• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Nu går skam på torra land...

Knazig & Ilis

FD HBK Medlem
Inlägg
658
Kommun
Lidköping
HBK-Nr
25947
Medlemskap
2022
Här kommer det roliga.
Det finns två olika handskar för snabbladdning. Ofta finns båda men inte alltid.
Ett fåtal går att ladda med kreditkort men de flesta har egna betalkort, blippar eller appar.
En kompis som kör mycket, elbil, visade att han medförde ca 10 olika varianter för att vara förberedd.

Jag kollade de platser jag troligen kommer att behöva snabbladda på och det var 6 stationer med 4 olika system :-(.
Jag har provat ett som var appbaserat och det funkade.
Trist om man inte har mottagning...
10 olika varianter... som att ha med kopplingar till alla möjliga vattenkranar när man ska fylla upp husbilen med färskvatten :)
 

Thomas Werner

HBK Medlem
Inlägg
227
Kommun
Västerås
HBK-Nr
30264
Medlemskap
2024
Frågan är vad våra folkvalda gör för att råda bot på kaoset med laddning resp. betalning. Annars brukar man ju vara kreativ när det gäller att detaljbestämma hur medborgarnas liv ska levas
 

Bäckis1843

HBK Medlem
Inlägg
2.382
Kommun
Nyköping
HBK-Nr
28774
Medlemskap
2024
Frågan är vad våra folkvalda gör för att råda bot på kaoset med laddning resp. betalning. Annars brukar man ju vara kreativ när det gäller att detaljbestämma hur medborgarnas liv ska levas
Det finns ett antal krafter som vill få igenom ett standardiserat betalsystem som alla måste följa.
Troligen kommer det innebära att alla laddstationer måste ta emot ett kreditkort.
Förmodligen blir tankningen då dyrare än med bolagets eget betalsystem men det är ju som idag med de olika tankkorten...
 

Bäckis1843

HBK Medlem
Inlägg
2.382
Kommun
Nyköping
HBK-Nr
28774
Medlemskap
2024
Matstoppet i Mora fyllde batteriet med 54,7 kWh till priset 279 SEK (5 kr/kWh). Under tiden hann vi besöka en butik för att köpa långkalsonger och därefter fika på Biltema.
Betalar man 5:-/kWh är det på gränsen att det lönar sig med elbil.
Min gamla Skoda Octavia diesel ligger strax under 0,4 på landsväg och det blir runt 8:- milen vid diesel för 20:-...
 

Bäckis1843

HBK Medlem
Inlägg
2.382
Kommun
Nyköping
HBK-Nr
28774
Medlemskap
2024
Nu har vi snart kört två månader elbil och jag måste villigt erkänna att har man elbil så undviker man att ta förbränningsbilen när man ska någonstans.
Under en normal månad går vår huvudbil (Volvo xc60 T8) runt 100mil. Man skjutsar å hämtar barn, åker och hälsar på folk och någon resa till fritidshuset.
De senaste två har den sammanlagt gått 45mil (den går betydligt mer i tjänsten) medan elbilen gått 150.
Nu görs nästan alla resor med elbilen som laddas nattetid när elen är som billigast (haft ett snittpris på ca 25öre + påslag).

Men allt är inte helt positivt även om det egentligen inte är bilens fel.

Laddningen började strula för några veckor sedan. Bilen tog bara laddning i 10min när den skulle ladda sedan slog jordfelsbrytaren i garaget ifrån.
Tänkte att det berodde på allt regn och bytte kabel, men då gick det ett dygn och sen blev det samma strul igen.
Kör med ett blått 16A uttag i garaget med adapter till vanligt uttag sedan vanlig sladd och låter bilen begränsa laddningen till 10A.
Kabeln ut under garageporten.
Vad kunde vara fel?

Testade en tredje kabel men fick samma fel så jag började luta åt att det faktiskt var bilen ändå, men....
Så av en händelse satt kabeln i en kväll när jag höll på i garaget och porten var öppen och laddningen fungerade....
Så jag stängde porten och stod kvar innanför och efter en stund slog jordfelsbrytaren ifrån.
Då såg jag att när jag öppnade och stängde porten så sträcktes kabeln från uttaget lite.
Så dit med en 1m skarvkabel och sedan dess har det funkat!

