• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Rödingfisketur

aake

FD HBK Medlem
Inlägg
4.456
Kommun
Krokom
HBK-Nr
1270
Medlemskap
2021
Precis hemkomna från en omväxlande fisketur till Fosen i Tröndelag.
Vid avresan den 24/1 rejält kallt här hemma och vi fick en biltur i vackert vintervädar över fjällen.
Så här ser det ut vid Storvattnet där vi fiskat:
IMG_0393 (Large).JPG

Här en bild på gårdagens middagsmat. Omkring sex kg rensat så det blev faktiskt lite över att frysa ner. Lika bra fiske alla tre fiskedagarna:
Bild 001 (Large).jpg

Ett bedrövligt väder sista dygnet vid norska kusten, regn och blåst. En så här efteråt en trivsam följd av detta ett tillfälle till avancerad halkkörning på en brant och sanslöst hal väg vid sjön; vid körning nerför krävdes omkring 1500 varv med backväxel i för att inte bilen skulle glida nerför. Lite knepigt att styra men det gick faktiskt genomföra med full kontroll, en manöver som jag inte gjort sedan jag lärde mig i mitten av 70-talet (men då med en Range Rover och inte som nu med en terrängbil på 5 ton).

Här på hemväg i dag 28/1 vid lunchtid. Snöyra på fjället i höjd med Skalstugan. Men bättre så än den snöstorm som lär vara på gång till i morgon:
Bild 003 (Large).jpg

aake
 

MarTom

HBK Medlem
Inlägg
428
Kommun
Ulricehamn
HBK-Nr
475
Medlemskap
2024
Sv: Rödingfisketur

Tack för ditt inlägg! Nu börjar huden knottra sig inför kommande fisketurer. Speciellt eftersom rödingar är inblandade!

Mvh MarTom
 

Stig

HBK Medlem
Inlägg
1.709
Kommun
Varberg
HBK-Nr
12151
Medlemskap
2024
Sv: Rödingfisketur

Ja, här blir man allt lite avundsjuk. Här på västkusten verkar vi inte få något isfiske alls denna vinter, det blir nog till att vänta på öringpremiären den 1:e April.

/Stig
 

aake

FD HBK Medlem
Inlägg
4.456
Kommun
Krokom
HBK-Nr
1270
Medlemskap
2021
Sv: Rödingfisketur

Jag noterar med tacksamhet att ingen verkar bli upprörd över att vi fångade långt mer röding än vad vi förmådde äta till middag. Sådana reaktioner vore opassande eftersom det i dessa näringsrika kustsjöar i Norge snarast är ett problem med alltför mycket fisk. Fiskerättsägarna försöker på olika sätt stimulera oss att fånga mycket, exempelvis genom att sälja årskort för 100:- och genom att uppmuntra till nätfiske (men så lågt har jag inte fallit).

aake
 
F

F.d. 1470

Guest
Sv: Rödingfisketur och snötsunami

Åke är ute och kör en bit längre norrut. Själv är jag längre västerut. Här i Myrkdalen är alltid sanslöst mycket snö men nu är det mind blowing. Tsunamivarning på parkeringen. Kan bara rekommendera en tur även om man inte åker skidor, hakan kommer att hänga i ratten. Men rekommenderar bra vinterbil, utan 4x4 och lågväxel skulle jag inte alls kommit upp här till parkeringen. Och idag har det kommit 40cm till.

Facebook-20150129-041738.jpg
 

Bosse och Gerd

HBK Medlem
Inlägg
1.046
Kommun
Strängnäs
HBK-Nr
12223
Medlemskap
2024
Sv: Rödingfisketur

TACK AAKE !
Du väcker många fina minnen till liv...!
Observera att här talar vi om fjällröding och inte nån "vanlig" röding.
Enligt vårt sätt att se det, så är detta världens godaste fisk !!!
Rullad i lite ströbröd, smörstekt, lätt saltad och fylld med dill och smör - gudars skymning, så oerhört gott !!!!!!!!

Bosses och Gerds husbilsresor
 

aake

FD HBK Medlem
Inlägg
4.456
Kommun
Krokom
HBK-Nr
1270
Medlemskap
2021
Sv: Rödingfisketur

Ta chansen att pröva den teknik för att köra nedför riktigt branta och hala backar som jag fick använda i går morse. Lämpligt att träna så att tekniken sitter när man hamnar i skarpt läge! Utprovat för fyrhjulsdrift, men det kanske även kan fungera för bakhjulsdrift i mindre extrem halka?
I går var det alltså så dålig friktion att jag trots färska dubbdäck för att köra framåt i nedförsbacke med backväxel inkopplad behövde varva runt 1500 varv för att ha full kontroll, lite lägre varv i backläge och bilen gled framåt. Om man inte har tränat på detta kan man tänkas göra misstaget att trampa på bromsen och då ligger man snart i diket eller något ännu värre.

aake
 
F

F.d. 53012

Guest
Sv: Rödingfisketur

Åt fjällröding på Skalstugan förra veckan tagen i Skalstugusjön fina bilder vet hur stormigt det kan vara.
 
