• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Vad välja för husbil för vintercamping?

Bestliner

HBK Medlem
Inlägg
2.606
Kommun
Tjörn
HBK-Nr
11647
Medlemskap
2024
Sv: Vad välja för husbil för vintercamping?

Jag har ju bara provat ned till minus 20 och då var det fortfarande varmt på golvet så jag är nöjd. Hade inga problem med att något annat frös heller vid den tempraturen. Du var ju ute och fricampade i mera extrema tempraturer
än så och då kanske concordes verkstad inte räcker för dig. Är inte säker på att det var bristen på konvektorer i golvet som var problemet när du körde i kallare än minus 15 grader. Om du bara försökte hålla bilen varm med värmeväxlaren och värme från motorn så räcker det dåligt. Växlaren klarar att överföra 2-3 KW och det om motorn är varm nog vilket inte alltid är fallet i den kylan. Jag tycker redan minus 20 är för kallt så för mig är Concordes verkstad bra nog.:). Jag tror säkert att bilen hade klarat några grader till i kyla utan att frysa ihop men ägaren gör allt för att undvika sånt elände.:D. Bilen är dock en mycket bra sommarbil:)
 
Senast ändrad:

Lundsholm

HBK Medlem
Inlägg
10.139
Kommun
Torsås
HBK-Nr
11560
Medlemskap
2024
Sv: Vad välja för husbil för vintercamping?

Eftersom Hobby Sphinx nämns av flera måste jag kommentera den lite, har haft en sådan. Så gott som alla som är svensksålda som nya har Alde, de med Truma oftast import. Dubbelgolvet och tankar, kranar mm fungerar fint, inte kallt på golvet. MEN, mellanväggen till hytten är inte mycket att hurra för, det drar rejält från hytten så fort det börjar bli minusgrader. Dessutom är det bara enkla lister runt luckor till dubbelgolv etc vilket gärna ger drag i dinetten på de två ställena där luckor till dubbelgolvet finns.

Vi kör året om, men mest i mellan och södra Sverige, absolut inga fjällturer som aake eller ens som JAndersB. Men vi tröttnade fort på Sphinxen och bytte bort den... Fördelen med bakhjulsdrift kan inte nekas, men för vårt användande var den inte tillräcklig...

Visst kunde man byggt om mellanväggen, men man skulle också bytt stötdämpare, fjädrar och kanske stabiliseringssystem för att få en bil som gick att köra när det börjar blåsa. Så mycket var vi inte beredda att lägga ut på den bilen... Dessutom blev jag tveksam till Hobbys kvalitet, luckor, lådor etc invändigt krånglade ofta pga undermåliga låsanordningar. Dåligt duschgolv mm. Vi kanske hade otur med vårt exemplar som var importerad. Vet att på andra Hobby modeller skiljer det även på fjädring mm på dom svensksålda...
 
F

F.d. 1470

Guest
Sv: Vad välja för husbil för vintercamping?

Jag har ju bara provat ned till minus 20 och då var det fortfarande varmt på golvet så jag är nöjd. Hade inga problem med att något annat frös heller vid den tempraturen. Du var ju ute och fricampade i mera extrema tempraturer
än så då kanske concordes verkstad inte räcker för dig. För mig är Concordes verkstad bra nog.:)

Skoj att du är nöjd, jag var också ganska nöjd men tyvärr kom nog det kalla golvet innan -20 grader. Framme vid genomgången till förarhytten fanns ju ett fotsteg med en liten konvektor bakom en mellanvägg. Väldigt stort kallras där trots stängd dörr så där borrade jag upp många fler hål och lade in flera konvektorer bakom väggen. Går barfota normalt från mars-november så har i alla fall inte frökenfötter (får man säga så:wideeyed:)

Det jag tror skedde hos Concorde var att deras finare linjer har golvvärmen dragen i mellangolvet och när dom gjorde Credo-serien tog dom helt enkelt bort golvvärmeslingarna och så var det bra med det.

Frankian hade t.ex. ett badrum tvärs över hela bakänden, med enda värmekällan ett sedvanligt vitt Alde-element. Under golvet fanns ett långsmalt (skid)-stuvutrymme helt utan värme. Föreställ er att trippa in där på natten, på vintern, barfota för att gå på toaletten. Snacka om att gå på tårna.