Dock har jag haft fundering på att sätta in en laddbox medan man får bidrag, så jag började läsa lite.
Då visar det sig att bidraget är avskaffat och ersatt med ett ROT som även täcker materialkostnaden.
Ringde runt bland leverantörerna och kollade priser och ledtider. Tyvärr var det upp till två månaders ledtid på installationen :-(
Sedan kom jag i kontakt med ett företag som sa att om jag hade en egen elektriker så kunde han fakturera dem för tid och mtrl så fixade de rot och en faktura på allt till mig. Helt perfekt.
Så jag beställde en box från dem (blev en trefas för framtida säkrat och lastbalancering).
Sedan ringde jag en kompis som har elfirma men han hade också lite väntetid men kom med en motfråga.
"På företaget du är anställd har ni väl någon som står för elbehörigheten mot Elsäkerhetsverket? Du kan väl kolla om den personen låter dig göra installationen själv och fakturera allt genom företaget? Det tjänar både du och företaget på!"

Jo så skulle man ju kunna göra. Men vem står för elbehörigheten hos oss, vem ska jag fråga......
Hmmm........

Men det är ju jag :cool:

Box beställd, chefen informerad, avkollat med Skatteverket att det är ok.
Nu kör vi!
 

Stig

HBK Medlem
Inlägg
1.705
Kommun
Varberg
HBK-Nr
12151
Medlemskap
2024
Det finns ett antal krafter som vill få igenom ett standardiserat betalsystem som alla måste följa.
Troligen kommer det innebära att alla laddstationer måste ta emot ett kreditkort.
Förmodligen blir tankningen då dyrare än med bolagets eget betalsystem men det är ju som idag med de olika tankkorten...
Det finns företag som placerat ut egna laddstolpar med betalsystem (och ibland frikort) som endast ska kunna användas av deras anställda, de är nog inte alls intresserade av betalsystem som kan användas av allmänheten även om de står tillgängliga för allmänheten.
 

Bäckis1843

HBK Medlem
Inlägg
2.382
Kommun
Nyköping
HBK-Nr
28774
Medlemskap
2024
Det finns företag som placerat ut egna laddstolpar med betalsystem (och ibland frikort) som endast ska kunna användas av deras anställda, de är nog inte alls intresserade av betalsystem som kan användas av allmänheten även om de står tillgängliga för allmänheten.a
Att inte företag som satt upp stolpar för sina anställda inte vill ha annat folk där är ju självklart lika självklart som att en privatperson som satt upp en laddstolpe inte vill att någon annan "tankar" där.
Det de vill ha är ett standardiserat betalsystem för laddstationerna ute i landet dvs typ mackar.
Idag finns ett gäng olika betalsystem på dessa och du behöver ett flertal blippar och appar för att kunna tanka.
Ungefär som att du inte skulle få tanka på Preem om du inte har deras kort.
De vill få igenom att alla allmänna stationer ska kunna laddas även med betalkort.
 

Bäckis1843

HBK Medlem
Inlägg
2.382
Kommun
Nyköping
HBK-Nr
28774
Medlemskap
2024
En månad till med elbil till ända.
Kan bara konstatera att det är jäkligt billigt att åka elbil (även om vi var och varannan dag hör att elpriset har överträffats igen).
Mitt snittpris på laddningen under februari har varit 1kr/kWh inklusive skatt, moms och överföring.
Det har även varit varmare så vi är nere och snokar runt deklarerad förbrukning på 1,5kWh per mil, sålunda 1,5kr/mil.
120mil avverkade i februari till en kostnad av ca 180kr.
Under samma månad avverkades 90mil med husbilen till en kostnad av 2200kr.....