F

F.d. 29925

Guest
Sv: Rödingfisketur

För närvarande är det troligen bra fiske i Siljan. En kasse med c:a 70.000 öringar på c:a 2,5 kg har gått sönder i Mora enl. text TV.

Nu har jag varken fyrhjuls- eller bakhjulsdrift, men att köra med backväxel neråt låter lite läskigt i mina öron. Är det någon som vågar sig på en mera "akademisk" förklaring till metoden?
 

aake

FD HBK Medlem
Inlägg
4.456
Kommun
Krokom
HBK-Nr
1270
Medlemskap
2021
Sv: Rödingfisketur

Decker

Metoden är om inte akademisk så i vilket fall gammal och beprövad och jag lärde mig alltså detta när jag körde Range Rover på 70-talet. Något annat sätt att ta sig ner helskinnad i så branta och hala backar att bilen glider med låsta hjul känner jag inte till. Teoretiskt bör det väl kunna fungera även med din framhjulsdrivna bil genom att backa nerför men med hjulen drivande framåt, men det låter våghalsigt.
Den teknik jag berättar om är inte svår, med lämpligt gaspådrag så står bilen stilla i backen och farten nedför går reglera med stor precision. Styrningen kan kännas lite knepigt, men gör sig faktiskt nästan självt om man inte grubblar utan bara styr!
Men naturligtvis är detta inget jag skulle vilja rekommendera för trafikerad väg.

aake
 

petterssonbj

HBK Medlem
Inlägg
1.116
Kommun
Tibro
HBK-Nr
5111
Medlemskap
2024
Sv: Rödingfisketur

Ta chansen att pröva den teknik för att köra nedför riktigt branta och hala backar som jag fick använda i går morse. Lämpligt att träna så att tekniken sitter när man hamnar i skarpt läge! Utprovat för fyrhjulsdrift, men det kanske även kan fungera för bakhjulsdrift i mindre extrem halka?
I går var det alltså så dålig friktion att jag trots färska dubbdäck för att köra framåt i nedförsbacke med backväxel inkopplad behövde varva runt 1500 varv för att ha full kontroll, lite lägre varv i backläge och bilen gled framåt. Om man inte har tränat på detta kan man tänkas göra misstaget att trampa på bromsen och då ligger man snart i diket eller något ännu värre.

aake

Förstår inte riktigt hur du menar när du bromsar med backväxel inkopplad
skulle du vilja förtydliga ytterligare
Använder du automatlåda ?
 
Senast ändrad:

aake

FD HBK Medlem
Inlägg
4.456
Kommun
Krokom
HBK-Nr
1270
Medlemskap
2021
Sv: Rödingfisketur

Förstår inte riktigt hur du menar när du bromsar med backväxel inkopplad
skulle du vilja förtydliga ytterligare
Använder du automatlåda ?

Ja, på den nuvarande bilen automat, men det fungerar lika bra med manuell.
Det handlar inte om att "bromsa" utan om att köra nedför i brant och hal backe. Så halt som det var i den aktuella backen så skulle bilen även med helt låsta hjul ha accelererat och drivit ut i sjön, men genom att långsamt köra fram till början av backen och sedan lägga in backväxel och gasa lagom för att motverka tyngdkraftens effekt på bilen så pass att det går det ta sig nedför under kontrollerade former. Vid runt 1500 varv så stod bilen i det närmaste stilla, vid lite lägre varv rörde den sig framåt (och vid högre varv skulle den sannolikt ha rört sig bakåt uppför backen).
Inget konstigt eller hur? Däremot är det lite märkligt att det faktiskt går svänga med bilen under denna manöver, den aktuella backen hade en krökning på ca. 30 grader halvvägs ner och även den backe jag tränade detta i på 70-talet var lite krokig.
Jag har aldrig provat detta med något annat än fyrhjulsdrivna bilar, men det kanske skulle kunna gå även med annat under vissa förhållanden?

aake
 
Senast ändrad:
F

F.d. 29925

Guest
Sv: Rödingfisketur

Då jag saknar erfarenhet av förfarandet med backväxel i nerförsbacke måste jag nog så här långt acceptera att det kan fungera. Men nog ställer det alla tidigare inlärda tekniker i ett nytt läge.
Den teknik som gällde när jag sysslade med halkkörning var att se till att hjulen alltid var i rullning dvs samma teknik som används av ABS-bromsar.

