Ska man förstå ett svar är det bra om man först tar reda på frågan och/eller sammanhanget.Varför då?
Var den oförädlade råvaran härstammar ifrån påverkar väl inget vad det gäller noggrannhet i dimensionering, noggrannhet vid beräkningar, verktyg o montering?
T.ex Airbus är kinesisk eftersom tillverkarna av delarna inte ligger grannar med varandra?
Janne Folkesson skrev "Vem fan köper saker från kina [...]", på vilket PeterK svarade "I princip alla! [...] Men ge gärna tips på produkter som har noll inblandning av Kina", på vilket Sinkan Andersson i sin tur svarade "Solceller från Solarwatt och batteripack MyReserve, tillverkade i Dresden I Tyskland I en fabrik ägd av BMW."
Att en fabrik ligger i Dresden och ägs av BMW ser inte jag som något självklart bevis på att där tillverkas "produkter som har noll inblandning av Kina". Det var alltså det jag försökte belysa med mitt svar, förvisso ironiskt, fast med ett exempel vars grundläggande poäng jag svårligen trodde skulle kunna gå någon förbi. Men för att minimerar risken att poängen åter går förlorad - förstår du nu poängen med råvarorna och komponenternas ursprung?
Jag ber om ursäkt om någon känner sig lätt kränkt av ironin i mitt inlägg, det var faktiskt inte min avsikt. Men försök i så fall filtrera bort den emotionella upplevelsen och fokusera på sakfrågan, så kanske vi kan undvika att hamna i sandlådan, där ironi för övrigt ändå är bortkastad (jag vill minnas förmågan att uppfatta ironi utvecklas först omkring 6 års ålder?).Leekström, på vilken nivå vill du lägga diskussionen i detta forum på? Sandlådan eller? Vart råvarorna i tillverkningen kommer ifrån är svårt att hålla koll på. Råvaruhandeln är global, men som du kanske förstår så kan vi konsumenter se vart en produkt är producerad och det är en av få möjligheter man har att styra sin konsumtion, såvida man inte helt avstår från konsumtion av tekniska prylar.
Att råvarornas ursprung är svårt att hålla koll på har du absolut helt rätt i, och läser du mitt svar till Out of bounds ovan så ser du förhoppningsvis att det också är själva poängen i det jag skrev(?).
Vad gäller att vi som konsumenter kan se var en produkt är producerad håller jag däremot inte helt med dig om.
För att relatera till tråden så finns det åtskilliga svenska/nordiska företag som säljer LFP-batterier under eget varumärke, men information om huruvida (att) batterierna i realiteten är helt eller delvis utvecklade och tillverkade i Kina framgår sällan vidare tydligt. För att belysa min poäng tar jag ett exempel jag känner till (utan ironi denna gången):
En stor svensk återförsäljare av batterier har via ett dotterbolag ett eget batterimärke. På "batteriföretagets" hemsida skriver de om batterierna som sina egna, och beskriver dem uttryckligen som "Ett Litiumbatteri utvecklat i Sverige" och "ett svenskutvecklat litiumbatteri anpassat för den nordiska marknaden", men det finns inte en endaste stavelse om Kina. Så hur förhåller det sig då? Jo, den svenska återförsäljaren (eller utvecklaren som man kan uppfatta det) har förvisso framfört önskemål och gett förslag på vad de vill ha för funktioner och specifikationer, men det är fortfarande ett kinesiskt företag som de facto utvecklat hela batteriet, all tillverkning och testning sker i Kina, i en kinesisk produktionsanläggning, sannolikt med kinesiska komponenter och råvaror. Faktum är att inte ens etiketterna eller appen till batteriets BMS är tillverkade i Sverige, utan av den kinesiska leverantören.
Så hur "svenskt" är då batteriet i exemplet ovan? Och hur mycket skiljer sig alla andra "svenska" batterier från sina kinesiska motsvarigheter vad gäller noggrannhet i dimensionering, noggrannhet vid beräkningar, verktyg o montering mm.? Och för att med all tydlighet knyta an till själva frågan vad gäller att vi konsumenter kan se var en produkt är producerad - hur många konsumenter har egentligen koll på det?
Jag skulle gissa att det är förhållandevis få, och det är väl sannolikt också själva poängen med att sälja batterierna under eget varumärke. Genom att beställa batterierna "customized with logo" direkt från en kinesisk leverantör kan svenska "batteriföretag" sälja sina produkter till svenska konsumenter, som tryggt tänker att "Självklart köper man inget billigt kinesiskt skit, det ska vara svensk kvalitet!". Eller finns det någon bättre förklaring till varför så många "svenska" battier inte bara marknadsförs och säljs ärligt rätt upp och ner med den faktiska tillverkarens namn och logga på?
Så nej, jag varken förstår eller delar självklarheten i att vi konsumenter kan se var en produkt är producerad, i synnerhet inte när det gäller LFP-batterier.