• Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Varning för "livsfarliga" Kinaprodukter

PeterK

HBK Medlem
Inlägg
8.930
Kommun
Köping
HBK-Nr
14860
Medlemskap
2024
Detta är inte en varning utan tvärtom, jag själv har handlat en hel del elprylar från t.ex dx, banggood, aliexpress Amazon Ebay m.m. och de har även kinesiska produkter av högre kvalitet som t.ex Xiaomi, Blitzwolf m.m. allt från Kina är så klart inte farligt eller osäkert, men man måste tyvärr läsa på om de produkter man önskar köpa och ha ett längre förhållande med.

Jag har så klart även fått hem rent skräp och även farliga produkter, så att köpa okända märken är en chansning,
tyvärr så fuskas det ofta med t.ex battericeller då de Koreanska kända märkesnamnen säljer bra ifall de bluffmärks med dessa,
detta går flera svenska stora importörer på, eller säljer med god min (och förtjänst).
 

Out of bounds

FD HBK Medlem
Inlägg
1.333
Kommun
Tjörn
HBK-Nr
30214
Medlemskap
2022
Detta är inte en varning utan tvärtom, jag själv har handlat en hel del elprylar från t.ex dx, banggood, aliexpress Amazon Ebay m.m. och de har även kinesiska produkter av högre kvalitet som t.ex Xiaomi, Blitzwolf m.m. allt från Kina är så klart inte farligt eller osäkert, men man måste tyvärr läsa på om de produkter man önskar köpa och ha ett längre förhållande med.

Jag har så klart även fått hem rent skräp och även farliga produkter, så att köpa okända märken är en chansning,
tyvärr så fuskas det ofta med t.ex battericeller då de Koreanska kända märkesnamnen säljer bra ifall de bluffmärks med dessa,
detta går flera svenska stora importörer på, eller säljer med god min (och förtjänst).
Bortsett från fara mm (men nu utgår jag från att inget allvarligt för liv o hus har hänt) så är en svensk importör inblandad är till stor sannolikhet en svensk fysisk handel inblandad, och mycket lättare att reda ut, gissar jag.
 

muskatten

HBK Medlem
Inlägg
6.192
Kommun
Malmö
HBK-Nr
6390
Medlemskap
2024

LennartA

HBK Medlem
Inlägg
338
Kommun
Varberg
HBK-Nr
23095
Medlemskap
2024
Ja, tyvärr har vi lagt stora delar av vår industri i knäet på Kina, och beroendet har blivit alldeles för stort, men både USA och EU har börjat upptäcka
hur farligt beroendet av en sådan stat är, och funderar nu på hur man skall vända det hela.
Om vi vill hjälpa till kan vi ju medvetet välja produkter som inte är tillverkade i Kina även om dom kostar lite mera.
Det kan ju vara bra att välja en produkt som tillför vårt näringsliv något, även om det finns kinesiska komponenter i den, då stannar ju både arbetstillfällen och pengar delvis i Sverige eller EU.
Vi är nog sparsamma/snåla och en del absolut tvungna välja dom billiga alternativen, gäller grejor till husbil en eller mat på bordet
 

Lubbis

HBK Medlem
Inlägg
361
Kommun
Linköping
HBK-Nr
22882
Medlemskap
2024
Nja. CE-märkningen är till för myndigheten. I och med att CE mäkning samt intyg utfärdas ska tillverkaren eller importören till EU kunna uppvisa en technical file där man visar vilka direktiv och standarder man identifierat samt visa bevis på uppfyllnad. Riskanalys ska finnas och visa på på att identifierade risker har hanterats. När det säkethetsklassade produkter måste kravuppfyllad visas genom test av oberoende godkända lab sk competent bodies. Problemet är väl att myndigheterna inte har resurser att följa upp.
 

muskatten

HBK Medlem
Inlägg
6.192
Kommun
Malmö
HBK-Nr
6390
Medlemskap
2024
Nja. CE-märkningen är till för myndigheten. I och med att CE mäkning samt intyg utfärdas ska tillverkaren eller importören till EU kunna uppvisa en technical file där man visar vilka direktiv och standarder man identifierat samt visa bevis på uppfyllnad. Riskanalys ska finnas och visa på på att identifierade risker har hanterats. När det säkethetsklassade produkter måste kravuppfyllad visas genom test av oberoende godkända lab sk competent bodies. Problemet är väl att myndigheterna inte har resurser att följa upp

Nja... det är ju en sak.... Men om jag nu är oärlig och sätter på en falsk CE märkning... Hur vill du som konsument se att den är falsk?
 

