• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Renaulten

Hasse-K

HBK Medlem
Inlägg
2.439
Kommun
Helsingborg
HBK-Nr
17594
Medlemskap
2024
Sv: Renaulten

Igår monterade jag svängbara framstolar. De är från en Ford Galaxie. Man sitter bra i dem.
Förarstolen går trögt att justera i längsled. Vet inte vad det beror på. Får väl börja med att smörja.
Handbromsspaken är ivägen när den är åtdragen, har kanske en lösning på det. Ska bara fixa en spak först, vågar inte ge mig på den som sitter i bilen ifall inte min idé funkar.
 
F

F.d. 22252

Guest
Sv: Renaulten

På vissa modeller kan det bli trögt att skjuta stolen eftersom man drar fast den när stolen är i ett ytterläge så skenorna inte blir helt parallella man kan lossa bultarna lite och prova att skjuta fram och tillbaka så ser man om det är det problemet.
 

Hasse-K

HBK Medlem
Inlägg
2.439
Kommun
Helsingborg
HBK-Nr
17594
Medlemskap
2024
Sv: Renaulten

Idag står det bromsskivebyte på programmet.
Upptäckte att det var sprickor i skivorna fram i samband med växellåds bytet. Igår kom de på posten så då är det bara bytet kvar. Jag förberedde när jag hade bilen upplyft genom att lossa alla skruvar och muttrar och smörja med kopparfett så jag hoppas att det blir en snabb operation.
Efter det blir det kolla av förarstolen, varför den går trögt. Får se om Bengtics tips funkar.
 

Hasse-K

HBK Medlem
Inlägg
2.439
Kommun
Helsingborg
HBK-Nr
17594
Medlemskap
2024
Sv: Renaulten

Då är skivorna på plats. Efter lite ”massage” med vinkelslip och slägga fick jag loss de gamla skivorna.
Det var nog inte onödigt kändes det som när jag fick av dem. Det var fullt med sprickor och nog lite för tunna också.

Bengtics trick på stolen hjälpte inte. Får ta av stolen igen och se om det är skräp i spåren.
 

Bilagor

  • 7AB08242-5CC7-4BEC-8A99-8BC4FD7773A0.jpeg
    7AB08242-5CC7-4BEC-8A99-8BC4FD7773A0.jpeg
    2,9 MB · Visningar: 57
  • 08A2CBC3-E91F-483F-A35B-64D64FBE5FF9.jpeg
    08A2CBC3-E91F-483F-A35B-64D64FBE5FF9.jpeg
    509,5 KB · Visningar: 57

Hasse-K

HBK Medlem
Inlägg
2.439
Kommun
Helsingborg
HBK-Nr
17594
Medlemskap
2024
D856E09A-AC59-43F1-BFA8-980AF6B09CCD.jpeg A985BA8A-773E-4621-902F-CFCFAF489DB6.jpeg Fixar lite...
Ska ha en frysbox så man kan ha med lite extra mat. Var tvungen att flytta batterierna och allt elektriskt.
Ska montera alla apparater på väggen under bordet. Blir en liten förhöjning av golvet ovanför batterierna, inget som stör. Vi sitter ju för det mesta i snurrstolarna. Rossi sitter på britsen och kollar ut.
Friskt kopplat, hälften brunnit.
 

Hasse-K

HBK Medlem
Inlägg
2.439
Kommun
Helsingborg
HBK-Nr
17594
Medlemskap
2024
Så här ser det ut nu. 170 W + 80 W. Får väl tvätta taket en dag...
39947224_1910602858961027_6543534571269390336_n.jpg
 

Affezell

HBK Medlem
Inlägg
4.029
Kommun
Söderhamn
HBK-Nr
4542
Medlemskap
2024
Pysslat lite med ”Ture”.
Monterat små öppningsbara sidofönster.
Blev luftigt och ljust vid sängarna.
Återstår att fixa till lite invändigt, sätta lister runt fönsterna.




Vill se fler bilder hur det blir på insidan och vad har du köpt för fönster?
Har fundrat på det länge men vet inte riktigt hur det kommer att bli för plåten där dom skall sitta är ju inte helt plan. Tänker sätta dom precis där som du har gjort
 

Hasse-K

HBK Medlem
Inlägg
2.439
Kommun
Helsingborg
HBK-Nr
17594
Medlemskap
2024
Köpte dom begagnade på Returbilen. Där jag har satt dom är de det plant för på bussmodellen av Master är det fönster där. Ska ta lite bilder senare som visa hur jag har monterat dom.
 

Affezell

HBK Medlem
Inlägg
4.029
Kommun
Söderhamn
HBK-Nr
4542
Medlemskap
2024
Köpte dom begagnade på Returbilen. Där jag har satt dom är de det plant för på bussmodellen av Master är det fönster där. Ska ta lite bilder senare som visa hur jag har monterat dom.
Vilken storlek är det på dom? Vad är returbilen ,en bilskrot eller?
Har kikat lite på båtfönster men hittar inget lämpligt?
 

Hasse-K

HBK Medlem
Inlägg
2.439
Kommun
Helsingborg
HBK-Nr
17594
Medlemskap
2024
Då var vi hemma efter 4 o en halv månad i Portugal o Spanien. Det mesta har fungerat som det var tänkt.
Det är några saker som har irriterat mig lite på resan, portapottin, vattentankens storlek är för liten, samma med gråvtten. Kylen sitter för lågt och trångt.
Portapottin är mycket jobbig att tömma, släpas genom bilen och bäras till tömningsplatsen.
Nu har jag skaffat en begagnad kassettoa, aldrig använd. Nu är frågan om man kan ta spolvattnet från färskvattentanken så man slipper fylla tanken i toan, skulle ju spara ett moment. Jag ska montera en 48 liters tank till färskvatten och en likadan till gråvatten.
Kylens placering har jag ingen lösning på än men det löser sig nog med tiden.
 
F

F.d. 22252

Guest
Alla nyare bilar har ju en separat toalett pump i ordinarie vattentanken min gamla bil har en ca 20liter vattentank med separta pump. En dränkbar variant borde gå bra och för säkerhets skull backventil. Roligt att du är på G med förbättringar redan det är skitjobbigt men sen blir det bra!
 
Toppen