan även renovera det befintliga batteriet genom att byta den eller de celler som krånglar vilket blir betydligt billigare.
Att plocka loss batteriet är ofta inte krångligare än att lyfta ner bensintanken.
 

Montreal

HBK Medlem
Inlägg
11.617
Kommun
Alingsås
HBK-Nr
707
Medlemskap
2025
Kollade, innan jag köpte min elbil, vad det skulle kosta att byta batteri.
Och kostnaden var nästan samma som vad bilen kostade!
Det var dock ett helt nytt batteripack.
Ett begagnat, på skroten, kostar runt 30 000kr.
Men många firmor kan även renovera det befintliga batteriet genom att byta den eller de celler som krånglar vilket blir betydligt billigare.
Att plocka loss batteriet är ofta inte krångligare än att lyfta ner bensintanken.
På den nya Teslan är batterierna integrerade i bottenplattan och går inte att reparera eller byta. Om någon enstaka cell krånglar skall man bara koppla bort den, om det är något större lär man få skrota bilen. F.ö. är den här konstruktionen extremt svår att återvinna, om det ens är möjligt.
 

Heekulainen

FD HBK Medlem
Inlägg
205
Kommun
Linköping
HBK-Nr
27844
Medlemskap
2023
Hushållets egna, och högst anekdotiska, historia vad gäller pendlingsbilen ser ut som följer.
Vi köpte en Golf Sportsvan 2015 som gått 2000mil -17 för 140kkr. Körde dryga 8000mil under de 5 år vi ägde den och fick i somras 110kkr för den i inbyte. (Den såldes för övrigt för 145kkr av bilfirman, folk är inte kloka)
Inbytesbilen blev en Kia Niro 2020 plug-in hybrid med 2200mil på mätaren då vi mest kör sträckor under 5-6 sett på årsbasis. Gav dryga 320kkr, minus inbytesvärdet.

Summa summarum vad gäller bilekonomin ger ett dyrare bilägare idag än tidigare då vår Golf var avbetald.
Utan att närmare specificera petitesser med årsbaserade kostnader i form av skatt och service, samt bränsleförbrukningen månadsvis, så hamnar ägandet på dryga 2200kr i månaden jämfört med tidigare då vi har bil-lån igen.

Vad vi får är en klart modernare bil/körupplevelse och "gratis" körsträcka då vi laddar den med överskottet av vår egen-producerade el.
Vi har hällt 4 fulltankar 'a 40 liter i den sedan köpet, och det var mest för att vi var och fiskade en vecka i Jämtland (bor i Linköping) med en dagstripp till Trondheim under hösten. Inte tankat sen tidigt september.
 

Bäckis1843

HBK Medlem
Inlägg
2.382
Kommun
Nyköping
HBK-Nr
28774
Medlemskap
2024
På den nya Teslan är batterierna integrerade i bottenplattan och går inte att reparera eller byta. Om någon enstaka cell krånglar skall man bara koppla bort den, om det är något större lär man få skrota bilen. F.ö. är den här konstruktionen extremt svår att återvinna, om det ens är möjligt.
En tesla var aldrig aktuell för oss.
Kollade av marknaden och valde en bil med bra servicenät och låg felfrekvens (enligt en tekniker jag pratade med på en verkstad specialiserad på elbilar).
 

Bäckis1843

HBK Medlem
Inlägg
2.382
Kommun
Nyköping
HBK-Nr
28774
Medlemskap
2024
Nu har jag köpt en OBDeleven för att kunna läsa ut felkoder och göra annat roligt på Golfen.
En av de första funktionerna att testa var ju givetvis kollen hur degraderat batteriet är.
VW byter batteriet om det tappar mer än 30% på åtta år vilket lär vara väldigt ovanligt.
Tydligen tappar dåliga batterier sin kapacitet redan första året och det är mycket ovanligt att man sedan efter flera år börjar tappa mycket.
Så hur mycket kapacitet har jag då kvar?
Batteriet är på 24,2kWh. Dock är bara 20,5kWh (nytt batteri) tillgängligt för att maximera livslängden.
Mitt batteri har 19,4kWh kvar.
Det betyder att det har tappat ca 5,5% efter 7år och 7 000mil.
Omräknat i km blir det ca 8km.
Enligt vad jag läst mig till tappar batterierna mest första året och sedan planar degraderingen ut.
Så att batterierna beräknas hålla bilens livstid ut kan jag nu tänka mig.
Min kanske tappar 1%per år, då når jag 30% gränsen om 25år och då lär bilen vara helt avskriven.

