• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Framtid med elhusbil?

Bäckis1843

HBK Medlem
Inlägg
2.382
Kommun
Nyköping
HBK-Nr
28774
Medlemskap
2024
Det finns en tråd tidigare med fördelar, eller nackdelar, med kommande elektrifiering av husbilar.
Men jag reflekterar lite i en egen tråd....

Tänk om några år och du kommer till campingen med din nya husbil.
Det är ju smidigt på camping för det finns ju eluttag så alla kan ladda sina husbilar över natten.
Eller inte....

Denna och föregående helg har vi legat på camping och på samtliga eluttag samt på några extra skyltar står med stora bokstäver:
FÖRBJUDET ATT LADDA ELBIL I CAMPINGENS UTTAG!

Att då tycka (i andra tråden) att det kommer bli väldigt bra med elektriska husbilar för man kan ladda dessa på campingen blir helt bakvänt.
Iof får var å en tycka vad man vill.
Men dyker dessa skyltar upp på fler campingar försvinner möjligheterna att ladda över natten när man ändå står stilla...

Nä vi kommer hålla hårt i vår dieseldrivna husbil....
 

JANKRO

HBK Hedersmedlem
Inlägg
5.518
Kommun
Norrköping
HBK-Nr
854
Medlemskap
2040
Eller trots laddstolpar på plats.

P.g.av elnätet och elåtgång på andra ställen norrut så kan vi tyvärr inte erbjuda laddning av husbilar mellan 18/6 och 28/7 samt under vintermånaderna 1/11 till 15/3 nästa år. Skulle det vara kraftiga vindar under månad 6 och 7 så kan det ev. finnas ström påkopplad nattetid under helgerna. Vi räknar då med att få tillgång för ström i max. 10 av våra 35 laddstolpar. Vid intresse så krävs föranmälan och kösystem kommer att användas.
-----------------------------------------------------------------------------M.v.h. Ställplatsägaren.----------------------------------------------------------------------------------------

Eller typ så.... och det är nog ingen pessimistisk syn på framtida eltillgång om inget händer snart.

M.v.h. JANKRO.
 
Senast ändrad:

Rulleriet

HBK Medlem
Inlägg
647
Kommun
Åmål
HBK-Nr
25505
Medlemskap
2025
Ställplatser och Campingar måste ha minst 15m mellan bilarna pga brandrisken...

 

Roysan

HBK Medlem
Inlägg
466
Kommun
Karlstad
HBK-Nr
35986
Medlemskap
2024
Att man inte vill att folk laddar i eluttagen på vissa campingar, beror förmodligen på att laddning kräver hög ström.
Eluttagen är oft begränsade till exvis 6 eller 10 A, vet ej exakt då jag inte står på sådana platser, men ungefär som motorvärmaruttag max motorvärmare plus 500 W kupevärmare, dvs 6 - 10 A.
Så vitt jag förstår kan elbilsägare bestämma ladningstid, eller laddningsström, och därmed kunna hålla sig inom gränserna.
Och en laddning under kväll, natt, och sovmorgon behöver ju inte vara snabbladdning.
Men om man samtidigt använder värme så kan det ändå bli en hög belastning på eluttaget.
Det vore ju bättre om man märkte eluttagen med max tillåtet ström, och hade en säkring som i motorvärmaruttag, som då löser ut om bilägaren överbelastar.
På många ställen skulle det krävas kraftigare jordkablar ut till uttegen och störe elabonnemang för campingen, så det är mycket förenat med högre ströuttag.
Att bilägare skulle klar detta är förstås inte vad campingägaren tror,
Så då är det enklare att bara förbjuda saker.

I en framtid lär det bli på annat sätt, de som inte har tillräckligt kraftiga eluttag får inga gäster helt enkelt.

Roysan
 

Herbet

HBK Medlem
Inlägg
1.365
Kommun
Solna
HBK-Nr
16285
Medlemskap
2024
Skillnaden på laddningen är stor vinter resp sommar.
I varje fall den bil jag använder på jobbet.
Fungerar riktigt dåligt på vintern.
Vid ett tillfälle tog det ca en timme att öka på körsträckan med 6 mil.
Sen gav jag upp.
Det var under bulkladdnings fasen med en 50kW snabbladdare.

Det vill till att batterierna och laddningen utvecklas för fungera i vårt kalla klimat.

