• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Vad välja för husbil för vintercamping?

hgpuke

HBK Medlem
Inlägg
337
Kommun
Linköping
HBK-Nr
657
Medlemskap
2024
Sv: Vad välja för husbil för vintercamping?

OK, först en sammanfattning av vad jag har lärt mig från den här tråden så här långt:

  • Dubbelgolv är mer eller mindre ett måste
  • Det är väldigt bra med vattenburen värme
  • Det är bra med bakhjulsdrift och ännu bättre med fyrhjulsdrift, men om man bara kör på "vanliga vägar" kan det duga med framhjulsdrift också (förutsatt dubbdäck)
  • I övrigt är det mer tycke och smak som styr

Eftersom vår förra (och första) husbil var en Eura Mobil (alkov) som vi tyckte mycket om, men fick byta för att den blev för liten när vi fick barn, så har jag tittat närmare på det utbudet.

Det verkar som om Eura har gått från att vara ett överprisat märke till att vara ett märke med bra pris/prestanda. Samtliga modeller har dubbelgolv. En del har vattenburen värme. Det finns både hel-integrerade, halv-integrerade och alkov-modeller.

Hittills har vi bara haft alkov-modeller, så jag skulle gärna vilja höra från er som har erfarenhet av mer än en modell-typ, vad för- och nack-delarna är med respektive typ. Jag inser själv att en alkov blir högre och får högre luftmotstånd vilket borde betyda högre bränsleförbrukning. Men hur mycket lägre bränsleförbrukning får man om man istället väljer hel- eller halv-integrerat? Och vilka andra skäl finns det att välja det ena eller det andra (frånsett utseendet)?
 

Lars o Annica

HBK Medlem
Inlägg
759
Kommun
Jönköping
HBK-Nr
8996
Medlemskap
2024
Sv: Vad välja för husbil för vintercamping?

Köper hela ditt resonemang JAndersB, men håll med om att kan man åka skidor en heldag i den miljön så borde det fungera att sätta på kedjor oxå, tar väl max 20 minuter om man är ovan.

lars
 

Peking

HBK Medlem
Inlägg
133
Kommun
Norrköping
HBK-Nr
1676
Medlemskap
2025
Sv: Vad välja för husbil för vintercamping?

Dagens snökedjor är väldigt lätta att montera man behöver inte flytta bilen något, montaget tar för mig ca 2min per hjul.
 
F

F.d. 1470

Guest
Sv: Vad välja för husbil för vintercamping?

Köper hela ditt resonemang JAndersB, men håll med om att kan man åka skidor en heldag i den miljön så borde det fungera att sätta på kedjor oxå, tar väl max 20 minuter om man är ovan.

lars

Sorry men för mig, med 60-70 skiddagar per år med många förflyttningar, nästan alltid i mörker och kyla så går kedjor bort. Ofta dessutom upp- och ner flera gånger på samma resa i Norge och alperna. Tänk er själva att åka runt sommertid och sätta på kedjor i mörkret var och varannan gång - ni skulle tröttna ganska snabbt. Man kan ju också fråga sig varför när det är lätt att avhjälpa - köp bakhjulsdrivet.

Anders
 

Master

HBK Medlem
Inlägg
948
Kommun
Motala
HBK-Nr
134
Medlemskap
2024
Sv: Vad välja för husbil för vintercamping?

Anders

Man blir avundsjuk när man ser dina härliga vinterbilder med husbilen. Måste vara skönt att ha bra grejor där vädret inte sätter några hinder för framfarten.

Kenneth
 
F

F.d. 1470

Guest
Sv: Vad välja för husbil för vintercamping?

OK, först en sammanfattning av vad jag har lärt mig från den här tråden så här långt:

  • Dubbelgolv är mer eller mindre ett måste
  • Det är väldigt bra med vattenburen värme
  • Det är bra med bakhjulsdrift och ännu bättre med fyrhjulsdrift, men om man bara kör på "vanliga vägar" kan det duga med framhjulsdrift också (förutsatt dubbdäck)
  • I övrigt är det mer tycke och smak som styr

Eftersom vår förra (och första) husbil var en Eura Mobil (alkov) som vi tyckte mycket om, men fick byta för att den blev för liten när vi fick barn, så har jag tittat närmare på det utbudet.

Det verkar som om Eura har gått från att vara ett överprisat märke till att vara ett märke med bra pris/prestanda. Samtliga modeller har dubbelgolv. En del har vattenburen värme. Det finns både hel-integrerade, halv-integrerade och alkov-modeller.