Lubbis

HBK Medlem
Inlägg
361
Kommun
Linköping
HBK-Nr
22882
Medlemskap
2024

muskatten

HBK Medlem
Inlägg
6.192
Kommun
Malmö
HBK-Nr
6390
Medlemskap
2024
Nu är det länge sedan jag lärde mig lite om CE märkningen... Men om jag inte mindes helt fel, så kan vem som helst sätta på ett CE märke. Och det finns ingen kontroll på att produkten uppfyller CE märkningen.
Jag tyckte att den länken du länka till egentligen säger inte mycket... Munskydd som var CE märkta... Är ju en droppe i havet... Om man tittar på hur mycket som är CE märkt...
 

JanneB

HBK Medlem
Inlägg
1.395
Kommun
Knivsta
HBK-Nr
20110
Medlemskap
2024
Nja. CE-märkningen är till för myndigheten. I och med att CE mäkning samt intyg utfärdas ska tillverkaren eller importören till EU kunna uppvisa en technical file där man visar vilka direktiv och standarder man identifierat samt visa bevis på uppfyllnad. Riskanalys ska finnas och visa på på att identifierade risker har hanterats. När det säkethetsklassade produkter måste kravuppfyllad visas genom test av oberoende godkända lab sk competent bodies. Problemet är väl att myndigheterna inte har resurser att följa upp.
I Ditt inlägg blev det lite fel:
1) CE märkning är för alla dvs ffa för brukare och/eller konsumenter. Tillverkaren ska (enligt EU regelverk) på produkter som regelverket omfattar sätta CE märke och på detta sätt markerar att produkten uppfyller EUs krav gällande just den här produkten. I o m det så tar tillverkaren hela ansvaret för produkten (alla dess komponenter, oavsett varifrån dem kommer, etc.)
2) EU regelverk specificerar att för vissa produkter (som är av högre risk‐klass) att dessa granskas och bedömas av så kallade Notified Bodies (Anmälda Organ). Om allt OK så får tillverkaren Certificate of Conformity (CoC) som gör möjligt får tillverkaren att sätta CE märke på produkten.
3) Competent Authority är tillsynsmyndighet, t.ex. är Läkemedelsverket har som uppgift tillsyn över medicintekniska produkter och dess tillverkare.
 

muskatten

HBK Medlem
Inlägg
6.192
Kommun
Malmö
HBK-Nr
6390
Medlemskap
2024
Då blir man inte bara oärlig men brottsling.
Det hindra ju inte många för att ändå oärligt sätta på en CE markering på deras produkter som inte är CE godkända.
Undra om någon överhuvudtaget har "åkt dit".. :rolleyes:

Kanske EU nu får sig en "läxa" efter upptäckten av de falskmärkta munskydd från kina (tror jag att det är) :eek:
 

Snodden1

FD HBK Medlem
Inlägg
5
Kommun
Eskilstuna
HBK-Nr
32090
Medlemskap
2021
Intressant diskusion, med tanke på att alla regioner runt mälaren (fd Landsting) väljer att ett bolag från Kina och Hongkong skall köra våra regional tåg i Mälartåg framöver, hur stämmer det med miljö krav och att handla närproducerat. Men det kanske händer något på svenska markanden nu när dom blir störst i Sverige på järnvägen Inkl. Gods. 谢谢 (Tack för mig)
 

Roger67

HBK Medlem
Inlägg
3.829
Kommun
Täby
HBK-Nr
3956
Medlemskap
2024
Vi får nog försöka hålla isär billiga skitprodukter tillverkade utan en tanke på miljön från seriöst tillverkade kvalitetsprodukter och tjänster.
Känns som att vi har lite tunt på fötterna för att kategoriskt kunna hävda att allt från Kina är skit, miljöfarligt och organiserat halvkriminellt.
:)
 
Toppen