Även elnäten behöver ett rejält uppsving.
Om inte det görs kommer det inte finnas någon ström med att leverera till campingarna. I varje fall det behovet som elhusbilar kan tänkas behöva.
Jag tror inte att campingarna kommer att första ha första prioritet för att få bilparken att fungera med elfordon. Där kommer nog andra samhällsfunktioner och eventuellt vanliga elfordon i första hand.
Men jag kan ha fel
 

Bäckis1843

HBK Medlem
Inlägg
2.382
Kommun
Nyköping
HBK-Nr
28774
Medlemskap
2024
Skillnaden på laddningen är stor vinter resp sommar.
I varje fall den bil jag använder på jobbet.
Fungerar riktigt dåligt på vintern.
Vid ett tillfälle tog det ca en timme att öka på körsträckan med 6 mil.
Sen gav jag upp.
Det var under bulkladdnings fasen med en 50kW snabbladdare.

Det vill till att batterierna och laddningen utvecklas för fungera i vårt kalla klimat.

Även elnäten behöver ett rejält uppsving.
Om inte det görs kommer det inte finnas någon ström med att leverera till campingarna. I varje fall det behovet som elhusbilar kan tänkas behöva.
Jag tror inte att campingarna kommer att första ha första prioritet för att få bilparken att fungera med elfordon. Där kommer nog andra samhällsfunktioner och eventuellt vanliga elfordon i första hand.
Men jag kan ha fel
Jag tror heller inte campingarna är intresserade av att utöka sina befintliga installationer för att dessa ska kunna förse transportfordonen med el.
Det är ju nästan som att tvinga dem att installera bensinpumpar idag.
Tanka får man göra på macken så även sin elbil....
Hur som haver går vi en spännande tid till mötes!
 

ingbe

HBK Medlem
Inlägg
1.292
Kommun
Linköping
HBK-Nr
26160
Medlemskap
2024
Jag tror heller inte campingarna är intresserade av att utöka sina befintliga installationer för att dessa ska kunna förse transportfordonen med el.
Det är ju nästan som att tvinga dem att installera bensinpumpar idag.
Tanka får man göra på macken så även sin elbil....
Hur som haver går vi en spännande tid till mötes!
Det ska nog vara en hyfsad andel av besökare som har el-hb innan en ägare till ställplats/camping ens funderar på att ha den möjligheten. Och då kommer det säkerligen att sitta mätare på varje stolpe.
 

Tommy Dynér

HBK Medlem
Inlägg
9.045
Kommun
Söderhamn-Altea
HBK-Nr
3853
Medlemskap
2024
Det ska nog vara en hyfsad andel av besökare som har el-hb innan en ägare till ställplats/camping ens funderar på att ha den möjligheten. Och då kommer det säkerligen att sitta mätare på varje stolpe.
Säg inte det…

4F7FE763-7B7B-4FFD-A7F1-4287F1FCCFAE.jpeg
En natt på Örnsköldsviks centrala Ställplats.

På morgonen hämtade ägaren sin Tesla fulltankad för 250 kr!

Tommy
 

JANKRO

HBK Hedersmedlem
Inlägg
5.518
Kommun
Norrköping
HBK-Nr
854
Medlemskap
2040
Vi bör ju respektera skylten Endast PB1 om vi inte vill råka ut för böter, även när det inte ens finns någon annan stans att parkera.
I framtiden så kanske PB1 ägare måste respektera skylten Parkering/PB2 om de inte skall råka ut för böter, för än så länge verkar den varianten gå helt fritt utan problem på parkeringsplatser.
DSCF6321.JPG

M.v.h. JANKRO.
 

ingbe

HBK Medlem
Inlägg
1.292
Kommun
Linköping
HBK-Nr
26160
Medlemskap
2024
I framtiden så kanske PB1 ägare måste respektera skylten Parkering/PB2 om de inte skall råka ut för böter, för än så länge verkar den varianten gå helt fritt utan problem på parkeringsplatser.
DSCF6321.JPG
Eller ska man tolka tilläggsskylten "Husbil max 1 dygn" som att PB1 får parkera flera dygn?
Gör det här skillnad (Jokin?)
1632143770996.png
1632143872282.png
1632143927683.png
 

Out of bounds

FD HBK Medlem
Inlägg
1.337
Kommun
Tjörn
HBK-Nr
30214
Medlemskap
2022
Sen är det väl så att dom elhusbilar som kommer att finnas inte finns än.
Inget att hetsa upp sig för att all infrastruktur inte finns på plats än.
Många campingar o ställplatser hummer nog att bita kablat o stolpar när det närmar sig, tror jag.
 

Kaehne4363

HBK Medlem
Inlägg
1.767
Kommun
Danmark
HBK-Nr
11694
Medlemskap
2024
Eller ska man tolka tilläggsskylten "Husbil max 1 dygn" som att PB1 får parkera flera dygn?
Gör det här skillnad (Jokin?)
1632143770996.png

1632143872282.png

1632143927683.png

Som alle andre lande i Europa, så starter man foroven, når der er en række skilte som her.

Først et P skilt som hovedskilt. Det betyder at det er tilladt at parkere.