Hittills har vi bara haft alkov-modeller, så jag skulle gärna vilja höra från er som har erfarenhet av mer än en modell-typ, vad för- och nack-delarna är med respektive typ. Jag inser själv att en alkov blir högre och får högre luftmotstånd vilket borde betyda högre bränsleförbrukning. Men hur mycket lägre bränsleförbrukning får man om man istället väljer hel- eller halv-integrerat? Och vilka andra skäl finns det att välja det ena eller det andra (frånsett utseendet)?

Bra sammanfattning. Har som sagt haft 1 del-, 2 helintegrerade och 2 alkov.

Delintegrerat går helt bort för mig. Sämst isolering, trång och rostar. Tidigare var ju Kabe på tal och Svenska landslaget och diverse andra sponsrade åkare som åker delintegrerat. Där styrs nog valet av både ekonomi och vad sponsorerna säljer och vill marknadsföra. Samt att man inte vet bättre och dessutom har det ganska väl förspänt med resurser att få ström och bra parkering är man kommer fram.

Lyssnar man dessutom på den överlägsna majoriteten av svenska försäljarkårens (okunniga) prisande av hur vintertåliga deras bilar är med framhjulsdrift och jättegarage, delintegrerade, enkelgolvade ibland 12V-uppvärmda golv med under golvet hängande 12V-värmd tankar med exteriör kran, förstår man ju att en del sådana bilar rör sig vintertid, ibland med lyckat resultat men det är ju inte alltid lika roligt när det blir bistert ibland. Jag vill i alla fall inte vända om efter 60 mils körning till fjällen för att en kran frusit. Lite OT-utvikning på din specifika fråga men kunde inte låta bli :)

Helintegrerat rymligt, bättre isolerat, rostar inte lika friskt och ger fin utsikt och hög status. Hyfsat aerodynamiska också. Men jämfört med alkoven också fler nackdelar. Man får inte den stängda dörrens enkelhet. Alkoven har heller inga vintertäcken som skall stuvas undan blöta eller blåser av i snöstormen, inga rutor med is på insidan, trevlig rundsittgrupp (nästan) och man kan slänga sig i en soffa och slipper sitta kvar i förarstolen efter 8 timmar bakom ratten, suveränt stuvutrymme i alkoven, familjen kan sova där när man kör (jodå) m.m. Alkoven har också bilindustrins utprovade defroster, lyktor som inte muras igen av snön och en ruta som inte kostar en månadslön att byta och som ställer av bilen halva säsongen.

Men visst, högre luftmotstånd och inte lika fräck.

Anders
 
F

F.d. 50609

Guest
Sv: Vad välja för husbil för vintercamping?

Till viss del måste jag hålls med, jag har inte närheten av hälften så mycket vintertid som ni har, vi åker året om men till största delen på västkusten, vi har bott i våran weinsberg i -30 under kortare perioder ( i Norrland) den fungerar utmärkt för det med luft-truma och inga problem med vatten / avlopp även om det kostar en del Gasol/Lpg men... mennnn idag klev jag in i den concorde alkov som står inne på "finbil" i Stenungsund. ... 1,4 miljoner, jag upprepar enkommafyramiljoner, våran bil räcker inte ens till kontantinsatsen, men vilken bil... vilken vintertid. ...
(Fast vi kommer nog ändå att köpa en Frankia 840/8400.)
 
F

F.d. 1470

Guest
Sv: Vad välja för husbil för vintercamping?

Jo, den är fin, såg den också idag. Ganska lik vår gamla A825. Har gastank också. Men även samma, för korta bänk till höger om dörren, räcker ej till att sträcka ut benen. Så som i många andra husbilar (och båtar) kan inte fler är 1,5-2 personer se på TV bekvämt samtidigt. Där är Dethleffs Globetrotter XXL A9000 bilar mycket bättre.

Håller med om hur prisbilden skenar. Såg flera Fiat-byggda Charthago idag med priser runt 1,5-1,6 miljoner. När vi köpte vår fina, integrerade Dethleffs Esprit med dubbelgolv och Alde 2006 tyckte vi 675000 kr var vansinnigt dyrt. För 1,5 miljoner får man en Ferrari minst - och likt den är inte andrahandsvärdet mycket att hurra för om 10 år.

Anders
 

Montreal

HBK Medlem
Inlägg
11.741
Kommun
Alingsås
HBK-Nr
707
Medlemskap
2025
Sv: Vad välja för husbil för vintercamping?

Jag får väl skriva som jag brukar när dom här två extremhusbilsanvändarna har varit i farten ett tag ;). Vi åker sedan 2007 några gånger per vinter till skidorter i Sverige med vår husbil för att njuta av skidåkning.

