• Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Varning för "livsfarliga" Kinaprodukter

Seppo Honkanen

HBK Medlem
Inlägg
685
Kommun
Österåker
HBK-Nr
28785
Medlemskap
2024
Detta gäller även ett flertal fabrikat av kinatillverkade billiga LiFePo-batterier typ förbrukning. Ofta är det batterier som ratats i kvalitetskontrollen hos de "stora leverantörerna" som sedan hamnar på avvägar där de får en ny etikett. Sett alldeles för mycket av detta hos kinesiska underleverantörer jag besökt under min aktiva karriär.
 
F

F.d. 22252

Guest
I modellflyget som pysslar med liknande batterier men med bra mycket högre strömmar finns det en laddpåse att köpa och förvara batterierna i under laddning och förvaring. Har inte sett något som passar ett elcykelbatteri. Kanske något av tegelsten man kan ha på balkongen om man vill sova lugnt. Elflygbatterier är ju litiumpolymer oftast ger enorma urladdningströmmar och inget plåthölje runt cellerna så brinner det så gör det ordentligt.
Ligger ett 24v 5ah i lägenheten klarar 25 c vilket är 25gånger 5000ma alltså 125a under ca en halv minut tror jag.
Det är ju gammalt finns säkert bättre nu vaktar det regelbundet för att se om det finns symptom på svällning vilket är ett första tecken på att det möjligen kan explodera.
Vi har ju liknande batterier i varenda dator och mobil helt otroligt att inget hänt egentligen. tekniken har gått framåt eller så har pengarna tagit makten över säkerheten. Har en huaweitelefon med 4000ma batteri men den är gjord i aluminium så den klarar säkert en del.
Livet har blivit farligare att leva förr i tiden när man hade eld i spisen och fotogenlampa fanns kunskapen hur man skulle sköta det, fast jag var faktiskt trots min ringa ålder orolig för att fotogenlampan jag läste vid skulle ramla ner på min lillebrors lampa och utlösa ett eldhav.
Idag är farorna dolda på ett annat sätt alla vet att gasol kan vara farligt men batterier nej det känner man inte till.
Sov gott!
 

Kristian676

FD HBK Medlem
Inlägg
1.558
Kommun
Falköping
HBK-Nr
16927
Medlemskap
2021
Det är dystert. Inte gäller det bara batterier... man lekte ju med virus i Wuhan.
Och så startar dom stora undersökningar om virusets ursprung, dom skulle bara frågat i detta forum, då står det alldeles klart att nån ”lekte ju med virus i Wuhan”.
Här finns svar på alla livets små som stora frågor. Man tar sig för pannan inför dessa giganters vetande!
 

ingbe

HBK Medlem
Inlägg
1.288
Kommun
Linköping
HBK-Nr
26160
Medlemskap
2024
Vi har ju liknande batterier i varenda dator och mobil helt otroligt att inget hänt egentligen.
Det betyder nog att det finns farligare saker att oroa sej för. T.ex. landsvägar utan mitträcke, det är ju som upplagt för frontalkrockar dagligen... eller... tja det finns en del att oroa sej för. ;)
 

atina1

HBK Medlem
Inlägg
1.790
Kommun
Ängelholm
HBK-Nr
20782
Medlemskap
2024
I modellflyget som pysslar med liknande batterier men med bra mycket högre strömmar finns det en laddpåse att köpa och förvara batterierna i under laddning och förvaring. Har inte sett något som passar ett elcykelbatteri. Kanske något av tegelsten man kan ha på balkongen om man vill sova lugnt. Elflygbatterier är ju litiumpolymer oftast ger enorma urladdningströmmar och inget plåthölje runt cellerna så brinner det så gör det ordentligt.
Ligger ett 24v 5ah i lägenheten klarar 25 c vilket är 25gånger 5000ma alltså 125a under ca en halv minut tror jag.
Det är ju gammalt finns säkert bättre nu vaktar det regelbundet för att se om det finns symptom på svällning vilket är ett första tecken på att det möjligen kan explodera.
Vi har ju liknande batterier i varenda dator och mobil helt otroligt att inget hänt egentligen. tekniken har gått framåt eller så har pengarna tagit makten över säkerheten. Har en huaweitelefon med 4000ma batteri men den är gjord i aluminium så den klarar säkert en del.
Livet har blivit farligare att leva förr i tiden när man hade eld i spisen och fotogenlampa fanns kunskapen hur man skulle sköta det, fast jag var faktiskt trots min ringa ålder orolig för att fotogenlampan jag läste vid skulle ramla ner på min lillebrors lampa och utlösa ett eldhav.
Idag är farorna dolda på ett annat sätt alla vet att gasol kan vara farligt men batterier nej det känner man inte till.
Sov gott!
Bra talat!!!
 

