• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Vad välja för husbil för vintercamping?

J

Jarn

Guest
Sv: Vad välja för husbil för vintercamping?

verkar som man inte vintercampade förr. Då fanns inte dubbelgolv, 40 mm superisolering, dubbla batterier, med mera.
undrar vad de gjorde då?

Då fanns ju inte internet så man visste inte om att det inte skulle funka.....:twitcy:

Själv hade jag en alkovbil Bürstner A570 -88 som vi körde till Österrike med på sportloven -91 till -93. Det var visserligen inte så många minus men vi hade mellan 10 -13 minusgrader en vecka o det var inga problem.
Isolertäcke på rutorna fram samt mellan hytt o bodel gjorde att det var riktigt varmt, enda stället som var kallt var i fronten på alkovbädden, då det dumt nog var ett långsmalt fönster där och därför blev lite kallras.
Salt i avloppstanken och en trasmatta på golvet samt stötta med elfläkt eftersom el ingick, sen hade vi hur mysigt som helst och vi låg ju då på camping förstås.
 

Esbjörn

HBK Ställplatsgrupp
Inlägg
4.656
Kommun
Osby
HBK-Nr
2497
Medlemskap
2024
Sv: Vad välja för husbil för vintercamping?

Det får mig att tänka på repövning, när man tältade utanför Jokkmokk med -35. Det var värmen från spisen som var avgörande.
Samma sak idag, fast "tältet" går på hjul. Med bra fräs i spisen så blir det varmt
 

Cia och Magnus

HBK Medlem
Inlägg
325
Kommun
Uppsala
HBK-Nr
20217
Medlemskap
2024
Sv: Vad välja för husbil för vintercamping?

Vi har blivit äldre och bekvämare. Förut kunde man sova i militärtält - skall på ena sidan och glödhet mot kaminen. Jag diskade i balja i sittbrunnen på båten och lagade mat på en spislåga. Hade en kylväska med frysta mjölkförpackningar som kylelment för maten. Man hade dunsovsäckar i båtarna eftersom det inte fanns någon värme (har ingen erfarenhet från husbilslivet)
Nu vill jag ha dusch, full spis, dubbla diskhoar, kylskåp, frys och varma fötter.
Tror inte jag blivit ensam om att ha blivit äldre och bekvämare.
 

aake

FD HBK Medlem
Inlägg
4.456
Kommun
Krokom
HBK-Nr
1270
Medlemskap
2021
Sv: Vad välja för husbil för vintercamping?

Det får mig att tänka på repövning, när man tältade utanför Jokkmokk med -35. Det var värmen från spisen som var avgörande.
Samma sak idag, fast "tältet" går på hjul. Med bra fräs i spisen så blir det varmt

Esbjörn, frivillig eldvakt! Verkställ!

aake
 

Chippen

HBK Medlem
Inlägg
1.983
Kommun
Södertälje
HBK-Nr
12955
Medlemskap
2024
Sv: Vad välja för husbil för vintercamping?

Det får mig att tänka på repövning, när man tältade utanför Jokkmokk med -35. Det var värmen från spisen som var avgörande.
Samma sak idag, fast "tältet" går på hjul. Med bra fräs i spisen så blir det varmt

Har tältat i -42 vid en myr i Arvidsjaur.
Hade vi haft husbilen jag har idag vid det tillfället hade vi nog frusit ihjäl, med en riktig vedkamin i mitten av tältet kan man uppnå underverk.
"Min kniv tjänstgjorde som eldvaktskniv under hela militärutbildningen, den gick att hugga med inne i tältet, ett gott minne"

En bra bil som klarar kylan är väll Kabe.
 

Michael S

HBK Medlem
Inlägg
4.266
Kommun
Kungsör
HBK-Nr
19308
Medlemskap
2026
Sv: Vad välja för husbil för vintercamping?

Helt OT,
Två nätter under västgräns 1985 med -44.
Rör från tältöppningen till kaminen för att dragfritt leda in förbränningsluften,
samt ett lager kamouflagepapp lindat runt tältet. Därpå den vanliga snön.

Även i luften i tältet blev varm, riktigt behagligt. (inne!)
 

Jens N

HBK Medlem
Inlägg
159
Kommun
Upplands-Väsby
HBK-Nr
23529
Medlemskap
2025
Sv: Vad välja för husbil för vintercamping?

...man kan bo i en papplåda om man tillsätter tillräckligt med värme :)

Jens
 

Esbjörn

HBK Ställplatsgrupp
Inlägg
4.656
Kommun
Osby
HBK-Nr
2497
Medlemskap
2024
Sv: Vad välja för husbil för vintercamping?

Med kommentarer ovan, så är alltså inte isoleringen det viktigaste i en husbil. Det är värmekällans effektivitet som är underskattad.
Dubbelgolv och god isolering gör bilen tystare. Det är något jag uppskattar.
 
F

F.d. 1470

Guest
Sv: Vad välja för husbil för vintercamping?

snacka om att en tråd går i cirklar och spårar ur -men lumparminnen förnöjer alltid. Själv hade vi kulhål från vinterkriget i tältduken när jag gjorde lumpen i Rovaniemi. Ventilation kan vi säkert kalla det och dra slutsatsen att takluckor behövs ej.