Första servicen, i min ägo, är även gjord.
Byttes ett kupéfilter....
 

Bäckis1843

HBK Medlem
Inlägg
2.382
Kommun
Nyköping
HBK-Nr
28774
Medlemskap
2024
Jag är ju extremt bilintresserad vilket gör att bilägandet följs upp slaviskt.
Innan man gör ett köp provkörs allt som marknaden har att erbjuda, det görs listor med de bilar som är intressanta och deras egenskaper som är viktiga vid just det köpet.

Efter köpet följs bilens alla kostnader upp (service, däck, lampor, tillbehör osv) vilket gör det möjligt att med jämna mellanrum gå igenom faktabanken och se vilken bil var billigast, dyrast, gick längst osv.
Nu har jag, efter 30års bilägande, även börjat kolla på Biluppgifter om bilarna finns kvar.
Det är ganska kul att se att min första bil (Volvo 242DL 1975) fortfarande lever men obesiktigad sedan många år.
En betydligt nyare bil jag köpte fabriksny (Saab 9-3 2,3T) är skrotad....
Undrar om min e-Golf om 30år fortfarande är i trafik??

Läste igår en artikel om en Tesla som går som taxi i usa.
Den har gått 68 000mil!
Dock har man behövt byta batteriet en gång, vid 40 000mil....
Det nya batteriet har således gått nästan 30 000mil och har tappat 25% av sin kapacitet.
Det skulle stämma rätt bra med min tidigare beräkning på min e-Golf.

Kör jag 1000mil om året så tar det 25år till innan jag tappat motsvarande.
Då är bilen över 30 år gammal och klassas som veteran.
Bilen går i daglig körning runt 5mil vilket, till nöds, skulle göra att vi klarar oss även efter 50% degradering.
Men som veteranbil lär den knappast gå mer än några mil per år.
Så, för våra behov, lär batteriet hålla hela bilens livslängd.....
 

PeterK

HBK Medlem
Inlägg
8.791
Kommun
Köping
HBK-Nr
14860
Medlemskap
2024
Jag är ju extremt bilintresserad vilket gör att bilägandet följs upp slaviskt.
Innan man gör ett köp provkörs allt som marknaden har att erbjuda, det görs listor med de bilar som är intressanta och deras egenskaper som är viktiga vid just det köpet.

Efter köpet följs bilens alla kostnader upp (service, däck, lampor, tillbehör osv) vilket gör det möjligt att med jämna mellanrum gå igenom faktabanken och se vilken bil var billigast, dyrast, gick längst osv.
Nu har jag, efter 30års bilägande, även börjat kolla på Biluppgifter om bilarna finns kvar.
Det är ganska kul att se att min första bil (Volvo 242DL 1975) fortfarande lever men obesiktigad sedan många år.
En betydligt nyare bil jag köpte fabriksny (Saab 9-3 2,3T) är skrotad....
Undrar om min e-Golf om 30år fortfarande är i trafik??

Läste igår en artikel om en Tesla som går som taxi i usa.
Den har gått 68 000mil!
Dock har man behövt byta batteriet en gång, vid 40 000mil....
Det nya batteriet har således gått nästan 30 000mil och har tappat 25% av sin kapacitet.
Det skulle stämma rätt bra med min tidigare beräkning på min e-Golf.