Vår husbil har inte dubbelgolv, bakhjulsdrift, fyrhjulsdrift, alkov, vattenburen värme. Trots det har vi inte kört fast, trots ganska rejält med snö ibland, kedjor finns med, men har ännu inte använts, el har vi använt tre gånger om jag minns rätt, senast 2008 eller 2009 tror jag, vi fricampar nästan alltid, i varje fall sedan vi slutade använda 230V el, vi har aldrig frusit trots -25 och gissningsvis 10-20 sekundmeter.

Vi har helintegrerad bil, framhjulsdrift, friktionsdäck, luftvärme, heltäckande matta i hela bilen, gastank under bilen, dubbla batterier, uppfällbar solcell och täcke till framrutorna. Vi kan, om vi vill, titta på tv fyra personer, det hela räcker faktiskt för att ha det riktigt bra med upp till fyra personer under några dagar i fjällen. :)
 
Senast ändrad:
F

F.d. 1470

Guest
Sv: Vad välja för husbil för vintercamping?

Låter gott, själv sov vi 5 av 10 dagar dagar av vår bröllopsresa i alperna i vår Citroen XM kombi, inklusive snowboardutrustning. Jobbigaste var att bubbelvattnet bottenfrös när det var -20 en natt. Men vi frös inte heller :wub:

Anders
 

Master

HBK Medlem
Inlägg
948
Kommun
Motala
HBK-Nr
134
Medlemskap
2024
Sv: Vad välja för husbil för vintercamping?

Jag har sagt det förut och säger det igen. En kompetent husbil till rimligt pris för vintercamping måste vara en begagnad Hobby Spinx på Iveco.

Kenneth
 
F

F.d. 1470

Guest
Sv: Vad välja för husbil för vintercamping?

Jo, har själv t.o.m. skrivit kontrakt på en sådan en gång när Hobby väl fick A ur V och erbjöd Alde-option. Blev inget i slutändan. Dock verkar alla jag hittar i Tyskland ha luftburen värme.

Anders
 

hgpuke

HBK Medlem
Inlägg
337
Kommun
Linköping
HBK-Nr
657
Medlemskap
2024
Sv: Vad välja för husbil för vintercamping?

Jag har sagt det förut och säger det igen. En kompetent husbil till rimligt pris för vintercamping måste vara en begagnad Hobby Spinx på Iveco.

Kenneth

OK Kenneth, kan du utveckla varför du tycker att den bilen är det givna valet?
 

Montreal

HBK Medlem
Inlägg
11.741
Kommun
Alingsås
HBK-Nr
707
Medlemskap
2025
Sv: Vad välja för husbil för vintercamping?

Låter gott, själv sov vi 5 av 10 dagar dagar av vår bröllopsresa i alperna i vår Citroen XM kombi, inklusive snowboardutrustning. Jobbigaste var att bubbelvattnet bottenfrös när det var -20 en natt. Men vi frös inte heller :wub:

Anders

Skall vi tolka det så, att du jämställer alla andra husbilar än din egen med en personbil? :wub:
 

Bestliner

HBK Medlem
Inlägg
2.606
Kommun
Tjörn
HBK-Nr
11647
Medlemskap
2024
Sv: Vad välja för husbil för vintercamping?

Till viss del måste jag hålls med, jag har inte närheten av hälften så mycket vintertid som ni har, vi åker året om men till största delen på västkusten, vi har bott i våran weinsberg i -30 under kortare perioder ( i Norrland) den fungerar utmärkt för det med luft-truma och inga problem med vatten / avlopp även om det kostar en del Gasol/Lpg men... mennnn idag klev jag in i den concorde alkov som står inne på "finbil" i Stenungsund. ... 1,4 miljoner, jag upprepar enkommafyramiljoner, våran bil räcker inte ens till kontantinsatsen, men vilken bil... vilken vintertid. ...
(Fast vi kommer nog ändå att köpa en Frankia 840/8400.)

Concorden hos "finbil" är ju riktigt fin men troligen litet högt prisad. Till sommaren har den stått där i två år.
Har själv en Credo A825 som Anders skriver om. Är mycket nöjd men är dock aldrig ute på sådana äventyr som Aake och Anders gillar.
Vår bil är inte modifierad som Anders gjorde men ned till minus 20 har vi aldrig frusit ens om fötterna.:) Kallare har vi aldrig haft det.
Den klarar dock plus 40 grader värme mycket bra med hjälp av Ac'n på taket.:D Den korta sidosoffans brist som fotstöd löser vi med en pall.:)
 
Senast ändrad:
S

Sören-6830

Guest
Sv: Vad välja för husbil för vintercamping?

J .För 1,5 miljoner får man en Ferrari minst - och likt den är inte andrahandsvärdet mycket att hurra för om 10 år.