Nu är förövrigt laddboxen och lastbalanseringen på plats.
Det blev en framtidssäkrad 3-fas box.
Jag, i min enfald, trodde att moderna bilar med 3-fas laddare var riktiga värstingar som mixade med 400V, vilket inte var fallet (åtminstone inte de tillverkare jag frågat).
Det är helt enkelt så att det sitter tre 1-fas laddare i bilen som laddar med 3x230V (typ).

Anledningen till frågeställningen var om det finns lastbalansering som balanserar olika på olika faser.
Och svaret är ja. De flesta utrustade med "dynamisk" lastbalansering gör just så.
Har jag ojämn belastning mellan faserna så tar boxen hänsyn till det och drar olika mycket per fas.
Spännande att testa, får bjuda hem någon som kan ladda 3-fas.....

Nästa fråga var hur jag kan hindra någon annan att ställa sig på min uppfart och ladda när jag inte är hemma.
Och där fick ytterligare boxar sorteras bort som inte klarade av det.

Valet föll tillslut på en Easee box (norsk) med tagg.
Tack vare taggarna, som låser boxen för andra bilar än våra egna, går det även att hålla reda på vilken bil som laddat och hur mycket.
Allt presenterat i grafer och lätt att få utskrivna på dag, månad och årsbasis.
Helt perfekt!
 

Bäckis1843

HBK Medlem
Inlägg
2.382
Kommun
Nyköping
HBK-Nr
28774
Medlemskap
2024
I helgen har vi, för första gången, vågat oss ut på en längre tur med el-bilen.
Och man lider av räckviddsångest hela tiden.
Vårt mål ligger, med den vägen vi normalt åker, 17,5mil hemifrån.
Bilen laddades till 100%, gps:en ställdes på närmsta vägen (vilket gav en sträcka på 15,2mil) och vi rullade iväg.
I början var det rätt varmt så vi körde utan värme och i energisparande läge vilket skulle ge 17,5mil enligt datorn.
Bilen är skodd med grova dubbfria däck och temperaturen låg på 5 plus.
Så fort solen började gå ner så var man tvungen att slå på lite värme och vips så sjönk den utlovade körsträckan med två mil.
Vägen var omväxlande 50, 70 och 80 vilket passar snål körningen perfekt.

Vi hade, innan vi åkte, planerat för ett kort laddstopp i Strängnäs men det såg vi till en början ut att slippa.
När vi hade en mil kvar till Strängnäs diffade kvarvarande räckvidd och sträckan till slutmålet på 1km....
Så vi tog det säkra före det osäkra och tog en fika på cirkelK medan bilen fick lite snabbladdning.
Å det gick rätt fort, 10mil laddades in på knappt 20minuter.
Det var inte ens meningen att vi skulle stanna så länge men det blev lite extra pappa/dotter tid :)
Ingen före vid laddaren, rätt app redan nedladdad så det gick väldigt smidigt.
Resterande del av resan gick utan några missöden.

På hemresan i eftermiddags togs en ännu kortare väg (som föreslogs i en navigeringsapp) 14,8mil men denna gång med 4pers, hund och diverse packning i lasten.
För säkerhets skull planerades det även nu ett stopp i Strängnäs.
Denna gång var vi dock inte själva där utan en "tankade" och en i kö före gjorde att det korta planerade stoppet blev över en timme långt :-(
Mycket påfrestande för mina nerver och humör......

På resterande del av resan diskuterade vi om livet med elbil och dess för och nackdelar.
Vad vi sett hittils finns det väldigt få snabbladdare utanför det större vägnätet (läs Europavägar).
Att ladda på 16A enfas när man är på resande fot är bara att glömma, om man inte vill ta flera timmars paus.
Vi funderade på att om bilen hade 5mil längre räckvidd så skulle man kanske klara sig bättre, eller kanske inte för laddstoppen skulle bli längre....
Man får inte ha en tid att passa när man åker elbil, man vet aldrig hur lång kö det är till laddaren.
På sommaren brukar vi ta oss till Östa och bada. Dit har vi drygt 7,5mil från stugan. Det är på gärdesgården att det går Tor på en laddning, men det finns inga snabbladdningar längs vägen så det får bli bensindito då eller en timmes laddstopp för 3mils tankning.
Framledes kanske vi går över till 100% elbil men det finns fortfarande en del som måste lösas innan både gällande laddning, räckvidd och möjlighet till tyngre släp....
 