Dernæst et underskilt husbilsskilt (som i øvrigt burde have samme farve som P-skiltet) Det betyder at Funktionen på hovedskiltet, nemlig parkering, kun gælder for husbiler. IKKE PB1, IKKE PB2 men husbilser.

Så er der endnu et underskilt "max 1 dygn" det betyder at den parkering der er forbeholdt husbiler kun må foregå 1 døgn ad gangen. Man kjan altså kører væk og komme igen og så gælder et nyt døgn.

edit: jeg ser nu at det er et komponeret skilt og at farven faktisk er blå som den skal være.
 

Kaehne4363

HBK Medlem
Inlägg
1.767
Kommun
Danmark
HBK-Nr
11694
Medlemskap
2024
Eller ska man tolka tilläggsskylten "Husbil max 1 dygn" som att PB1 får parkera flera dygn?

Hvis man skal følge de gængse regler, så er hovedaktiviteten "Parkering". Der er ikke angivet nogen fordonstype, så parkering gælder alle fordon.

Så kommer et underskilt, hvor man skal læse al teksten i sammenhæng. Da parkering gælder for alle fordon, så er teksten kun for husbiler. Og det skal så forstås sådan at alle andre end husbiler kan parkere lige så længe de ønsker.

Skiltet er sandsynlig di sat op for at løse et "problem" med at hubiler holdt for længe om natten. Det kan sagtens tænkes at alle andre fordon kører hjem igen når det bliver aften. Måske fordi det er en strand og det er ikke nemt at bade når det bliver mørkt. Noget andet er at man burde have skiltet anderledes, så det ikke misforståes, for eksempel:

P
Alle fordon
Husbiler dog maks 1 døgn
 

JANKRO

HBK Hedersmedlem
Inlägg
5.518
Kommun
Norrköping
HBK-Nr
854
Medlemskap
2040
Eller ska man tolka tilläggsskylten "Husbil max 1 dygn" som att PB1 får parkera flera dygn?
Gör det här skillnad (Jokin?)
Hej, på plats är det en rätt stor parkering där ena hörnet är vikt för ca. sex husbilar, och finns med som gratis 24 tim. parkering/"ställplats" i listor och även som turistinfo. På skylten så finns det info på flera språk, och platserna är uppmarkerade med skaplig bredd, så någon tvekan om att infon innebär enbart husbilsparkering med tillägg för max. ett dygn finns inte när man är på plats.......
Men problemet är att om man parkerar sin personbil där så är man ca. 20 meter närmare en stor affär på andra sidan gatan och enl. uppgift även ett gym i husen rakt framför bilen.
Det är ju i.o.f. helt klart att det kan vara rätt skönt att inte behöva gå så långt till bilen om man har varit och betalat för att träna och känner sig trött efter en språngmarsch på ett löpband :msn_tongue:.

DSCF6321 2.JPG

M.v.h. JANKRO.
 
Senast ändrad:

Anna & Claes

HBK Medlem
Inlägg
410
Kommun
Alingsås
HBK-Nr
3546
Medlemskap
2024
Tror att vi måste tänka lite längre fram.
Går inte att jämföra med det som finns idag.
Det som pågår nu är en omställning från fossildrivna bilar till elbilar.
En helt ny infrastruktur måste fram, en enorm teknik förändring som kommer ta tid.
Nu börjar bensinbolagen vakna, börjar fundera att ersätta bensin/diesel pumpar med snabbladdningsstationer.
Vi är bara i början av denna förändring….
Campingplatser kommer givetvis hänga på detta, men räkna med att det ligger många år bort.
Samhället måste även få mer tillgång till el!
Framförallt i södra Sverige, nya fantastiska företagsprojekt i Norrland som kräver enormt stort behov av el gör att det inte räcker till söder ut.
Tror att ny kärnkraft måste fram för att stå klar om fem till tio år
Vindkraft samt solceller kommer inte räcka tror jag
 

JonasS

HBK Medlem
Inlägg
1.804
Kommun
Växjö
HBK-Nr
9235
Medlemskap
2024
Men om man ser lite längre än hur många ampere man kan ladda med campingen....

En elhusbil kommer nog att bestyckas med lite annorlunda värme och spis än det vi är vana vid idag. En luftvärmepump för uppvärmning, troligen kan den också värma dusch- och diskvatten. Spisen blir induktionshäll. Kompressorkylskåp.
Men sen måste allt samarbeta, återanvända värmen från gråvattnet och kylskåpet. Ventilationen styrd av co2-givare. Bättre isolering utan köldbryggor i förarhytten.
Allt utom kostnaden för denna skapelse känns bra. Bra att slippa gasol och diesel, speciellt då dieselmotorn som inte gör mig glad i något avseende. En elmotor är totalt överlägsen.
 
Toppen