Anders
 

Montreal

HBK Medlem
Inlägg
11.743
Kommun
Alingsås
HBK-Nr
707
Medlemskap
2025
Sv: Vad välja för husbil för vintercamping?

Nja, mera som att jag försöker föra den här diskussionen utifrån vissa parametrar, vilket jag ju tjatat om ett tag. Bortser vi från dessa kan vi rekommendera vad som helst till ursprungsfrågeställaren. Jag personligen skulle aldrig rekommendera det du beskrev att fungerar utmärkt till frågeställaren. Han hade ju själv redan konstaterat att man får problem.

Bortser vi från vissa grundförutsättningar kan man campa som du gjorde, eller som jag gjorde på bröllopsresan och vi kan båda hävda att det fungerar utmärkt. Citroenen var framhjulsdriven, vi frös inte och TV behövde vi inte. Mat fanns i restaurangen. Allt kanon med andra ord, vad behöver vi mer?

Undrar dessutom hur ni 4 BEKVÄMT ser på TV i er husbil. Bekvämt är inte att sitta upprätt i en soffa med fötterna på golvet och vrida huvudet 45 grader....

Anders

Om man får problem vid användandet av saker kan ju ha ett par olika orsaker, antingen är det handhavandefel som är mycket vanligt idag, eftersom få människor läser manualer före användandet, utan klagar hellre i efterhand, eller så är det något fel på produkten, alternativt ett felköp i förhållande till den avsedda användningen. Vanligast är nog det förstnämnda.

Vad bekvämlighet är kan man ju naturligtvis diskutera, men bedömer man det efter om man måste vända huvudet åt något håll för att titta på tv, då har man väl valt fel sätt att uppehålla sig på semestern? Att vi sedan har möjlighet att använda en extra tv plus någon padda om tv törsten överfaller oss, gör det naturligtvis inte mindre bekvämt. Om nacken är så stel att den inte går att vrida blir det naturligvis vissa problem, men det brukar inte vara fallet hos oss.

Vad jag tycker är lite speciellt är när ni börjar beskriva allt användande av en husbil på vintern som mer eller mindre en polarexpedition med enorma mängder snö, stormar och mörker, jag tror inte särskilt många känner igen sitt tänkta användande i det? Vi kör också kanske 30-50 mil på fredagkvällar för att åka skidor och trots vår bils alla brister har vi alltid kommit både fram och tillbaka och haft det bra under vistelsen. :rolleyes:
 
F

F.d. 1470

Guest
Sv: Vad välja för husbil för vintercamping?

Vet inte riktigt vart du vill komma Montreal. Jag har utifrån frågeställarens problem och sprörsmål försökt delge mina erfarenheter, anpassade till frågorna. Jag anser fortfarande att man måste göra det utifrån vissa premisser annars blir det precis som du och jag nu dividerar om. En premiss var att titta på TV Bekvämt, inte att sprida det på flera tv-apparater och paddor t.ex. Blir ju ganska spretigt om vi skall börja diskutera stela nackar och huruvida antika Ferraribilar behåller sitt värde.

Tycker fortfarande inte mitt användande är extremt. Vi använder husbilen på vintern som alla använder sina på sommaren, främst i närområdet. Vad är extremt med det?

Tror (hoppas) att frågeställaren och andra läsare har kunnat dra nytta av alla våras kommentarer och avser inte att loopa igenom argumenten igen.

Anders
 
S

Sören-6830

Guest
Sv: Vad välja för husbil för vintercamping?

Jag tror nog du förstår vad jag menar..... Finns säkert Airstream husvagnar från 1950-talet som auktioneras ut för fantasibelopp och vet inte riktigt var dessa extremfall tillför diskussionen. Menar du att jag nog kan köpa en husbil för 1,6 miljoner och sedan får tillbaka mina pengar om ett tag???

Anders
Har ju väldigt lite med vintercamping att göra, men du får nog läsa en gång till vad jag skrivit (om det är oklart handlar det om priser på äldre Ferraribilar, namnen jag skrev är namnen på auktionsföretag, ej husbilar).
 

Bestliner

HBK Medlem
Inlägg
2.606
Kommun
Tjörn
HBK-Nr
11647
Medlemskap
2024
Sv: Vad välja för husbil för vintercamping?