Kör jag 1000mil om året så tar det 25år till innan jag tappat motsvarande.
Då är bilen över 30 år gammal och klassas som veteran.
Bilen går i daglig körning runt 5mil vilket, till nöds, skulle göra att vi klarar oss även efter 50% degradering.
Men som veteranbil lär den knappast gå mer än några mil per år.
Så, för våra behov, lär batteriet hålla hela bilens livslängd.....
Intressant med all din info du delar om dina upplevelser med din elbil :)

Med alla kemier av batterier, så beroende på hur de laddas så brukar antalet cykler bestämma livslängden.
Hur länge batterierna bara överlever vet man väl inte riktigt ännu.
En Tesla som laddas "förståndigt" klarar 2000-3000st cykler, men då får man bara utnyttja 70% av kapaciteten.
Tyvärr tror jag att "Supercharge" blir allt populärare, vem orkar vänta 12h på en "förståndig" laddning (?).
Begagnade elbilar som varit taxi brukar skvallra rätt bra om livslängden.
Som "stadsbil" skulle jag kunna tänka mej ett elfordon, men de är för dyra för att täcka alla mina behov, och jag orkar inte med fler fordon just nu.
 

Bäckis1843

HBK Medlem
Inlägg
2.382
Kommun
Nyköping
HBK-Nr
28774
Medlemskap
2024
Intressant med all din info du delar om dina upplevelser med din elbil :)

Med alla kemier av batterier, så beroende på hur de laddas så brukar antalet cykler bestämma livslängden.
Hur länge batterierna bara överlever vet man väl inte riktigt ännu.
En Tesla som laddas "förståndigt" klarar 2000-3000st cykler, men då får man bara utnyttja 70% av kapaciteten.
Tyvärr tror jag att "Supercharge" blir allt populärare, vem orkar vänta 12h på en "förståndig" laddning (?).
Begagnade elbilar som varit taxi brukar skvallra rätt bra om livslängden.
Som "stadsbil" skulle jag kunna tänka mej ett elfordon, men de är för dyra för att täcka alla mina behov, och jag orkar inte med fler fordon just nu.
Nackdelen med snabbladdning är att det sliter väldigt mycket på batteriet.
Enligt en elfordonssida så laddar man med ca 130A vid 40-50kW snabbladdning vilket förkortar livslängden snabbt på batteriet.
Tydligen är det även illa, om än inte lika illa som snabbladdning, att ladda med för låg ström.
Då blir det tydligen större förluster vid laddning.
Optimal laddning, för minimal förlust och maximal batterilivslängd, är mellan 10 och 16A.
Vilket då är det normala man laddar med hemma.
Förmodligen är 68 000mila taxin snabbladdad väldigt många gånger....

Sitter då och då å kollar blocket för å se om man redan ska byta elbil.
Vore skönt att komma 18-20 mil på en laddning vilket alla lite nyare bilar (bara ett par år nyare än min Golf).
Hittade en Nissan Leaf med 40kWh batteri (nästan dubbelt så stort mot min Golf, och borde gå närmare 30mil).
Det var en bra informativ annons med mycket bilder.
Bla på instrumentpanelen.
Men med 100% laddning går den inte alls över 30mil, snarare knappt 18.
Och då kostar den 120 000kr mer än min Golf....
Screenshot_2022-11-05-18-25-36-037.jpeg
 

JonasS

HBK Medlem
Inlägg
1.804
Kommun
Växjö
HBK-Nr
9235
Medlemskap
2024
Några kommentarer:

ID4, Enyaq och Q4 har en laddförlust på ca 300W när man "långsam"-laddar. Jag laddar trots det ofta med 6A på dagarna för att det alltid ska bli el från solpanelerna som laddar, blir billigast så. Men visst, förlusterna blir ju stora.