Anders

Bara en liten kommentar: Innan du fäller alltför kategoriska omdömen om Ferraris andrahandsvärde bör du nog ta en titt på auktionspriser på äldre Ferrari t ex hos RM, Scottsdale, Bonhams och Artcurial m fl.
Lite skillnad mot husbilars andrahandsvärde........
 

Master

HBK Medlem
Inlägg
948
Kommun
Motala
HBK-Nr
134
Medlemskap
2024
Sv: Vad välja för husbil för vintercamping?

OK Kenneth, kan du utveckla varför du tycker att den bilen är det givna valet?


Jag var väldigt när att köpa en Spinx innan jag valde den nuvarande Niesmann. Anledningen till att den tilltalade mig var för det första Iveco bakhjulsdriven. Det var en alkov med 6 sovplatser och lika många åkandes som sitter bältade.

Den hade en trevlig/varm inredning med dinett och en vinkelsoffa mot förarhytten som för övrigt var avdelad med en dörr.

Den som jag tittade på hade Alde värme. Sen var, sist men inte minst, priset mycket humant för så mycket husbil och det var nog främst detta som tilltalade mig.

Kanske inte det "givna" valet om man fick välja fritt utan tanke på kostnad.

/Kenneth
 
F

F.d. 1470

Guest
Sv: Vad välja för husbil för vintercamping?

Bara en liten kommentar: Innan du fäller alltför kategoriska omdömen om Ferraris andrahandsvärde bör du nog ta en titt på auktionspriser på äldre Ferrari t ex hos RM, Scottsdale, Bonhams och Artcurial m fl.
Lite skillnad mot husbilars andrahandsvärde........

Jag tror nog du förstår vad jag menar..... Finns säkert Airstream husvagnar från 1950-talet som auktioneras ut för fantasibelopp och vet inte riktigt var dessa extremfall tillför diskussionen. Menar du att jag nog kan köpa en husbil för 1,6 miljoner och sedan får tillbaka mina pengar om ett tag???

Anders
 
F

F.d. 1470

Guest
Sv: Vad välja för husbil för vintercamping?

Skall vi tolka det så, att du jämställer alla andra husbilar än din egen med en personbil? :wub:

Nja, mera som att jag försöker föra den här diskussionen utifrån vissa parametrar, vilket jag ju tjatat om ett tag. Bortser vi från dessa kan vi rekommendera vad som helst till ursprungsfrågeställaren. Jag personligen skulle aldrig rekommendera det du beskrev att fungerar utmärkt till frågeställaren. Han hade ju själv redan konstaterat att man får problem.

Bortser vi från vissa grundförutsättningar kan man campa som du gjorde, eller som jag gjorde på bröllopsresan och vi kan båda hävda att det fungerar utmärkt. Citroenen var framhjulsdriven, vi frös inte och TV behövde vi inte. Mat fanns i restaurangen. Allt kanon med andra ord, vad behöver vi mer?

Undrar dessutom hur ni 4 BEKVÄMT ser på TV i er husbil. Bekvämt är inte att sitta upprätt i en soffa med fötterna på golvet och vrida huvudet 45 grader....

Anders
 
F

F.d. 1470

Guest
Sv: Vad välja för husbil för vintercamping?

Concorden hos "finbil" är ju riktigt fin men troligen litet högt prisad. Till sommaren har den stått där i två år.
Har själv en Credo A825 som Anders skriver om. Är mycket nöjd men är dock aldrig ute på sådana äventyr som Aake och Anders gillar.
Vår bil är inte modifierad som Anders gjorde men ned till minus 20 har vi aldrig frusit ens om fötterna.:) Kallare har vi aldrig haft det.
Den klarar dock plus 40 grader värme mycket bra med hjälp av Ac'n på taket.:D Den korta sidosoffans brist som fotstöd löser vi med en pall.:)

Dethleffs Esprit 2006 hade flera konvektorer i mellangolvet, bl.a. en lång jämte färskvattentanken. Varmt och skönt golv, som ju är tanken med dubbelgolv.

Finbilen Concorde Credo A825 och även Frankia saknade nästan helt konvektorer i dubbelgolvet vilket ledde till väldigt kalla golv, vilket inte jag betalar + 1 miljon kr för. Concorden var så kall i mellangolvet så att, trots mina många meter extra konvektorer, EFOY-en monterad i ett av stuvfackena i mellangolvet gick igång i frostskyddsläget när man körde i kallare än ca -15 grader. Återigen lite mycket snack men lite verkstad av Concorde tycker jag.

Håller med om att Credon hos Finbil är ganska våldsamt överprissatt.

Anders
 
Toppen