Skoj att du är nöjd, jag var också ganska nöjd men tyvärr kom nog det kalla golvet innan -20 grader. Framme vid genomgången till förarhytten fanns ju ett fotsteg med en liten konvektor bakom en mellanvägg. Väldigt stort kallras där trots stängd dörr så där borrade jag upp många fler hål och lade in flera konvektorer bakom väggen. Går barfota normalt från mars-november så har i alla fall inte frökenfötter (får man säga så:wideeyed:)

Det jag tror skedde hos Concorde var att deras finare linjer har golvvärmen dragen i mellangolvet och när dom gjorde Credo-serien tog dom helt enkelt bort golvvärmeslingarna och så var det bra med det.

Frankian hade t.ex. ett badrum tvärs över hela bakänden, med enda värmekällan ett sedvanligt vitt Alde-element. Under golvet fanns ett långsmalt (skid)-stuvutrymme helt utan värme. Föreställ er att trippa in där på natten, på vintern, barfota för att gå på toaletten. Snacka om att gå på tårna.

Anders

Att man bara fimpade golvslingorna låter troligt. Har själv alltid stängt mot bildelen och har isolerat trappsteget och då blir det inte kallras. Jag klarar mig med det då vi ju gör tvärt om mot vad ni gör. Vintertid bor vi vid havet och sommartid kör vi husbil. Olika är bra:D
 

Peking

HBK Medlem
Inlägg
133
Kommun
Norrköping
HBK-Nr
1676
Medlemskap
2025
Sv: Vad välja för husbil för vintercamping?

Jag står ut med att sätta på kedjor för säkerhets skull kanske en gång per år tycker jag inte det motiverar att köpa bakhjulsdrift. Det kanske är annat som man prioriterar. Sen måste man ändå ha minst 3 kedjor med när man åker vintertid i Norge.
 

aake

FD HBK Medlem
Inlägg
4.456
Kommun
Krokom
HBK-Nr
1270
Medlemskap
2021
Sv: Vad välja för husbil för vintercamping?

Visst har jag de tre kedjorna liggande i bilen, men de kommer aldrig till användning. Detta trots att jag upplevt sådan halka att bilen inte ens klarar att stå stilla med dubbdäck!

Se i inlägg 8 och framåt i denna länk http://www.husbilsklubben.se/forums/t85328/ ett knep för att köra i riktigt branta och hala backar som jag lärde mig på 70-talet.

aake
 

Michael S

HBK Medlem
Inlägg
4.247
Kommun
Kungsör
HBK-Nr
19308
Medlemskap
2026
Sv: Vad välja för husbil för vintercamping?

Visst har jag de tre kedjorna liggande i bilen, men de kommer aldrig till användning. Detta trots att jag upplevt sådan halka att bilen inte ens klarar att stå stilla med dubbdäck!

aake

Detta skulle anses otroligt vårdslöst om en 25 åring hade sagt samma sak.
Jag menar att de fysikaliska lagarna är samma för alla åldrar.:wink:
 

aake

FD HBK Medlem
Inlägg
4.456
Kommun
Krokom
HBK-Nr
1270
Medlemskap
2021
Sv: Vad välja för husbil för vintercamping?

Läste du min länk? Jag tror inte att vanliga kedjor skulle ha gjort någon skillnad i den situation jag skildrade, det skulle möjligen ha fungerat med broddade traktorkedjor för att slippa ta till min beskrivna manöver. De fysikaliska lagarna gjorde det f.ö. omöjligt att vare sig gå eller stå på denna branta och mer än glashala väg upp till gården trots både broddar och andra hjälpmedel varför vi nödgades använda bilen.

Att jag inte behövt kedjor på vägarna i Norge borde inte förvåna, när jag kör med fyrhjulsdrift och dubbdäck. Tidigare i tråden ser du att Anders klarar sig med odubbade däck med en likadan bil.

aake
 

aake

FD HBK Medlem
Inlägg
4.456
Kommun
Krokom
HBK-Nr
1270
Medlemskap
2021
Sv: Vad välja för husbil för vintercamping?