PeterK

HBK Medlem
Inlägg
8.930
Kommun
Köping
HBK-Nr
14860
Medlemskap
2024
Vem fan köper saker från kina, värsta diktaturen i morden historia
är det där ni vill lägga era intjänade pengar istället för i EU eller Sverige
I princip alla!
I så gott som alla butiker hittar man produkter från Kina, försök bara att köpa kläder skor tillverkade någon annanstans.
Nästan alla produkter vi har omkring oss är Kina inblandade i.

Men ge gärna tips på produkter som har noll inblandning av Kina :)
 

Montreal

HBK Medlem
Inlägg
11.812
Kommun
Alingsås
HBK-Nr
707
Medlemskap
2025
I princip alla!
I så gott som alla butiker hittar man produkter från Kina, försök bara att köpa kläder skor tillverkade någon annanstans.
Nästan alla produkter vi har omkring oss är Kina inblandade i.

Men ge gärna tips på produkter som har noll inblandning av Kina :)

Ja, tyvärr har vi lagt stora delar av vår industri i knäet på Kina, och beroendet har blivit alldeles för stort, men både USA och EU har börjat upptäcka
hur farligt beroendet av en sådan stat är, och funderar nu på hur man skall vända det hela.
Om vi vill hjälpa till kan vi ju medvetet välja produkter som inte är tillverkade i Kina även om dom kostar lite mera.
Det kan ju vara bra att välja en produkt som tillför vårt näringsliv något, även om det finns kinesiska komponenter i den, då stannar ju både arbetstillfällen och pengar delvis i Sverige eller EU.
 

PeterK

HBK Medlem
Inlägg
8.930
Kommun
Köping
HBK-Nr
14860
Medlemskap
2024
Det blir ett tufft val, tänker på våra "folkkära" butiker som t.ex Biltema, Jula, Autodoc, IKEA, Ö&B m.m. m.m.
Det får slå igen efter några dager ifall vi väljer bort, eller straffar/skattar ut deras produkter.
Titta bara på grönsaksimporten från Afrika, som EU inte klarar att konkurrera bort trots enorma straffskatter på import, samt groteska bidrag på egenproducerat.

En svår nöt att knäcka, detta :confused:
 

Montreal

HBK Medlem
Inlägg
11.812
Kommun
Alingsås
HBK-Nr
707
Medlemskap
2025
Det blir ett tufft val, tänker på våra "folkkära" butiker som t.ex Biltema, Jula, Autodoc, IKEA, Ö&B m.m. m.m.
Det får slå igen efter några dager ifall vi väljer bort, eller straffar/skattar ut deras produkter.
Titta bara på grönsaksimporten från Afrika, som EU inte klarar att konkurrera bort trots enorma straffskatter på import.

En svår nöt att knäcka, detta :confused:

Kanske är dags att köpa kvalitetsprodukter som man underhåller i stället för enorma mängder billigt skräp som ju de här företagen mest levererar.
Bra för miljön och vårt eget näringsliv. Det filas på ett förslag inom EU om jag förstod rätt, att alla produkter som säljs skall vara reparerbara och att reservdelar skall vara tillgängliga i 10 år enligt lag.
En miljötull diskuteras också, eftersom väldigt många av de asiatiska varorna produceras utan minsta hänsyn till miljön. Och på det viset konkurreras vår betydligt mer miljövänliga industri ut.
 

Roger67

HBK Medlem
Inlägg
3.829
Kommun
Täby
HBK-Nr
3956
Medlemskap
2024
Grundproblemet är att vi inte bryr oss tillräckligt mycket för att på eget initiativ verkligen ändra våra vanor och även öppna plånboken mer. Skall det bli någon ändring på våra vanor så är nog prislappen enda sättet att styra oss.