Bäckis1843

HBK Medlem
Inlägg
2.382
Kommun
Nyköping
HBK-Nr
28774
Medlemskap
2024
Och jag som börjat planera byte till elbil om 18 månader, med 46 mil till stugan. Mycket packning och ibland släp. Och dessutom har vi ingen möjlighet att ladda vid stugan. Kanske man får tänka om lite
Min chef ville att jag skulle ta en xc40 med sladd vid förra bilbytet och blev så missnöjd när jag tog en laddhybrid med förklaringen att det inte funkar med långresor på el än att han själv köpte en för att visa att det visst funkar.
Han körde ett år och bytte sedan in den mot en laddhybrid.
Vi fick aldrig någon förklaring till varför, men de åkte sin andrabil (bensin) till fjällen....
 

JonasS

HBK Medlem
Inlägg
1.804
Kommun
Växjö
HBK-Nr
9235
Medlemskap
2024
Xc40 är en fossilbil som konverterats till el. Då blir det många kompromisser och en av dem är räckvidden.
Titta istället på Tesla Y, Ioniq 5, id3, id4 och liknande. De klarar 30mil på vintern och 40 på sommaren. De är dyra i inköp men kör du mer än några tusen mil om året så lönar det sig.
 

haso

HBK Medlem
Inlägg
52
Kommun
Sala
HBK-Nr
26140
Medlemskap
2024
Och jag som börjat planera byte till elbil om 18 månader, med 46 mil till stugan. Mycket packning och ibland släp. Och dessutom har vi ingen möjlighet att ladda vid stugan. Kanske man får tänka om lite
Om du inte kan ladda vid stugan, eller i närheten kan det förstås bli lite krångligt att komma hem igen.
Annars vid långresor så är mitt tips, efter att ha kört elbil i 1,5 år, att planera flera alternativa "pit-stop" för att fylla på el. Är det orimlig kö vid den första så åk till nästa. Spendera lite tid med el-leverantörernas appar och lär dig var det finns alternativa laddplatser.
Det är tyvärr inte lika enkelt och förutsägbart att åka långt med elbil som det är att åka långt med en fossilbil. Men, det genererar å andra sidan inte så mycket avgaser. Både plus och minus.
 

Bäckis1843

HBK Medlem
Inlägg
2.382
Kommun
Nyköping
HBK-Nr
28774
Medlemskap
2024
Som det ser ut nu verkar det nästan omöjligt att få en elbil levererad.
Min kollega beställde en skoda i höstas.
För någon vecka sedan fick han mail att bilen var dags att bygga och idag kom ett mail att bilen inte kunde monteras då viktiga delar tillverkas i Ukraina.
De var så osäkra på när produktionen skulle komma igång igen att han lät avbeställa bilen till förmån för en lagerbil (laddhybrid).
Inget vidare läge att beställa ny bil nu....
 

Bäckis1843

HBK Medlem
Inlägg
2.382
Kommun
Nyköping
HBK-Nr
28774
Medlemskap
2024
Om du inte kan ladda vid stugan, eller i närheten kan det förstås bli lite krångligt att komma hem igen.
Annars vid långresor så är mitt tips, efter att ha kört elbil i 1,5 år, att planera flera alternativa "pit-stop" för att fylla på el. Är det orimlig kö vid den första så åk till nästa. Spendera lite tid med el-leverantörernas appar och lär dig var det finns alternativa laddplatser.
Det är tyvärr inte lika enkelt och förutsägbart att åka långt med elbil som det är att åka långt med en fossilbil. Men, det genererar å andra sidan inte så mycket avgaser. Både plus och minus.
Ja vi är helt färska på elbil men har försökt ladda laddhybriden så mycket som möjligt innan vi insåg att det är för knöligt att jaga laddplatser när man bara kan ladda med 3,7kW och gav upp...
 
Toppen