Jag fick en del intresserade och nyfikna kommentarer när jag beskrev denna metod för att på ett kontrollerat och säkert sätt ta sig ner för en riktigt hal backe när detta skrevs för ett år sedan. Men att kalla denna gamla beprövade metod för vårdslös är nytt för mig. Metoden används även för att med terrängfordon ta sig ner för branta sanddyner på ett kontrollerat sätt.
Med snökedjor krävs rimligen att alla fyra drivande hjul är försedda med sådana för att inte göra bilen omöjlig att manövrera under dessa förutsättningar (alltså med hjulen rullande motsatt körriktningen).

aake
 
Senast ändrad:

Peking

HBK Medlem
Inlägg
133
Kommun
Norrköping
HBK-Nr
1676
Medlemskap
2025
Sv: Vad välja för husbil för vintercamping?

Jag har förstått när jag läser dina inlägg att du kan allt och vet allt och gör allt rätt alla andra är helt okunniga.
 

aake

FD HBK Medlem
Inlägg
4.456
Kommun
Krokom
HBK-Nr
1270
Medlemskap
2021
Sv: Vad välja för husbil för vintercamping?

Det är utmärkt att du redan kände till detta avancerade terrängkörningsknep, men jag är övertygad om att inte alla i klubben gör det. Jag får be om ursäkt om jag tråkat ut dig med gammal skåpmat, men motiverar detta denna mobbningsbetonade reaktion?.
Något annat försök att på annat sätt ta sig ner för denna branta och extremt hala utfart från lantgården hade medfört att jag hamnat i sjön och det hade jag tyckt vara vårdslöst!
Jag har, måhända felaktigt, fått intryck av att mina rapporter om vildmarksutfärder har uppskattats av många, men om om det är en spridd uppfattning att dessa inte är önskvärda så skall de upphöra omgående!

aake
 
F

F.d. 55374

Guest
Sv: Vad välja för husbil för vintercamping?

Har dom som säljer Weinsberger ett finger med i den här tråden?

Tommy R
 
F

F.d. 52943

Guest
Sv: Vad välja för husbil för vintercamping?

.........
Jag har, måhända felaktigt, fått intryck av att mina rapporter om vildmarksutfärder har uppskattats av många, men om om det är en spridd uppfattning att dessa inte är önskvärda så skall de upphöra omgående!

aake

Nej Aake, sluta inte skriva här!
För min del läser jag om dina vildmarksäventyr med stort nöje och intresse.
 

Gabbe

HBK Medlem
Inlägg
646
Kommun
Örebro
HBK-Nr
13024
Medlemskap
2025
Sv: Vad välja för husbil för vintercamping?

Nej Aake, sluta inte skriva här!
För min del läser jag om dina vildmarksäventyr med stort nöje och intresse.

Kan bara hålla med om .....Sluta inte skriv om egna upplevda händelser, den som är intresserad läser och tar till sig av andras erfarenheter, och den som ev. finner det uttråkande kan väl göra som med TV:n byt ämne/kanal och läs det som intresserar.
Vänligen
Gabbe.
 

Bestliner

HBK Medlem
Inlägg
2.606
Kommun
Tjörn
HBK-Nr
11647
Medlemskap
2024
Sv: Vad välja för husbil för vintercamping?

Gillar mycket att läsa om Aakes och Anders vinterturer med husbil. Måste erkänna att det lockar litet och då jag kör en bil som Anders förra bil så skulle jag troligen överleva rätt bra.
Vi får se hur kallt det blir till påsk men har vi otur blir det nytt köldrekord för oss med mer än minus 20. Jag är dock säker på att vår Concorde klarar det. Värre blir det dock för frugan och mig när vi skall cykla och handla.. Det kanske blir varmt till påsk så att vi överlever någon mil på cykel.
 

aake

FD HBK Medlem
Inlägg
4.456
Kommun
Krokom
HBK-Nr
1270
Medlemskap
2021
Sv: Vad välja för husbil för vintercamping?

verkar som man inte vintercampade förr. Då fanns inte dubbelgolv, 40 mm superisolering, dubbla batterier, med mera.
undrar vad de gjorde då?

Frös förmodligen?
Men det beror även på vad du menar med "förr". Både den Niesmann Clou som jag ägde på 80-talet och den fyrhjulsdrivna Pillos som jag lät bygga -92 var rejält isolerade (med mer än 40 mm PU-skum).
aake
 
Toppen