Undrar hur mycket dyrare en personbil skulle bli om det blev strafftullar på Kinakomponenter för att ge tillverkare i t.ex. Europa en chans att kunna konkurrera ?
Det lär ju inte vara några enstaka tusenlappar det skulle röra sig om.
 

Bäckis1843

HBK Medlem
Inlägg
2.396
Kommun
Nyköping
HBK-Nr
28774
Medlemskap
2024
Titta bara hur många det är som köper utländskt kött.
Vi har en lång och gedigen kunskap att både bruka mark och föda upp djur i Sverige ändå är det väldigt många som köper Dansk fläskfilé och Brasiliansk oxfilé.
För att det är lite billigare....
Kommer nog inte gå att ändra folks beteende....
 

boggi

HBK Medlem
Inlägg
20
Kommun
Tomelilla
HBK-Nr
32356
Medlemskap
2024
I princip alla!
I så gott som alla butiker hittar man produkter från Kina, försök bara att köpa kläder skor tillverkade någon annanstans.
Nästan alla produkter vi har omkring oss är Kina inblandade i.

Men ge gärna tips på produkter som har noll inblandning av Ki
Vi får väl göra så att staten bestämmer vad vi ska tycka om och köpa för produkter. Så låter vi staten lösa importen.
 

Anki & Bengt

HBK Medlem
Inlägg
592
Kommun
Åmål
HBK-Nr
22819
Medlemskap
2024
Titta bara hur många det är som köper utländskt kött.
Vi har en lång och gedigen kunskap att både bruka mark och föda upp djur i Sverige ändå är det väldigt många som köper Dansk fläskfilé och Brasiliansk oxfilé.
För att det är lite billigare....
Kommer nog inte gå att ändra folks beteende....
Nä nä så fungerar det inte, våra kor "fiser" så kan vi inte ha det säger Greta och Mp, uppenbart rent miljömässigt måste ju alla köpa kött helst utanför Europa, ursäkta alla miljövänner det var inte meningen att ni skall bli kränkta eller så men om inte jag missuppfattat det hela så ligger det ju till på detta viset :oops:
 

Montreal

HBK Medlem
Inlägg
11.812
Kommun
Alingsås
HBK-Nr
707
Medlemskap
2025
Grundproblemet är att vi inte bryr oss tillräckligt mycket för att på eget initiativ verkligen ändra våra vanor och även öppna plånboken mer. Skall det bli någon ändring på våra vanor så är nog prislappen enda sättet att styra oss.

Undrar hur mycket dyrare en personbil skulle bli om det blev strafftullar på Kinakomponenter för att ge tillverkare i t.ex. Europa en chans att kunna konkurrera ?
Det lär ju inte vara några enstaka tusenlappar det skulle röra sig om.

Titta bara hur många det är som köper utländskt kött.
Vi har en lång och gedigen kunskap att både bruka mark och föda upp djur i Sverige ändå är det väldigt många som köper Dansk fläskfilé och Brasiliansk oxfilé.
För att det är lite billigare....
Kommer nog inte gå att ändra folks beteende....

Och bägge är fulla av antibiotika som tillsätts i förebyggande syfte för att man skall kunna producera hårdare, och till slut är alla organismer inklusive människorna resistenta, vad gör vi då?
 

Montreal

HBK Medlem
Inlägg
11.812
Kommun
Alingsås
HBK-Nr
707
Medlemskap
2025
Grundproblemet är att vi inte bryr oss tillräckligt mycket för att på eget initiativ verkligen ändra våra vanor och även öppna plånboken mer. Skall det bli någon ändring på våra vanor så är nog prislappen enda sättet att styra oss.

Undrar hur mycket dyrare en personbil skulle bli om det blev strafftullar på Kinakomponenter för att ge tillverkare i t.ex. Europa en chans att kunna konkurrera ?
Det lär ju inte vara några enstaka tusenlappar det skulle röra sig om.

Med tanke på att det är väldigt många som köper fullutrustade bilar för hundratusentals kronor borde det väl vara möjligt att avstå någon mer eller mindre meningslös gadget och satsa de pengarna på en bil med en större andel lokalproducerade delar.
 
Toppen