Vågar ej testa metoden med husbilen men nog skall jag testa när rätt väder och terrängförhållanden är lämpliga.:)
 

aake

FD HBK Medlem
Inlägg
4.456
Kommun
Krokom
HBK-Nr
1270
Medlemskap
2021
Sv: Rödingfisketur

Bra Decker, jag ser fram mot dina försök!
I den situation jag refererade till så var det alldeles nödvändigt att hålla hjulen i rörelse, men alltså omvänt mot färdriktningen.
Jag har konstigt nog inte upplevt styrningen som ett problem, sannolikt för att det går sakta och att jag rör ratten fram och tillbaka under manövern. Bilen bör naturligtvis röra sig åt motsatt håll som rattrörelsen när man gör denna manöver med en fyrhjulsdriven bil, men inget jag har tänkt närmare på under övningarna; det går av sig självt.

aake
 

Knut

FD HBK Medlem
Inlägg
19.559
Kommun
Australien
HBK-Nr
994
Medlemskap
2022
Sv: Rödingfisketur

Jeg tror ikke at det vil fungere med ren bakhjulsdrift, og heller ikke med slep.

Har noe erfaring fra en RTV med gressklipper bak, 4x4 låst klarer jeg 45 grader unnabakke. Med bakhjulsdrift så glir bakenden sideveis og slepet sakser inn bak kjøretøyet. Uten låsing av to differ (har ikke sperr foran) blir styringen mer krevende, og en tåler ikke sideveis helling samtidig. Hittil har jeg klart meg uten å bruke backen :D - det må prøves!

IMG_20150131_125741.jpg
RTV med klipper parkert i en moderat bakke omlag 30 grader motbakke.
IMG_20150131_130353.jpg
På toppen av bakken før området med 45 grader, gresset er omlag 2 m høyt.
IMG_20150131_130854.jpg
Første spor fotografert fra bunn av bakken, bratteste del på midten - ikke mer enn 20m langt.
 

aake

FD HBK Medlem
Inlägg
4.456
Kommun
Krokom
HBK-Nr
1270
Medlemskap
2021
Sv: Rödingfisketur

Du ser ut att ha behov av får eller någon känguru för att hålla efter gräset, eller sälja en tomt till någon av oss frusna nordbor.

aake

P.S. Denna extremt frodiga gräsväxt måste väl vara fotograferad för minst ett par månader sedan, under vår eller försommar, och inte nu under din subtropiska högsommar?
 
Senast ändrad:

Knut

FD HBK Medlem
Inlägg
19.559
Kommun
Australien
HBK-Nr
994
Medlemskap
2022
Sv: Rödingfisketur

Vi øker sakte på vår flokk av Norsk Fjordhest, og i noen år fremover klarer vi å holde de med beite hele året. Denne bakken har en grastype som vi må kompensere for med en mengde mineraler, slår ned graset og lar det forbedre jorden. Om våre beregninger holder skal vi klare å øke tilveksten slik at vi kan ha 25 - 30 gule på helårsbeite - har i dag 7 (av de 130 som finnes i Australia).

Graset vi slår ned inneholder store menger oksalsyre og ble plantet inn av en melkebonde som hyrde beitene før vi kjøpte stedet. Totalt har vi 36 ha, omlag halve er beiter og resten urskog (subtropical rainforrest type Goudwanaland). Siden jul har det regnet over 840 mm i følge en regnmåler hos en av naboene. På denne tid av året vokser graset med noen cm pr dag :rolleyes:

Bildene er tatt sist uke like før et kraftig regnvær. Ble ikke ferdig på det beitet.
 

aake

FD HBK Medlem
Inlägg
4.456
Kommun
Krokom
HBK-Nr
1270
Medlemskap
2021
Sv: Rödingfisketur

Intressant Knut. Jag har läst på om Gondwana rain forest och om cool temperate rainforest och ett studiebesök känns frestande, men kanske främst för att studera papegojfaunan.

aake
 

Knut

FD HBK Medlem
Inlägg
19.559
Kommun
Australien
HBK-Nr
994
Medlemskap
2022
Sv: Rödingfisketur

Ja, vi har endel forskjellige flyvende rundt oss fra små Lorikeet til både Yellowcrest og Black Kakadu. Enda mer spennende er de få gangene 2 forskjellige arter Lyrebirds viser seg i skogkanten.
 
Toppen