Anders
 

hgpuke

HBK Medlem
Inlägg
337
Kommun
Linköping
HBK-Nr
657
Medlemskap
2024
Sv: Vad välja för husbil för vintercamping?

Aldrig hade jag väl trott att min "enkla" fråga skulle leda till en tråd med (minst) 5 undersidor, bland annat bestående av lumparminnen! :)

Tydligen många som är pratsugna här, och det uppskattar jag verkligen.

Jag tror att i fråga om tips på vad vi skall titta efter när vi väljer HB, så är vi nog "hemma" i den här frågan. Tack alla som har bidragit!

(Just nu lutar det åt en helintegrerad Eura. Dubbelgolv och Alde. Dubbelglas i sidorutorna fram. Jalusi mot framrutan. Eventuellt med Webasto dieselvärmare. Däremot får vi då nöja oss med framhjulsdrift.)
 

hgpuke

HBK Medlem
Inlägg
337
Kommun
Linköping
HBK-Nr
657
Medlemskap
2024
Sv: Vad välja för husbil för vintercamping?

Efter att ha spenderat en dag på mässan i Kista och bl a pratat med importören av Eura, så fick jag klart för mig att det finns ett tillval som består av en golv-matta för förarakabinen och som kopplas till Alde-värmen. Det kostar 10 000. Är detta något man bör ha? (Förutom dubbelglas i sidorutorna)?
 

Kjell1351

HBK Medlem
Inlägg
1.922
Kommun
Huddinge
HBK-Nr
17525
Medlemskap
2024
Sv: Vad välja för husbil för vintercamping?

Efter att ha spenderat en dag på mässan i Kista och bl a pratat med importören av Eura, så fick jag klart för mig att det finns ett tillval som består av en golv-matta för förarakabinen och som kopplas till Alde-värmen. Det kostar 10 000. Är detta något man bör ha? (Förutom dubbelglas i sidorutorna)?

Vi har en sådan matta i vår Dethleffs och är väldigt nöjda med den. Ännu bättre hade det ju varit om slingorna hade varit inbyggda i golvet.
 

hgpuke

HBK Medlem
Inlägg
337
Kommun
Linköping
HBK-Nr
657
Medlemskap
2024
Sv: Vad välja för husbil för vintercamping?

Jag har ytterligare en fråga i detta ämne:

Hur viktigt är det med dubbelglas i sidorutorna? Det verkar som om de flesta "lagerbilar" INTE har det, och om vi inte skall ta en lagerbil, så verkar det som om vi får vänta tills nästa år. Åtminstone om vi väljer Pilote, där hela årsproduktionen verkar vara slutsåld.

Så går det att klara vintercamping med -20 grader utomhus om man INTE har dubbla glas i sido-rutorna???
 
F

F.d. 50340

Guest
Sv: Vad välja för husbil för vintercamping?

Jag tror du kommer att ångra dig om du tar en bil utan dubbelglas, välj annan bil istället...om vintercamping ska vara njutbar!:spinny:
 

aake

FD HBK Medlem
Inlägg
4.456
Kommun
Krokom
HBK-Nr
1270
Medlemskap
2021
Sv: Vad välja för husbil för vintercamping?

Med risk för att bli betraktad som tjatig, en isolerad mellanvägg och dito dörr till förarhuset fungerar mycket bättre än dubbelglas och vintertäcke och inte endast på vintern, även ett utmärkt skydd mot solvärme sommartid.

Jag har haft ett par husbilar utan mellanvägg, flera med mellanvägg direkt från fabrik och några där jag byggt eller låtit bygga mellanvägg med skjutdörrar eller stalldörrar i efterhand.

Några byggare i Tyskland bygger sådant i standardutförande (Bimobil, Bocklet m.fl.). Här hemma byggde Pillos så på beställning och jag beställde min med skjutdörrar 1992. Även Nordic bygger med vägg och dörr till förarhuset och det borde gå att få detta byggt med bättre isolering än vad jag sett exempel på.

Krokoms snickerifabrik har byggt åt mig i efterhand ett par gånger genom åren, prydliga byggen med ca. 30 mm skumisolering och i yppersta hantverkskvalitet, senast för 5 år sedan (för lite drygt 20.000 SEK). För att detta skall bli bra så utgick jag då från bilar där stolarna i förarhuset inte var avsedda att fungera som del i bodelens möblering; en av bilarna med L-soffa framtill och en bil med U-soffa i aktern. Här ett par exempel.
Ett hembygge från tidigt 80-tal där snickerifabriken kompletterade med stalldörrar:
img632.jpg
Här min näst senaste bil, en Knobloch Heyerdahl där jag fick mellanvägg och dörr byggda 2011:
IMG_3408 (Large).jpg
IMG_3409 (Large).jpg
IMG_3412 (Large).jpg
Bäst är naturligtvis att få detta redan från fabrik och så är det i min nuvarande bil:
RIMG0010.jpg

Men alltså, detta går ofta fixa även i efterhand. Kompletteras lämpligen med en dieseldriven motor- och kupévärmare för att snabbt få förarhytten varm och slippa skrapa rutor.

aake
 

Lundsholm

HBK Medlem
Inlägg
10.139
Kommun
Torsås
HBK-Nr
11560
Medlemskap
2024
Sv: Vad välja för husbil för vintercamping?

Kikade på lite andra märken och då finns dubbelglas på lagerbilar...
 
Toppen