Att Leafen på bilden bara kommer 178km beror ju på hur den körts senaste tiden. Har man bara kört motorväg snabbt så har bilen räknat ut att den brukar inte komma längre än så. Den borde ju visa 250-300km på sommaren.
 

salolsson

HBK Medlem
Inlägg
23
Kommun
Kungälv
HBK-Nr
17198
Medlemskap
2024
Bytte för ett drygt år sedan ut min Skoda Kodiaq mot en Tesla model 3. Pendlar dagligen 76 km d.v.s. 38 mil i veckan. Klarar detta utan problem om jag laddar till 90% även vintertid. Men fyller på på om elen är billig även under veckorna då jag har timpris, tror aldrig jag betalat mer än 50 öre kw/h när jag laddat bilen. Bilen drar 1,2-1,6 kw/h per mil, så jag kör för under kronor milen. Inte världens bästa bil på något sätt, saknar absolut min f.d. SUV, men det finns inget som kan mäta sig med en elbil i driftkostnader, och prestandan är helt bisarr i.a.f. när det gäller märket jag valde denna gång.
 

Herbet

HBK Medlem
Inlägg
1.365
Kommun
Solna
HBK-Nr
16285
Medlemskap
2024
Nackdelen med snabbladdning är att det sliter väldigt mycket på batteriet.
Enligt en elfordonssida så laddar man med ca 130A vid 40-50kW snabbladdning vilket förkortar livslängden snabbt på batteriet.
Tydligen är det även illa, om än inte lika illa som snabbladdning, att ladda med för låg ström.
Då blir det tydligen större förluster vid laddning.
Optimal laddning, för minimal förlust och maximal batterilivslängd, är mellan 10 och 16A.
Vilket då är det normala man laddar med hemma.
Förmodligen är 68 000mila taxin snabbladdad väldigt många gånger....

Sitter då och då å kollar blocket för å se om man redan ska byta elbil.
Vore skönt att komma 18-20 mil på en laddning vilket alla lite nyare bilar (bara ett par år nyare än min Golf).
Hittade en Nissan Leaf med 40kWh batteri (nästan dubbelt så stort mot min Golf, och borde gå närmare 30mil).
Det var en bra informativ annons med mycket bilder.
Bla på instrumentpanelen.
Men med 100% laddning går den inte alls över 30mil, snarare knappt 18.
Och då kostar den 120 000kr mer än min Golf....
Visa bilaga 225672
Den erfarenheten jag har av snabbladdare är laddningen inte går så fort.
50kW laddare går alltid ner i effekt om flera bilar är anslutna till samma laddstation.
Vad jag förstår är det effektstyrning i laddstationerna. Vintertid är det i princip aldrig snabbladdning även om man använder en 50kW laddare. Då går det trögt.
Taxin som har gått 68 000 mil, där kanske batterierna har laddats till 80% och därav har livslängden förlängts. Körtid är lika men inkomster. De sista 15-20% att ladda tar väldigt lång tid. Hade batterierna alltid laddats till 100% hade livslängden kanske kortare.
 

Bäckis1843

HBK Medlem
Inlägg
2.382
Kommun
Nyköping
HBK-Nr
28774
Medlemskap
2024
Den erfarenheten jag har av snabbladdare är laddningen inte går så fort.
50kW laddare går alltid ner i effekt om flera bilar är anslutna till samma laddstation.
Vad jag förstår är det effektstyrning i laddstationerna. Vintertid är det i princip aldrig snabbladdning även om man använder en 50kW laddare. Då går det trögt.
Taxin som har gått 68 000 mil, där kanske batterierna har laddats till 80% och därav har livslängden förlängts. Körtid är lika men inkomster. De sista 15-20% att ladda tar väldigt lång tid. Hade batterierna alltid laddats till 100% hade livslängden kanske kortare.
Vi laddar alltid på 50kW laddare när vi är ute på längre resor.
Tycker inte det är någon större skillnad på sommar och vinter vad gäller laddningen.
Dock har vi ofta planerat så vi har 10-20% kvar när det ska laddas och sedan laddar vi bara så mycket vi behöver för att komma fram (upp till runt 80%) och det tar 15-20min (man hinner med en snabb fika).

Har inte märkt av någon kapacitetssänkning om flera laddar däremot har vi varit på stationer med två separata snabbladdare som bara laddar på en i taget, så det har väl samma ursprung (kapacitetsbrist).
 
Toppen